Olufsen Een storm van melancholie L 'Weer fout': jeugdervaringen met ex-SS'ers BOEKENLEGGER KINDERBOEKEN kNDEREN TV 1 (ebutanten feel zeevogels en een moord op Newfoundland Kapp(st)er rs j&jrj Ex Libris expositie Alfonso Grosso overleden Vakantie en overleven cgTEM GROTE GIDS D2 U VOOR MOOIST lissen [rakers k junkies (st)er drijf ewerker eden luwers gen Metselaars Wonturiers eisje 19-25jr. Tomatenknipsters gevraagd. 18-25 jaar. D^l Er valt weinig meer te lachen in 'Het wonder' van Biesheuvel ■vPRIL 4995 X '57 VRIJDAG 14 APRIL 1995 3n Avant is geeri TV, het der en het is ook geen ieze nieuwe kreatie van alles tegelijk. [ize uit drie beeldformaten. hifi-stereo videorecorder, fekers voor een grandioos eens simpel in te richten oorkeur, met bijv. Dolby lontvangst. Jft gezien wil 'm hebben, vij u graag uit voor een Winnaar ;ign Award '95 Video Totaal iestraat 12-14-16, Tel. 01640-37940 Tel. 076-215206 aat 32-36, Tel. 076-224500 ige Ham 170, Tel. 01623-12021 isingel 5, Tel. 040-462443 L, Langstraat 34, Tel. 040-862421 •920-22937 Arendshof 59, Tel. 01620-55292 >b, Tel. 04937-92706 197 15 Jtenmolenstraat 1-3, Tel. 04241-1525 2a-8a, Tel. 04160-34836 jjohan Diepstraten lie groslijst voor de Gouden de prijs voor de beste Ne- istalige misdaadroman- tjjjua veertig titels te vinden fjlisin vroeger jaren wel eens s geweest. Niet alleen het jl js verheugend groot, ook Ijtaliteit mag er zijn. Zelfs de- siien krijgen het voor elkaar Onmiddellijk met behoorlijk jthun naam te vestigen. Et aan het thrillerfront is Apotheker (1956) die zich jaren tachtig stortte in de beweging en jarenlang ver ser was bij de illegale Arn- j stadsradio. Die ervaring gj hem op het idee gebracht {ie thriller De Vrije Singel. jaakcafé De Moker verga- rje de beweging overdag en «zich 's avonds een stuk in •jaag.' In één treffende zin jlpotheker zijn wereld neer. j zijn mooie figuren die de aden aan de Singel van huisei- Oai Pieter Hordijk hebben ge uit, De hanekammen ontbre- a maar verder lijken ze in veel personages van A.F.Th, van [Heijden. intrige van De Vrije Singel is Lig bedacht: als de ME het Jiitsbolwerk ontruimt, vindt lichter een keldermuurtje het Ivan een onbekende man. In- deur Kressen mag de ware Iracht achterhalen en wordt üij hinderlijk voor de voeten open door een ex-bewoner van Jfrije Singel, de kraker Dennis istra. Hij heeft de kraakbe- ging verlaten omdat de groep j ontwikkelde van een poli- i geïnspireerde actiegroep tot belangenvereniging van kpandbewoners. Dennis i 'politiek fout', omdat het wige gelijk van de beweging ide keel uit ging hangen. Wat Ijiiet weet, is dat iemand hem 3; loer wil draaien. Het lijk bagt namelijk zijn jack dat hij it is verloren. Omdat Henk Apotheker heeft ge kozen voor twee hoofdpersonen, de ex-kraker en de rechercheur, en omdat hij de krakerswereld van binnen kent, is De Vrije Sin gel een behoorijke thriller gewor den. Aardige plot, aardige dialo gen, geen echte hoogvlieger, maar op zijn minst verdienstelijk te noemen. Datzelfde geldt voor Verkeerde vrienden van debutant Bert Muns die voor een soortgelijke opzet heeft gekozen. Muns werkt bij de Amsterdamse politie en kent dus, net als Apotheker, de wereld die hij neerzet. Ook in de ze misdaadroman loopt iemand de recherche behoorlijk voor de voeten. Het is de 29-jarige straatagente Francien die een vroegere school- genoot morsdood aantreft in een junkiehuis. Overdosis, voor haar collega's van de recherche is het een uitgemaakte