tuWMatf Hatthaus is eigenlijk een opera I Mythe 'Dromen kunnen je leven verrijken' Internationale actie nodig om kunstroof uit Afrika te stoppen Fascinerende dans van Shusaku Dormu ote Geld Bingo j0s van Veldhoven dirigeert Bach in Aardenburg en Breda I Utrecht - Voor de 50e keer is aanstaande zondag in Breda je Matthaus Passion van Johann Sebastian Bach te ho- Alle vijftig keren is de uitvoering van dit muzikale evenement georganiseerd door de Stichting Matthaus Ipassion Breda. „De Bredase stichting wilde iets bijzon es voor hun vijftigste Matthaus Passion, en met die „aag kwamen ze bij mij," vertelt dirigent Jos van Veld- Grote Super) Bingo ZOEKT U NIEUWE BEDRIJFSRUIMTE? J>e agenda's en voorzover van toepassing de daarop etrekking hebbende concept-raadsvoorstellen zijn por de aanvang en tijdens de vergaderingen voor ten ieder ter plaatse verkrijgbaar. 'nüSTEM GROTE GIDS D4 Je huis in de krant jrengt mensen over de vloer. ECENT OPGELEVERD!' EEDS 50% VERHUUR»!! 1. verhuur: Bouwburo Floren B.V- tel. 076-413543 Wolf van den Hoek en Inge Ipenburg presenteren 'Droomland' bij RTL5 Danstheater in De Bussel in Oosterhout 'Bayardère' »uw van de sector Stadsontwikkeling en -behe lie Milieu), Herengracht 7 te Temeuzen [tot 20 mei 1995 elke werkdag van 09,00 t t 1 uur en van 13.30 tot 16.30 uur en voorts elk Ejerdag van 19.00 tot 22.00 uur. lenen die de stukken wensen in te zien TJerdagavond van 19.00 tot 22.00 uur wordeü locht daarvan vooraf mededeling te doe" 101150-75458). beschikking is niet gewijzigd ten opzichte van bntwerp. [aandacht wordt er op gevestigd, dat terzake van onderhavige beschikking tot 20 mei 1995 1 openstaat bij de afdeling Bestuursrechtspraak Ide Raad van State voor: Tegenen die overeenkomstig artikel 3.24 en 3,25 Lan de Algemene wet bestuursrecht bedenkingen hebben ingediend tegen het ontwerp van het besluit: pe adviseurs die gebruik hebben gemaakt van pe gelegenheid advies uit te brengen over het pntwerp van het besluit; enige belanghebbende die aantoont dat hij re. pelijkerwijs niet in staat is geweest overeen. Jkomstig de onder a. vermelde artikelen beden- Ikingen in te brengen. eventueel beroepschrift dient gericht en ge. Jiden te worden aan de afdeling Bestuurs- thtspraak van de Raad van State, Postbus 20019 p0 ÈA 's-Gravenhage. lorts wordt er nog op gewezen dat: Ide beschikking van kracht wordt na afloop van Ide beroepstermijn, tenzij tijdig beroep is inge. Isteld en met toepassing van artikel 36 van de (Wet op de Raad van State, juncto artikel 8.81 Ivan de Algemene wet bestuursrecht een ver- lzoek wordt gedaan tot het treffen van een voor- I lopige voorziening; I een verzoek tot een voorlopige voorziening ge. I richt moet worden aan de voorzitter van de af- I deling Bestuursrechtspraak van de Raad van State; 1 de beschikking niet van kracht wordt voordat op I het verzoek als bedoeld onder 2 is beslist. Irneuzen, 7 april 1995. urgemeester en wethouders van Terneuzen, fcretaris, burgemeester, p.J. de Brauwer. drs. R.C.E. Barbé. IBARE C O AA AAI S- IRGADERINGEN De burgemeester van Terneuzen brengt ter gemene kennis dat in het stadhuis een openbare ergadering zal worden gehouden van de hieronder prmelde commissies op de aangegeven tijdstippen: commissie voor welzijnszaken, personeelszaken, informatie en organisatie, onderwijs en sociale zaken op woensdag 12 april 1995 te 19.30 uur commissie voor de gemeentefinanciën en milieu zaken op donderdag 13 april 1995 te 19.30 uur, commissie voor volkshuisvesting, ruimtelijke or dening, openbare werken en verkeerszaken op donderdag 13 april 1995 te 19.30 uur. Het publiek heeft gelegenheid direct na de opening van de commissie vergaderingen over de aan de orde zijnde agendapunten