Nieuw toneel buiten de Randstad indertheater in Etten-leur wil geen sterretjes maken IEUR. OK EEK. f Gezelschap van de Zee vernieuwt toneel in de Zeeuwse polder itair )E STEM ir::;; 43.900, - IIT EN THUIS- "afel, syphonkap f95,-! potheken bv Ilk ?/7 camee 1 welkom in de unieke Jwickel Bad Huis. en wij de prijzen nu [aantrekkelijk gemaakt! Fitting ;n) tje adviseurs staan u en daad terzijde bij het specifieke wensen. Jag van 9.00 tot 17.00 uur )0 tot 16.00 uur >nd tot 21.00 uur Ie, Sneek en Groningei ien ander mens wordt u niet lee-drie. Daar moet u wat [toen. Een bezoek brenge: Rover-dealer bijvoorbeeld [de Rover-dealer helpt u aai puwe Rover 600. tn wat er dan gebeurt: u word Ir, evenwichtiger, u krijgt nog kanzien, nog meer overwicht. Idien krijgt u het comfort en dj lan een Rover 600, standaard len van de Rover Tevreden* garantie. karzel dus niet en kom langs bij GroteGids VRIJDAG 21 APRIL 1995 Toneel lijkt een zaak te worden van de Randstad en een aantal grote steden in Ne derland. De gaten die op die manier vallen in 'de regio' bieden mogelijkheden voor kleinschalige projecten van theater-avon turiers. Twee initiatieven vallen op, vanwege de onverwachte plaats waar ze van de grond zijn gekomen, maar ook door de belang stelling van landelijk opererende theater grootheden.. Oud-journalist Jan Schuurman Hess, woonachtig in Kats op Noord-Beveland, is artistiek coördinator van het Gezelschap van de Zee. Van deze groep, waarbij be kende Nederlandse acteurs als Henk van Ulsen, Josee Ruiter. Petra Laseur en Huib Rooymans los-vast betrokken zijn, wil hij ►v ijk. Zeker als het otheek. Waarvan r uw leven kunnen it gewend bent om ij HNG goed. uit hypotheken, Van tweeverdieners- aarvast tot teiten. Kortom: een uw eigen situatie, lbaar wonen, dan G. Samen met uw narkt gebracht door: en werken onder meer samen met potheken - Reijnrjens Assurantiën Eqberr Auto 'g B. V \njtraat 8-12, 4811 EZ Breda, li Tel.': 076 - 218989. iMarjan Mes i augustus gaat de eerste kindertheater- jol van Zuid-Nederland draaien: het Bra- IsBonte Kindertheater. In een verbouwde jol in Etten-Leur kunnen dan zo'n 150 leren tussen vijf en achttien jaar terecht lessen in zang, dans en acteren en alles laar bij hoort aan creatieve basisvakken, maal per jaar zullen de lessen resulteren heuse kindertheaterproduktie waar- k op toernee wordt gegaan. Volgend :wordt dat de jeugdmusical Punky Punk. Iheel veel jonge en nog meer oudere kinde- iirtistieke ambities en podiumdrang heb- :mag blijken uit het feit dat er nog zeven kindertheaterscholen in Nederland iworden bezocht. Het Nederlands Kind- iiater in Purmerend is echter het enige dat (landelijk bekend is geworden door zijn «tellingen. De musical Toffe Tommie Sor- ios draait al voor het derde seizoen met ut succes (op 30 april in Bergen op Zoom), sect is de nieuwe Brabantse kinderthea- iooI daar ook uit voortgekomen. Het ise echtpaar Bos te Laar reist al tien jaar [met vier van zijn eigen vijf kinderen naar lerend waar de kinderen verknocht zijn ie lessen en zijzelf als vrijwilliger aan de waren verbonden. Het alternatief le echtpaar heeft uitgesproken artistieke en een nauwe kinderband. ipBos te Laar, maatschappelijk werker en idend kunstenaar, verzorgde bij het Ne- ids Kindertheater de vormgeving en zat iet decorbouwteam. Echtgenote Nanja 1de er allerlei taken, schildert en tajft, ondermeer voor reclamebureaus, el zij het zelf geen probleem vinden om naar Purmerend te rijden, achtte het tpaar Bos te Laar de tijd meer dan rijp om in deze contreien een kindertheaterschool iipenen.. Boefte [ijens Nanja Bos te Laar, directeur en artis- iUeidster van het Brabantse Bonte Kinder- faer, is er een enorme behoefte aan in deze Ij#. „Eindelijk kunnen we nu