GE Plastics garandeert werk
DE STEM
Interpolis pakt duurdere auto aan
TCR 'milieuschandaal van de eeuw'
KORT
Leiten
;ramp
Geen ontslagen door project Desired State beloofd in ongekend lange cao
Eerste geldautomaat langs de snelweg
4Rijk Europa moet pas op plaats maken in EU'
6Zoen9 is positief,
negerzoen9 dus ook
lit
liet door'
ieo-nazi
op
'Paasboodschap'
AH valt
verkeerd
SP: oud sociaal
plan terug
voor ex-Daffers
siness
A5
ECONOMIE KORT
Vleessector trekt kort geding in
KLM verkoopt hotel-belangen
Weinig Rabogeld meer naar Robeco
'Haal Bols en Wessanen uit elkaar'
Rotterdam bouwt kustvaartterminal
Aegon vreest valutacrisis
Werkgevers: 'Lagere minimum
loonkosten'
[ïlL 1995 A4
llsgezant gisteren
I land te verlaten,
jen overhandigde
I officieel protest
hks het einde van
nirnov, had geen
5 een particuliere
bdse veiligheids-
i in de 'militaire
fenon gisteren een
J Na de aanslag
lezbollahstrijders
Isin werd gedood
In Zuid-Libanon
I die een militaire
Ijn was onder de
lin de organisatie
geleid. De actie
een aanval van
^n Broek zal het
en Turkije niet
Turkse leger in
Ben gedood en de
letert.
jFranse EU-voor-
llijke termen uit.
pk zelfs niet eens
handelsakkoord
[sr het Europarle-
rebellen gedood
|je. Het offensief
l ook voortgezet.
Icht gekregen om
pp te treden tegen
Daarmee lijkt de
I van de sekte, die
frige week in de
beschuldiging is
Be aanslag op de
pji Kunimatsu. De
Ikte aangehouden
perden drie artsen
huldiging van het
Sekteleider Shoko
lo-nazi Hans Jörg
genisstraf veroor-
Id van de rechtse
pmilitaire organi-
he doelstellingen
Hitlers NSDAP.
tegen Kussel ten
left aangekondigd
'af.
nocratische SPÖ,
Löschnak, zijn uit
litzky gestapt. Het
woensdag van de
de helft van de
fenen uit de vier
en de conserva-
gekwetst zei te
^en partij op het
ritiseerd om zijn
zei 'geen plezier
tische autoriteiten
igelukken van een
ussel. Daarbij zijn
pderlander, negen
arden, een Frans-
In - om het leven
chthaven Otopeni in
te worden bijge-
Tarom. De maat-
;eft de Zwitserse
Ij Swissair die de
lor haar onderhoudt,
het onderzoek naar
Ibehulpzaam te zijn.
|dt in afwachting
andere twee Air-
ïader order aan de
vliegveld in Boeka-
werd gistermiddag
onische bommelding
r inspectie. De bom-
ek vals te zijn. Twee
leden moest een
Tarom een noodlan-
in verband met een
Er werd evenwel
vonden.
ie regering stuurde
niddellijk personeel
est om te helpen bij
atie en berging van
e resten. Volgens mi-
e Lanotte van Bin-
Saken zijn er geen
n dat het vliegtuig is
als gevolg van een
lfde ongeluk met een
uim zeven jaar tijd.
se Airbus A310 is
985 in gebruik.
Economie
Van onze verslaggever
Tilburg - Verzekeraar Inter
polis verzekert geen nieuwe
auto's meer met een waarde
van boven de 50.000 gulden
legen diefstal als daar geen
startblokkeringssysteem in
zit.
Ook diefstalgevoelige merken
onder de 50.000 gulden zonder
zo'n systeem, zoals de Volkswa
gen Golf en de Nissan Petrol,
worden ook niet meer opgeno
men in de portefeuille,
pit is één van de maatregelen
die Interpolis heeft getroffen om
de autoschadeverzekering uit de
rode cijfers te krijgen. Vorig jaar
halveerde de dochter van de Ra-
bo-bank de verliezen op auto
verzekeringen tot ongeveer 30
miljoen.
