'Supramentaal' contra de fiscus^ Sektei In Westerbork vertrok de trein naar de hel Bekende en onbekende politici geportretteerd DE STEM DE STEM BEZORGKLACHTEN LEZERSSERVICE ABONNEMENTENADMINISTRATIE BEL LEZERSCONTACT BINNENLAND BUITENLAND Stichting in Bosschenhoofd ruziet met belastingdienst pc flflSTEM La het commii Bob Cahen overleefde vijftig jaar geleden bevrijd 'doorgangskamp' Door Carla Joosten Wie zijn ze, die grijze muizen aan het Binnenhof? Wat zijn het voor types en wat hebben ze in hun leven gedaan voordat ze beroepspoliticus werden? Sinds de kiezer vorig jaar mei de politieke verhoudingen in Nederland danig wijzigde, traden veel nieuwelingen aan in Den Haag. De journalisten Toof Brader (Algemeen Nederlands Pers bureau) en Marja Vuijsje (fe ministisch maandblad Opzij) stellen de parlementariërs, de ministers en staatssecretaris sen voor in Haagse portretten. Een D66-Kam'erlid maakt fu rore met zijn fokstieren. Een partijgenote is een vurig voor stander van afschaffing van de huwelijkswetgeving. Deze en andere wetenswetenswaardig heden staan in Haagse portretten. De man van de fokstieren is Pieter Ter Veer; landbouw- woordvoerder van D66. „Een partij die haar succes vooral ontleent aan de young urban professionals uit de grotere steden in de Randstad. Op partijbijeenkomsten moet Ter Veer dan ook nog weieens uit leggen dat aardappelen niet aan bomen groeien en dat cho colademelk niet rechtstreeks van het roodbont vee afkom stig is," menen de schrijvers van Haagse portretten. Marijn de Koning En zo introduceren ze de be kende en minder bekende po litici, ministers, staatssecreta rissen en Tweede-Kamerleden. Wie zich afvraagt wie toch Marijn de Koning is, kan lezen dat ze ooit bij het NOS Jour naal werkte. Zij is trouwens het D66-kamerlid dat af wil van de huwelijkswetgeving: „Dan ben je van scheiding, ver aalplicht, alimentatie en alle andere ellende af." De portrettenreeks toont maar weer eens dat het parlement geen afspiegeling is van de samenleving. Zo zijn de mees te volksvertegenwoordigers meer dan gemiddeld ge schoold. Van de 150 Kamerle den zijn er 87 academisch ge vormd. Drie van hen rondden zelfs twee studies af en zestien parlementariërs vertoefden wel op de universiteit, maar haalden de eindstreep niet. Theoloog Juristen scoren in aantal (28) het hoogst. De Kamer telt één theoloog: het van origine Griekse PvdA-kamerlid Tha- nasis Apostolou. De Antilliaan Hubert Fermina (D66) bracht het zover niet: hij werd door zijn ouders vanuit Curasao naar een seminarie in Nijme gen gestuurd met de opdracht als eerste zwarte bisschop op de Antillen terug te keren. Fermina raakte in een geloofs crisis en ging in de hulpverle ning werken. Van één markt zijn politici nauwelijks thuis: het bedrijfs leven. Slechts een handvol volksvertegenwoordigers was ondernemer; arbeiders zijn in Den Haag helemaal schaars. Kamerlid Remy Poppe van de Socialistische Partij vormt als 'man van twaalf ambachten en dertien ongelukken' een uit zondering. Kunstschilder Timmerman bij een hoveniers bedrijf, reclameschilder bij De Bijenkorf en ziekenverzorger bij de Koninklijke Marine. En hij was ook nog actief in de kustvaart, in een kunstmestfa- briek en als kunstschilder. En dat allemaal met alleen lagere school. Voor iedere politicus is in het boekje één pagina ingeruimd, met daarop tekst, een fotootje èn adres en