aiding Barings Bank stapt op 7 Airbus ziet geen brood in super-jumbo BolsWessanen onder druk beleggers leveren tocl ;n aan Iran' K Airbus-ram] Werknemers Hoogovens demonstreren voor cao positie ex-bestuursvoorzitter Peter Baring onhoudbaar na affaire-Leeson fkv,e4ekeerd1]k 06 ™St Doe geen betaling voor [malafide bedrijfsgids' ECONOMIE A5 IITENLAND kort] |i Burundi treden aids-wet tn Navo worden over atoomwapens J'serieuze onderhandelingen' met Israëli japens voor massavernietiging in hetl rekken. Dat heeft Osama al-Baz, del J voor buitenlandse politiek van' del lak, gisteren in Washington gezegd. l aan een onderhoud van Mubarak met| I van Buitenlandse Zaken Christopher. de toestand in het Midden-Oosten. parlement Oekraïne af als rechter >g onduidelijk Fokker in race Ivoor order Jvan Alitalia Kf?aarten in en kreëen PARIJS? EINDHOVEN AIRPORT! Cao-akkoord Akzo springt af ECONOMIE KORT Visserijconflict nadert oplossing Vervoersbond FNV schorst bestuurder Bouwvakkers massaal naar Utrecht Onderzoek justitie bij Borsumij Wehry Heineken grijpt naast Volvo-dochters DINSDAG 4 APRIL 1995 M pggTEM DINSDAG 4 APRIL 1995 urundi en gewapende Tutsi's hebben k circa 400 Hutu's - voornamelijk [slacht in het gebied van Gasorwe h I Lndi. Hulpverleners ter plaatse lebben dat gisteren gemeld. Ideur Krueger zei dat de meeste I Jnderen waren. Een andere Westers f het duidelijk om genocide gjng president Jeltsin heeft gisteren eenl pd die aids-tests voor buitenlanders! ten blijven, gevangenen en vluchtelin- kctivisten hebben de wet fel bekriti- ht de wet een schending van mensen- Inale overeenkomsten die Rusland is] net kracht streven naar het lidmaat- hie (EU) en van de NoordatlantischèL b). Dit heeft premier Oleksy gisteren I lek naar Brussel. lo een belangrijk keerpunt," aldus del Isseling zou zijn land dan ook lid van I |zijn. nent van de Krim heeft gisteren de I Idigden opgeroepen het besluit van hun J macht in de Krim over te nemen, kraïense president is in strijd met de laïense parlementsvoorzitter Tsekov. De .1 gisteren bijeen, maar vermeden een' I de centrale regering in Kiev door een Idum over de status van de Krim niet te Pietro heeft gisteren gezegd dat hij is [ij is een van de openbare aanklagers die nse politiek aan het licht bracht. Met de feding aan speculaties dat hij aan de I politieke loopbaan. Jen eenvoudige burger," zei Di Pietro in] 1/ers. Maar hij voegde eraan toe dat hij lek in te gaan. Di Pietro was in december] 11e groep van schone-handen-rechters in heeft het gezicht van de Italiaanse nderd. Hij klaagde erover dat zijn werk geworden, maar hij trad toen niet af als itusland ziet niet af van de verkoop val tn, ondanks een Amerikaans verzoe [premier Tsjernomyrdin heeft dit gist] prikaanse minister van Defensie Per vil deze Rusland meent echter dat Be inter- licht-waterreactoren die aan Ta Itten, zei heran worden verkocht, niet ga Jichailov bruikt kunnen worden voor dj lontmoe- aanmaak van plutonium vod Irnomyr- militaire doeleinden. Tsjernomd rdin zei tegenover Perry erop J vertrouwen dat Moskou control |r had er zal uitoefenen op het nucleair] 1 collega afval van de reactoren en dat ha bdrongen erop zal toezien dat Teheran hij de ver- materiaal niet gebruikt voor 1 1 voor de bewapeningsprogramma, (centrales Tijdens Perry's gesprek met zij! plektrici- Russische collega, waarschuwe Gratsjov tevens dat Moskou h] van 1 ontwapeningsakkoord over coij ld. Was- ventionele strijdkrachten in Ed prvan be- ropa (CFE) mogelijk niet zal na vikkeling leven als de Navo Oosteuroper Is. Perry landen opneemt. Iran kern- Gratsjov klaagde na afloop hebben, de Navo overhaast de voormal] lie. Het is ge Oostblokstaten wil opnemen] 1 leek, dat Perry en Gratsjov beklonken wj (es nodig twee akkoorden waarbij de lei] 1 te wek- enigde Staten hulp toezeggen de nucleaire ontwapening. Ifp/rtr/dpa) - Drie