ollar drijft Nedlloyd van koers
[ebeco-Handelsraad komt sneller op winst dan verwacht
Chrysler voelt zich bedreigd door bod Kerkorian
Spanning bij Fokker-Ypenburg is te snijden
Bonden bereiden acties
voor bij Shell Chemie
ECONOMIE
A5
!ge koers kost transportgigant honderd miljoen winst
POSTBANK
e zijn.
r
1Mb afgenomen. De tarieven in
«scheepvaart, die in twee jaar
'«acht procent daalden, lijken
'destabiliseren.
Winststijging
bij Roto Smeets
tainervervoer
Kennis
Winstbejag
Honderden staalbedrijven in
acute nood door bouwstaking
ECONOMIE KORT
29
ste NEDERLANDSE
KUNST- EN
ANTIEKBEURS
tóTEM
VRIJDAG 14 APRIL 1995
INLAND korf,
tieren neo-nazi's
'even geld aan extreem-rechtse
Duitse actualiteitenprogrammi
De financiële injecties komei
ar van goedlopende middelgroJ
>n de tien en honderd miljoert
jeimelijk ook zogenaamde revi-
"unoord op de joden ontkennen-
impagne gaf rechts-extremisteii
in burgerkringen door te drin-
ndere ondernemer die bereid is
leggen," aldus een medewerker
erming van de grondwet in de
lelmut Rannacher.
it als voorbeeld de directeur van
itse Stuttgart. Deze gaf geld aan
Wehrmacht, Otto-Emst Remer,.
I Rudolf. Beiden loochenen dé
f uit Bremen spekt de partijka
I 1991 maakte een fabrikant uit
bemocratische partij van bonds-
leenkomst mogelijk met de Brit
f historicis omschrijft de gaska-i
•vervalsing.
al vluchtelingen
heeft gisteren elke betrokkenheid
hl op een vluchtelingenkamp in
je Zaïrese regering beschuldigde
fcch Front (FPR) ervan achter de
[inslag op een eilandje in het
burgers gedood, onder wie twe
Ide gisteren dat het is uitgesloten
ligheidstroepen aanvallen uitvoe
t meer.
Iesidentschap YS
ve Republikeinse afgevaardigdi
ren kandidaat gesteld voor de
196. Doman maakt zich zorgen
le VS door abortus. Hij heeft de
partij ervan beschuldigd weg te
1 van de Amerikaanse problemen
concentreren.
n geborgen
steren de stoffelijke overschotten
landse kinderen, die vorige week
Duitse Krefeld verdronken.
I negen maanden, kwamen om het
Yip van hun ouders, de Orca uit
zonk. Het schippersechtpaar kon
verslaggever
Lrdam - Cebeco-Han-
'jjd heeft in 1994 beter
esteerd dan verwacht. De
r, en tuinbouwcoöperatie
een netto-winst van
milj°en-
„evolg van de reorganisatie
jen we op nul gerekend
P( het is beter gegaan dan
:acht," zei ir. H. Boon, direc
tievoorzitter van Cebeco gisteren
bij de presentatie van het jaar
verslag van het concern
Het herstel (in 1993 .was de winst
1,8 miljoen) kwam sneller dan
gedacht. Als gevolg de forse re
organisatie die Cebeco achter de
rug heeft, was pas in 1995 op
winstherstel gerekend. De voor
uitzichten voor dit jaar zijn dan
ook goed, aldus Boon, die op een
verdubbeling 35 miljoen) van
de winst rekent.
Dat Cebeco gereorganiseerd en
gedesinvesteerd heeft, bleek dui
delijk uit de omzetcijfers. De
omzet daalde met tien procent
tot 4,3 miljard. Als de omzet
van de bedrijven waarin Cebeco
een minderheidsdeelneming
heeft meegeteld wordt, komt de
omzet uit op 6,5 miljard (in
1993: 6,9 miljard).
Vooral de sector toelevering/col
lectie (o.a. veevoeders, meststof
fen) zag de omzet dalen met
ruim 500 miljoen tot 2,6 mil
jard. In de lift daarentegen zit
ten de voedingsmiddelen (maal
tijden en maaltijd-componen
ten). De omzet in deze sector
steeg met 135 miljoen tot 1,3
miljard.
