'Voor de moeders en de
mannen op de werkvloer'
6Wat ons betreft,.,tot cleans!
r
Wee
binnenland buitenland
[de stem
Ouderen
Burgemee
DE STEM
J de STEM
Verrezen
DE STEM-
BEL LEZERSCONTACT
De man die de Katholieke Politieke Partij een ton schonk
Felle prijzenslag schoonmaakbedrijven duobakken
J ting.
Enorme bende!
dierenwinkel
VN in Kro
Eir het nieuws-
IKBeTen bovendia'
SendheP'iedered£
VRIJDAG 14 APRIL 1995
Wat Pasen bete
kent? Goh, dat
heeft toch te ma
ken met eieren, moet de een
op televisie gezegd hebben.
Nee, zei een ander, het is iets
met kuikens. En de derde as
socieerde Pasen met geel en
zon. En dat was dan zo onge
veer de boodschap van de
straatinterviews: mensen we
ten niet meer wat Pasen ei
genlijk is.
De mevrouw die me erover
aansprak, toonde zich duide
lijk teleurgesteld. „Kijk," zei
ze, „ik wil niemand een geloof
afverlangen, daar gaat het me
niet om. En als ze mij naar
islamitische feestdagen zou
den vragen, zou ik het ook
niet weten, behalve dan de
ramadan. Maar gewone Ne
derlanders die niet meer we
ten wat Pasen is..." Het was
het ontstellende gebrek aan
kennis van de eigen cul
tuurgeschiedenis) dat haar
stak.
Wat Pasen voorstelt, is na
tuurlijk gauw genoeg aange
reikt. Het is het belangrijkste
feest van het christendom, het
feest waarop gevierd wordt
dat Jezus van Nazareth uit de
dood is opgestaan, dat hij is
verrezen. Maar die boodschap
zal niet meer overkomen, als
Pasen alleen nog maar vaag
met eieren en kuikens in ver
band wordt gebracht. Dan
gaat de boodschap ongetwij
feld het ene oor in en het
andere weer uit. Ze beklijft
niet, omdat het christendom
zelf vreemd is geworden. Tsja,
dan blijft al gauw nog maar
wat folklore hangen.
Het is natuurlijk ook iets
merkwaardigs: opstaan uit de
dood. Leert juist de ervaring
niet, dat er nog nooit iemand
van 'gene zijde' is terugge
keerd? Veel hedendaagse
me ,en vinden de christelijke
leer over de verrijzenis dan
ook onzin. In het verleden is
die leer al wel gepareerd met
aannames over schijndood en
dat soort dingen. Het kwijtra
ken van Pasen dat we in onze
tijd kunnen constateren,
strookt eigenlijk niet met die
andere ontwikkeling: het in
populariteit toenemen van het
reïncarnatiegeloof. Of kruipt
het bloed waar het niet gaan
kan?
Blijkens het Europese waar-
denonderzoek geloofde vijf
jaar geleden al meer dan een
vijfde van alle Westeuropea
nen in reïncarnatie. Het
neemt tegenwoordig vooral
toe bij jongeren, meer nog bij
meisjes dan bij jongens. Maar
echt recent is het reïncarna
tiegeloof in West-Europa
niet. Het is niet zo, dat het
een gevolg is van de gegroei
de belangstelling voor ooster
se religies. Het Europese
waardenonderzoek trof het
reïncarnatiegeloof in alle leef
tijdsgroepen aan, waarbij de
omvang in elke leeftijdsgroep
ongeveer op twintig procent
lag. Wel zijn er verschillen
tussen landen. In landen als
Zwitserland, IJsland en Polen
geloofde in 1990 dertig pro
cent in reïncarnatie, in Frank
rijk, Engeland en Scandinavië
24 procent, in Nederland vijf
tien procent en in België der
tien procent.
Q
Reïncarnatie is niet precies
hetzelfde als verrijzenis, op
standing uit de dood, maar
het zit er natuurlijk wel hele
maal in. In het aprilnummer
van de Heraut, dat helemaal
gewijd is aan het thema verrij
zenis, komt de reïncarnatie
ruimschoots aan bod. Blijk
baar, zo valt hier te lezen,
blijkbaar wil het er bij veel
mensen toch niet in dat hun
leven eenmalig is en dat met
de dood alles is afgelopen.