dagen na het neerstorj Ie Airbus is nog steeds onduidelijk wat I lluk is. De Belgische autoriteiten nem® de verklaring serieus en e1 een onderzoek ingesteld. - maand dreigden Algerijnse damentalistische groepennn met aanslagen op Belgische 5 len, nadat België een neWM van Algerijnse moshmlun" mentalisten had opgerold. De Franse ambassade in Ko nië ontving een anoniem foontje van een man die ze] bom in het vliegtuig te he J geplaatst. Een woordvoerfl 1 zaterdagavond een telefoontje hebben gekregen van een die 'in accentloos Frans z hij een bom in het toeste SeurBelisvanhetgereJ lijk laboratorium in B° e£l zei ook uit te gaan va ontploffing aan boord v j toestel. Volgens hem ware' inzittenden van de neel® toe Airbus al dood voordat stel de grond raakte. voorlopig vacht, al- lersbureau lp vrijdag [enden om len de eer- jiat tijdens plaatshad dat geval over vele verspreid bt geval is. berder aan nent. Ver meldden oemeense vlak na est in de oordat het nde funda- i-organsia- Uah' eiste rdelijkheid >p het toe- L Willem Reijn js - De techneuten kon- het toestel al laten rond en in de computer- Lvereld die virtual rea- jjeet, maar het echte Htrk lijkt de super-jumbo [Jorlopig niet bestormen. Jean Pierson van de 5C vliegtuigbouwer Air- uziet in elk geval geen brood .'"let toestel na een rondgang IV de grootste luchtvaart- Jyatschappijen ter wereld. Rnoino laat rlp?p znmpr weten of dere mate Sineanore Airlines Jumbo Boeing 747. En outsider Singapore Airlines was al e Boeing laat deze zomer weten of zij doorgaat met de ontwikkeling van een compleet nieuw toestel. De luchtvaartmaatschappijen, die financieel nog nauwelijks zijn bijgekomen van de zwaarste recessie sinds de oorlog, reageer den weinig enthousiast op de gedachte super-jumbo's te moe ten kopen. Eigenlijk hadden al leen British Airways en in min dere mate Singapore Airlines concrete belangstelling voor het supertoestel, dat 850 stoelen zou gaan tellen. De Airbus A3XX is een van de vier supertoestellen die op de tekentafel liggen. Airbus en Boeing studeren ook samen op een dergelijk toestel, de VLCT. Boeing is verder bezig met een eigen, grotere uitvoering van de Jumbo Boeing 747. En outsider McDonnell Douglas heeft ook al schetsen klaarliggen. Jean Pierson is echter niet opti mistisch over de kansen van het toestel. British Airways-topman Colin Marshall zei vorige week nog dat zijn maatschappij graag zo'n vliegtuig zou kopen, omdat het grootste Londense vliegveld Heathrow compleet dichtslibt. Singapore Airlines was al een stuk minder geïnteresseerd. De investering van vijftien mil jard gulden kan echter niet wor den gegrond op de belangstelling van twee maatschappijen, stelt Pierson. Dan is het verder uit ontwikkelen van de Airbus 340 (350 stoelen) en de Boeing 747 (tot 450 stoelen) goedkoper en minder risicovol. Een half jaar terug was Airbus nog een stuk optimistischer. De markt zou zelfs duizend toestel len groot zijn. De Airbus A3XX had in 2003 de lucht in gemoe ten. Het vliegtuig had de een voudige sigaarvorm van een nor maal toestel, maar door een wat grotere hoogte zou het over de hele lengte aan twee doorlopen de dekken ruimte bieden. De lengte noch de spanwijdte zou den spectaculair zijn: die maten bleven binnen de omvang van de Boeing 747, omdat anders alle luchthavens zouden moeten wor den omgebouwd om het nieuwe toestel te ontvangen. jvan Huët taden - Peter Baring, tot voor kort bestuursvoorzitter ij Barings Bank, heeft gisteren zijn ontslag ingediend ING. Ook Andrew Tuckey, vice-voorzitter bij Ba- (S, heeft zijn vertrek aangekondigd. e Nederlandse bank-verzeke- irnam de op de rand van de lAiotd staande Londense za- 7 maart over. ING j de verzoeken ingewilligd, feiiev blijft op verzoek van K nog wel adviseur corporate «e (advisering bedrijven bij Unies en emissies) bij Barings. _j de aankoop had ING-be- jmirslid