'Voor de moeders en de mannen op de werkvloer' 6Wat ons betreft,.,tot cleans! r Wee binnenland buitenland [de stem Ouderen Burgemee DE STEM J de STEM Verrezen DE STEM- BEL LEZERSCONTACT De man die de Katholieke Politieke Partij een ton schonk Felle prijzenslag schoonmaakbedrijven duobakken J ting. Enorme bende! dierenwinkel VN in Kro Eir het nieuws- IKBeTen bovendia' SendheP'iedered£ VRIJDAG 14 APRIL 1995 Wat Pasen bete kent? Goh, dat heeft toch te ma ken met eieren, moet de een op televisie gezegd hebben. Nee, zei een ander, het is iets met kuikens. En de derde as socieerde Pasen met geel en zon. En dat was dan zo onge veer de boodschap van de straatinterviews: mensen we ten niet meer wat Pasen ei genlijk is. De mevrouw die me erover aansprak, toonde zich duide lijk teleurgesteld. „Kijk," zei ze, „ik wil niemand een geloof afverlangen, daar gaat het me niet om. En als ze mij naar islamitische feestdagen zou den vragen, zou ik het ook niet weten, behalve dan de ramadan. Maar gewone Ne derlanders die niet meer we ten wat Pasen is..." Het was het ontstellende gebrek aan kennis van de eigen cul tuurgeschiedenis) dat haar stak. Wat Pasen voorstelt, is na tuurlijk gauw genoeg aange reikt. Het is het belangrijkste feest van het christendom, het feest waarop gevierd wordt dat Jezus van Nazareth uit de dood is opgestaan, dat hij is verrezen. Maar die boodschap zal niet meer overkomen, als Pasen alleen nog maar vaag met eieren en kuikens in ver band wordt gebracht. Dan gaat de boodschap ongetwij feld het ene oor in en het andere weer uit. Ze beklijft niet, omdat het christendom zelf vreemd is geworden. Tsja, dan blijft al gauw nog maar wat folklore hangen. Het is natuurlijk ook iets merkwaardigs: opstaan uit de dood. Leert juist de ervaring niet, dat er nog nooit iemand van 'gene zijde' is terugge keerd? Veel hedendaagse me ,en vinden de christelijke leer over de verrijzenis dan ook onzin. In het verleden is die leer al wel gepareerd met aannames over schijndood en dat soort dingen. Het kwijtra ken van Pasen dat we in onze tijd kunnen constateren, strookt eigenlijk niet met die andere ontwikkeling: het in populariteit toenemen van het reïncarnatiegeloof. Of kruipt het bloed waar het niet gaan kan? Blijkens het Europese waar- denonderzoek geloofde vijf jaar geleden al meer dan een vijfde van alle Westeuropea nen in reïncarnatie. Het neemt tegenwoordig vooral toe bij jongeren, meer nog bij meisjes dan bij jongens. Maar echt recent is het reïncarna tiegeloof in West-Europa niet. Het is niet zo, dat het een gevolg is van de gegroei de belangstelling voor ooster se religies. Het Europese waardenonderzoek trof het reïncarnatiegeloof in alle leef tijdsgroepen aan, waarbij de omvang in elke leeftijdsgroep ongeveer op twintig procent lag. Wel zijn er verschillen tussen landen. In landen als Zwitserland, IJsland en Polen geloofde in 1990 dertig pro cent in reïncarnatie, in Frank rijk, Engeland en Scandinavië 24 procent, in Nederland vijf tien procent en in België der tien procent. Q Reïncarnatie is niet precies hetzelfde als verrijzenis, op standing uit de dood, maar het zit er natuurlijk wel hele maal in. In het aprilnummer van de Heraut, dat helemaal gewijd is aan het thema verrij zenis, komt de reïncarnatie ruimschoots aan bod. Blijk baar, zo valt hier te lezen, blijkbaar wil het er bij veel mensen toch niet in dat hun leven eenmalig is en dat