telefoonnummer. Een echt leesboek is het niet. Meer een naslagwerk. Ietwat saai, maar wel informatief. De portretten verschillen nogal van aard en toonzetting. Bij de een is het een droge opsomming van opleiding en daden, bij de ander mondt het uit in een aardige karakter schets. Kopstukken als Karin Adelmund - in elk geval als kopstuk de PvdA-fractie bin nen gehaald - en Ruud Vree man vertellen over hun poli tieke ambities. Bij mindere goden als partijgenote Tineke Witteveen daarover geen woord. Spreekuur Naar volledigheid gestreefd hebben de auteurs zeker niet. Soms ontberen portretjes daardoor kenmerkende gege vens. Van Tara Oedayraj Singh Varma (GroenLinks) wordt gemeld dat ze spreek uur houdt bij het Informatie punt voor Migranten. Maar over het spreekuur van René van der Linden (CDA) en Jos van Rey (WD) geen woord en al evenmin over de vele voorkeurstemmen, die beide Limburgers telkens weer ha len. De opmerking van de schrijvers idat je Jos van Rey net als zijn Brabantse fractie genoot Broos van Erp in eerste instantie eerder voor een CDA'er aanziet' is onbegrijpe lijk. Van Rey staat bekend om zijn hekel aan CDA'ers. Bij oud-minister Ernst Hirsch Ballin, nu CDA-Kamerlid, ontbreekt zeer ten onrechte diens pleidooi voor meer aan dacht voor normen en waar den in de samenleving. Daar entegen komt de lezer interes sante details tegen, zoals de gereformeerde achtergrond van PvdA-kamerlid Ella Kals- beek. De partij, zo constateren de auteurs, koketteert daar niet meer mee, zoals dat ooit wel gebeurde met oude sociaal-de mocraten als Sjeng Tans, wiens achtergrond werd uitge vent om te tonen dat katholie ken ook bij de PvdA terecht konden. I Haagse portretten biedt be langstellenden de gelegenheid de volksvertegenwoordigers iets beter te leren kennen. Met 75 nieuwkomers in de Kamer na de laatste verkiezingen is het herkennen van politici er niet gemakkelijker op gewor den. Dat geldt in veel mindere ma te voor de ministers, die on danks hun debuut in Den Haag intussen aan bekendheid t hebben gewonnen. De staats secretarissen daarentegen lij ken als altijd in de schaduw te moeten blijven. Op Erica Terpstra na natuurlijk. Haagse portretten Uitgeverij Jan Mets 29,50 Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie: drs. J.H.M. Brader en D.H. Ahles (adjunct). Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911/Telefax 076-236405. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren in Hulst, Temeuzen, Goes, Bergen op Zoom, Roosendaal, Etten- Leur en Oosterhout. Zie voor meer informatie het colofon in het editie-deel van deze krant. Abonnementsprijzen: maand kwartaal halfjaar jaar via automatische incasso 29.80 86,90 ƒ172.80 335,75 (via acceptgiro) (n.v.t.) 89.40) 177,80) 345,75) Voor posttoezending geldt een toeslag. Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882 en bij Teuben, Ginnekenweg 7, Breda. Grote advertenties uitsluitend 076-236881. Fax 076-236405. Geboorte- en overlijdensadvertenties maandag t/m vrijdag tot 16.00 uur 076-236881fax 076-236405 zondag van 18.30 tot 20.30 uur S 076-236242/236911 Alle advertentie-opdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de Algemene Voorwaarden van Uitgeversmaatschappij De Stem B.V. alsmede de Regelen voor het Advertentiewezen. Bankrelaties: Postgiro 1114111 -ABN/AMRO rek. 520538447. De Stem op band: Centrum voor gesproken lektuur 08860-82345. 