Lindenbergh het feite ik bij Barings al voor het zeg- [il'eeren principe' een belang- ijke rol spelen bij het ontslag isdeBarings-top, wilde er gis- aen in de Londense City slecht p Met name onder beproefde jïiriiigs-medewerkers klonk eer- ■der scepsis en kritiek over het JèI onverwachte vertrek van de Jltile topmannen. Kaar verluidt stonden Peter Ba ng en Andrew Tuckey de laat- jst dagen onder grote druk - Lel op kantoor als van de Idevan de prestigieuze clientè- ]li-om de consequentie te trek- (anp) - Vliegtuigfa- [brikant Fokker is in de race voor 1 van vijftien toestel- 1 van het type F-70 aan de i luchtvaartmaatschap- lij Alitalia. Grote concurrent is Wish Aerospace, dat de RJ-70 ïiBJ-85 van dochter Avro in de trijd werpt. Met de order is een drag gemoeid van om en nabij lit360 miljoen dollar 553 mil- |M. lEtn woordvoerder van Fokker ■tót de Italiaanse belangstelling Zowel Fokker als |to hebben vorige week een bod neergelegd bij de nse staatsholding IRI, die [Alitalia controleert. Alitalia- Schisano zou de F-70 [prefereren boven de twee Avro- ken uit de dramatische falende controle op derivatenhandelaar Nick Leeson. Binnen enkele maanden vergokte hij de bank plus een.slordige twee miljard gulden. Hun- posities heetten onhoud baar na de aankondiging van de president van de Britse centrale bank, Eddie George, dat het wel licht tot na de zomer kon duren eer de eerste fase van het onder zoek naar het Barings-faiilisse- ment was afgerond. „Voor veel betrokkenen was dat veel te laat. Van alle kanten werd geëist dat er snel koppen zouden rollen en dat is nu gebeurd. Het ging ten slotte ook om de geloofwaardig heid van de City als financieel centrum," aldus een ingewijde. Daarbij had Peter Baring (59, getrouwd, drie kinderen) zijn positie allerminst versterkt door vanaf het begin van de catastro fe exclusief naar Leeson te wij zen. In een, achteraf, bizar inter view met de Financial Times suggereerde hij zelfs dat de ef fectenhandelaar deel uitmaakte van een sinister complot tegen een gereputeerd Brits instituut. Die suggestie wekte verbijste ring in de Londense City waar weinigen konden begrijpen hoe de 'schurk' Leeson zoveel hon derden miljoenen op het spel mocht zetten, zonder medeweten van zijn bazen. De meningen over Peter Baring (die in 1959 bij Barings begon na een studie Engels in Cambridge) lopen uiteen. Het succes van de bank in het Verre Oosten - mede dankzij de aanvankelijke droom- resulataten van Leeson - bezorg de hem de 'topjob' en een salaris van 3 miljoen. Maar bij het afscheid van de laatste bankier in het illustere Baring-geslacht overheerst toch de zure nasmaak. Baring en Tuckey wordt met name aange rekend de risico's van Leesons speculaties te hebben onder schat, evenals hun onvermogen in te grijpen toen het hopeloos fout begon te lopen. J®11 verhaal begon eind 1993 lltf antwoordkaar- ?an ondernemers in Brabant, iZn'i u' ^rec^ en Noord- en *f Holland verstuurde. De ,t?nemers kregen het aanlok- lv(2 uaanbod van een gratis li."?! van bedrijfsgegevens J wee regionale bedrijfsgidsen. ivJ?1ïe ,lettertjes werd echter LeW dat slechts de vermel- (iiifim ®'ds voor eigen Pr°- ÉtnwJrat's was> en dat voor llM i?,nS in de tweede regio ben moest worden be- l®ta?6?ers vu'den massaal de Wl„ E'» vorig jaar naast feif!2?]SaxemPlaar yan de be- N RiS j6 rekening gepresen- Wp| Kamers van Koop- ^3chtof,regencle ket vervolgens feu, vai] gedupeerden. Met Li va!fj 'ke actie onder lei- V Gout daagse reclameman L^ï-^ten ruim 1000 ver- f ondernemers k;?kteschakelen. „We heb- Eat ®emelijk kunnen maken Lleirii P?ks; was van grove ir l of' a'dus Gout. Direc- ïCnrVan UIBN nam de het vriendelijke alternatief met doorverbindingen wereldwijd Ook rechtstreeks naar 10 andere bestemmingen Gratis nieuwe dienstregeling: bel 040-524255 |ta onze verslaggever Hburg - De Vereniging van Kamers van Koophandel en [Fabrieken in Nederland heeft ondernemers gewaarschuwd [met te betalen voor advertenties in regionale bedrijvengidsen [tin de malafide advertentiewerver Uitgeeverij Industriële [«anehevoorziening Nederland (UIBN). 