Europese Soundmixshow in de maak \PT 'Muze als motor' hoogtepunt Brabant 200 Foto-expositie over de idealen van twee generaties S f t t" Mooi en lichtvoetig hollet Vlnnndpren Waar vindt u zo'n 70 galeries onder één dak? HOLLAND FAIR DE STEM GROTE GIDS Endemol en IDTV slaan slag op MIP-tv-beurs in Cannes Faust suske en wiske: de hambone VRIJDAG 14 APRIL 1995 Door Maarten van de Rakt De Soundmixshow krijgt een jaarlijkse Europese finale. Endemol gaat in zee met de BBC. Jacques-Yves Cousteau onderneemt op 85-jarige leef tijd reizen naar Zuid-Afrika en China. Interactieve tv groeit in Nederland met Ster spotjes, Tros- en KRO-pro- gramma's en met een nieuwe muziekzender, The Box. Dat zijn enkele krenten uit de pap, die de 32e MIP-tv-beurs de afgelopen week in Cannes ser veerde. De MIP, een markt van tv-pro- gramma's, trekt een slordige tienduizend deelnemers uit ruim honderd landen, een mijlpaal. In deze mierenhoop krioelt het van inkopers en verkopers, producen ten en programmamakers. En er zijn de onvermijdelijke sterren. Chaka Khan luistert een perscon ferentie van de VN op. Topmodel Rachel Hunter, in de VS bekend van de reclamecampagne voor Budweiser, promoot haar fitness video. Oud-keeper Toni Schumacher neemt in een sjiek hotel plaats onder de lat voor opnames van The Goal Show. En helemaal uit Australië komt de actrice Rebec ca Gibney overvliegen, maar he laas, ze is geveld door buikklach ten en niet aanspreekbaar. Over de zonnige boulevard langs de kust rijdt (weer) een reclamewa gen van IDTV op en neer. Daarop een levensechte pop die een taxi belt. Finale De Nederlandse producent Ende mol timmert in Cannes aan de weg met zijn plannen een Euro pese Soundmixshow van de grond te tillen. Deze finale met de besten uit de deelnemende lan den moet volgend jaar maart of april zijn beslag krijgen. Naar verwachting doen alle tien lan den mee, die de Soundmixshow al uitzenden, plus Griekenland en Finland. Van de grote Europe se landen ontbreekt in het rijtje Frankrijk, terwijl uitzending in Engeland nog onzeker is. De MIP zette captain Cousteau, de man van de onderwaterfilms, in het zonnetje. De president van de Cousteau Society zit ondanks buitenlandse versie van dit pro gramma. Harry de Winter (IDTV) heeft met Hartedieven een nieuwe troef in handen. Presentator Car lo Strijk krijgt collega's in Duits land, Engeland, Frankrijk, Italië, Scandinavië en België. Taxi is een ander paradepaardje van IDTV. Het komende seizoen gaat dit programma zeker in tien nieuwe landen lopen. „Lingo en Boggle zijn puur com merciële successen. Pleidooi en Taxi meer inhoudelijke. Pleidooi heeft voor ons een grote priori teit. Het is moeilijk te verkopen, het is natuurlijk ook geen Bever ly Hills 90210. Vier Duitse kana len zijn geïnteresseerd. Waar schijnlijk maken we een nagesyn chroniseerde aflevering, die als test kan worden vertoond", aldus De Winter. Pleidooi verschijnt ondertiteld op de buis in Austra lië, Finland, Denemarken en Zweden. Bedenktijd Een grote slag hebben de Neder landse omroepen niet geslagen. In de verkoop deden De geboorte van een baby-olifant, Eeuwig Le ven en De Natte Neuzen Show het De reeks 'Taxi' is in Cannes verkocht aan tien nieuwe landen. zijn gevorderde leeftijd boorde vol plannen. Met een nieuw schip, de Calypso II, gaat Cous teau verder reizen en filmen. Hij wil voorts een internationaal ma gazine voor kinderen uitgeven en een boek schrijven voor