Europese Soundmixshow in de maak
\PT
'Muze als motor' hoogtepunt Brabant 200
Foto-expositie over
de idealen
van twee generaties
S f t t"
Mooi en lichtvoetig
hollet Vlnnndpren
Waar vindt u
zo'n 70 galeries
onder één dak?
HOLLAND
FAIR
DE STEM
GROTE GIDS
Endemol en IDTV slaan slag op MIP-tv-beurs in Cannes
Faust
suske en wiske: de
hambone
VRIJDAG 14 APRIL 1995
Door Maarten van de Rakt
De Soundmixshow krijgt een
jaarlijkse Europese finale.
Endemol gaat in zee met de
BBC. Jacques-Yves Cousteau
onderneemt op 85-jarige leef
tijd reizen naar Zuid-Afrika
en China. Interactieve tv
groeit in Nederland met Ster
spotjes, Tros- en KRO-pro-
gramma's en met een nieuwe
muziekzender, The Box. Dat
zijn enkele krenten uit de pap,
die de 32e MIP-tv-beurs de
afgelopen week in Cannes ser
veerde.
De MIP, een markt van tv-pro-
gramma's, trekt een slordige
tienduizend deelnemers uit ruim
honderd landen, een mijlpaal. In
deze mierenhoop krioelt het van
inkopers en verkopers, producen
ten en programmamakers. En er
zijn de onvermijdelijke sterren.
Chaka Khan luistert een perscon
ferentie van de VN op. Topmodel
Rachel Hunter, in de VS bekend
van de reclamecampagne voor
Budweiser, promoot haar fitness
video.
Oud-keeper Toni Schumacher
neemt in een sjiek hotel plaats
onder de lat voor opnames van
The Goal Show. En helemaal uit
Australië komt de actrice Rebec
ca Gibney overvliegen, maar he
laas, ze is geveld door buikklach
ten en niet aanspreekbaar. Over
de zonnige boulevard langs de
kust rijdt (weer) een reclamewa
gen van IDTV op en neer. Daarop
een levensechte pop die een taxi
belt.
Finale
De Nederlandse producent Ende
mol timmert in Cannes aan de
weg met zijn plannen een Euro
pese Soundmixshow van de
grond te tillen. Deze finale met de
besten uit de deelnemende lan
den moet volgend jaar maart of
april zijn beslag krijgen. Naar
verwachting doen alle tien lan
den mee, die de Soundmixshow
al uitzenden, plus Griekenland
en Finland. Van de grote Europe
se landen ontbreekt in het rijtje
Frankrijk, terwijl uitzending in
Engeland nog onzeker is.
De MIP zette captain Cousteau,
de man van de onderwaterfilms,
in het zonnetje. De president van
de Cousteau Society zit ondanks
buitenlandse versie van dit pro
gramma.
Harry de Winter (IDTV) heeft
met Hartedieven een nieuwe
troef in handen. Presentator Car
lo Strijk krijgt collega's in Duits
land, Engeland, Frankrijk, Italië,
Scandinavië en België. Taxi is
een ander paradepaardje van
IDTV. Het komende seizoen gaat
dit programma zeker in tien
nieuwe landen lopen.
„Lingo en Boggle zijn puur com
merciële successen. Pleidooi en
Taxi meer inhoudelijke. Pleidooi
heeft voor ons een grote priori
teit. Het is moeilijk te verkopen,
het is natuurlijk ook geen Bever
ly Hills 90210. Vier Duitse kana
len zijn geïnteresseerd. Waar
schijnlijk maken we een nagesyn
chroniseerde aflevering, die als
test kan worden vertoond", aldus
De Winter. Pleidooi verschijnt
ondertiteld op de buis in Austra
lië, Finland, Denemarken en
Zweden.
Bedenktijd
Een grote slag hebben de Neder
landse omroepen niet geslagen.
In de verkoop deden De geboorte
van een baby-olifant, Eeuwig Le
ven en De Natte Neuzen Show het
De reeks 'Taxi' is in Cannes verkocht aan tien nieuwe landen.
zijn gevorderde leeftijd boorde
vol plannen. Met een nieuw
schip, de Calypso II, gaat Cous
teau verder reizen en filmen. Hij
wil voorts een internationaal ma
gazine voor kinderen uitgeven en
een boek schrijven voor de be
stuurders van morgen. In het Ma
jestic Hotel spreekt hij zijn grote
bezorgdheid uit over de toestand
in de wereld.
