ollar drijft Nedlloyd van koers [ebeco-Handelsraad komt sneller op winst dan verwacht Chrysler voelt zich bedreigd door bod Kerkorian Spanning bij Fokker-Ypenburg is te snijden Bonden bereiden acties voor bij Shell Chemie ECONOMIE A5 !ge koers kost transportgigant honderd miljoen winst POSTBANK e zijn. r 1Mb afgenomen. De tarieven in «scheepvaart, die in twee jaar '«acht procent daalden, lijken 'destabiliseren. Winststijging bij Roto Smeets tainervervoer Kennis Winstbejag Honderden staalbedrijven in acute nood door bouwstaking ECONOMIE KORT 29 ste NEDERLANDSE KUNST- EN ANTIEKBEURS tóTEM VRIJDAG 14 APRIL 1995 INLAND korf, tieren neo-nazi's 'even geld aan extreem-rechtse Duitse actualiteitenprogrammi De financiële injecties komei ar van goedlopende middelgroJ >n de tien en honderd miljoert jeimelijk ook zogenaamde revi- "unoord op de joden ontkennen- impagne gaf rechts-extremisteii in burgerkringen door te drin- ndere ondernemer die bereid is leggen," aldus een medewerker erming van de grondwet in de lelmut Rannacher. it als voorbeeld de directeur van itse Stuttgart. Deze gaf geld aan Wehrmacht, Otto-Emst Remer,. I Rudolf. Beiden loochenen dé f uit Bremen spekt de partijka I 1991 maakte een fabrikant uit bemocratische partij van bonds- leenkomst mogelijk met de Brit f historicis omschrijft de gaska-i •vervalsing. al vluchtelingen heeft gisteren elke betrokkenheid hl op een vluchtelingenkamp in je Zaïrese regering beschuldigde fcch Front (FPR) ervan achter de [inslag op een eilandje in het burgers gedood, onder wie twe Ide gisteren dat het is uitgesloten ligheidstroepen aanvallen uitvoe t meer. Iesidentschap YS ve Republikeinse afgevaardigdi ren kandidaat gesteld voor de 196. Doman maakt zich zorgen le VS door abortus. Hij heeft de partij ervan beschuldigd weg te 1 van de Amerikaanse problemen concentreren. n geborgen steren de stoffelijke overschotten landse kinderen, die vorige week Duitse Krefeld verdronken. I negen maanden, kwamen om het Yip van hun ouders, de Orca uit zonk. Het schippersechtpaar kon verslaggever Lrdam - Cebeco-Han- 'jjd heeft in 1994 beter esteerd dan verwacht. De r, en tuinbouwcoöperatie een netto-winst van milj°en- „evolg van de reorganisatie jen we op nul gerekend P( het is beter gegaan dan :acht," zei ir. H. Boon, direc tievoorzitter van Cebeco gisteren bij de presentatie van het jaar verslag van het concern Het herstel (in 1993 .was de winst 1,8 miljoen) kwam sneller dan gedacht. Als gevolg de forse re organisatie die Cebeco achter de rug heeft, was pas in 1995 op winstherstel gerekend. De voor uitzichten voor dit jaar zijn dan ook goed, aldus Boon, die op een verdubbeling 35 miljoen) van de winst rekent. Dat Cebeco gereorganiseerd en gedesinvesteerd heeft, bleek dui delijk uit de omzetcijfers. De omzet daalde met tien procent tot 4,3 miljard. Als de omzet van de bedrijven waarin Cebeco een minderheidsdeelneming heeft meegeteld wordt, komt de omzet uit op 6,5 miljard (in 1993: 6,9 miljard). Vooral de sector toelevering/col lectie (o.a. veevoeders, meststof fen) zag de omzet dalen met ruim 500 miljoen tot 2,6 mil jard. In de lift daarentegen zit ten de voedingsmiddelen (maal tijden en maaltijd-componen ten). De omzet in deze sector steeg met 135 miljoen tot 1,3 miljard. De verschuivingen in de omzet zijn het gevolg van de nieuwe strategie die het concern is inge slagen. Cebeco wordt van een produktiegedreven, vooral bulk goederen verhandelende coöpe ratie, omgevormd tot een meer klantgerichte producent van maaltijden en maaltijdcompone- nenten, legde Boon uit. Voor beeld van dat laatste