Wokkels als schoenveter
MrPeek verlegt
zijn grenzen
a if JTg-o
S3*3
*ia3 -
EL
xifc TANTE
Moby: Muziek
Nederlanders lang op school
H
J&lfi
ai ff
5ïg5ig!l'*
IsJn-êMSI
O 1) Think twice -
Celine Dion
(22) Back for good -
Take That
2) Alice, who the x is ali-
ce? - Gompie
O 4) Laat me nu toch niet
alleen - Clouseau
5) Self esteem - Offspring
7) Life is like a dance/play
my game - Dj Paul Elstaic
3) The first the last eter
nity - Snap
(26) Conquest of paradise -
Vangelis
(15) Push the feeling on -
Nightcrawlers
6) So in love with you -
Duke
(10) Total eclipse of the
heart - Nicki French
(12) Clu bizarre - U96
O (14) I've got a little some
thing for... - Mn8
8) Here i go - 2 Unlimited
(17) Fred come to bed-
E-rotic
(20) Ajax is kampioen -
j Danny Lukassen
(11) De wandelclub -
Sugar lee Hooper
(30) Let it rain - East 17
Fly - 2 Broth rs on the
4th Floor
(21) Lick it-20 Fingers
(--) Together in wonder
land - Ch. M. Lownoise
9) Move your ass! -
Scooter
(16) Don t give me your lo
ve - Alex Party
(13) Rig t type of mood -
Herbie
(19) Miracle-Gordon
(27) Julia says - Wet wet wet
(18)Setyoufree-N-trance
(40) Don't be proud -
Cappella
(39) Keep on tryin' -
Twenty 4 Seven
(34) Purple medley - Prince
(44) Scatman - John Scatman
(- -) The bird - Charly Men
tal Theo Lownoise
(23) Love me for a reason -
Boyzone
(25) Take away the colour -
ice MC
(37) When do I get to sing
my way - Sparks
(38) Reach up - Perfecto
Allstarz
(--)'troeieklied-
Rowwen Heze
(- -) The bomb -
The Bucketheads
(46) Young hearts run free -
Sandy Kandau
(42) Whoops now -
Janet Jackson
(49) Singing in the rain -
Talk of the Town
(- -) Turn on, tune in, cop
out - Freak Power
(36) Practice what you pre-
ach - Barry White
(48) Sweet dreams -
Swing Feat. dr. Alban
(28) Mercedes benz -
T-spoon
(- -) Bedtime story -
Madonna
(24) Funk it up - T.O.F.
(31) Someday i'll be satur-
daynight - Bon Jovi
(33) Everytime you touch
me - Moby
(43) Dromen zijn bedrog -
Marco Borsato
©Stichting Mega Top-50
Door Liesbeth Oeseburg
Een jaar lang op wereldtournee om te
zingen, dansen, goochelen en acteren
in een musical. Voor de achttienjarige
Erik Peekei uit Meer (net over de grens
in België) is dit geen droom maar reali
teit. Erik werd uit achtduizend jonge
ren gekozen om gedurende een jaar
met het internationale musicalgezel
schap 'Up With People' mee te reizen.
„Ik verwacht dat ene jaar meer te leren
dan in een paar jaar school."
De deelname van Erik aan 'Up With
People' is voor hem een unieke kans.
„Ik was altijd al van plan om na mijn
school door de wereld te trekken en
van de opbrengt van straatoptredens
te leven."
De bedoeling is dat Erik eerst eindexa-
Erik Peekei gaat op wereldtournee met 'Up With People'.
FOTO ARYAN JANSEN
men doet aan het Stedelijk Gymnasium
in Breda. Daarna, half juli, vertrekt hij
naar Denver, waar hij zich vijf weken
intensief zal voorbereiden op de we
reldtournee. Deze tournee maakt hij
met'124 andere jongeren afkomstig
vanover de hele wereld. In elf maan
den zal het gezelschap 48.000 kilome
ter afleggen om op te treden in de mu
sical 'The festival'. Daarnaast volgen de
deelnemers een uitgebreid lespro
gramma en bezoeken ze bijvoorbeeld
gevangenissen.
Een show verzorgen is niet iets nieuws
voor Erik. Al vijfjaar lang treedt hij als
goochelaar/entertainer op onder de ar
tiestennaam 'Mr. Peek'. Verschillende
acts heeft Erik op zijn programma
staan en regelmatig vertoont hij deze
tegen betaling (zo'n vierhonderd gul
den per optreden) op verjaardagen,
bruiloften en kinderpartijtjes.