Jukebox
Interactieve televisie rukt op in
Nederland. ITCom, dat met de
Tros een proef heeft gedaan in
Amersfoort, is tevreden over het
resultaat. ITCom gaat nu lande
lijk opereren, zo meldt de firma
opgewekt in Cannes. Met de zo
geheten Set Top Box kan ieder
een interactief kijken naar een
aantal programma's van Tros en
KRO en Ster-reclames. Meedoen
met spelletjes, een artikel bestel
len uit een Ster-spot kan met een
druk op de knop. Zo zijn Deadli
ne en De TV-Show al langer in
teractief. Sinds maandag is
Kook-tv erbijgekomen. Een re
ceptje kan zo worden geprint.
In juni gaat in Nederland en Por
tugal The Box van start, een soort
tv-jukebox. Dag in, dag uit zijn
op deze interactieve zender vide
oclips te zien. Op het menu staan
meer dan driehonderd titels. Een
overeenkomst is gesloten tussen
het Amerikaanse Video Jukebox
Network (VJN) en Quote Beheer.
VJN wil later dit jaar Spanje,
Frankrijk, Italië, Zweden en Au
stralië veroveren.
Loterij
De Nederlandse producenten zijn
content. Peter Brouwer, directeur
Endemol Entertainment Interna
tional, noemt een overeenkomst
met de BBC een belangrijke
doorbraak in Engeland. Het gaat
om de Staatsloterijshow. „Ze
zochten al langer een vorm voor
hun officiële nationale loterij."
Verheugd is Brouwer voorts over
deals met Italië, Zweden, Noor
wegen, Denemarken en Argenti
nië. Over avonturen in de VS
houdt hij zich op de vlakte. „We
zijn al een tijdje in gesprek met
ABC, NBC en New World Enter
tainment.
Wanneer daar iets uitkomt, valt
niet te voorspellen. Onze produk-
ten slaan aan in Europa, dus
waarom zouden ze dat in de VS
niet doen? Knelpunten zijn de
creatieve controle en in mindere
mate de vergoedingen."
De Endemol-topman meldt ver
der het driejarig contract dat het
jonge Portugese filiaal heeft ge
sloten met een commerciële zen
der.
De Portugezen krijgen ook U bent
aan de beurt te zien, de eerste
Frank Mulder, die de inkoop en
verkoop coördineert, noemt de
aankoop van onder meer nieuwe
series naar boeken van Lynda La
Plante (She's out), Ruth Rendell,
en Ellis Peters (Cadfael met De-
rek Jacobi, waarvan de KRO de
eerste reeks nog op de buis moet
brengen).
Vanwege de rolbezetting springt
Buffalo Girls in het oog: Anjelica
Huston, Melanie Griffith en Peter
Coyote brengen het verhaal van
Calamity Jane.
De EO gaat het 216-delige Little
House on The Prairie herhalen.
Deze omroep kocht ook het unie
ke Anne Frank Remembered.
Slagvaardigheid
De komst van nieuwe tv-zenders
heeft de slagvaardigheid van de
omroepen gestimuleerd. „Wat je
kopen kunt, moet je kopen. Je
hebt niet een paar dagen bedenk
tijd", zegt Mulder. „Je moet ont
zettend op je qui-vive zijn. Daar
zijn de inkopers zich ook van be
wust. De verstandhouding met
RTL is goed. We laten de prijs
niet opdrijven."
Definitieve programma 200-jarig bestaan provincie bijna klaar
De duivel huist in ieder. Niet
alleen het plagerige kweldui-
veltje dat met sardonisch ge
noegen wacht tot die de ander
de voet dwars kan zetten, maar
vooral de zelfzuchtige Lucifer
die aan niemand anders denkt dan zichzelf. Bevrediging, plezier en
geluk, altijd en meteen, dat is waarnaar die satan streeft. Macht, geld
en wellust, dat zijn de dollartekens van zijn verlangen. Geen uitgestel
de lof, beloning of waardering, maar hier en nu. Het thema van de
Faust.
