aiding Barings Bank stapt op
7
Airbus ziet geen brood in super-jumbo
BolsWessanen onder druk beleggers
leveren tocl
;n aan Iran'
K Airbus-ram]
Werknemers Hoogovens demonstreren voor cao
positie ex-bestuursvoorzitter Peter Baring onhoudbaar na affaire-Leeson
fkv,e4ekeerd1]k 06 ™St
Doe geen betaling voor
[malafide bedrijfsgids'
ECONOMIE
A5
IITENLAND kort]
|i Burundi
treden aids-wet
tn Navo worden
over atoomwapens
J'serieuze onderhandelingen' met Israëli
japens voor massavernietiging in hetl
rekken. Dat heeft Osama al-Baz, del
J voor buitenlandse politiek van' del
lak, gisteren in Washington gezegd.
l aan een onderhoud van Mubarak met|
I van Buitenlandse Zaken Christopher.
de toestand in het Midden-Oosten.
parlement Oekraïne
af als rechter
>g onduidelijk
Fokker in race
Ivoor order
Jvan Alitalia
Kf?aarten in en kreëen
PARIJS?
EINDHOVEN AIRPORT!
Cao-akkoord Akzo springt af
ECONOMIE KORT
Visserijconflict nadert oplossing
Vervoersbond FNV schorst bestuurder
Bouwvakkers massaal naar Utrecht
Onderzoek justitie bij Borsumij Wehry
Heineken grijpt naast Volvo-dochters
DINSDAG 4 APRIL 1995
M pggTEM
DINSDAG 4 APRIL 1995
urundi en gewapende Tutsi's hebben
k circa 400 Hutu's - voornamelijk
[slacht in het gebied van Gasorwe h I
Lndi. Hulpverleners ter plaatse
lebben dat gisteren gemeld.
Ideur Krueger zei dat de meeste I
Jnderen waren. Een andere Westers f
het duidelijk om genocide gjng
president Jeltsin heeft gisteren eenl
pd die aids-tests voor buitenlanders!
ten blijven, gevangenen en vluchtelin-
kctivisten hebben de wet fel bekriti-
ht de wet een schending van mensen-
Inale overeenkomsten die Rusland is]
net kracht streven naar het lidmaat-
hie (EU) en van de NoordatlantischèL
b). Dit heeft premier Oleksy gisteren I
lek naar Brussel.
lo een belangrijk keerpunt," aldus del
Isseling zou zijn land dan ook lid van I
|zijn.
nent van de Krim heeft gisteren de I
Idigden opgeroepen het besluit van hun J
macht in de Krim over te nemen,
kraïense president is in strijd met de
laïense parlementsvoorzitter Tsekov. De
.1 gisteren bijeen, maar vermeden een'
I de centrale regering in Kiev door een
Idum over de status van de Krim niet te
Pietro heeft gisteren gezegd dat hij is
[ij is een van de openbare aanklagers die
nse politiek aan het licht bracht. Met de
feding aan speculaties dat hij aan de
I politieke loopbaan.
Jen eenvoudige burger," zei Di Pietro in]
1/ers. Maar hij voegde eraan toe dat hij
lek in te gaan. Di Pietro was in december]
11e groep van schone-handen-rechters in
heeft het gezicht van de Italiaanse
nderd. Hij klaagde erover dat zijn werk
geworden, maar hij trad toen niet af als
itusland ziet niet af van de verkoop val
tn, ondanks een Amerikaans verzoe
[premier Tsjernomyrdin heeft dit gist]
prikaanse minister van Defensie Per
vil deze Rusland meent echter dat
Be inter- licht-waterreactoren die aan Ta
Itten, zei heran worden verkocht, niet ga
Jichailov bruikt kunnen worden voor dj
lontmoe- aanmaak van plutonium vod
Irnomyr- militaire doeleinden. Tsjernomd
rdin zei tegenover Perry erop J
vertrouwen dat Moskou control
|r had er zal uitoefenen op het nucleair]
1 collega afval van de reactoren en dat ha
bdrongen erop zal toezien dat Teheran hij
de ver- materiaal niet gebruikt voor 1
1 voor de bewapeningsprogramma,
(centrales Tijdens Perry's gesprek met zij!
plektrici- Russische collega, waarschuwe
Gratsjov tevens dat Moskou h]
van 1 ontwapeningsakkoord over coij
ld. Was- ventionele strijdkrachten in Ed
prvan be- ropa (CFE) mogelijk niet zal na
vikkeling leven als de Navo Oosteuroper
Is. Perry landen opneemt.