2000 bedrijven kregen de 'pen weken een brief waar- |®2e wrden gesommeerd hier- ""9 gulden te betalen. De van Koophandel zijn Wijsterd, want aan de activi- Pta van UIBN werd medio ln8 jaar al een einde gemaakt. Ongeveer vierhonderd werknemers van Hoogovens hebben gisterochtend aan de poort van het staalconcern in IJmuiden gedemonstreerd voor een spoedige totstandkoming van een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst. „Als dat niet rap ge beurt dan komen we terug, maar dan met meer," dreigden de actievoerders. Een van de geschilpunten tussen Hoogovens en de vakbonden is een nieuwe vut-regeling. De partijen zijn het er wel over eens dat de huidige regeling te duur dreigt te worden. De bonden vinden de voorstellen van het staalconcern voor een nieuw stelsel echter te mager. Hoogovens wil dat de vut plaatsmaakt voor een vervroegd pensioen dat ingaat op het 62e jaar met een uitkering van 55 procent van het brutoloon. Ook over de lonen verschillen de werkgever en bonden van mening. De werknemersorganisaties eisen in een eenjarig con tract een loonsverhoging van 2,25 procent. Hoogovens stelt daar een structurele loonsverbetering van 2 procent tegenover, maar dan voor een tweejarige cao. Verder vinden de bonden dat de voorstellen van Hoogovens om de arbeidstijden te flexibiliseren te ver gaan. foto anp Arnhem (anp) - Het chemieconcern Akzo Nobel (19.000 werknemers) en de industriebonden van FNV en CNV hebben gisteren geen overeenstemming kunnen bereiken over de financiering van de 36-urige werkweek. Zij vinden het niet terecht dat werknemers in de vijfploegendienst daaraan meer moeten bijdragen dan het hoger personeel. Akzo Nobel bereikte met de vakbonden voor middelbaar en hoger personeel, de Unie BLHP en de VHP, wel een principe-akkoord over een nieuwe cao. Die behelst dat er per 1 juli '97 een 36-urige werkweek komt, tenzij uit proefnemingen in de komende twee jaar blijkt dat dat de werkgelegenheid niet dient. Werknemers die niet korter kunnen gaan werken, zoals in de volcontinudienst en delen van het hoger personeel, worden gecompenseerd. Voor de industriebonden is het echter niet acceptabel dat het hogere personeel een hogere compensatie krijgt - in de vorm van vijf extra vrije dagen die ook te gelde kunnen worden gemaakt - dan de mensen die vijfploegendiensten draaien. De vorderingen van UIBN zijn sindsdien echter door een ander - ene Houten - overgenomen. Deze heeft vorige maand incas sobureau Com Incass uit Den Haag ingeschakeld om de reste rende ruim 2000 wanbetalers aan te schrijven. Commotie is het gevolg. Alleen al bij de Ka mer van Koophandel en Fabrie ken voor Midden-Brabant in Til burg zijn eind vorige week een 25-tal telefoontjes van boze on dernemers binnengekomen, meldt woordvoerder E. Ham burg. „Niet betalen," is het advies dat de Kamers van Koophandel nu aan de bij hen ingeschreven be drijven hebben gegeven. Incasso bureau Com Incass was gisteren de gehele dag telefonisch in ge sprek. Volgens de Kamers van Koophandel zit er op zijn minst een luchtje aan het bedrijf. Zo is de inschrijving van het bedrijf in Rotterdam vorige maand door gehaald. ADVERTENTIE SNEL Door Paul Verlinden IN DE TWEE jaar dat Bols Wessanen als één concern opereert, is het er nooit in geslaagd om goede vrienden met de financiële wereld te worden. Beleggers en ana listen hadden begin '93 al weinig vertrouwen in de fu sie die toen tot stand kwam tussen Bols (dranken) en Wessanen (voedingsmid delen). Verkeerde prognoses en tegen vallende winstcijfers hebben de twijfels daarna alleen maar be vestigd. Als het aan de Vereni ging van Effectenbezitters (VEB) ligt, wordt