zaak. Eigenzin nig gaat Francien op onderzoek uit en als ze een tweede klasge noot dood aantreft, is voor haar duidelijk dat de moordenaar iets met haar vroegere middelbare school te maken heeft. Ze weet zeker dat ze op het goede spoor is, als haar vroegere wiskundele raar haar waarschuwt: 'Ik wil u één ding aanraden. Met klem aanraden. Ga niet graven. Zoek niet verder. Het gevaar is te groot.' Langzaam raakt ze ver strikt in een chantagezaak waar bij een homosexuele leraar be trokken is. De achterflap rept over 'een in trigerende thriller die een haar scherp beeld geeft van de Neder landse politiewereld'. In gewone mensentaal betekent dit: een aar dige politieroman, alweer geen echte hoogvlieger, maar net als De Vrije Singel verdienstelijk. Henk Apotheker; 'De Vrije Sin-- gel'. Uitg. Luitingh-Sijthoff, prijs 24,90. Bert Muns: 'Verkeerde vrienden'. Uitg. Luitingh-Sijthoff, prijs 24,90. NWERING azelaar el. 01154-1447 :ulatieafdeling en n 13-17.00 uur) uedrijfsadministra- Bekendheid met I tot 25 jaar. ngenoemde funktie lemen met illicitaties voorzien ing sturen naar: 4817 ZE Breda. ■710239. Je huis in de krant brengt mensen over de.vloer. En de makelaar weet van wanten en kranten. FOTO LUITINGH-SIJTHOFF voor 2 dagen p.w. neken, 076-656072. in G Lieve OPPAS gevr. w kind 16 mnd. 5 ochtend tie zoekt snd te werken, gstelling tegemoet: 102 AA Dongen. 560 06-52627892. bv Dongen. p.wk, v.a. juni. ,7 Breda. 040-457097. Huish. HULP 2x per mnd uur per keer te Chaam. leen tel.inl. op werk®9 onder tel.nr. 076-2235^ TUINHULP ca. 1x per mn voor voork. tuinwerte- Chaam. Alleen tel-inlin7 werkdagen onder nr. 223522. - Nabij eer en na 18.00 uur: leer v.d. Weiden: 01608-16390 ht met spirit. Hoge ste mog. Info tussen ur tel. 01650-62053. Gevraagd: bewijs voor autover- irbedrijf op Kreta, e mei t/m sept. Brief lasfoto. br.o.nr. 649. j*" Dirk Vel lenga noord op Botho August, j """torenwachter van Witless GEVRAAGD serieuze op[ °P Newfoundland, wordt in 8 eerste alinea aangekondigd, a® pas op bladzijde 140 echt steven. De vogelkunstenaar Howard Norman kan be- ®wd worden als een kroniek aangekondigde dood en P uus een procédé dat lang 2uwis- Gelukkig blijft het over een gemeenschap in -o-legen deel van Canada tot "atste pagina's boeien. ""■"■'torenwachter neemt eer „irale, r°l in in die gemeen nu» Witless Hay had de torenwachter een heilige woeste stormen, dichte - Ult het niets opduikende 4 zelfs zigzaggende water- Mi rlWer eeuwenIang Wil t m'nnaars en vissers tak verdrinken en dat dan W )aar Harende talloze JL 5? nachten op Witless Bay tegen ^aar van 7 00-12.00 uur. int 076-227126 16.00-18.™ Gevraagd gemotiveerde Dames/Heren. Schrift. reacties. Anton s H studio. Wildbraak 5 4854-AN-Bavel ELECTR. fornuis H 7d5e!-,076-4§!g^ PELGRIM gasf°rn> 225, oven/grill. kl. wlt- oven/grui, Tel. 076-812484 Elektr. KOOKPLAAT nieuw, merk ƒ200, laakte p^emen- Voor mijn buren 'luie 2 beroep aan de kern n.. even en dood: vissers op to- ths 0t aars "Ne voor zonsop- ten na.?onsotl|Tergang op zee iterd-611, P 'n "te nacht terug- je VjSfrels die op gul of lod- Lf. an' kabeljauwvissers, sen J, 'arigers - allemaal men "re met oil ,met elkaar de grootva- tlle'K7iars en zoons van bijna „Jannen teiden.' Bay II ld" 076-659964 ESPRESSO 4-koppen au rrierk Krup! tn Witless U ■■wii. van deze Botho verhaoi p u8 VerteHer van het tekenaar anVas, een fanatiek ar van vogels. Hij wil ont snappen aan de kale leegheid van het landschap en de stilte in zijn