is de snelle groei die Cebeco-dochter Delta Dailyfood de laatste jaren door maakt. Cebeco telde vorig jaar 58 lid coöperaties, waarvan er 33 een eigen bedrijf uitoefenen. De meeste lid-coöperaties zijn bo ven de grote rivieren te vinden, maar ook in het Zeeuwse We- meldinge (CZAV) en Eindhoven (ZON) zitten leden. Indirect zijn zo'n 40.000 boeren en tuinders aangesloten bij Cebeco. Verder omvat het concern onge veer 100 werkmaatschappijen in binnen- en buitenland. Door de reorganisaties en afstoten van niet-kernactiviteiten nam het aantal personeelsleden bij Cebe co vorig jaar af met 800 tot 4700. onze verslaggever Üiphol - De dollar drijft Nedlloyd van koers. Het transport- ggn zou een uitstekend 1995 ingaan, maar de huidige 'jarkoers kost het concern honderd miljoen gulden aan 'j-jto-winst. jjgt ja-woord loek van de Britse nieuwslezeres ad. Dat vertelde zij de kijkers van htry Television in het late journaal, n omstreeks deze tijd ten huwelijk. Itellen dat hij heeft ingestemd," zei tzending. De presentatrice had het ngebruikelijk afgesloten. Ze vroeg uwelijk. jfiulp voor Afrika droogte in het zuiden van het I en de schadelijke insektelarven dit [dan vorig jaar. De VN-organisatie TAO) vreest dat de graanoogst 20 1994. Dat staat in een gisteren in u ontvangt. Het is gewoon altijd kosteloos. Datzelfde geldt voor de girobetaalkaarten die u uitschrijft vosttW* ff Ongeacht het bedrag dat u invult ongeacht of u er in het binnenland mee betaalt, of op een buitenlands postkantoor geld mee opneemt. U weet gewoon waar u aan toe bent. Zoals ook geld opnemen met uw gratis giromaatpas altijd kosteloos is. Met uw hulp (zoveel mogelijk gebruik maken van machtigingen, zoveel mogelijk opdrachten insturen in één felop en uw girobetaalkaart op zak iden als het contant kan of pinnen gelijk is) willen we het graag zo iden. Zonder beperkingen, zonder ader maxima. Ssllloyd keerde vorig jaar terug adezwarte cijfers na jaren van Hire verliezen. Het transport- sttera verdiende netto ƒ92 iljoen tegen een verlies van II! miljoen in 1993, bij een fjjt hogere omzet van 6,6 ad. De solvabiliteit stijgt punt naar 36 procent en de tisdffllast is sinds 1992 nu iet 342 miljoen gedaald naar miljard. ffezijn op koers," constateerde le voorzitter van de Raad van Jstiurmr. L. Bemdsen gisteren s;de presentatie van de jaarcij- js vergenoegd. Nedlloyd viert dl net de eerste dividend-uit ing, vijf kwartjes groot, sinds Hl-opties fade dollar gooit dit jaar roet |i kei eten. Vorig jaar mocht rekenen met een koers 1. Nu heeft het concern tijdens de valuta-crisis hon- H procent ingedekt op een (hers van 1,63. Dat gebeurt via zodat het concern kan profiteren van een koersstijging. Bij de koers kost de dollar honderd miljoen gul- fia netto-winst. «dedollar op het niveau van 3! gebleven, had Nedlloyd de Icstdoelstelling van 200 mil- faknnen realiseren. Nu durf- f( kestuursvoorzitter Bemdsen itet verder te gaan dan de voor- filling dat de netto-winst uit Sfwone bedrijfsuitoefening «e op peil zal blijven. M zal Nedlloyd dit jaar een 'tfflgewone bate incasseren phonderd miljoen uit de ver- van twee roro-schepen en ^afstoten van pakketdochter (Wen zag nog wel een licht- ■tje in de dollar-crisis. Hij Wateerde dat door de lagere ar de druk op de tarieven van de valuta-ontwik- I ,z9n abe voortekenen (Mr dit jaar positief. Het volu- L P0®1» de prijserosie is tot gebracht en de kostenbe- gis strak. 