Het geloof in een persoonlij
ke God, in hemel en hel mag
dan afnemen, het geloof in
een leven na de dood, in het
bestaan van een ziel en in
reïncarnatie als herkansing
van je leven neemt toe.
Het hedendaagse reïncarna
tiegeloof legt volgens de Leu
vense pastoraaltheoloog J.
Kerkhofs een enorme dorst
bloot naar een uittocht naar
meer leven, naar meer heil. In
wezen is dat niet anders met
het verrijzenisgeloof in het
christendom. Het verrijzenis
geloof verkondigt zelfs dat Je
zus Christus voor alle mensen
de dood heeft overwonnen en
daarmee eeuwig heil binnen
het bereik van alle mensen
heeft gebracht. De verkondi
ging van dat heil in Christus is
de voorbije eeuwen echter ge
paard gegaan met preken
over hel en verdoemenis, wat
heel wat angstgevoelens en
angstcomplexen heeft veroor
zaakt. Daar heeft het reïncar
natiegeloof geen last vast.
Gooi ze er uit, zegt de ene groep economen over de oudere
werknemers. Ze zijn weinig flexibel, houden krampachtig vast aan
posities en trachten veranderingen buiten de deur te houden. Hou
ze vast, zegt de andere groep hooggeleerden even stellig. Ze zijn
wijs en ervaren en kunnen hun vakmanschap en routine overdragen
op de aanstormende jeugd.
Voorzitter Don van het Centraal Planbureau maakt zich eveneens
zorgen over de positie van de oudere werknemer. Dat is mooi, denk
je argeloos. Tot het duidelijk wordt dat Don salarisverlaging als een
van de mogelijkheden ziet om de positie van de ouderen op de
arbeidsmarkt te handhaven.
Don is een topeconoom. Zoals veel van zijn collega's verkoopt hij
graag knollen voor citroenen. Het zal hem ditmaal niet lukken.
Daarvoor zijn de oudjes immers te wijs. (HV)
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V.
Directie: drs. J.H.M. Brader en D.H. Ahles (adjunct).
Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur.
C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren.
Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda.
Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda.
076-23691 1/Telefax 076-236405. Telefax redactie 076-236309.
Rayonkantoren in Hulst, Terneuzen, Goes, Bergen op Zoom, Roosendaal, Etten-
Leur en Oosterhout. Zie voor meer informatie het colofon in het editie-deel van
deze krant.
Abonnementsprijzen:
via automatische incasso (via acceptgiro)
maand 29.80 (n.v.t.)
kwartaal 86,90 89.40)
halfjaar 172.80 177,80)
jaar 335,75 345,75)
Voor posttoezending geldt een toeslag.
Fotoservice S 076-236573.
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882 en bij Teuben,
Ginnekenweg 7, Breda.
Grote advertenties uitsluitend 076-236881. Fax 076-236405.
Geboorte- en overlijdensadvertenties
maandag t/m vrijdag tot 16.00 uur S 076-236881, fax 076-236405
zondag van 18.30 tot 20.30 uur 076-236242/236911
Alle advertentie-opdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de Algemene
Voorwaarden van Uitgeversmaatschappij De Stem B.V. alsmede de Regelen voor
het Advertentiewezen.
Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447.
De Stem op band: Centrum voor gesproken lektuur 08860-82345.
BEZORGKLACHTEN
LEZERSSERVICE
ABONNEMENTENADMINISTRATIE
06-0226116
Ma. t/m vrij. 8.00-17.00 uur/zat. 8.00-12.00 uur
(Opzegtermijn abonnementen: 4 weken voor het eind van de betaalperiode)
Door Paul de Schipper
Ze kijkt hem aan, vragend.
„Ik ben ook religieus," zegt
ze, „maar hij is zo diepgelo
vig en hij kan het veel beter
uiten." „Heel m'n leven al,"
knikt hij, „bid ik elke dag,
tot God de Vader, de Zoon
en de Heilige Geest."
Haar handpalmen liggen open
op tafel. Hij buigt zich ver over
tafel naar me toe, fluisterend:
„Weet je, we hebben tien kinde
ren. We wilden veel kinderen.
Waarom? Dat zal ik u zeggen:
we wilden veel nieuwe mensen
op aarde zetten die God lief
konden hebben."