De verschuivingen in de omzet
zijn het gevolg van de nieuwe
strategie die het concern is inge
slagen. Cebeco wordt van een
produktiegedreven, vooral bulk
goederen verhandelende coöpe
ratie, omgevormd tot een meer
klantgerichte producent van
maaltijden en maaltijdcompone-
nenten, legde Boon uit. Voor
beeld van dat laatste is de snelle
groei die Cebeco-dochter Delta
Dailyfood de laatste jaren door
maakt.
Cebeco telde vorig jaar 58 lid
coöperaties, waarvan er 33 een
eigen bedrijf uitoefenen. De
meeste lid-coöperaties zijn bo
ven de grote rivieren te vinden,
maar ook in het Zeeuwse We-
meldinge (CZAV) en Eindhoven
(ZON) zitten leden. Indirect zijn
zo'n 40.000 boeren en tuinders
aangesloten bij Cebeco.
Verder omvat het concern onge
veer 100 werkmaatschappijen in
binnen- en buitenland. Door de
reorganisaties en afstoten van
niet-kernactiviteiten nam het
aantal personeelsleden bij Cebe
co vorig jaar af met 800 tot 4700.
onze verslaggever
Üiphol - De dollar drijft Nedlloyd van koers. Het transport-
ggn zou een uitstekend 1995 ingaan, maar de huidige
'jarkoers kost het concern honderd miljoen gulden aan
'j-jto-winst.
jjgt ja-woord
loek van de Britse nieuwslezeres
ad. Dat vertelde zij de kijkers van
htry Television in het late journaal,
n omstreeks deze tijd ten huwelijk.
Itellen dat hij heeft ingestemd," zei
tzending. De presentatrice had het
ngebruikelijk afgesloten. Ze vroeg
uwelijk.
jfiulp voor Afrika
droogte in het zuiden van het
I en de schadelijke insektelarven dit
[dan vorig jaar. De VN-organisatie
TAO) vreest dat de graanoogst 20
1994. Dat staat in een gisteren in
u ontvangt. Het is gewoon altijd
kosteloos.
Datzelfde geldt voor de
girobetaalkaarten die u uitschrijft
vosttW*
ff
Ongeacht het bedrag dat
u invult ongeacht of u er in het
binnenland mee betaalt, of op een
buitenlands postkantoor geld mee
opneemt. U weet gewoon waar u
aan toe bent.
Zoals ook geld opnemen
met uw gratis giromaatpas altijd
kosteloos is.
Met uw hulp (zoveel
mogelijk gebruik maken van
machtigingen, zoveel mogelijk
opdrachten insturen in één
felop en uw girobetaalkaart op zak
iden als het contant kan of pinnen
gelijk is) willen we het graag zo
iden. Zonder beperkingen, zonder
ader maxima.
Ssllloyd keerde vorig jaar terug
adezwarte cijfers na jaren van
Hire verliezen. Het transport-
sttera verdiende netto ƒ92
iljoen tegen een verlies van
II! miljoen in 1993, bij een
fjjt hogere omzet van 6,6
ad. De solvabiliteit stijgt
punt naar 36 procent en de
tisdffllast is sinds 1992 nu
iet 342 miljoen gedaald naar
miljard.
ffezijn op koers," constateerde
le voorzitter van de Raad van
Jstiurmr. L. Bemdsen gisteren
s;de presentatie van de jaarcij-
js vergenoegd. Nedlloyd viert
dl net de eerste dividend-uit
ing, vijf kwartjes groot, sinds
Hl-opties
fade dollar gooit dit jaar roet
|i kei eten. Vorig jaar mocht
rekenen met een koers
1. Nu heeft het concern
tijdens de valuta-crisis hon-
H procent ingedekt op een
(hers van 1,63. Dat gebeurt via
zodat het concern
kan profiteren van een
koersstijging. Bij de
koers kost de dollar
honderd miljoen gul-
fia netto-winst.
«dedollar op het niveau van
3! gebleven, had Nedlloyd de
Icstdoelstelling van 200 mil-
faknnen realiseren. Nu durf-
f( kestuursvoorzitter Bemdsen
itet verder te gaan dan de voor-
filling dat de netto-winst uit
Sfwone bedrijfsuitoefening
«e op peil zal blijven.