ouderlijk huis en daarom tekent hij stormvogels, alken, papegaai duikers, drieteenmeewen, ibis sen, grote zeeëenden en (het moeilijkste!) de zomertaling. De vogels van Witless Bay vormen het hoogste doel in zijn leven. Fabian Vas wordt uit zijn vogel- dromen gehaald door zijn ouders die hem willen laten trouwen met het achternichtje Cora Holly, maar vooral door Margaret Handle, een vroegrijp meisje dat druk in de weer is met whisky en revolvers. Fabian voelt het mees te voor Margaret, maar beseft dat hij Cora niet mag afwijzen. Het probleem wordt onbeheersbaar als blijkt dat zijn moeder open lijk een verhouding begint met vuurtorenwachter Botho, die op zijn beurt ook weer iets heeft met Margaret. Howard Norman geeft de drama tische gebeurtenissen een bijna onopvallende plaats in het ruige, harde landschap. De emoties blijven klein, kleiner vaak dan de vogels die Fabian met zoveel vuur tekent. De vogelkunstenaar is getekend in dunne lijntjes, zonder franje en zonder felle kleuren. De moord en de nasleep vormen het minste deel van het boek, maar aan het slot blijkt dat Howard Norman wel degelijk een vaste hand en een goed overzicht heeft. Zonder de lezer echt te treffen heeft hij een knap en af gerond portret afgeleverd. Howard Norman: 'De vogelkun stenaar'. Uitg. Nijgh Van Dit- mar, prijs 39,90 Door Johan Diepstraten Hij heeft het allemaal meege maakt: met zijn hoofd tegen de muur slaan, met het schuim op de lippen in bed 'liggen hakken', ijsberen, piekeren, langdurig so ber staren, en opname in de psy chiatrische kliniek Endegeest, omdat hij zes maanden lang dacht dat hij God was. „De meeste mensen kunnen zich niet voorstellen hoe erg die krankzinnigheid is," zei Maar ten Biesheuvel vele jaren gele den. „Het komt voort uit een mengeling van melancholie, ma nische depressiviteit, somber heid, impulsiviteit, woede en te hoog gestemde levensverwach tingen." Hij heeft die stemmin gen uitentreure beschreven in vele verhalenbundels. „Dat het steeds moeilijker gaat, kun je aan mijn boeken zien. Ze wor den steeds kleiner en dunner." Klein en dun is inderdaad zijn nieuwe verhalenbundel Het wonder dat door het minimieme fomaat toch altijd nog 140 pagi na's telt. De acht verhalen zijn onmiskenbaar echte Bies-ver- tellingen. Biesheuvel heeft zich nooit werkelijk bekommert om een coherente structuur, maar daar lijkt verandering in te zijn gekomen. De verhalen in Het wonder zijn vormvaster dan in zijn vroegere werk, dat vooral gekenmerkt wordt door de veel heid aan bizarre uitweidingen. Opvallend aan Het wonder is de sfeer. De meeste verhalen stra len de huiselijkheid van de Dou- we Egberts-reclame uit. 'Zo hoort hij het snorren van de poes, het getik van breipennen, de knallen van het zwarte hier, roodgloeiende hout daar in de kachel. In de verte blaft een hond, knarsend gaat een schuurdeur dicht, het hengsel van een ijzeren emmer valt om, het weerhaantje piept op de to ren, het is gaan waaien, de ka chel trekt te hard.' Snelbinder In het verlengde hiervan ligt het titelverhaal over een dagje uit van de familie in 1953. Met de piek up en de radio onder de arm gaan de Biesheuvels op va kantie naar Opperwihr, maar de chauffeur van de plezierbus waarschuwt hen dat er geen elektriciteit in de barakken is. Ze binden de radio en pick up onder de snelbinder met een briefje erbij dat iedereen de spullen mag lenen, als ze uiter lijk 16 augustus weer op de fiet sen zitten. En ja hoor, bij terug komst blijkt iemand de platen speler gebruikt te hebben en het naaldje vervangen. 