ook kinderen iZiid-Nederland aanbieden waar ze al zo- li! naar op zoek zijn. Hoewel er bijna geen Kiciteit is geweest, hebben zich nu al tach- jiünderen aangemeld, zelfs uit Hoogerhei- p Zeeland. Kun je nagaan hoever ouders bereid zijn om met hun kinderen te rijden." De school gaat aan het eind van de zomer be ginnen met 150 kinderen in vier verschillende leeftijdsgroepen. Het aantal leerlingen kan mogelijk tot 300 uitgroeien. „Maar beslist niet meer want anders gaat dat ten koste van de kwaliteit van de opleiding", aldus de di rectrice. De Leur Kwaliteit staat hoog in het vaandel. Daarvoor staat ook de professionaliteit van zes vakdo centen garant. Sylvia de Leur, zelf als kind al actief op het podium, heeft in het bestuur zit ting genomen om het lesniveau in de gaten te houden. De cabaretière en actrice, die zelf ja renlang les heeft gegeven aan de Kleinkunst academie in Amsterdam, wil ook haar peda gogische kwaliteiten aanwenden. „Een geweldige vakvrouw", aldus Nanja Bos te Laar, „die als kind door haar ambitieuze moeder al veel te vroeg naar het toneel werd gedirigeerd en daar slechte ervaringen mee heeft. Daarom vindt Sylvia de Leur het be langrijk om ons lesprogramma te begeleiden vanuit de gedachte dat kinderen soms tegen de ambities van hun ouders beschermd moe ten worden." „Onze school wil bepaald geen kindsterretjes kweken. Het plezier van de kinderen moet voorop staan en zeker niet de glamour waar op sommige ouders nog wel eens hopen wan neer ze hun kind laten optreden. Mooie men sen moeten onze kinderen worden en geen glamourtypetjes. Ze moeten niet alleen ple zier beleven in wat ze do.en, maar ook met twee benen op de grond blijven." Reisvoorstellingen Ook met de arbeidsinspectie wil de zwartha rige, exotisch geklede mevrouw Bos te Laar- Bekker (39) graag op goede voet blijven. Kin deren mogen wel optreden maar in beperkte mate en zonder eraan te verdienen. Als vol gend jaar oktober haar kindermusical Punky Punk in De Nobelaer in Etten-Leur in pre mière gaat, zullen de daarop volgende reis voorstellingen door een wisselende groep leerlingen van het Brabants Bonte Kinder theater worden gespeeld. De lessen worden eenmaal per week gegeven gedurende drie uur, meestal vanaf half vijf op een doordeweekse dag, zodat de leerlingen na school op tijd in Etten kunnen zijn. Alleen de 'v\ het eerste professionele theater van Zee land maken. Het repertoire bestaat uit sluitend uit oorspronkelijk Nederlandsta lig toneel. Op 12 mei speelt het gezelschap het stuk Vaderland van Abel Herzberg in Goes. In Etten-Leur gaat eind augustus het Bra bantse Bonte Kindertheater draaien. Deze jeugdtheaterschool is opgezet door Nanja Bos te Laar. Zij heeft zich verzekerd van de medewerking van Sylvia de Leur, Joost Hes (Kweetniet van Kaktus), de Bredase kunstacademie St.-Joost, Dansacademie Brabant en het Brabants Conservatorium. Aanmeldingen komen uit heel Zuid-Ne derland. Volgend jaar is het eerste resul taat te zien: de kindermusical Punky Punk. I'feja Bos te Laar: „Het plezier van de kinderen moet voorop staan, niet de glamour. FOTO COR VIVEEN groep oudere leerlingen (14-17 jaar) krijgt tweemaal per week les in acteren, dans en zang. Die willen vaak ook graag doorstromen naar een professionele opleiding, omdat ze dikwijls al weten dat ze verder willen in de (podium)kunst. Er zijn twee soorten opleidingen, recreatief, als verlengstuk van de vrijetijdsbesteding, en vakgericht. Alle leerlingen kunnen daarnaast ook regelmatig deelnemen aan workshops waar van alles mogelijk is: acrobatiek, regie, mime, maskers maken en het leren om auditie te doen. „Dat is heel belangrijk", vindt Nana Bos te Laar, „omdat kinderen bij een auditie vaak helemaal dicht klappen." Minimuminkomen