06-0226116 Ma. t/m vrij. 8.00-17.00 uur/zat. 8.00-12.00 uur (Opzegtermijn abonnementen: 4 weken voor het eind van de betaalperiode) WOENSDAG 12 APRIL 1995 M- j „an der Kruk Des duivels zijn ze bij de in Bosschenhoofd gehuisveste Stichting voor Supramentaal Psychofysische Wetenschap. Laaiend op een belastingambtenaar die volgens de Stichting valsheid in geschrifte pleegt. Woedend ook omdat de belastingdienst het wetenschappelijk gezelschap vergelijkt met een sekte. Vandaar de aangifte bij de politie die de zaak heeft doorgegeven aan de officier van justitie. „Omdat we er heilig van overtuigd zijn dat er sprake is van opzet," zegt het bestuur van de Stichting. Door Romain van Damme Bosschenhoofd - „Denken jullie nou echt dat we naar de politie gaan als we uit onze nek zwammen? Wij zijn hier serieus bezig met we tenschap. En ik maak me niet druk om wat de buiten wereld er van vindt." Met een uitdagende blik kijkt Stichtingsvoorzitter H. van Crugten het bezoek aan. Pen ningmeester C. Wijburg kijkt mee. „Zeg maar wat jullie wil len weten over deze zaak met de belasting. Wij zijn een en al openheid." Die openheid gaat schuil achter een lange oprijlaan die eindigt voor een elektronisch beveiligd hek. Drie grote gele borden staan er langs die oprijlaan. 'Verboden toegang voor onbe voegden'. Dat zijn we deze keer niet voor het secretariaat dat ons via een praatpaal binnen loodst. Welkom op het twintig hectare groot terrein van de Stichting voor Supramentaal Psychofysi sche Wetenschap die zich bezig houdt met het bevorderen van het materiële welzijn van de mensheid. Daarin staat de su- pramentale elektroon centraal. „We moeten het zo wel doen. In het begin was dit allemaal open gebied en banjerde iedereen overal doorheen. Vandaar die afzettingen. Maar dat is alleen in de nabijheid van het huis, de rest is nog steeds open gebied.". De inmiddels vijftien jaar oude stichting kocht het uitgestrekte landgoed 'Pauwehoofd' omdat een ander pand in het Hoevens kerkdorp Bosschenhoofd veel te klein werd. Toen was er ook nog sprake van kinderziekten, geeft zaak. Zo is er ook al woord op een brief van ons 1 onze klacht doorgestuurd naar de klachtencommissie Den Bosch. Maar wij hebt nooit een klacht ingediend is ongetwijfeld een De twee bestuursleden voor de oprijlaan van het twintig hectare grote landgoed. Links voorzitter H. van Crugten en rechts penningmeester C. Wijburg. foto de stem/ben steffen. Van Crugten openhartig toe. Daarmee wellicht doelend op de al lang gestaakte verkoop van stenen die een heilzame uitstra ling zouden hebben. Ze werden destijds voor tachtig gulden aangeboden door de stichting Sommoswereld. Van Crugten: „Maar die begintijd heb ik niet meegemaakt. Je moet niet ver geten dat ze toen nog zoekende waren. In combinatie met een wat ongelukkig pr-beleid gin gen er sommige zaken verkeerd. Nu weten we meer en weten we ook welke richting we uit moe ten." Die nieuwe weg wordt uitge stippeld in de bosrijke omge ving langs de Rucphenseweg. „Hier hebben we de ruimte en kunnen we ongestoord ons werk doen. Helaas voelen we ons nu genoodzaakt om naar buiten te treden omdat de belastingdienst onze stichting ten onrechte in een kwaad daglicht stelt." Daarom werd er naar de media een persbericht verstuurd en een boekje waarin het een en ander verteld wordt over de te volgen studies en onderzoeken bij de stichting. Niet