'Een cello zingt en vertelt' Tik eens 'n Suzuki op de kop met Pasen. Pieter Wispelwey wil het publiek meenemen naar de magie in de muziek BELFORT FEEL FREE, FEEL SUZUKI I nat blijkt uit een bijlage van de 1 Kaderbrief van Zalm. De minis- TWil het geld vooral verdienen oor „er 1 januari volgend jaar ffleer voorlopige verblijfsvergun- DE STEM Rijk rekenen 13?5 DRANKENBOETIEK EEN GOED GLAS, EEN GOEDE ZAA De Suzuki Paasshow duurt t/m 18 april. Vraag ons naar de exacte openingstijden. BREDA: Autobedrijf Spinveld B.V., Spinveld 74, 076 - 22 57 05. OOSTERHOUT: Autobedrijf C. Bertens B.V., Europaweg 15, 01620 - 5 58 50. SLUISKIL: Automobielbedrijf Moret B.V., Pierssenspolderstraat 25, 01157 - 27 10- Sub-dealers: KOEWACHT: Garage Hans Drijdijk, Emmabaan 4, 01146 - 18 41. ETTEN-LEUR: Autobedrijf Gijzen B.V., Korte Brugstraat 18-20, 01608 - 3 31 82. Jfinister wil m I «ineen (wtv) af te geven. Daar is I süatssecretaris Schmitz van I justitie juist terughoudend mee, at dat een aanzuigende wer- iKiiis zou kunnen hebben op I mensen uit oorlogsgebieden en I andere potentiële vluchtelingen. is 1 jaar tegen Weken te rijn s'terwii' er DE STEM WOENSDAG 12 APRIL 1995 Door Max Steenberghe Vorig jaar won hij een Edison voor zijn Brahms- sonates. Voor zijn Bach- suites, uitgevoerd op een cello uit 1710, krijgt hij uitnodigingen van over de hele wereld. Maar net zo lief speelt hij contempo rain werk. Hij wil zijn publiek ontvoeren. Verleiden, inpakken, meenemen naar de dingen die hij zelf ziet in de muziek. „Landschappen, na tuur, dieren, een storm. Of emo ties: liefde, haat, woede, teder heid, ontroering. Hele verhalen spelen zich af. En elke keer als ik zo'n werk speel, beleef ik het opnieuw. Dring ik er verder in door. Zodat ik op den duur een relatie met een werk opbouw, een intieme vriendschap. Het wordt een kameraad die ik door en door ken. Een maatje, dat me echter nog altijd kan verrassen." Als Pieter Wispelwey (32) over muziek praat, kan hij niet stil zitten. Zijn handen plukken aan zijn kleren, aan elkaar, golven mee met zijn zinnen, lijken zijn woorden te dirigeren. Met moei te blijft hij zitten in de studenti- koos-rommelige 17e-eeuwse Mo- kumse bovenwoning. Veel don kerbruin hout, bakstenen, antie ke snuisterijen. Hij bevingert ze, tast ze af, maar meteen gaan de handen weer zweven. En ze strij ken, strijken, strijken. Geen wonder. Zowel muziek als het strijken -niet met bout maar met stok- zijn hem met de paple pel ingegoten. Zijn grootvader speelde cello, zijn vader (nog steeds) viool, de ene oom piano, de andere cello. Moeder zong. „Er was altijd muziek in huis, zo lang als ik me kan herinneren. Niet zozeer radio; maar echte levende muziek, ons huiskwar tet. En in tegenstelling tot ande re huizen mochten bij ons de kinderen erbij blijven -mits stil natuurlijk." Stoer „En van jongs af aan was ik geboeid door die cello. Het ding zoog me naar zich toe. Die toon voelde ik door mijn hele lijf trillen. En die vorm was mach tig. Superieur. Een piano is lomp, een viool wat onhandig, maar die cello was het helemaal. Staat rechtop, is groot. Als jon getje vond ik het machtig, stoer." „Op mijn vierde kreeg ik de eerste pianolessen. Leuk, maar het moest een cello worden, dat stond al vast. Maar ik kon het fysiek niet aan. Ben lang klein gebleven. En heb dus letterlijk gewacht tot ik groot genoeg was. Dat duurde vier jaar." Vanaf zijn achtste kreeg hij les van Dickie Boeke. Doorliep met lichte tegenzin de middelbare speel ik ze in één ruk achter elkaar. Je hoort de man groeien, zijn muziek rijpen. De eerste twee sonates schreef hij toen hij 26 was, de volgende twee tien jaar later en de laatste als half- dove vijftiger. Het is wonderlijk om te voelen wat er in die mu ziek zit. Eerst zo'n ongelofelijk getalenteerde jongen, een wilde bras. Dan een rijper man, die probeert evenwichtige muziek te schrijven met heel