Maar Faust zijn we zelf, geen historische alchemist die zijn ziel aan
de duivel verkocht en door Goethe in duizenden versregels filoso
fisch verdicht werd, geen slechte, Mefistofelische vriend die de oppas
sende maar teleurgestelde huisvader op het verkeerde pad brengt, het
is de ontevreden hedonist in ieder mens. Die niet gelukkig is met wat
hij heeft, niet kan wachten, geen rekening wil houden met anderen en
vindt dat hij recht heeft op alles en ogenblikkelijk.
Faust is gelukkig niet de baas. Beschaving, godsdienst en schuldge
voel houden hem in bedwang. Voor zolang als het gaat en de driften
te beheersen vallen. Maar wie goed naar zichzelf kijkt, weet dat hij er
is en elk moment het roer kan overnemen.
Zo'n thema van alle mensen en alle tijden behoeft nauwelijks nog
verbeelding. Er is geen Marlowe, Goethe, Thomas Mann, Schnittke,
Berlioz, Boehmer of Liszt voor nodig om de goede verstaander enig
inzicht bij te brengen. Toch hebben cohorten kunstenaars de verlei
ding niet kunnen weerstaan. Faust ligt te dicht onder het vernis van
welgemanierdheid om aan hem voorbij te gaan.
Gounod heeft er, zijn eigen levensovertuiging volgend, een aangepast
verhaal van gemaakt. Zijn hoofdfiguur is niet de titelheld Faust, niet
de satanische Mefistofeles, maar het domme gansje Gretchen, Mar-
guérite in zijn versie. Het meisje dat door glitter verleid, in de steek
gelaten geen uitweg ziet en zich tenslotte overgeeft aan de verlossen
de, moederlijke warmte van de eeuwige Maagd. Ze is als een Mariken
van Nimwegen weliswaar in zonde gevallen, maar gered door haar
vertrouwen in het altijddurend heil en kan zodoende middelares zijn
voor wie zich wil bekeren.
Een wat zoetsappige 19e eeuws katholieke interpretatie, prachtig op
muziek gezet, maar in feite een ontkenning van de psychologische
waarde van de mythe. De nachtzijde is geen onontkoombaar deel van
ieder mens, het is een zwakte of een desnoods een zwartboek van
zonden waarvoor vergeving mogelijk is.
Hans Croisets enscenering van Gounods Faust bij de Nationale Reis
opera sluit aan bij deze visie. Alle inventieve theatertrucjes van de
laatste twintig jaar worden adequaat gebruikt, een motorfiets op het
toneel, slimme trappetjes en waslijnen vol lakens. Er wordt onder
houdend gespeeld en vakbekwaam gemusiceerd en dus is de avond,
afgezien van wat langdradigheid in de tweede acte, zeer genietbaar.
Met het dramatische gevecht dat de Faust in elke ziel voert, heeft het
echter niets van doen. Het ligt niet aan Croiset ofEd Spanjaard, want
die doen Gounod recht. Het is de Victoriaanse tijd van ontstaan. De
schaduwkant van het menselijk bestaan was er toen natuurlijk ook,
maar werd het liefst ontkend of met de mantel der liefde bedekt.
Wie een echte Faust in operavorm wilde zien, had afgelopen week
naar Amsterdam gemoeten. In het Concertgebouw verscheen de Na
tionale Opera van Brussel, de Munt, met Rossini's Ermione in con-
certvorm. Niet alleen omdat diva Nelly Miricioiu, de lieveling van het
Nederlandse belcantopubliek, verscheurdheid weergaloos verklankt,
maar juist omdat Ermione, een opera waaraan geen woord Faust te
pas komt, het Faust-thema vermenigvuldigt. Een vorst die uit geilheid
en machtswellust zijn verloofde laat zitten en zijn zinnen op een an
der zet, een prins die zich uit wanhopige verliefdheid laat opdragen
een moord te plegen en de verlaten verloofde clie de prins die op haar
verzoek de ontrouwe minnaar om zeep gebracht heeft, uiteindelijk
vervloekt omdat hij de enige van wie ze echt houdt, gedood heeft.