Iran kern- Gratsjov klaagde na afloop
hebben, de Navo overhaast de voormal]
lie. Het is ge Oostblokstaten wil opnemen]
1 leek, dat Perry en Gratsjov beklonken wj
(es nodig twee akkoorden waarbij de lei]
1 te wek- enigde Staten hulp toezeggen
de nucleaire ontwapening.
Ifp/rtr/dpa) - Drie dagen na het neerstorj
Ie Airbus is nog steeds onduidelijk wat I
lluk is.
De Belgische autoriteiten nem®
de verklaring serieus en e1
een onderzoek ingesteld. -
maand dreigden Algerijnse
damentalistische groepennn
met aanslagen op Belgische 5
len, nadat België een neWM
van Algerijnse moshmlun"
mentalisten had opgerold.
De Franse ambassade in Ko
nië ontving een anoniem
foontje van een man die ze]
bom in het vliegtuig te he J
geplaatst. Een woordvoerfl 1
zaterdagavond een telefoontje
hebben gekregen van een
die 'in accentloos Frans z
hij een bom in het toeste
SeurBelisvanhetgereJ
lijk laboratorium in B° e£l
zei ook uit te gaan va
ontploffing aan boord v j
toestel. Volgens hem ware'
inzittenden van de neel® toe
Airbus al dood voordat
stel de grond raakte.
voorlopig
vacht, al-
lersbureau
lp vrijdag
[enden om
len de eer-
jiat tijdens
plaatshad
dat geval
over vele
verspreid
bt geval is.
berder aan
nent. Ver
meldden
oemeense
vlak na
est in de
oordat het
nde funda-
i-organsia-
Uah' eiste
rdelijkheid
>p het toe-
L Willem Reijn
js - De techneuten kon-
het toestel al laten rond
en in de computer-
Lvereld die virtual rea-
jjeet, maar het echte
Htrk lijkt de super-jumbo
[Jorlopig niet bestormen.
Jean Pierson van de
5C vliegtuigbouwer Air-
uziet in elk geval geen brood
.'"let toestel na een rondgang
IV de grootste luchtvaart-
Jyatschappijen ter wereld.
Rnoino laat rlp?p znmpr weten of dere mate Sineanore Airlines Jumbo Boeing 747. En outsider Singapore Airlines was al e
Boeing laat deze zomer weten of
zij doorgaat met de ontwikkeling
van een compleet nieuw toestel.
De luchtvaartmaatschappijen,
die financieel nog nauwelijks
zijn bijgekomen van de zwaarste
recessie sinds de oorlog, reageer
den weinig enthousiast op de
gedachte super-jumbo's te moe
ten kopen. Eigenlijk hadden al
leen British Airways en in min
dere mate Singapore Airlines
concrete belangstelling voor het
supertoestel, dat 850 stoelen zou
gaan tellen.
De Airbus A3XX is een van de
vier supertoestellen die op de
tekentafel liggen. Airbus en
Boeing studeren ook samen op
een dergelijk toestel, de VLCT.
Boeing is verder bezig met een
eigen, grotere uitvoering van de
Jumbo Boeing 747. En outsider
McDonnell Douglas heeft ook al
schetsen klaarliggen.
Jean Pierson is echter niet opti
mistisch over de kansen van het
toestel. British Airways-topman
Colin Marshall zei vorige week
nog dat zijn maatschappij graag
zo'n vliegtuig zou kopen, omdat
het grootste Londense vliegveld
Heathrow compleet dichtslibt.
Singapore Airlines was al een
stuk minder geïnteresseerd.
