DE STEM Fwee 60-jarigen 6 Rotmoffen iii Kaaskoppe K k Jazzfestival Utrecht toart echte wereldster u/lriol kling Sgitem/ bx Cineast Joost Seelen maakt documentaire Marinus v.d. Lubbe W Ai SCHIJF Rockzanger Rod Stewart 4stopt voorlopig niet' lai jan Berk en Eva-Maria Hagen op to '®orsaxofonist James Carter Drgden wij de complete ie, alsmede de dak- en 9- 4Dr. Zjivago' uitvoerig gerestaureerd Harp Beethoven Fauré Koos Alberts Interactief muziekstation op televisie Bijdrage Anjerfonds voor Bredanaar PRIL 1995 atingswerken zijn uitgevoerd door I r wil graag reizen, ik wil graag crhriiven, dan moet je dus schreven over reizen" Cees Nooteboom, schrijver Gids «rMarjan Mes rotmof en een kaaskop, oftewel een Duitse en een Neder- jse.Twee vrouwen van zestig: Eva-Maria Hagen en Marjan j, oudere artiestes met ieder een totaal andere bele- jswereld van de Tweede Wereldoorlog en de bevrijding, tar ook met voldoende overeenkomsten om samen op de •ijnken te staan in het verzoeningsprogramma Rotmoffen en moppen. Op 18 april is het tweetal te zien in Oosterhout, «Sapril in Tilburg. taan Berk, vroeger cabaretière oordig vooral schrijf- j van geestige romans over jj-vronwrelaties en gezinspe- jielen, bedacht het concept, met ifa verhalen en dialogen en jl'een keuze uit het repertoire i Eva-Maria Hagen. Deze im- jnte Duitse zangeres en actri- Eiaseen ster in de voormalige zangeres in de traditie uBrecht/Weill. Zij is de moe- fctvan de fenomenale Nina Ha- jiende voormalige levensgezel Biermann, de Duitse jniestzanger. mams liedjes klinken ook in 1 intieme cabaretprogramma ran in het land twintig irstellingen worden gegeven, ^tt is een idee geweest van im- sario Tassy Schmidt die met i theaterbureau onder meer 't Nederlandse belangen van j-Maria Hagen behartigt. Zij |rlde iets doen met vijftig jaar ïvrijding en benaderde zelf de it cabaretières. ir komt bij dat Marjan Berk i! succes heeft met haar ro- is in Duitsland en daar al heel |fitpromotietoemees heeft moe- in naken. i negatieve gedachten over fcitsers en de Duitse taal heeft |n': er deels door moeten herzien. gymnasiumleerlinge had |larjan Berk kort na de oorlog ai zin om Duits te leren omdat Keen enorme weerzin had tegen pal van de voormalige bezet- tt was met haar ouders wegge- pbardeerd uit Rotterdam en pacht de oorlogsjaren door in pisfoort waar haar ouders jo ta huis verborgen. Zij zag de ta verdwijnen en beleefde de tag mee van het verbergen onderduikers. Zo ontwikkel- I' zij een uitgesproken moffen- haat. Marjan Berk werd letterlijk bevrijd door de Canadezen. Een moment dat voor eeuwig in haar geheugen gegrift staat omdat tij dens de intocht van de bevrijders een hond tegen haar witte sokjes pieste. Eva-Maria Hagen ervoer de oor logstijd uiteraard op een totaal andere manier. Zij zag tot haar verbijstering hoe Duitse jongetjes van twaalf, dertien jaar gedwon gen werden om aan het Russische front te vechten. Voor haar waren de Russen, de communisten, de grote bevrijders. Ze zong veelal Russisch werk, Jiddische liederen en actueel, fel kritisch repertoire van Wolff Biermann. Muur Hagen zong ook bij de Berlijnse Muur toen die werd gebouwd, maar viel van haar geloof toen haar vriend Wolf Biermann in 1976 naar West-Duitsland> vluchtte. Zij volgde hem, om er pas vele jaren later achter te ko men dat de Stasi, de Oostduitse geheime politie, haar doen en la ten tot in de kleinste details had gevolgd. Inmiddels is Hagen evenals Berg grootmoeder en gelouterd door levenservaring. Beide artiesten kwamen tot de conclusie dat er in de naoorlogse jaren misschien veel contrasten waren in beider levens, maar dat corruptie, mani pulatie en opportunisme aan bei de zijden van de grens voorkwa men. 