M zal Nedlloyd dit jaar een
'tfflgewone bate incasseren
phonderd miljoen uit de ver-
van twee roro-schepen en
^afstoten van pakketdochter
(Wen zag nog wel een licht-
■tje in de dollar-crisis. Hij
Wateerde dat door de lagere
ar de druk op de tarieven
van de valuta-ontwik-
I ,z9n abe voortekenen
(Mr dit jaar positief. Het volu-
L P0®1» de prijserosie is tot
gebracht en de kostenbe-
gis strak.
1W2 stelde Nedlloyd zich als
'W de kosten met 250 miljoen
i3te brengen en die doelstel
es nu gerealiseerd. In 1994
«Mi de kosten met 160 mil-
Men dat heeft uiteindelijk
te 0p§eIeverd- De aan
rende economie kon welis-
l^tvervoerde volume met
miljoen opstuwen, maar de
De offshore en de lage olieprijs
drukten Neddrill terug in de ro
de cijfers. De naaste toekomst
staat er wat betreft volume en
prijs goed voor.
Nedlloyd gaat de oude bescher-
mingswal slopen, die de Noor
Torstein Hagen zo effectief bui
ten het bestuur hield. Voortaan
zal het normale principe van
'één aandeel, één stem' gelden,
zodat alle effectenbezitters een
normale invloed krijgen. Nedllo
yd heeft geen gecertificeerde
aandelen. Wel komt er een nieu
we, tamelijk gebruikelijke be
scherming, in de vorm van de
uitgave van preferente aandelen,
zodat ongewenste overvallers op
afstand kunnen worden gehou
den.
Hilversum (anp) - De druk-
kerijgroep Roto Smeets De
Boer heeft de nettowinst vo
rig jaar met negen ton zien
stijgen tot 10,2 miljoen. Het
betere resultaat werd gereali
seerd bij een omzet van
984,9 miljoen, 3,9 procent
lager dan een jaar eerder.
De lagere omzet is volgens Roto
Smeets De Boer - waarvan Roto
gravure in Etten-Leur deel uit
maakt - te wijten aan krimpende
marges. Het gedrukte volume is
juist iets gestegen. Onder meer
door afname van het aantal per
soneelsleden daalden de be
drijfskosten met 3,7 procent. In
1994 werkten gemiddeld 3415
mensen bij de drukkerijgroep te
gen 3751 een jaar eerder.
Het afgelopen jaar heeft het be
drijf herstructureringen doorge
voerd. De rotatie-offset-pers in
Den Bosch werd eind vorig jaar
gesloten. De concentratie van de
diepdrukpersen in Deventer
door sluiting en afbouw van de
persen in Almere, Hilversum en
Haarlem verliep 'volgens plan'.
De raad van bestuur durft geen
voorspelling te doen over omzet
en winst voor het lopende jaar.
De gestegen papierprijzen moe
ten worden doorberekend aan de
klanten en de harde gulden
maakt de positie op de export
markt moeilijker.
Roto Smeets De Boer is de
grootste drukkerijgroep van Ne
derland. Het bedrijf ontstond
twee jaar geleden uit een fusie
van De Boer Boekhoven en de
drukkerijen die uitgever VNU
afstootte.
Een werknemer van Fokker-Ypenburg werkt aan de kunststof binnenwand van een vliegtuig. foto ai
Rijswijk (anp) - Twee maanden gele
den trokken ze nog gezamenlijk naar
het Fokker-hoofdkantoor in Amster
dam-Zuidoost. Samen in actie voor het
behoud van hun vestiging. Directeur
P. van Vlijmen van de Fokker-vesti
ging Ypenburg en zijn circa 600 perso
neelsleden liggen nu met elkaar over
hoop.
De ondernemingsraad van Ypenburg heeft
inmiddels het reguliere overleg met Van
Vlijmen opgezegd. Gewerkt wordt er nog
wel in de fabriek, maar van harte gaat het
allang niet meer. Voor zeker 200 tot 225
mensen dreigt ontslag. De overigen hangt
een verhuizing of een nieuwe werkgever
boven het hoofd. De spanning op Ypen
burg neemt met de dag toe.
Als klap op de vuurpijl was er gisteren een
omstreden persmiddag, waarbij journalis
ten een kijkje konden nemen op het be
drijfsterrein. Georganiseerd door actieco
mité Ypenburg Open, maar verboden door
de Fokker-top. Uiteindelijk gedoogde de
directie de bijeenkomst, maar niet van
harte. Personeel dat zijn medewerking
heeft verleend, wordt gekort op zijn sala
ris.