het woord VRIJDAG 7 APRIL 1995 Terneuzen, 7 april I995. De burgemeester voornoemd, drs. R.C.E. Barbé. It in t'Reynaertshof id. 9 apr. Hoofdprij- 00,- 300,- 400,- i00,- Diverse extra en! Aanv. 19.30u. aar zit u dan. Een heerlijk huis op 't oog, maar eerst moet u mooi uw huidige woning kwijt. De beste manier: een advertentie op opvallend formaat. >at kost minder dan u denkt en verkoopt sneller, want: de makelaar weet van wanten en kranten In#Hans Rooseboom pven. B„,an Veldhoven is artistiek lei- Ikvande Nederlandse Bachver- óng, een club die die sinds S bestaat, met de bedoeling ■uitvoeringen van de Matthaus ■passion te realiseren. Eigenlijk wilde de Stichting Matthaus Passion Breda het liefst a uitvoering door de Neder landse Bachvereniging. Maar die ■uitvoering vindt op Palmzondag ■traditioneel plaats in Naarden. I Daarom ben ik voor Breda gaan Snadenken over iets bijzonders", Iddus Van Veldhoven. Overigens cat deze Matthaus een dag eer- Ier,op zaterdag, in Aardenburg. I j'ben uitgekomen op twee ko la van conservatoriumstuden- ta één uit Den Haag en één uit liisterdam. Op beide conserva toria geef ik les. Het zijn de beste laigstudenten van Nederland. |anen vormen ze twee koren van ■elk twintig zangers. Als orkest Ib ik het barokorkest Concerto l'!l aangetrokken, dat speelt op ■Ustorische instrumenten." Ifiet alleen achter het koor, ook lichter de keuze van de zangsolis- |b zit een weloverwogen beleid, lias van Veldhoven; „Je kunt wel slersolisten inhuren, maar ik ■noest óók rekening houden met ■let evenwicht. Omdat het om ko- |ienvan talentvolle jeugdige zan- gers gaat heb ik als solisten afge studeerde zangers van dezelfde tee conservatoria gecontrac teerd. Die solisten zijn voor het publiek nog onbekende namen. Alleen voor de twee dragende uilen, de Evangelist en de Chris- ss, heb ik gekozen voor twee agers die als het ware boven de ntijen staan." ■Historisch Behalve muzikale had Van Veld hoven ook historische o verwegin- Hgen bij de keus van koor en solis- Iten. „Het is historisch verant woord om het verschil tussen het koor en de solisten niet al te groot te maken. Dat was in Bachs tijd namelijk ook niet zo. Zijn solis ten kwamen gewoon uit zijn ei gen koor van de Thomaskirche. Eigenlijk is het een rare praktijk die er tegenwoordig is gegroeid. Je hebt ergens een koor dat de Matthaus zingt, en de solisten ko men uit hele andere delen van het land. In onze komende uitvoering zit dat dus dichter bij elkaar. Ik hoop dat het te horen is. Een keer of acht heeft Jos van Veldhoven de Matthaus Passion ondernomen, met in totaal onge veer 50 uitvoeringen. „Steeds duidelijker is mij de grote struc tuur van het werk geworden. Ei genlijk is het gecomponeerd als een opera. Dramatische gebeur tenissen, afgewisseld met heel persoonlijke commentaren in de vorm van aria's. Er ligt aan de Matthaus een groot plan ten grondslag, van Bach zelf, of van zijn tekstschrijver. Er zijn sterke vermoedens dat de Matthaus aanvankelijk een-korig was ge componeerd. Maar waarschijn lijk omdat hij de dialoogvorm van geweldige betekenis achtte om het stuk meer dimensie te ge ven, heeft hij gekozen voor twee koren. Op die manier kun je me ningen laten botsen, de drama tiek vergroten. Als er een aria is in het ene koor, reageert het an dere koor. Alles bedoeld om de boodschap beter over te brengen. In de barok gaat het niet zozeer om de muziek als om de bood schap die door middel van de mu ziek overgebracht moet worden. Bach doet dat heel knap, hij grijpt diep in het verhaal in, met gebruikmaking van alle middelen van de retoriek." Toonsoorten „Natuurlijk gebruikt Bach vooral muzikale middelen. Zo lag in zijn tijd de toonsoortensymboliek 7/4, aanv. 20.00J. Café Benelux, Koewacht, ieder-, een van harte weitom. 