En dit jaar komt de autoschade-
tak uit de rode cijfers, verzekert
J. Kanen, directeur Schade Par
ticulieren. Bij het concern zijn
350.000 auto's verzekerd.
Voor bezitters van een Mercedes,
BMW en Volkswagen, dan wel
van een ander merk auto jonger
dan 1989 met een waarde van
35.000 gulden heeft de verzeke
raar iets in petto. Mits die ai bij
Interpolis verzekering tegen au
todiefstal hebben lopen.
„Wij zijn bereid een bijdrage te
leveren aan de kosten van een
start-blokkeringssy steemm,
zegt Kanen. „En als ze dit doen,
vervalt het eigen risico bij auto-
diefstal."
Gaan alle bezitters van de grote
Duitse merken in op dit voorstel,
dan kost dat Interpolis 1,75 mil
joen gulden. Maar het betekent
wel dat 5,75 miljoen minder
hoeft te worden uitbetaald.
Maar het zijn niet alleen lokker
tjes en voorwaarden, waarmee
Interpolis de schadelast wil re
duceren. Met als credo 'de ver
vuiler betaalt', gaat het bedrijf
de premies individualiseren.
„Van iedere klant maken we
middels een vragenlijst een risi
coprofiel en daar plakken we een
premie aan vast. Een hoog risico,
hoge premie; laag risico, lage
premie."
Als derde maatregel start Inter
polis vanaf aanstaande maandag
een proefproject met zes geselec
teerde reparatiebedrijven in het
werkgebied van een beperkt
aantal Rabo-banken in Brabant,
Gelderland en Limburg. Om
klanten te paaien hun auto door
een van deze voorkeurgarages te
laten repareren, hebben ze geen
standaard eigen risico van 300
gulden, krijgen ze een gratis au
to gedurende de reparatieperio
de en is er een rechtstreekse
betaling van Interpolis aan de
garage.
De bedoeling is dat na een proef
periode Interpolis in november
met zo'n 75 a 80 garages over
heel Nederland zaken doet.
Van onze verslaggever
Bergen op Zoom - Bij GE Plastics in Bergen op Zoom
zullen geen gedwongen ontslagen vallen als gevolg van
het project 'Desired State', dat de produktiviteit in de
fabrieken moet verhogen.
Dat zijn het bedrijf, waar ruim
achttienhonderd mensen wer
ken, en de vakbonden Industrie
bond FNV, Industrie- en Voe
dingsbond CNV en de Unie
BHLP overeengekomen in een
nieuwe cao. Die collectieve ar
beidsovereenkomst heeft een on
gekend lange looptijd van drie
jaar.
De salarissen zullen in die perio
de elke keer per 1 mei worden
verhoogd, te weten met 2 pro
cent in '95, 2,75 procent in '96 en
3,5 procent in '97. „De loonpara-
graaf is ronduit goed te noe
men," constateert districtsbe
stuurder A. van den Berg van de
Industriebond FNV.
Omdat de percentages vast lig
gen, nemen de cao-partijen het
risico van inflatieschommelingen
voor lief. Een lage inflatie valt
gunstig uit voor de werknemers,
die er reëel dan veel op vooruit
gaan. Een aanwakkerende infla
tie zou de koopkracht onder
druk zetten.
Vakbonden en bedrijf hebben de
afspraak voor een periode van
drie jaar gemaakt om rust te
creëren rond de introductie van
het Desired State-project. Werk
nemers waren bang dat als ge
volg van het project arbeids
plaatsen zouden verdwijnen en
Arnhem (anp) - De organi
satie Christenen voor de
Waarheid stoort zich aan de
'paasboodschap' in Albert
Heijn-advertenties van deze
week, waarin men een fles
Chateauneuf-du-Pape ont
kurkt met een kurketrekker
in de vorm van een kruis.