veel turbulen- school („Ik wist al dat ik profes sioneel wilde spelen, maar heb toch het gym afgemaakt") en rende toen naar het conservato rium, voor lessen bij Anner Bijlsma. „Hij leerde me naast de techniek ook de instelling. Ont spannen zijn. Ontspannen spe len. Open staan voor de muziek. Niks forceren, maar laat het vloeien, Prijzen Masterclasses volgden, bij Katz in de VS, bij Pleeth in Engeland. En prijzen. De Elisabeth Evert- sprijs in 1985, in 1993 een Edison en het jaar ervoor - als. eerste en enige cellist - de pres tigieuze Nederlandse Muziek prijs. Zijn agenda puilt uit. Jaarlijks honderd of meer concerten, tot in Melbourne en Mexico. Hij geeft les in Hilversum, en heeft voor zijn jonge jaren een respec tabel aantal platen volgespeeld. „Het schiet lekker op, ja." Concerteren is een lust, een dwang. „Het magische in de mu ziek vinden en die magie over brengen op publiek. Ze stil krij gen en tot op de laatste stoel meenemen naar elders." Zijn lievelingswerken zijn de suites van Bach en de sonates van Beethoven. „En het liefst tie en passie, maar ook vol vre de. Een evenwicht van extremen. En dan het meesterlijke van het gerijpte genie." Uitgeplozen Wispelwey kan zich haast verlie zen in verhalen over de compo nisten en hun tijd. Hij heeft het allemaal opgezocht, uitgeplozen, bijeen gevlooid. „Ik wil weten wat voor man het was, wat er door hem heenging, in welke tijd en maatschappij hij leefde. Hoe was het toen? Pas dan kun je proberen te voelen wat hij voelt en wat hij in die muziek kwijt wil." De drang naar authenticiteit gaat zo ver, dat hij ook de in strumenten uit de verschillende periodes in huis haalde. „Ehh, in bruikleen", klinkt het meteen. „Maar ik heb ze nodig. Kijk, je kunt een boek als Madame de Bovary in de trein proberen te lezen en dat lukt ook wel. Maar het gaat beter in de achtertuin van een Frans boerderijtje, in de namiddagzon. Toch?" Citroensorbet Maar een doorsnee Wispelwey- concert is bepaald niet enkel barok of romantiek. Met graagte gooit hij er contemporaine of Pieter Wispelwey: „Met een goed muziekstuk ga je een relatie aan voor het leven.foto roy tee modern-klassieke stukken tus sen. Ligeti, Escher, Crumb, Hin- demith. „Cocktailprogramma's noem ik het. Sandwichen. Af wisselen. Nee, dat is niet storend of verwarrend. Het is juist ver frissend. Opeens een heel andere klank, lekker snerpen en piepen. Ik mag dat wel. Het houdt je wakker - soms letterlijk, als ik iemand in slaap zie sukkelen zet ik zo'n stuk extra-scherp in en WAP, wakker! - Verfrissend, als een citroensorbetje tussen twee gangen door." „Dat is het fantastische van deze tijd. We hebben het hele scala van muziek tot onze beschikking en dat in feite voor het eerst. In het verleden speelden musici al leen werk uit hun tijd; ze grepen hooguit een jaar of tien terug, maar dan was het ook afgelopen. Nu kun je van de middeleeuwen tot muziek van gisteren krijgen. En dat is een rijkdom die nau welijks te bevatten is, al wordt het zo logisch gevonden." Nobelman Sandwichen zal vast leuk zijn. Maar als Wispelwey zich zo graag zo sterk inleeft in de mu ziek die hij speelt, moet hij gees telijk in anderhalf uur dus heen en weer schieten van barokke nobelman tot hedendaagse te- gentoner. Hij grijnst. „Toch is het zo. Het ligt natuurlijk niet zö sterk, maar in wezen toch wel. Kijk, bepaalde werken, de favo rieten, speel ik al vijftien of twintig jaar. Daar heb ik een heel sterke band mee, de werel den in die muziek ken ik door en door. En zo'n landschap kan ik vrij eenvoudig binnenstappen. Na de eerste noot zit ik er in. En om die allereerste noot de glans te geven die het moet hebben, roep ik een trefwoord op. Dat kan 'vertedering' zijn, of 'bos'. Bij de derde Beethovensonate is het: 'Wiener Wald'. Zodra ik dat woord voor mijn geest heb, weer weet wat ik zoek binnen zo'n stuk, dan ben ik binnen." „Het