'Je bent verwekt, je bent geboren, de plek waar je geboren bent, is absoluut onverdacht', luidt Berks proloog van het programma Rot moffen en Kaaskoppen. Het orga niserende theaterbureau had er eigenlijk een programma over het begrip bevrijding van willen ma ken, maar dat bleek onmogelijk. Voor Marjan Berk was dat begrip immers iets geheel anders dan t ifGEBR. DE BOKX B.v. -Temeuzen - Tel. 01150-13876 fa. Noens met het nieuwe 4587 EC Kloosterzande 3200 Telefax 01148-296 j| t?°r Rinus van der Heijden f8 hebben teveel goden ge- V?0n? no§ £n ééntje te kun- t'Beloven. Maar toch... de t 'ariSe Amerikaanse te- axofonist James Carter °&een hoger plan wor- 9 gestéld, ttS?101!. weekeinde was zijn ei Jazzfestival in lit vl!f.c tse Vredenburg rond- 'hjstereiid. Het is niet liaU n om te stellen dat hij tjj.en.Itatere impact heeft SmamVéS Van de a£SeloPen R bezit een ongebrei- ïwr de 1 bij hakketakt iazztenorengeschiedenis h Ben w' k3ar ^ftaie Shepp, Rollins „a i ?er naar Sonny pavid Mum Coltrane naar Vreenc Y' maar b0Venal IS RhJ i^er, met een dik- kbiedm toont daarbij toed het moois dat met ""tganeer n tranen door zijn N^^eschaPen.Maar- Je mond van open - Los Angeles (dpa) - Dertig jaar nadat Omar Sharif en Julie Christie in de ijzige Moskouse winter voor el kaar in vuur en vlam raak ten, keert 'Dr Zjivago' terug op het witte doek. De film is door de huidige ei genaar, Turner Entertain ment, gerestaureerd en ging vrijdag in New York en Los Angeles voor de tweede maal in première. Sharif, die gisteren, maan dag, zijn 63e verjaardag vierde, wijdt zich tegen woordig voornamelijk aan paardenfokken en professio neel bridgen. Maar voor de comeback van 'Dr Zjivago' laat hij alles staan en vloog hij naar New York. Het enorme succes van de film behoedde hem tenslotte „voor een eindeloze reeks rollen op een kamelenrug", zei hij. De acteur doelde op 'Lawrence van Arabië', die hem in 1963 een Oscar voor de beste bijrol opleverde. Marjan Berk en Eva-Maria Hagen samen in het verzoeningsprogramma 'Rotmoffen en Kaaskop pen Op 18 april zijn ze te zien en te horen in Oosterhout. foto peter paul vos voor haar Duitse collega. Zo ontstond een verzoeningspro gramma dat behalve over de oor log ook gaat over de latente mof- fenhaat in Nederland en de cliché's over de Nederlands- Duitse betrekkingen in de afgelo pen vijftig jaar. Zimmer frei is daarbij het sym bool want 'tussen mei en septem ber zijn we wat blij met de mof fen'. Twee nog net niet bejaarde, vitale vrouwen zingen en vertel den er over in een verzoenende confrontatie tussen twee natio naliteiten die nog altijd met el kaar op gespannen voet staan. 'Manipulatie' is voor Marjan Berk de essentie van haar romans over familieverhoudingen en nu ook van dit cabaretprogramma, „Ze zeggen wel eens dat het in mijn boeken altijd over neuken gaat, maar in werkelijkheid gaat het over opportunisme en corrup tie". Schrijven vindt ze een erg eenzame bezigheid. Ze vindt zichzelf ook nog altijd een 'ordi naire komediante', die „nu ge noeg moed heeft verzameld om in het theater met beperkte midde len te kunnen zeggen wat ik meen." Romans Voordat Marjan Berk haar ne gentien romans schreef, was zij een populaire cabaretière en ac trice die werkte met Wim Kan, Wim Sonneveld en Guus Vleugel. Ze stond in vier eenakters met Willem Nijholt en was onder meer verbonden aan de toneel groepen Centrum en Theater. Berk is ook de schrijfster van het scenario van de populaire tv-se- rie Vrouwenvleugel, waarvoor zij in 1994 de Gouden Televizierring ontving. Marjan Berk en Eva-Maria Ha gen wórden in Rotmoffen en Kaaskoppen begeleid door de Nederlandse gitaristen Ruud-Jan Bos en Francois van Bemmel en door de Nederlandse gitarist Siegfried Gerlich. Het cabaretprogramma 'Rotmof fen en Kaaskoppen' is op 18 april in De Bussel in Oosterhout en op 19 april in Schouwburg Tilburg. foto wieringa hij weigert te kopiëren. Hij ont doet jazzstandards liever van hun intrinsieke schoonheid en over giet ze met heldenmoed. Moed die praktisch alle jonge jazzmusici ontberen, maar