„Echt?"
Hij leunt weer achterover en
lacht bij die ongelovige reactie:
„Ja echt."
Lacht weer en zegt: „Moet je
eens kijken wat ervan terecht
gekomen is. De pil, ja natuur
lijk! Ik accepteer dat omdat ze
het als man en vrouw in liefde
met elkaar besluiten."
Spiritualiteit
Afgelopen zaterdag stapte Piet
Rompa opeens naar voren toen
er in Den Bosch een nieuwe
katholieke partij werd opge
richt. Van twee met de hand
geschreven velletjes papier las
hij voor, wat hem op het hart
lag.
Dat de tijd van de pratende
kerk voorbij is, dat er een nieu
we spiritualiteit nodig is, dat de
katholieken meer van zich moe
ten laten horen, moeten getui
gen met volharding en dat de
bisschoppen meer aan de weg
moeten timmeren.
Toen kwam het gebaar. Hij, Piet
Rompa, de oud-leerlooier en
oud-ondernemer, schonk de
nieuwe partij een bedrag van
100.000 gulden. Het was voor
hem een weldoordachte stap
van individueel religieus leven
naar de openbare politiek.
Openbaar
De man die antwoord kan geven
op de vraag waarom, woont in
Meerseldreef, aan een laan vol
rustgevende hoge bomen, coni
feren en openbloeiende magno
lia's. Woont daar een nieuwe
stoottroeper van de Paus, een
man die in weerspannig katho
liek Nederland een nieuwe divi
sie van Rome sponsort?
Geld geven doe je naar goed
vaderlandse traditie in stilte. In
Nederland zijn publieke mani
festaties van individuele gul
hartigheid eigenlijk not done.
Piet Rompa (82): „Juist daarom
heb ik het in het openbaar ge
daan, omdat het opvalt. Omdat
het een stimulans kan zijn voor
anderen maar ook om die bis
schoppen een zetje te geven, dat
ze zich eens een keer breed
maken op maatschappelijk en
cultureel terrein, dat ze eens
uitkomen voor hun principes."
Tweede huid
Thuis in Terheijden hadden ze
een leerlooierij. Aan tafel was
het altijd druk met zeven kinde-
Piet Rompa en zijn vrouw: „De kerk is geen democratie. Je moet gehoorzamen, gehoorzamen aan datgene wat tot stand is
gekomen nadat Paulus van zijn paard is gevallen.
foto cor viveen
ren. Bij elke maaltijd zeiden ze
het onze vader en 's avonds
gingen ze op de knieen voor een
stoel voor een rozenhoedje, alle
maal.
Zo groeide hij op, in de warme
jas van het katholieke geloof,
zoals de meeste Brabanders
trouwens: „Het was vanzelf
sprekend zo. Het geloof zat om
je lijf als een tweede huid."
Grootvader was een Zouaaf, een
pauselijke soldaat die in de ja
ren '60 van de vorige eeuw
tegen Garibaldi vocht in Italië.
Rompa: „Het geloof zat in onze
genen."
Van de zes jongens thuis wer
den er drie priester. Piet kwam
bij vader in het bedrijf. Een
maal getrouwd begaf hij zich in
het maatschappelijk leven: „In
Breda had je toen twee toneel
verenigingen. Ik zat in het co
mité van toezicht, een soort
censuur voor goede zeden. Een
driehoeksverhouding in een
stuk keurden we resoluut af."
Na de oorlog hielp hij de kunst
academie oprichten: „We had
den een probleem, het schilde
ren van naakten. Ik ben toen
naar Parijs gegaan en heb tien
dagen stage gelopen op de Aca
demie des Beaux Arts. Terug
thuis hebben we op de academie
een aparte ingang gemaakt voor
de naaktmodellen, dat ze ge
scheiden waren van de studen
ten. Probleem opgelost."
In de tweede helft van de jaren
'60 kreeg Piet Rompa, inmiddels
directeur van de Nederlandsche
Stoomlederfabriek, steeds ster
ker het gevoel dat de katholieke
kerk losraakte van haar wor
tels. Dat begon, zegt hij, met het
Tweede Vaticaans concilie en
met het concilie van Noordwij-
kerhout in 1968.