1 boek 35,- of Bfr.700. 2 boeken 55,- of Bfr.10" idrijvencentrum „Vosdonk" te Etten-Leur Hagemuntweg/Munnikenheiweg. }G TE HUUR enkele bedrijfsruimtes van 0.150.175.200 en 225 m2. L"!^isctfe almacht bestreed U'erk, wolmtkZ8f'°°ê in,Kl Kopland. Het met psychofarmaca net, een Tl"4 %eneest, zelfs al voelt het verlies ondragelijk. Er is al- \*>°or<ien ~tovenaar voor nodig: Het is de dood die zoekt naar Wei, - voor het moment waarop ik, en wat hij ook zegt, ik ben De 50e Matthaus Passion in Breda wordt geleid door Jos van Veldhoven pichters liegen de waarheid. \0ieit poëziehandboek of dit ioma staat erin. Met recht en len, want geen dichter bekom- wrtzicli om voor wat verteke- img. Het woord is almachtig en [W ie werkelijkheid naar zijn 'intt Is er voor de sfeer van liefdesverdriet een druilerige regen nodig, de mier schrijft die erin. Al is de liefde vergaan bij hoogzomerse tropi- m temperatuur. Moet de betreurde dode nog antwoord kunnen ge- va op de openstaande vragen van rouw en verdriet, het woord van P Hchler wekt het lijk op. In droom of zinsbegoocheling keert de ge- torvene terug en geeft met dichterlijk gestamel bescheid. pi woord van de dichter heeft toverkracht. Bezweert, roept op en mala het onbestaanbare mogelijk. Voor de lezer, maar vooral voor mzelj. Achterberg was een magicus, een Orpheus die met zijn ge- ng de sleutel op het schimmenrijk in handen had. Maar hij was niet Wittige. |%er Kopland, op het eerste gezicht een dichter van aardse con- V'ietheid, gelooft even hard in de magie. Als dichter en als zenuwarts, fm zijn bundeltjes over vee, orgeltjes, fietsen en lege plekken, '"'rijft hij 'dankzij de dingenen over zulke dagelijkse zaken als «ooie beloften', in feite doet hij niet anders dan de tovenaar-dichter, fihi'weert de ondragelijkheid van de werkelijkheid en verandert ónvrede, ongenoegen en ongeluk met een enkel woord in acceptabele mteit. nee/r hij het in zijn beroemdste gedichtje 'Jonge slaover zijn on- pcw verlies te lijden, te rouwen en dood onder de ogen te kunnen i;,r"nsformeert hij hij het grote gevoel tot beheersbare ironische ^'mentaliteit. „Alles kan ik verdragen, het verdorren van bonen, 'fende bloemen, het hoekje ardappelen kan ik met droge ogen fooien, daar ben ik werkelijk hard in. Maar jonge sla in seplem- 'ri "et geplant, slap nog in vochtige bedjes, nee. Kopland zelf met poëtische woorden kan, verlangt hij ook van ff/W' van de mensheid. Als hoogleraar biologische psychiatrie heeft ']wder zijn officiële naam Van den Hoofdakker een beslissende mtng gegeven aan de zaak Chabot. De Haarlemse psychiater "bot heeft een mevrouw die na een dramatische scheiding vervol- 'aar beide kinderen verloor en die daarom geen zin meer zag in bestaan op haar uitdrukkelijke verzoek geholpen bij haar zelf- m yan den Hoofdakker getuigde als deskundige dat de me- "H' behandelbaar was en dat er zodoende geen objectieve reden |j°s °m d°°d te willen. Dat ze met goede pillen en therapie wel over verlies heen had kunnen komen en dus weer een bestaanbaar jan zou kunnen leiden. Of is het lijden? ijde mevrouw zelf ook wel. Pillen en praten kunnen veel, be- LjJ je' 'naar niet genoeg voor haar. Wat voor haar belangrijk was, I e essentie van haar bestaan uitmaakte - het moeder kunnen zijn tefat" /"!e' kaar kinderen - kon niet op recept en met een aantal uren ot leven gewekt worden. Zij zag zichzelf voorat als liefhebben- 'n ir^zame figllur voor de kinderen die ze zelf het leven geschon- i,en groot gebracht. Dat was haar ontnomen en dus was de zin or leven verdwenen. Een legitieme afweging, maar niet voor de lighter-psychiater. 