Zeeschepen moeten veiliger'
April feestmaand
^advertising
DE STEM
Paulinahaven alternatief voor grotere zeesluis
"55tSf 1
m
noners van Philippine klagen over overlast van druggebruikers
Wegwerpschildpad
is wel winterhard
Mie wijst uit dat ammoniakschepen Westerschelde grootste gevaar vormen
Pc
Zeeland loodst jonge paling
biniien via speciale aalgoot
Dijkwel gaat Amsterdam adviseren in zorg
Resdan
1
1
Resdan
Weer katten en
hond vergiftigd
BEL
voor meer informatie:
01140-88388
bepaald compleet is, wijzen we
o-Lines. Optiepakketten waarmee
rt ten opzichte van "los" kopen,
nee.
geld rijdt u géén Volvo! Je moet
Bovendien... eigenlijk had u altijd
Irbehouden. Voor informatie over
Imet één van de Volvo-Lines.
ROOSENDAAL, AUTOBEDRIJF BLUEKENS E
ANTI-ROOS
SHAMPOO
voorrogelmiiig Rtbnii
MILD
SSSEES
l-
ANTI-ROOS
SHAMPOO
MET
CONDITIONER
voor (egelnudg gebruik
MILD
assing van Resdan*
Normaal of vet haar Lang of droog haar
Resdan* Normaal
Resdan* Mild
Resdan* Normaal
met Conditioner
Resdan*Mild
met Conditioner
Zeeland
Lte verslaggever
Line-Inwoners van Philippine hebben
Mie hun beklag gedaan over overlast
Vondervinden van druggebruikers. Het
Ég mensen die wonen in de omgeving
elandstraat, Markiezenstraat en An-
Ze meldden de politie dat er regelmatig gebruikte
heroïnespuiten in hun buurt worden gevonden.
De politie heeft de zaak de afgelopen week goed in
de gaten gehouden en volgens chef van dierist C.
van Bostelen van de Zeeuws-Vlaamse politie valt
het wel mee met de overlast die de bewoners heb
ben.
„We hebben heel weinig gevonden om daadwerke
lijk tegen op te treden," aldus Van Bostelen giste
ren in een toelichting.
„Er is geen sprake van druggebruikers die in de la
te avonduren en in de nacht overlast veroorzaken.
Wel zijn inderdaad een paar spuiten gevonden."
De politie was al langer op de hoogte van het feit
dat er wat klachten waren van de Philippiense be
volking uit gesprekken met burgemeester J. van
Rest van de gemeente Sas van Gent.
„Het is begrijpelijk dat het voor die mensen niet
plezierig is dat er wat spuiten worden aangetrof
fen. Voor zo'n klein dorp betekent het heel wat. We
houden de boel dan ook wel in de gaten. Maar dit
staat niet in verhouding tot de overlast waar de
binnenstad van Terneuzen mee te kampen heeft,"
zegt Van Bostelen.
WOENSDAG 12 APRIL 1995 DEEL 1
n VERVOLG VAN VOORPAGINA
Oh wacht even, daar heb ik wat over gelezen. En over ge
schreven ook. Jaren terug al voerde Ad Bom van de Vlis-
singse reptielenzoo Iguana actie tegen de import en ver
koop van die kleine zwembeestjes.
Mensen kochten die schattige langzaam, zoals het schilpad-
fje verslaggever
lelburg - Niet de zee-
gjffl die LPG vervoe-
[rarmen als drijvende
Tnen het grootste risico
Westerschelde, zoals
[lis aangenomen, maar
unoniakschepen. Dat
leen nieuwe studie
risico's op de
tide gebleken.
studie vloeit verder voort
fewaterstaat Zeeland gaat
aken hoe de zeeschepen
noniak en LPG vervoeren,
jrgemaakt kunnen worden,
rierzoek gaat drie jaar du
ll er zullen hoogstwaar-
ilijk nieuwe verplichtingen
(ïders uit rollen.
i uit eerdere onderzoe-
asdat Vlissingen, Breskens^
jreert en Terneuzen in de ge-
none liggen bij een mogelij-
seepsramp met deze risico-
sloffen. Uit de jongste stu-
Jtjktdat de risico's voor Ter
se minder zijn dan altijd is
pmen, omdat de gevaren-
r net buiten de bebou-
jft, voor Hansweert en
s blijft de situatie gelijk,
jivan de bebouwing liggen
ne, maar voor Vlis-
situatie riskanter,
[tagt de gevarenzone rela
as de binnenstad in.
