\G: 'Toenemende criminaliteit in verzekeringen' )ollar dwingt Dasa tot herstructureren Dollar verpest feestje van Schrempp CNV-bond wil experiment met ziektewetverzekering Zoektocht naar de beste boerenkaas ■■■H ECONOMIE KORT AigTEM ECONOMIE A7 lUarkoers drukt Fokker ook in 1996 in rode cijfers Te koop gevraagd ebruikte meubelen-antiek en inboedels. Gebruikte meubelen bankstellen Kleintje TORVOERTUIGEN Mdoosheid al pie kwartalen tl rond pSO.OOO mensen Zwarte doos voor mosselvissers Winstprognose Elsevier mag niet exact zijn Winstgroei voor McDonnell Douglas Prins Groep terug naar oude eigenaren Handelstekort VS flink afgenomen Volvo verkoopt 14 procent meer auto's Air France dringt verlies terug Melkquotum Italië definitief omhoog Hoogovens versterkt vermogen DONDERDAG 20 APRIL 1995 DONDERDAG 20 APRIL 1235,00 A 53,00 A 60,50 A 15,50 A 53,50 A 67,80 d 11,60 A :0 Inc.S m 48,70 A 27,00 A 54,00 A 43,00 e 82,50 A 38,00 b 51,40 A p,orp. felesis 40,50 A 40,00 A 22,80 A 22,80 A 30,00 A 30,00 A 4,70 A 4,70 A 40,50 A 41,00 0,55 66,90 67,00 34,60 A 33,80 I tewerkt 19,150-19,750 121,350 laten tiebeurs Zilver Zilver onbewerkt 255-325 bewerkt 370 laten CBS koersindex Wall Street allied signal amer.brands amer.tel.tel amoco corp asarco ine. bethl. steel boeing co can.pacific chevron chiquita Chrysler citicorp cons.edison digit.equipm. dupont nemours eastman kodak exxon corp ford motor gen. electric gen. motors goodyear hewlett-pack. int. bus.mach. int. tel.tel. kim airlines mcdonnell merek co. mobil oil omega financ. philips royal dutch sears roebuck sfe-south.pac. texaco inc. travelers united techn. westinghouse whitman corp woolworth 18/04 19W 272,00 2)| 2'0.00 26350 258.50 25650 286,60 20050 217,20 21150 353,90 353J0 (PZe redactie economie jfrdam - Fraude, brandstich- andere vormen van verzeke- Timinaliteit nemen sterk in lg toe. Tot die conclusie komt Verzekeraar ING Groep in het m gepresenteerde jaarverslag 1894. Met name op het gebied autodiefstal, waaronder ook de lal van vrachtwagens, rukt vol- [NG-bestuurder mr. E. Kist de iniseerde misdaad op. ste cijfers kon hij evenwel niet ge- olgens hem wil ING vooral een signaleren. Met name wat auto- betreft is'het afgelopen jaar 'heel ^worden, aldus Kist. Reeds eerder 27V4 27» 54 54» 43 44 37» 371 64 63 86» 07|| 103» 103 30» 30» 56» 50 43 42» 90» 80 26 25» 35 351 121 I2( 51» 52» 23» 23» 66» 40» 301 69 70 15» 15! 18» 18». 15» 151 hebben verzekeraars op de toenemende schade-uitkeringen in deze sector gerea geerd door bijvoorbeeld een alarminstal latie verplicht te stellen voor duurdere wagens. Het aantal moedwillig veroorzaakte be- drijfsbranden - met als doel de verzeke ringspenningen te innen - neemt volgens Kist af. Dat houdt verband met het aan trekken van de economie. Hij sloot niet uit dat de concurrentie vervolgens zijn werk zal doen en de premies gaan dalen. ING Groep brengt in het jaarverslag na drukkelijk het groeiende gevaar van on verzekerbare risico's onder de aandacht. Het probleem wordt gevormd door-de onmogelijkheid de risico's te calculeren. Wat levensverzekeringen betreft, wees Kist op de toenemende kennis omtrent genetisch bepaalde aandoeningen. Bij wijze van 'schot voor de boeg voor de lange termijn' stelde hij dat ING welis waar alles wil verzekeren maar dan wel even volledig geïnformeerd wil zijn als de cliënt als het gaat om verborgen ziek ten die door genetisch onderzoek aange toond kunnen worden. „We willen graag om