'tsch er mel woorden en middelen een nieuwe werkelijkheid Win n 'h ka" worden> hoe arm ook en dat die toereikend behoort te Jvenvpi Jtisop basis van Van den Hoofdakkers deskundigheid Jn 'e' vertrouwen in de medische stand beschaamd te hebben. \jbre jd'Van den Hoofdakker doet is echter veel gevaarlijker: rft/celft, ml"he in de wereld dat de magie van woord en pil de ion n""r haar hand kan zelten- En dat voor een arts die 'n 'r bei n°k n'eI hooggeleerde dagen ageerde tegen 'het bolwerk teniheue'ers'' Die de patiënt trachtte te overtuigen van de ontoerei- - n de T1 ^e' medisch model en die de bijna religieuze overgave vast. De Matthaus Passion begint in e klein, de toonsoort van diepe droefenis. In andere gevallen ge bruikt hij toonsoorten die her oïsch, troostend, boos of scherp zijn. Het zorgvuldige gebruik van solo-instrumenten draagt daar aan ook bij. En ook bijvoorbeeld stuurt Bach met hele lange adem een lijn door de vele koralen in deze Passion. Iedere keer staat het koraal in een lagere toonsoort dan de vorige keer. Het publiek hoort dat .niet bewust, maar ef fect heeft het zeker." Jos van Veldhoven is artistiek lei der en dirigent van de Neder landse Bachvereniging. Die is in 1922 opgericht, met als doel de Matthaus Passion uit te voeren. „In 1983 maakte de Bachvereni ging de ommezwaai naar de au thentieke uitvoeringspraktijk ge maakt. Ik werd toen benoemd. We hebben een barokorkest op gericht en een klein vocaal en semble de Cappella Figuralis, voor muziek uit de 17e eeuw. De activiteiten van de Nederlandse Bachvereniging zijn enorm uitge groeid. Ons repertoire loopt nu van Monteverdi tot Mozart. Kort om, alle muziek die op authen tieke instrumenten is uit te voe ren. We wedden dus op twee paarden: de traditionele uitvoe ringen in de Paas- en Kersttijd, en ander repertoire in de rest van het seizoen. De helft van de con certen wordt geleid door gere nommeerde gastdirigenten. „Zelf heb ik na de middelbare school eerst medicijnen gestudeerd. Ik speelde orgel en piano en was ook jongenssopraan geweest. Ik ben overgeschakeld naar muziekwe tenschap. Pas na mijn kandidaats ben ik naar het conservatorium gegaan. Ik ben afgestudeerd in twee hoofdvakken: koordirectie en orkestdirectie. Bij de oude muziek was ik nog lang niet be land. Ik deed Brahms, Mendels sohn, Poulenc. Wat ik in die tijd vooral haatte was het werken met symfonie-orkesten. Die vonden één repetitie genoeg!" „In de oude muziek is alles veel beter geregeld. Oude muziek is eigenlijk allemaal kamermuziek. foto nederlandse bachvereniging Je krijgt nooit met routineuze ge zelschappen te maken. Want ie dereen moet altijd op z'n tenen lopen. Dat hebben we gemeen met de nieuwe muziek. Dat maakt het werken in de sector oude muziek aantrekkelijk. Nog afgezien van de muziek natuur lijk." Jos van Veldhoven dirigeert de Matthaus Passion van Johann Se bastian Bach op zaterdag 8 april in de Sint Baafskerk te Aarden burg (14.00 uur) en op 9 april in de Grote Kerk van Breda (14.00 uur). Solisten Rufus Muller (evan gelist), Harry van de Kamp (Chris tus), Anne Grimm (sopraan), Xe- nia Meijer (alt), Otto Bouwknegt (tenor), Tom Sol (bas). Door Anja van den Akker Er zijn mensen die beweren dat ze nooit dromen. Regel rechte nonsens, want ieder mens droomt. Gemiddeld vier a vijf keer per nacht. Dat is een van de misver standen die in het nieuwe RTL5-programma Droom land vanavond worden rechtgezet. Droomdeskundige Wolf van den Hoek beantwoordt samen met presentatrice Inge Ipenburg (vooral bekend als Martine Haf kamp uit 'Goede Tijden Slechte Tijden') negen weken lang alle vragen op het gebied van dro men. Hoe komt het dat we dromen, wat betekenen ze, waar komen nachtmerries vandaan en hoe kunnen we dromen beter ont houden? Geen louter technische benadering vanuit