De organisatie vindt dat de
gevoelens van christenen
gekwetst zijn, en eist dat
AH publiekelijk excuses
aanbiedt. Volgens AH zit
dat er niet in, al betreurt
men dat sommige mensen
zich gekwetst voelen. AH
heeft echter ook telefoontjes
gehad met de vraag waar de
mooie kruis-kurketrekker
konden te bestellen is.
er zelfs gedwongen ontslagen
zouden vallen.
Met de nu afgesproken garantie
is die laatste vrees weggenomen.
Maar, zo bevestigt woordvoerder
A. Vos van 'GE Plastics, het is
reëel om te veronderstellen dat
de werkgelegenheid kan teruglo
pen door Desired State. Door
een nieuwe manier van werken
zal de produktiviteit hoger wor
den en de kosten lager.
Verder zijn de werknemers ervan
verzekerd dat hun arbeidsvoor
waarden blijven gehandhaafd
als zij in het kader van Desired
State andere taken krijgen.
Mochten nieuwe functies niet'
binnen het huidige beloningssys
teem passen, dan volgt nieuw
overleg tussen werkgever en
bonden.
Van onze Haagse redactie
Den Haag - De Socialistische
Partij wil dat de ontslagen
werknemers van het het
'oude' Daf alsnog onder het
oorspronkelijke sociale plan
gaan vallen. Minister Wijers
van Economische Zaken moet
zich daarvoor sterk gaan ma
ken.
Volgens SP-kamerlid R. Poppe is
er nu het nieuwe Daf zoveel
winst maakt geld genoeg om het
oude sociaal plan toch toe te
passen. Hij wil van minister
Wijers weten hoeveel dividend
en vennootschapsbelasting de
overheid over 1994 van het nieu
we Daf ontvangt. Van dat rijks-
geld en een bijdrage van het
nieuwe Daf kan dan het plan
worden betaald, denkt Poppe.
Destijds werden bij het oude Daf
ongeveer 2.500 mensen ontsla
gen. Doordat het bedrijf failliet
werd verklaard, werd een streep
door het sociale plan gezet. Het
nieuwe Daf heeft geen band
meer met de ontslagen werkne
mers van het oude bedrijf.
Volgens Poppe zijn zeshonderd
van de ex-Daffers nog steeds
werkloos. Het gaat vooral om
mensen boven de 45 jaar.
Pinnen langs de snelweg. Dat kan vanaf vandaag bij tankstation Galgeveld aan de A27 (Breda-Utrecht) ter hoogte van Teteringen.
Daarmee heeft Nederland zijn eerste geldautomaat bij een benzinestation langs de snelweg. De automaat is door de Rabobank
geplaatst in de winkelruimte van het station zodat er een constant toezicht is door het personeel. Omdat het tankstation - sinds
vandaag weer operationeel na een herbouwing - 24 uur per dag geopend is, kan er dag en nacht gepind worden. Vooralsnog gaat het
om een experiment. Als het bij de klanten aanslaat, worden meer benzinestations in Nederland van geldautomaten voorzien.
FOTO COR VIVEEN
Nijmegen (anp) - De landen
van de Europese Unie die
het verst zijn met de voorbe
reiding van de Economische
en Monetaire Unie (EMU),
waaronder Nederland,
Frankrijk en Duitsland,
moeten de armere landen
niet te veel in de watten
leggen. Dat zegt professor E.
de Jong, hoogleraar interna
tionale economie, in zijn in
augurele rede voor de
Katholieke Universiteit Nij
megen.
Als overdracht van geld niet
gepaard gaat aan afspraken
over stabielere wisselkoersen
ontstaat het gevaar dat de
'kopgroeplanden' zichzelf de
das om doen. Landen als
Groot-Brittannië, Italië en
Spanje blijven intussen profite
ren van lage wisselkoersen en
hoge afdrachten uit de Europe
se pot.