Eerder heeft de bedrijfsleiding besloten de
tweewekelijkse informatiebijeenkomsten
niet meer te sponsoren. Werknemers die
dit overleg met het actiecomité willen
bijwonen, moeten dat in hun eigen tijd
doen. Praten ze in de tijd van de baas, dan
volgt een korting op het salaris.
Het actiecomité, dat grotendeels uit or-le-
den bestaat, heeft geen goed woord over
voor de handelwijze van de Fokker-leiding
op Ypenburg. „Men vond dat de persmid
dag een escalerend karakter heeft. Maar
wie escaleert er nu eigenlijk?" zo zegt
or-voorzitter R. Odding.
Woordvoerder L. Steijn van Fokker beves
tigt dat de directie de persmiddag niet zag
zitten. „Maar daar hebben wij zo onze
redenen voor. We zitten midden in het
overleg met de vakbonden. De centrale
ondernemingsraad moet nog adviseren
over de herstructurering en wij wachten
nog op de uitkomst van een contra-exper
tise naar de noodzaak tot sluiting van
Ypenburg. Wij vinden het niet passend om
op dit tijdstip een dergelijk bezoek te
organiseren."
Het actiecomité vindt het tijdstip daaren
tegen uitermate passend. Vandaag maakt
een onderzoeksbureau in besloten kring de
uitkomsten van de contra-expertise, uitge
voerd in opdracht van de centrale onder
nemingsraad, bekend. Voordat het doek
definitief voor Ypenburg valt, zetten de
werknemers alles op alles om het tij te
keren.
Sluiting van de pas herbouwde fabriek
vinden zij hoe dan ook onaanvaardbaar.
Ypenburg, zo meent het actiecomité, heeft
te lijden onder het verieden. De vestiging
is berekend op de bouv van 100 tot 120
vliegtuigen per jaar, terwijl Fokker terug
is gegaan naar een produktie van jaarlijks
50 toestellen. De hoge investeringen druk
ken daarom zwaar op Ypenburg, dat het
personeel inmiddels heeft omgedoopt in
Openburg.
Odding noemt de sluiting van Fokker
Ypenburg 'zakelijk gezim een dwaas be
sluit'. De eenmalige afschrijving, die hij op
200 miljoen gulden inschat, is volgens hem
zonde van het geld. Ypenburg heeft, zeker
na recente kostenbesparingen op personeel
en inkoop, toekomst.
De or-voorzitter ziet de voorgenomen slui
ting als een politiek offer, waarmee de
hoofddirectie goede sier maakt bij moeder
concern Dasa. „Maar het is ons niet duide
lijk waarom ze Ypenburg willen sluiten, en
waarom bijvoorbeeld niet Papendrecht of
Hoogeveen," aldus Odding.
De angst bij het personeel is dat de sluiting
van Ypenburg een voorbode is van de
volledige onttakeling van de Fokker-toele
veringsbedrijven. Deze activiteiten, die
worden ondergebracht in een aparte divi
sie Aerostructures, moeten over twee jaar
concurrerend kunnen werken. In de veel
oudere fabrieken in Hoogeveen en Papend
recht zou dat veel lastiger zijn. „Op den
duur is er geen toekomst voor die bedrij
ven en dan verdwijnt dit werk helemaal uit
Nederland," vreest Odding.
door toenemende con
tinentie zorgde voor een terug-
Bi van 250 miljoen. Per saldo
Swerden deze drie elementen een
'«hoging van het bedrijfsresul-
tatmet 110 miljoen op.
fc zeescheepvaart zag de renta
biliteit sterk verbeteren van 2,5
1,8 procent over het werk-
Hne vermogen. Het container-
Wvoer op de route Verre Oos
ten-Europa groeide vorig jaar
SS 17 procent al sterk. Door het
vittmjden van de lijnen op deze
denkt Bemdsen dit jaar
historisch aantal van een
pljoen containers te vervoeren
J8® 838.000 vorig jaar.
«tinken •érderstreepte het be-
van de gevormde 'Global
°®ance' van Nedlloyd met
®L, APL en OOCL." Samen
Door Chris Paulussen
HET miljardenbod van de Amerikaanse zakenman Kirk
Kerkorian op Chrysler -na General Motors en Ford de
grootste autofabrikant in de Verenigde Staten - is ingeslagen
als een bom. De grote vraag is nu wat Kerkorian van plan is.