Rompa: „Het Vaticaans concilie
ging vooral om de vrijheid van
het persoonlijk geweten, maar
wat is er gebeurd? Het is hele
maal toegespitst op het wel of
niet trouwen van priesters. Kar
dinaal Alfrink gaf het onderwijs
in handen van leken, priesters
lieten de boel in de steek en de
zaak verliep. In die tijd kwam
mijn oudste zoon van het groot
seminarie, bijna als een ongelo
vige."
Rompa 'spreekt over de Acht
Mei beweging als 'een club die
de kerk een milde dood laat
sterven'.
De katholieke pers 'die zoveel
geld verdiende aan de katho
lieke emancipatie' is daar in
meegegaan. Hij volgt die pers
kritisch, noemt De Stem een
rode krant, ergert zich vaak aan
commentaren.
Piet Rompa ontwikkelde zich
vooral als een man van rechtlij
nige standpunten, geen gesjoe
mel. Geen wonder dat hij, aan
vankelijk heel tevreden met' het
CDA, een'hekel kreeg aan Lub
bers en dat hij op Brinkman zou
hebben gestemd 'als die het ge
worden was'; „Brinkman was
een steile, maar je wist wat je
aan hem had."
Rechtlijnig, ondernemerstaai,
zakelijk, geen gezever. Ook con
servatief.
„Dat vind ik een belachelijk
woord. Ik ben tolerant, kan
goed omgaan met andersgezin-
den, liberalen, protestanten..."
En dan, halfschertsend: „Oh,
ben jij van protestantse huize...,
geen probleem, misschien word
je nog wel eens katholiek. Con
servatief zeg je? Nou als je het
zo noemen wilt, okay."
Loyaliteit
„Wie tot de kerk wil behoren,"
vindt Rompa, „moet meegaan.
Protesteren mag, maar dan wel
vanuit een loyaliteit aan die
kerk en niet zo als de Acht Mei
Beweging, er een democratie
van willen maken."
„De kerk is geen democratie. Je
moet gehoorzamen, gehoorza
men aan datgene wat tot stand
is gekomen nadat Paulus van
zijn paard is gevallen. Ik vind
dat er in de kerk gebeden moet
worden en dat je er niet over
politiek moet praten."
Hij noemt zich ook zonder om
wegen 'een Gijsen-man'; „Ja,
omdat ik vind dat er geprofi
leerd katholiek onderwijs gege
ven moet worden op katholieke
scholen, niet zomaar van alles
wat, dat je zoals nu thuiskomt
van Confuciuj,
het boedhisme, maar niets l
de katholieke leer.
Is hij een tweede Piet Deri
een bemiddeld ondememT
ruste die veel geld gaat s£o„1
in een grootscheepse nroT
van de katholieke IcerJc' ij
schudt het hoofd, wil fejj
lijking liever niet makenf
ik heb dit alleen gedaan om
gebaar te maken, die parti,
de grond te helpen, meer nia4
„U bent welgesteld. Kuntu J
als gelovig mens voor uzelf,j
antwoorden op een stapel J
te zitten, waar anderen U„1
tig zijn?" m
„Ik kan het voor mijn gewtiJ
verantwoorden. Ik heb alt]
geprobeerd sociaal te zijn 0
als ondernemer. Ik heb in al
jaren maar twee keer ieï
hoeven ontslaan."
Teloorgang
Oprechte zorg met het Wejs
wee van de kerk, de naar ril
idee dwalende katholieke M
een houvast bieden, dat U
hem ertoe gebracht de stap vaJ
religie naar politiek te m
Maar ook dat zijn visie op ij.
kerk synchroon loopt met J
wereldbeeld, dat van een tel J
gang van waarden: „Ik gjL
dat het rijke Europa op kor
termijn een geweldige tenm
zal maken."
De Katholieke Politieke Paris
is dat een doodgeboren fe]
een nieuwe kruimelpartvj!
Hij schudt het hoofd, qJ
met zijn vuist: „Zo heb ik
tegenover Baron van I
gezeten, de voorman van p
Katholieke Politieke Partij J
heb gezegd: laat je niet kiste)
Probeer samen te werken:
de andere kleine christelijk!
partijen. Ik geloof dat er polis,
tie is onder de kiezers. Heel 4
boel loopt los, het halve
dwaalt."