1W2 stelde Nedlloyd zich als 'W de kosten met 250 miljoen i3te brengen en die doelstel es nu gerealiseerd. In 1994 «Mi de kosten met 160 mil- Men dat heeft uiteindelijk te 0p§eIeverd- De aan rende economie kon welis- l^tvervoerde volume met miljoen opstuwen, maar de De offshore en de lage olieprijs drukten Neddrill terug in de ro de cijfers. De naaste toekomst staat er wat betreft volume en prijs goed voor. Nedlloyd gaat de oude bescher- mingswal slopen, die de Noor Torstein Hagen zo effectief bui ten het bestuur hield. Voortaan zal het normale principe van 'één aandeel, één stem' gelden, zodat alle effectenbezitters een normale invloed krijgen. Nedllo yd heeft geen gecertificeerde aandelen. Wel komt er een nieu we, tamelijk gebruikelijke be scherming, in de vorm van de uitgave van preferente aandelen, zodat ongewenste overvallers op afstand kunnen worden gehou den. Hilversum (anp) - De druk- kerijgroep Roto Smeets De Boer heeft de nettowinst vo rig jaar met negen ton zien stijgen tot 10,2 miljoen. Het betere resultaat werd gereali seerd bij een omzet van 984,9 miljoen, 3,9 procent lager dan een jaar eerder. De lagere omzet is volgens Roto Smeets De Boer - waarvan Roto gravure in Etten-Leur deel uit maakt - te wijten aan krimpende marges. Het gedrukte volume is juist iets gestegen. Onder meer door afname van het aantal per soneelsleden daalden de be drijfskosten met 3,7 procent. In 1994 werkten gemiddeld 3415 mensen bij de drukkerijgroep te gen 3751 een jaar eerder. Het afgelopen jaar heeft het be drijf herstructureringen doorge voerd. De rotatie-offset-pers in Den Bosch werd eind vorig jaar gesloten. De concentratie van de diepdrukpersen in Deventer door sluiting en afbouw van de persen in Almere, Hilversum en Haarlem verliep 'volgens plan'. De raad van bestuur durft geen voorspelling te doen over omzet en winst voor het lopende jaar. De gestegen papierprijzen moe ten worden doorberekend aan de klanten en de harde gulden maakt de positie op de export markt moeilijker. Roto Smeets De Boer is de grootste drukkerijgroep van Ne derland. Het bedrijf ontstond twee jaar geleden uit een fusie van De Boer Boekhoven en de drukkerijen die uitgever VNU afstootte. Een werknemer van Fokker-Ypenburg werkt aan de kunststof binnenwand van een vliegtuig. foto ai Rijswijk (anp) - Twee maanden gele den trokken ze nog gezamenlijk naar het Fokker-hoofdkantoor in Amster dam-Zuidoost. Samen in actie voor het behoud van hun vestiging. Directeur P. van Vlijmen van de Fokker-vesti ging Ypenburg en zijn circa 600 perso neelsleden liggen nu met elkaar over hoop. De ondernemingsraad van Ypenburg heeft inmiddels het reguliere overleg met Van Vlijmen opgezegd. Gewerkt wordt er nog wel in de fabriek, maar van harte gaat het allang niet meer. Voor zeker 200 tot 225 mensen dreigt ontslag. De overigen hangt een verhuizing of een nieuwe werkgever boven het hoofd. De spanning op Ypen burg neemt met de dag toe. Als klap op de vuurpijl was er gisteren een omstreden persmiddag, waarbij journalis ten een kijkje konden nemen op het be drijfsterrein. Georganiseerd door actieco mité Ypenburg Open, maar verboden door de Fokker-top. Uiteindelijk gedoogde de directie de bijeenkomst, maar niet van harte. Personeel dat zijn medewerking heeft verleend, wordt gekort op zijn sala ris. Eerder heeft de bedrijfsleiding besloten de tweewekelijkse informatiebijeenkomsten niet meer te sponsoren. Werknemers die dit overleg met het actiecomité willen bijwonen, moeten dat in hun eigen tijd doen. Praten ze in de tijd van de baas, dan volgt een korting op het salaris. Het actiecomité, dat grotendeels uit or-le- den bestaat, heeft geen goed woord over voor de handelwijze van de Fokker-leiding op Ypenburg. „Men vond dat de persmid dag een