Moerde Staten, die giste-
|'j?r de kwestie hebben ver-
d,zijn het eens met de stel-
li de studie dat het risico
pplaatselijke bevolking in
iaatsen groter is dan de risi-
i de nabijgelegen indus-
b-Een ongeluk met ammoni-
'meengiftige wolk ten gevol-
plben, een ramp met een
r kan explosies en
%vaar opleveren. De risi-
>(t ammoniak zijn echter
|ETootst. Waarom, dat is een
alt verhaal vol jargon. De
|eidsnorm die bekend staat
t Individueel Risico' (de
flwhet risico waaraan ie-
omwonende blootstaat)
prijdt het 'Maximaal Toe-
f Risico' bij Vlissingen,
en Hansweert. Maar
•weer niet overal in die plaat-
T'Bin het geheugen ligt im-
Nj het bezwaar dat de rijk-
We milieu aantekende te-
pbouw van Plan Waterfront
pSthelde-oever bij Breskens,
pargument dat het daar te
J'ijk wonen was. Maar on-
s wees uit dat de risico's
onder het maximaal
P>are bevonden, zodat het
'aar verviel.
Vergunningen
ij-geheten MTR-contour (een
F'® tien tot de macht min-
r® jaar dat er iets gebeurt)
"*bnjdt bij Breskens, Vlis-
Hansweert delen van de
wagsgrens. In principe
gemeenten of de pro-
-• Haar planologisch wat aan
doen. Door geen bouw-
i meer te verstrek-
seld. Dat wil de pro--
niet Men zoekt de eerste
S bij de bron, in en op de
I talf. Vandaar dat het
Jf onderzoek van Rijks-
Zeeland momenteel
tang krijgt.
"tt?er noS ^oor ahe par-
^„«erheden, havenschap-
i wacht, Rijkswaterstaat,
en politie) aan
postzegeltjes om te ontdekken
dat ze alras het aquarium ont
groeiden. Ze werden groter en
groter en minder schattig, en
dus rijp om gedumpt te worden.
Zo handelen mensen.
Als je het als roodwang niet
trof, werd je gewoon door het
toilet gespoeld of in de vuilnis
zak gekieperd, beter af was je
als je baasje in de buurt van de
Goese Veste woonde, want dat
is nu een nieuw leefgebied voor
de roodwangen.
Winterhard
„Daar kunnen ze overleven en
zich voortplanten," zegt Phaff.
„Dat komt omdat ze winterhard
zijn, het is een Amerikaanse
soort en ze kunnen zachte win
ters overleven met een winter
slaap. En alles wat ze eten, zit
er: vis, garnaaltjes en planten."
Ad Bom voerde destijds actie
tegen de trieste impulsaanko
pen door volwassen roodwan
gen in zijn zoo te tonen. Dan
zien aquariumbezitters met ei
gen ogen dat ze vijfendertig
centimeter lang kunnen worden
en wel twintig jaar oud. Bezint,
eer ge begint, was het devies
van de actie.
De roodwang is aan het opruk
ken in Zeeland, maar niet spec
taculair en bedreigend, héél
den betaamt. Wim Phaff
spreekt over 'faunavervalsing'
die hij afkeurt, omdat zo lan-
gerzamerhand 40 diersoorten
die niet thuishoren in Neder
land (van de wasbeer tot de
muskusrat) de inheemse soorten
dreigen te verdringen.
Nerts
De uit de bontfarm onsnapte
nerts bijvoorbeeld kan de terug
komst van de otter verhinderen.
Komt er een schoon stuk water
beschikbaar, dan vestigt zich
daar al snel de nerts, zodat de
otter er niets meer te zoeken
heeft.