met de dood alles is afgelopen. Het geloof in een persoonlij ke God, in hemel en hel mag dan afnemen, het geloof in een leven na de dood, in het bestaan van een ziel en in reïncarnatie als herkansing van je leven neemt toe. Het hedendaagse reïncarna tiegeloof legt volgens de Leu vense pastoraaltheoloog J. Kerkhofs een enorme dorst bloot naar een uittocht naar meer leven, naar meer heil. In wezen is dat niet anders met het verrijzenisgeloof in het christendom. Het verrijzenis geloof verkondigt zelfs dat Je zus Christus voor alle mensen de dood heeft overwonnen en daarmee eeuwig heil binnen het bereik van alle mensen heeft gebracht. De verkondi ging van dat heil in Christus is de voorbije eeuwen echter ge paard gegaan met preken over hel en verdoemenis, wat heel wat angstgevoelens en angstcomplexen heeft veroor zaakt. Daar heeft het reïncar natiegeloof geen last vast. Gooi ze er uit, zegt de ene groep economen over de oudere werknemers. Ze zijn weinig flexibel, houden krampachtig vast aan posities en trachten veranderingen buiten de deur te houden. Hou ze vast, zegt de andere groep hooggeleerden even stellig. Ze zijn wijs en ervaren en kunnen hun vakmanschap en routine overdragen op de aanstormende jeugd. Voorzitter Don van het Centraal Planbureau maakt zich eveneens zorgen over de positie van de oudere werknemer. Dat is mooi, denk je argeloos. Tot het duidelijk wordt dat Don salarisverlaging als een van de mogelijkheden ziet om de positie van de ouderen op de arbeidsmarkt te handhaven. Don is een topeconoom. Zoals veel van zijn collega's verkoopt hij graag knollen voor citroenen. Het zal hem ditmaal niet lukken. Daarvoor zijn de oudjes immers te wijs. (HV) Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie: drs. J.H.M. Brader en D.H. Ahles (adjunct). Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-23691 1/Telefax 076-236405. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren in Hulst, Terneuzen, Goes, Bergen op Zoom, Roosendaal, Etten- Leur en Oosterhout. Zie voor meer informatie het colofon in het editie-deel van deze krant. Abonnementsprijzen: via automatische incasso (via acceptgiro) maand 29.80 (n.v.t.) kwartaal 86,90 89.40) halfjaar 172.80 177,80) jaar 335,75 345,75) Voor posttoezending geldt een toeslag. Fotoservice S 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882 en bij Teuben, Ginnekenweg 7, Breda. Grote advertenties uitsluitend 076-236881. Fax 076-236405. Geboorte- en overlijdensadvertenties maandag t/m vrijdag tot 16.00 uur S 076-236881, fax 076-236405 zondag van 18.30 tot 20.30 uur 076-236242/236911 Alle advertentie-opdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de Algemene Voorwaarden van Uitgeversmaatschappij De Stem B.V. alsmede de Regelen voor het Advertentiewezen. Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447. De Stem op band: Centrum voor gesproken lektuur 08860-82345. BEZORGKLACHTEN LEZERSSERVICE ABONNEMENTENADMINISTRATIE 06-0226116 Ma. t/m vrij. 8.00-17.00 uur/zat. 8.00-12.00 uur (Opzegtermijn abonnementen: 4 weken voor het eind van de betaalperiode) Door Paul de Schipper Ze kijkt hem aan, vragend. „Ik ben ook religieus," zegt ze, „maar hij is zo diepgelo vig en hij kan het veel beter uiten." „Heel m'n leven al," knikt hij, „bid ik elke dag, tot God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest." Haar handpalmen liggen open op tafel. Hij buigt zich ver over