de be stuurders van morgen. In het Ma jestic Hotel spreekt hij zijn grote bezorgdheid uit over de toestand in de wereld. Jukebox Interactieve televisie rukt op in Nederland. ITCom, dat met de Tros een proef heeft gedaan in Amersfoort, is tevreden over het resultaat. ITCom gaat nu lande lijk opereren, zo meldt de firma opgewekt in Cannes. Met de zo geheten Set Top Box kan ieder een interactief kijken naar een aantal programma's van Tros en KRO en Ster-reclames. Meedoen met spelletjes, een artikel bestel len uit een Ster-spot kan met een druk op de knop. Zo zijn Deadli ne en De TV-Show al langer in teractief. Sinds maandag is Kook-tv erbijgekomen. Een re ceptje kan zo worden geprint. In juni gaat in Nederland en Por tugal The Box van start, een soort tv-jukebox. Dag in, dag uit zijn op deze interactieve zender vide oclips te zien. Op het menu staan meer dan driehonderd titels. Een overeenkomst is gesloten tussen het Amerikaanse Video Jukebox Network (VJN) en Quote Beheer. VJN wil later dit jaar Spanje, Frankrijk, Italië, Zweden en Au stralië veroveren. Loterij De Nederlandse producenten zijn content. Peter Brouwer, directeur Endemol Entertainment Interna tional, noemt een overeenkomst met de BBC een belangrijke doorbraak in Engeland. Het gaat om de Staatsloterijshow. „Ze zochten al langer een vorm voor hun officiële nationale loterij." Verheugd is Brouwer voorts over deals met Italië, Zweden, Noor wegen, Denemarken en Argenti nië. Over avonturen in de VS houdt hij zich op de vlakte. „We zijn al een tijdje in gesprek met ABC, NBC en New World Enter tainment. Wanneer daar iets uitkomt, valt niet te voorspellen. Onze produk- ten slaan aan in Europa, dus waarom zouden ze dat in de VS niet doen? Knelpunten zijn de creatieve controle en in mindere mate de vergoedingen." De Endemol-topman meldt ver der het driejarig contract dat het jonge Portugese filiaal heeft ge sloten met een commerciële zen der. De Portugezen krijgen ook U bent aan de beurt te zien, de eerste Frank Mulder, die de inkoop en verkoop coördineert, noemt de aankoop van onder meer nieuwe series naar boeken van Lynda La Plante (She's out), Ruth Rendell, en Ellis Peters (Cadfael met De- rek Jacobi, waarvan de KRO de eerste reeks nog op de buis moet brengen). Vanwege de rolbezetting springt Buffalo Girls in het oog: Anjelica Huston, Melanie Griffith en Peter Coyote brengen het verhaal van Calamity Jane. De EO gaat het 216-delige Little House on The Prairie herhalen. Deze omroep kocht ook het unie ke Anne Frank Remembered. Slagvaardigheid De komst van nieuwe tv-zenders heeft de slagvaardigheid van de omroepen gestimuleerd. „Wat je kopen kunt, moet je kopen. Je hebt niet een paar dagen bedenk tijd", zegt Mulder. „Je moet ont zettend op je qui-vive zijn. Daar zijn de inkopers zich ook van be wust. De verstandhouding met RTL is goed. We laten de prijs niet opdrijven." Definitieve programma 200-jarig bestaan provincie bijna klaar De duivel huist in ieder. Niet alleen het plagerige kweldui- veltje dat met sardonisch ge noegen wacht tot die de ander de voet dwars kan zetten, maar vooral de zelfzuchtige Lucifer die aan niemand anders denkt dan zichzelf. Bevrediging, plezier en geluk, altijd en meteen, dat is waarnaar die satan streeft. Macht, geld en wellust, dat zijn de dollartekens van zijn verlangen. Geen uitgestel de lof, beloning of waardering, maar hier en nu. Het thema van de Faust. Maar Faust zijn we