inoHi
Herenleed gaat nooit voorbij
mstreden passiespel in Roosendaal
Aarle Auto/
ndenvoorde
Musterd B.V.
et!
1000 medewerkers
welkom op reünie
Jazz Festival in Breda
v.a. f 22.995,
anciering, garante
met
verbazing
00 auto:s en 500
gen bodemprijze
Aanbiedng
nden, Moerlaken
tel. 076-716777.
"AutóT
te koop
dood de duivel' van Turini zorgde voor schandaal in Oostenrijk
Robert ten Brink gaat
Travestie Gala brengen
Tweede helft Ajax-Bayern
bereikt kijkrecord '95
Vraagbaak Mona krijgt
tv-rubriek van de Tros
A/onen Totaal
De Stoof
Grootmoederstjj
ke apparatuur
n 6, Schijndel, 04105-1383
autobanden - uitlijnen
vice - schokdempers
iedt te koop aan
g
versen 25,-7/ 27,50
K. keuring 47,50*
ito's.
gevraagd.
Armando en Cherry Duyns als Ongerieflijk Tweetal in Ylissingen
GROTE GIDS
WASSTAMPER uit goot-
moeders tijd, 25,-. 01651-
1875.
alle uiteraard met de
de Rally als de overige
=n om binnenkort eens
■dealer te brengen voor
tn van het toilet gebruik
UWE WERELDMERK
Iexcl. kosten rijklaar maken en verwi).
kenkast,
klontafel
■je, tel.
6-delige
■203684
uur)
inkoop/verkoop tweede
hands, curiosa en
Leeuwenlaan 3, Terne(zen,
Tel. 01150-20304
laat i.z.
076-
30 uur
april wordt het stuk ge-
ji Roosendaal, door Het
I jie Toneel in de regie van
Doesburg, die onder meer
ce bewees overweg
met de verdorven men-
laard.
,tstuk nog steeds als con-
jeel wordt beschouwd,
üijken uit het feit dat het
1 gezelschap in zijn pro-
iblad hoogst ongebruike-
reactie uit katholieke
jvan de priester Antoine
•jheeft gepubliceerd.
de duivel is pastoor
m Bley (Esgo Heil) uit
[jjp vertrokken om in de
jzoeken naar de zonde. Hij
Ij niet langer tegen dat hij
|«t wat hij zijn parochia-
igeeft als ze hem hun zon-
jiiechten.
ist niet meer wat goed en
ij,wat zonde is, wie God is.
sloor stuit op een niet afla-
stroom van seks, verderf,
(misdaad, corrupte politici
idaaljournalisten.
de weg van Christus in
itificatie met de armen en
ien van de maatschappij
illennt zich over twee un-
de alcoholistische die-
Magda (Ariana Schluter)
agressieve werkloze, door
iilms verpeste jongen, Ru-
ladig
ben bij zijn aankomst in de
|stad wordt de pastoor aan-
ildoor een man in travestie,
lilaan bij een kannibalis-
t dat de heilige mis
t en wordt naakt op-
i,bespot en gepijnigd. Zijn
rit eindigt met de zelfge-
d aan het kruis om boe-
i voor zijn zonden. Ba-
leten verhevenheid gaan sa-
la dit overdadige stuk met
Ittle korte verhaallijnen, die
Ijrote aanklacht vormen te-
li maatschappij.
"1 werden er van verschil-
I kanten aanklachten inge-
Scène uit de controversiële voorstelling 'De dood de duivel' van Peter Turini door Het Nationale Toneel.
diend tegen de schrijver Peter
Turini, intendant Claus Peymann
van het Wiener Burgtheater en
tegen de uitgevers van het stuk.
Een van de aanklagers was prins
Liechtenstein, kleinzoon van de
laatste Oostenrijkse keizer en lid
van de Bondsraad van Steier-
mark, die de makers beschuldig
de van blasfemie en pornografie.
Verboden werd De dood de dui
vel uiteindelijk niet in Oosten
rijk.
Na rijp beraad gaven de Oosten
rijkse bisschoppen alsnog hun
fiat aan de voorstelling. Zij von
den het te waarderen dat de au
teur in zijn stuk opnieuw het be
grip zonde heeft gedefinieerd en
dat na alle verderf en slechtig
heid vergiffenis volgt.
„Vanuit de Kerk is in te stemmen
met het motief van Turini, de
zonde moet weer worden be
noemd, de vergeving moet weer
afgesmeekt worden."