De investering van vijftien mil
jard gulden kan echter niet wor
den gegrond op de belangstelling
van twee maatschappijen, stelt
Pierson. Dan is het verder uit
ontwikkelen van de Airbus 340
(350 stoelen) en de Boeing 747
(tot 450 stoelen) goedkoper en
minder risicovol.
Een half jaar terug was Airbus
nog een stuk optimistischer. De
markt zou zelfs duizend toestel
len groot zijn. De Airbus A3XX
had in 2003 de lucht in gemoe
ten. Het vliegtuig had de een
voudige sigaarvorm van een nor
maal toestel, maar door een wat
grotere hoogte zou het over de
hele lengte aan twee doorlopen
de dekken ruimte bieden. De
lengte noch de spanwijdte zou
den spectaculair zijn: die maten
bleven binnen de omvang van de
Boeing 747, omdat anders alle
luchthavens zouden moeten wor
den omgebouwd om het nieuwe
toestel te ontvangen.
jvan Huët
taden - Peter Baring, tot voor kort bestuursvoorzitter
ij Barings Bank, heeft gisteren zijn ontslag ingediend
ING. Ook Andrew Tuckey, vice-voorzitter bij Ba-
(S, heeft zijn vertrek aangekondigd.
e Nederlandse bank-verzeke-
irnam de op de rand van de
lAiotd staande Londense za-
7 maart over. ING
j de verzoeken ingewilligd,
feiiev blijft op verzoek van
K nog wel adviseur corporate
«e (advisering bedrijven bij
Unies en emissies) bij Barings.
_j de aankoop had ING-be-
jmirslid Lindenbergh het feite
ik bij Barings al voor het zeg-
[il'eeren principe' een belang-
ijke rol spelen bij het ontslag
isdeBarings-top, wilde er gis-
aen in de Londense City slecht
p Met name onder beproefde
jïiriiigs-medewerkers klonk eer-
■der scepsis en kritiek over het
JèI onverwachte vertrek van de
Jltile topmannen.
Kaar verluidt stonden Peter Ba
ng en Andrew Tuckey de laat-
jst dagen onder grote druk -
Lel op kantoor als van de
Idevan de prestigieuze clientè-
]li-om de consequentie te trek-
(anp) - Vliegtuigfa-
[brikant Fokker is in de race voor
1 van vijftien toestel-
1 van het type F-70 aan de
i luchtvaartmaatschap-
lij Alitalia. Grote concurrent is
Wish Aerospace, dat de RJ-70
ïiBJ-85 van dochter Avro in de
trijd werpt. Met de order is een
drag gemoeid van om en nabij
lit360 miljoen dollar 553 mil-
|M.
lEtn woordvoerder van Fokker
■tót de Italiaanse belangstelling
Zowel Fokker als
|to hebben vorige week een
bod neergelegd bij de
nse staatsholding IRI, die
[Alitalia controleert. Alitalia-
Schisano zou de F-70
[prefereren boven de twee Avro-
ken uit de dramatische falende
controle op derivatenhandelaar
Nick Leeson. Binnen enkele
maanden vergokte hij de bank
plus een.slordige twee miljard
gulden.
Hun- posities heetten onhoud
baar na de aankondiging van de
president van de Britse centrale
bank, Eddie George, dat het wel
licht tot na de zomer kon duren
eer de eerste fase van het onder
zoek naar het Barings-faiilisse-
ment was afgerond. „Voor veel
betrokkenen was dat veel te laat.
Van alle kanten werd geëist dat
er snel koppen zouden rollen en
dat is nu gebeurd. Het ging ten
slotte ook om de geloofwaardig
heid van de City als financieel
centrum," aldus een ingewijde.
Daarbij had Peter Baring (59,
getrouwd, drie kinderen) zijn
positie allerminst versterkt door
vanaf het begin van de catastro
fe exclusief naar Leeson te wij
zen. In een, achteraf, bizar inter
view met de Financial Times
suggereerde hij zelfs dat de ef
fectenhandelaar deel uitmaakte
van een sinister complot tegen
een gereputeerd Brits instituut.