echt een boekwerkje om op het nacht kastje te leggen. „Supra bete kent 'over', 'boven'," legt Van Crugten geduldig uit. „Mentaal kun je verstandelijk noemen. Dus boven verstandelijk, het verstand te boven gaande." Dat zal het zijn, want wie het boekwerkje doorworstelt strui kelt al snel over moeilijke defi nities en begrippen. Of je moet een van de tachtig goti's (stu denten) zijn die de niet kinder achtige studie volgen en opge leid worden tot supramentaal psychofysicus. Maar dan ben je wel twintig jaar verder. En ie der jaar 5000 gulden armer, want zoveel kost de studie. Van Crugten en Wijburg zijn de scepsis gewend. Maar de aanval van de belastingdienst is hen toch te gortig. „Omdat er opzet in het spel is. Of het de bedoe ling is ons de nek om te draaien, gaat misschien wat ver. Maar het lijkt ons duidelijk dat er gepoogd wordt ons schade toe te brengen." Terug naar 1987 toen de Breda se afdeling registratie en suc cessie van de belastingdienst de stichting aan een uitvoerig on derzoek onderwierp. „Een zeer uitvoerige boekencontrole," herinnert Van Crugten zich dat bezoek als de dag van gisteren. Daar hadden we niets op tegen, alles mag ingekeken worden. Begin januari 1988 kregen we te horen dat we erkend werden als een stichting die het algemeen nut beoogt. Belangrijk want dan mogen studenten bijvoor beeld studiekosten aftrekken." Die erkenning houdt wel in dat de belasting regelmatig in de boeken mag snuffelen. Van Crugten: „Prima, niets op tegen. We zijn een stichting zonder winstoogmerk, we hebben een steunfonds en krijgen donaties en giften. Dat mag allemaal gecontroleerd worden." „Dat gebeurde in maart 1994 ook weer door een belastin gambtenaar. Het onderzoek op zich duurde ongeveer twee uur en daarna vroeg hij nog van alles. Ogenschijnlijk uit nieuws gierigheid, in de trant van, wat doen jullie hier nou precies." Ruim twee maanden later gleed het controleverslag van de be lastingdienst in de brievenbus. „Toen pas werden we wakker. Dat rapport, dat verslag, staat boordevol nonsens. Daarin wordt gesproken over een le vensbeschouwelijke instelling, over leden, over de leer en het ons richten op een boodschap. Kortom, we zouden een sekte zijn." Dat schoot bij de stichting in het verkeerde keelgat. „Natuur lijk reageerden we. We hebben alles weerlegd. Het is een rare zaak. De belastingdienst had in 1987 alle informatie gekregen. In al die jaren is er niets veran derd en toch krijg je dan een totaal ander rapport. Conclusie: dat is opzet." Bij de belastingdienst begrijpen ze al die opwinding niet. „Nee, want volgens ons verandert er absoluut niets," zegt woord voerder W. Logt. „De stichting is voor ons nog altijd een instel ling die het algemeen nut be oogt. Fiscaal gezien blijft alles bij het oude." Des te vreemder is het dat de inspectie Roosendaal door stu denten van de stichting opge voerde aftrekposten schrapt, vindt Van Crugten. „Als enige inspectie in Nederland. Wij hebben ook afgestudeerde men sen die als supramentaal psy- chofysiscus werken. Die hebben dat ook al meegemaakt. Geen aftrek, want dat zijn kosten voor een hobby, wordt er ge zegd." „Alleen in de regio Roosendaal gebeurt dat," zegt Wijburg die zelf in de buurt van Gorinchem woont. „In die regio wordt wel alles geaccepteerd. Vreemde onder die valsheid in geschri uit te komen." „Wij weten hier absoluut niei van," reageert