Kinderen uit beide opleidingsgroepen (re creatief en vakgericht) krijgen de gelegenheid om op te treden. „Want welk kind wil dat niet? Daarvoor doen ze het toch allemaal", al dus de artistiek leidster. „We willen voorko men dat er een uitgesproken elitegroep ont staat, die altijd maar weer optreedt in onze theaterproducties. Verder vind ik dat ook kinderen van mensen met een minimuminko men onze school moeten kunnen bezoeken." De lessen aan het Brabants Bonte Kinder theater kosten 475 gulden (de recreatieve op leiding) en 825 gulden (de vakgerichte cursus) per schooljaar. Het echtpaar Bos te Laar heeft de oude school aan de Edward Poppelaan in Etten-Leur (die momenteel wordt verbouwd en aangepast) zelf gekocht. Het stel gaat de ruimte verhuren aan de inmiddels opgerichte Stichting BBK. Met het lesgeld moeten de do centen worden betaald, terwijl de theaterpro- duktiekosten en het vervoer tijdens de toer nee moeten'worden gefinancierd uit theater inkomsten en sponsoring. Een deel van de theaterinkomsten is trouwens bestemd voor Amnesty International. Omdat de kinderen geen geld aan hun optredens mo gen verdienen, wordt een 'symbolisch ver diend' bedrag bestemd voor een onderwijs project. Op haar vele reizen door Derde We reldlanden is Nanja Bos te Laar geraakt door het lot van kinderen zonder toekomstmoge lijkheden. Zij verbindt aan haar kindertheaterschool in Etten-Leur ook een agency dat de kinderen begeleidt en beschermt indien zij bijvoor beeld meedoen aan een film of een toneelpro- duktie. „Zodat er niet gerotzooid kan worden met de arbeidscontracten." Inmiddels hebben Dansacademie Brabant, het Brabants Conservatorium en de Academie voor Beeldende Kunst St. Joost in Breda hun medewerking en ondersteuning toegezegd. Ad Overweel, directeur van de Toneelacade mie Eindhoven, is voorzitter van de Stichting Brabants Bonte Kindertheater geworden. Een vormgever van St. Joost zal de kostume ring van de eerste theaterproduktie ontwer pen terwijl de audio-visuele afdeling van St. Joost een promotiefilmpje over de school gaat maken. Onder leiding van mensen van de Bre dase kunstacademie kunnen de leerlingen hun creativiteit ook op ander gebied nog ver der ontwikkelen, bijvoorbeeld door een work shop waarin zij ruimtelijke objecten kunnen maken. Nanja Bos te Laar ziet de taak van de kinder theaterschool heel ruim. „Misschien komen er niet alleen acteurs, dansers en zangers uit voort, maar ook beeldend kunstenaars. Soms is een kind erg creatief en kunstzinnig maar weet het nog helemaal niet precies welke richting het uit wil." Zij zegt een groep do centen in huis te hebben, die het allemaal ge weldig vinden om met kinderen te werken. Zoals Joost Hes, voorheen Kweetniet bij Kak tus, maar nu speldocent, en Will Heins, do cente musicalrepertoire aan de Kleinkunsta cademie, die ondermeer Simone Kleinsma on der haar studenten telde. De leerlingen worden opgeleid in een breed scala. Zo krijgen ze behalve les in klassiek ballet ook jazz, tapdans en moderne dans. Voor jongens, die zich vaak schamen om te dansen, wordt waarschijnlijk een aparte jon gensklas in het leven geroepen onder leiding van een mannelijke dansdocent. „De mensen vinden ons vaak maar een stelle tje idioten maar ons gezin is helemaal ver groeid met het kindertheater", aldus de direc trice. „De school in Purmerend was gewoon ons tweede thuis. Ik ben ervan overtuigd dat er ook hier in het zuiden veel jong talent zit en heus niet alleen in Amsterdam en omstre ken." Deze zomer gaan al enkele ingeschreven leer lingen naar de zomercursus van de kinder theaterschool van Sylvia Young'in Londen. Mevrouw Bos te Laar heeft daar inmiddels contacten gelegd en was verrukt óver de fijne sfeer die er heerst. De