Freudiaanse of andere invalshoek, ook geen vrijblijvende babbel over onze nachtelijke belevenissen. „We bewandelen de gulden mid denweg. Het wordt geen weten schappelijk programma. We willen de mensen animeren", al dus Van den Hoek, van huis uit arbeids- en organisatiedeskun dige, maar al tien jaar intensief bezig met dromen. Droomland gaat ervan uit dat dromen een verrijking van je leven kunnen betekenen, mits je ermee om weet te gaan. Inge Ipenburg kan in dit pro gramma haar eigen nieuwsgie righeid én interesse in mensen kwijt. „Dat was voor mij abso lute voorwaarde om dit pro gramma te presenteren"stelt de actrice die zich bewust niet te veel in haar onderwerp heeft verdiept. „Laat dé kennis bij Wolf liggen en mij de onwetende nieuwsgierige zijn", geeft ze de rolverdeling tussen beiden aan. „Ik ben er voor de mensen, Wolf voor de vragen. Niet te diep graven is het motto van Droomland. „De droom als therapie, daar doen we in dit Wolf van den Hoek en Inge Ipenburg foto hennv miltenburg programma niet aan", legt Wolf van den Hoek uit. „Maar we ma ken de mensen er wel van be wust. We tippen alles een beetje aan. De voorspellende droom bijvoorbeeld, daar hebben veel mensen iets mee. We melden dat er databanken bestaan, waar je je dromen in kunt zetten en kunt zien welke dromen er zoal uitge komen zijn." Stofzuiger Kinderen dromen meer dan vol wassenen en mannen dromen anders dan vrouwen. Veel van onze dromen zijn een verwer king van de dagelijkse beslom meringen. Van den Hoek: „De zogeheten dagresten. Het zijn vaak luchtige dingen. Ik noem ze altijd: de stofzuiger van de geest. Daarnaast kennen we he le diepe dromen, waaronder ook jeugdtrauma's en dergelijke. Dagresten kunnen zich koppe len aan die diepere dromen. Dromen kunnen een aanwijzing betekenen. Soms vormen ze een keerpunt in iemands leven." Inge Ipenburg droomt zelf door gaans 'dagresten'. „Heel stan daard dus. Ik heb de afgelopen weken in mijn slaap dus onge veer alle tv-programma's van Nederland gepresenteerd." Van den Hoek herinnert zich een nachtmerrie van alweer enige tijd terug. „Ik weet nog goed dat ik kauwgom at. Al mijn tanden bleven eraan vastzitten. Een ware nachtmerrie. Doodsbang werd ik wakker. Ik was in die tijd erg met kronen bezig. De angstdroom, je tanden verliezen, komt vaak voor. Vooral in be paalde omstandigheden. Bij voorbeeld bij vrouwen in de overgang." Andere veelvoorkomende droomthema's zijn achtervol gingen en vlieg- en val-ervarin- gen. Die laatste groep duidt meestal op compensatie, een te ken van ambitie, de drang naar vrijheid. Zimvol Bij de selectie van de onderwer pen voor Droomland hebben de makers gekeken naar de herken baarheid van het verhaal. „Het moet ook zinvol zijn en appetij telijk om te horen", meldt Van den Hoek. „Wat ik hier zo boeiend aan vind, is dat we niet naar een goeroe hoeven voor een ant woord. Die goeroe zijn we zelf. Men zegt wel: een onverklaarde droom is als een ongeopende brief aan onszelf. De droom is een middel tot bewustwording en groei", aldus Van den Hoek. Wolf van den Hoek beaamt dat voorzichtigheid is geboden bij het 'duiden' van dromen. „Als je heel vaak hetzelfde droomt, zo genaamde herhalingsdromen, kun je je afvragen of dat geen signaal vormt van een bepaald probleem waarmee je worstelt." Inge Ipenburg heeft de laatste weken zoveel nieuwe dingen op gestoken, dat ze niet zou kunnen zeggen welke haar het meest zijn bijgebleven. „Er is een we reld voor me opengegaan." In de eerste aflevering is van avond Ursul de Geer te gast. 