D. van Vliet n mens de Roosendaalse inspeel laconiek. „Ieder individueel val wordt apart bekeken DÏ kan het zijn dat bij de een w meer geschrapt wordt dan I de ander. Het ligt er maar aa hoe bepaalde kosten opgev<* zijn. Dat is alles wat ik er v; kan zeggen." De stichting wil echter de 01 derste steen boven hebben 1 houdt vol dat er sprake is v; opzet. „De belastingdienst ka onze diensten wel gebruik® lacht Van Crugten. „Want dat wat we hier ook doen. Do< onderzoek systemen verbeten dat kan op allerlei terreine zijn." Toch benieuwd hoe dat werkt. Zeker na het lezen va het boekwerkje waarin sta dat de studenten een uniek pramentaal pyschofysisch derwijssysteem AO 4500 volgei Dat elektronisch systeem maa een grote groep docenten ova bodig. Van Crugten blijft ged-^ „Dit is ook geen pr-boekjevo de buurman. Vraag eens aa een klinische psycholoog ee boekje waarin zijn studie b schreven bestaat. Denk je dat dat begrijpt? Om dit boekje begrijpen, moet je wel wat v, de materie afweten. Dat is toe logisch." Een poging. De mens b™ zich op de verkeerde weg. G< stuurd door elektronen dl zwaar onder druk staan. M alle gevolgen vandien. De si pramentale psychofysicus lej een nieuwe weg aan met t supramentale elektronen 1 bouwstenen, een weg naar ee materieel beter welzijn. Van Crugten onverstoorbaa „We pretenderen inderdaad alternatief te hebben. En hopen dat de resultaten sn zichtbaar zijn. Hier lopen ed geen bijzondere mensen rc De studenten komen uit lagen van de bevolking en hebben vrijwel alleemaal baan. Ik weet hoe er soms c ons gedacht wordt, maar weet ook dat we hier met 'rieuze wetenschap bezig zijn. Inderdaad, supramentaal. 1 gaat het verstand te boven. Door Mick Salet Vijftig jaar geleden, 12 april 1945, werd kamp Westerbork bevrijd. Via dit doorgangs kamp werden in de oorlogsja ren meer dan honderddui zend joden uit Nederland doorgestuurd naar de vernie tigingskampen van de nazi's. Bob Cahen, nu 76 jaar, was een van de weinige overle venden. Zijn verhaal. „Ik ben van huis gehaald bij een van de allereerste landelijke raz zia's. Op 2 augustus '42. In Lei den. Samen met mijn moeder en mijn broer. Die zondag werden er overal katholieke en protes tantse joden opgepakt. Als een soort wraak. Omdat de kerken een paar weken eerder hadden geageerd tegen de behandeling van de joden." „Mijn moeder was, na het over lijden van mijn vader, getrouwd geweest met een katholieke man. Daarom dacht ze dat ze niet weggehaald zou worden. Maar die dag stonden de Duitse en Nederlandse politie toch voor de deur. Mijn broer en ik waren toevallig thuis. We sliepen daar niet meer. We waren al ondergedoken. Mijn broer op een boerderij. Ik in de portierswoning van de SS-ka- zerne. Mooier kon je het niet hebben. Maar die dag waren we thuis. We dachten: op zondag komen ze zeker niet. Wel dus. Mijn zwager kwam ons waarschuwen: 'jullie kunnen nog via het dak wegkomen'. Maar dat we wilden we niet. We wil den onze moeder, die nogal zie kelijk was, niet alleen laten gaan. Dus we zijn met haar meegegaan. Eerst in een vracht auto naar Amersfoort. Daarna met de trein naar Hooghalen. En het laatste stuk te voet naar Westerbork. Want de trein reed toen nog niet tot in-het kamp. Mijn moeder mocht meteen naar het ziekenhuis. Mijn broer en ik moesten werken. Ik kwam bij de beddenbouw. Omdat er duizen den mensen verwacht werden, moesten er aan de lopende