Bernhard
Peter Turini heeft vanaf zijn eer
ste stuk, Rozznjogd (1971) ge
zorgd voor schandaal en op
schudding. In zijn werk verzet hij
zich, net als Thomas Bernhard
(overigens een veel groter schrij
ver), tegen de gevestigde orde in
Oostenrijk en de schijnheilige
moraal in zijn vaderland. Hij ge
bruikt harde middelen omdat,
volgens hem, theater een poging
moet zijn tot verontrusting en
oude denkbeelden moet versto-
ren.Turini is de zoon van een Ita
liaanse meubelmaker en een Oos
tenrijkse moeder, die opgroeide
in een boerendorpje waar hij niet
thuis voelde. Begin jaren zestig
werkte hij een tijdlang als arbei
der in allerlei bedrijven, maar
ontvluchtte in 1967 van de ene op
de andere dag Oostenrijk. Hij
vestigde zich op het Griekse ei
land Lindos waar hij begon te
schrijven. Hij voelde zich ver
want, geheel in de stijl van het
revolutionaire élan van de jaren
zestig, met arbeiders, boeren en
uitgestotenen.
Boerenleven
Hij schreef over actuele onder
werpen als werkloosheid, crimi
naliteit en corruptie in de poli
tiek, in verstaanbare gewone
mensentaal. Naast gedichten, to
neelstukken en essays schrijft
Turini ook met veel succes voor
de televisie. Zijn tv-serie over het
Oostenrijkse boerenleven, Alpen
sage, trekt miljoenen kijkers in
de twintig landen waar zij wordt
uitgezonden. Volgens de auteur
gaat De duivel de dood vooral
over schuld. „Schuld die tegen
woordig wordt geloochend en het
schuldgevoel waarvan de mens in
deze tijd is beroofd. Psychologie
dient tot verklaring, journalis
tiek tot uitleg."
Banaal
De voorstelling van Het Nationa
le Toneel is nogal tegenstrijdig
ontvangen. Voor de een was het
'kinderachtig volkstoneel', voor
de ander 'grote kunst'. Voor de
priester Antoine Bodar, zelf ook
programmamaker, doet de bood
schap van Turini's stuk denken
aan 'vormingstheater uit de jaren
zeventig.' Een mening die hij
deelt met sommige toneelcritici.
„Ik vind het stuk even banaal als
ouderwets", aldus Bodar. „Ba
naal om de platheid van de ka
rakters, ouderwets om de behan
deling van het thema. Ik waar
deer niettemin de vaart van het
stuk, de wisseling van de scènes
en de bedrevenheid in de samen-
foto pan sok
spraken. De aandacht voor de
seksualiteit vind ik vet, die voor
de corruptie vlak. Ik betreur de
afwezigheid van de psychologi
sche dimensie in de figuren en
het tot onbenulligheid leidende
onbenul van het kwaad dat deze
figuren representeren. Zou hier
geen sprake zijn van een sociale
klucht?" Dat de voorstelling in
Oostenrijk een rel veroorzaakte,
geeft volgens Bodar het verschil
aan met Nederland. „Stellig
toont zich hier het onderscheid
tussen Oostenrijkers en Neder
landers. Zij leven in een katholie
ke cultuur, wij in een calvinisti
sche. Zij omhelzen de eerbied,
wij vrezen die. Zij genieten de
vreugden des levens, wij morali
seren die."
'De duivel de dood' van Peter Tu
rini door Het Nationale Toneel is
op dinsdag 25 april in schouwburg
de Kring in Roosendaal.
jng gebruikte en schadevrije aut 's
autobedrijven, snelle beslissers e zo
gelden de scherpste prijzen!!
WEEK NIEUWE AANVOER
se Autobanden Centrale
waliteit met fabrieksgarantie.
singel 46, Breda, 076-214146.
~^LCam'elHam
:iering zonder eigen geld.
Jen garantie. Met autopas. Alle ai
tkeurd, dus volop zekerheid!
aat Musterd met kwaliteit voor u
V., Dahliastr. 46, Made. 01626-8$8g;
I. max. 4 Itr. motorolie)
op afspraak
deel, daar draait het om!
ïdrijf vr.
ito's.
fng, orig.
bewijzen.
169.
50,-tot 5.000
voor sloop-loop-ensc
auto's. 076-141275. fe
18u. 812730ge|d'9
Tel. 01626-83380.
knderd jaar geleden
'■ld zou hebben een
n het Vondelpark te
zat nu nog met l
n, rapporten en
'lm op tafel in commissies
Een theater
Mgeld en politieke wil.