tafel naar me toe, fluisterend: „Weet je, we hebben tien kinde ren. We wilden veel kinderen. Waarom? Dat zal ik u zeggen: we wilden veel nieuwe mensen op aarde zetten die God lief konden hebben." „Echt?" Hij leunt weer achterover en lacht bij die ongelovige reactie: „Ja echt." Lacht weer en zegt: „Moet je eens kijken wat ervan terecht gekomen is. De pil, ja natuur lijk! Ik accepteer dat omdat ze het als man en vrouw in liefde met elkaar besluiten." Spiritualiteit Afgelopen zaterdag stapte Piet Rompa opeens naar voren toen er in Den Bosch een nieuwe katholieke partij werd opge richt. Van twee met de hand geschreven velletjes papier las hij voor, wat hem op het hart lag. Dat de tijd van de pratende kerk voorbij is, dat er een nieu we spiritualiteit nodig is, dat de katholieken meer van zich moe ten laten horen, moeten getui gen met volharding en dat de bisschoppen meer aan de weg moeten timmeren. Toen kwam het gebaar. Hij, Piet Rompa, de oud-leerlooier en oud-ondernemer, schonk de nieuwe partij een bedrag van 100.000 gulden. Het was voor hem een weldoordachte stap van individueel religieus leven naar de openbare politiek. Openbaar De man die antwoord kan geven op de vraag waarom, woont in Meerseldreef, aan een laan vol rustgevende hoge bomen, coni feren en openbloeiende magno lia's. Woont daar een nieuwe stoottroeper van de Paus, een man die in weerspannig katho liek Nederland een nieuwe divi sie van Rome sponsort? Geld geven doe je naar goed vaderlandse traditie in stilte. In Nederland zijn publieke mani festaties van individuele gul hartigheid eigenlijk not done. Piet Rompa (82): „Juist daarom heb ik het in het openbaar ge daan, omdat het opvalt. Omdat het een stimulans kan zijn voor anderen maar ook om die bis schoppen een zetje te geven, dat ze zich eens een keer breed maken op maatschappelijk en cultureel terrein, dat ze eens uitkomen voor hun principes." Tweede huid Thuis in Terheijden hadden ze een leerlooierij. Aan tafel was het altijd druk met zeven kinde- Piet Rompa en zijn vrouw: „De kerk is geen democratie. Je moet gehoorzamen, gehoorzamen aan datgene wat tot stand is gekomen nadat Paulus van zijn paard is gevallen. foto cor viveen ren. Bij elke maaltijd zeiden ze het onze vader en 's avonds gingen ze op de knieen voor een stoel voor een rozenhoedje, alle maal. Zo groeide hij op, in de warme jas van het katholieke geloof, zoals de meeste Brabanders trouwens: „Het was vanzelf sprekend zo. Het geloof zat om je lijf als een tweede huid." Grootvader was een Zouaaf, een pauselijke soldaat die in de ja ren '60 van de vorige eeuw tegen Garibaldi vocht in Italië. Rompa: „Het geloof zat in onze genen." Van de zes jongens thuis wer den er drie priester. Piet kwam bij vader in het bedrijf. Een maal getrouwd begaf hij zich in het maatschappelijk leven: „In Breda had je toen twee toneel verenigingen. Ik zat in het co mité van toezicht, een soort censuur voor goede zeden. Een driehoeksverhouding in een stuk keurden we resoluut af." Na de oorlog hielp hij de kunst academie oprichten: „We had den een probleem, het schilde ren van naakten. Ik ben toen naar Parijs gegaan en heb tien dagen stage gelopen op de Aca demie des Beaux Arts. Terug thuis hebben we op de academie een aparte ingang gemaakt voor de naaktmodellen, dat ze ge scheiden waren van de studen ten. Probleem opgelost." In de tweede helft van de jaren '60 kreeg Piet Rompa, inmiddels