waarnaar de jazz anno nu smacht. En daarom is James Carter dè ontdekking van deze jaren ne gentig. Met zijn eigen kwartet zorgde hij voor het absolute hoogtepunt van het zevende SJU Jazzfestival in Utrecht. Night in Tunesia, daar opende hij mee. Via een razende intro met bloedstollende adem- technieken, pikte hij het thema op en zie, er werd zomaar een nieuw stuk geboren. Dat gebeur de ook met het praktisch onher kenbare What Is This Thing Cal led Love, waarin hij de vrijheid nam de teugels te kappen die door conservatoria en andere op leidingsinstituten over de gehele wereld zo strak worden gehou den. Kan iemand Somewhere uit West Side Story zo indringend vertol ken, voor zoveel kippevel zorgen? Elias Parish Alvars: wie heeft ooit van hem gehoord? Hon derdvijftig jaar geleden lag dat anders. Hector Berlioz noemde hem 'de Liszt van de harp, een tovenaar'. De Engelse harpist Elias Parish Alvars (1808-1849) was een Europese beroemdheid. Hij bracht het tot keizerlijk Kammermusiker aan het Ween- se hof. Zoals veel virtuozen in dat typische virtuozentijdperk speelde Alvars niet alleen an dermans werk maar componeer de hij ook veel voor eigen ge bruik, een stuk of honderd wer ken. Op de cd 'Romantic Harp Con certos' staat Alvars' Harpcon- cert uit 1846, geschreven in Leipzig, met behulp van Felix Mendelssohn - dit met het oog op de instrumentatie. Dit harp- concert is helemaal geen slechte muziek. De harppartij is na tuurlijk allesoverheersend, de orkestgedeelten zijn een stuk minder - maar dat geldt ook voor de pianoconcerten van Chopin. De Franse harpiste Marielle Nordman speelt op deze cd, naast dit ontstofte concert van Alvars, ook het bekendere harp- concert van Frangoix Adrien Boieldieu, geschreven in 1795. De latere operacomponist (La Dame Blanche o.a.) was toen 20 jaar. Boieldieus harpconcert is een heel mooi en charmant werk: vooral het slotdeel blijft lang in je hoofd hangen. De werken worden op deze cd vakkundig en lichtvoetig ge speeld. De begeleiding is in han den van het Franz Liszt Kamer orkest onder leiding van Jean- Pierre Rampal - een fluitist die zoals veel van zijn collega-solis ten de dirigeerstok ter hand heeft genomen. (Sony SK 58919) HANS ROOSEBOOM Beethovens pianosonate opus 13 is bijgenaamd de Pathétique. De componist schreef het werk in 1799, aan de vooravond van de 19e eeuw. Het is één van de re voluties in de muziekgeschiede nis. Nooit eerder was er zó voor het klavier geschreven: robuust en onstuimig enerzijds, teder en romantisch zangerig anderzijds. Met deze pianosonate trok Beet hoven registers open die genera ties componisten na hem konden benutten. De Pathétique is zo beroemd, zo vaak gespeeld en opgenomen, dat je haast zou vergeten wat een prachtig en uniek werk het is. De Weense grootmeester Alf red Brendel laat dat maar weer eens horen. Brendel is, niet voor het eerst, bezig aan een integra le opname van alle Beethoven- sonates. De voorliggende cd werd geregistreerd in juni 1994. Behalve de Pathétique biedt de ze schijf Beethovens grote sona te opus 22 in Bes, geschreven in 1800. Ook deze, zelden gehoor de, sonate heeft een revolutio nair karakter. Want in dit werk, als je er eens goed voor gaat zit ten, hoor je reeds de Beethoven van de veelgeprezen late piano sonates. Waar de Pathétique een geniale uitschieter is die in geen enkel kader is onder te brengen, daar legt Beethoven met de so nate opus 22 een proeve neer van de stijl die als de echte Beet- hovenstijl is gaan gelden. Vooral in het langzame deel, Adagio con molto espressione, laat Alfred Brendel horen hoe dicht hij als uitvoerend musicus bij Beethoven staat. (Philips 442 774-2) HR Vroeger kwam je voor bepaalde functies pas in aanmerking wanneer je een staat van dienst had die slechts bereikt kon wor den door het klimmen der jaren. Leeftijd gold nog als een ver dienste. De Franse componist