'wegnaar een nieuwe
'wburg in de rest van Nederland aangestampt met politieke lij-
'■k voorgeschiedenis van de Stopera heeft meer weg van een lij-
Wiaal. Een eerste statie op het Museumplein, een volgend bijna
-"'igheid uitgerekt oponthoud aan de Ferdinand Bolstraat en
kt een kruisiging op het Waterlooplein.
fan anders. Geen jarenlange plannen, alternatieven, herbereke
nen astronomische overschrijdingen. Gewoon een bestaand en
•tihte maken gebouw en beginnen maar. Dat hebben Jan Derk-
Flora Guntenaar ondernonem. En nog wel aan de rand van
'«nddpark.
''Gerard Brandtstraat, een zijstraatje van de Overtoom, staat
kop te vallen aan het eind van een traditioneel 19e eeuws hui-
m een éénkoepelige kerk. De Parkkerk. Resultaat van een van
'wiel Nederlandse kerksplitsingen. De gereformeerde broeders
Geelkerken wilden na hun afscheiding aan het begin van deze
""o eigen gebouw. Architect Roest zette het neer. Een simpele,
■"kerk op een van de laatste voor andere bebouwing onbruikba-
'tkken.
f'religie gaat het slecht. De gereformeerden in hersteld verband
in de grote stad geen kerk meer vol. Bariton Jan Derk-
'at, fietste eens langs en zag dat het om een uiterst bruik-
'Plodging. Ontwerper Floris Guntenaar en zijn stichting Opera
I kkwamen erbij en realiseerden zich dat zich hier onverwacht de
kheid voordeed om hun ideaal te verwerkelijken.
Vn operahuis met een zaal voor zo'n vijf- tot zevenhonderd
"houwers. De perfecte plek voor opera die niet meteen snobs, in-
""onale scribenten en groot geld hoeft te trekken. Het eenvoudige
"f1"1 Nederland, vanwege de bezuinigingen op het Muziektheater,
akoestiek was met een simpel mobiel in de nok geschikt
r«M en de verbouwing kon met particulier initiatief, fantasie en
uit de mouwen gerealiseerd worden.
'ik is op zondag nog steeds dienst voor het laatste restje ge-
Intussen is de Parkopera met de eerste experimentele voor-
ijgin begonnen en volgend jaar is na wat bouwkundige aapassin-
J officiële opening. Geen internationale architectonische prijs-
geen politiek rumoer, geen immense tekorten, niets anders dan
lat reageren en persoonlijke durf.
'■'etste
avonden toonden aan dat de Parkopera levensvatbaar is.
fftciklas van het Sweelinckconservatorium heeft met volle zalen
Jk omgedoopt. Met een voor beginnende zangers vrijwel onmo-
*cr*' Serse of Xerxes van Handel. Een echte regisseur en de-
I?er hebben eraan meegewerkt, desondanks is de totale mise
"orJi"'61 Vee'meer dan het op- en aflopen van steigers en trappen
4c voorstelling de moeite waard. De eerste kennismaking
"log volstrekt onbekende maar ervaren acterende Maartje de
imponerende mezzo, en vooral de fris en tegelijk
I <ii J co'e Wijnen, die duidelijk maakte dat niet alleen een nog
ongerept uiterlijk maar ook een stem verleidelijk kan zijn, be-
U tn""'Van een nauwehjks met prestige en verwachting beladen
Beloftes voor over tien jaar.
Won z°wel uitvoerend als componerend, kan in de
rie/° ziff weg naar de grote podia beginnen. En waar ter we-
e| f'men een Perzisch vorst in vol ornaat in de hoogte langs een
spoten orgel zien benen?
Door Ronald Verstraten
Kabouteg vóór, Kabouteg na!.
Met dikke tong en stevige pas
drong de levensgrote tuinka
bouter Johnny van Doorn regel
matig de dialogen tussen man 1
en man 2 binnen. Ruim twintig
jaar geleden, toen nog temidden
van de zandverstuivingen op de
Hoge Veluwe. En hij bleef dat
doen tot de laatste Herenleed in
het theater, vijf jaar geleden.
Enkele maanden later overleed
hij.