Allemaal volstrekt onwaarschijnlijk en zeker in zo'n opeenhoping en
toch volstrekt realistisch. Want in ieder grijpt de duivel de macht. En
dat is opera, maar in feite ook het leven.
Door Jos Straathof
Langzaam maar zeker wordt
duidelijk wat er op cultureel
gebied in 'Brabant volgend
jaar te doen is in het kader
van het tweehonderdjarig be
staan van de provincie. Half
mei hoopt de Stichting Bra
bant 200, die in opdracht van
de provincie de viering orga
niseert, het definitieve pro
gramma te presenteren. Een
van de hoogtepunten moet de
tentoonstelling De Muze als
Motor worden, die tegelijker
tijd in vier musea een over
zicht geeft van 200 jaar kunst
in Brabant.
De presentatie van het program
ma in mei is het voorlopige resul
taat van 'de extra krachtsinspan
ning' van de Stichting Brabant
200 de afgelopen maanden. Lan
ge tijd heerste er in de Brabantse
culturele wereld onvrede over het
optreden van de stichting. De
stichting zou haar taak om acti
viteiten vanuit de culturele we
reld te stimuleren en te coördine
ren slecht uitvoeren.
Organisaties als het Noordbra
bants Genootschap en de Nieuwe
Brabantse Kunst Stichting
(NBKS) kwamen in het verleden
met verschillende plannen, die
welwillend werden aangehoord,
maar waar niets mee gedaan
werd. Ook bij de provincie was
eind vorig jaar duidelijk gewor
den 'dat er veel langs kwam,
maar weinig gebeurde', zoals een
woordvoerder opmerkte. Er werd
een 'plan van aanpak' vastgesteld
en extra geld vrijgemaakt voor
het aantrekken van een manager
van buiten, mr. D. Yska.
Yska: „We zijn begonnen met ie
dereen die initiatieven toonde
tenminste uit te nodigen. Dat had
de stichting achterwege gelaten".
Er zijn de afgelopen tweeëneen
half jaar zo'n 50 voorstellen inge
diend uit alle geledingen van het
culturele leven in Brabant. Ge
sprekken met de indieners daar
van zijn nu achter de rug.
Het grootste probleem is dat er
buiten de reguliere middelen
nauwelijks geld is voor activitei
ten. Het overgrote deel van de
aangemelde projecten zal zich
zelf moeten bedruipen of is aan
gewezen op sponsoring. Daarom
onderzoekt een commissie onder
leiding van R. Constant, direc
teur van het Brabants Steunpunt
Jeugdwelzijn, wat er precies mo
gelijk is binnen de reguliere mid
delen.
„De stichting zal best wel iets
Rob Schoonen van de Nieuwe Brabantse Kunst Stichting: 'Me
tershoge objecten' foto willem blauw
voor ons kunnen betekenen, maar
wat is nog helemaal niet duide
lijk. Wellicht op het gebied van
publiciteit", zegt A.M. Raukema
van het Noordbrabants Genoot
schap. „Ze hebben in ieder geval
geen flinke pot met geld zoals ik
aanvankelijk had gehoopt".
Het Genootschap heeft inmiddels
besloten een aantal activiteiten
in het kader van het tweehon
derdjarig bestaan in ieder geval
door te laten gaan, met of zonder
hulp van de stichting. Een greep
uit de plannen: in drie Brabantse
steden worden wandelroutes ont
wikkeld waarbij de (litera-
tuur)geschiedenis van de betref
fende stad centraal staat; in ver
schillende dorpen en spelen wor
den in de nazomer van '96 een
aantal wagenspelen opgevoerd,
speciaal voor de gelegenheid in
dialect geschreven en uitgevoerd
door amateurgroepen; samen met
het Noordbrabants Museum,
waar een tentoonstelling zal wor
den gehouden, besteedt het Ge
nootschap aandacht aan het
joods leven in Brabant in de afge
lopen eeuwen.
Raukema: „Deze activiteiten
gaan in ieder geval door, en als er
wat geld aan vast zit wil ik best
met een vlaggetje van de Stich
ting Brabant 200 zwaaien".
