DE STEM 'Muziek is als sport' Vanessa-Mae Nicholson, de violiste met 6 dat jurkje' Loonbelasting op deel vergoeding jazz-musici Goede uitvoering van opera Lerlano Holland Festival brengl de wereldpremière van helikopter-strijkkwartet Uitspraak van belastingkamer Hoge Raad 'Zo zit het systeem in elkaar: alles spant samen om de zwarte man te Preken.' Snoop Doggy Dog, rapper Gids jCJTEM i» Net op het moment dat Nigel Kennedy, de punk violist, uit ieders herin nering verdwenen lijkt, dringt een nieuw vioolta lent naar voren. Opnieuw een wonderkind, op nieuw eentje die de spot lights niet alleen door haar spel weet te vinden. Vanessa-Mae heet ze. En u kent haar als 'dat meis- ke in de zee met dat jurkje'. Wonderkind Vanessa-Mae rukt op als nieuw viooltalent: 'Ik kan niet naar ieders pijpen dansen of muziek maken die iedereen bevalt'. foto roy teé Door Max Steenberghe Haar jurkje is bekender dan haar naam. Haar videoclip heeft haar evenzeer geholpen als te gengewerkt. In een weinig ver hullend nat niemendalletje - schijnbaar van vloeipapier - rijst ze al vioolspelend uit de zilte baren. Sindsdien kent ook het grote publiek Vanessa-Mae. Maar haar oorspronkelijke pu bliek, zij die de klassieken min nen, hebben sindsdien weinig meer met haar op. Vinden haar goedkoop. Collega's noemen haar een delletje. Ze snuift. Trekt haar ranke neusje op. „Puh. Moet je ze zelf zien. Kijk eens naar de hoezen van andere musici. Bejaarde di va's met obscene decolletés; boe zems die opgeperst worden om nog maar wat te lijken. En cor pulente tenoren die ondanks die bierbuikjes him satijnen hemden tot hun navel openknopen - al kun je die navel niet eens zien door het overhangend vet. Bari ton-borsthaar wat een stofzuiger kan gebruiken. Nou, dan is mijn foto heel wat esthetischer." Ze pakt de persmap, met alweer die foto, erbij. „Ik vind het mooi. En uiterst functioneel. De func tie van een platenhoes is: opval len. Als je langs al die volge propte cd-rekken loopt, moet de hoes de aandacht naar zich toe trekken. En dat is aardig gelukt. Het feit dat ze zich zo boosma- ken wil zeggen dat het werkt. Ze zijn jaloers op de aandacht." Over aandacht heeft Vanessa- Mae niet te klagen. Met name in Engeland gaan er weinig dagen voorbij of Vanessa-Mae staat niet in een krant, op de cover van een tijdschrift of fietst op tv voorbij. En tegenwoordig is ze ook in popprogramma's te zien. Haar uitvoering van Toccata and fugue van Bach is op single uit gebracht en scoort, mede dankzij De Clip, hoge ogen. Iets waar Vanessa-Mae niet onverdeeld blij mee is, want het trekt de aandacht weg van het andere werk wat ze op de cd The Violin- player speelt. En dat is geen Bach, maar Batt. Mike Batt, de popzanger die zes tien jaar geleden een hitje had met Lady of the dawn. De man blijkt nog steeds actief en Vanes sa-Mae nam een tiental songs van hem op, samen met een rockgroep. Weliswaar uiterst be schaafd, maar toch een rock groep. „En waarom niet? Ik had er zin in, wilde eens wat andere muziek spelen. En als ik dat wil, doe ik dat. Wat is er tegen moderne muziek? Jonge muziek? Ik ben zelf toch ook nog jong?" Huwelijk Nou en of dat ze jong is. Zestien lentes. Maar toen ze nog jonger was, bleek het vooral oude mu ziek te zijn die haar trok. Ze is dochter van een Thaise moeder en een Singaporese vader, die beiden groot muziekliefhebber waren en Vanessa-Mae vanaf haar geboorte met klassiek om ringden. Het huwelijk van haar ouders hield niet lang stand en binnen vier jaar verhuisde Vanessa-Mae met haar moeder en nieuwe va der naar diens thuisland: Enge land. Ze speelde toen al een beetje piano, wat op school met sprongen vooruit schoot. „Ik was dol op muziek en hoewel ik zelf ook niet weet hoe