het risico heen kunnen lopen. We willen weten of we een brandend huis verzekeren." Het groeiende probleem van de onverze- kerbaarheid betrekt hij ook op mensen met vanuit een oogpunt van aansprake lijkheid risicovolle beroepen als artsen, accountants en advocaten. Er wordt im mers vaker en meer geclaimd, aldus Kist. Met een oog op de vaak duizelingwek kende schadevergoedingen die Ameri kaanse rechters toekennen zei hij dat 'de grenzen ook open gaan voor aansprake lijkheid'. ING ziet vooralsnog af van de schepping van een tweede thuismarkt die bij wijze van risicospreiding tegenwicht moet bie den voor de grote bijdrage aan het resul taat van de Nederlandse activiteiten. Volgens bestuursvoorzitter A. Jacobs zijn over te nemen banken dun gezaaid of te duur 'of er is iets mis mee'. Staan volgens het jaarverslag de ambities slechts op een laag pitje, in zijn toelich ting zei Jacobs dat ING zijn geld 'mis schien op een andere manier beter ren dabel kan maken'. Over de recentelijk overgenomen Britse bank Barings was volgens Jacobs eigen lijk niets nieuws meer te vertellen. Boos dat het onderzoek van de Britse centrale bank naar de deconfiture van Barings zo lang duurt is hij niet, wel een 'beetje te leurgesteld'. Jacobs zei zich niet te kun nen voorstellen dat het onderzoeksrap port nog een maand op zich zal laten wachten. Barings struikelde over de handel in zo geheten derivaten - afgeleide financiële produkten als opties, futures en swaps. Voor het eerst heeft ING, conform een nieuwe richtlijn, in het jaarverslag staan hoe groot haar positie is: ƒ382 miljard. Het feitelijke risico bedraagt 9 miljard, bijna 4 procent van het balanstotaal. vk vorige koers sk slotkoers gisteren gedaan/laten bieden en ex dividend i laten en dividend gedaan en laten ex dividoA* gedaan en bieden ex dividend (Willem Reijn jen - Daimler-Benz Aerospace zal zowel in Duitsland als Nederlandse dochter Fokker een vergaande herstructu- idoorvoeren om aan de wurgende dollarkoers te ontsnap- De dollarkoers heeft de Dasa-top in volstrekte verwarring acht. Bij een 'normale' koers van DM 1,60 maakt Dasa l.bij de laatste koers van DM 1,35 blijft het concern diep rode cijfers. jote lijnen van het meerja- in zullen in oktober bekend H zijn. De gevolgen voor iiblijven tot die tijd ondui- t maar lijken zich vooral ïdienen voor de interne toe- agsbedrijven die bij de ie reorganisatie zijn geclus- si Fokker Aerostructures. werken tweeduizend men- 1,00 4,50 410,00 4,50 3,00 1,50 13.00 18,00 23.00 2,40 «dr. M. Bischoff, de f man man van de raad van be- van Dasa die op 24 mei :dt als opvolger van voor- J. Schrempp, kan Fokker Huidige koers ook in 1996 winst maken, ondanks de sanering die aan 1760 :n hun baan gaat kosten, itr-topman B. van Schaik nder zijn lot verbonden aan Éerstel in 1996. Maar Bi ll zal hem daar niet aan hou- 1 zegt dat Dasa minister van Economische Zaken een rechtstreekse kapi- ijectie zal vragen om de fi- öe positie van het armlasti- ittter te verbeteren. „Dat is r, want de Nederland sheid zal volgens plan in iuittreden als aandeelhouder Wij verwachten van Werlandse overheid wel dat Wokker mogelijk maakt om iezelfde voorwaarden te kun- nerken als de concurrentie." 1,00 3,00 iboedeltje, Teteringsedijk 84, Breda tel. 076-148- Geopend 10 tot 18 uur, do. 21.00 uur. >or in- en verkoop J.J. de Bom de Meubelvrienc :e Meustr. 