Wokkels als schoenveter MrPeek verlegt zijn grenzen a if JTg-o S3*3 *ia3 - EL xifc TANTE Moby: Muziek Nederlanders lang op school H J&lfi ai ff 5ïg5ig!l'* IsJn-êMSI O 1) Think twice - Celine Dion (22) Back for good - Take That 2) Alice, who the x is ali- ce? - Gompie O 4) Laat me nu toch niet alleen - Clouseau 5) Self esteem - Offspring 7) Life is like a dance/play my game - Dj Paul Elstaic 3) The first the last eter nity - Snap (26) Conquest of paradise - Vangelis (15) Push the feeling on - Nightcrawlers 6) So in love with you - Duke (10) Total eclipse of the heart - Nicki French (12) Clu bizarre - U96 O (14) I've got a little some thing for... - Mn8 8) Here i go - 2 Unlimited (17) Fred come to bed- E-rotic (20) Ajax is kampioen - j Danny Lukassen (11) De wandelclub - Sugar lee Hooper (30) Let it rain - East 17 Fly - 2 Broth rs on the 4th Floor (21) Lick it-20 Fingers (--) Together in wonder land - Ch. M. Lownoise 9) Move your ass! - Scooter (16) Don t give me your lo ve - Alex Party (13) Rig t type of mood - Herbie (19) Miracle-Gordon (27) Julia says - Wet wet wet (18)Setyoufree-N-trance (40) Don't be proud - Cappella (39) Keep on tryin' - Twenty 4 Seven (34) Purple medley - Prince (44) Scatman - John Scatman (- -) The bird - Charly Men tal Theo Lownoise (23) Love me for a reason - Boyzone (25) Take away the colour - ice MC (37) When do I get to sing my way - Sparks (38) Reach up - Perfecto Allstarz (--)'troeieklied- Rowwen Heze (- -) The bomb - The Bucketheads (46) Young hearts run free - Sandy Kandau (42) Whoops now - Janet Jackson (49) Singing in the rain - Talk of the Town (- -) Turn on, tune in, cop out - Freak Power (36) Practice what you pre- ach - Barry White (48) Sweet dreams - Swing Feat. dr. Alban (28) Mercedes benz - T-spoon (- -) Bedtime story - Madonna (24) Funk it up - T.O.F. (31) Someday i'll be satur- daynight - Bon Jovi (33) Everytime you touch me - Moby (43) Dromen zijn bedrog - Marco Borsato ©Stichting Mega Top-50 Door Liesbeth Oeseburg Een jaar lang op wereldtournee om te zingen, dansen, goochelen en acteren in een musical. Voor de achttienjarige Erik Peekei uit Meer (net over de grens in België) is dit geen droom maar reali teit. Erik werd uit achtduizend jonge ren gekozen om gedurende een jaar met het internationale musicalgezel schap 'Up With People' mee te reizen. „Ik verwacht dat ene jaar meer te leren dan in een paar jaar school." De deelname van Erik aan 'Up With People' is voor hem een unieke kans. „Ik was altijd al van plan om na mijn school door de wereld te trekken en van de opbrengt van straatoptredens te leven." De bedoeling is dat Erik eerst eindexa- Erik Peekei gaat op wereldtournee met 'Up With People'. FOTO ARYAN JANSEN men doet aan het Stedelijk Gymnasium in Breda. Daarna, half juli, vertrekt hij naar Denver, waar hij zich vijf weken intensief zal voorbereiden op de we reldtournee. Deze tournee maakt hij met'124 andere jongeren afkomstig vanover de hele wereld. In elf maan den zal het gezelschap 48.000 kilome ter afleggen om op te treden in de mu sical 'The festival'. Daarnaast volgen de deelnemers een uitgebreid lespro gramma en bezoeken ze bijvoorbeeld gevangenissen. Een show verzorgen is niet iets nieuws voor Erik. Al vijfjaar lang treedt hij als goochelaar/entertainer op onder de ar tiestennaam 'Mr. Peek'. Verschillende acts heeft Erik op zijn programma staan en regelmatig vertoont hij deze tegen betaling (zo'n vierhonderd