Terwijl de meeste jongens van zijn
leeftijd zich waarschijnlijk vooral bezig
houden met sport en uitgaan, werkt
Erik al ruim vijf jaar gedreven aan zijn
'Mr. Peek Magic Shows'. Zo ontwierp
hij onder andere folders, kaarten, en
stickers om zijn shows te promoten.
Ook gaf hij een tijdje een handgecopi-
eerd goocheltijdschrift uit. Erik: „Ik
ben een workaholic. Van stilzitten hou
ik niet. Tijdens de lessen op school ver
zin ik al weer nieuwe acts."
De laatste tijd gaat zijn interesse meer
uit naar de kleinkunst en acteren, waar
hij op school mee in aanraking kwam.
Daarom deed hij laatst auditie bij de
Academie voor Kleinkunst in Amster
dam. Helaas voor Erik werd hij afgewe
zen.
Hij was verbaasd dat hij voor 'Up With
People' wel werd geselecteerd. „Ik kan
absoluut niet dansen, terwijl je voor de
musical van alle markten thuis moet
zijn. Maar ik heb al trainingsprogram
ma's gehad van de organisatie. Het
dansen gaan ze er gewoon inram-
men."
Erik is volgens hem vooral uitgekozen
omdat hij de juiste karaktereigen
schappen bezit. „Een jaar touren is
zwaar omdat je onregelmatig leeft. Je
kampt telkens met verschillen in tijd. Er
wordt veel van je verwacht. Elke dag
ben je van 7 uur 's ochtends tot 1 uur 's
nachts in de weer. In iedere andere
stad kom je in een ander gastgezin te
recht. Maar 'the show must go on.' Je
hebt daarom een flinke dosis doorzet
tingsvermogen nodig."
Er is veel geld nodig om aan 'Up with
People' deel te nemen. Daarom is Erik
nu een inzamelingsactie gestart. Een
onderdeel daarvan vormt de verkoop
van t-shirts met zijn foto en de tekst
'Mr. Peek world tour 1995/1996'. Ook is
hij op zoek naar donateurs. Die krijgen
dan als dank tijdens de wereldreis vier
keer een reisbrief.
Daarnaast heeft Erik geregeld dat de
McDonalds in Breda 75.000 pamfletten
met daarop reclame voor de Mr. Peek
Magic Shows, in combinatie met twee
voordeelcheques voor Mc. Donalds,
verspreidt. Als tegenprestatie trad Erik
twee keer in het filiaal in Breda op.
Erik zelf weet ook niet hoe hij dat alle
maal voor elkaar krijgt. „Ik ga gewoon
naar zo'n manager toe. Daarbij hou ik
mijn nieuwe slogan en filosofie 'ma
king the impossible happen' in mijn
achterhoofd."
Hoewel Erik's interesse tegenwoordig
naar de kleinkunst uitgaat, kan hij nog
alle kanten op. „Soms denk ik, omdat
ik ook zakelijk ben ingesteld, dat ik
misschien beter saai bedrijfskunde kan
gaan studeren. Dan ben je wat zeker
der van je toekomst. Tot nu toe heb
ben mijn idealen altijd voorop gestaan.
Ik wil eigenlijk zoveel, dat ik niet meer
weet wat ik echt vJII. Ik hoop daar ach
ter te komen tijdens de tournee."
Toch blijft het een wens van Erik om
een tweede David Copperfield te wor
den. „Copperfield deed op zijn acht
tiende, net zoals ik straks, ook mee aan
een grote musical. Misschien is dit wel
een voorteken."
Veters strikken hoeft niet meer, de
Stringers zijn in het land. Elastische
veters in allerlei kleurtjes die als een
soort Wokkei in de schoen gedraaid
worden. Trek maar aan het touwtje
en de schoen zit vast.
Eerst de touwtjes strak, de een onder
de ander door en aansjorren. Dan een
lusje maken met het ene touwtje, het
andere eromheen slaan, door het
gaatje steken en aantrekken. Klaar is
Kees.
Deze ingewikkelde handleiding hoort,
bij een van de simpelste handelingen
van de vroege ochtend: het strikken
van de veters. Miljoenen mensen
staan er nooit meer bij stil hoeveel
moeite het gekost heeft om deze las
tige knoop te leren. Een leven later
begint de ellende met het strikken
vaak weer opnieuw als reumahanden,
slechte ogen of een dikke buik de vin-
gervlugge vetertruc bemoeilijken.