directeur van de Nederlandsche Stoomlederfabriek, steeds ster ker het gevoel dat de katholieke kerk losraakte van haar wor tels. Dat begon, zegt hij, met het Tweede Vaticaans concilie en met het concilie van Noordwij- kerhout in 1968. Rompa: „Het Vaticaans concilie ging vooral om de vrijheid van het persoonlijk geweten, maar wat is er gebeurd? Het is hele maal toegespitst op het wel of niet trouwen van priesters. Kar dinaal Alfrink gaf het onderwijs in handen van leken, priesters lieten de boel in de steek en de zaak verliep. In die tijd kwam mijn oudste zoon van het groot seminarie, bijna als een ongelo vige." Rompa 'spreekt over de Acht Mei beweging als 'een club die de kerk een milde dood laat sterven'. De katholieke pers 'die zoveel geld verdiende aan de katho lieke emancipatie' is daar in meegegaan. Hij volgt die pers kritisch, noemt De Stem een rode krant, ergert zich vaak aan commentaren. Piet Rompa ontwikkelde zich vooral als een man van rechtlij nige standpunten, geen gesjoe mel. Geen wonder dat hij, aan vankelijk heel tevreden met' het CDA, een'hekel kreeg aan Lub bers en dat hij op Brinkman zou hebben gestemd 'als die het ge worden was'; „Brinkman was een steile, maar je wist wat je aan hem had." Rechtlijnig, ondernemerstaai, zakelijk, geen gezever. Ook con servatief. „Dat vind ik een belachelijk woord. Ik ben tolerant, kan goed omgaan met andersgezin- den, liberalen, protestanten..." En dan, halfschertsend: „Oh, ben jij van protestantse huize..., geen probleem, misschien word je nog wel eens katholiek. Con servatief zeg je? Nou als je het zo noemen wilt, okay." Loyaliteit „Wie tot de kerk wil behoren," vindt Rompa, „moet meegaan. Protesteren mag, maar dan wel vanuit een loyaliteit aan die kerk en niet zo als de Acht Mei Beweging, er een democratie van willen maken." „De kerk is geen democratie. Je moet gehoorzamen, gehoorza men aan datgene wat tot stand is gekomen nadat Paulus van zijn paard is gevallen. Ik vind dat er in de kerk gebeden moet worden en dat je er niet over politiek moet praten." Hij noemt zich ook zonder om wegen 'een Gijsen-man'; „Ja, omdat ik vind dat er geprofi leerd katholiek onderwijs gege ven moet worden op katholieke scholen, niet zomaar van alles wat, dat je zoals nu thuiskomt van Confuciuj, het boedhisme, maar niets l de katholieke leer. Is hij een tweede Piet Deri een bemiddeld ondememT ruste die veel geld gaat s£o„1 in een grootscheepse nroT van de katholieke IcerJc' ij schudt het hoofd, wil fejj lijking liever niet makenf ik heb dit alleen gedaan om gebaar te maken, die parti, de grond te helpen, meer nia4 „U bent welgesteld. Kuntu J als gelovig mens voor uzelf,j antwoorden op een stapel J te zitten, waar anderen U„1 tig zijn?" m „Ik kan het voor mijn gewtiJ verantwoorden. Ik heb alt] geprobeerd sociaal te zijn 0 als ondernemer. Ik heb in al jaren maar twee keer ieï hoeven ontslaan." Teloorgang Oprechte zorg met het Wejs wee van de kerk, de naar ril idee dwalende katholieke M een houvast bieden, dat U hem ertoe gebracht de stap vaJ religie naar politiek te m Maar ook dat zijn visie op ij. kerk synchroon loopt met J wereldbeeld, dat van een tel J gang van waarden: „Ik gjL dat het rijke Europa op kor termijn een geweldige tenm zal maken." De Katholieke Politieke Paris is dat een doodgeboren fe] een nieuwe kruimelpartvj! Hij schudt het hoofd, qJ met zijn vuist: „Zo heb ik tegenover Baron van I gezeten, de voorman van p Katholieke Politieke Partij J heb gezegd: laat je niet kiste) Probeer samen te werken: de andere kleine christelijk! partijen. Ik geloof dat er polis, tie is onder de kiezers. Heel 4 boel loopt los, het halve dwaalt." „Tien, twaalf zetels op tan™ dat moet er zeker inzitten. ziet de mensen zoeken nis houvast. Gewone men moet de partij zich op richten. De apostelen van Christus wi] ren gewone vissersjongens. 