Londense theaterleer lingen werken ook mee aan grote professione le produkties waarin kinderen nodig zijn, zo als Les Misérables, waarvan het affiche in de woonkamer van de familie prijkt. Jon Schuurman Hess: „Wij repeteren maar één week, in plaats van acht weken. Dat'scheelt zeven weken loon." FOTO JAAP WOLTERBEEK Door Ronald Verstraten Met een blik van 'aan de deur wordt niet gekocht' kijkt Jan Schuurman Hess gehaast zijn be zoeker aan. Afspraak glad verge- ten. En hij moet Tineke nog naar de trein brengen, vrant bussen rijden er niet meer in Kats. Het interview dan maar in de auto? En op de terugweg nog even langs school, om de kinderen af te ha len? Tineke is actrice bij het Noord Nederlands Toneel. Ze moet naar Amsterdam voor de repetities van Am Ziel, een stuk waarin zij samen met Kitty Jansen speelt. Terwijl het Zeeuwse polderland schap voorbijschiet, tikt ze haar man af en toe vanaf de achter bank op de vingers, als die meer aandacht voor zijn verhaal dan voor zijn stuur lijkt te hebben We passeren Katse Veer, maar Jan is met zijn gedachten in de Alblasserwaard. Zijn kindertijd, toen hij al wist dat hij toneel schrijver wou wprden. „Maar hoe moest je dat in 'godsnaam doen? Ik kwam daar niet achter, ook op de middelbare school niet. Tot ik een keer de film 'Macbeth' van Polanski zag. Voor het eerst be greep ik iets, dat ik niet onder woorden kon brengen. Dat was de taal die ik wilde spreken. Echt zo'n magisch moment in je jonge jaren." Stage Station Goes. Een koffer, een kus. Even kijkt Jan haar na en dan zitten we weer in de Alblas serwaard. „Daar 'ontdekte' ik het niet. Toen dacht ik, laat ik eens naar een krant gaan, daar weten ze hoe je moet schrijven. Uitge loot voor de School voor Journa listiek, ging ik naar Brussel. Daar heb ik toen een opleiding ge volgd. Via een stage kwam ik bij de Standaard terecht. En toen Paul Goossens daar vertrok om hoofdredacteur van De Morgen te worden, ging ik mee." Net in de twintig, maakte hij op de krant hectische tijden mee. „Er was veel ophefmakend nieuws, we zaten er middenin", vertelt hij. De radio maakt intus sen melding van nieuwe feiten in de Agusta-affaire. Het verbaast hem niets. „Er zijn er zoveel met boter op hun hoofd. Wat dacht je van Willy Claes?", loopt hij, dan nog zonder te weten, op de actua liteit vooruit. Aan Brussel en de krant kwam een eind. „Want na een aantal ja ren dacht ik: Ik wou toch ooit to neelschrijver worden? Ik heb nog een tijdje gefreelanced, maar toen heb ik er een streep onder gezet. Ik ben naar Rotterdam ver huisd en heb daar eindeloos zit ten oefenen om te schrijven. Vier jaar gewerkt aan een stuk." Het stille uur (1989) was zijrtdebuut. Een verhaal, jawel, over een jour nalist. Tineke speelde een van de hoofdrollen toen het in Rotter dam werd uitgevoerd. Vorm Het volgende stuk heette Kraai en. Belangstelling was er wel voor, maar de uitvoering bleek te duur. Dat zette hem aan het den ken, met als resultaat een andere toneelvorm: de theatrale lezing. Bekende acteurs lazen en speel den bestaande literaire teksten, zonder dat daar uitputtend repe teren aan vooraf was gegaan. Dat bespaarde tijd en dus kosten. „De aardigste dagen in een repetitie lokaal zijn de eerste. De spelers tasten, zoeken, zijn alert en crea tief. De theatrale lezing lijkt op het resultaat van zo'n eerste re- petitieweek. We hebben gemerkt dat het een vorm is die recht doet aan schrijvers, aan spelers en vooral aan het publiek." Intussen had Jan aardig wat con tacten gelegd in de toneelwereld en de contouren van het Gezel schap van de Zee begonnen zicht baar te worden. Dankzij de lezin gen ontstond er een groep van zo'n dertig, al dan niet incidente le medewerkers: Petra Laseur, Josee Ruiter, Lou