Maar nu zijn er Stringers.
In A.merik.a stappen ze ai -tijden rond
met deze veters van de jaren negen
tig. Het idee is simpel: eigenlijk is het
een gewone veter met een stuk elas
tiek erin. Het geheel ziet eruit als een
stukje telefoonkabel dat uitgetrokken
kan worden tot 1,20 meter lengte. Bij
het inrijgen (met de voet In de
schoen) blijft de veter keurig achter
elk oog hangen, aan het uiteinde rolt
de veter zich op tot een Wokkeltje.
Strikken is daarna nooit meer nodig,
want met één ruk aan de veter zit de
schoen vast.
„Het is een geweldig produkt", jubelt
het Bossche duo Eric Walschots en
Eduard van Helmond dat de Stringers
rechtstreeks uit de Verenigde Staten
importeert. In een maand tijd hebben
ze al zo'n 60.000 paar verkocht en de
rest van Europa lonkt. Vooral jonge
ren vinden de veters (in vijftien kleur
tjes van simpel wit tot disco-paars)
grappig, maar ook ouderen hebben
het gemak ontdekt van de 'schoenve-
ter die niet meer gestrikt hoeft te
worden*.
MERIJNTJE
OS
"O
c
3 c
pr cr c pr a
er> cv op rv
sg,B B gW
g- 3 co
O S 5- •co >-*
CTQ g M-O
g g TO ,s: g
3« R
S"5i g a
(=l. -d a
c2 ff
3 (W 3 M
S"B'
a 3 „.o.
2 era 3
a £_g S
s-
- <c &3
m (B A
o" a ro TO
sS» o
ts SS
z
Zb>
S°S ES.
5 -i 3 O
o-
2 05 CfQ O)
pao.»
S3
w
n
<3
e*
N
(T>
m 5. i-i
srS3
ig'ST?
'Bt 3=
Z 3
'8 i
Z l
o
2
- 3
ft) T3 05
w sr o
3 3
rD m
'Mf?
lojil
fD 03
2- S* 3
pr 2
2 5 ara cl
tfl
ïï-
3 ft)
"Jl£.
2 cr
3 HJ
03
3 S
03 CL
s? yi
n «-«J
cv 2
>i o
i»
I-s
M cd
Wp
g* te
cl, pj org
J n TO g
o g, 2
Rapper Snoop Doggy Dog moet
zich in Amerika verantwoorden
voor de moord op een drug
dealer. Hij zegt zelf uit noodweer
te hebben gehandeld en voorlo
pig loopt hij vrij rond, maar eind
april moet Snoop voor de rechter
verschijnen.
Het tijdschriftOor geeft deze
maand een analyse van de harde
aanpak van Amerikaanse rappers
door de maatschappij. In het blad
staat dat Snoop ondanks de
rechtzaak zou optreden in Neder
land, gisteren in Den Bosch. Be
gin deze week heeft de rechter
echter bepaald dat de verdachte
tot het verhoor Amerika niet mag
verlaten.
Voor Snoop Doggy Dog is dat
waarschijnlijk nog 'magr het be
gin van de ellende', zo blijkt uit
het artikel. Al jarenlang jaagt
'white America' op rappers, die
om eerlijk te zijn ook over het al
gemeen geen lieverdjes zijn.
Nummers als 'Cop Killer' (Ice-T's
Body Count) en 'Fucktha Police'
(van NWA) hebben ertoe geleid
dat de FBI een heus team heeft
samengesteld om buitensporige
gedrag van rappers te achterha
len. Volgens de verslaggever van
Oor hebben zwarte artiesten het
zwaarder te verduren dan blan
ke. Leuke gedachte voor (moor
denaar?) Snoop.
Naast het koffiezetapparaat in de
kantine van de theatervormings-
klas hing al een paar weken een
oproep. Of er belangstelling was
voor de rol van Anne Frank in
een grote Nederlandse theater-
produktie.
Cléo Dankert was er al vaak voor
bij gelopen, maar pas toen ze
hoorde dat het maar niet lukte
een geschikt meisje te vinden, on
dernam ze actie. InYes vertelt
ze over haar eerste toneelerva
ring, want met een hoop geluk
werd zij Anne Frank. De enorme
belangstelling, de interviews, de
show rond de première, Cléo is er
koel onder. Ze vind het wel moei
lijk om elke avond te presteren,
120 keer aan een stuk. „Soms
denk je, shit, dit heb ik niet goed
gedaan. Je bent geen automaat,"
zegt het 22-jarige evenbeeld van
het Joodse meisje Anne Frank.