De Nieuwe Brabantse Kunst
Stichting in Breda heeft het plan
om in '96 de bordjes langs de pro
vinciegrens, waarop staat dat
men Noord-Brabant verlaat/bin
nenrijdt, te vervangen door me
tershoge objecten. Directeur Rob
Schoonen: „Iedereen weet dan
ADVERTENTIE
13-17 APRIL 1995
Openingstijden:
Donderdag en vrijdag
van 12.00-22.00 uur.
Zaterdag, zondag en maandag
van 10.00 - 18.00 uur.
Toegang f 20,- (incl. catalogus)
NEDERLANDS
CONGRESGEBOUW
DEN HAAG
KUNST EN DESIGN
VAN 1900 TOT HEDEN
meteen: hier wordt wat gevierd".
Verder had de NBKS het plan om
de zeven stad/streekgewesten op
drachten te laten geven aan een
kunstenaar voor een speciaal
werk. Dat zou geënt moeten zijn
op het betreffende stad/streekge-
west.
Wat er precies doorgaat is nog
niet bekend. De commissie-Con
stant, waar Schoonen zelf deel
van uitmaakt, onderzoekt de fi
nancieringsmogelijkheden nog.
Maar half mei moet dit wel rond
zijn. Schoonen: „Anders lukt het
allemaal niet meer voor '96".
Hoewel het er lange tijd naar uit
zag dat Het Brabants Orkest in
verband met de reeds geplande
activiteiten nauwelijks meer iets
zou kunnen doen, werkt het or
kest nu toch mee aan een produk-
tie van Opera Zuid, de opera Tos-
ca van Puccini. Die zou in no
vember volgend jaar in première
moeten gaan en diverse plaatsen
in Brabant moeten aandoen.
„Maar de precieze data en plaat
sen zijn nog niet bekend", aldus
H. van Werkhoven, directeur van
Het Brabants Orkest.
In ieder geval moet de tentoon
stelling De Muze als Motor vol
gend jaar een van de hoogtepun
ten worden. In vier Brabantse
musea is in september en oktober
tegelijkertijd een overzicht te
zien van 200 jaar kunst in Bra
bant. In het Noordbrabants Mu
seum wordt de periode van 1796
tot de Tweede Wereldoorlog be
licht, De Beyerd in Breda richt
zich op de na-oorlogse kunst, De
Pont in Tilburg en het Van Abbe
Museum in Eindhoven laten de
meest recente kunst zien en wer
pen een blik in de toekomst.
„Belangrijk aspect bij De Muze
als Motor is dat we de ontwikke
ling laten zien", zegt M. van Bo
ven, directeur van het Noordbra
bants Museum en projectleidster
van de tentoonstelling. „Na de
generaliteitsperiode 200 jaar ge
leden lag de kunst in Brabant
vrijwel stil. Er waren geen op
drachten, er waren nauwelijks
kunstenaars. De Muze als Motor
laat de opgaande lijn zien naar
het zeer gunstige, bloeiende cul
turele klimaat in het Brabant van
nu". Bij de tentoonstelling ver
schijnen twee boekwerken, die
volgens
Van Boven beschouwd kunnen
worden als standaardwerken
over de kunst in Brabant. „Daar
in zal aandacht besteed worden
aan het sterker wordende zelfbe
wustzijn van de Brabanders, de
komst van de koninklijke acade
mie etc."
Bart van Gelder, leerling op de Agrarische School:
weg gaan en je nergens wat van aantrekken.
FOTO CAROLINE SCHRÖDL
Vari onze kunstredactie
'Idealen, dubbelportretten van twee generaties' heet dè
tentoonstelling die momenteel in Breda's Museum te zien
is. Het zijn twintig fotoportretten van hedendaagse Bra!
bantse jongeren, op een door henzelf uitgezochte locatie, e'
twintig tekstportretten van mensen die in de oorlog jom
waren. Overdracht van waarden en idealen op een volgen'
de generatie blijkt wel degelijk te bestaan.
De twintig portretten, die tot
30 april te zien zijn, zijn ge
maakt door de Bredase foto
grafe Caroline Schroder (33).
Zij deed dit voor de Brabant
Collectie van de Katholieke
Universiteit Brabant met sub
sidie van de provincie in het
kader, van de manifestatie
'Brabant Bevrijd 50, 1944-
1994'.