Die suggestie wekte verbijste
ring in de Londense City waar
weinigen konden begrijpen hoe
de 'schurk' Leeson zoveel hon
derden miljoenen op het spel
mocht zetten, zonder medeweten
van zijn bazen.
De meningen over Peter Baring
(die in 1959 bij Barings begon na
een studie Engels in Cambridge)
lopen uiteen. Het succes van de
bank in het Verre Oosten - mede
dankzij de aanvankelijke droom-
resulataten van Leeson - bezorg
de hem de 'topjob' en een salaris
van 3 miljoen.
Maar bij het afscheid van de
laatste bankier in het illustere
Baring-geslacht overheerst toch
de zure nasmaak. Baring en
Tuckey wordt met name aange
rekend de risico's van Leesons
speculaties te hebben onder
schat, evenals hun onvermogen
in te grijpen toen het hopeloos
fout begon te lopen.
J®11 verhaal begon eind 1993
lltf antwoordkaar-
?an ondernemers in Brabant,
iZn'i u' ^rec^ en Noord- en
*f Holland verstuurde. De
,t?nemers kregen het aanlok-
lv(2 uaanbod van een gratis
li."?! van bedrijfsgegevens
J wee regionale bedrijfsgidsen.
ivJ?1ïe ,lettertjes werd echter
LeW dat slechts de vermel-
(iiifim ®'ds voor eigen Pr°-
ÉtnwJrat's was> en dat voor
llM i?,nS in de tweede regio
ben moest worden be-
l®ta?6?ers vu'den massaal de
Wl„ E'» vorig jaar naast
feif!2?]SaxemPlaar yan de be-
N RiS j6 rekening gepresen-
Wp| Kamers van Koop-
^3chtof,regencle ket vervolgens
feu, vai] gedupeerden. Met
Li va!fj 'ke actie onder lei-
V Gout daagse reclameman
L^ï-^ten ruim 1000 ver-
f ondernemers
k;?kteschakelen. „We heb-
Eat ®emelijk kunnen maken
Lleirii P?ks; was van grove
ir l of' a'dus Gout. Direc-
ïCnrVan UIBN nam de
het vriendelijke alternatief
met doorverbindingen wereldwijd
Ook rechtstreeks naar 10 andere
bestemmingen
Gratis nieuwe dienstregeling:
bel 040-524255
|ta onze verslaggever
Hburg - De Vereniging van Kamers van Koophandel en
[Fabrieken in Nederland heeft ondernemers gewaarschuwd
[met te betalen voor advertenties in regionale bedrijvengidsen
[tin de malafide advertentiewerver Uitgeeverij Industriële
[«anehevoorziening Nederland (UIBN).
2000 bedrijven kregen de
'pen weken een brief waar-
|®2e wrden gesommeerd hier-
""9 gulden te betalen. De
van Koophandel zijn
Wijsterd, want aan de activi-
Pta van UIBN werd medio
ln8 jaar al een einde gemaakt.
Ongeveer vierhonderd werknemers van Hoogovens hebben
gisterochtend aan de poort van het staalconcern in IJmuiden
gedemonstreerd voor een spoedige totstandkoming van een
nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst. „Als dat niet rap ge
beurt dan komen we terug, maar dan met meer," dreigden de
actievoerders.
Een van de geschilpunten tussen Hoogovens en de vakbonden is
een nieuwe vut-regeling. De partijen zijn het er wel over eens dat
de huidige regeling te duur dreigt te worden. De bonden vinden
de voorstellen van het staalconcern voor een nieuw stelsel echter
te mager. Hoogovens wil dat de vut plaatsmaakt voor een
vervroegd pensioen dat ingaat op het 62e jaar met een uitkering
van 55 procent van het brutoloon.
Ook over de lonen verschillen de werkgever en bonden van
mening. De werknemersorganisaties eisen in een eenjarig con
tract een loonsverhoging van 2,25 procent. Hoogovens stelt daar
een structurele loonsverbetering van 2 procent tegenover, maar
dan voor een tweejarige cao. Verder vinden de bonden dat de
voorstellen van Hoogovens om de arbeidstijden te flexibiliseren
te ver gaan. foto anp
Arnhem (anp) - Het chemieconcern Akzo Nobel (19.000 werknemers)
en de industriebonden van FNV en CNV hebben gisteren geen
overeenstemming kunnen bereiken over de financiering van de
36-urige werkweek.