1 waren de eerste gelovige doorsnee-mensen, daar moet, we zijn: bij de moeders en bij ij mannen op de werkvloer." Getuigen De kerk, de politiek, het g waarmee hij vorige week beided verbond, hij is er vol van, blijllj doorpraten bij het a£ de gang en buiten op de door 4 zon belichte stoep met" de marl meren tegels, onder hetmuui bleau van de versteende 1 looier, een rijzige man met e hoedje op blijft getuigen vajj wat er in zijn genen zit. Met de hand op mijn schoudaj „Ik ben een gelukkig katholis geweest, heb dat altijd zo era] ren in m'n leven. Neem mi aan, de hand van God is ova in je dagelijks werk, als je maal eerlijk bent. Dat merk je t ook, hè? Dus, als je in de hemt wilt komen, schrijf dan 1 listigheid, schrijf eerlijk." Door Romain van Damme Goes/Breda/Roosendaal Het in Goes gevestigde be drijf ECO-cleaning dat zich bezig houdt met het reinigen van duobakken, doet beloftes die het niet kan nakomen. Dat verzekeren bedrijven uit Bergen op Zoom, Roosendaal en Schiedam die al jaren duobak ken schoonmaken. ECO-cleaning zegt dat het voor 60 gulden per jaar iedere week de duobak rei nigt. Dat komt neer op 1,25 per schoonmaakbeurt. „We zijn er heilig van overtuigd dat het ons lukt," zegt H. Egbe- rink stoer, een van de twee Goe- se bedrijfsleidsters. „Volstrekt onmogelijk," reageert de concurrentie, die inmiddels beweert de nodige klanten kwijt te raken. „Aan een bedrijf dat absoluut geen verstand heeft van deze branche," zegt een boze directeur C. Batist van het Roosendaals bedrijf BDR. Sinds gisteren heet ECO- cleaning E en P-cleaning. „Om dat er in Schiedam een bedrijf is dat ECO-clean heet," heeft Eg- berink inmiddels ontdekt. „Echt, dat wisten we absoluut niet. Lo gisch dat het Schiedams bedrijf bezwaar maakt. We hebben onze naam daarom meteen veranderd in E en P-cleaning." „Dat is voorlopig voldoende," vindt ECO-clean directeur E. van den Oosten. „Ik heb inder daad gedreigd met een claim omdat het naam van ons bedrijf gebruikt is. Eigenlijk ben ik al te laat, want ze hebben in diverse Westbrabantse steden inmiddels de nodige folders verspreid." Die folders zijn de afgelopen dagen op grote schaal in Roosen- daalse en Bredase brievenbussen gegleden. Belangstellenden kun nen een antwoordkaart insturen en het bedrijf eventueel machti gen om jaarlijks 60 gulden van de rekening af te schrijven. Wat ons betreft...tot cleans! staat er onderaan de folder. „Maar ik betwijfel of het zover komt," zegt C. Batist. „Het rekensom metje is heel snel gemaakt. De kosten die gemaakt worden, dekken de inkomsten niet eens. Overal in Nederland ligt de prijs voor één schoonmaakbeurt tus sen de vier en zes gulden. En dan kunnen twee dames dat wel even voor 1,25 doen. Ik hou het voorzichtig, maar het stinkt een beetje." „Wij hoeven heus niet rijk te worden," is het antwoord van Egberink die alle ophef rond haar bedrijf wel begrijpt. „Na tuurlijk. We komen met een veel scherpere prijs op de markt. Zij zijn bang