escalerend karakter heeft. Maar wie escaleert er nu eigenlijk?" zo zegt or-voorzitter R. Odding. Woordvoerder L. Steijn van Fokker beves tigt dat de directie de persmiddag niet zag zitten. „Maar daar hebben wij zo onze redenen voor. We zitten midden in het overleg met de vakbonden. De centrale ondernemingsraad moet nog adviseren over de herstructurering en wij wachten nog op de uitkomst van een contra-exper tise naar de noodzaak tot sluiting van Ypenburg. Wij vinden het niet passend om op dit tijdstip een dergelijk bezoek te organiseren." Het actiecomité vindt het tijdstip daaren tegen uitermate passend. Vandaag maakt een onderzoeksbureau in besloten kring de uitkomsten van de contra-expertise, uitge voerd in opdracht van de centrale onder nemingsraad, bekend. Voordat het doek definitief voor Ypenburg valt, zetten de werknemers alles op alles om het tij te keren. Sluiting van de pas herbouwde fabriek vinden zij hoe dan ook onaanvaardbaar. Ypenburg, zo meent het actiecomité, heeft te lijden onder het verieden. De vestiging is berekend op de bouv van 100 tot 120 vliegtuigen per jaar, terwijl Fokker terug is gegaan naar een produktie van jaarlijks 50 toestellen. De hoge investeringen druk ken daarom zwaar op Ypenburg, dat het personeel inmiddels heeft omgedoopt in Openburg. Odding noemt de sluiting van Fokker Ypenburg 'zakelijk gezim een dwaas be sluit'. De eenmalige afschrijving, die hij op 200 miljoen gulden inschat, is volgens hem zonde van het geld. Ypenburg heeft, zeker na recente kostenbesparingen op personeel en inkoop, toekomst. De or-voorzitter ziet de voorgenomen slui ting als een politiek offer, waarmee de hoofddirectie goede sier maakt bij moeder concern Dasa. „Maar het is ons niet duide lijk waarom ze Ypenburg willen sluiten, en waarom bijvoorbeeld niet Papendrecht of Hoogeveen," aldus Odding. De angst bij het personeel is dat de sluiting van Ypenburg een voorbode is van de volledige onttakeling van de Fokker-toele veringsbedrijven. Deze activiteiten, die worden ondergebracht in een aparte divi sie Aerostructures, moeten over twee jaar concurrerend kunnen werken. In de veel oudere fabrieken in Hoogeveen en Papend recht zou dat veel lastiger zijn. „Op den duur is er geen toekomst voor die bedrij ven en dan verdwijnt dit werk helemaal uit Nederland," vreest Odding. door toenemende con tinentie zorgde voor een terug- Bi van 250 miljoen. Per saldo Swerden deze drie elementen een '«hoging van het bedrijfsresul- tatmet 110 miljoen op. fc zeescheepvaart zag de renta biliteit sterk verbeteren van 2,5 1,8 procent over het werk- Hne vermogen. Het container- Wvoer op de route Verre Oos ten-Europa groeide vorig jaar SS 17 procent al sterk. Door het vittmjden van de lijnen op deze denkt Bemdsen dit jaar historisch aantal van een pljoen containers te vervoeren J8® 838.000 vorig jaar. «tinken •érderstreepte het be- van de gevormde 'Global °®ance' van Nedlloyd met ®L, APL en OOCL." Samen Door Chris Paulussen HET miljardenbod van de Amerikaanse zakenman Kirk Kerkorian op Chrysler -na General Motors en Ford de grootste autofabrikant in de Verenigde Staten - is ingeslagen als een bom. De grote vraag is nu wat Kerkorian van plan is. Wil hij Chrysler echt overnemen of speelt hij blufpoker om de koers van het - in zijn ogen ondergewaardeerde- aandeel omhoog te krijgen? :en deze reders 221 --•«yen met een capaciteit van jb.000 standaard-containers. wegtransport en distributie in propa kwamen uit de rode cij- lers dankzij harde bezuinigin- 1®. Nedlloyd Road Cargo is v(Jig met een forse herstructure- H waarbij het aantal