'Nu heb ik misschien de mooiste vakantie van mijn leven gehad,' bedenkt de kleine Maarten. Altijd weer die knoerterige ge- Maarten Biesheuvel zedigheid en personages die zo uit de hemel lijken te zijn neder gedaald. De lezer accepteert dit alleen van Biesheuvel omdat de ze gebeurtenissen zo haaks staan op zijn werkelijke leven vol 'schuld, schaamte, soberheid en angst' zoals hij het menig maal noemt. Grijs uur Of het nu een oom is in een psy chiatrische inrichting, een oude man van 80 jaar die manisch de pressief is of Biesheuvel zelf: de personages in de nieuwe verha lenbundel leven alsof ze opge sloten zitten in een lange zwarte gang met aan het einde een her metisch afgesloten deur. 'Er is geen in- of uitgang te bekennen, grijs uur na grijs uur verstrijkt en de stille wanhoop grijpt me naar de keel.' De verhalen zijn doortrokken van 'een storm van melancholie' en de personages zijn 'de vleesgeworden droevig heid'. In eerder werk wist Biesheuvel zich te verschuilen achter kwinkslagen en vrolijke fanta sieën, langzaam maar zeker dreigt de zwaarmoedigheid toch de overhand te krijgen. De toon is lang niet meer zo opgeruimd als vroeger, er valt weinig meer te lachen, ook omdat er een ze ker cynisme in de verhalen is ge slopen. Als de ik-figuur deze keer eens op bezoek is in een in richting, klinkt het weinig op beurend: 'De hele dag bleef ik vriendelijk en lacherig tegen het lopende vlees dat door familie omstandigheden mijn oom moet heten.' De oom is hier een zwet ser geworden. Een aantal jaren geleden had Biesheuvel van hem ongetwijfeld een hilarisch type gemaakt dat met veel mededo gen was beschreven. Op hol De beste verhalen in Het wonder zijn die -waarin Biesheuvel voor vallen vertelt die absoluut niet waar kunnen zijn. Verhalen waarin de verbeelding als het ware op hol slaat. Het fantasie rijke Hoe mijn psychiater aan zijn kleine wonderbibliotheek is gekomen bestaat uit een aan eenschakeling van onwerkelijk heden: een oude indiaan krijgt de opdracht een versnellingsbak van een Mercedes Benz (bouw jaar 1948) te repareren. Hij heeft geen idee hoe het mechanisme werkt en staart dagen en dagen naar de bak. 'Gedreven door fantasie, be langstelling, bescheidenheid, FOTO DIJKSTRA zin voor harmonie, een goed ka rakter en inlevingsvermogen werd hij bevangen door een scheppingsdrang als van God zelf.' De indiaan krijgt het voor elkaar een versnellingsbak te construeren die de echte over treft. Het octrooi verkoopt hij aan de Mercedes Benz fabriek en wordt steenrijk. 'Met niet meer dan vuur, aambeeld, ha mer en tang ging hij de demonen van onze tijd te lijf,' klinkt het aan het einde en de lezer heeft een vaag vermoeden van de boodschap van Biesheuvel. Het wonder is opgedragen aan Huib Drion bij wie Biesheuvel in een ver verleden een examen in het Nederlands burgerlijk recht ging afleggen, zoals hij heeft beschreven in Het nut van de wereld (1975). Deze bundel heeft Biesheuvel uit de handel laten nemen, omdat hij twijfelde aan de kwaliteit van een aantal verhalen. „Sommige waren het reinste ge raaskal, daar heb ik nu nog spijt van," onthulde hij in de PZC. Net als Het nut van de wereld bevat Het wonder verhalen die onder geraaskal vallen, maar onderhoudend zijn ze wel. J.M.A. Biesheuvel: 'Het wonder'. Uitg. Meulenhoff, prijs 19,90. Door Ton Verbeeten Het meest pijnlijke van de roman Weer jout is het ontbreken van enige motivatie van betekenis voor het maken van toch niet on belangrijke keuzen. De kersverse dienst plichtige tweede luitenants De Geer en Fer dinand Sala, beiden 21 jaar, voelen zich in het jaar 1952 aangetrokken tot mensen die in de Tweede Wereldoorlog buitengewoon fout waren en dat nadien gebleven zijn. En waarom? 