zelf, geen historische alchemist die zijn ziel aan de duivel verkocht en door Goethe in duizenden versregels filoso fisch verdicht werd, geen slechte, Mefistofelische vriend die de oppas sende maar teleurgestelde huisvader op het verkeerde pad brengt, het is de ontevreden hedonist in ieder mens. Die niet gelukkig is met wat hij heeft, niet kan wachten, geen rekening wil houden met anderen en vindt dat hij recht heeft op alles en ogenblikkelijk. Faust is gelukkig niet de baas. Beschaving, godsdienst en schuldge voel houden hem in bedwang. Voor zolang als het gaat en de driften te beheersen vallen. Maar wie goed naar zichzelf kijkt, weet dat hij er is en elk moment het roer kan overnemen. Zo'n thema van alle mensen en alle tijden behoeft nauwelijks nog verbeelding. Er is geen Marlowe, Goethe, Thomas Mann, Schnittke, Berlioz, Boehmer of Liszt voor nodig om de goede verstaander enig inzicht bij te brengen. Toch hebben cohorten kunstenaars de verlei ding niet kunnen weerstaan. Faust ligt te dicht onder het vernis van welgemanierdheid om aan hem voorbij te gaan. Gounod heeft er, zijn eigen levensovertuiging volgend, een aangepast verhaal van gemaakt. Zijn hoofdfiguur is niet de titelheld Faust, niet de satanische Mefistofeles, maar het domme gansje Gretchen, Mar- guérite in zijn versie. Het meisje dat door glitter verleid, in de steek gelaten geen uitweg ziet en zich tenslotte overgeeft aan de verlossen de, moederlijke warmte van de eeuwige Maagd. Ze is als een Mariken van Nimwegen weliswaar in zonde gevallen, maar gered door haar vertrouwen in het altijddurend heil en kan zodoende middelares zijn voor wie zich wil bekeren. Een wat zoetsappige 19e eeuws katholieke interpretatie, prachtig op muziek gezet, maar in feite een ontkenning van de psychologische waarde van de mythe. De nachtzijde is geen onontkoombaar deel van ieder mens, het is een zwakte of een desnoods een zwartboek van zonden waarvoor vergeving mogelijk is. Hans Croisets enscenering van Gounods Faust bij de Nationale Reis opera sluit aan bij deze visie. Alle inventieve theatertrucjes van de laatste twintig jaar worden adequaat gebruikt, een motorfiets op het toneel, slimme trappetjes en waslijnen vol lakens. Er wordt onder houdend gespeeld en vakbekwaam gemusiceerd en dus is de avond, afgezien van wat langdradigheid in de tweede acte, zeer genietbaar. Met het dramatische gevecht dat de Faust in elke ziel voert, heeft het echter niets van doen. Het ligt niet aan Croiset ofEd Spanjaard, want die doen Gounod recht. Het is de Victoriaanse tijd van ontstaan. De schaduwkant van het menselijk bestaan was er toen natuurlijk ook, maar werd het liefst ontkend of met de mantel der liefde bedekt. Wie een echte Faust in operavorm wilde zien, had afgelopen week naar Amsterdam gemoeten. In het Concertgebouw verscheen de Na tionale Opera van Brussel, de Munt, met Rossini's Ermione in con- certvorm. Niet alleen omdat diva Nelly Miricioiu, de lieveling van het Nederlandse belcantopubliek, verscheurdheid weergaloos verklankt, maar juist omdat Ermione, een opera waaraan geen woord Faust te pas komt, het Faust-thema vermenigvuldigt. Een vorst die uit geilheid en machtswellust zijn verloofde laat zitten en zijn zinnen op een an der zet, een prins die zich uit wanhopige verliefdheid laat opdragen een moord te plegen en de verlaten verloofde clie de prins die op haar verzoek de ontrouwe minnaar om zeep gebracht