.Dat zijn andere problemen. Het
frappante van mijn spontane
kennismaking met de roodwang
is, dat ik als verslaggever des
tijds stukjes over de actie van
Ad Bom schreef. Nogal afstan-
delijk, zonder er verder bedenk
sels op na te houden, vanachter
mijn bureau.
En dan word je opeens, op een
mooie dag, jaren later, onver
wacht geconfronteerd met de
gevolgen van iets dat toen voor
jou actueel was, maar eigenlijk
altijd actueel is gebleven.
Dan zie je de wegwerpschild
pad in levende lijve. Vlak bij
een jongetje dat zit te vissen. En
niets ziet.
-m.
Als het aan professor dr. G. Allaert van de Universiteit in
it- i»
4CL.
Gent en J. Prins van Rijkswaterstaat ligt, komt het er aan het Paulinastrand heel wat drukker uit te zien.
FOTO WIM KOOYMAN
Kerkwerve (anp) - Zeeland gaat jonge paling, glasaal, helpen
de binnenwateren van de provincie te bereiken. Bij wijze van
proef is over de zeedijk bij Kerkwerve, aan de zuidkant van
Schouwen-Duiveland, een zogeheten aalgoot aangebracht. Het
is de eerste 'intrekvoorziening' in Nederland over een zeedijk.
»(str"'""lrijdingsplan voor
gehelde dat niet zolang
■bet nautisch onderzoek
J waterstaat. Dat ram-
ken draaiboek voor de
r»n«ten 0ver ^oe te hande-
HMaa. ramP) moet medio dit
as®zi]n.
Van onze verslaggever Frank Deij
Terneuzen/Gent - Terneuzen
en Gent moeten hun energie
niet stoppen in de aanleg van
een grotere zeesluis bij Ter
neuzen maar in de uitbouw
van de Paulinahaven (bij
Biervliet) tot nieuwe buiten
dijkse zeehaven.
Gent en Terneuzen zouden daar,
naar voorbeeld van Vlissingen
en Rotterdam, gezamenlijk een
deel van de aangrenzende en
braakliggende Mosselbanken als
haventerrein in ontwikkeling
moeten brengen. Dow heeft dat
110 hectare groot gebied twintig
jaar geleden voor zo'n 70 miljoen
gulden voor toekomstige uitbrei
ding gereserveerd maar dat is er
nooit van gekomen.
Die visie leggen professor dr. G.
Allaert van de Universiteit in
Gent en beleidsmedewerker J.
Prins van Rijkswaterstaat direc
tie Zeeland (op persoonlijke ti
tel) neer in de jongste uitgave
van het driemaandelijkse tijd
schrift 'Gent werkt'.
Kwetsbaar
Beide havens zetten nu nog alle
kaarten op een nieuwe zeesluis
en een verbreding van het ka
naal Gent Terneuzen om de toe
gang van grotere zeeschepen
Van onze correspondent
Aardenburg/Eede - Twee katten
bezitters in de gemeente
Sluis/Aardenburg deden gisteren
aangifte van vergiftiging van hun
huisdier.
In Aardenburg is dit de elfde poes
die sedert begin van dit jaar het
slachtoffer werd. In de Peurssen-
straat in Aardenburg werd een
hond vergiftigd. Ook in Eede
werd een kat vergiftigd.
naar Gent en Terneuzen moge
lijk te maken. 'Stop daarmee'
zeggen Allaert en Prins. „Als je
uitgaat van de stelling dat een
sluis voor elk schip een belem
mering vormt en de toegang via
een sluis voor een haven een
kwetsbaar punt is, is de wens om
te komen tot een buitendijkse
haven legitiem."
En als je toch fors wilt investe
ren, - het gaat in beide gevallen
om een miljardenproject -, stop
dan je geld in een oplossing die
echt hout snijdt, aldus populair
samengevat de gedachtengang
van Prins en Allaert. „Beide ha
vens staan in de toekomst voor
een keuzeprobleem. Ofwel de
ontwikkeling gaat in de richting
van 'ieder voor zich' ofwel in de
richting van: 'het geheel is meer
dan de som der delen'. Een twee
de keuze is aan de orde als het
gaat om klein- of grootschalige
ontwikkelingne, met als moge
lijkheden binnen- of buitendijk
se havens, al hoeft het één het
ander niet uit te sluiten."