ik het deed kon ik vrij snel heel complexe stukken naspelen. Ik heb geen flauw benul hoe het werkt, maar het lukt me nog steeds. Goed luisteren en ik speel het grootste deelzo na." „Vreemden denken altijd dat ik door mijn ouders gedwongen werd te spelen. Niets is minder waar. En het zou ook niet wer ken. Ik houd niet van de term wonderkind. Niet het kind is wonderbaarlijk, maar de mu ziek. Die is zo magisch, dat hij je onweerstaanbaar naar zich toe trekt, je hele zieltje vult en ster ker nog: je aanzet om het zelf te willen spelen." „Bij heel jongere kinderen werkt dwang niet. Ze communiceren nog maar nauwelijks, dus ouders kunnen het echt niet hun wil opleggen. En als een kind er voor kiest al zijn of haar tijd aan de muziek te geven, dan is dat uit eigen vrije wil. Een kind weet dat het alternatieven heeft, dat er kleurpotloden en puzzels in de kast liggen. Als het dan toch voor een instrument kiest, is er sprake van grote liefde." „Op mijn school werd veel aan dacht besteed aan muziek en ieder kind moest een instrument kiezen. Ik speelde al piano, dus pakte ik er de viool bij. En dat lag me nög beter. Opnieuw stond mijn omgeving te kijken, want viool was geen voor de hand liggende keus. Het is een moei lijk instrument, zowel om te spe len als om vast te houden; als dreumesje ben je zo uit je even wicht. Een piano staat gewoon te staan, je hoeft alleen maar aan te slaan, terwijl je bij viool de tonen moeten grijpen en de snaren aanstrijken. Toch vond ik dat veel leuker. Het had iets intiems: zo'n ding tegen je aan drukken, vlak onder je kin, het was alsof ik mijn lievelingspop omhelste." „En dan was er ook nog het geluid. Prachtig, veel mooier dan van de piano. Een viool klinkt als een stem, kan dezelfde stem mingen aannemen. Mijn moeder hoort aan mijn klank hoe ik me voel, droef, gelukkig, boos, ver drietig. Hij kan scherp klinken, of juist zacht, trillen of vlak zijn. alles, echt alles kan met een viool en daarbij zonk de piano in het niet." „Op mijn vierde speelde ik pia no, een jaar later pakte ik de viool op en vanaf dat moment wist ik zeker dat het de viool moest worden. Maar ik had een erg lieve piano-lerares en heb nog tot mijn achtste doorge speeld. Op mijn zevende won ik nog een grote prijs, maar een week later heb ik het definitief aan mijn lerares verteld: ik ging door op viool." Gruwelverhalen In Engeland, even buiten Lon den, staat een school voor uit zonderlijk getalenteerden ofte wel wonderkinderen. De school is opgezet door lord Yehudi Me- nuhin, 's werelds grootste in le ven zijnde musicus. Hij is nu 78 en speelt 76 jaar viool, dus weet waar hij het over heeft. Vanessa-Mae heeft niet op zijn school gezeten. „Nee, ik ging naar China. Mij werd een Russi sche methode aangeraden, uit gaande van ontspanning en spierbeheersing. Bij vioolspelen komen ontzettend veel spier groepen kijken, van de stand van je voeten tot de druk die je kin op het instrument uitoefent: al les is belangrijk. Er zijn slechts twee leraren in de wereld die het tot in de perfectie beheersen. De ene zit in Siberië, de ander in China. Nou, ik heb Chinees bloed en Siberië trok me niet echt, dus ben ik naar China gegaan." Met een giechel: „Ik moest er minimaal twee jaar blijven, maar was binnen zes maanden klaar." Nigel Kennedy bezocht wel Me- nuhins school en van hem ken nen we gruwelverhalen over wonderkinderen. Ze werden vol gens hem door leraren en ouders dermate onder druk gezet om te presteren dat in een enkel geval alleen zelfmoord een uitweg bleek. Vanessa is even stil. Dan: „Ik ken die verhalen ook. Voor mij gold het niet, maar ik kan het goed geloven. Ik heb de school ooit bezocht en mijn hart brak. Een 6-jarig meisje liep haar hartje leeg te