Wil hij Chrysler echt overnemen of speelt hij blufpoker om de
koers van het - in zijn ogen ondergewaardeerde- aandeel
omhoog te krijgen?
:en deze reders 221
--•«yen met een capaciteit van
jb.000 standaard-containers.
wegtransport en distributie in
propa kwamen uit de rode cij-
lers dankzij harde bezuinigin-
1®. Nedlloyd Road Cargo is
v(Jig met een forse herstructure-
H waarbij het aantal distri-
putiecentra fors wordt terugge-
Jpht Nog deze zomer opent
«RC een centrale vestiging in
-dijk ter vervanging van
"«schillende centra in Zuid-Ne-
«tland.
Duitsland schijnt er licht aan
«et eind van de tunnel. Na een
■Uahsche prijserosie van 30
in drie jaar, kan Nedllo-
prijsverhogingen van en-
procenten doorvoeren.
Chrysler is niet van plan om het
antwoord af te wachten. „Het
concern is niet te koop," ver
klaarde topman Robert Eaton,
die het vijandige bod als een
bedreiging ziet. „We hebben
hard gewerkt om de financiële
positie te verbeteren, de waarde
voor de aandeelhouders te ver
groten en het vertrouwen te win
nen van klanten, werknemers,
dealers en leveranciers. Dat pro
ces willen we niet omkeren."
Het is niet waarschijnlijk dat
Kerkorian zich door de afwij
zende houding van het Chrysler-
management laat afschrikken.
Het zou strijdig zijn met de re
putatie, die de 77-jarige zoon
van een Armeense immigrant in
de zakenwereld heeft opge
bouwd. Na vroegtijdig de school
te hebben verlaten maakte Ker
korian fortuin in de luchtvaart,
de filmindustrie (via MGA) en
het gokwezen in Las Vegas. Met
een vermogen van 2,5 miljard
dollar staat hij 23e op de lijst
van rijkste mensen in de VS.
Eind 1990 bouwde de publici
teitsschuwe Kerkorian een be
lang van bijna 10 procent op in
Chrysler voor een prijs van om
en nabij de 12 dollar per aan
deel. Sindsdien heeft Chrysler
zich ontwikkeld tot het meest
winstgevende autoconcern in de
VS. In 1994 bereikte de netto
winst een record van 3,7 miljard
dollar.
De aandelenkoers is fors geste
gen, maar niet genoeg volgens
Kerkorian. Vorig jaar november
nog deed hij een poging om van
de directie maatregelen af te
dwingen om de koers op te krik
ken. Het bedrijf zou eigen aan
delen moeten inkopen, het divi
dend moeten verhogen en zijn
aandelen moeten splitsen. Daar
toe zouden de royale reserves
ingezet moeten worden.
Chrysler is niet gediend van de
bemoeienis van zijn grootste
aandeelhouder. Het heeft zelfs
maatregelen genomen om te
voorkomen dat Kerkorian zijn
belang en daarmee zijn invloed
kan uitbreiden. Het management
acht een sterke vermogenspositie
noodzakelijk, omdat in de auto
industrie goede en slechte tijden
elkaar voortdurend afwisselen.
Dat heeft Chrysler diverse malen
Kirk Kerkorian
aan de rand van de afgrond
gebracht.
Kerkorian heeft de hulp ingeroe
pen van zijn vriend Lee Iacocca,
uitgerekend de man die Chrysler
in de jaren 80 tot tweemaal toe
van de ondergang heeft gered.
Het vijandige kamp is daarmee
verzekerd van veel kennis van de
onderneming. Het management
is grotendeels door Iacocca zelf
benoemd, voordat eind 1992 het
besluit viel om zijn contract niet
meer te verlengen. De 70-jarige
ex-topman zegt er niet op uit te
zijn om opnieuw het roer in
handen te nemen bij Chrysler.
Via zijn investeringsmaatschap
pij Tracinda - genoemd naar zijn
dochters Tracy en Linda - heeft
Kerkorian een bod van 55 dollar
per aandeel uitgebracht op de
autoproducent. Daarmee is hij in
elk geval geslaagd in zijn opzet
om de beurskoers omhoog te
jagen. Na een slotkoers van
39,125 dollar op dinsdag sloot
het aandeel woensdag op 48,75.