'Het is de manier om tegen de kleinburgerlijke dufheid in het geweer te komen', zegt de een. 'Ons wordt de moge lijkheid tot avontuur ontnomen, na het ver lies van onze grootste kolonie. Dus helpen wij onszelf', is het politieke argument van de ander. Deze hooggestemde conversatie speelt zich af in een Amsterdams café, waar de dichter Hendrik de Hollander zich aan de bar door twee goed geklede heren van drank laat voorzien. Couleur locale, gebaseerd op een historisch gegeven. Getuige het citaat 'Ik, kleine slaaf van poëzie en taal,/ mij was ter borst de eerste melk al schraal' hebben we hier van doen met Gerard den Brabander. De regels komen uit de bundel De holle man uit 1945. En ja, de dichter zat veel in Am sterdamse cafés. Feit en verbeelding gaan hier een doorzich tige verbintenis aan. Dat gebeurt in deze ro man wel vaker. Honderddertig pagina's verderop citeert de kwade genius Klein Ob- bink de dichter J.C. BLoem en noemt hem en passant 'een ouwe vrind van mij'. Dat van verzet tegen kleinburgerlijke duf heid, kwam ik eerder tegen in Fout van Boudewijn van Houten (Manteau, 1987). Als een boek de titel 'Weer fout' draagt, kijk je daar even naar. Het is ook een argument dat voortdurend opduikt in Het leven van Jan Montijn van Dirk Ayelt Kooiman (De Harmonie, 1982). Zwak En het is een verdomd zwak argument om kritiekloos en onder het genot van de 'goed vaderlandse drank' jenever naar ronkende redevoeringen over Avondlandse cultuur te gaan zitten luisteren. Al gauw geloof je even kritiekloos in 'de hetze' tegen de SS'ers, die zo vroeg al het gevaar van het communisme hadden onderkend, en beschouw je 'de gru welverhalen over de vergassing van miljoe nen joden' als een 'fable convenue' (een 'verzinsel op afspraak'). Zo gebeurt het de twee jonge luitenants. En ze laten zich meeslepen in een actie van oud-Waffen SS'ers, gesteund door kamera den uit West-Duitsland, ter bevrijding van zeven tot levenslang veroordeelde oorlogs misdadigers uit de koepel van Breda. Die historische gebeurtenis, waarvan de schrij ver het op pagina 131 als krantebericht ge presenteerde verslag letterlijk, zij het inge kort, heeft ontleend aan Keesings Histo risch Archief, bepaalt de handeling van de roman. Aan de verbeelding schort het verder zeer. De schrijver voegt aan de historische ge beurtenis wat moorden toe - waar de beide jonge luitenants ook al niet van wakker lig gen schetst de sfeer van samenzwering bij herhaling met behulp van beschrijvin gen waarin steevast voorkomen: veel drank, de zure lucht van zweet, de muffe geur van natte kleren, de bedompte atmosfeer in oververhitte kamers en de te snijden walm van sigarette- en sigarerook. Het blijft bij dit soort afgekloven gemeen plaatsen, aangevuld met stijve conversaties, veelal in het Duits, en citaten, ook in het Duits. Dat geheel vat hij in een raamvertelling, zo dat de zelfmoord van een van de twee luite nants, bijna veertig jaar later, nog als apo logie kan gelden. Maar dan op ongeveer hetzelfde niveau als het verontschuldigende 'een jongensboek' waarmee het verhaal ge presenteerd wordt. Dat Weer fout in de taaie taal van een oude zeur geschreven is, valt in het niet bij het onbehaaglijk gevoel dat ik een heel vies boek gelezen heb. Jan Ipema: 'Weer fout'. Uitg. De Arbeiders pers, prijs 29,90. 