heeft, uiteindelijk vervloekt omdat hij de enige van wie ze echt houdt, gedood heeft. Allemaal volstrekt onwaarschijnlijk en zeker in zo'n opeenhoping en toch volstrekt realistisch. Want in ieder grijpt de duivel de macht. En dat is opera, maar in feite ook het leven. Door Jos Straathof Langzaam maar zeker wordt duidelijk wat er op cultureel gebied in 'Brabant volgend jaar te doen is in het kader van het tweehonderdjarig be staan van de provincie. Half mei hoopt de Stichting Bra bant 200, die in opdracht van de provincie de viering orga niseert, het definitieve pro gramma te presenteren. Een van de hoogtepunten moet de tentoonstelling De Muze als Motor worden, die tegelijker tijd in vier musea een over zicht geeft van 200 jaar kunst in Brabant. De presentatie van het program ma in mei is het voorlopige resul taat van 'de extra krachtsinspan ning' van de Stichting Brabant 200 de afgelopen maanden. Lan ge tijd heerste er in de Brabantse culturele wereld onvrede over het optreden van de stichting. De stichting zou haar taak om acti viteiten vanuit de culturele we reld te stimuleren en te coördine ren slecht uitvoeren. Organisaties als het Noordbra bants Genootschap en de Nieuwe Brabantse Kunst Stichting (NBKS) kwamen in het verleden met verschillende plannen, die welwillend werden aangehoord, maar waar niets mee gedaan werd. Ook bij de provincie was eind vorig jaar duidelijk gewor den 'dat er veel langs kwam, maar weinig gebeurde', zoals een woordvoerder opmerkte. Er werd een 'plan van aanpak' vastgesteld en extra geld vrijgemaakt voor het aantrekken van een manager van buiten, mr. D. Yska. Yska: „We zijn begonnen met ie dereen die initiatieven toonde tenminste uit te nodigen. Dat had de stichting achterwege gelaten". Er zijn de afgelopen tweeëneen half jaar zo'n 50 voorstellen inge diend uit alle geledingen van het culturele leven in Brabant. Ge sprekken met de indieners daar van zijn nu achter de rug. Het grootste probleem is dat er buiten de reguliere middelen nauwelijks geld is voor activitei ten. Het overgrote deel van de aangemelde projecten zal zich zelf moeten bedruipen of is aan gewezen op sponsoring. Daarom onderzoekt een commissie onder leiding van R. Constant, direc teur van het Brabants Steunpunt Jeugdwelzijn, wat er precies mo gelijk is binnen de reguliere mid delen. „De stichting zal best wel iets Rob Schoonen van de Nieuwe Brabantse Kunst Stichting: 'Me tershoge objecten' foto willem blauw voor ons kunnen betekenen, maar wat is nog helemaal niet duide lijk. Wellicht op het gebied van publiciteit", zegt A.M. Raukema van het Noordbrabants Genoot schap. „Ze hebben in ieder geval geen flinke pot met geld zoals ik aanvankelijk had gehoopt". Het Genootschap heeft inmiddels besloten een aantal activiteiten in het kader van het tweehon derdjarig bestaan in ieder geval door te laten gaan, met of zonder hulp van de stichting. Een greep uit de plannen: in drie Brabantse steden worden wandelroutes ont wikkeld waarbij de (litera- tuur)geschiedenis van de betref fende stad centraal staat; in ver schillende dorpen en spelen wor den in de nazomer van '96 een aantal wagenspelen opgevoerd, speciaal voor de gelegenheid in dialect geschreven en uitgevoerd door amateurgroepen; samen met het Noordbrabants Museum, waar een tentoonstelling zal wor den gehouden, besteedt het Ge nootschap aandacht aan het joods leven in Brabant in de afge lopen eeuwen. Raukema: „Deze activiteiten