De Jong wijst erop dat sommi
ge landen hun uiterste best
doen uiterlijk in '99 aan de
EMU-normen te voldoen. Ze
zijn via pijnlijke ombuigingen
bezig de te hoge financierings
tekorten en staatschulden om
laag te brengen, streven naar
stabiele wisselkoersen en lage
inflatie. Dat stelt weer grenzen
aan de economische groei.
Er zijn ook landen die (nog)
niet aan de EMU kunnen of
willen deelnemen. De belang
rijkste vertegenwoordigers
daarvan, Groot-Brittannië en
Italië, zitten zelfs niet in het
Europese Monetaire Stelsel
(EMS), het mechanisme waar
binnen landen samenwerken
om hun munten zo stabiel mo
gelijk te houden.
Volgens De Jong heeft deze
'restgroep' momenteel het beste
van twee werelden. Zij doen
niet mee aan wisselkoersaf
spraken en EMU-normen. Door
de devaluatie van hun munten
behalen zij zelfs een concurren
tievoordeel.
Bovendien maken de rijkere
landen extra geld over naar de
achterblijvers zolang deze de
aansluiting nog niet hebben ge
vonden. Spanje, Portugal, Ier
land, Griekenland, Denemar
ken, Italië en Groot-Brittannië
hebben zo geen enkele prikkel
om in het belang van de ge
meenschappelijke markt te
werken aan stabielere wissel
koersen.
iet een nieuwe opleiding;
bon uit de2e kranc
?ste kennis in Brabant.
Door'Rinze Brandsma
Rotterdam - De bedrijfstop
van Tankcleaning Rotterdam
zit al meer dan drie maanden
jn voorarrest. De officier van
justitie heeft het over 'het
grootste milieuschandaal van
na de oorlog'.
'Van de eeuw', scherpen Kamer
leden in de vaste kamercommis
sie voor Verkeer en Waterstaat
aan.
»Een zaak die van alle kanten
stinkt," zegt kamerlid Remi Pop-
Pe (SP), die vooral de sleutelrol
van oud-minister Neelie Kroes
wil zien uitgezocht. Hij houdt
net er op, met een brief van die
Minister uit 1984 in de hand, dat
net om subsidies van de rijks
overheid van in totaal 36,5 mil
joen gulden gaat.
"Een beestenbende, tientallen
Miljoenen overheidsgeld verdwe
nen," zegt ook collega-kamer-
oommissielid Peter van Heemst
(PvdA). En over het verpeste
Milieu heeft niemand het dan
nog gehad.
Tien jaar achtereen kon het mis
gaan bij de failliete Tank-
waning Rotterdam, onder de
ogon van ministerie, Haven
dienst, Milieudienst Rijnmond
(DCMR), politie en Tweede Ka-
mer. De voorlopige hechtenis
van de gebroeders Langeberg en
de rest van de TCR-top is deze
maand verlengd.
Zij worden verdacht van een
groot aantal vergrijpen: milieu
delicten in de Rotterdamse ha
ven en fraude op grote schaal.
Het gaat om het bij herhaling in
gevaar brengen van de volksge
zondheid, lidmaatschap van een
criminele organisatie, valsheid
in geschrifte, illegale lozingen op
oppervlaktewater en subsidief
raude rondom de bouw van een
afvalzuivering voor een namens
de overheid ingerichte Ha
venontvangstinstallatie (HOI).
Er is sprake van zwart geld,
dankzij valse kwitanties en fac
turen. Eigen mensen werden
daarmee omgekocht om mee te
werken aan illegale lozingen; dat
schoof tot 1000 of 1500 gulden
per keer. Van een personeelslid
is bekend dat die zijn ontslag
kreeg, nadat hij geweigerd had
een kraan open te zetten.
Justitie reconstrueerde dat het
illegale lozen in havenwater on
dermeer gebeurde vanuit de
TCR-tanks op het beruchte
Plein-9 aan de Tweede Werkha-
ven in de Botlek, via de moed
willig gesaboteerde leidingen en
vanuit het eigen tankschip Jos-
tien Langeberg.