32, Breda 076-141601. open van-I0-iro Een plaatsen: resultaten boeken. I'iipenseren denkt daarbij aan exportfa- Btfcn en een verhoging van de pvoor de technologische ont- j. Volgens Bischoff be- ('0 de Nederlandse en de Se overheden nog steeds niet "ifflte van vijf procent subsi- Wr de omzet, die de Gatt- Jrden nationale overheden »t. Minister Wijers is al be- »m via een zogeheten mat- }-jund oneerlijke concurren- b compenseren. Tjfakvan de dollar op Dasa is _JOog wit om de neus van de gemelde dollarkoers van DM op de beus van Tokyo sprak '°P 'an Dasa gisteren bij de "statie van de jaarcijfers in gevr. i.z.g.st. verk. FIETS, frame mt. 54, 640-47383. p donderdag 4 mei 1995 v.m. 10.00 uur in het lenault, Mercedes, Jaguar), gereedschap, keukenuitrusting, meubilair, audio/video- j ijen, manschapskisten, partij computers, torfietsen, fietsen, boeken, buitenboord- egio-eenheid Domeinen Herkenbosch, i, schrijfmachines, orgel, hometrainer, lio-eenheid Domeinen, Nijverheidslaan 2a, Rlen' ien, keukenapparatuur, winkelinventan iinigers, verrijdbare /rachtauto Mercedes, enz. te Brunssum, Kranenpool ndicat BL (1P65). Betonnen ug met toebehoren, lengte thokje, dubbele slagboom Douane-emplacement en verko0wpJ voorwaaraej zijn tij bezichtigmai te verkrijgen» bij voorroep verkoop- terreinen- worden ge l^vellijs'01 P posttoege-j «■■III l iag (anp) - De werk- 1 in ons land ligt, ge- ■rd voor seizoensin- volgens het CBS al "t maanden vrijwel sta- '®d de 480.000 personen. Werkloosheid bedroeg in het kwartaal 497.000, 17.000 '31 in het slotkwartaal van Gecorrigeerd voor sei- ®vloeden ligt het jongste op 481.000. Weken met een jaar eerder werkloosheid nu 25.000 -Ditkomt doordat de werk- i'P tussen het eerste en 6 kwartaal van 1994 fors Daarna trad negen den stabilisatie op. eantal werkloosheidsuitke- roe8 in februari Daarvan zijn er 31.000 ijj^oensinvloeden toe te Im ^Sezien van seizoens- eu nam het aantal werk- uitkeringen sinds april ai/931 toe met 4000 per kjlpt'!en met een jaar eerder ,.aania' werkloosheidsuit- m februari 47.000 ho- t5lnÜnuar' was dat verschil l «0 en een half jaar gele- •u'm 100.000. Het verschil jaar geleden is dus ge- LS* ^eerdat de maandelijk- j j^gin vorig jaar veel ui, as ban de toename met tof april vorig jaar. München van een levensbedrei gende dollarkoers, die het voor bestaan van de hoogwaardige, in novatieve lucht- en ruimtevaart branche in Duitsland bedreigt. „Wij kunnen dit niet alleen aan," zei bestuursvoorzitter Schrempp. „Deze ontwikkeling bedreigt de hele Duitse economie." Bij de huidige koers zal Dasa opnieuw vele honderden miljoenen mar ken verliezen, ondanks de sane ringen, die de laatste drie jaar twintigduizend banen kostte. In oktober moet het anti-dollar plan rond zijn. Gevreesd wordt dat Dasa tien- tot twintigduizend van de zeventigduizend banen moet schrappen, als de koers tus sen de DM 1,30 en DM 1,40 blijft. Doemscenario's Schrempp en Bischoff wilden enerzijds de doemscenario's wel schilderen om te laten zien hoe ver de huidige dollarkoers in grijpt in Dasa, maar probeerden de zwartgalligheid te temperen door te wijzen op de volstrekt on voorspelbare koersontwikkeling. Een leidende bank houdt het op een dollarkoers van DM 1,80 aan het eind van het jaar, de andere voorspelt een koers van DM 1,20. Het verschil tussen hemel en hel voor Dasa. Dasa verloor vorig jaar netto DM 438 miljoen bij een zeven procent lagere omzet van DM 17,4 mil jard. In 1993 boekte Dasa nog een verlies van DM 694 miljoen. Re den voor Schrempp te stellen dat de