gaan in ieder geval door, en als er wat geld aan vast zit wil ik best met een vlaggetje van de Stich ting Brabant 200 zwaaien". De Nieuwe Brabantse Kunst Stichting in Breda heeft het plan om in '96 de bordjes langs de pro vinciegrens, waarop staat dat men Noord-Brabant verlaat/bin nenrijdt, te vervangen door me tershoge objecten. Directeur Rob Schoonen: „Iedereen weet dan ADVERTENTIE 13-17 APRIL 1995 Openingstijden: Donderdag en vrijdag van 12.00-22.00 uur. Zaterdag, zondag en maandag van 10.00 - 18.00 uur. Toegang f 20,- (incl. catalogus) NEDERLANDS CONGRESGEBOUW DEN HAAG KUNST EN DESIGN VAN 1900 TOT HEDEN meteen: hier wordt wat gevierd". Verder had de NBKS het plan om de zeven stad/streekgewesten op drachten te laten geven aan een kunstenaar voor een speciaal werk. Dat zou geënt moeten zijn op het betreffende stad/streekge- west. Wat er precies doorgaat is nog niet bekend. De commissie-Con stant, waar Schoonen zelf deel van uitmaakt, onderzoekt de fi nancieringsmogelijkheden nog. Maar half mei moet dit wel rond zijn. Schoonen: „Anders lukt het allemaal niet meer voor '96". Hoewel het er lange tijd naar uit zag dat Het Brabants Orkest in verband met de reeds geplande activiteiten nauwelijks meer iets zou kunnen doen, werkt het or kest nu toch mee aan een produk- tie van Opera Zuid, de opera Tos- ca van Puccini. Die zou in no vember volgend jaar in première moeten gaan en diverse plaatsen in Brabant moeten aandoen. „Maar de precieze data en plaat sen zijn nog niet bekend", aldus H. van Werkhoven, directeur van Het Brabants Orkest. In ieder geval moet de tentoon stelling De Muze als Motor vol gend jaar een van de hoogtepun ten worden. In vier Brabantse musea is in september en oktober tegelijkertijd een overzicht te zien van 200 jaar kunst in Bra bant. In het Noordbrabants Mu seum wordt de periode van 1796 tot de Tweede Wereldoorlog be licht, De Beyerd in Breda richt zich op de na-oorlogse kunst, De Pont in Tilburg en het Van Abbe Museum in Eindhoven laten de meest recente kunst zien en wer pen een blik in de toekomst. „Belangrijk aspect bij De Muze als Motor is dat we de ontwikke ling laten zien", zegt M. van Bo ven, directeur van het Noordbra bants Museum en projectleidster van de tentoonstelling. „Na de generaliteitsperiode 200 jaar ge leden lag de kunst in Brabant vrijwel stil. Er waren geen op drachten, er waren nauwelijks kunstenaars. De Muze als Motor laat de opgaande lijn zien naar het zeer gunstige, bloeiende cul turele klimaat in het Brabant van nu". Bij de tentoonstelling ver schijnen twee boekwerken, die volgens Van Boven beschouwd kunnen worden als standaardwerken over de kunst in Brabant. „Daar in zal aandacht besteed worden aan het sterker wordende zelfbe wustzijn van de Brabanders, de komst van de koninklijke acade mie etc." Bart van Gelder, leerling op de Agrarische School: weg gaan en je nergens wat van aantrekken. FOTO CAROLINE SCHRÖDL Vari onze kunstredactie 'Idealen, dubbelportretten van twee generaties' heet dè tentoonstelling die momenteel in Breda's Museum te zien is. Het zijn twintig fotoportretten van hedendaagse Bra! bantse jongeren, op een door henzelf uitgezochte locatie, e' twintig tekstportretten van mensen die in de oorlog jom waren. Overdracht van waarden en idealen op een volgen' de generatie blijkt wel degelijk te bestaan. De twintig portretten, die tot 30 april te zien zijn, zijn ge maakt door de Bredase foto grafe