gul den per optreden) op verjaardagen, bruiloften en kinderpartijtjes. Terwijl de meeste jongens van zijn leeftijd zich waarschijnlijk vooral bezig houden met sport en uitgaan, werkt Erik al ruim vijf jaar gedreven aan zijn 'Mr. Peek Magic Shows'. Zo ontwierp hij onder andere folders, kaarten, en stickers om zijn shows te promoten. Ook gaf hij een tijdje een handgecopi- eerd goocheltijdschrift uit. Erik: „Ik ben een workaholic. Van stilzitten hou ik niet. Tijdens de lessen op school ver zin ik al weer nieuwe acts." De laatste tijd gaat zijn interesse meer uit naar de kleinkunst en acteren, waar hij op school mee in aanraking kwam. Daarom deed hij laatst auditie bij de Academie voor Kleinkunst in Amster dam. Helaas voor Erik werd hij afgewe zen. Hij was verbaasd dat hij voor 'Up With People' wel werd geselecteerd. „Ik kan absoluut niet dansen, terwijl je voor de musical van alle markten thuis moet zijn. Maar ik heb al trainingsprogram ma's gehad van de organisatie. Het dansen gaan ze er gewoon inram- men." Erik is volgens hem vooral uitgekozen omdat hij de juiste karaktereigen schappen bezit. „Een jaar touren is zwaar omdat je onregelmatig leeft. Je kampt telkens met verschillen in tijd. Er wordt veel van je verwacht. Elke dag ben je van 7 uur 's ochtends tot 1 uur 's nachts in de weer. In iedere andere stad kom je in een ander gastgezin te recht. Maar 'the show must go on.' Je hebt daarom een flinke dosis doorzet tingsvermogen nodig." Er is veel geld nodig om aan 'Up with People' deel te nemen. Daarom is Erik nu een inzamelingsactie gestart. Een onderdeel daarvan vormt de verkoop van t-shirts met zijn foto en de tekst 'Mr. Peek world tour 1995/1996'. Ook is hij op zoek naar donateurs. Die krijgen dan als dank tijdens de wereldreis vier keer een reisbrief. Daarnaast heeft Erik geregeld dat de McDonalds in Breda 75.000 pamfletten met daarop reclame voor de Mr. Peek Magic Shows, in combinatie met twee voordeelcheques voor Mc. Donalds, verspreidt. Als tegenprestatie trad Erik twee keer in het filiaal in Breda op. Erik zelf weet ook niet hoe hij dat alle maal voor elkaar krijgt. „Ik ga gewoon naar zo'n manager toe. Daarbij hou ik mijn nieuwe slogan en filosofie 'ma king the impossible happen' in mijn achterhoofd." Hoewel Erik's interesse tegenwoordig naar de kleinkunst uitgaat, kan hij nog alle kanten op. „Soms denk ik, omdat ik ook zakelijk ben ingesteld, dat ik misschien beter saai bedrijfskunde kan gaan studeren. Dan ben je wat zeker der van je toekomst. Tot nu toe heb ben mijn idealen altijd voorop gestaan. Ik wil eigenlijk zoveel, dat ik niet meer weet wat ik echt vJII. Ik hoop daar ach ter te komen tijdens de tournee." Toch blijft het een wens van Erik om een tweede David Copperfield te wor den. „Copperfield deed op zijn acht tiende, net zoals ik straks, ook mee aan een grote musical. Misschien is dit wel een voorteken." Veters strikken hoeft niet meer, de Stringers zijn in het land. Elastische veters in allerlei kleurtjes die als een soort Wokkei in de schoen gedraaid worden. Trek maar aan het touwtje en de schoen zit vast. Eerst de touwtjes strak, de een onder de ander door en aansjorren. Dan een lusje maken met het ene touwtje, het andere eromheen slaan, door het gaatje steken en aantrekken. Klaar is Kees. Deze ingewikkelde handleiding hoort, bij een van de simpelste handelingen van de vroege ochtend: het strikken van de veters. Miljoenen mensen staan er nooit meer