is oefening. Je zoekt zo'n woord waarin je het stuk her kent. Of je zoekt en band tussen de werken. Ik kan Vivaldi mak kelijk naast Pousseur zetten. Vi valdi is een beetje een charlatan, en dat andere is een erg ironisch stuk. Beiden hebben dus iets van een poseur in zich en die link helpt me van het ene stuk naar het andere." Vertellen „Het gaat in de muziek, goede muziek, om wat je niet hoort. Er moet iets binnen die muziek ge beuren. Dat is het magische, wat soms door kinderen al intuïtief wordt aangevoeld, zonder het te begrijpen: hier gebeurt iets. Al weet je niet precies wat, maar wel dat het heel belangrijk is. Later ga je het begrijpen, vult je geest het in. Je herkent klanken, tonen." „Een cello heeft een diepe, don kerbruine toon, maar heeft ook een enorm bereik naar boven. En halverwege de bovenhelft van het middenregister zit het vocale geluid, menselijk en vaak ont roerend. Dat kun je zo gebrui ken. Dat is het register waarin de stem vertelt. Een cello kan zingen en vertellen." Friemelen Het interview heeft zich inmid dels verplaatst naar de auto: Wispelwey dreigt een afspraak in Utrecht te missen dus brengen we hem weg. De cello gaat ach terin, Wispelwey neemt de walk man ter hand, maar zal weer zo zitten friemelen dat het bandje later onverstaanbaar blijkt. Hij vertelt weer over de werel den die hij in de muziek ziet, die hij oproept bij concerten. De spanning die tevoren in de kleedkamer al op hem ligt te wachten, maar die hij weer kwijt moet raken voor hij goed kan spelen. Concerteren is zijn leven. En opnemen? „Dat is een ultiem concert. Die ene microfoon zijn tienduizend mensen. En die moet ik stuk voor stuk zien te berei ken, via die ene microfoon. Daar moet ik alles doorheen persen." „Het publiek moet voelen dat er meer aan de hand is dan alleen de technische uitvoering. Hoe dieper ik in het werk duik, hoe meer het publiek voelt dat er iets aan de hand is. De kameraad schap met het stuk, de liefde die je er in voelt, geeft dat je steeds meer zin krijgt om dat over te brengen naar je publiek. 'Kijk eens wat voor moois ik hier heb.' En dat moois wil ik graag de len." eneen ontsponnen wonde- I,„g door de ontluikende „aluur En voor «ie eieren wil zoeken: die zitten iri de advocaat Heerlik hond,g een ||es vol. Bij N«vlnn natuurlijk. Zwarte kip bijvoorbeeld. De goede bekende van tal ,oze Nederlanders lekker zacht - me, ol zonder een loetie slagroom. Warn-.nksScharrelaart,e Gemaakt van verse schor releieren van Na,uurloon De Boef uil Nieuwe longe OlIwaansBoerenso Eenambochtelitkeadvocoa zonder kleur-en smooksto ten Zwoan's Boerenslok door z.|n uitgekiende samen tllingzachlereniomge dan andere advocaat Het wordt gemaakt volgenen oud tamilierecept en beva maor 7% alcohol Grolsch Lentebok Gratis glas bij 12 flesjes sixpack 6.95 Heublein Pina Colada 07 liter Warnink s 5cHarrelaartje Advocaat Boerenslok 05 Itr 7.45 0.5 Itr 6?5 0.5 Itr. 7.95 Boomsma Graanjenever literfles Hartevelt Jonge Jenever literfles Fleuron Vieux literfles Coebergh Bessenjenever literfles Jagermeister Kruidenlikeur 07 liter Grote Mark! 16 - Kapelleslraaf I Sluis lel 01 178-6 Breng met Pasen eens een bezoek aan de Suzuki- dealer. Want hij heeft speciaal voor de feestdagen een aantal leuke auto's voor u bij elkaar geschar reld. Om te beginnen kunt u de gloednieuwe Suzuki Baleno bewonderen. Een ruime gezins- en zaken- auto in Sedan- of Hatchback-uitvoering, die al ver krijgbaar is vanaf f 26.995,-. En er liggen nog meer gouden eieren op u te wachten. Maar... voor al deze aanbiedingen geldt dat u er wel als de kippen bij moet zijn. Dus haast-je-rep-je naar de Paasshow. Bijvoorbeeld de Suzuki Alto 1.0 GL Een volwassen auto van nog geen achttien. Duizendjes, om precies te zijn. In ruil voor f 17.995,- mag u zich de trotse eigenaar van deze zeer complete auto noemen. Kunt u wel een eitje breken, dan moet u eens naar