Rolf Wouters gaat braaf! De po
pulaire programmamaker en pre
sentator streeft naar oubollige
televisie, prietpraat voor de za
terdagavond.
Uit een interview metNieuwe
Revu„TV wordt door de tech
niek steeds mooier, steeds sneller,
maar op een gegeven moment
willen we weer echte dingen
zien." Toch vindt hij zijn Now or
Never schitterend vanwege de
spannende sfeer eromheen, de
rook, hét tegenlicht, de onheil
spellende muziek. En om z'n ego
wat te strelen zegt hij over het
succes van de show: „Het zijn de
mensen die het moeten doen."
Michiel van den Broek
Door Marjolein Rotsteeg
De naam Moby is onlosmakelijk ver
bonden met 'Moby Dick', de walvis uit
de gelijknamige roman van Herman
Melville. Die associatie'dringt zich nog
sterker op wanneer je Moby's echte
naam weet: Richard Melville Hall. „Ik
ben familie van Herman Melville," ver
telt Moby. „Van kleins af aan word ik
al Moby genoemd. Mijn ouders vonden
Richard een te grote naam voor zo'n
kleine baby." De baby is in 29 jaar tijd
aardig gegroeid, maar de naam Moby
bleef.
Intussen is hij een begrip in de dance-
scene. Met 'Feeling So Real' en 'Everyti
me You Touch Me' scoorde hij dikke
hits.
'Everything Is Wrong' is de weinig op
wekkende titel van Moby's cd. Is het
echt zo erg?
„In sommige opzichten wel. Er zijn zes
miljard mensen op deze planeet en de
manier waarop we leven vind ik ver
schrikkelijk. Mensen kunnen in poten
tie zoveel goeds doen, genieten, crea
tief zijn en vervuld zijn van liefde. De
meesten brengen hun tijd echter door
met banen die ze haten. Ze voelen zich
ellendig en geremd. En we sterven on
gelukkig. Intussen behandelen we an
dere mensen, dieren en het milieu af
schuwelijk."
Wat het milieu betreft, zelf vliegt Mo
by de hele wereld over om zijn plaat te
promoten...
„Dat is waar. Op persoonlijk niveau is
mijn leven erg milieuvriendelijk. Ideali
ter zou ik willen dat de hele wereld
veranderde. Thuis heb ik geen auto, ik
recycle produkten en ben veganist (ie
mand die helemaal geen dierlijke pro
dukten eet, dus ook geen kaas-mr). Be
roepshalve vlieg ik inderdaad van hot
naar her, maak ik ladingen kunststof
cd's die in plastic doosje met gebleekt
papier en giftige inkt gaan. De enige
manier waarop ik het voor mezelf
goed kan praten is, dat ik hierdoor met
mensen kan communiceren en dat
mensen bereid zijn naar me te luiste
ren. Ik kan wel op een straathoek gaan
staan, maar dan bereik ik slechts enke
le mensen."
In Moby's ideale wereld zou alles en ie
dereen naast en met elkaar leven. Het
ideaal van 'leven en laten leven' blijkt
zelfs binnen de muziekwereld geen
haalbare kaart. „'Everything Is Wrong'
is een smeltkroes waarbij uiteenlopen
de muzikale stijlen samengaan. Ik ben
gek op country western en speedme-
tal. Ik houd van hiphop en homo disco.
Soms wil ik de instant kick van een op
pervlakkige popdeun, andere keren wil
ik iets dat dieper graaft. Het is net als
Moby
FOTO CNR MUSIC
met seks; soms is het lekker langzaam
en duurt het drie uur, andere keren
heb je een vluggertje van vijf minuten.
En het is allebei heerlijk!"
De meeste weerstand tegen Moby's
muzikale opvattingen komt juist uitde
dance-scene.
„Daar heerst het idee dat je je bezig
moet houden van de sound van het
moment. Mijn vrienden uit de New-
yorkse rock-scene, zoals The Afghan
Wigs en Biohazard, staan juist heel erg
open voor wat ik doe. Ik krijg er steeds
Nederland geeft relatief weinig uit
aan onderwijs, vooral aan het basis-
en voortgezet onderwijs. Deson
danks is de deelname aan het onder
wijs hoog en studeren Nederlanders
lang. Er bestaat in Nederland veel
respect voor leraren. Dat zijn enkele
conclusies uit de rapportage van Or
ganisatie voor Economische Samen
werking en Ontwikkeling (Oeso)
over het onderwijs bij de 25 bij haar
aangesloten lidstaten.