bij stil hoeveel moeite het gekost heeft om deze las tige knoop te leren. Een leven later begint de ellende met het strikken vaak weer opnieuw als reumahanden, slechte ogen of een dikke buik de vin- gervlugge vetertruc bemoeilijken. Maar nu zijn er Stringers. In A.merik.a stappen ze ai -tijden rond met deze veters van de jaren negen tig. Het idee is simpel: eigenlijk is het een gewone veter met een stuk elas tiek erin. Het geheel ziet eruit als een stukje telefoonkabel dat uitgetrokken kan worden tot 1,20 meter lengte. Bij het inrijgen (met de voet In de schoen) blijft de veter keurig achter elk oog hangen, aan het uiteinde rolt de veter zich op tot een Wokkeltje. Strikken is daarna nooit meer nodig, want met één ruk aan de veter zit de schoen vast. „Het is een geweldig produkt", jubelt het Bossche duo Eric Walschots en Eduard van Helmond dat de Stringers rechtstreeks uit de Verenigde Staten importeert. In een maand tijd hebben ze al zo'n 60.000 paar verkocht en de rest van Europa lonkt. Vooral jonge ren vinden de veters (in vijftien kleur tjes van simpel wit tot disco-paars) grappig, maar ook ouderen hebben het gemak ontdekt van de 'schoenve- ter die niet meer gestrikt hoeft te worden*. MERIJNTJE OS "O c 3 c pr cr c pr a er> cv op rv sg,B B gW g- 3 co O S 5- •co >-* CTQ g M-O g g TO ,s: g 3« R S"5i g a (=l. -d a c2 ff 3 (W 3 M S"B' a 3 „.o. 2 era 3 a £_g S s- - <c &3 m (B A o" a ro TO sS» o ts SS z Zb> S°S ES. 5 -i 3 O o- 2 05 CfQ O) pao.» S3 w n <3 e* N (T> m 5. i-i srS3 ig'ST? 'Bt 3= Z 3 '8 i Z l o 2 - 3 ft) T3 05 w sr o 3 3 rD m 'Mf? lojil fD 03 2- S* 3 pr 2 2 5 ara cl tfl ïï- 3 ft) "Jl£. 2 cr 3 HJ 03 3 S 03 CL s? yi n «-«J cv 2 >i o i» I-s M cd Wp g* te cl, pj org J n TO g o g, 2 Rapper Snoop Doggy Dog moet zich in Amerika verantwoorden voor de moord op een drug dealer. Hij zegt zelf uit noodweer te hebben gehandeld en voorlo pig loopt hij vrij rond, maar eind april moet Snoop voor de rechter verschijnen. Het tijdschriftOor geeft deze maand een analyse van de harde aanpak van Amerikaanse rappers door de maatschappij. In het blad staat dat Snoop ondanks de rechtzaak zou optreden in Neder land, gisteren in Den Bosch. Be gin deze week heeft de rechter echter bepaald dat de verdachte tot het verhoor Amerika niet mag verlaten. Voor Snoop Doggy Dog is dat waarschijnlijk nog 'magr het be gin van de ellende', zo blijkt uit het artikel. Al jarenlang jaagt 'white America' op rappers, die om eerlijk te zijn ook over het al gemeen geen lieverdjes zijn. Nummers als 'Cop Killer' (Ice-T's Body Count) en 'Fucktha Police' (van NWA) hebben ertoe geleid dat de FBI een heus team heeft samengesteld om buitensporige gedrag van rappers te achterha len. Volgens de verslaggever van Oor hebben zwarte artiesten het zwaarder te verduren dan blan ke. Leuke gedachte voor (moor denaar?) Snoop. Naast het koffiezetapparaat in de kantine van de theatervormings- klas hing al een paar weken een oproep. Of er belangstelling was voor de rol van Anne Frank in een grote Nederlandse theater- produktie. Cléo Dankert was er al vaak voor bij gelopen, maar pas toen ze hoorde dat het maar niet lukte een geschikt meisje te vinden, on dernam ze actie. InYes vertelt ze over haar eerste toneelerva ring, want met een hoop geluk werd zij Anne Frank. De enorme belangstelling, de interviews, de show rond de première, Cléo is er koel onder. Ze vind het wel moei lijk om elke avond te presteren, 120 keer aan een