„Nu komt er nooit meer een He
renleed, dachten we. Zonder
Johnny was het voorbij", ver
trouwden Cherry Duyns (man 1)
en Armando (man 2) onlangs het
televisieprogramma Kunstmest
toe. Maar de dialogen bleven
zich aan hen opdringen. En het
wanhopige gevecht tegen de
vergankelijkheid, het spel van
weemoed en verlangen, kreeg
toch een gevolg.
Naar een vervanger voor Johnny
hebben ze nooit gezocht. Nie
mand kon immers zijn plaats in
nemen. Samen geven ze nu Een
ongerieflijk tweetal gestalte.
Morgen zijn ze te zien in Vlissin-
gen. De zinnen zijn nieuw, maar
van een vertrouwd patroon van
wendingen en taalvondsten.
Toch is er wat veranderd. Er
heeft een machtsverschuiving
plaatsgevonden. 'Wat zegt? Wat
doet?', roept de bovenman nog
altijd, maar de onderknuppel
kruipt omhoog:
man 1: Wat zegt?
man 2: Of U iets ziet?
man 1: In de verte bedoelt V
man 2: In de verte bedoel ik.
man 1: Ik zie slechts de buiten
kant van de duisternis,
man 2: O. U bedoelt de zwart
heid van het licht,
man 1: Dat zeker ja, terdege,
man 2: O, maar dat is de toe
komst.
man 1: Ja, gelukkig wel.
man 2: Mooi.
De Heren worden uiteraard in
verband gebracht met de
Cherry Duyns (links), Johnny van Doorn en Armando in een oude sketch van 'Herenleed'.
foto archief de stem
VPRO-televisie, die veel van
hun leed uitzond. Maar de aller
eerste televisie-afleveringen
werden vierentwintig jaar gele
den gemaakt voor de AVRO, met
Ton Lensink en Eric van Ingen
in de hoofdrollen. Toenmalig
Herenleed-regisseur Berend
Boudewijn kreeg toen de even
simpele als geniale gedachte om
de bedenkers zelf te laten spe
len.
Via de KRO kwam Herenleed bij
de VPRO terecht en verdeelde
het publiek vanaf het begin in
twee kampen: zij die het als on
zin verfoeiden en zij die lyrisch
meeleefden. Die bewonderaars
kunnen nog altijd letterlijk hele
stukken dialoog uit het hoofd
declameren. Of ze vertellen el
kaar die anekdote over het wan
delende Duitse echtpaar, dat tot
zijn grote schrik een sigaretten
rokende 'kobold' (Johnny) uit
het struikgewas voor zich zag
opdoemen. Na zeven jaar Vel
uwe gingen de heren het theater
in. Eerst nog in een lege Kleine
Komedie, daarna, nieuwsgierig
geworden naar een volle zaal,
traden ze op tijdens het Holland
Festival 1985. Er volgden vier
theaterprodukties en een Duitse
versie, die ze zelf twee weken in
Berlijn speelden. Van de aller
laatste voorstelling van Groot
Herenleed werd opnieuw een te
levisieregistratie gemaakt.
Schrijver/kunstenaar Armando
trok de laatste jaren vooral de
aandacht als musicus. Op zijn
zestigste verjaardag herontdek
te hij een oude hartstocht, het
vioolspelen. Naast veelvuldige
gastoptredens bij het Koninklijk
Zigeunerorkest Tata Mirando,
The Gipsy Boys en Greetje
Kauffeld, heeft hij nu een eigen
groep, het Armando Kwartet.
Televisiemaker/schrijver Duyns
maakte indrukwekkende docu
mentaires, zoals het drieluik Le
vensberichten. Zijn film De
Wording werd met het Gouden
Kalf en met vele internationale
prijzen bekroond en van zijn
boeken stond De Zondagsjongen
hoog in de bestsellerslijsten.
Voor de voorstelling in het Arse
naaltheater in Vlissingen zijn de
toegangskaarten 17,50) ver
krijgbaar bij het
WV/ANWB-kantoor in Vlissin
gen. Of vanaf 19.30 uur aan de
zaal, als er dan nog zijn tenmin
ste. Voorafgaand aan de voor
stelling signeren beiden 's mid
dags hun boeken in boekhandel
Fanoy in Middelburg.
Na de voorstelling, die om 20.30
uur begint, signeren ze opnieuw
in een boekenstand van boek
handel Bikker in het Arsenaal
theater.
log zeven uitvoeringen,
sn 1.3 liter (62 kW/84 pk)
u RIJDT AL EEN EXCEL HATCHBACKVT
f285,- PER MAAND. DEZE FINANCIERING
GEBASEERD OP DE HYUNDAI EXCEL HR
1.31 L VAN f 22.995.-, WORDT GEDAAN
I.S.M. HYUNDAI FINANCIERING (AB/IN BV
TE SASSENHEIM). DE EFFECTIEVE JAARREN.