'Uit de boeken van Eugène Strens - Een nieuwe exlibris- verzameling in het Museum van het Boek' is de titel van een ten toonstelling in het Museum van het Boek, Museum Meermanno- Westranianum, Prinsessegracht 30 in Den Haag. Deze tentoon stelling is verlengd tot en met 24 juni.Bij de tentoonstelling is on der dezelfde titel een fraai geïl lustreerd (twee pagina's in kleur) boek verschenen. Aanleiding daarvoor was onge twijfeld de verwerving van de collectie Strens door het museum in 1994. In het boek behandelt R.E.O. Ek- kart in kort bestek de geschiede nis van de Nederlandse verzame laars van ex libris, waarvan Eugène Strens (1899-1980) de meest vooraanstaande was. Zijn zoon, Pascal Strens, wijdde een hoofdstuk aan het leven van zijn vader en conservator H.J.P.C. van Buul beschrijft de collectie. Een must voor de lief hebbers. H.J.P.C. van Buul e.a.: 'Uit de boe ken van Eugène Strens'. Uitg. Walburg Pers, prijs 37,50. De Spaanse auteur Alfonso Gros so, eens schrijver van sociaal-kri tische romans en actief tegen stander van dictator Franco, is deze week in een dorp bij Sevilla overleden aan een hartinfarct. Hij was ambtenaar en leraar handelsrecht toen hij in 1956 zijn eerste werk Germinal uitbracht. Hij kreeg daarvoor de Spaanse prijs voor korte verhalen. Zijn verzet tegen generaal Franco en het lidmaatschap van de comu- nistische partij leverde hem in 1961 een verbanning naar Barce lona op. Na 1962 leefde Alfonso Grosso in verscheidene Europese landen, waar hij als journalist, auteur van draaiboeken en als chauffeur van lijkwagens de kost verdiende. Aan de universiteit van Stockholm doceerde hij Spaans. In 1967 keerde hij naar Madrid terug. Zijn laatste boek verscheen in 1985. Grosso schreef naast zijn boeken ook gedichten en essays. In 1985 distantieerde hij zich van de communistische partij. De laatste jaren van zijn leven moest hij regelmatig in psychiatrische klinieken behan deld worden. Door Muriel Boll Een glooiend Frans landschap dat er loom en zomers bij ligt. In de verte gescharrel op een boe renerf, verder niets dan stilte. In deze omgeving beleeft Peter Castle, een Engelse jongen van een jaar of dertien, het avontuur van zijn leven. Door een akelig misverstand is hij alleen achter gebleven op de plek waar hij met zijn ouders en zusje, en een be vriend gezin heeft gepicknickt. In twee auto's zijn ze daarna ver trokken op weg naar Calais. Over en weer dachten ze dat Peter wel in de andere auto zou zitten. Na de eerste paniek probeert Pe ter er het beste van te maken. In de natuur overleven, als Robin son Crusoe, heeft hem altijd al gefascineerd. Voor zijn verjaar dag heeft hij zelfs een overle- vingsboek gekregen. De aanwij zingen daaruit en zijn Zwitserse zakmes maken dat het avontuur goed afloopt. De schrijfster, Elizabeth Laird, heeft haar verhaal mooi opge bouwd. Peter is de centrale fi guur. In het eerste deel verwijde ren zijn ouders zich van hem, in het tweede komen ze juist naar hem toe. Uiteindelijk vinden ze elkaar terug bij de grot waarin Peter twee nachten heeft gesla pen. Behalve Peters ouders speelt ook Stéphane een belangrijke rol in het verhaal. Deze Franse jon gen kampeert met zijn ouders op het naburige kampeerterrein. Verder werken de boer en de boe rin, de burgemeester en de gen darme mee om Peter terug te vin den. Dat hij zomaar is achtergelaten, dat ze niet eens goed gekeken hebben of hij wel in de auto zat, maakt Peter eerst heel bang, daarna ontzettend kwaad. Hij zal zijn ouders een lesje leren en la ten zien dat hij wel zonder hen kan. 