de Swift San Francisco kijken. Dat is de royaal aangeklede versie van de Swift 1.0 Spirit. Compleet met onder meer elektrisch bedienbare zijruiten en spiegels, toerenteller, extra luidsprekers, achterruitewisser, spor tief stuurwiel en metallic lak kost-ie slechts f22.995,-. Financieel op iets kleinere schaal, maar daarom niet minder comfortabel, is de Alto Max. Voor een appel en een ei (f 13.995,* om precies te zijn) rijdt u in de voordeligste vijfdeurs van Nederland. Hebt u liever het topje eraf, dan staat deze 4-persoons Vitara voor u klaar. En dan heb ben we het niet alleen over zijn canvas top, waarmee u hem in een handomdraai omtovert tot open terreinwagen. Maar ook over zijn prijs. Want er is nu al een Vitara v.a. f32.995,-. Prijzen zijn inclusief BTW, exclusief kosten rijklaar maken. Afgebeelde accessoires tegen meerprijs. 0nze redactie binnenland Rnsch - Tijdens een ^foroces gisteren voor het Ötshof in Den Bosch r „He noch de voorzitter, nch een agent erin uit !Llf foto's van honden een JbuU aan te wijzen. marmee zette de 43-jarige J. fiinneke uit Kruisland zijn g kracht bij dat het voor orrecte uitvoering van de Agressieve Dieren nen Haag (anp) - Minister Zal: bezuinigen op de opvang van a Mesa's morgen tijdens de min) Lr die het tekort, dat oploop tot 1,1 miljard in 1999, tot nul r| dd va Hl ge St ge hv ru d; ld li o tt tc le Het zou betekenen dat vluchte- j ijngen uit bijvoorbeeld Irak of I Eevpte geen ja en geen nee te I toren krijgen op hun asielver- zoek, maar maandenlang in de opvangcentra moeten wachten. 1 De verblijfsduur loopt dan in sommige gevallen op tot 18 I maanden. De opvang van een asielzoeker I m een centrum kost het Rijk .000 gulden per jaar. De kos- ,„i van opvang en huisvesting I van een vreemdeling met een verblijfsstatus in een gemeente bedraagt slechts 15.000 gulden. Het voorstel van Zalm komt er- p neer het Rijk 15.000 gulden per asielzoeker kan besparen Amsterdam (anp) - Twaalf maande voorwaardelijk, en een boete van 50. I generaal mr. R. Manschot gister- [Surinaamse rijsthandelaar S.G., die beid bij het wegsluizen van 17,5 milj justitie is het bedrag afkoi I heeft G. aldus diensten verleend aan i De beroepszaak tegen G. werd gel zijn vroegere Amsterdamse a< I wordt beschuldigd van meewerken i Het geld stond op een rekening van hank Femis in Baarle-Nassau. Ju I vizier, zodat het geld weggeschovei leiders van het misdaadsyndicaa Pakistan naar Nederland en Car rijsthandelaar G. naar voren als d< i in een in Guyana opge I notariële verklaring. I Hammerstein voerde voor G. een g hijgen. De advocaat zegt nooit bet I geld daadwerkelijk aan zijn cliënt hof zag zich genoodzaakt de houden, omdat procureur-genera; I getuige wil horen. De rechtbank s hij gebrek aan bewijs. In de zaak te 25 april uitspraak. MINISTER ZALM van Financiën i J? HÖ houdt de hand sti hdurend op uit om tekorter l iaar °P een meevallei i vn aldte kennen rekenen. D; Hiw- °Pvan9 van asielzoeker' ^"stijgen. I taathzint d? gedreven Zalm niet. de I zhn medeministers i nnn ?van9 van asielzoekers. Ze 3®, pen tot 1 miljard guide "teer voorlopige verblijf asiel TSprocedure te versnelle 7aim kers zoruter paspoort int 0Dv redeneert berecht dat de een 9centrum veel duurder i asiel,9e?eente- Maar helaas sieizoekers niet alleen op b bare ei 's een weerbarsti Verhi;vfementen- ^e berekenini C i 9unningen klopt we' de ori5'96 verblijfsvergunning Werken11 AV,an as'elzoekers en 'heoreti dat de uitkomst De ,L!tlsc.h verhaal. dan Cr,6- om de procedures 0|h de tn A' 'aren bestude resultaa?0 ?}ll?9sprocedures te d'annen werd het beleic I oPtimkWh0stemd' hetgeen 10.000 a 6 Pro9noses sprg as'VoeL« praktische proble 's er te na, naar hun land kun soort mnJ-rTe',k' het betref I financieei a1^ iuden werkt Zal' Van de ?s.,elbeleid. Trachtei reCen ster van Financié

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 4