„Tien, twaalf zetels op tan™
dat moet er zeker inzitten.
ziet de mensen zoeken nis
houvast. Gewone men
moet de partij zich op richten.
De apostelen van Christus wi]
ren gewone vissersjongens. 1
waren de eerste gelovige
doorsnee-mensen, daar moet,
we zijn: bij de moeders en bij ij
mannen op de werkvloer."
Getuigen
De kerk, de politiek, het g
waarmee hij vorige week beided
verbond, hij is er vol van, blijllj
doorpraten bij het a£
de gang en buiten op de door 4
zon belichte stoep met" de marl
meren tegels, onder hetmuui
bleau van de versteende 1
looier, een rijzige man met e
hoedje op blijft getuigen vajj
wat er in zijn genen zit.
Met de hand op mijn schoudaj
„Ik ben een gelukkig katholis
geweest, heb dat altijd zo era]
ren in m'n leven. Neem mi
aan, de hand van God is ova
in je dagelijks werk, als je maal
eerlijk bent. Dat merk je t
ook, hè? Dus, als je in de hemt
wilt komen, schrijf dan 1
listigheid, schrijf eerlijk."
Door Romain van Damme
Goes/Breda/Roosendaal
Het in Goes gevestigde be
drijf ECO-cleaning dat zich
bezig houdt met het reinigen
van duobakken, doet beloftes
die het niet kan nakomen.
Dat verzekeren bedrijven uit
Bergen op Zoom, Roosendaal en
Schiedam die al jaren duobak
ken schoonmaken. ECO-cleaning
zegt dat het voor 60 gulden per
jaar iedere week de duobak rei
nigt. Dat komt neer op 1,25 per
schoonmaakbeurt.
„We zijn er heilig van overtuigd
dat het ons lukt," zegt H. Egbe-
rink stoer, een van de twee Goe-
se bedrijfsleidsters.
„Volstrekt onmogelijk," reageert
de concurrentie, die inmiddels
beweert de nodige klanten kwijt
te raken. „Aan een bedrijf dat
absoluut geen verstand heeft van
deze branche," zegt een boze
directeur C. Batist van het
Roosendaals bedrijf BDR.
Sinds gisteren heet ECO-
cleaning E en P-cleaning. „Om
dat er in Schiedam een bedrijf is
dat ECO-clean heet," heeft Eg-
berink inmiddels ontdekt. „Echt,
dat wisten we absoluut niet. Lo
gisch dat het Schiedams bedrijf
bezwaar maakt. We hebben onze
naam daarom meteen veranderd
in E en P-cleaning."
„Dat is voorlopig voldoende,"
vindt ECO-clean directeur E.
van den Oosten. „Ik heb inder
daad gedreigd met een claim
omdat het naam van ons bedrijf
gebruikt is. Eigenlijk ben ik al te
laat, want ze hebben in diverse
Westbrabantse steden inmiddels
de nodige folders verspreid."
Die folders zijn de afgelopen
dagen op grote schaal in Roosen-
daalse en Bredase brievenbussen
gegleden. Belangstellenden kun
nen een antwoordkaart insturen
en het bedrijf eventueel machti
gen om jaarlijks 60 gulden van
de rekening af te schrijven.
Wat ons betreft...tot cleans! staat
er onderaan de folder. „Maar ik
betwijfel of het zover komt,"
zegt C. Batist. „Het rekensom
metje is heel snel gemaakt. De
kosten die gemaakt worden,
dekken de inkomsten niet eens.
Overal in Nederland ligt de prijs
voor één schoonmaakbeurt tus
sen de vier en zes gulden. En dan
kunnen twee dames dat wel even
voor 1,25 doen. Ik hou het
voorzichtig, maar het stinkt een
beetje."
„Wij hoeven heus niet rijk te
worden," is het antwoord van
Egberink die alle ophef rond
haar bedrijf wel begrijpt. „Na
tuurlijk. We komen met een veel
scherpere prijs op de markt. Zij
zijn bang voor de concurrentie
en om klanten te verliezen. Bo
vendien, twee vrouwen in een
mannenwereld. We zijn redelijk
agressief benaderd door de heer
Batist. Nou ja, als het zo moet.