band bedden gemaakt worden. Maar ik dacht: als die bedden klaar zijn, ben ik uitgewerkt en moet ik op transport, dus kan ik beter ander werk zien te vinden. Toen er een oproep werd gedaan voor verplegend personeel, heb Bob Cahen ik me dan ook onmiddellijk op gegeven. Uiteindelijk had ik bij de padvinderij ooit eens een EH- BO-diploma gehaald. Ik werd aangenomen en werd, na een paar spoedcursussen, verpleger in het ziekenhuis van Wester bork. De eerste weken was het nog niet zo vol in het kamp. Maar in oktober begonnen de grote raz zia's en kwamen ze met duizen den tegelijk. De barakken raak ten overvol. Er was onvoldoende te eten. Er was te weinig sani tair. Het was een chaos. Maar er werd niet geslagen. Er werd niet geschreeuwd. Er liep nauwelijks een Duitser rond. De organisatie foto rob hendriksen werd aan de joodse gevangenen zelf overgelaten. Ik werd als verpleger belast met het medische toezicht op de uit gaande transporten. Dat bete kende dat ik met een koffertje vol medicamenten, vooral rust gevende druppels, langs de de portatietrein hep, voor het geval iemand het op het laatste mo ment op zijn zenuwen kreeg. Dan gaf ik wat valeriaan. Dan waren ze na een poosje weer kalm. Daar liep ik dan, op drie stappen achter de Duitse com mandant van het kamp, Gemme- ker, en de Duitse chef-arts, Spa nier. Langs de trein. We wenden er aan te helpen bij de transpor ten. We snauwden mensen af als ze niet gauw genoeg opschoten. We wenden er aan om wreed te zijn, omdat we wreed moésten zijn. Het was: zij of wij. Helpen kon je ze toch niet. Je kon niet zeggen: stap maar uit, jij hoeft niet weg. Het is in zo'n situatie net als met twee drenkelingen: als de een bijna verdrinkt, bijna stikt, zal hij zich op het laatste moment op de ander af proberen te zetten om boven water te blijven. Dat is instinct. Om te overleven. Dat mag je iemand achteraf niet verwijten. De meeste mensen bleven maar enkele dagen in Westerbork. Die gingen bijna gelijk door. Maar ik mocht blijven. Ik was gesperrt. Voor mij werd het leven in Wes terbork een routine. Je stond op, ontbeet, ging naar je werk. Er was een winkel, waar je voor je kampgeld wat kon kopen. Er was een ziekenhuis, met een eerste klas operatiekamer en be roemde joodse doktoren. Er was een postkantoor, waar je pakjes van vrienden kon ontvangen. En er waren 's avonds concerten en cabaret. Het leek een gewoon leventje. Maar er was altijd de dreiging. Elke dinsdag kon ie dereen doorgestuurd kon wor den. Er werd niet gezegd: 'je gaat naar de gaskamer'. Nee. Er werd gezegd: 'je gaat naar Polen of Duitsland om te werken'. In 't begin geloofde je dat ook. Maar al snel snapte ik dat het treinen naar de hel waren. Er is wel eens wat over gaskamers gemompeld, maar dat duwde je weg. Je wilde het ergste nooit weten. Je wilde hoop houden. Want zonder hoop zou het leven geen zin meer hebben. Vluchten? Daar dacht ik dood eenvoudig niet aan. Er zijn wel mensen ontsnapt, maar de repre sailles waren enorm. Als je vluchtte, dan zou een minimum van vijftig mensen uit je omge ving vrienden, familie, colle ga's met het eerstvolgende straftransport gaan. Dat risico wilde je niet nemen. Ook mijn broer heeft de moge lijkheid gehad. De ondergrondse zou hem helpen. Maar hij heeft geweigerd. Want dan zouden al zijn vrienden en collega's in de keuken van het kamp wegge stuurd worden. Hij is uiteinde