distri- putiecentra fors wordt terugge- Jpht Nog deze zomer opent «RC een centrale vestiging in -dijk ter vervanging van "«schillende centra in Zuid-Ne- «tland. Duitsland schijnt er licht aan «et eind van de tunnel. Na een ■Uahsche prijserosie van 30 in drie jaar, kan Nedllo- prijsverhogingen van en- procenten doorvoeren. Chrysler is niet van plan om het antwoord af te wachten. „Het concern is niet te koop," ver klaarde topman Robert Eaton, die het vijandige bod als een bedreiging ziet. „We hebben hard gewerkt om de financiële positie te verbeteren, de waarde voor de aandeelhouders te ver groten en het vertrouwen te win nen van klanten, werknemers, dealers en leveranciers. Dat pro ces willen we niet omkeren." Het is niet waarschijnlijk dat Kerkorian zich door de afwij zende houding van het Chrysler- management laat afschrikken. Het zou strijdig zijn met de re putatie, die de 77-jarige zoon van een Armeense immigrant in de zakenwereld heeft opge bouwd. Na vroegtijdig de school te hebben verlaten maakte Ker korian fortuin in de luchtvaart, de filmindustrie (via MGA) en het gokwezen in Las Vegas. Met een vermogen van 2,5 miljard dollar staat hij 23e op de lijst van rijkste mensen in de VS. Eind 1990 bouwde de publici teitsschuwe Kerkorian een be lang van bijna 10 procent op in Chrysler voor een prijs van om en nabij de 12 dollar per aan deel. Sindsdien heeft Chrysler zich ontwikkeld tot het meest winstgevende autoconcern in de VS. In 1994 bereikte de netto winst een record van 3,7 miljard dollar. De aandelenkoers is fors geste gen, maar niet genoeg volgens Kerkorian. Vorig jaar november nog deed hij een poging om van de directie maatregelen af te dwingen om de koers op te krik ken. Het bedrijf zou eigen aan delen moeten inkopen, het divi dend moeten verhogen en zijn aandelen moeten splitsen. Daar toe zouden de royale reserves ingezet moeten worden. Chrysler is niet gediend van de bemoeienis van zijn grootste aandeelhouder. Het heeft zelfs maatregelen genomen om te voorkomen dat Kerkorian zijn belang en daarmee zijn invloed kan uitbreiden. Het management acht een sterke vermogenspositie noodzakelijk, omdat in de auto industrie goede en slechte tijden elkaar voortdurend afwisselen. Dat heeft Chrysler diverse malen Kirk Kerkorian aan de rand van de afgrond gebracht. Kerkorian heeft de hulp ingeroe pen van zijn vriend Lee Iacocca, uitgerekend de man die Chrysler in de jaren 80 tot tweemaal toe van de ondergang heeft gered. Het vijandige kamp is daarmee verzekerd van veel kennis van de onderneming. Het management is grotendeels door Iacocca zelf benoemd, voordat eind 1992 het besluit viel om zijn contract niet meer te verlengen. De 70-jarige ex-topman zegt er niet op uit te zijn om opnieuw het roer in handen te nemen bij Chrysler. Via zijn investeringsmaatschap pij Tracinda - genoemd naar zijn dochters Tracy en Linda - heeft Kerkorian een bod van 55 dollar per aandeel uitgebracht op de autoproducent. Daarmee is hij in elk geval geslaagd in zijn opzet om de beurskoers omhoog te jagen. Na een slotkoers van 39,125 dollar op dinsdag sloot het aandeel woensdag op 48,75. Het gat tussen de koers en het bod duidt echter op twijfels bij de beleggers. Twijfels over de intenties van Kerkorian en over zijn vermogen om het bod rond te krijgen: met de overname is in totaal 22,8 miljard dollar ge moeid. Kerkorian zou zelf 2 miljard dol lar in de overname willen steken en Iacocca 50 miljoen. Zo'n 5,5 miljard zou uit de kasreserve van Chrysler moeten komen en voor 3 miljard moeten andere investeerders worden gezocht. Ook het