Zij vinden het niet terecht dat werknemers in de vijfploegendienst
daaraan meer moeten bijdragen dan het hoger personeel. Akzo Nobel
bereikte met de vakbonden voor middelbaar en hoger personeel, de
Unie BLHP en de VHP, wel een principe-akkoord over een nieuwe
cao.
Die behelst dat er per 1 juli '97 een 36-urige werkweek komt, tenzij
uit proefnemingen in de komende twee jaar blijkt dat dat de
werkgelegenheid niet dient. Werknemers die niet korter kunnen gaan
werken, zoals in de volcontinudienst en delen van het hoger
personeel, worden gecompenseerd.
Voor de industriebonden is het echter niet acceptabel dat het hogere
personeel een hogere compensatie krijgt - in de vorm van vijf extra
vrije dagen die ook te gelde kunnen worden gemaakt - dan de
mensen die vijfploegendiensten draaien.
De vorderingen van UIBN zijn
sindsdien echter door een ander
- ene Houten - overgenomen.
Deze heeft vorige maand incas
sobureau Com Incass uit Den
Haag ingeschakeld om de reste
rende ruim 2000 wanbetalers
aan te schrijven. Commotie is
het gevolg. Alleen al bij de Ka
mer van Koophandel en Fabrie
ken voor Midden-Brabant in Til
burg zijn eind vorige week een
25-tal telefoontjes van boze on
dernemers binnengekomen,
meldt woordvoerder E. Ham
burg.
„Niet betalen," is het advies dat
de Kamers van Koophandel nu
aan de bij hen ingeschreven be
drijven hebben gegeven. Incasso
bureau Com Incass was gisteren
de gehele dag telefonisch in ge
sprek. Volgens de Kamers van
Koophandel zit er op zijn minst
een luchtje aan het bedrijf. Zo is
de inschrijving van het bedrijf in
Rotterdam vorige maand door
gehaald.
ADVERTENTIE
SNEL
Door Paul Verlinden
IN DE TWEE jaar dat Bols
Wessanen als één concern
opereert, is het er nooit in
geslaagd om goede vrienden
met de financiële wereld te
worden. Beleggers en ana
listen hadden begin '93 al
weinig vertrouwen in de fu
sie die toen tot stand kwam
tussen Bols (dranken) en
Wessanen (voedingsmid
delen).
Verkeerde prognoses en tegen
vallende winstcijfers hebben de
twijfels daarna alleen maar be
vestigd. Als het aan de Vereni
ging van Effectenbezitters
(VEB) ligt, wordt het concern
dan ook zo snel mogelijk opge
splitst.
Morgen zal de VEB op de aan
deelhoudersvergadering van
BolsWessanen met het voorstel
komen de drankenpoot (het
oude Bols) af te stoten. Volgens
de VEB sluiten de activiteiten
van Bols en Wessanen nog
steeds niet op elkaar aan ('er is
geen operationele synergie') en
heeft het concern bovendien de
winst- en omzetdoelstellingen
nooit gehaald.
Begin vorig jaar leek het er nog
op dat het de goede kant op zou
gaan met BolsWessanen. Het
concern verkocht enkele min
der renderende onderdelen en
deed interessante aankopen in
de voedingsmiddelenindustrie.
Bovendien sprak de toen af
scheid nemende bestuursvoor
zitter P. Bakker Schut hoge
verwachtingen uit: de omzet
zou jaarlijks met tien procent
stijgen en ook de winstmarges
zouden flink hoger worden.
Die hoge verwachtingen wer
den echter met scepsis ontvan
gen. Terecht, zo bleek in de
loop van het jaar. Bij de pre
sentatie van de halfjaarcijfers,
bleek zelfs dat de winst ge
daald was. Uiteindelijk steeg
de netto-winst over 1994 toch
nog licht tot 254 miljoen,
maar dat was vooral dankzij
enkele verkopen. Ook de omzet
was vorig jaar met 5,3 miljard
slechts marginaal hoger dan in
1993. Voor dit jaar ziet het nog
somberder uit. Het concern
sprak vorige maand de ver
wachting uit dat er een winst
daling van 10 a 15 procent op
zal treden.