lijk doorgestuurd. Naar Sobibor. Het vernietingskamp. Daar is hij meteen vergast. Mijn moeder en ik zijn 18 janua ri '44 naar Theresienstadt ge stuurd. Ik was, door mijn werk en de protectie van Spanier, tot de geprivilegieerden gaan horen. Dus toen in januari '44 het be richt kwam dat iedereen in Wes terbork die niet produktief was, zou worden doorgestuurd, hoef de ik niet naar Auschwitz of Sobibor, maar mocht ik, met mijn moeder, net als de promi nenten, naar Theresienstad. Maar omdat het daar te vol werd, moesten er mensen weg. Naar Auschwitz. Mijn moeder ook. Ik ben naar de leiding ge gaan en heb gevraagd of ik in haar plaats mocht gaan. Dat mocht. Ik ging. Maar twee dagen later stuurden ze mijn moeder ook door. Ze is in Auschwitz vergast. En ik? Ik ben in Auschwitz ver kocht als slaaf. Zo noem ik dat.' Er was een fabriek die had dui zend mensen nodig. Die heeft ons gekocht. Ik kreeg een num mer, A-880, de tatoeage zit nog op mijn arm, en moest werken bij een bedrijf dat synthetische benzine en margarine van bruin kool maakte. Na een bedrijfsongeluk kwam ik met zware brandwonden in het ziekenhuis te liggen. Vreemd, hè. Als je door de Duitsers in elkaar geslagen was, lieten ze je dood gaan. Maar als je bij een be drijfsongeluk gewond was ge raakt, kreeg je zelfs een ietse pietsie aan medicijnen. Toen ik uit het kampziekenhuis kwam, waren de Russen al zo dichtbij dat we naar Oraniën- burg werden overgebracht. En toen de Russen daar ook te dicht naderden, gingen we op voet transport richting Lübeck. Mini maal vijftien uur lopen op een dag. Zonder eten of drinken. En wie achter bleef, kreeg een nek schot. Ik heb het gehaald. Maar vraag niet hoe. Soms denk ik: zouden de mensen me wel geloven als ik het vertel? Want het klinkt zo ongeloofwaardig. Ik liep met mijn vriend Sallie. gegeven moment zegt hij: ik kan niet meer'. We 1 afscheid van elkaar genon Hij zei: 'vertel ze thuis hoe ik' het laatst gevochten heb, en mijn vrouw dat ik van haarhi Toen viel hij bewusteloos neer Ik heb nog een paar hond meter verder kunnen lop maar kreeg toen de kreeg mijn voeten niet meervt elkaar. Geestelijk ging het maar lichamelijk was ik 0] ben langs de kant van de gaan zitten en dacht: jaffl dit is het einde. Ik had mezelf al afgeschrev maar er kwam niemand om het nekschot te geven. Ik een beetje nijdig: waar blijven nou? Na een poosje zag ik SS-officier aankomen, die achterblijvers een nekschot! Toen hij eindelijk bij mij» zei ik: mooi is dat, ik ben a 0 voor je me koud gemaakt» Waarop hij antwoorde: 'ik wacht geen humor van ie® die ik moet doodschieten, li- was opeens u krijgt van nog een kans. Over een kwar 1 tje komt het volgende transp Loop daar mee verder.' Dat heb ik gedaan. Nog en» dagen. Toen kwamen we aan de bossen van Below. Daar ten we. Opeens kwam daar vrachtwagen van het W Rode Kruis. Met voedselpa» ten. Iedereen kreeg een pa» Met melkpoeder, mar8®" chocola, van alles. Er wa die alles in één keer opa® direct daarna dood neervielen. De twee chauffeurs vrachtwagen waren Ze mochten mensen naar een gevorderd ge Lübeck, om daarna naa den te gaan. Maar, zeiden® nemen alleen Hollanders Waarop iedereen begon pen: 'Ich bin auch Holland Om mee te mogen m°«slJS[k een paar woorden zegge1 veningen, scheepsbesc schaapsscheerder. Dat selectie.