het concern dan ook zo snel mogelijk opge splitst. Morgen zal de VEB op de aan deelhoudersvergadering van BolsWessanen met het voorstel komen de drankenpoot (het oude Bols) af te stoten. Volgens de VEB sluiten de activiteiten van Bols en Wessanen nog steeds niet op elkaar aan ('er is geen operationele synergie') en heeft het concern bovendien de winst- en omzetdoelstellingen nooit gehaald. Begin vorig jaar leek het er nog op dat het de goede kant op zou gaan met BolsWessanen. Het concern verkocht enkele min der renderende onderdelen en deed interessante aankopen in de voedingsmiddelenindustrie. Bovendien sprak de toen af scheid nemende bestuursvoor zitter P. Bakker Schut hoge verwachtingen uit: de omzet zou jaarlijks met tien procent stijgen en ook de winstmarges zouden flink hoger worden. Die hoge verwachtingen wer den echter met scepsis ontvan gen. Terecht, zo bleek in de loop van het jaar. Bij de pre sentatie van de halfjaarcijfers, bleek zelfs dat de winst ge daald was. Uiteindelijk steeg de netto-winst over 1994 toch nog licht tot 254 miljoen, maar dat was vooral dankzij enkele verkopen. Ook de omzet was vorig jaar met 5,3 miljard slechts marginaal hoger dan in 1993. Voor dit jaar ziet het nog somberder uit. Het concern sprak vorige maand de ver wachting uit dat er een winst daling van 10 a 15 procent op zal treden. Verantwoordelijk voor de te genvallende cijfers zijn de drankenactiviteiten (27 procent van de omzet van BolsWessa nen), want terwijl de zuiveltak en de 'overige consumentpro- dukten' de winsten zagen stij gen, daalde het bedrijfsresul taat van 'dranken' fors met 24 miljoen gulden. De vooruitzichten voor de drankenpoot van BolsWessanen zijn vooralsnog niet erg hoop gevend. De winstbijdrage van belangrijke drankenactiviteiten in Italië loopt terug door de grote koersdaling van de lire. Nog belangrijker is echter dat er steeds minder sterke drank genuttigd wordt door de consu ment. De beste oplossing om de pres taties van BolsWessanen weer op te krikken, is volgens de VEB dus om de drankenpoot af te stoten. Tot voor kort viel daar bij het concern absoluut niet over te praten. De VEB hoopt echter dat de raad van bestuur morgen op de aandeel houdersvergadering open staat voor het voorstel en 'het in elk geval in overweging zal nemen'. „We hopen dat de raad van bestuur niet vasthoudt aan po sities die in het verleden zijn ingenomen," aldus P. de Vries, adjunct-directeur van de VEB. Die hoop is niet helemaal onge grond nu R. Schipper zich vori ge maand teruggetrokken heeft als bestuursvoorzitter. Met zijn- vertrek is de Bols-vertegen- woordiging in de raad van be stuur tot nul gereduceerd. De twee overgebleven bestuursle den, A. Zondervan en H. Broeksma, zijn afkomstig van Wessanen. Naar verluidt is het vertrek van Schipper het gevolg van one nigheid in het bestuur over de te volgen strategie. Schipper zou (als oud-Bolsman) bedui dend meer waarde hechten aan de drankgroep dan de andere twee. Toch verwachten analisten dat het niet zo'n vaart zal lopen met de verkoop van de dran- kengroep. Zo wijst analist F. van Schaik van Barclays De Zoete Wedde op het belang dat BolsWessanen vorig jaar ver wierf in de Italiaanse dranken producent Campari. „Het be lang in Campari zal men niet graag kwijt raken." Daarnaast is het maar de vraag of er veel intereresse is het Bols-gedeelte van het concern nu veel internationale drankgi ganten meer met desinvesterin gen bezig zijn dan met overna mes. Naast de optie van een opsplit sing, is er ook de mogelijkheid dat het hele concern in andere handen overgaat. Met een om zet van 5,3 miljard gulden is BolsWessanen een betrekkelijk kleine partij in de internationa le /ood-wereld, die gedomi neerd wordt door grote multi nationals als Unilever en Nest- lé. Een overnemer (of overvaller) zou echter eerst de bescher mingsmuren moeten