huilen. Ze was jarig en wilde een handje pop corn, haar lievelingssnoep. Maar dat mocht niet. Snoepen was alleen toegestaan in het week einde. Het kind snikte dat haar ouders hadden gebeld en gezegd dat het mocht, maar dat interes seerde de leiding niet. Regels zijn regels en het kind kon de pot op." Vanessa-Mae's eigen jeugd liep anders. Op haar achtste ging ze naar Peking en kwam als profes sional terug. Op haar tiende gaf ze haar eerste concert. Op haar elfde werd ze aangenomen aan het Londense Royal College of Music, het jaar erop volgde haar eerste tournee als soliste. En ze nam de vioolconcerten van Tjai- kowski en Beethoven op. Slik. Tranendal Daar zijn we even stil van. Beet- hovens Vioolconcert is een van de mooiste werken die voor ster velingen in dit tranendal be schikbaar zijn. Menuhin wachtte tot hij in de 50 was vooraleer hij zich er aan waagde. Zelfs Nigel Kennedy, die met graagte heilige huisjes intrapt, begon er pas aan toen hij 37 was. „Ach", klinkt het luchtig, „Waarom zou ik wachten? Ik merkte aan de reacties om me heen dat het niet alledaags was. Maar ja, ik ben wel gewend aan vreemde reacties. En voor mijn gevoel klinkt het goed. Ik heb ook erg goede recensies gehad, en zeker de helft van de kenners wist niet hoe oud ik was." Dan nög een Menuhin-verhaal. Ook hij was wonderkind, ook hij speelde als pukkelige tiener zwaar werk. Wat heet, hij speel de onder leiding van Elgar zelf diens vioolconcert. Maar toen Menuhin in de 20 was, schoot hij in een enorme crisis. Hij besefte dat zijn techniek weliswaar vol maakt was, maar dat hij bij God niet wist wat hij speelde. Pas toen merkte hij dat componisten heel hun gevoel, heel hun leven in hun muziek leggen en dat een speler die diepten moet door gronden, wil hij dezelfde emoties kunnen oproepen. Menuhin raakte zijn viool geruime tijd niet aan en doorliep later lang zaam maar zeker het hele leer proces opnieuw. Vanessa-Mae hoort het geduldig aan, maar merkt in èèn adem op: „Veel kenners vonden die jonge Menuhin beter spelen dan de oude. Zij hebben bewondering voor het pure, het intuïtieve in het kinderspel. Ach, natuurlijk word je beïnvloed door je leven en natuurlijk komt dat terug in je muziek. Maar ik voel me niet gelimiteerd. En inhoudelijk twij fel ik ook niet. Leeftijd doet er niet toe, het gaat om jezelf, je natuur, je karakter, je persoon lijkheid en die moet zich kunnen uiten in het werk en de muziek. Mensen vinden dit project (ze wijst naar de foto met het jurkje) controversieel. Nou, je had ze destijds moeten horen toen uit kwam dat de nieuwe Beethoven van een 12-jarig kind kwam. Toen was het huis helemaal te klein. Totdat mijn werk in een blinddoektest tussen dat van an deren werd gedraaid. En nie mand haalde mij er uit. Dus 14, of 40, of 84: het maakt niet uit. Sommigen pieken vroeg, ande ren laat." Prins Charles Vanessa blijft pieken. Haar eerstvolgende concert geeft ze komende week op Buckingham Palace, voor Prins Charles. „Hij kan wel wat troost gebruiken", gniffelt ze. Daarna wipt ze even over naar de VS, Azië en Austra lië, maar komt midzomer weer terug voor een tournee door En geland. „Ruim dertig concerten, en ze vallen in vier delen uiteen. Solo, met rockband, met kwartet en met een bescheiden orkest. We spelen werken van Saint Saens, Paganini, Sjostakowits en Mike Batt. Voor de toegift be werk ik Michael Jacksons hit Black or white, waarin alle mu sici op toneel komen en er op los jammen. Cool!" Niet iedereen houdt van cool, „Nee, maar anderen vinden het vast wel leuk. Ik denk..., nee, ik hoop dat jong zowel als oud komen en dat ze verrast zullen staan van elkaar en van mij." „Wat maakt het toch uit? Het is allemaal muziek. Het ene mo ment vind ik