'Droomland', RTL5, 22.20 uur Door Koos Tuitjer Afrika wordt leeggeroofd. Die roofzucht raakt óók de ar cheologische bodemschatten. Evenmin zijn de voorwerpen die de identiteit van de huidige bewoners van het zwarte werelddeel raken, nog heilig. Het wordt tijd om de handel in deze cultuurgoederen een halt toe te roepen. De Neder landse Afrika-specialist Harry Leijten van het Koninklijk Insituut voor de Tropen heeft een handboek voor een inter nationale actie samengesteld, dat deze week werd overhan digd aan de ambassadeur van Ghana in ons land. Geregeld bij nationale wet of internationale conventie is er weinig. En wat wel geregeld is, biedt volop uitwegen naar alle uithoeken van de aarde. In Am sterdam lopen Afrikaanse han delaren met plastic zakken in een bepaald circuit de cafés af. De inhoud - valse spullen maar ook waardevolle cultuurschat ten - levert de verkoper genoeg op om zijn retourticket naar Europa te financieren en met extra geld terug te keren naar huis. Ook de douane is het spoor bijster. Dankzij een buitenge woon betrokken Nederlandse douaneman werd eind vorig jaar alarm geslagen. In de ha ven Rotterdam viel zijn aan dacht op een container met Afrikaanse kunst. De douanier wilde niet geloven dat dit spul zomaar Europa binnen kon ko men. Harry Leijten van het Ko ninklijk Instituut voor de Tro pen in Amsterdam werd ontbo den. Hij ploos de inhoud van de container na en was verbijs terd. Leijten: „Mijn oog viel onder meer op een aantal lage zetels, waarvan de zittingen een zwar te patina vertoonde. Mij was duidelijk dat deze voorwerpen ontvreemd moesten zijn uit een mausoleum. In zo'n zetel huist de ziel van een overleden dorpshoofd. De ze zetels worden op heilige plaatsen bewaard. Daar wor den regelmatig kippen op ge slacht. Want de zielen van de gestorvenen behoeven ook voedsel. Het bloed kleurt de zittingen steeds dieper. Hoe dikker de laag geronnen bloed, hoe ouder de zetel ook. Ik was echt geschokt dat dit alles aan gevoerd was om in Europa ver patst te worden." „De uit Ghana afkomstige par tij is uiteindelijk met medewer king van de importeur, dat wil ik er bij zeggen, overgedragen aan de ambassadeur in Den Haag. Aan hem is de beslissing overgelaten over wat terug zou moeten en wat verhandeld mag worden. Zijn keuzes heeft hij gisteren bekendgemaakt." Harry Leijten: „Het hele ver haal is dat in er in dit soort kwesties niets geregeld is, wat tot verplichte teruggave zou kunnen leiden. Want er is om te beginnen vanuit Ghana geen aangifte van diefstal gedaan. Maar daar is dan ook nauwe lijks iets geregistreerd. Dat maakt het praten al heel erg moeilijk. En de Nederlandse wetgever verhindert vervol gens niemand om in Ghanese cultuurschatten te handelen." De Amsterdamse Afrika-ken- ner wil niet op de rechtersstoel gaan zitten. Maar hij wil juris ten oproepen om met sluitende wetgeving te komen. Zijn appèl richt zich om te beginnen tot de Nederlandse wetgever. Maar waar zijn gisteren verschenen zwartboek (met bijdragen van derden uit binnen- en buiten land, onder wie Jan Pronk) in het Engels verscheen, met bo vendien een summary in het Frans, is zijn appel op het ge hele westen gericht. Want niet alleen Nederland weigerde het genoemde Unes- co-verdrag te ratificeren. Het complete westen liet dat na te doen, met uitzondering van on der meer Griekenland en Italië, i Maar deze twee staten eisenj zelf ook de teruggave van vroe ger ontvreemde cultuurschat ten. Maar Harry Leijten heeft nog andere pijlen op zijn boog. Ook bijzonder onconventionele. „Ik zou het toejuichen wanneer het Westen overspoeld zou worden door namaakspullen. Zo'n situatie brengt kopers in verwarring en dat is nu net de bedoeling. De mensen kijken dan wel uit om nog iets te ko pen." Oosterhout - De Bussel. 