Caroline Schroder (33). Zij deed dit voor de Brabant Collectie van de Katholieke Universiteit Brabant met sub sidie van de provincie in het kader, van de manifestatie 'Brabant Bevrijd 50, 1944- 1994'. Op een van de foto's staat een jongen in een overall, midden in het weiland, met zijn armen om de nek van een koe gesla gen. Het is duidelijk dat we hier te maken hebben met een eigenzinnig iemand: de jongen heeft een heuse hanekam, een haardracht die je niet gauw op het platteland tegenkomt. Maar dat is ook wat de zestien jarige Bart van Gelder, leerling op de Agrarische School, wil: zijn eigen gang gaan en zich van niemand wat aantrekken. Zoals de vriend van de oma van Bart, Jan Gerrit Joren (66), doet. Die heeft zelfs principieel dienst geweigerd toen hij naar Indië moest. Het zijn dubbelportretten, om dat naast de foto's van heden daagse jongeren ook mensen aan het woord komen die tij dens de oorlog jong waren. De ze mensen zijn door de jonge ren van nu zelf uitgekozen om dat zij zich op een of andere manier met hen verbonden voelen. Caroline Schroder concen treerde zich op het thema 'vrij heid': „Ik wil laten zien dat in nerlijke vrijheid in alle om standigheden, in alle tijden een keuze kan zijn". Voor de jonge ren van toen was het ideaal van de vrijheid heel concreet; de jongeren van nu moeten in een vrije wereld met een overvloed aan mogelijkheden hun idealen en waarden vorm zien te geven. Overdracht Wat de combinatie van tekst portretten en fotoportretten heel goed laat zien is dat er wel degelijk sprake is van de ovei dracht van waarden van gem ratie op generatie. De 20-jarige Juliska Santeg< ets, vrijwilligster in het Reptii lenhuis in Tilburg, deelt ha: vrije opvattingen met haar 7 jarige oma Martina Roelofs. Leenhouwers: „In het huishou den was ik mijn eigen De 22-jarige student de demie Thamar Vijent koos de 84-jarige Hans Snoek, oud danseres en oprichtster van hel Scapino-ballet, omdat hij ge troffen is door haar ge heid. Marja Muskens matroos op een actieschip van Greenpeace en staat voor haar idealen, net als haar oom Wii van de Velden (69), die nog 'in een soort' commune bij deEm- maus in Langeweg woonde. Maar ook de huis-tuin en k ken-idealen blijken van tijden. Mavo-scholiere Geanne Damen (14) is dagelijks bezig om de vliegprestaties van haarij |jjo duiven te verbeteren, een hob by die ze overnam van Adrianus Petrus Leemans (71) fabrieksarbeider. De duiven, hebben hem vaak 'gered': „Bij voorbeeld toen ik op mijn 45e arbeidsongeschikt werd. In de duivenkooi kon ik dan al dii ellende even vergeten". Voor Ingeborg Verkuilen-Dijl (22) is het huwelijk waar alles om draait. Zij staat dan ook pontificaal in bruidsjapon op een nog onver harde weg in een nieuwbouw wijk. De droom die zij al op haar 16e had, is uitgekomer Een droom die ook haar oud tante Jantje Dijk-Bronsema (79) had: „Het leven is ons niet gegeven om elkaar te koeien- eren, maar om elkaar in liefde te helpen". 