TE IS H.7X. BI] EEN AANBETALING/INRUIL
VAN f 8.995,- IS DE KREDIETSOM I Moge
MET EEN SLOTTERMIjN VAN B.SOW
LOOPTIJD 36 MND. FIN. VERG. M 762 RB
PRIJS BIJ VERKOOP OP AFBETALING
f 27.757,88. ELKE KREDIETAANVRAAG
wordt getoetst bl| het bkr te tiel
e Excel. Traditiegetrouw
ere typen is de lijst wel
krachtiging, toerenteller,
ee carrosserie-varianten:
jier, sperma en bloed
Ij rijkelijk in de voor-
gDe dood de duivel
(Oostenrijkse toneel-
Peter Turini.
veroorzaakte het
j de première in het
I jE Burgtheater een
1 jjal vanwege het
jiische karakter.
-eel werden aanklach-
jdiend tegen de
terende producent.
VRIJDAG 21 APRIL 1995 D4
Van onze verslaggever
Breda - Uit de omvangrijke ar
chieven van het Jazz Festival
Breda zijn 950 namen opgediept
van mensen die in heden en ver
leden hun medewerking hebben
verleend aan de organisatie van
het festival.
Bijna duizend namen van mensen
die in één van de talloze commis
sies en diensten hun diensten
hebben bewezen aan het festival,
dat dit jaar voor de 25e maal
wordt georganiseerd.
Al die 950 mensen hebben een
uitnodiging ontvangen voor de
reünie op 13 mei in Het Turfschip
in Breda. „Die 950 namen zijn de
mensen van wie we een adres
hebben. Want het zijn er nog veel
meer", aldus Ruth Weller en Bet
ty Olivier, namens een team van
tien mensen dat de reünie op po
ten zet.
„We hopen dat het zich zal rond-
spreken, en dat er via mondrecla-
me nog meer mensen op de reünie
zullen verschijnen dan we uitge
nodigd hebben. We zouden na
tuurlijk een advertentie kunnen
zetten, maar dat geld besteden
we liever aan de reünie zelf."
Een groot aandeel in het mede
werkersbestand van het Jazz
Festival hebben de muzikanten
uit Breda en de regio, die al die
jaren belangeloos hebben meege
holpen het Festival te doen sla
gen. Hun aantal beloopt 250. „Zij
zijn de kurk geweest waarop het
Festival drijft. De muzikanten
zullen uiteraard ook de reünie
muzikaal opluisteren. Het wordt
een feest van klank en drank. Er
zullen verder fotoboeken en vi
deo's te zien zijn", aldus Weller
en Olivier. Het Festival is in de
loop der jaren mogelijk gemaakt
door een waslijst van medewer
kers: huishoudelijke dienst (voor
'voer en vervoer'), podiumbou
wers (en afbrekers), juryleden
voor het Concours, algemeen se
cretariaat, muzüeksecretariaat,
financiële dienst, festivaldienst,
programmacommissie, commis
sie publiciteit, artistieke vormge
ving, floormanagers, presentato
ren, gastvrouwen, fondsenwer
ving, medewerkers van de jazz-
markt en (wijlen) de kroegen
tocht en fotografen. En natuur
lijk de verschillende bestuursle
den van 25 jaar.
Nog niet benaderde medewerkers
die aan de reünie willen deelne
men kunnen 10,- storten op re
keningnummer 7230178 t.n.v.
Jazz Festival Breda, o.v.v. 'Reü
nie'. Tijdens de reünie zal aan
burgemeester Nijpels een ge
denkteken worden aangeboden
ter gelegenheid van 25 jaar Jazz
Festival Breda.
Van onze rtv-redactie
Robert ten Brink was dinsdag
avond nog te zien in de voorlopig
laatste aflevering van All you
need is love. Nu richt hij zijn vi
zier op de zesdelige serie Traves
tie Gala 1995.
Veronica heeft het idee laten va
ren om Leontine Ruiters en Hans
Kraay jr. de presentatie in han
den te geven. De laatste vond de
travestietenshow niet in zijn
loopbaan passen.