Gabriel Fauré werd op 52-jarige MUZIEKRECENSIES leeftijd leraar aan het Parijse conservatorium (1897), en op zijn 60e directeur (1905). Zijn bekendste leerling was Maurice Ravel. Hij behield die invloed rijke positie in het Franse mu ziekleven tot op 75-jarige leef tijd (1920). In de resterende ja ren van zijn leven - hij overleed in 1924 - componeerde hij ver der, ondanks een kwellende doofheid. Eén van die laatste werken was een tweede Cellosonate (1922). De eerste had hij geschreven tij dens de Eerste Wereldoorlog, in 1917. Fauré stond muzikaal ge zien met twee benen in de 19e eeuw, en zag om zich heen de wereld veranderen, zijn eigen leerlingen voorop. Toch zijn die twee cellosonates van een unie ke eigen schoonheid, als het wa re losgezongen uit de klankwe reld waaruit de componist af komstig was. De complete werken voor cello en piano zijn uitgebracht op één cd, uitgevoerd door Stephen Is- serlis (cello) en Pascal Devoyon (piano). Met inbegrip van de be roemde Elégie en Sicilienne. Prachtige, melodieuze muziek van de eerste rang. (BMG 09026 68049 2, CD Van De Maand) HR KOOS Alberts is geen Johnny Jordaan of Willy Alberti. Hij mist de uitstraling van zijn twee idolen. Bij Koos hoor je ook niet de na tuurlijke vibrato, de dramatiek in zijn stem, die Johnny Jordaan wel had, noch de huiveringwek kend zuivere hoge C, die Willy Alberti moeiteloos uit zijn mol lige keel gooide. Toch is Alberts er op zijn laatste cd, Samen terug naar Mokum, prima in geslaagd om de tijd even stil te laten staan, zoals het in die echte Jordanese cafés ook nog altijd lijkt of Jordaan, Al berti én Manke Nelis in leven zijn. Samen met de Amsterdamse 'moten' Renée de Haan en Roos, plus Peter Beerse en De Mokum- mers zingt Koos Alberts op Sa men terug naar Mokum ruim drie kwartier vol met medley's van oude krakers uit De Jor daan. Nummers, die een beeld schep pen van wapperende baaien rokken, dansende mensen en lonkende glazen. Bij geen enkele muziekstijl lig gen een lach en een traan zo dicht bij elkaar als bij het oeu vre uit De Jordaan. Bittere tra nen om Dievenwagen, Amster dam huilt, De vlieger en Opoe, ik ben V zo dankbaar. En een gulle lach bij het horen van Va der, waarom hebben de giraffen, Pruimepap en Ze moppert al weer. Het is bij dit soort muziek - als zo vaak - het ene uiterste of het andere. Wie er niet van houdt, krijgt bij het horen van deze cd ongetwijfeld alras braakneigin gen. Maar de bofkont, die er wel van houdt, die waant zich onmiddel lijk in café Bolle Jan, café Rooie Nelis of bij De Twee Zwaantjes en smult vanaf de eerste secon de, om na drie kwartier - on danks zijn schor gezongen keel - de startknop van zijn cd-speler meteen opnieuw in te drukken. (CNR Music) JACQUES HENDRIKS DINSDAG 11 APRIL 1995 DEEL D Amsterdam (anp) - The Box is de naam van een nieuwe in teractieve muziekzender, die vanaf juni in Nederland te ontvangen is. Het televisiesta tion zendt 24 uur per dag, ze ven dagen in de week uit, en werkt als een juke-box. De kijker kan via een 06-tele- foonnummer een keuze maken uit 300 muziektitels. De kosten van een aanvraag bedragen één gulden per minuut. Het hoofd kantoor van The Box komt in Amsterdam. The Box is een project van het Amerikaanse Video Jukebox Network (VJN) en Quote Media. Beiden bezitten 50 procent van de aandelen. In de VS bereikt The Box meer dan 21 miljoen kijkers. In Groot Brittannië is het vooral bekend als springplank voor jong talent. Bij de start in Nederland zullen zo'n twee miljoen mensen het station kunnen ontvangen. Bin nen een jaar zal heel Nederland - 5,8 kabelaansluitingen - erop kunnen afstemmen, hoopt Maar ten van den Biggelaar van Quote. Quote brengt in Nederland het zakenblad Quote, maar ook Elle, Elle Wonen en Santé op de markt. Samen met Veronica en de Dagbladunie bereidt het ook de komst van een radionieuws zender voor. Rod Stewart