'Idealen, NEDERLAND 1 Tekst tv i Füidblommen: De hinste Nieuws voor doven ens d n 5? Trekking Bankloterij (ff) ja natuurlijk: Bloenj JïVeurende vreugde OV Ig,v. Goede Vrijdag S Klattheuspassion, ora [ach inde versie van Jonathi Boggle, spelletje A Different World, comi prettig weekend, uitgaal Stedentrip: Praag (TT) Journaal Lieve Martine, vragen v i,B behandeld 22 Brandpunt, actualiteiten 1 NYPD Blue, politieserie Dead Man Nr. 000936, over de 24-jarige ter dot Weelde Emerson Rudd 224 Trekking Giroloterij a'jS Journaal gil Nieuws voor doven en s Kienden NEDERLAND 2 (2 00 Journaal 0 Woordspel J25 Ontbijt tv met om 07. jjOO Journaal 5828 Journaal 11.33 Boggle, spelletje journaal I {9.05 (PP): Unie 55+ Kook tv Chirurgenwerk, documei Follies, serie over vr| itntaire c touwwerken Grieks voor beginners. Italiaans voor begii Touchdown!, reportage (TT) All You Need is Lov Journaal (TT) Bureau Kruislaan, f 10 voor taal Aktua in bedrijf Alle dieren tellen mee America's Funniest Hon (TT) Journaal Peppi en Kokki, kindersc The Teenage Hero Turtl If, 07 16.25 Mm 16.50 Bassie en Adriaan en c Mme opdracht, jeugdserie 1122 Keeping Up Appearand medy 17.58 2 Vandaag, actualiteiten 18.55 Geknipt, over de wereld kranteartikelen, -foto's en advert: (TT) Onderweg naar m J 1 (TT) De leukste thuis, ht deobloopers 20.33 Ik ben je moeder niet, c li M itker niet., ttl tied mikt lii» eens waf je... M paart hebt! I De tentoonstelling dubbelportretten van twee ge neraties' is tot en met 30 april te zien in Breda's Museum, Gro te Markt 19. Het gelijknamige boek is uitgegeven door de Stichting Plint te Eindhoven en kost 19.50 gulden. Tl m met P"l h viel en ze T puf...fewa- 'P In uu zijn f O aar vtn\ \uelwat\ Première La fille mal gardée Roosendaal - De Kring. Neder landse première 'La Fille Mal Gardée', choreografie van Jo seph Lazzini naar Jean Dau- berval, door Het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. Mu ziek: Ferdinand Hérold en Pe ter Ludwig Hertel. Gezien op 13 april. Volgend seizoen o.a. in Breda. Door Marjan Mes Het Koninklijk Ballet van Vlaanderen uit Antwerpen gaf gisteravond in Roosendaal een mooie Nederlandse pre mière van La Fille Mal Gardée uit 1786, het oudst bekende ballet dat tegenwoordig nog wordt uitgevoerd. Verrukke lijk ensemblewerk in mooie kostuums, pittige soli en be vallige pas-de-deux maakten de voorstelling tot een genot voor het oog. Het oorspronkelijk ballet van Dauberval, in de acht jaar oude bewerking van de Franse choreo graaf Joseph Lazzini, gaat anders dan de veel populairdere ballet ten La Sylphide en Giselle en het werk van Petipa, niet over beto verde wezens, prinsen en prinses sen maar over doodgewone men sen. Moeder Marceline is een rij ke en gierige boerenweduwe die haar dochter Lise wil uithuwelij ken aan de niet al te snuggere Ni- caise, zoon van een rijke mole naar. Maar Lises hart klopt on stuimig voor een ander, de boe renjongen Colin, Moeder Marceline probeert ont moetingen tussen het voorkomen, maar de weten zich toch weer men af te zonderen, zt_ een oogstfeest tussen de hor»» gen. Als ze samen in een ka» worden ontdekt, wil Nicaisez' bruid niet meer en is er eenr py-end voor alle partijen- voor de weduwe die in mol0 de ware heeft gevonden. Lazzini koos bij zijn werk® eeuwse muziek van de Frans» Hérold en de Duitser Hert0- fris en licht aansluit bij hetoji wekte dansfestijn. Xiom® es is een mooie, soms pwr deugende Lise die samen i» nat Imaev als de jongens#j Colin lichtvoetige duetten a Danstechnisch sterker 01 meest consequent in zijn M vatting is echter Pascal Mol de kinderlijk-grappige naarszoon, die aansteken lo's danst. ui De kluchtige pantomime-», scènes rond zijn opgewon milie vormen een grappiget seling met de mooie, elegan sembles. De rol van de wordt traditiegetrouw j man gedanst, Jan er een grappige, tuur van maakt. L/IA/

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 18