voor de concurrentie en om klanten te verliezen. Bo vendien, twee vrouwen in een mannenwereld. We zijn redelijk agressief benaderd door de heer Batist. Nou ja, als het zo moet. Geloof ons nou maar, wij denken ook aan de minima! Wij kunnen het voor dit bedrag doen." „Daar kun je niet eens van le ven," valt mevrouw G. van de Kreek uit Bergen op Zoom C. Batist bij. Van de Kreek's zoon runt al acht jaar een duobakken- schoonmaakbedrijf. „Ik dacht eerst, als dat maar lukt. Nou, het gaat nu redelijk. Door keihard werken en ook omdat mijn, zoon de schoon- maakwagens zelf bouwt. Een wagen die voor dit werk geschikt is, kost al snel 200.000 gulden. Dat is dan nog aan de lage kant." „Reken maar uit. Stel dat je per dag 300 containers reinigt. Dan heb je 300 gulden. Want van die 1,25 ben je al een kwartje btw kwijt. Dus 300 gulden en daar moeten alle kosten af. Rijden van Goes naar Roosendaal en Breda, minimaal twee mensen op de auto, wegenbelasting, af schrijving. Is het duidelijk?" Van Oosten van ECO-clean re kent mee: „Met vijf gulden per schoonmaakbeurt hou je wat De duo-bak is inzet van een felle concurrrentiestrijd waarin de beschuldigingen over en weer vliegen. foto de stem/johan van gurp over. Ik kan haast met stellig heid stellen dat het niet kan als het serieus bedoeld is, of het is een truc om aan geld te komen. Voorlopig ga ik maar uit van naïviteit van twee meiden met goede bedoelingen die echt niet snappen hoe er in deze branche wordt gewerkt. Kom, ik geloof echt niet in Sinterklaas." Het maakt weinig indruk op Eg berink die verwijst naar de ge meente Breda. „We hebben con tact gehad en uitgelegd wat we van plan zijn. De reactie was leuk en enthousiast, ze hebben al laten weten dat ze verder met ons willen praten." „Dat klopt," zegt J. Gilliam, di recteur van het Bredaas beheer- bedrijf die het tot op de bodem wil uitzoeken. „Maar tot nu toe valt het met dat enthousiasme wel mee. We willen eerst weten hoe het allemaal in zijn werk gaat bij het schoonmaken van die duobakken. Daarom hebben we ook andere bedrijven uitge nodigd want het is een wereldje waarin nog veel gebeurt dat niet mag." De gemeente Breda is dan ook van plan middels een schrijven de burgers er nog eens op te wijzen hoe er met de duobakken moet worden omgegaan. „Dan zullen we er ook in schrijven dat het niet verplicht is de duobak ken te laten reinigen. Dat moet iedereen zelf weten." Ook de gemeente Roosendaal houdt de vinger aan de pols. „Ze hebben in ieder geval geen ver gunning nodig," zegt woord- voerdster E. Hollestelle. „Maar we willen wel de auto waarmee ze straks rondrijden controleren. De duobakken zijn tenslotte ge meentelijk eigendom, die mogen niet beschadigd worden. Boven dien willen we ook weten wat ze met het afvalwater en het restaf val doen. Dat moet op een regu liere wijze afgevoerd worden." De gemeente Goes kan er weinig aan toevoegen. „Iedereen mag een bedrijf beginnen," zegt een woordvoerdster van de Zeeuwse gemeente. „Die twee vrouwen dus ook. Wij kennen ze verder niet. Wel is hier eens een schoon maakbedrijf geweest dat nogal agressief te werk ging. Maar daar hebben zij in ieder geval niets mee te maken." „Ze hebben nog niet eens een auto," sneert C. Batist. „Drie weken geleden zijn ze bij mij geweest. Of ik hen wat weg kon maken en eventueel ast goede auto kon helpen. Ze ij den dat ze een Opel hebben en daarop een ho( spuit. Toen heb ik