Het gat tussen de koers en het
bod duidt echter op twijfels bij
de beleggers. Twijfels over de
intenties van Kerkorian en over
zijn vermogen om het bod rond
te krijgen: met de overname is in
totaal 22,8 miljard dollar ge
moeid.
Kerkorian zou zelf 2 miljard dol
lar in de overname willen steken
en Iacocca 50 miljoen. Zo'n 5,5
miljard zou uit de kasreserve
van Chrysler moeten komen en
voor 3 miljard moeten andere
investeerders worden gezocht.
Ook het Chrysler-management,
dat inclusief Eaton mag blijven
zitten, moet volgens Kerkorian
een belang in het bedrijf nemen.
Ongeveer de helft van de over
nameprijs zou via leningen en
obligaties op tafel moeten ko
men.
De vraag is of het ooit zo ver
komt. En of Kerkorian, die uit
sluitend uit is op winstbejag, het
wel zo ver wil laten komen.
Misschien hoopt hij erop dat een
derde partij langs komt die zijn
bod overtreft of dat Chrysler zelf
hem uitkoopt om van een lastige
aandeelhouder af te komen.
De kans dat Chrysler zich in de
armen werpt van een minder
bedreigende partij is niet uitge
sloten. Gezien de plannen van
Chrysler om zijn positie in Euro
pa te versterken, wordt al gespe
culeerd op een alliantie met bij
voorbeeld het Italiaanse Fiat of
het Duitse Volkswagen.
Van onze verslaggever
Nieuwegein - Ruim vijfhonderd staalconstructiebedrijven ver
keren in grote financiële problemen door de staking in de bouw.
Gezamenlijk lijden de bedrijven 2,5 miljoen gulden schade per
dag.
De bouwstaking duurt nu al 24 werkdagen en de bouwbonden
dreigen de acties na de Paasdagen uit te breiden, nu de
werkgevers nog niet op hun voorstellen hebben gereageerd.
Volgens de organisatie van ondernemers in het midden- en
kleinbedrijf in de metaal, de Metaalunie, worden ook ramen- en
gevelfabrikanten en leveranciers van dak- en wandsystemen
fors getroffen. De Metaalunie, waarbij 8.300 bedrijven zijn
aangesloten, schat dat de totale schade voor haar leden 8
miljoen gulden per dag bedraagt.
„We willen ons niet in het conflict mengen, we hebben daarom
lang gewacht om dit naar buiten te brengen, maar de staking
heeft onaanvaardbare gevolgen in sectoren die geen partij zijn.
Sommige bedrijven verkeren op het randje van een faillisse
ment," aldus Metaalunie-woordvoerder E. Theunissen.
„Er zijn ons vijf gevallen bekend die het echt bijna niet meer
trekken, maar ik vermoed dat er meer bedrijven het hoofd
nauwelijks nog boven water kunnen houden. Veel bedrijven
durven dat niet te melden uit angst opdrachtgevers af te
schrikken. Bij één bedrijf zitten de tien werknemers al ander
halve week thuis, er is simpelweg geen werk."
MGM Cinemas koopt eigen bioscopen
Amsterdam - MGM Cinemas wordt zo goed als zeker de nieuwe
eigenaar van de veertien MGM-bioscopen in vijf grote steden,
die binnenkort in het openbaar zouden worden geveild. Het
concern heeft een bod uitgebracht dat door opdrachtgever
Credit Lyonnais Bank Nederland (CLBN) is aanvaard. Partijen
hebben de rechter verzocht de veiling af te blazen.
De bioscopen, vijf in Amsterdam - waaronder het beroemde
Tuchinski -, drie in Den Haag, vier in Rotterdam, een in Utrecht
en een in Groningen, zouden op 18 april worden geveild. Twee
partijen brachten echter voortijdig een bod uit. Dat van MGM
was het hoogste. De naam van de andere gegadigde en de
overnameprijs blijven geheim.
MGM Cinemas huurt de bioscopen momenteel van Cinema 5
Europe NV. Deze vennootschap kon zijn hypotheken niet meer
aflossen waarna CLBN beslag legde op de panden.
In eerste kwartaal meer auto's verkocht
Amsterdam - In de eerste drie maanden van dit jaar zijn in
Nederland 152.341 nieuwe personenauto's verkocht, een toena
me van 4,3 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.
De verkopen van vrachtwagens stegen met bijna 4 procent tot
2943.