Het 'proefballonnetje' van het
tweetal is volgens J. Prins be
doeld om de discussie over de
wenselijkheid en noodzaak van
een nieuwe, grotere, zeesluis bij
Terneuzen met een frisse ideeën
te voeden. Want volgens Prins
blijft het namelijk altijd behel
pen met de nieuwe zeesluis en
een breder kanaal. „Het indus
trie-complex van Dow, het aan-
landingspunt van de WOV en de
nieuwe zeesluis, inclusief de ver
ruimde voorhaven, liggen zo
dicht tegen elkaar aan, dat de
marges voor de realisatie van zo
wel de WOV als de zeesluis en
voorhaven eerder in meters, dan
in tientallen, laat staan honder
den meters moet worden uitge
drukt." En de aanpassing van
het kanaal zorgt dan weliswaar
voor meer diepgang maar het
blijft voorzichtig manoeuvreren
met die grote zeeschepen. Lek
ker doorvaren is er niet bij. „Het
blijft een kwetsbare infrastruc
tuur." Prins noemt het 'gepriegel
in de marge', 'planologie op een
postzegel in de polder'.
Bereikbaar
De voordelen van de Paulinaha
ven zijn legio, vindt het tweetal.
De haven is vanaf de Wester
schelde altijd snel bereikbaar.
Dit maakt volgens Prins de ont
wikkeling van een containerter-
minal die geschikt is voor de
grootste container mogelijk. Er
is daarnaast volop ruimte voor
het lossen van RO-RO-schepen
en grote Cape-size (125.000 ton)
erts- en steenkoolschepen. De
erts en de steenkool zou met een
ondergrondse slurry-pijpleiding
(steenkoolgruis en erts, aange
lengd met water) naar Gent ver
pompt kunnen worden.
Allaert en Prins zeggen beschei
den dat hun filosofie niet is on
derbouwd met cijfermateriaal.
Maar schermen niettemin met
toegevoegde waarde die de ha
vens van Gent en Terneuzen per
werknemer hebben. Voor Ter
neuzen en Gent is dat respectie
velijk 150.000 en 214.000 gulden.
Het gemiddelde van alle Neder
landse zeehavens is 152.000 gul
den per werknemer. Het tweetal
wil er in het kielzog van de Raad
van Bestuur van de Zeeuwse ha
vens, dat op rijksstëun aast,
maar mee zeggen dat een (door
de overheid) geïnvesteerde gul
den goed besteed is.
Directeur J. Philippen van het
havenschap Terneuzen noemt
het een prikkelend en serieus
verhaal. „Het is geen verhaal
van vandaag of morgen maar het
heeft alles te maken met strate
gie in relatie tot de toekomstig
afhandeling van vervoerstro
men. Wil je als haven klein blij
ven en specialist of pak je het
grootschalig aan."
Philippen is voorstander van een
haalbaarheidsstudie, zoals die
overigens ook nog naar de zee
sluis gemaakt moet worden. „Zé
stappen wel erg gemakkelijk
over de kosten-baten-analyse
heen. Het is nog maar zeer de
vraag of de Paxdinahaven ten
opzichte van de binnendijkse in
vesteringen een besparing ople
vert. Ik ben er voorstander van
om alles te onderzoeken en het
goede te houden. Het is het een
optie die de moeite van het be
kijken waard is. Het scherpt het
denken aan. Maar ik zeg niet dat
het een hoog realiteitsgehalte
heeft."
Vroeger bereikten glasaaltjes het
polderwater via 'lekkages' in
sluizen. Maar veel sluizen zijn
vervangen door gemalen," waar
door de jonge aaltjes voor een
'gesloten deur' komen.
De provincie wil. daar wat aan
doen, enerzijds omdat paling in
de Zeeuwse wateren thuishoort,
anderzijds ten behoeve van
sport- en beroepsvissers. Buiten
dijks bestaat de constructie uit
een half open, U-vormige goot
•met een breedte van 50 centime
ter. Door de goot wordt een lok-
stroom van zoet water gevoerd
om de glasaal aan te trekken.