Nederland geeft 5,8 procent van het
Bruto Nationaal Produkt (BNP) uit
aan onderwijs, zo'n 33 miljard gul
den. In landen als België, Ierland,
Denemarken, Frankrijk en de Vere
nigde Staten ligt dat percentage ho
ger. Het gemiddeld Oeso-percentage
ligt op 6,5 procent.
Ondanks dat er relatief weinig geld
wordt uitgetrokken, is er in Neder
land sprake van een hoge deelname
aan het onderwijs in de leeftijds
groep 16- tot en met 24-jaar. Boven
dien studeren Nederlanders langer:
wie nu vijf jaar oud is, zal naar ver
wachting zestien jaar lang onderwijs
volgen.De Oeso meent dat het oplei
dingsniveau in Nederland redelijk
tot goed is. In Nederland heeft 37
procent van de totale bevolking tus
sen 25 en 65 jaar een diploma voort
gezet onderwijs en 21 procent een
hogere beroepsopleiding of universi
taire opleiding. Dat betekent dat 42
procent alleen de basisschool of de
basisschool en eèn al dan niet afge
ronde opleiding op lbo- of mavo-ni
veau heeft, (anp)
meer moeite mee om te gaan met
mensen als in de dance-scene, mensen
die muziek vanuit een zeer onmuzikaal
standpunt benaderen. In plaats van af
te gaan op hun subjectieve en gevoels
matige reactie op muziek, zijn ze meer
geïnteresseerd in wat voor soort mu
ziek het is, waar ze vandaan komt en
wie het gemaakt heeft."
Moby groeide op in Connecticut met
de muziek van Led Zeppelin en Donna
Summer. „Mijn moeder draaide veel
vreemde folk en klassieke muziek. In
'79 kreeg ik interesse voor punkrock. Ik
heb ook in punk en new wave bands
gespeeld. Zelfs toen hadden we een
naïeve benadering. We hielden èn van
Black Flag (oa Henry Rollins), Adam
The Ants èn Spandau Ballet. Niemand
had ons verteld dat als je Black Flag
goed vond je Spandau Ballet niet goed
mocht vinden."
Nu hebben bands in de regel 'een ge
zicht'. In de rave en house-scene gold
in de beginjaren juist dat de muziek
heel anoniem was.
„Aanvankelijk vond ik die anonimiteit
te gek. Tussen '82 en '88 haalde ik
overal ter wereld ragga en hiphop 12
inches vandaan zonder dat ik wist wie
ze gemaakt. Het enige dat telde was
de muziek. Maar rond '92 begon die
anonimiteit me te vervelen. Opeens
was er een stroom van anonieme tech-
no-platen. Ik begon mensen te missen.
Ik wilde platenhoezen met menselijke
gezichten erop zien en interviews met
mensen lezen."
AtfTOM PA/MEM
AAM VAN 3eoewdcNEN
PIT is.
I^LAAPkAyMEFL...
Yb,NU'.\v-bt»W£i\
IX6T Je WAAfc BED
IAJA J-J NOÊ» Mes
Ieöj TEwvBeez.
IsiAAPr/f
[PAT beest «torn
i of K eturr/.'f
w.
s
9
ES
8 S*? Sé
L g-U 5' 3 ®5
O i-r" W
lB
r -s
rt> 2
a 3
<T> JO
s.£S
3-2. »a»
<=T=: B'fS
W S O
sr» 3
pSc 2."sjr
EL 03 TD f—1 o-era -
1 s i-e-g
5— o^cra Ï5
£S£5'WSS2^§!B'1*3^
z p«r c-t-cra c/) 3 Wrap-
0 -
cr cr co 2
1 S 8 e 01 B.
*r &cra 03 «gs*
IptS/S a S'
HgS-ga. eg
S.S 3 sjlris
sspspipi
SS
irSlo"
®3ia5,3(D(iiNO
ca o s o
«sera n£.
fD a 82 ra fD
era 2; hq Q-. 5*
cp,
èrl
Lil
a c- M c
1
p r 5 wlP- ^3 rt> 2
z cr. E. tr -o og
orarD^rafTJraajEp i
ET -ö'ro g3in3w