en zijn vrouw Rachel Hunter. foto anp Londen (rtr) - De Britse rockzanger Rod Stewart heeft geen plannen om zijn muzikale carrière na 25 jaar te beëindigen. Dit heeft platenmaatschappij Warner Brothers maandag meege deeld na een bericht hierover van het Britse sensatieblad The Sun. De platenmaatschappij ontkent dat Stewart had aangekondigd dat zijn volgende, in juni te be ginnen tournee zijn laatste zou zijn. „Het verhaal is totaal verzonnen. Een en al leugens", zei een woordvoerder over het verhaal in The Sun. Volgens de krant maakte de zan ger onlangs het nieuws in Zuid- Frankrijk bekend na een vakan tie met zijn vrouw Rachel Hunter en twee jongste kinderen. „Ik wil stoppen op het moment dat ik nog steeds in topvorm ben", zou Stewart volgens The Sun hebben gezegd. De rockzanger begint zijn tournee in het Schotse Aberdeen. Van onze filmredactie De Bredase cineast Joost Seelen heeft 5000 van het An jerfonds gekregen om onderzoek te kunnen doen naar Ma rinus van der Lubbe (1909-1934). Seelen gaat een filmdo cumentaire maken over deze Nederlander, die na de brand van het Berlijnse Rijksdaggebouw in 1933 ter dood werd gebracht. Het geld van het Anjerfonds is bedoeld voor research en het schrijven van het scenario van de film, die wordt uitgebracht door de Stichting Zuidenwind in Breda. De documentaire gaat Water en vuur heten. De titel slaat niet alleen op de Rijksdagbrand, waarvan nooit duidelijk is geworden of Van der Lubbe er alleen voor ver antwoordelijk was, maar ook op diens pogingen om het Ka naal over te zwemmen. De jonge politieke activist met communistische symphatieën was aanvankelijk metselaar maar werd ten gevolge van verminderd gezichtsvermogen los werkman. Eeerder wilde hij al voor zich zelf graag een bedrijf op com- munistisch-anarchistische grondslag vestigen, maar had geen geld. Toen het tijdschrift Het Leven 5000 gulden uitloof de voor de eerste Nederlander die het Kanaal zou overzwem men, heeft Marinus van der Lubbe diverse pogingen onder nomen. „Hij was een omstreden een ling," aldus Joost Seelen wiens belangstelling voor eenlingen in conflict met de maatschap pij eerder bleek uit de succes volle documentaire Jaar 1 ('Alan Reeve na dertig jaar op sluiting'). Deze documentaire wordt op 26 mei uitgezonden door de RVU. Vermalen „Mijn bedoeling is om in Water en Vuur te laten zien hoe het eigen, kleine persoonlijke le ven werd vermalen door de grote geschiedenis", zegt Joost Seelen. „Van der Lubbe was maar een eenvoudige man, die het slachtoffer is geworden van het nazi-regime. Tevens werd hij door zijn eigen communis ten als handlanger van de na zi's afgeschilderd. Hij was de enige die ter plaatse kon wor den aangehouden bij de brand van de Rijksdag. Zelf verklaar de hij dat hij de enige dader was, maar dat is nooit bewe zen." De nationaal-socialisten gre pen de brandstichting aan om de communisten en socialisten uit te schakelen en voorgoed de macht te grijpen. „Ik wil laten zien", aldus Seelen, „hoe de het beeld van de geschiedenis voor eigen propagandadoelein den kon worden gemanipu leerd, ook later door het com munisme." Nieuw materiaal Interessant is dat de Bredase cineast gebruik kan maken van onlangs vrij gekomen archief materiaal uit het voormalige Oost-Duitsland. Een Nederlandse historicus gaat voor hem onderzoek doen in Berlijnse Stasi- en Russische archieven. „Detailonderzoek laat ik liever aan een ander over." Joost Seelen wil tevens gebruik maken van beelden uit Oost duitse speelfilms over Marinus van der Lubbe. Op die manier wil hij het ver haal vanuit een nieuwe invals hoek belichten. Stilletjes hoopt hij natuurlijk ook nieuwe aspecten aan deze nog altijd omstreden zaak te ontdekken. Het scenario van Water en Vuur moet het eind van dit jaar klaar zijn, de film zelf zal volgend jaar worden opgenomen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 23