Volgens RAI-voorzitter G. Worm lopen de autoverkopen in de
pas met de opgaande lijn van de economie. Bij de bedrijfsauto's
is volgens de RAI duidelijk merkbaar dat de vervoerders hun
investeringen in 1993 uitstelden, wat nu leidt tot een inhaal
vraag.
Malaise in fruitteelt houdt aan
Wageningen - Het blijft slecht gaan in de Nederlandse fruitteelt.
Na een negatief rendement over het voorbije seizoen, leiden de
betere prijzen er dit jaar toe dat het verlies hooguit beperkt zal
blijven. De drie jaar durende recessie in de fruitteelt betekent
zware financiële moeilijkheden voor een groot aantal van de
vierhonderd fruittelers. Een aanzienlijk aantal heeft de hand
doek al in de ring gegooid.
Die sombere boodschap bracht voorzitter J. Zevenbergen van de
Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO) gisteren over het
voetlicht tijdens de jaarvergadering van zijn organisatie in
Wageningen. De malaise treft de NFO zelf ook. Het geringe
aantal leden betekent inkrimping van de staf en het afstoten van
taken.
'Meer investeren in infrastructuur'
Nijmegen - De overheidsinvesteringen in de infrastructuur
moeten fors omhoog. Nederland moet de komende jaren zeker 3
procent van het bruto binnenlands produkt besteden aan de
verbetering van internationale transportverbindingen. Dit zei
werkgeversvoorzitter Rinnooy Kan gisteren in Nijmegen op een
congres Economie.
Volgens Rinnooy Kan moet Nederland een geweldige inhaalslag
maken om de achterstand ten opzichte van andere Europese
landen weg te werken. „Nederland kan en mag zich geen files op
de internationale transportverbindingen permitteren. Dan gaat
de klant zijn vervoersstromen verleggen, waarbij hij Nederland
zal mijden."
Van onze redactie economie
Pernis/Moerdijk - De leden van de Industrie- en Voedings
bond CNV hebben het eindbod van Shell Chemie voor de
nieuwe cao bij de vestigingen Pemis en Moerdijk als volstrekt
onvoldoende van de handgewezen. De bond is gevraagd acties
voor te bereiden. Eerder al keurden de leden van de Industrie
bond FNV het aanbod af.
De bonden vroegen bij Shell een
36-urige werkweek voor mede
werkers in de dagdienst en af
spraken over behoud van werk
gelegenheid. Verder eisten de or
ganisaties, afhankelijk van
werkgelegenheidsafspraken, een
loonsverhoging van minimaal
twee keer 1,5 procent.
Volgens een woordvoerder van
de CNV-bond is er in het eind
bod van de werkgevers geen
(ADVERTENTIE)
Het Tur
Openingslijden:
dagelijks 14 - 22 uur.
zaterdag, zondag,
Goede Vrijdag, Paaszaterdag
en beide paasdagen 11-18 uur.
Chasséveld - Breda - telefoon 076-222888
ruimte voor een 36-urige werk
week. Verder ontbreken werkge
legenheidsafspraken. Het bedrijf
ziet alleen ruimte voor meer ex
perimenten met werken in deel
tijd. Het loonbod beperkte zich
tot tweemaal 1 procent en twee
eenmalige uitkeringen van 1,5
procent.
De leden hebben gevraagd thani
te beginnen met de voorberei
ding van ludieke acties, te voe
ren samen met de Industriebond
FNV. FNV-bestuurder A. van
den Berg zegt wel te voelen voor
gezamenlijke acties met het
CNV, maar er zijn daarover vol
gens hem nog geen contacten
geweest.
De bij de Industriebond FNV
aangesloten Shell-werknemers
hebben inmiddels in een brief
aan de directie nog eens onder
streept dat ze het niet eens zijij
met het bod van Shell. FNV is
verreweg de grootste bond bin
nen Shell.
Volgens Van den Berg is de ac
tiebereidheid onder de leden van
zijn bond groot. „We hebben een
actiecomité opgericht dat op dit
moment plannen uitwerkt voor
concrete acties, als de directie
niet met een aanvaardbaar bod
komt. Je moet dan niet meteen
denken aan stakingen, maar
vooral aan acties in de demon
stratieve sfeer," aldus de FNV-
bestuurder.
Kan de FNV volgende week geen
overeenstemming met de directie
bereiken, dan komende deze ac
ties zeker in de week daarop,
voorspelt Van den Berg.