Verantwoordelijk voor de te
genvallende cijfers zijn de
drankenactiviteiten (27 procent
van de omzet van BolsWessa
nen), want terwijl de zuiveltak
en de 'overige consumentpro-
dukten' de winsten zagen stij
gen, daalde het bedrijfsresul
taat van 'dranken' fors met 24
miljoen gulden.
De vooruitzichten voor de
drankenpoot van BolsWessanen
zijn vooralsnog niet erg hoop
gevend. De winstbijdrage van
belangrijke drankenactiviteiten
in Italië loopt terug door de
grote koersdaling van de lire.
Nog belangrijker is echter dat
er steeds minder sterke drank
genuttigd wordt door de consu
ment.
De beste oplossing om de pres
taties van BolsWessanen weer
op te krikken, is volgens de
VEB dus om de drankenpoot af
te stoten. Tot voor kort viel
daar bij het concern absoluut
niet over te praten. De VEB
hoopt echter dat de raad van
bestuur morgen op de aandeel
houdersvergadering open staat
voor het voorstel en 'het in elk
geval in overweging zal nemen'.
„We hopen dat de raad van
bestuur niet vasthoudt aan po
sities die in het verleden zijn
ingenomen," aldus P. de Vries,
adjunct-directeur van de VEB.
Die hoop is niet helemaal onge
grond nu R. Schipper zich vori
ge maand teruggetrokken heeft
als bestuursvoorzitter. Met zijn-
vertrek is de Bols-vertegen-
woordiging in de raad van be
stuur tot nul gereduceerd. De
twee overgebleven bestuursle
den, A. Zondervan en H.
Broeksma, zijn afkomstig van
Wessanen.
Naar verluidt is het vertrek van
Schipper het gevolg van one
nigheid in het bestuur over de
te volgen strategie. Schipper
zou (als oud-Bolsman) bedui
dend meer waarde hechten aan
de drankgroep dan de andere
twee.
Toch verwachten analisten dat
het niet zo'n vaart zal lopen
met de verkoop van de dran-
kengroep. Zo wijst analist F.
van Schaik van Barclays De
Zoete Wedde op het belang dat
BolsWessanen vorig jaar ver
wierf in de Italiaanse dranken
producent Campari. „Het be
lang in Campari zal men niet
graag kwijt raken."
Daarnaast is het maar de vraag
of er veel intereresse is het
Bols-gedeelte van het concern
nu veel internationale drankgi
ganten meer met desinvesterin
gen bezig zijn dan met overna
mes.
Naast de optie van een opsplit
sing, is er ook de mogelijkheid
dat het hele concern in andere
handen overgaat. Met een om
zet van 5,3 miljard gulden is
BolsWessanen een betrekkelijk
kleine partij in de internationa
le /ood-wereld, die gedomi
neerd wordt door grote multi
nationals als Unilever en Nest-
lé.
Een overnemer (of overvaller)
zou echter eerst de bescher
mingsmuren moeten slechten
die rond BolsWessanen zijn op
getrokken. Zo zijn de aandelen
van het concern gecertificeerd.
In zo'n geval zijn de aandelen
ondergebracht bij een admini
stratiekantoor dat op zijn beurt
certificaten uitgeeft. De hou
ders van de certificaten hebben
niets te zeggen bij de onderne
ming.
De Vereniging van Effectenbe
zitters acht die certificering
van aandelen bij de huidige
managementssituatie meer dan
voorheen ongepast en zal er
morgen dan ook voor pleiten
die certificering op te heffen.
Voorlopig kan de VEB dus geen
vuist maken op de aandeelhou
dersvergadering. Het voorstel
om BolsWessanen op te split
sen, is dan ook meer een strate
gisch middel om de druk op de
concerntop op te voeren. Een
druk die ook al aanwezig is
door de aandelenkoers die rond
de 30 schommelt, terwijl het
aandeel vlak na de fusie nog
ƒ44 gulden waard was. Of de
raad van bestuur gevoelig is
voor die druk zal morgen moe
ten blijken.