dit leuk, het andere dat. Als ik down ben, kan ik erg genieten van Mozart, maar ook van Leonard Cohen. Als ik vro lijk ben speel ik Vivaldi of Prin ce. Vroeger zat ik in bad met Michael. Jackson op mijn walk man, even later oefende ik bene den Mozart en Mendelssohn en ik vind daar niets vreemd aan. „Waarom zou je je beperken? Mijn lievelingseten is kaviaar, maar ik moet er niet aan denken dat ik elke dag kaviaar zou eten. Eenzijdigheid is saai en beper kend." „Ik las laatst een interview met een bejaarde actrice die spijt had als haren op haar hoofd dat ze, toen ze jong was, niet veel meer uiteenlopende rollen had ge speeld. Nu kon ze het niet meer. Nou, dat wil ik voorkomen. Ik speel nu wat ik nu wil spelen." „Muziek is als sport. Het is fy siek. Als je jong bent, kun je andere dingen doen dan wanneer je oud bent. Ja, enkel klassiek spelen zou heel veilig zijn en ik zou zonder problemen mijn agenda de eerstkomende tien jaar vol kunnen boeken. Maar ik hou wel van wat risico. Je moet wat durven. En tot nu heb ik goed gegokt." Den Haag (anp) - De organisator van jamsessions moi ernstig rekening mee houden dat hij voor de jazz-mu veelal studenten van het conservatorium, een navorderim de loonbelasting moet betalen De belastingkamer van de Hoge Raad heeft dat bepaald in een navorderingsprocedure waarbij zowel de staatssecretaris van fi nanciën als een discotheek-eige naar in beroep gingen tegen een eerdere uitspraak van het Ge rechtshof in Amsterdam. De on dernemer is tevens vooraan staand jazz-muzikant met goede contacten in kringen van conser vatoria. De organisator heeft tevergeefs aangevoerd dat hij de elke vrij dagavond optredende musici vaak niet eens kende, dat zij niet konden rekenen op een vaste Vergoeding - hoe meer musici hoe dunner de spoeling - en dat er beslist geen sprake was van een dienstbetrekking. Met het tweede argument, namelijk dat de onkostenvergoeding per per soon beneden de 15 procent for faitaire kostenaftrek bleef die voor artiesten is toegestaan, had de organisator beperkt succes. Het Hof heeft de navordering van ruim 25.000 gulden over de jaren 1987 en 1988 overigens wel gematigd. De belastingrechter stelde zich voor dat ongeveer een kwart van het geld terecht kwam bij muziekstudenten (con servatorium). Die krijgen vast veel minder dan musici met eni ge naamsbekendheid, veronder stelt hij. Per muziekstudent blij) avondvergoeding ruim bei de toegestane belastingvrij kostenvergoeding, berekent Driekwart van de vergot werd vervolgens wel best als loon uit dienstbetrekkii gevorderde musici. Daar weer 15 procent onbelasti kostenvergoeding vanaf wt afgetrokken. Op het rester, nettoloon legde de rechter volgens een heffing van 40 cent, het gebruikelijke 'ant mentarief'. De Bond van Improvisei Musici BIM heeft juist bei dat organisatoren van dit spontane manifestaties demi een vast bedrag (handgeld) ovs- handigen. De organisator uitsluitend aan inhouding loonbelasting ontsnappen ali musicus een zelfstandighek klaring heeft, waardoor hij voor zijn belastingafdrai' moet zorgen. Juist in dezes loont dat meestal niet, want* voordelen van de zelfstandii tikken pas aan bij inkomens] ven bijstandsniveau, aldus BIM. Studio-musici halen over het algemeen wel, impi serende jazz-musici vaak nii Overigens zoekt de bond nu: in welke gevallen het toch h$- dig is om de zelfstandigheids klaring aan te vragen. 