ontwikkeling van Dasa op zich goed is. Het verlies is grotendeels veroor zaakt door Fokker, goed voor een verlies van DM 400 miljoen, de militaire luchtvaart en aanloop kosten bij Dornier. Texel - Nederlandse mosselvis sers krijgen nog dit jaar een zoge noemde black box aan boord. Dit instrument geeft aan wanneer, hoe lang en waar er is gevist. Met de gegevens kan de overheid re gistreren of de vissers zich hou den aan de regels die gelden voor de kokkel- en mosselzaadvisserij. Voor delen van de Waddenzee en de Oosterschelde geldt een vis verbod. Van onze Haagse redactie Nieuwegein - Vakbondsle den zijn straks beter en goedkoper verzekerd tegen ziekte en arbeidsongeschikt heid dan niet vakbondsle den. Dat kan het gevolg zijn van een plan van de Indus trie- en Voedingsbond CNV. Die bond wil aanvullingen op ziekte- en arbeidsongeschikt heidsuitkeringen apart gaan verzekeren voor de eigen leden. Nu gebeurt dat nog via cao-af spraken. Door cao-afspraken profiteren ook niet-vakbonds- leden van de resultaten die de bonden bereiken. Als het plan van de CNV-bond doorgaat, zal dat voor veel werknemers die nu nog geen lid zijn van een bond een goede re den kunnen zijn om zich alsnog aan te melden als lid. De verze keringen voor aanvullingen op de werknemersuitkeringen staan ook open voor niet-leden. Die betalen echter een premie die zeker twee keer zo hoog is als de kosten voor het lidmaat schap van de bond. Bij allerlei werknemersverze keringen wordt de uitkering die de overheid garandeert de laat ste jaren steeds lager en of duurt minder lang. Vakbonden proberen tijdens cao-onderhan delingen de gaten die vallen, op te vullen. Een voorbeeld daar van is het wao-gat. De financië le verslechtering van de wao- uitkeringen, door maatregelen van de overheid, werden binnen de kortste keren weer goed ge maakt door cao-afspraken. De vakbeweging die dit soort verbeteringen tijdens cao-on derhandelingen bereikt, wordt echter door een steeds kleiner deel van de werknemers onder steund. In 1963 was nog veertig procent van de beroepsbevol king lid van een bond. Op dit moment is dat nog maar 27 pro cent. Bestuurder Swart van de Industrie- en Voedingsbond CNV denkt dat hij veel leden kan winnen door de nieuwe verzekering. Een 'calculerende burger' die nog geen vakbonds lid is, kan geld verdienen door lid te worden. Werknemers kunnen de premie voor de aanvullende verzeke ringen betalen met extra loons verhogingen die de bonden bij de werkgevers afdwingen. Van de werkgevers worden immers geen aanvullingen op de uitke ringen meer gevraagd, waar door geld voor hogere lonen overblijft. De Industrie- en Voedingsbond CNV is niet de enige vakbond die aan voorstellen voor aparte verzekeringen werkt. Eerder al lanceerde de Industriebond FNV een plan voor zijn leden aanvullende verzekeringen te sluiten. *ln Giessenburg bogen zich gisteren keurmeesters over 84 boerenkazen. Welke kaas wordt uitverkoren als 'Beste boeren kaas 1995'was gisteravond nog onbekend. foto anp Amsterdam (anp) - Elsevier geeft geen gedetailleerde uitspraken meer over de winstverwachting. „Ik weet nu al precies met hoe veel procent onze winst in 1995 zal stijgen, maar ik mag dit vol gens de Engelse wet niet bekend maken," Dit zei bestuursvoorzit ter Pierre Vinken gisteren in de aandeelhoudersvergadering van de Nederlandse tak van het uit geversconcern Reed Elsevier. De prognose die Elsevier vroeger gaf, kwam immer uit of werd soms nog