Op een van de foto's staat een
jongen in een overall, midden
in het weiland, met zijn armen
om de nek van een koe gesla
gen. Het is duidelijk dat we
hier te maken hebben met een
eigenzinnig iemand: de jongen
heeft een heuse hanekam, een
haardracht die je niet gauw op
het platteland tegenkomt.
Maar dat is ook wat de zestien
jarige Bart van Gelder, leerling
op de Agrarische School, wil:
zijn eigen gang gaan en zich
van niemand wat aantrekken.
Zoals de vriend van de oma van
Bart, Jan Gerrit Joren (66),
doet. Die heeft zelfs principieel
dienst geweigerd toen hij naar
Indië moest.
Het zijn dubbelportretten, om
dat naast de foto's van heden
daagse jongeren ook mensen
aan het woord komen die tij
dens de oorlog jong waren. De
ze mensen zijn door de jonge
ren van nu zelf uitgekozen om
dat zij zich op een of andere
manier met hen verbonden
voelen.
Caroline Schroder concen
treerde zich op het thema 'vrij
heid': „Ik wil laten zien dat in
nerlijke vrijheid in alle om
standigheden, in alle tijden een
keuze kan zijn". Voor de jonge
ren van toen was het ideaal van
de vrijheid heel concreet; de
jongeren van nu moeten in een
vrije wereld met een overvloed
aan mogelijkheden hun idealen
en waarden vorm zien te geven.
Overdracht
Wat de combinatie van tekst
portretten en fotoportretten
heel goed laat zien is dat er wel
degelijk sprake is van de ovei
dracht van waarden van gem
ratie op generatie.
De 20-jarige Juliska Santeg<
ets, vrijwilligster in het Reptii
lenhuis in Tilburg, deelt ha:
vrije opvattingen met haar 7
jarige oma Martina Roelofs.
Leenhouwers: „In het huishou
den was ik mijn eigen
De 22-jarige student de
demie Thamar Vijent koos de
84-jarige Hans Snoek, oud
danseres en oprichtster van hel
Scapino-ballet, omdat hij ge
troffen is door haar ge
heid. Marja Muskens
matroos op een actieschip van
Greenpeace en staat voor haar
idealen, net als haar oom Wii
van de Velden (69), die nog 'in
een soort' commune bij deEm-
maus in Langeweg woonde.
Maar ook de huis-tuin en k
ken-idealen blijken van
tijden. Mavo-scholiere Geanne
Damen (14) is dagelijks bezig
om de vliegprestaties van haarij |jjo
duiven te verbeteren, een hob
by die ze overnam van
Adrianus Petrus Leemans (71)
fabrieksarbeider. De duiven,
hebben hem vaak 'gered': „Bij
voorbeeld toen ik op mijn 45e
arbeidsongeschikt werd. In de
duivenkooi kon ik dan al dii
ellende even vergeten".
Voor Ingeborg Verkuilen-Dijl
(22) is het huwelijk
waar alles om draait.
Zij staat dan ook pontificaal in
bruidsjapon op een nog onver
harde weg in een nieuwbouw
wijk. De droom die zij al op
haar 16e had, is uitgekomer
Een droom die ook haar oud
tante Jantje Dijk-Bronsema
(79) had: „Het leven is ons niet
gegeven om elkaar te koeien-
eren, maar om elkaar in liefde
te helpen".
'Idealen,
NEDERLAND
1 Tekst tv
i Füidblommen: De hinste
Nieuws voor doven ens
d n
5? Trekking Bankloterij
(ff) ja natuurlijk: Bloenj
JïVeurende vreugde OV
Ig,v. Goede Vrijdag
S Klattheuspassion, ora
[ach inde versie van Jonathi
Boggle, spelletje
A Different World, comi
prettig weekend, uitgaal
Stedentrip: Praag
(TT) Journaal
Lieve Martine, vragen v
i,B behandeld
22 Brandpunt, actualiteiten
1 NYPD Blue, politieserie
Dead Man Nr. 000936,
over de 24-jarige ter dot
Weelde Emerson Rudd
224 Trekking Giroloterij
a'jS Journaal
gil Nieuws voor doven en s
Kienden
NEDERLAND 2
(2 00 Journaal
0 Woordspel
J25 Ontbijt tv met om 07.
jjOO Journaal
5828 Journaal
11.33 Boggle, spelletje
journaal
I {9.05 (PP): Unie 55+
Kook tv
Chirurgenwerk, documei
Follies, serie over vr|
itntaire c
touwwerken
Grieks voor beginners.