Daarmee kwam ook de inzet van
Leontine Ruiters op losse schroe
ven. Veronica liet het oog vallen
op Robert ten Brink. „Bij de ver
anderende opzet van het pro
gramma past hij beter. Want we
willen travestie heel mooi bren
gen en niemand te kijk zetten",
meldt een woordvoerder. „Robert
toont in All you need dat hij dat
kan."
De reeks, die begint op dinsdag
16 mei, mondt uit in een finale li
ve-uitzending op 27 juni. Daarbij
zijn twee titels te vergeven: Miss
Travestie Holland en Travestie
Act 1995. Robert ten Brink krijgt
bij de presentatie hulp van Nicky
Nicole, een spraakmakende tra
vestiet.
Hilversum (anp) - De tweede
helft van Ajax-Bayern München
heeft woensdag 4,6 miljoen kij
kers getrokken en is daarmee de
best bekeken televisie-uitzen
ding van 1995 tot nu toe gewor
den.
Het rechtstreekse NOS-verslag
van de eerste helft van de halve
finale in de Champions League
werd door 4,14 kijkers gevolgd en
de nabeschouwing direct na de
wedstrijd door vier miljoen kij
kers.
Dat blijkt uit cijfers van de
Dienst kijk- en luisteronderzoek
van de NOS. De waardering van
de tweede helft was met 8.1 hoog.
Bij de eerste helft lag die met 7.9
iets lager.
In Duitsland keken gemiddeld
9,6 miljoen mensen naar de wed
strijd op RTL. Het hoogtepunt
lag vlak voor de rust met 11,1
miljoen. Daarmee had RTL een
marktaandeel van 33,1 procent.
De Duitse kijkers werd het vierde
doelpunt van Ajax door Litma-
nen (4-1) onthouden. De treffer
viel twee minuten na de rust, die
met dertien minuten ongewoon
kort was.
RTL was in die fase nog bezig
met reclamespotjes. Het doelpunt
werd direct na het herstel van de
verbinding in de herhaling gege
ven.
Van onze rtv-
redactie
Meer dan dui
zend keer vul
de ze haar ver
trouwde ru
briek in het
weekblad Sto
ry. Ze schreef
tientallen ro
mans en kin
derboeken.
Het moest er
eens van ko
men: Mona op
tv.
Vanavond is
het zover
dankzij de
Tros. Brieven
aan Mona heet Loek Kessels,
de voorlopig als Mona
zesdelige serie,
waarin Loek Kessels - want zo
heet Mona eigenlijk - het land
intrekt. Ze gaat problemen te
lijf. „Mona wil de briefschrij
vers een luisterend oor bieden,
een steuntje in de rug, een hart
onder de riem", meldt de Tros.
In elke aflevering ontfermt Mo
na zich over drie kwesties. Het
gaat om problemen in de sfeer
van eenzaamheid, ziekte, rela
ties, familiezaken en financiën.
De afzenders zien veelal geen
uitweg meer. Mona benadert
andermans ellende op eigen
wijze: intuïtief en nuchter en
met een beetje gevoel voor hu
mor.
Wekelijks krijgt Mona twee
honderd brieven voor haar ru
briek. De standaardproblemen
worden eruitgezeefd en krijgen
een standaard-antwoord: vrou
wen die grotere borsten willen,
hoe kom je aan een scheidings
advocaat,
baarmoeder
halskanker,
het Moer-
man-dieet.
Vijftig tot
zestig brieven
behoeven een
persoonlijke
reactie. Daar
voor laati Mo
na zich bij
staan door
haar dochter
Katinka.
„Elke brief
krijgt ant
woord. Dat
hoort zo, vind
ik", verklaar-
beter bekend de Mona eer-
foto wil nilwik der in een in
terview met
deze krant. „Voor de Story kies
ik vier, vijf brieven, die voor
mijn gevoel andere lezers aan
spreken."
„Ik doe bijna niks. De mensen
schrijven hun probleem op.
Vaak dragen ze zelf de oplos
sing aan. Ik draag mogelijkhe
den aan, geef duwtjes in de rug,
biedt een schouder om op uit te
huilen. En ik geef tips. Dat is
alles. De eigenlijke stappen
moeten de mensen toch zelf ne
men", zei ze.
„Ik schrijf wat er in me op
komt. Ik heb hier absoluut geen
studie voor gevolgd en was dan
ook stomverbaasd toen ik
twintig jaar geleden voor dit
werk werd gevraagd. 'Ik ben
maar een gewone vrouw', riep
ik."
'Brieven aan Mona',
Nederland 2,21.01 uur