overtroffen. In Groot- Brittannië mogen dergelijke uit spraken alleen worden gedaan wanneer de accountant er een onderzoek naar heeft verricht. Vinken verwacht dat 'het resul taat in 1995 verbetert'. Vorig jaar werd 650 miljoen verdiend. Reed Elsevier haalde een netto winst van 1,26 miljard. St Louis - De Amerikaanse vliegtuigbouwer McDonnell Douglas, fabrikant van de door Nederland gekozen Apache-helikopter, heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een belangrijke winst groei doorgemaakt. Het nettoresultaat kwam uit op 159 miljoen dollar. In dezelfde periode van vorig jaar boekte het concern een nettowinst van 134 miljoen dollar. De groei komt hoofdzakelijk uit de verkoop van militaire vliegtuigen. Yerseke - De oude eigenaren van de schelpdierverwerkende Prins Groep, de gebroeders J. en K. Prins, kopen hun bedrijven terug van het Franse concern Euronature. Over de overnamesom wor den geen mededelingen gedaan. De overname zal geen gevolgen hebben voor de 120 werknemers in Nederland. De gebroeders verkochten hun drie bedrijven in Zeeland, de Engelse acquisitie Oceancrest Foods en het Deense Andreasen Aps vijf jaar geleden aan de voedingsmiddelengroep Euronature. „In de visserijwereld ben je erg afhankelijk van de natuur. Daar om heb je hele korte beslissingstermijnen nodig. Dat is moeilijk te verwezenlijken binnen een groter concern," volgens een woord voerder van de Prins Groep. De groep had vorig jaar een omzet van f 85 miljoen. Winstcijfers maakt de groep niet bekend. Washington - Het handelstekort van de Verenigde Staten is in fe bruari vergeleken met januari met bijna een kwart afgenomen tot 9 miljard dollar. Dat kwam hoofdzakelijk door een verdubbeling van de verkoop van vliegtuigen aan Zuidoostaziatische landen, heeft het Ameri kaanse ministerie van Handel gisteren bekendgemaakt. De VS exporteerden voor totaal 62,4 miljard aan goederen en diensten, terwijl zij voor 71,4 miljard dollar invoerden. Het tekort in de handel met Japan, waarover Tokyo en Washing ton al geruime tijd met elkaar overhoop liggen, daalde van 4,9 miljard tot 4,7 miljard dollar. Dat kwam door de groei van de Amerikaanse uitvoer naar Japan van 4,4 miljard tot 5,0 miljard dollar. Japan heeft gisteren gedreigd de onderhandelingen met de VS over een verruiming van zijn markt voor Amerikaanse auto's en auto-onderdelen af te breken als de VS daadwerkelijk straf maatregelen treffen zoals zij dreigen te doen. Japan legt de zaak dan voor aan de Wereldhandelsorganisatie (WTO) in Genève. Göteborg - Volvo heeft in de eerste drie maanden van dit jaar 14 procent meer personenauto's verkocht in vergelijking met vorig jaar. De afzet van vrachtwagens steeg met 21 procent. President directeur Soeren Gyll legde de cijfers gisteren voor tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Na twee jaar van desinvesteren is het bedrijf met 75.000 werkne mers weer op de goede weg, zei Gyll. In 1994 werd een bruto winst gehaald van 3,3 miljard gulden, een jaar eerder was het ver lies nog 545 miljoen. In het eerste kwartaal van 1995 werden er 107.600 personenauto's verkocht, vergeleken met 94.500 in de zelfde periode vorig jaar. Het aantal verkochte vrachtwagens liep op van 16.100 tot 19.500. Parijs - Air France klimt langzaam uit het dal. De Franse staats luchtvaartmaatschappij, die al jaren in de rode cijfers zit, zag haar nettoverlies in 1994 afnemen tot ruim 1,2 miljard frank (bij na 400 miljoen). In 1993 