5ybe' SateHyt en Sjef. Afl. 8 Tekst tv Nieuws voor doven en slecht- yêevee Studio. Gast: Peter Sporen: Denkt u dat ik gek ,J 3-delige serie De Ren 8. Stimpy Show, ani- ^Bogg'e. speüetje Thunderbirds, poppenserie Dave's World, comedy H< hou van jou, verhalen van Landers over de liefde (TT) Journaal (TT) Weeroverzicht (TT) Tussen kunst en kitsch Televizier, actualiteiten pe tijd staat even stil: De boy- nhetWK Voetbal 1978 in Argenti- Englandspiel, 2-delige docu- eilaire (deel 1) Orde op zaken, magazine over „en financiën li; journaal NEDERLAND 2 pi journaal m Lingo 0 Ontbijt tv #33 Boggle *00 Journaal ()S PP: Uitzending AOV got Kook tv 029 Vesuvius, discussie «20 Encyclopedia Galactica ,1)0 Geschiedenis en archeologie en de Bijbel „22 Dokument ,202 Zo vader zo zoon Oil Dinges 1300 Journaal I® (TT) ZaterdagavondLINGO 13)2 Kassa! 1402 Anno Joosten, talkshow Ju7 De rook van de vrijheid, per- plijke herinneringen aan WO II 15,02 Lola da musica Dierenmanieren (TT) Journaal 11,10 Nature on Track, serie: Krioe lde schoonheden HO Samson, kindermagazine 1)15 CVTV met Xenomania, jonge- «nmagazine en 17.45 Club Veronica 12,58 (TT) 2 Vandaag, actualiteiten 19,00 Touchdown!, reportageserie over American Football 19.30 Onderweg naar morgen, soap HM Married with Children, come- U tel, 00.( 00. 09. ho 17. 17. 18. 18. 18 18 19 19 20 20 tai en 21 21 22 22 22 23 23 h( Haar ouders houden zich buiten haar muziekkeus. „Die hebben het druk. Mijn vader is advocaat en houdt mijn zaken in de gaten. Mijn moeder geniet evenzeer als ik. Als ik gelukkig ben, is zij het ook. Toen ik prof werd op mijn 11e - het leek tijdverspilling om die stap niet te nemen, ik zou me wel jaren kunnen inhouden, maar het zat er toch aan te komen - moest ik tot mijn 18e een chaperonne hebben in ver band met een kinderarbeidwetje. En dat is meestal mijn moeder." „Ze tillen niet zwaar aan de pop-controverse. Mijn vader vond het een gouden vondst. Klassiek heeft weliswaar de naam serieuze muziek te zijn, maar de verkopen zijn dat be paald niet. Die zijn eerder kin derachtig vergeleken bij rock muziek. Nog geen tien procent van alle platen is klassiek, dus als je een klassieke superster bent, ben je in rocktermen maar een beginneling. Gouden platen krijg je bij pop pas als je 100.000 stuks hebt verkocht; een klassie ke plaat is al goud bij 10.000." „Rockmuziek is ook qua ontwik keling niet te vergelijken met klassiek. Klassieke muziek kan eeuwenlang stilstaan. De enkele keer dat er iets gebeurt wordt het genegeerd en doodgezwegen. Kijk naar Paganini. Leefde twee eeuwen terug. Maar zijn spel geldt nog steeds als controversi eel. Nee, dan rockmuziek, waar in elke dag iets verandert, waar in iedereen open staat voor idee- en." Proteststorm Openstaan voor ideeën is iets wat ze niet dagelijks tegenkomt, gezien de proteststorm die het jurkje liet opwaaien. „Ach, je moet dat ook niet te negatief zien. Er zijn wat schreeuwers. Maar een ander deel van de critici bedoelt het juist heel goed. Ze zijn bang dat ik afglijd, dat de rock die ik nu speel te goed bevalt en dat ik verloren ben voor de klassieke muziek." Met weer een giechel: „Schattig, niet!" Maar hebben ze gelijk? Gaat Vanessa-Mae door, of gaat het jurkje terug in de kast? Ze weet het niet. Ze ziet wel. En de rest heeft er niets mee te maken. „Artiesten moeten kunnen reke nen op hun eigen integriteit. Als artiest moet je doen wat jij goed vindt. Ik kan niet naar ieders pijpen dansen of muziek maken die iedereen bevalt. Ik maak mijn muziek en hoop dat er mensen zijn die het bevalt. Dat het niet altijd dezelfde groep mensen is, vind ik juist aardig. Ik kan het niet als een fout Amsterdam (anp) - Vier helikopters van de Koninklijk Luchtmacht werken mee aan de nieuwste produktie vi Karlheinz Stockhausen. In elke heli zal een lid van het Brüi Arditti String Quartet plaatsnemen. Holland Festival op 26 juni wereldpremière. Er zijn voorstellingen in het theater# Toneelgroep Amsterdam op 1 terrein van de voormalige W| tergasfabriek in Amsterdam.' zaal telt ruim 300 stoelen. Arditti