Landré, Hënk van Ulsen, Huib Rooymans, om enkelen te noemen. De theatrale lezingen sloegen zo aan, dat er in het volgend seizoen mee werd doorgegaan. Jan verhuisde intus sen naar Noord-Beveland en in oktober 1993 werd het Gezel schap opgericht. We rijden Kats weer binnen. „Die naam, Gezelschap van de Zee, had ik jaren geleden al in mijn hoofd. Ik wist toen helemaal nog niet dat ik in Zeeland terecht zou komen. Ik vond het een mooie naam, in de trant van 'lage lan den bij de zee'. Het moest over Nederlandse literatuur gaan. Daar kunnen we jaren mee voor uit. Als je kijkt naar het toneel in Nederland, komt het veel te wei nig aan bod." Feest Zeeland en het gezelschap zijn volgens Jan voor elkaar gescha pen. „Een van de voordelen van de theatrale lezing is, dat je er overal mee terecht kunt, van een grote zaal in een schouwburg, tot het dorpshuis van Kats. In Zee land is geen professioneel gezel schap en het aantal schouwbur gen is beperkt. Maar er zijn wel heel veel theaters en dorpshui zen. Tijdens een cultureel feest in Kats is het idee ontstaan om het gezelschap hier te vestigen." De eerste stappen zijn gezet. Be gin dit jaar presenteerde het ge zelschap zich met het stuk De Meisjeskamer van Geertrui Da- em. In mei volgt Vaderland van Abel Herzberg. „Ik heb het ver haal enkele jaren geleden gevon den in het archief van de Zeeuw se Bibliotheek. Nu is het trou wens ook opgenomen in zijn Ver zameld werk. Herzberg schreef het in 1934. Het gaat over een joodje professor en het beschrijft de hele afloop van de oorlog. On begrijpelijk dat er nooit iets mee is gedaan. Wellicht was het vóór de oorlog te delicaat en was er na de oorlog geen belangstelling meer'voor." De voorstelling is eerst, op 4 en 5 mei, te zien in Rotterdam. Op vrijdag 12 mei is de Zeeuwse pre mière in Podium 't Beest in Goes (aanvang 20.30 uur) en op 13 mei is er om 20.00 uur een tweede voorstelling in het Dorpshuis in Dreischor. De voornaamste rol len worden gespeeld door onder anderen Kees Coolen, Chaïm Le- vano, Sacco van der Made, Truus te Selle en Har Smeets. In 't Beest vindt ook de première van Haas- ses Schaken met Diponegoro, op 7 en 8 september, in de regie van Willem Nijholt. Diponegoro is de naam van een van de eerste Indo nesische onafhankelijkheidsstrij ders. Het, verhaal beschrijft die strijd en de gevqlgen die hij had voor de Nederlanders in Indone- sië. Of het stuk ook nog op andere plaatsen te zien zal zijn, hangt af van de financiën. De provincies Zuid-Holland en Zeeland hebben hun steun al toegezegd, afwach ten is nu of ook het rijk, dat wil zeggen het Fonds voor de Po diumkunsten, geld beschikbaar stelt. Aardig detail is overigens dat Kees Scholten Vaderland re gisseert en in Diponegoro speelt. En Kees is de broer van Henk, di recteur van het Fonds. Archief Het Gezelschap en de lezingen bevinden zich in een ontwikke lingsfase. Van de provincie Zee land en opnieuw het Fonds voor de Podiumkunsten, hangt af of het inderdaad het eerste profes sionele Zeeuwse toneelgezel schap wordt. Jan is optimistisch. „Het concept is er. Het Gezel schap is in verhouding tot andere gezelschappen buitengewoon goedkoop. Wij repeteren maar één week, in plaats van acht we ken. Dat scheelt zeven weken loon." „Onze manier van werken zou wel eens een nieuwe ontwikke ling in het Nederlandse toneel kunnen betekenen", gaat Jan verder. ,,JTet publiek heeft na die ene week repeteren de indruk een volledige voorstelling te hebben gezien. Ik weet alleen niet wat er gebeurt als een stuk twintig keer Wordt gespeeld. Dat is de grote uitdaging voor de komende jaren: een vereenvoudiging van toneel. Ik zeg niet dat het zo is. Maar het zou kunnen."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 15