slechten die rond BolsWessanen zijn op getrokken. Zo zijn de aandelen van het concern gecertificeerd. In zo'n geval zijn de aandelen ondergebracht bij een admini stratiekantoor dat op zijn beurt certificaten uitgeeft. De hou ders van de certificaten hebben niets te zeggen bij de onderne ming. De Vereniging van Effectenbe zitters acht die certificering van aandelen bij de huidige managementssituatie meer dan voorheen ongepast en zal er morgen dan ook voor pleiten die certificering op te heffen. Voorlopig kan de VEB dus geen vuist maken op de aandeelhou dersvergadering. Het voorstel om BolsWessanen op te split sen, is dan ook meer een strate gisch middel om de druk op de concerntop op te voeren. Een druk die ook al aanwezig is door de aandelenkoers die rond de 30 schommelt, terwijl het aandeel vlak na de fusie nog ƒ44 gulden waard was. Of de raad van bestuur gevoelig is voor die druk zal morgen moe ten blijken. De Mercedes Sprin ter is uit. En of schoon mij dat - als consument - geen biet in teresseert, moet ik dat vele malen aanhoren op de radio. Mercedes is er nogal van overtuigd dat zij een goede bestelwagen hebben gemaakt. Welnu, gefeliciteerd, maar val me er verder niet mee lastig. Want de radio-campagne die Mercedes heeft opgezet, kan helaas niet in de schaduw staan van de door de fabri kant veronderstelde kwaliteit van zijn produkt. Het is blijk baar heel moeilijk om op de radio iets leuks te doen. Mercedes heeft gekozen voor verschillende stemmetjes, die zich met rare accentjes verba zen over de uitstekende kwa liteit en de verrassend aange name prijs van de Mercedes Sprinter. Een Frans stemme tje, een Italiaans stemmetje, een Engels stemmetje. Vooral autofabrikanten blij ken daarvan te houden. De Fransman, de Italiaan en de Brit staan dan voor de con currentie, die begrijpt dat ze tegen de overmacht van de reclamemakende producent niet opgewassen is. Dat hoeft op zich niet zo erg te zijn. Toen Fiat Duitse ingenieurs bij de testbaan tot de conclu sie liet komen dat de Tipo 'gut, sehr gut' scoorde, wekte dat geen irritatie op. Het gaat mis als er typetjes worden neergezet. En dat doet Mercedes dus. De Fran se, de Engelse en de Italiaan se producenten zijn helemaal onder de indruk van de prach tige Sprinter van Mercedes. En wat blijkt dan: de Duitse producent praat gewoon Ne derlands! Kijk, als de Duitsers en hun Nederlandse importeur met een vleugje humor waren be smet, dan hadden ze de Mer- cedes-man in het Duits laten sprechen das hat man bei uns besser gemocht. Oder so was. U ziet: wij passen ons letterty pe meteen aan als we een Duitser aan het woord laten. Maar u weet reeds dat de aflevering Duitse humor tot de standaardwerken uit de verzameling kortste boeken ter wereld behoort. Bij ons hebben ze dat beter KOP MUNT Door Willem Reijn gedaan. Reclame maken. Het oerhollandse bedrijf Albert Heijn mag dan een kruidenier zijn, in de slag om de gunst van de consument staat de grutter met zijn reclame aan de top. Albert Heijn voert een uitge kiende marktstrategie. Het zijn (doorgaans) prettige win kels, die een hoge kwaliteit uitstralen, met naar verhou ding goed opgeleid personeel. De huismerken hebben een kwaliteit, die een A-merk waardig zijn. En de consument waardeert dat. Want Albert Heijn is ge middeld niet echt goedkoop. Drie tot vier procent boven het door de Consumenten- Deutsch! r bond gemeten minimum- prijspeil. Toch brengt de con sument van elke gulden die hij aan bij de supermarkt le vensmiddelen uitgeeft, een kwartje naar Albert Heijn. En dat is heel veel. Of dat aan de reclame ligt, is moeilijk te zeggen. Maar in elk geval weet Albert Heijn elke week de consument op een aardige manier te berei ken. De reclame-uitingen van Albert Heijn weerspiegelen de kwaliteit, die de consu ment mag verwachten. Waarom deze aanval van on bezonnen lyriek? Gisteren zag ik