Italiaans voor begii
Touchdown!, reportage
(TT) All You Need is Lov
Journaal
(TT) Bureau Kruislaan, f
10 voor taal
Aktua in bedrijf
Alle dieren tellen mee
America's Funniest Hon
(TT) Journaal
Peppi en Kokki, kindersc
The Teenage Hero Turtl
If, 07
16.25
Mm
16.50 Bassie en Adriaan en c
Mme opdracht, jeugdserie
1122 Keeping Up Appearand
medy
17.58 2 Vandaag, actualiteiten
18.55 Geknipt, over de wereld
kranteartikelen, -foto's en advert:
(TT) Onderweg naar m
J
1 (TT) De leukste thuis, ht
deobloopers
20.33 Ik ben je moeder niet, c
li M itker niet.,
ttl tied mikt
lii» eens waf je...
M paart hebt!
I De tentoonstelling
dubbelportretten van twee ge
neraties' is tot en met 30 april
te zien in Breda's Museum, Gro
te Markt 19. Het gelijknamige
boek is uitgegeven door de
Stichting Plint te Eindhoven en
kost 19.50 gulden.
Tl m met
P"l h viel en ze
T puf...fewa-
'P In uu zijn
f O aar vtn\
\uelwat\
Première La fille mal gardée
Roosendaal - De Kring. Neder
landse première 'La Fille Mal
Gardée', choreografie van Jo
seph Lazzini naar Jean Dau-
berval, door Het Koninklijk
Ballet van Vlaanderen. Mu
ziek: Ferdinand Hérold en Pe
ter Ludwig Hertel. Gezien op
13 april. Volgend seizoen o.a.
in Breda.
Door Marjan Mes
Het Koninklijk Ballet van
Vlaanderen uit Antwerpen gaf
gisteravond in Roosendaal
een mooie Nederlandse pre
mière van La Fille Mal Gardée
uit 1786, het oudst bekende
ballet dat tegenwoordig nog
wordt uitgevoerd. Verrukke
lijk ensemblewerk in mooie
kostuums, pittige soli en be
vallige pas-de-deux maakten
de voorstelling tot een genot
voor het oog.
Het oorspronkelijk ballet van
Dauberval, in de acht jaar oude
bewerking van de Franse choreo
graaf Joseph Lazzini, gaat anders
dan de veel populairdere ballet
ten La Sylphide en Giselle en het
werk van Petipa, niet over beto
verde wezens, prinsen en prinses
sen maar over doodgewone men
sen. Moeder Marceline is een rij
ke en gierige boerenweduwe die
haar dochter Lise wil uithuwelij
ken aan de niet al te snuggere Ni-
caise, zoon van een rijke mole
naar. Maar Lises hart klopt on
stuimig voor een ander, de boe
renjongen Colin,
Moeder Marceline probeert ont
moetingen tussen het
voorkomen, maar de
weten zich toch weer
men af te zonderen, zt_
een oogstfeest tussen de hor»»
gen. Als ze samen in een ka»
worden ontdekt, wil Nicaisez'
bruid niet meer en is er eenr
py-end voor alle partijen-
voor de weduwe die in mol0
de ware heeft gevonden.
Lazzini koos bij zijn werk®
eeuwse muziek van de Frans»
Hérold en de Duitser Hert0-
fris en licht aansluit bij hetoji
wekte dansfestijn. Xiom®
es is een mooie, soms pwr
deugende Lise die samen i»
nat Imaev als de jongens#j
Colin lichtvoetige duetten a
Danstechnisch sterker 01
meest consequent in zijn M
vatting is echter Pascal Mol
de kinderlijk-grappige
naarszoon, die aansteken
lo's danst. ui
De kluchtige pantomime-»,
scènes rond zijn opgewon
milie vormen een grappiget
seling met de mooie, elegan
sembles. De rol van de
wordt traditiegetrouw j
man gedanst, Jan
er een grappige,
tuur van maakt.
L/IA/