Justitie zal de verdachten ook
ten laste leggen dat zij jarenlang
transportdocumenten hebben
vervalst voor export van giftig
chemisch afval naar België,
Groot-Brittannië en Frankrijk.
Alleen al in 1993 zijn er meer
dan 900 van die transporten ge
weest, met een totale export van
bijna 20 miljoen kilo.
De voorlopige lijst van aan
klachten is nu al onthutsend
lang, terwijl het justitieel onder
zoek nog loopt. Dat onderzoek
lijkt uit te wijzen dat de gebroe
ders Langeberg bij hun activitei
ten vooral uit waren op grof geld
verdienen en daar het milieu aan
ondergeschikt maakten.
Afgeluisterde telefoongesprek
ken wezen uit dat de heren een
bedenkelijke mentaliteit hadden
en in grote brutaliteit chemische
troep mengden die ze anderen in
de maag splitsten. Veel geld
stopten de broers in een dure
hobby: race-activiteiten en kar-
ting.
De combinatie tankcleaning, il
legale lozingen, stankgolven, mi
lieuschandalen, arrestaties en
justitieel onderzoek is niet
nieuw. Na een lange strijd kocht
Booy Clean in de jaren tachtig
een strafproces af met een schik
king van een half miljoen, een
recordbedrag.
Booy moest meebetalen aan de
tientallen miljoenen guldens du
re schoonmaak van de Geulha
ven, deerlijk vervuild na jaren
lange lozingen en/of 'ongeluk
jes'. Kort daarna wist het be
drijf, in combinatie met andere,
ook van het ministerie een subsi
die van 17 miljoen gulden af te
dwingen voor een HOI, voor ver
werking van chemisch afval uit
industrie en scheepvaart.
In oktober vorig jaar ging TCR
failliet. Toen kwam naar buiten
dat het afvalverwerkend bedrijf
al twee jaar door justitie op de
korrel was genomen,, op verden
king van illegale praktijken. De
boekhouding bleek een puin
hoop.
Computers en delen van de ad
ministratie waren verdwenen bij
inbraken waar een luchtje aan
zat. Een van de bij TCR aange
stelde curatoren, advocaat en
oud-wethouder van Rotterdam
mr J. Mentink, zuchtte begin
deze maand in een interview
'kloppende hoofdpijn' te krijgen
van wat hij bij het bedrijf aan
trof: behalve de volstrekt chaoti
sche boekhouding en een 'kerst
boom' van bv's ('In feite één pot
nat') rotzooi in de opslagtanks,
een kadeplein vol vaten waar
niemand van wist wat er in zat,
kortom 'een milieudelict van een
omvang die je zelden meemaakt'.
Er is, naast het justitieel onder
zoek, een civiele procedure tegen
de Langebergs en een oud-direc
teur aangespannen. De bedoe
ling is, dat die niet wegkomen
met de poen uit de failliete boe
del.
De grootste claim is die van het
ministerie van Verkeer en Wa
terstaat, dat zich bedrogen voelt
in het verlenen van subsidies
voor de Havenontvangstinstalla
tie in de jaren tachtig. Het mi
nisterie noemt daarbij een be
drag van 23 miljoen gulden.
Al eerder, in 1986, deed de poli
tie een inval bij TCR, een jaar
reeds na het opstarten van de
HOI waar het ministerie aan had
meebetaald. De installaties wer
den geacht nieuw te zijn - daar
voor waren ook rekeningen bij
het ministerie ingediend - maar
wat er stond was tweedehands
spul.
Het fraude-onderzoek werd toen
van hogerhand stopgezet omdat
onvoldoende bewijs te vinden
zou zijn, de subsidietoekenning
ging verder. Milieudelicten,
waarvan TCR toen ook al werd
verdacht, werden afgekocht.