De Mercedes Sprin
ter is uit. En of
schoon mij dat -
als consument - geen biet in
teresseert, moet ik dat vele
malen aanhoren op de radio.
Mercedes is er nogal van
overtuigd dat zij een goede
bestelwagen hebben gemaakt.
Welnu, gefeliciteerd, maar val
me er verder niet mee lastig.
Want de radio-campagne die
Mercedes heeft opgezet, kan
helaas niet in de schaduw
staan van de door de fabri
kant veronderstelde kwaliteit
van zijn produkt. Het is blijk
baar heel moeilijk om op de
radio iets leuks te doen.
Mercedes heeft gekozen voor
verschillende stemmetjes, die
zich met rare accentjes verba
zen over de uitstekende kwa
liteit en de verrassend aange
name prijs van de Mercedes
Sprinter. Een Frans stemme
tje, een Italiaans stemmetje,
een Engels stemmetje.
Vooral autofabrikanten blij
ken daarvan te houden. De
Fransman, de Italiaan en de
Brit staan dan voor de con
currentie, die begrijpt dat ze
tegen de overmacht van de
reclamemakende producent
niet opgewassen is. Dat hoeft
op zich niet zo erg te zijn.
Toen Fiat Duitse ingenieurs
bij de testbaan tot de conclu
sie liet komen dat de Tipo
'gut, sehr gut' scoorde, wekte
dat geen irritatie op.
Het gaat mis als er typetjes
worden neergezet. En dat
doet Mercedes dus. De Fran
se, de Engelse en de Italiaan
se producenten zijn helemaal
onder de indruk van de prach
tige Sprinter van Mercedes.
En wat blijkt dan: de Duitse
producent praat gewoon Ne
derlands!
Kijk, als de Duitsers en hun
Nederlandse importeur met
een vleugje humor waren be
smet, dan hadden ze de Mer-
cedes-man in het Duits laten
sprechen das hat man bei uns
besser gemocht. Oder so was.
U ziet: wij passen ons letterty
pe meteen aan als we een
Duitser aan het woord laten.
Maar u weet reeds dat de
aflevering Duitse humor tot
de standaardwerken uit de
verzameling kortste boeken
ter wereld behoort.
Bij ons hebben ze dat beter
KOP MUNT
Door Willem Reijn
gedaan. Reclame maken. Het
oerhollandse bedrijf Albert
Heijn mag dan een kruidenier
zijn, in de slag om de gunst
van de consument staat de
grutter met zijn reclame aan
de top.
Albert Heijn voert een uitge
kiende marktstrategie. Het
zijn (doorgaans) prettige win
kels, die een hoge kwaliteit
uitstralen, met naar verhou
ding goed opgeleid personeel.
De huismerken hebben een
kwaliteit, die een A-merk
waardig zijn.
En de consument waardeert
dat. Want Albert Heijn is ge
middeld niet echt goedkoop.
Drie tot vier procent boven
het door de Consumenten-
Deutsch!
r
bond gemeten minimum-
prijspeil. Toch brengt de con
sument van elke gulden die
hij aan bij de supermarkt le
vensmiddelen uitgeeft, een
kwartje naar Albert Heijn. En
dat is heel veel.
Of dat aan de reclame ligt, is
moeilijk te zeggen. Maar in
elk geval weet Albert Heijn
elke week de consument op
een aardige manier te berei
ken. De reclame-uitingen van
Albert Heijn weerspiegelen
de kwaliteit, die de consu
ment mag verwachten.
Waarom deze aanval van on
bezonnen lyriek? Gisteren
zag ik de laatste commercial.
We kijken op bananen. Dan
zien we een man kruipen.
Dan nog een. Je verwacht een
plot, maar het gaat door.
Steeds meer mensen kruipen
al snuffelend door de super
markt. Achter de kassa zit
een meisje rustig de nagels te
vijlen.