stuk. „Soms denk je, shit, dit heb ik niet goed gedaan. Je bent geen automaat," zegt het 22-jarige evenbeeld van het Joodse meisje Anne Frank. Rolf Wouters gaat braaf! De po pulaire programmamaker en pre sentator streeft naar oubollige televisie, prietpraat voor de za terdagavond. Uit een interview metNieuwe Revu„TV wordt door de tech niek steeds mooier, steeds sneller, maar op een gegeven moment willen we weer echte dingen zien." Toch vindt hij zijn Now or Never schitterend vanwege de spannende sfeer eromheen, de rook, hét tegenlicht, de onheil spellende muziek. En om z'n ego wat te strelen zegt hij over het succes van de show: „Het zijn de mensen die het moeten doen." Michiel van den Broek Door Marjolein Rotsteeg De naam Moby is onlosmakelijk ver bonden met 'Moby Dick', de walvis uit de gelijknamige roman van Herman Melville. Die associatie'dringt zich nog sterker op wanneer je Moby's echte naam weet: Richard Melville Hall. „Ik ben familie van Herman Melville," ver telt Moby. „Van kleins af aan word ik al Moby genoemd. Mijn ouders vonden Richard een te grote naam voor zo'n kleine baby." De baby is in 29 jaar tijd aardig gegroeid, maar de naam Moby bleef. Intussen is hij een begrip in de dance- scene. Met 'Feeling So Real' en 'Everyti me You Touch Me' scoorde hij dikke hits. 'Everything Is Wrong' is de weinig op wekkende titel van Moby's cd. Is het echt zo erg? „In sommige opzichten wel. Er zijn zes miljard mensen op deze planeet en de manier waarop we leven vind ik ver schrikkelijk. Mensen kunnen in poten tie zoveel goeds doen, genieten, crea tief zijn en vervuld zijn van liefde. De meesten brengen hun tijd echter door met banen die ze haten. Ze voelen zich ellendig en geremd. En we sterven on gelukkig. Intussen behandelen we an dere mensen, dieren en het milieu af schuwelijk." Wat het milieu betreft, zelf vliegt Mo by de hele wereld over om zijn plaat te promoten... „Dat is waar. Op persoonlijk niveau is mijn leven erg milieuvriendelijk. Ideali ter zou ik willen dat de hele wereld veranderde. Thuis heb ik geen auto, ik recycle produkten en ben veganist (ie mand die helemaal geen dierlijke pro dukten eet, dus ook geen kaas-mr). Be roepshalve vlieg ik inderdaad van hot naar her, maak ik ladingen kunststof cd's die in plastic doosje met gebleekt papier en giftige inkt gaan. De enige manier waarop ik het voor mezelf goed kan praten is, dat ik hierdoor met mensen kan communiceren en dat mensen bereid zijn naar me te luiste ren. Ik kan wel op een straathoek gaan staan, maar dan bereik ik slechts enke le mensen." In Moby's ideale wereld zou alles en ie dereen naast en met elkaar leven. Het ideaal van 'leven en laten leven' blijkt zelfs binnen de muziekwereld geen haalbare kaart. „'Everything Is Wrong' is een smeltkroes waarbij uiteenlopen de muzikale stijlen samengaan. Ik ben gek op country western en speedme- tal. Ik houd van hiphop en homo disco. Soms wil ik de instant kick van een op pervlakkige popdeun, andere keren wil ik iets dat dieper graaft. Het is net als Moby FOTO CNR MUSIC met seks; soms is het lekker langzaam en duurt het drie uur, andere keren heb je een vluggertje van vijf minuten. En het is allebei heerlijk!" De meeste weerstand tegen Moby's muzikale opvattingen komt juist uitde dance-scene. „Daar heerst het idee dat je je bezig moet houden van de sound van het moment. Mijn vrienden uit de New- yorkse rock-scene, zoals The Afghan Wigs en Biohazard, staan juist