Het is de bedoeling dat de jonge
visjes zich over de bekleding van
kokosmat - met onder de hoog-
waterlijn nog een extra laag van
stenen - meters omhoog werken
naar de kruin van de dijk. Bin
nendijks ligt een dichte pijp
waardoor de glasaal in een verza
melbak terechtkomt.
Door die voorziening is het moge
lijk te controleren of de glasaal
ook daadwerkelijk weg weten
met de voor hen gemaakte 'brug'.
Vanuit de bak krijgen zij weer de
vrijheid in het polderwater.
De Zeeuwse aalgoot is de eerste
in Nederland op een primaire
zeekering. Er bestaan al wel er
varingen met eenvoudiger en
minder hoge constructies naast
stuwen in de Lek en de Maas. De
Zeeuwse aalgoot is in werking in
het voorjaar van 1995 en van
1996.
De gedeputeerde voor'milieu en
water, A.M. Dek, en dijkgraaf
A.P. de Haan van het waterschap
Schouwen-Duiveland stellen de
aalgoot woensdag in gebruik.
ADVERTENTIE
(ADVERTENTIE)
me.ADVIESBUREAU LOMBARTS
(013)
362021
Van onze verslaggever
Middelburg - „En ik heb er
veel zin in ook." Demissio
nair D66-gedeputeerde
Dijkwel gisteren over zijn
nieuwe baan als adviseur
ouderenzorg voor de ge
meente Amsterdam. Het is
een baan van enkele dagen
in de week, Dijkwel blijft
daarnaast Zeeuws Statenlid
en voorzitter van de D66-
fractie in de Zeeuwse Sta
ten.
Dijkwel is gevraagd voor een
project .dat ongeveer 2,5 jaar
gaat duren. Hij wordt geen
ambtenaar, maar werkt direkt
onder de Amsterdamse wet
houder van ouderenzorg.
Zijn voornaamste taak is het
beleid van die wethouder en de
leiding van allerlei instellingen
met elkaar in communicatie te
brengen.
Dijkwei: „Er zit wat ruis op die
lijn tussen het beleid en het
veld en die ruis moet ik wegha
len. Het is trouwens geen won
der dat de kontakten wat stroef
verlopen als je ziet hoe druk
een wethouder van zo'n grote
stad het heeft."
Dijkwel-heeft de baan te dan
ken aan zijn werk in Zeeland in
de ouderenzorg, en de vernieu
wing van die zorg, maar zeker
ook omdat hij voorzitter is van
de Commissie Zorg en Cultuur
van het Inter Provinciaal Over
leg, het samenwerkingsver
band van alle Nederlandse pro
vincies. In die functie ontmoet
Dijkwel regelmatig de wethou
ders van de grote steden. Am
sterdam wist dus al wat ze aan
hem hadden. Bovendien is het
geen geheim dat de leiding van
veel Zeeuwse zorginstellingen
Dijkwel roemen om zijn open
en zakelijke stijl van werken.
Dijkwel komt niet terug als ge
deputeerde na de verkiezingen,
omdat de VVD, de PvdA en het
CDA besloten D66 erbuiten te
houden. Daarmee verloren ze
een goed ingewerkte gedepu
teerde.
Dijkwel daar nu over: „Die
kennis is in Zeeland bij het oud
vuil gezet, maar in Amsterdam
willen ze het graag. Ze hebben
liever dat ik gisteren begin dan
vandaag."
Sams0»» 11600 1
AA/IUSE/WENT
Kindertheater "Klutske'
papa Chico Show
Paashaas
Clown Francesco
I 17'
15,17,
15,22,
elke
18 april
22 april.
23 april
17 april
12 april
17 april
zondag
DEMONSTRATIES
zelf gordijnen maken
Sjabloneren
verftechnieken
Bloembinden
Kartonnage
Creative balloons
weekends"
weekends*
11,22,23 april
17,22,23 april
17,19,22 april
tot 24 april
"Laatste dag 23 april
lU r paasdag
zijn
^'■gesloten.
hulst:
nèt iets beter
INDUSTRIETERREIN 'TOL' HULST
V