Deze week in aanbieding:
paaseitjes, van ƒ7,98 voor
5,98. Geniaal, week-in-
week-uit.
Brussel - Canada en de Europese Unie naderen elkaar langzaam
in de onderhandelingen over hun visserijconflict. Een woord
voerder van de Europese Commissie maakte gisteren opnieuw
gewag van vooruitgang, zonder in details te willen treden.
Mogelijk kunnen de vijftien EU-lidstaten zich deze week al
buigen over een principe-akkoord waarover nu met Canada
wordt onderhandeld. In de onderhandelingen staan zowel de
hoogte en de verdeling van de quota voor Groenlandse heilbot
als de maatregelen voor controle en behoud van de visstand ter
discussie. Berichten over een nieuwe quota verdeling wilde de
woordvoerder van de Commisie niet bevestigen.
Utrecht - De Vervoersbond FNV heeft bestuurder Dilia van der
Heem (47) geschorst. Van der Heem werd al eerder ontheven van
haar taak als eerste onderhandelaar bij het streekvervoer,
omdat de onderhandelingen over een nieuwe cao niet naar de
wens van het bondsbestuur verliepen. Volgens het bondsbestuur
is toen afgesproken dat die beslissing door alle bestuurders
inclusief Van der Heem zou worden uitgedragen.
In een verklaring constateert het bestuur van de bond dat Van
der Heem tegen de afspraak in bij verschillende gelegenheden
heeft laten blijken dat zij het niet met dit besluit eens was. Een
schriftelijke toezegging dat zij zich alsnog aan de afspraken zou
houden bleef uit. Dilia van der Heem is een van de zeven
gekozen leden van het bestuur van de vervoersbond. Zij kan zich
tegen haar schorsing verzetten door in beroep te gaan bij de
bondsraad, het parlement van de bond.
Den Haag - Voor alle stakende bouwvakkers organiseren de
betrokken vakbonden volgende week woensdag een landelijke
bijeenkomst in de Jaarbeurs in Utrecht. Op deze zogeheten
terugkomdag moeten de stakers zich opnieuw als werkweigeraar
laten registreren. Omdat de partners van de bouwvakkers ook
welkom zijn, verwachten de vakbonden een opkomst van 50.000
mensen. Aan het einde van de bijeenkomst zullen de stakers in
een demonstratieve optocht door de Domstad trekken.
Het aantal stakers is gisteren, aan het begin van de vierde
stakingsweek, volgens de bonden met een kleine duizend man
gestegen tot 33.200. Het conflict in de bouwnijverheid zit nog
steeds muurvast.
Amsterdam - Het Openbaar Ministerie heeft een onderzoek
gelast naar mogelijke aandelenhandel met voorkennis door
functionarissen van Borsumij Wehry. De Stichting Toezicht
Effectenverkeer (STE) heeft daarvan bij justitie aangifte ge
daan. Behalve bevestiging dat er een onderzoek komt, hullen
alle betrokkenen zich in stilzwijgen over de zaak. In financiële
kringen bestaat het vermoeden dat het gaat om handel in
aandelen KLM Kleding op vrijdag 3 februari. Toen schoot de
koers van KLM Kleding op de effectenbeurs bij grote omzetten
ineens een rijksdaalder omhoog naar 36. De maandag eropvol-
gend werd bekend dat Borsumij Wehry van plan was een bod
van 43 op KLM Kleding uit te brengen.
Stockholm - Heineken en Unilever grijpen naast dochterbedrij
ven van het Zweedse Volvo-concern op het ge1-' ''d van dranken
en levensmiddelen. Volvo heeft verkozen zaken te doen met de
Noorse onderneming Orkla, zo heeft het concern bekendge
maakt. Orkla neemt van Volvo de levensmiddelenbedrijven
Procordia Food en Abba Seafood over, die samen een jaaromzet
hebben van 5,7 miljard Zweedse kroon 1,2 miljard). Het
Noorse concern combineert die met zijn ongeveer even grote
eigen voedseldivisie Nora. Verder gaan Volvo en Orkla een
gezamenlijke drankenonderneming vormen.