Geloof ons nou maar, wij denken
ook aan de minima! Wij kunnen
het voor dit bedrag doen."
„Daar kun je niet eens van le
ven," valt mevrouw G. van de
Kreek uit Bergen op Zoom C.
Batist bij. Van de Kreek's zoon
runt al acht jaar een duobakken-
schoonmaakbedrijf.
„Ik dacht eerst, als dat maar
lukt. Nou, het gaat nu redelijk.
Door keihard werken en ook
omdat mijn, zoon de schoon-
maakwagens zelf bouwt. Een
wagen die voor dit werk geschikt
is, kost al snel 200.000 gulden.
Dat is dan nog aan de lage
kant."
„Reken maar uit. Stel dat je per
dag 300 containers reinigt. Dan
heb je 300 gulden. Want van die
1,25 ben je al een kwartje btw
kwijt. Dus 300 gulden en daar
moeten alle kosten af. Rijden
van Goes naar Roosendaal en
Breda, minimaal twee mensen op
de auto, wegenbelasting, af
schrijving. Is het duidelijk?"
Van Oosten van ECO-clean re
kent mee: „Met vijf gulden per
schoonmaakbeurt hou je wat
De duo-bak is inzet van een felle concurrrentiestrijd waarin de
beschuldigingen over en weer vliegen. foto de stem/johan van gurp
over. Ik kan haast met stellig
heid stellen dat het niet kan als
het serieus bedoeld is, of het is
een truc om aan geld te komen.
Voorlopig ga ik maar uit van
naïviteit van twee meiden met
goede bedoelingen die echt niet
snappen hoe er in deze branche
wordt gewerkt. Kom, ik geloof
echt niet in Sinterklaas."
Het maakt weinig indruk op Eg
berink die verwijst naar de ge
meente Breda. „We hebben con
tact gehad en uitgelegd wat we
van plan zijn. De reactie was
leuk en enthousiast, ze hebben al
laten weten dat ze verder met
ons willen praten."
„Dat klopt," zegt J. Gilliam, di
recteur van het Bredaas beheer-
bedrijf die het tot op de bodem
wil uitzoeken. „Maar tot nu toe
valt het met dat enthousiasme
wel mee. We willen eerst weten
hoe het allemaal in zijn werk
gaat bij het schoonmaken van
die duobakken. Daarom hebben
we ook andere bedrijven uitge
nodigd want het is een wereldje
waarin nog veel gebeurt dat niet
mag."
De gemeente Breda is dan ook
van plan middels een schrijven
de burgers er nog eens op te
wijzen hoe er met de duobakken
moet worden omgegaan. „Dan
zullen we er ook in schrijven dat
het niet verplicht is de duobak
ken te laten reinigen. Dat moet
iedereen zelf weten."
Ook de gemeente Roosendaal
houdt de vinger aan de pols. „Ze
hebben in ieder geval geen ver
gunning nodig," zegt woord-
voerdster E. Hollestelle. „Maar
we willen wel de auto waarmee
ze straks rondrijden controleren.
De duobakken zijn tenslotte ge
meentelijk eigendom, die mogen
niet beschadigd worden. Boven
dien willen we ook weten wat ze
met het afvalwater en het restaf
val doen. Dat moet op een regu
liere wijze afgevoerd worden."
De gemeente Goes kan er weinig
aan toevoegen. „Iedereen mag
een bedrijf beginnen," zegt een
woordvoerdster van de Zeeuwse
gemeente. „Die twee vrouwen
dus ook. Wij kennen ze verder
niet. Wel is hier eens een schoon
maakbedrijf geweest dat nogal
agressief te werk ging. Maar
daar hebben zij in ieder geval
niets mee te maken."
„Ze hebben nog niet eens een
auto," sneert C. Batist. „Drie
weken geleden zijn ze bij mij
geweest. Of ik hen wat weg
kon maken en eventueel ast
goede auto kon helpen. Ze ij
den dat ze een Opel
hebben en daarop een ho(
spuit. Toen heb ik gezegd i|
dat even bekijken en oven
met collega's. Nou, toen iij
die folders zag, wist ik ge*
Ook al omdat Batist z$
weten dat de twee Goeseil
wen bij andere bedrijven V|
bel trokken. „Correct,"
vrouw Van de Kreek,
hier geweest maar heb
eindelijk besloten geen i®J
kopen. Nou, ik begrijp e: a|
van. Want voor de routes»
willen gaan rijden, heb je11
wat auto's nodig."