'Was- wax' door het Shusaku Dormu Danstheater. Concept en regie: Shusaku Takeuchi. Choreogra fie: Takeuchi i.s.m. de dansers. Gezien op donderdag 6 april in Festival Cultureel Gekleurd. Ook op 28 april in Etten-Leur. Door Marjan Mes Figuren uit andere werelden en verschillende tijden bewegen zich door het fascinerende dans theaterstuk Waswax van het Shusaku Dormu Danstheater. Zoals altijd bij deze groep van de Japanse choreograaf Shusaku Takeuchi volgen raadselachtig en intrigerende beelden elkaar op. Scènes die de kijker vanwege hun beeldende kracht bijblijven. Alleen het decor al, een creatie van het collectief Patchwork, is een prachtige vondst. Het bestaat uit onder elkaar han gende witte luchtbedden die eerst associaties oproepen met sierlijke klassieke zuilen, maar die als ze na de pauze zijn omge keerd bloedrood zijn geworden en dan doen denken aan een on neembare wand met stootkussens waartegen de dansers zich agres sief en met machteloos geweld afzetten. Bij een keihard versterkte, dreu nende hartslag schieten de dan sers van alle kanten over het po dium en maken kronkelende, grillige en schichtige bewegin gen, manipuleren elkaar en sto ten elkaar onverschillig en laco niek af. Het heeft ook iets van een mecha nisch collectief dat zich echter weinig aan elkaar gelegen laat liggen. Het blijven stuk voor stuk zelfstandige individuen die el kaar soms even treffen maar dan weer hun eigen weg gaan. Een geheimzinnige vrouw in het wit, dan weer in het zwart ver schijnt regelmatig en verheft haar stem via de microfoon. La ter krijst zij, met witgekalkt li chaam wanhopig naar de groep die met repetetief-agressief ge weld zijn gang gaat. Het zijn mensen van deze tijd, die soms plaats maken voor raadselachti ge, verstilde beelden in het half donker van archaïsch aandoende figuren. Een naakte vrouw beweegt zich diagonaal door de duistere ruim te. Halfnaakte mannen dragen verlichte varkensblazen als lam pions boven hun schouder. Vuur druppelt uit mannenhanden in schalen. Ook zijn er vage landschappelij ke filmbeelden en terugkerend het groteske beeld van een tafel waaraan een paar vergeefs pro beert contact te krijgen. Het was uit de titel, symbool van vorm verandering bij verwarming, is niet letterlijk aanwezig. Wel worden lichamen ingesmeerd met wit scheerschuim en met de klei van de Butoh-dans waarmee de dansers op het laatst als pas geborenen verschijnen. De dan sers stralen kracht uit en bewe gen met grote vanzelfsprekend heid. Dat het dansstuk geen dramati sche ontwikkeling laat zien, heeft wellicht te maken met het feit dat de dansers zelf de choreografie meebepaalden. VERVOLG VAN GROTE GIDS-VP De muziek is van Ludwig Min- kus, een Oostenrijkse Rus die zich naar de tsaristische mode van die tijd op zijn Frans Léon noemde. Een groot vakman, die zoals de muziekhandboeken schrijven, de pech had dat hij continu vergeleken werd met het superieure talent van zijn tijdge noot en directe collega Tsjai- kowski. Zijn werk heeft daardoor buiten de reservaten van de klas siek academische school nauwe lijks bekendheid verworven. Ten onrechte. La Bayadere, een wonder van exotiek, fysieke ver mogens en virtuoze choreografie, is ook muzikaal interessant. Toen het voor het eerst in 1961 in het Westen opgevoerd werd, een klei ne eeuw na het ontstaan, stonden ballet- én muziekcritici paf. Het American Ballet, The Royal Ballet in Londen en het Ballet van de Parijse Opera wisten niet hoe snel ze het werk op hun re pertoire moesten nemen. De vier de akte, Het Rijk der Schimmen, heeft zich zelfstandig een plek weten te veroveren in de harten van verder van het vuur verwij derde en zodoende minder ver wende liefhebbers. Het totale stuk valt zaterdag te zien in Ber gen op Zoom en wie van ballet houdt, mag zich die gelegenheid niet laten ontgaan.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 19