kwam het verlies nog uit op 7,8 miljard frank (ruim 2,4 miljard). De omzet groeide met 2,8 procent van bijna 38,7 miljard tot 39,8 miljard frank 13 miljard). Volgens de maatschappij is dat te danken aan de groei van de activiteiten. Air France zag het aan tal passagierskilometers met 15,6 procent stijgen. In 1993 vielen die tegen door stakingen waarmee het personeel tegen een dras tisch reorganisatieplan protesteeerde. Brussel - De Europese Commissie zal de landbouwministers voorstellen de melkquota van Italië en Griekenland definitief te verhogen met respectievelijk 900.000 ton en 100.000 ton. Dat ge beurt op advies van landbouwcommissaris Franz Fischler na een stringente inspectie in de betrokken landen of ze de Europese re gels op dit gebied naleefden. Volgens Fischler hebben beide landen aangetoond serieus werk te maken van de uitvoering van de Europese wetgeving, de controle daarop en het innen van de superheffingen. De verhoging van het melkquotum voor Italië veroorzaakte vorig jaar in Nederland een golf van protest. Politici en boeren vonden dat de Italianen daarmee werden be loond voor slecht gedrag omdat ze nooit werk hadden gemaakt van de vermindering van de melkproduktie en nooit supperhef- fingen hadden betaald. IJmuiden - Hoogovens wil zijn eigen vermogen verhogen tot veer tig procent van het balanstotaal. Het concern streefde eerder naar een solvabiliteit van 35 procent. Dat heeft bestuursvoorzitter M. van Veen woensdag bekendgemaakt. „We moeten ons klaarma ken voor de volgende conjuncturele meergang," aldus Van Veen. Hoogovens wil het eigen vermogen vooral versterken door een te rughoudende investeringspolitiek en een verdere verbetering van de winst. Eind 1994 noteerde het concern een eigen vermogen van 29,3 pro cent, ofwel 2,3 miljard op een belanstotaal van 7,8 miljard. Om op de veertig procent te komen, moet het eigen vermogen met ongeveer f900 miljoen worden aangevuld. De operatie wordt over enkele jaren uitgesmeerd. Door Willem Reijn München De val van de dollar begint absurde trekken te krijgen. De volstrekt on voorspelbare koers woedt als een kanker door de oplevende economie. En met voorspel lingen van vooraanstaande deskundigen van betrouwba re banken, mag een bedrijf rekenen met zowel een dollar van DM 1,35 als met een koers van DM 1,80. De chaos is compleet. Jürgen Schrempp had gisteren glansrijk afscheid willen nemen van zijn creatie Daimler-Benz Aerospa ce. Op 24 mei krijgt hij de belo ning voor zijn onvermoeibare in zet Duitsland weer terug op de wereldkaart van de luchtvaart industrie te zetten: hij wordt de eerste man van Daimler-Benz, het grootste en machtigste be drijf van Duitsland. In zes jaar voegde de onstuitba re, blufferige,'kampferische' maar open en zelfs met gevoel voor humor begiftigde Dasa- baas alle Duitse bedrijven op het gebied van lucht- en ruimtevaart samen tot een concern, dat zich tot de vier grootsten ter wereld mag rekenen. Daarbij mocht Nederland Schrempp leren kennen als de man die harde gevechten voerde met de nestor van het kabinet Lubbers III, minister Koos Andriessen van Economische Zaken. Schrempp was de man die de nationale vliegtuigbouwer Fokker met hulp van topman Erik Jan Nederkoorn aan de Duitse zegekar bond. Gisteren mocht Schrempp die aankoop nog eens verdedigen, want de Nederlanders dragen nu al twee jaar een slordige vier honderd miljoen mark aan ver lies bij in de Duitse cijfers. „Het blijft een goede