'En dan voelen ze zich echt heel schuldig als ze me vinden. Als ze me tenminste nog ooit vin den.' Deze wraakgevoelens ko men bij Peter op omdat hij vindt dat zijn vakantie verpest is. Hij had we! door dat zijn vader voor al erg vrolijk was in het gezel schap van Billie, de moeder van het andere gezin. Hij besluit een fuik te maken en een strop te zet ten om eten te vangen; uit zijn overlevingsboek weet hij hoe dat moet. Hij vangt twee dikke forel len, maar het konijn in de strop laat hij gaan omdat het teveel lijkt op het konijn in een blauw jasje dat op zijn melkbeker van vroeger stond afgebeeld. Overdag voelt Peter zich heel wat, maar 's nachts hoort hij een hartverscheurende kreet. Hij ver stijft van schrik. Zijn angst krijgt hij er uiteindelijk onder door aan zijn opa te denken, en aan een oud gebedje over vier engelen aan zijn bed. Hij gelooft niet in God, maar daarover denken maakt hem rustig, zo kan hij zijn angst onschadelijk maken. Die angst is een soort loutering, daar na ziet hij vier engelen in de dan sende vlammen. Dat laatste gaat me te ver; gelukkig is het niet meer dan een flikkering. De fuik wordt kapot gemaakt door een boze boer, en om toch aan eten te komen, pikt Peter een geitekaasje en tomaten op de boerderij. Daardoor voelt hij zich een dief en durft hij niet te laten weten wie hij is. Aan de andere kant vindt hij dat ook niet zo no dig, hij is ervan overtuigd dat hij kan overleven. Bovendien wil hij zijn ouders niet meer, in gedach ten ziet hij ze al gescheiden. Het zijn dus niet alleen de omstan digheden, ook zijn eigen gedach ten maken dat hij alleen blijft. Heel mooi vind ik de episoden waarin Peter en Stéphane om el kaar heen cirkelen, onzichtbaar voor elkaar. Toch weet de een dat de ander er is. Stéphane is een observerende jongen, die pas be sluit om Peter te helpen als hij zijn eerlijke gezicht heeft gezien wanneer op de televisie wordt omgeroepen dat Peter wordt ver mist. Dan legt hij snoepjes en lucifers in de grot. Op zijn beurt laat Pe ter aan het eind zijn zakmes voor de jongen liggen. De hele ge schiedenis loopt goed af. Als ze elkaar weervinden, wordt het Pe ter duidelijk dat hij is achterge bleven door een misverstand, en zijn vader schaamt zich een beet- je'voor zijn gedrag. Achteraf kan Peter daar ook wel een beetje be grip voor opbrengen. Laird schrijft ingetogen en beel dend. De beschrijvingen van het landschap bieden onderdak aan de gebeurtenissen en rijgen ze aan elkaar. Je kunt je niet aan het verhaal onttrekken, eigen over peinzingen zijn ook niet nodig omdat alles aannemelijk wordt gemaakt. De eenzaamheid van Stéphane is te wijten aan zijn agressieve vader en zijn onnozele moeder. Ook het gedrag van de volwassenen maakt een heel na tuurlijke indruk. Peter wordt in korte tijd een heel stuk wijzer; hij begrijpt zijn ouders beter en zichzelf ook. In die zin is Alleen maar een mes een initiatiever- haal; het klinkt wat zwaar, maar dat is het beslist niet. Integen deel, je leest het met plezier om dat het vóór alles een boeiende robinsonade is. Elizabeth Laird: 'Alleen maar een mes'. Uitg. Querido, prijs 29,50 De voorkant van 'Alleen maar een mes' 25,- 076-716566

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 15