gezegd i| dat even bekijken en oven met collega's. Nou, toen iij die folders zag, wist ik ge* Ook al omdat Batist z$ weten dat de twee Goeseil wen bij andere bedrijven V| bel trokken. „Correct," vrouw Van de Kreek, hier geweest maar heb eindelijk besloten geen i®J kopen. Nou, ik begrijp e: a| van. Want voor de routes» willen gaan rijden, heb je11 wat auto's nodig." „Wij hebben er var beeld vier in Roosi Vier! En zij willen én Breda doen. Ze be niet wat voor werk da' ]l hoeveel mensen je daan®! dig hebt. Het klinkt mooi W maar ik ben bang dat bs^ bij blijft." „Die auto's komen er klinkt het vanuit Goes ze- kerd. „Die worden s ons gemaakt. Nee, 14 waar. We zijn heus gi domme meiden die tot doen. Luister, als de 1 met een vuilniswagen per week de bakken dan lukt het ons ook een keer per week se# maken." Maar nog niet vanaf f' zoals de folder belooft. „>1 wordt mei. Omdat we ttl de auto's bezig zijn. W klaar zijn, beginnen 'J klanten krijgen binnen wat ze nodig n™ J kunnen ons bellen. Zet® mer er maar bij, Wij hebben niets te v „Dit kan hooguit »y maanden goed gaan, 15 Oosten bang. „Er van dat ze het beste vo® Dan ontploft het en 1 de bonafide zaken, slechte naam. VervdTT ten wij ons stinkende 1 om het vertrouwen J3" sen terug te winnen.. ^gdNijpels..snotaap. foto de stem/johafJ Van onze verslaggevers Geleen - Opnieuw zil spraak geraakt vamJ fraude. Het gaat om twee CDA-il meesters, A. van Goethem I en H. Lurvink (Geleen). Dl hebben mogelijk twee wonl renigingen voor tienduizl guldens benadeeld. Dat cl deren rechercheurs van hJ nisterie van Vrom. Justij Maastricht beraadt zich o\| nader onderzoek tegen bei stuurders. Het onderzoek begon eir I rember vorig jaar, nadat signalen had gekregen ov aannemen van twee to: steekpenningen door burg* ter Van Goethem en ou houder J. Schepers uit Geil Het smeergeld zou betaa I door het Sittardse bouw Muyres. Dat kreeg in li opdracht voor de bouw v nieuw kantoor van de Wj beheer Limburg (WBL) i leen. Van Goethem en Sc waren bestuurders van die Smeergeld Vrom concludeert dat de g ten over steekpenningen le op waarheid berusten' Amsterdam (anp) - 52-jarige eigenaresse een dierenzaak in de sterdamse Jonge Ro steeg heeft haar winkel derhalf jaar aan zijr overgelaten. Zij was a, tijd ziek. Door dode d en door ongedierte ont; een enorme stankove aldus de politie. Na klachten van omwo den stelden politie en een onderzoek in. Zij fen een erbarmelijke stand aan. In kooien I de skeletten van voge. hamsters. Ratten en mi hadden zakken met die voedsel, hondebrokkei vogelzaad aangevrl Door de hele winkel keutels van katten, r, on muizen. De politie 'ogen de eigenaresse ve: opgemaak wegens dii kwelling. HEEN ENKEL LAND, n echt te selecteren op geschiedenis staat bol 'weede Wereldoorlog I e Kroaten hebben gei en volk eerst, ge, 1 minderheden het I llls daar°m zo navrz verzocht voor de nieu rf"d moet aantreder 0FbVCteren' Geen m' irnl?-injb wel uit lander] acht functionaris: Ken5 het verzoek zittei I «an t e mond wel 1 hphh2eg,evoe9d wordt l oe b?,n',n Kroatische c comni uTenswaardige van h6xw e situatie in 1 PartiiQ6 Vereni9de Nat Ze worn rnedewerking. j ^°ms "heeft^het6 e°°di ooMoa'i9eKVN-troePen Diefstm !fd' waar dag en heling van 1 wS>s kwamen de CalIroepen van wordt nol Vaar verb* De 00rf' 9d- Net heef flesrho 9aat intu Ver|oren is desor 's. Ze moeten 1

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 2