strategische zet," stelde Schrempp. Schrempp was echter meer dan een voeger. Schrempp had een visie, die nog steeds staat als een huis. De vliegtuigbouw zal wor den bepaald door een paar grote bedrijven. Europa kan alleen een rol spelen als de bedrijven sa menwerken. De onderlinge con currentie verzwakt de kracht van Europa en zorgt ervoor dat de wereldmarkt wordt beheerst door de Amerikanen. Airbus maakt al de grotere toe stellen, voor de regio-vliegtuigen moet een nieuwe structuur wor den gevonden. In eerste instantie dacht Schrempp nog aan samen werking van bedrijven als Bri tish Aerospace, het Italiaanse Alenia en het Franse Aerospa tiale rond het leidende Fokker op het gebied van regio-jets. De koop van Fokker paste in die vi sie. Het turboprop-toestel Fok ker 50 zou later als wisselgeld kunnen dienen om in dat markt segment rond de Frans-Italiaan se combinatie ATR een Paneuro- pese combinatie te vormen. Inmiddels is de markt alweer veranderd. Deskundigen vragen zich af of er wel zoiets bestaat als een regionaal straalverkeers- vliegtuig. De grote fabrikanten gooien zich op deze markt, Boeing kocht de miljardenorder van de Scandinavische lucht vaartmaatschappij SAS, waar door Fokker met lege handen bleef staan. Ook Airbus mengde zich in de strijd. Met de Airbus 319, bij Dasa-dochter Deutsche Airbus in Hamburg geassem bleerd, zit het bedrijf al in het plafond van het Fokker-seg ment. Nu heeft Airbus openlijk aange kondigd een honderdzitter te willen ontwikkelen. Dat raakt Fokker recht in het hart. „Het is echter logisch dat de Airbus partners eerst komen praten met het bedrijf dat vijftig procent van de markt beheerst, Dasa- dochter Fokker, en met het be drijf dat 38 procent van de Air- bus-aandelen bezit," zei Schrempp gisteren. Waar Dasa en Fokker op uit zul len komen is een vergaande vorm van samenwerking, waar bij Fokker in toenemende mate Airbus-techniek zal gebruiken. Fokker-voorzitter Ben van Schaik zei het eerder al in deze krant. Schrempp waakt daarbij te onderstrepen dat Fokker de leidende rol op het gebied van het ontwikkelen, bouwen en ver kopen van regio-jets zal behou den. De besprekingen tussen Airbus, Dasa en Fokker zijn in vole gang en de resultaten zullen pas zichtbaar zijn in het Fokker FA-X-toestel dat begin volgende eeuw op de markt moet komen. Schrempp hoopt dan de andere Europeanen, evenals de Korea- nen en de Chinezen, als partners van Fokker aan zich te hebben gebonden. Aan die Fokker zal nog minder Nederlands zijn dan aan het huidige programma. Maar dat is de wetmatigheid van de 'globalizing economy'. Het is een cynische speling van het lot dat op het moment dat hij afscheid neemt, het levenswerk van Schrempp wordt verziekt door juist de Amerikaanse munt. De Amerikaanse concurrentie kan hij nog wel aan. Maar de dollarkoers kunnen wij niet be strijden, boog Schrempp giste ren het hoofd. „Moeten wij voor elke vijf pfennig die de dollar Dasa-voorzitter Jürgen Schrempp. zakt onze werknemers een nieu we sanering voorhouden?" ver zuchtte zijn opvolger Manfred Bischoff moedeloos. En de Dasa-top riep op tot een nationale discussie, die tot in Nederland en vooral Den Haag hoorbaar moet zijn. Maar de plot kan net zq verrassend zijn: als de koers door een soort Dollar Ex Machina weer gewoon DM 1,60 noteert, is noch Standort Deut- schland noch vestigingsplaats Nederland op enigerlei wijze in gevaar. V

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 7