De broers Langeberg schijnen
bij de verhoren nogal zwijgzaam,
voeren aan dat het lange voorar
rest hen psychisch breekt en zeg
gen naar huis te willen. Oud
werknemers hebben wel verkla
ringen afgelegd over illegale lo
zingen. Dat lozen was volgens
hen structureel. Als overtredin
gen geconstateerd en bekeurd
werden, werden de boetes onder
deel van de factuur.
En oud-directeur Hans E. slaat
terug richting de broers, om zijn
eigen hachje te redden. Hij ziet
zichzelf slechts als stroman die
de bevelen van de gebroeders uit
moest voeren. Die hadden vol
gens hem 'geen enkel fatsoen,
geen besef van normen, wilden
ten koste van alles geld verdie
nen, ook ten koste van mensen;
van normale bedrijfsvoering
hadden ze geen verstand'.
ZATERDAG 1 APRIL 1995
Door Simone Dirven
Oudenbosch - „Een zoen is toch positief, ook een neger-
zoen," lacht directeur C. Baaten van Buys Banket- en
Biscuitfabriek in Oudenbosch. „Vergelijk het eens met
blanke vla of boerenjongens of jodenkoeken."
Baaten vindt de rechtszaak aangespannen door de Franqaise
Ester Mukalay Bissouekolo om een naamsverandering voor de
lekkernij af te dwingen dan ook 'een storm in een glas water'. Ze
komt uit Ivoorkust en is zes maanden zwanger, In Frankrijk,
heten de 'zoenen' tête de nègre, ofwel negerkop. En ze moet er
niet aan denken dat haar kind op straat straks zo genoemd
wordt.
Buys krijgt gemiddeld één klacht per jaar over de naam. „En die
van 1994 moet nog komen," meldt Baaten.
De makers staan al jaren niet meer stil bij de naam. „Mochten er
veel protesten komen, dan zijn wij als eerste in voor een
naamsverandering," zegt Baaten.
Het proces in Frankrijk heeft geen gevolgen voor het bedrijf.
„Mocht de vrouw gelijk krijgen, dan veranderen we gewoon het
etiket van het produkt."
Den Haag - De vleessector heeft het kort geding tegen het
ministerie van Volksgezondheid ingetrokken. Dat gebeurde na
overleg met staatssecretaris Terpstra van Volksgezondheid. Zij
heeft toegezegd dat de jaarlijks rapportage van de Veterinaire
Inspectie over haar controle van de slachthuizen voortaan eerst
met de sector wordt besproken, voordat het openbaar wordt
gemaakt.
Het Produktschap voor Vee en Vlees (PW), de Centrale
Organisatie voor de Vleesgroothandel en de Land-en Tuin
bouworganisatie Nederland namen het het ministerie kwalijk
dat de interne rapportage vorige week in handen kwam van de
Duitse media. Dat heeft volgens voorzitter Tazelaar van het
PVV door onjuiste interpretaties geleid tot negatieve publikaties
in het belangrijkste exportland voor Nederlands vlees.
Amstelveen - De KLM heeft haar onroerend-goedbelangen in
drie Nederlandse hotels verkocht aan Golden Tulip Internatio
nal bv in Hilversum. Over de prijs worden geen mededelingen
verstrekt.
Het betreft 100-procent-belangen in Golden Tulip Barbizon in
Hoofddorp en het Golden Tulip Barbizon Centre Hotel in
Amsterdam plus een belang van 33 procent in het Golden Tulip
Barbizon Palace Hotel, eveneens in de hoofdstad.De verkoop
past in het streven van de luchtvaartmaatschappij zich volledig
te concentreren op haar kernactiviteit vliegen.
Rotterdam - De aanwas van nieuw kapitaal voor de Robeco-
groep via de Rabo-banken is in de eerste drie maanden van dit
jaar volledig drooggevallen. Aanleiding vormden de tegenval
lende resultaten van de beleggingscoöperatie in 1994.