„Wij hebben er var
beeld vier in Roosi
Vier! En zij willen
én Breda doen. Ze be
niet wat voor werk da' ]l
hoeveel mensen je daan®!
dig hebt. Het klinkt mooi W
maar ik ben bang dat bs^
bij blijft."
„Die auto's komen er
klinkt het vanuit Goes ze-
kerd. „Die worden s
ons gemaakt. Nee, 14
waar. We zijn heus gi
domme meiden die tot
doen. Luister, als de 1
met een vuilniswagen
per week de bakken
dan lukt het ons ook
een keer per week se#
maken."
Maar nog niet vanaf f'
zoals de folder belooft. „>1
wordt mei. Omdat we ttl
de auto's bezig zijn. W
klaar zijn, beginnen 'J
klanten krijgen
binnen wat ze nodig n™ J
kunnen ons bellen. Zet®
mer er maar bij,
Wij hebben niets te v
„Dit kan hooguit »y
maanden goed gaan, 15
Oosten bang. „Er van
dat ze het beste vo®
Dan ontploft het en 1
de bonafide zaken,
slechte naam. VervdTT
ten wij ons stinkende 1
om het vertrouwen J3"
sen terug te winnen..
^gdNijpels..snotaap.
foto de stem/johafJ
Van onze verslaggevers
Geleen - Opnieuw zil
spraak geraakt vamJ
fraude.
Het gaat om twee CDA-il
meesters, A. van Goethem I
en H. Lurvink (Geleen). Dl
hebben mogelijk twee wonl
renigingen voor tienduizl
guldens benadeeld. Dat cl
deren rechercheurs van hJ
nisterie van Vrom. Justij
Maastricht beraadt zich o\|
nader onderzoek tegen bei
stuurders.
Het onderzoek begon eir
I rember vorig jaar, nadat
signalen had gekregen ov
aannemen van twee to:
steekpenningen door burg*
ter Van Goethem en ou
houder J. Schepers uit Geil
Het smeergeld zou betaa
I door het Sittardse bouw
Muyres. Dat kreeg in li
opdracht voor de bouw v
nieuw kantoor van de Wj
beheer Limburg (WBL) i
leen. Van Goethem en Sc
waren bestuurders van die
Smeergeld
Vrom concludeert dat de g
ten over steekpenningen
le op waarheid berusten'
Amsterdam (anp) -
52-jarige eigenaresse
een dierenzaak in de
sterdamse Jonge Ro
steeg heeft haar winkel
derhalf jaar aan zijr
overgelaten. Zij was a,
tijd ziek. Door dode d
en door ongedierte ont;
een enorme stankove
aldus de politie.
Na klachten van omwo
den stelden politie en
een onderzoek in. Zij
fen een erbarmelijke
stand aan. In kooien I
de skeletten van voge.
hamsters. Ratten en mi
hadden zakken met die
voedsel, hondebrokkei
vogelzaad aangevrl
Door de hele winkel
keutels van katten, r,
on muizen. De politie
'ogen de eigenaresse ve:
opgemaak wegens dii
kwelling.
HEEN ENKEL LAND, n
echt te selecteren op
geschiedenis staat bol
'weede Wereldoorlog
I e Kroaten hebben gei
en volk eerst, ge,
1 minderheden het
I llls daar°m zo navrz
verzocht voor de nieu
rf"d moet aantreder
0FbVCteren' Geen m'
irnl?-injb wel uit lander]
acht functionaris:
Ken5 het verzoek zittei
I «an t e mond wel 1
hphh2eg,evoe9d wordt
l oe b?,n',n Kroatische c
comni uTenswaardige
van h6xw e situatie in
1 PartiiQ6 Vereni9de Nat
Ze worn rnedewerking.
j ^°ms "heeft^het6 e°°di
ooMoa'i9eKVN-troePen
Diefstm !fd' waar
dag en heling van 1
wS>s kwamen de
CalIroepen van
wordt nol Vaar verb*
De 00rf' 9d- Net heef
flesrho 9aat intu
Ver|oren is desor
's. Ze moeten
1