de laatste commercial. We kijken op bananen. Dan zien we een man kruipen. Dan nog een. Je verwacht een plot, maar het gaat door. Steeds meer mensen kruipen al snuffelend door de super markt. Achter de kassa zit een meisje rustig de nagels te vijlen. Deze week in aanbieding: paaseitjes, van ƒ7,98 voor 5,98. Geniaal, week-in- week-uit. Brussel - Canada en de Europese Unie naderen elkaar langzaam in de onderhandelingen over hun visserijconflict. Een woord voerder van de Europese Commissie maakte gisteren opnieuw gewag van vooruitgang, zonder in details te willen treden. Mogelijk kunnen de vijftien EU-lidstaten zich deze week al buigen over een principe-akkoord waarover nu met Canada wordt onderhandeld. In de onderhandelingen staan zowel de hoogte en de verdeling van de quota voor Groenlandse heilbot als de maatregelen voor controle en behoud van de visstand ter discussie. Berichten over een nieuwe quota verdeling wilde de woordvoerder van de Commisie niet bevestigen. Utrecht - De Vervoersbond FNV heeft bestuurder Dilia van der Heem (47) geschorst. Van der Heem werd al eerder ontheven van haar taak als eerste onderhandelaar bij het streekvervoer, omdat de onderhandelingen over een nieuwe cao niet naar de wens van het bondsbestuur verliepen. Volgens het bondsbestuur is toen afgesproken dat die beslissing door alle bestuurders inclusief Van der Heem zou worden uitgedragen. In een verklaring constateert het bestuur van de bond dat Van der Heem tegen de afspraak in bij verschillende gelegenheden heeft laten blijken dat zij het niet met dit besluit eens was. Een schriftelijke toezegging dat zij zich alsnog aan de afspraken zou houden bleef uit. Dilia van der Heem is een van de zeven gekozen leden van het bestuur van de vervoersbond. Zij kan zich tegen haar schorsing verzetten door in beroep te gaan bij de bondsraad, het parlement van de bond. Den Haag - Voor alle stakende bouwvakkers organiseren de betrokken vakbonden volgende week woensdag een landelijke bijeenkomst in de Jaarbeurs in Utrecht. Op deze zogeheten terugkomdag moeten de stakers zich opnieuw als werkweigeraar laten registreren. Omdat de partners van de bouwvakkers ook welkom zijn, verwachten de vakbonden een opkomst van 50.000 mensen. Aan het einde van de bijeenkomst zullen de stakers in een demonstratieve optocht door de Domstad trekken. Het aantal stakers is gisteren, aan het begin van de vierde stakingsweek, volgens de bonden met een kleine duizend man gestegen tot 33.200. Het conflict in de bouwnijverheid zit nog steeds muurvast. Amsterdam - Het Openbaar Ministerie heeft een onderzoek gelast naar mogelijke aandelenhandel met voorkennis door functionarissen van Borsumij Wehry. De Stichting Toezicht Effectenverkeer (STE) heeft daarvan bij justitie aangifte ge daan. Behalve bevestiging dat er een onderzoek komt, hullen alle betrokkenen zich in stilzwijgen over de zaak. In financiële kringen bestaat het vermoeden dat het gaat om handel in aandelen KLM Kleding op vrijdag 3 februari. Toen schoot de koers van KLM Kleding op de effectenbeurs bij grote omzetten ineens een rijksdaalder omhoog naar 36. De maandag eropvol- gend werd bekend dat Borsumij Wehry van plan was een bod van 43 op KLM Kleding uit te brengen. Stockholm - Heineken en Unilever grijpen naast dochterbedrij ven van het Zweedse Volvo-concern op het ge1-' ''d van dranken en levensmiddelen. Volvo heeft verkozen zaken te doen met de Noorse onderneming Orkla, zo heeft het concern bekendge maakt. Orkla neemt van Volvo de levensmiddelenbedrijven Procordia Food en Abba Seafood over, die samen een jaaromzet hebben van 5,7 miljard Zweedse kroon 1,2 miljard). Het Noorse concern combineert die met zijn ongeveer even grote eigen voedseldivisie Nora. Verder gaan Volvo en Orkla een gezamenlijke drankenonderneming vormen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 5