Een enkele uitzondering daargelaten behaalden alle 27 fondsen
vorig jaar een negatief rendement. Het totaal beheerde vermo
gen van de groep steeg in het eerste kwartaal van dit jaar met
ongeveer 300 miljoen gulden tot 66,7 miljard gulden. Die groei
kwam geheel tot stand via Rogiro, het girale betalingssysteem
van de groep. In 1994 stroomde nog liefst drie miljard gulden
via Rabo naar Robeco. Daarmee bedroeg de totale inleg van
Rabo-bankklanten in twee jaar tijd dertien miljard gulden.
Den Haag - De in 1993 gefuseerde ondernemingen Bols (dran
ken) en Wessanen (voeding) kunnen het beste worden ontvloch
ten gezien het falen van de fusie en de verzwakte marktposities
van vooral de drankactiviteiten. Alle activiteiten van Bols
zouden moeten worden verkocht aan een ander (groter) dran
kenconcern, waar ze betere kansen hebben dan onder de
paraplu van BolsWessanen.
Dit voorstel zal de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) 5
april doen in de aandeelhoudersvergadering BolsWessanen. De
gestage afkalving van de Bols-posities buiten de Benelux maken
volgens de VEB een beslissing over opsplitsing van het concern
op niet al te lange termijn noodzakelijk.
Rotterdam - Europees Commissaris Neil Kinnock heeft vrijdag
middag door het dumpen van een vrachtwagenlading zand in de
Rotterdamse Prinses Margriethaven het startsein gegeven voor
de bouw van een nieuwe kustvaart-terminal in het Rotterdamse
Eemhavengebied. Onderdeel van de bouw van deze terminal is
het dempen van de Prinses Margriethaven. Rotterdam wil
inspelen op het groeiende belang van de kustvaart nu de
Europese Commissie als beleidslijn heeft uitgezet dat de groei'
van het inter-Europese verkeer vooral op zee moet plaatsheb
ben. De terminal zal naar verwachting 2250 arbeidsplaatsen
creëren, waarvan 1950 in het Rijnmondgebied. De gemeente
Rotterdam en het bedrijfsleven investeren samen voor ongeveer
300 miljoen gulden in het project.
Den Haag - Na een winststijging van bijna 15 procent in 1994
verwacht Aegon dit jaar een beperking van de resultatengroei
als gevolg van de valuta-onrust. De verzekeraar ziet de winst in
guldens in 1995 tussen de 7 en 12 procent hoger uitkomen.
Het concern heeft zich overigens ingedekt tegen een al te drieste
val van de dollar. De valutaperikelen doorbreken wellicht de
door bestuursvoorzitter K. Storm zelf als 'saai' aangeduide
prestatiecurve van Aegon. De verzekeraar vertrouwt voorname
lijk op de 'zekere' inkomsten van de levensverzekeringen, heeft
risico's verdeeld door regionale spreiding en belegt bij voorkeur
in vastrentende waarden. Hoge rendementseisen voor acquisities
en het afstoten van zwakke bedrijven hebben de onderneming
aan jaarlijks groeiende winsten geholpen. Vorig jaar bogen de
schadeactiviteiten een licht verlies om in winst, het resultaat op
Teven' groeide weer stevig en in ziekteverzekeringen viel Aegon
(door het stopzetten van de samenwerking met Nuts) iets terug.
Den Haag - De werkgeversorganisaties MKB Nederland en
VNO-NCW zijn het eens over een advies aan het kabinet over
4,5 miljard gulden lastenverlichting in 1996. Naast een lasten
verlichting voor alle bedrijven dienen de bruto loonkosten op
minimumniveau verlaagd te worden, 'al dan niet in combinatie
met een verlaging van het minimumloon zelf'.
De afgelopen dagen was een lager minimumloon een twistpunt
tussen MKB Nederland (het midden- en kleinbedrijf) en de
'grote werkgevers' van VNO-NCW. MKB Nederland maakte zich
sterk voor het behoud van het netto minimumloon, daarmee de
PvdA steunend. VNO-NCW vindt, evenals de VVD, dat het
minmumloon wel omlaag moet om meer laaggeschoolden aan de
slag te helpen.