heel erg open voor wat ik doe. Ik krijg er steeds Nederland geeft relatief weinig uit aan onderwijs, vooral aan het basis- en voortgezet onderwijs. Deson danks is de deelname aan het onder wijs hoog en studeren Nederlanders lang. Er bestaat in Nederland veel respect voor leraren. Dat zijn enkele conclusies uit de rapportage van Or ganisatie voor Economische Samen werking en Ontwikkeling (Oeso) over het onderwijs bij de 25 bij haar aangesloten lidstaten. Nederland geeft 5,8 procent van het Bruto Nationaal Produkt (BNP) uit aan onderwijs, zo'n 33 miljard gul den. In landen als België, Ierland, Denemarken, Frankrijk en de Vere nigde Staten ligt dat percentage ho ger. Het gemiddeld Oeso-percentage ligt op 6,5 procent. Ondanks dat er relatief weinig geld wordt uitgetrokken, is er in Neder land sprake van een hoge deelname aan het onderwijs in de leeftijds groep 16- tot en met 24-jaar. Boven dien studeren Nederlanders langer: wie nu vijf jaar oud is, zal naar ver wachting zestien jaar lang onderwijs volgen.De Oeso meent dat het oplei dingsniveau in Nederland redelijk tot goed is. In Nederland heeft 37 procent van de totale bevolking tus sen 25 en 65 jaar een diploma voort gezet onderwijs en 21 procent een hogere beroepsopleiding of universi taire opleiding. Dat betekent dat 42 procent alleen de basisschool of de basisschool en eèn al dan niet afge ronde opleiding op lbo- of mavo-ni veau heeft, (anp) meer moeite mee om te gaan met mensen als in de dance-scene, mensen die muziek vanuit een zeer onmuzikaal standpunt benaderen. In plaats van af te gaan op hun subjectieve en gevoels matige reactie op muziek, zijn ze meer geïnteresseerd in wat voor soort mu ziek het is, waar ze vandaan komt en wie het gemaakt heeft." Moby groeide op in Connecticut met de muziek van Led Zeppelin en Donna Summer. „Mijn moeder draaide veel vreemde folk en klassieke muziek. In '79 kreeg ik interesse voor punkrock. Ik heb ook in punk en new wave bands gespeeld. Zelfs toen hadden we een naïeve benadering. We hielden èn van Black Flag (oa Henry Rollins), Adam The Ants èn Spandau Ballet. Niemand had ons verteld dat als je Black Flag goed vond je Spandau Ballet niet goed mocht vinden." Nu hebben bands in de regel 'een ge zicht'. In de rave en house-scene gold in de beginjaren juist dat de muziek heel anoniem was. „Aanvankelijk vond ik die anonimiteit te gek. Tussen '82 en '88 haalde ik overal ter wereld ragga en hiphop 12 inches vandaan zonder dat ik wist wie ze gemaakt. Het enige dat telde was de muziek. Maar rond '92 begon die anonimiteit me te vervelen. Opeens was er een stroom van anonieme tech- no-platen. Ik begon mensen te missen. Ik wilde platenhoezen met menselijke gezichten erop zien en interviews met mensen lezen." AtfTOM PA/MEM AAM VAN 3eoewdcNEN PIT is. I^LAAPkAyMEFL... Yb,NU'.\v-bt»W£i\ IX6T Je WAAfc BED IAJA J-J NOÊ» Mes Ieöj TEwvBeez. IsiAAPr/f [PAT beest «torn i of K eturr/.'f w. s 9 ES 8 S*? Sé L g-U 5' 3 ®5 O i-r" W lB r -s rt> 2 a 3 <T> JO s.£S 3-2. »a» <=T=: B'fS W S O sr» 3 pSc 2."sjr EL 03 TD f—1 o-era - 1 s i-e-g 5— o^cra Ï5 £S£5'WSS2^§!B'1*3^ z p«r c-t-cra c/) 3 Wrap- 0 - cr cr co 2 1 S 8 e 01 B. *r &cra 03 «gs* IptS/S a S' HgS-ga. eg S.S 3 sjlris sspspipi SS irSlo" ®3ia5,3(D(iiNO ca o s o «sera n£. fD a 82 ra fD era 2; hq Q-. 5* cp, èrl Lil a c- M c 1 p r 5 wlP- ^3 rt> 2 z cr. E. tr -o og orarD^rafTJraajEp i ET -ö'ro g3in3w

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 50