String Quartet best uit twee violisten, een altvic"^ en een cellist. (TT) All you need is Love, da- I tingshow 121.40 Die 2: Nieuwe koeien 12.10 Reisgids, toeristisch magazine 12.45 Chirurgenwerk, documentaire- 1 mie over de medische wereld j 23.15 Drugwars: The Cocaine Car- SUSKE EN WISKE: DE BEGEE Camera's zullen hun muziekspel - hoog in de lucht - registreren. Daarna worden de beelden naar de zaal gestraald. Daar mixt de 66-jarige componist ook het ge luid. Het geklap wiek van de he likopters vormt een belangrijk onderdeel van de voorstelling. Het Helikopter-Streichquartett beleeft in het kader van het Antwerpen - Vlaamse Opera. Rienzi, der letzte der Tribunen van R. Wagner. Door het Sym fonisch orkest en Koor van de Vlaamse Opera, het Belgisch Vocaal Collectief onder lei ding van Stefan Soltesz. Solis tische medewerking: Gary La kes (Cola Rienzi), Susan Anthony (Irene), Rainer Büsching (Steffano Colonna), Janice Meyerson (Adriano Co lonna), Aldo Tiziani (Paolo Orsini), Grant Dickson (Rai- mondo), Randall Reid Smith (Baroncelli), Werner van Me- chelen (Cecco del Vecchio). Gehoord op vrijdag 14 april. Nog te horen op 19 en 21 april. Door Jeanette Vergouwen EEN OPERA in concertante vorm is niet te vergelijken met een scenische uitvoering. Na het beluisteren van de jeugdopera van Wagner 'Rienzi' denk je met weemoed terug aan de traditionele Par- sifaluitvoering en de knappe vertolking van de Lohengrin in 1994. De Vlaamse Opera streeft ernaar om in de Paastijd een Wagnero- pera te spelen. Met deze produk tie maakt het publiek kennis met de eerste echte opera, die Wag ner schreef. Geen groots muzi kaal werk, met duidelijke in vloeden van de Grand Opera (Auber en Meyerbeer). Wagner probeert reeds hier de verstarde vorm van de aria's en samenzang te doorbreken en een grote dra matische eenheid te bereiken. Er zijn nog enkele losstaande aria's, maar dan wel geïntegreerd in het dramatische verloop. De opera is geschreven naar het werk van de Engelse staatsman en romancier Edward Lytton Bulwer. Oorspronkelijk duurde het zes uur en de ingekorte ver sie laat mooie muzikale momen ten horen, maar toont wel een in stukjes verknipt verhaal. Dit is echter niet belangrijk, de imizn spreekt een duidelijke taal. Opvallend is de wijze wa® Wagner de compositie saraei stelde. Het geheel is een soo lappendeken met allerlei uitpn beersels en stijlen. De ouvertt is levendig en de vocale bij® gen zijn van krachtig tot sentimenteel. Stefan Soltesz en de musici li den er gewoon plezier in werd ontspannen gemusicW Dit ging niet ten koste van concentratie, er werd op niveau gepresteerd. Toch k< het geheel bijna over als persiflage. Het enthousiasme»» de uitvoerders werkte aanstf lijk. Soltesz staat van puur thousiasme te dansen en m»» vele (onnodige) sprongem niet charmante directie is effectief en komt de dynam ten goede. In de vloeiende sin kerspartijen en de kleurrijke j van de blazers hoort men re de rijpere Wagner. Het werk kent vele koren inbreng van de koristen overtuigend. Vooral in de a pello gedeelten imponeerde» vocalisten. De solisten waren stuk voor goed en vormden een mooie heid. Heel bijzonder was de breng van Janice MeF" (Adriano), de Amerikaanse zo die de zieke Linda verving. Een vrouw met c. lumineuze kleurrijke stem haar rol theatraal en vol oven ging, zelfs fel, bracht. Zij kr^ terecht het eerste open doesj. haar aria in het derde Ook Gary Lakes (Rienzi) na zijn smartelijke aria, hij om kracht smeekt, - met applaus. Lakes bffl heldere tenorstem en wee» krachten te doserern Anthony was een emotio ne en de andere rolle" y. overtuigend en knap mg hambone RApyoc. ONTDEK DEVERSCHILLEt I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 10