-Uiteindelijk rede met veertig tot vijft'g sardientjes in een W* Naar dat gevorderde gen Lübeck. Daar stonden uniformen die ik nog zien had. Ze zeiden: nu jullie niks meer gebe zijn jullie vrij'. Ik had he haald." -Rprtvan der Kruk STrderwijk (anp) - Anne vj SS zei het in 1980; nver tien jaar is de islam e ;lre bedreiging voor frk dan het communismi ne evangelist die veertig ja u - zijn strijd voor „I 1QC kerk" begon, he eigen zeggen helaas g lijk gekregen- De islam is „e fi systeem", zeker vc bekeerde christenen. uet valt vreselijk tegen met mnnemde vredelievendh van de islam, zegt Van der Bijl 15 oprichter van de sticht huistochten (inmiddels 0[ Doors). „De ergste vervolginj vinden plaats in moslimlandd I wiist op de terdoodveroor fn van de 14-jarige Salarl Masih uit Pakistan, die op moskee een leus tegen de prol Mohammed zou hebben geka En hij is analfabeet. Dit is t Smokkelaar" (67) kan 2 na veertig jaar nog steeds opw jen over het onrecht dat chru „en wordt aangedaan. Hij be destijds in zijn eentje bijbel: smokkelen naar verdrukte - n—t-Europa ■g brei uit tot loofsgenoten in Oost Rusland. Gaandeweg zijn werkterrein zich u beetje heel de wereld. O Doors heeft inmiddels in twintig landen (200 kers) en doet veel meer kante medei dan al Kersj en UUCI vra christelijke lectuur verspreid: Vizier Na de ineenstorting van het mumsme in Oost-Europa Sovjet-Unie richtte zijn satie het vizier vooral op mitische wereld. Omdat mos slechte herinneringen hel aan de kruistochten, were 1990 voor de neutrale naam Doors gekozen. Maar werkwijze veranderde niet als een soort evangelische nesty International steunt e moedigt Open Doors christ in landen „waar de verkondi van het Evangelie gevaar loo c ei org de i mos hel Den Haag (anp) - Adoptie kamerleden, een duik ii Hofvijver, een preek-en testmarathon - de kerke werkgroep Arme Kant Nederland schuwt al acht geen middel om tegen de arming in Nederland te testeren. In haar nieuwe pagne Armoede is om stelt de werkgroep nadru lijk ook de keerzijde va groeiende armoede, de ve king, aan de kaak. De campagne, die tot eind duurt, betekent volgens voorzitter van de werkgroej H.Crijnseen „aanscherping de vorige campagne. Ónde motto Armoede raakt je leg werkgroep toen het accent c trokkenheid bij de them »Met deze campagne stelh de de onrechtvaardige ven »an de welvaart aan de kaa geen onontkoombare ontu ing, maar het gevolg van p> kekeuzes is." «De verschillen tussen ar Den Haag (anp) - Fund hstische protestantse sel 'en het katholieke Spe waken voor het protest Rechtse protestantse c bes uit de Verenigde St: ®et een uitgebreide e Mende publiciteitscamp ëonnen om het monopol katholieke kerk te bre campagne wordt ook nurland Portugal gev< «gelopen decennia bo «evangelicos" in Latijn: al de strijd om r' e» de dominerende kerk aan. Ln5^?anse media kwams ovefa ](^et Paginagroti chricta camPagne van wi 1» ?en- De funtH km Ai sPaanse axiom de i,h n G°d katholiek i ElM j krant E1 Mund lens udoenE1 pais c"— d"de br°nnen die er ecampagne uit de k evat^erikaanse muitin nfbe.ckristen Mo fA T.christen Art duwe ?e id wordt do heeft Ie!0fld' die zichz< de Bififi !d de gehele w DeMoss ifnnis te late keririDo 3 geworden ii geleden overleed 1 Amerike gens E1 Munt Graham KnSe televisiedor iaheproject en bij h( eindnvanati®fnemers wille ioen boeken maand gra 're's van versPr«den tenen! -gr°teSteden' °P televisie verscl

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 2