Chrysler-management, dat inclusief Eaton mag blijven zitten, moet volgens Kerkorian een belang in het bedrijf nemen. Ongeveer de helft van de over nameprijs zou via leningen en obligaties op tafel moeten ko men. De vraag is of het ooit zo ver komt. En of Kerkorian, die uit sluitend uit is op winstbejag, het wel zo ver wil laten komen. Misschien hoopt hij erop dat een derde partij langs komt die zijn bod overtreft of dat Chrysler zelf hem uitkoopt om van een lastige aandeelhouder af te komen. De kans dat Chrysler zich in de armen werpt van een minder bedreigende partij is niet uitge sloten. Gezien de plannen van Chrysler om zijn positie in Euro pa te versterken, wordt al gespe culeerd op een alliantie met bij voorbeeld het Italiaanse Fiat of het Duitse Volkswagen. Van onze verslaggever Nieuwegein - Ruim vijfhonderd staalconstructiebedrijven ver keren in grote financiële problemen door de staking in de bouw. Gezamenlijk lijden de bedrijven 2,5 miljoen gulden schade per dag. De bouwstaking duurt nu al 24 werkdagen en de bouwbonden dreigen de acties na de Paasdagen uit te breiden, nu de werkgevers nog niet op hun voorstellen hebben gereageerd. Volgens de organisatie van ondernemers in het midden- en kleinbedrijf in de metaal, de Metaalunie, worden ook ramen- en gevelfabrikanten en leveranciers van dak- en wandsystemen fors getroffen. De Metaalunie, waarbij 8.300 bedrijven zijn aangesloten, schat dat de totale schade voor haar leden 8 miljoen gulden per dag bedraagt. „We willen ons niet in het conflict mengen, we hebben daarom lang gewacht om dit naar buiten te brengen, maar de staking heeft onaanvaardbare gevolgen in sectoren die geen partij zijn. Sommige bedrijven verkeren op het randje van een faillisse ment," aldus Metaalunie-woordvoerder E. Theunissen. „Er zijn ons vijf gevallen bekend die het echt bijna niet meer trekken, maar ik vermoed dat er meer bedrijven het hoofd nauwelijks nog boven water kunnen houden. Veel bedrijven durven dat niet te melden uit angst opdrachtgevers af te schrikken. Bij één bedrijf zitten de tien werknemers al ander halve week thuis, er is simpelweg geen werk." MGM Cinemas koopt eigen bioscopen Amsterdam - MGM Cinemas wordt zo goed als zeker de nieuwe eigenaar van de veertien MGM-bioscopen in vijf grote steden, die binnenkort in het openbaar zouden worden geveild. Het concern heeft een bod uitgebracht dat door opdrachtgever Credit Lyonnais Bank Nederland (CLBN) is aanvaard. Partijen hebben de rechter verzocht de veiling af te blazen. De bioscopen, vijf in Amsterdam - waaronder het beroemde Tuchinski -, drie in Den Haag, vier in Rotterdam, een in Utrecht en een in Groningen, zouden op 18 april worden geveild. Twee partijen brachten echter voortijdig een bod uit. Dat van MGM was het hoogste. De naam van de andere gegadigde en de overnameprijs blijven geheim. MGM Cinemas huurt de bioscopen momenteel van Cinema 5 Europe NV. Deze vennootschap kon zijn hypotheken niet meer aflossen waarna CLBN beslag legde op de panden. In eerste kwartaal meer auto's verkocht Amsterdam - In de eerste drie maanden van dit jaar zijn in Nederland 152.341 nieuwe personenauto's verkocht, een toena me van 4,3 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De verkopen van vrachtwagens stegen met bijna 4 procent tot 2943. Volgens RAI-voorzitter G. Worm lopen de autoverkopen in de pas met de opgaande lijn van de economie. Bij de bedrijfsauto's is volgens de RAI duidelijk merkbaar dat de vervoerders hun investeringen in 1993 uitstelden, wat nu leidt tot een inhaal vraag. Malaise in fruitteelt houdt aan Wageningen - Het blijft slecht gaan in de Nederlandse fruitteelt. Na een negatief rendement over het voorbije seizoen, leiden de betere prijzen er dit jaar toe dat het verlies hooguit beperkt zal blijven. De drie jaar durende recessie in de fruitteelt betekent zware financiële moeilijkheden voor een groot aantal van de vierhonderd fruittelers. Een aanzienlijk aantal heeft de hand doek al in de ring gegooid. Die sombere boodschap bracht voorzitter J. Zevenbergen van de Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO) gisteren over het voetlicht tijdens de jaarvergadering van zijn organisatie in Wageningen. De malaise treft de NFO zelf ook. Het geringe aantal leden betekent inkrimping van de staf en het afstoten van taken. 'Meer investeren in infrastructuur' Nijmegen - De overheidsinvesteringen in de infrastructuur moeten fors omhoog. Nederland moet de komende jaren zeker 3 procent van het bruto binnenlands produkt besteden aan de verbetering van internationale transportverbindingen. Dit zei werkgeversvoorzitter Rinnooy Kan gisteren in Nijmegen op een congres Economie. Volgens Rinnooy Kan moet Nederland een geweldige inhaalslag maken om de achterstand ten opzichte van andere Europese landen weg te werken. „Nederland kan en mag zich geen files op de internationale transportverbindingen permitteren. Dan gaat de klant zijn vervoersstromen verleggen, waarbij hij Nederland zal mijden." Van onze redactie economie Pernis/Moerdijk - De leden van de Industrie- en Voedings bond CNV hebben het eindbod van Shell Chemie voor de nieuwe cao bij de vestigingen Pemis en Moerdijk als volstrekt onvoldoende van de handgewezen. De bond is gevraagd acties voor te bereiden. Eerder al keurden de leden van de Industrie bond FNV het aanbod af. De bonden vroegen bij Shell een 36-urige werkweek voor mede werkers in de dagdienst en af spraken over behoud van werk gelegenheid. Verder eisten de or ganisaties, afhankelijk van werkgelegenheidsafspraken, een loonsverhoging van minimaal twee keer 1,5 procent. Volgens een woordvoerder van de CNV-bond is er in het eind bod van de werkgevers geen (ADVERTENTIE) Het Tur Openingslijden: dagelijks 14 - 22 uur. zaterdag, zondag, Goede Vrijdag, Paaszaterdag en beide paasdagen 11-18 uur. Chasséveld - Breda - telefoon 076-222888 ruimte voor een 36-urige werk week. Verder ontbreken werkge legenheidsafspraken. Het bedrijf ziet alleen ruimte voor meer ex perimenten met werken in deel tijd. Het loonbod beperkte zich tot tweemaal 1 procent en twee eenmalige uitkeringen van 1,5 procent. De leden hebben gevraagd thani te beginnen met de voorberei ding van ludieke acties, te voe ren samen met de Industriebond FNV. FNV-bestuurder A. van den Berg zegt wel te voelen voor gezamenlijke acties met het CNV, maar er zijn daarover vol gens hem nog geen contacten geweest. De bij de Industriebond FNV aangesloten Shell-werknemers hebben inmiddels in een brief aan de directie nog eens onder streept dat ze het niet eens zijij met het bod van Shell. FNV is verreweg de grootste bond bin nen Shell. Volgens Van den Berg is de ac tiebereidheid onder de leden van zijn bond groot. „We hebben een actiecomité opgericht dat op dit moment plannen uitwerkt voor concrete acties, als de directie niet met een aanvaardbaar bod komt. Je moet dan niet meteen denken aan stakingen, maar vooral aan acties in de demon stratieve sfeer," aldus de FNV- bestuurder. Kan de FNV volgende week geen overeenstemming met de directie bereiken, dan komende deze ac ties zeker in de week daarop, voorspelt Van den Berg.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 5