Weekend m [SS HOLIDAY! ■u - SAM0S - KRE IESB0S - LEFKAS IND 1ESB0RNER KUCKUCK' ESTEM E4 |n.T:oo-492984475 Ned.gespr.^ygrkort als zonde. Toch hebben de py SUdËÏfËl nabij ïl" ('e '00P ^er *^en" ÏE WOUD m EIEREN 1ARKEN IENLAND fel. 08894 - 24848 Lid SGR. EN polen Het christendom heeft zich weliswaar bekeerd, maar niet tot op het bot In West-Europa heeft een 'nieuw racisme' een politiek gezicht gekregen 1995 De Li n»b In de Special van Reizen e creatie staat binnenkort g, maand centraal. Dé kans aanbod extra opvallend onj aandacht te brengen Met 25% korting ais u adverteert op de zaterdag Special. Informatie en reserveringen Tel: (073) iji Fax: (073) 157 283 ZATERDAG 1 APRIL 1995 lCisme heeft in Europa een lange taaie geschiedenis. Enkele ge- ianten ervan, zoals bijvoorbeeld biologische racisme, zijn zelfs re- irechte Europese uitvindingen. Het nistendom heeft door de eeuwen aan racisme een duchtig steen- TEL (18 km. van Winterberg) Ui omf. ingericht ANWB AA-erk, b firs, lift, groot verw. zwemb.,sa ten bo^en van HOCHSAUE (bijgedragen. Maar sinds de jaren een plez. ontsp. vakantie bij oi len HP va. DM 434,- incl. keuza Hoge kind.kort. Oelfestr. 22 irken zich nog niet tot op het bot feerd. De 'meerwaarde-theologie' niet opgedoekt, integendeel, en istdie theologie bevat racistische emen. Dat betoogt dr. Th. Sale- ink in een uitermate verhelderend tikel in het jongste Tijdschrift voor ïeologie. Salemink is universitair icent aan de Theologische Univer- leitin Utrecht. Al spitst Salemink jn verhaal toe op de rol van het iristendom, hij geeft ook een heel indzaam overzicht van het racisme W. Magie Sb FBTfl MOR' de ijs-re. PHHNTRSV PHHNTRSIf Berggeislsloi S0321 BfüWti; Van Upiil I/»! dagelijhsvins l GemakkelijkK .via autotiaan 553 Ligt üirektaar j Info-nuMBii AUERLAND |lig hotel en restaurant, pad, sauna, week HP woning v.a. lotel Püster |n. Tel.: 00- 4200. pN kmrs do/ 28-30 DM. lOlperstr. 43 Ihe/Cobben- 29733157. Lux. kmrs/do en dof 23,-/28,-DM Gastfu 54675 Roth/Our. 00-496566222. Kamers t.h. in fam. bij BOERDERIJ VP HP 28 DM.LO 20 Dt speelweide, kindvrie Joseph Lehnen, Nussbaum 00-49.65! (um Hlrsch', 72285 Herzogsweiler b. oie vlakke ligging (660 m). 3 Min. van bo l in omgeving. Prachtige wandelpaden. Ga de keuken (dieet naar wens). Ontbijtbuffet 1 |en VP. Vraag kleurenfolder. Tel. 0049-744 piume, fam. /loser 77716 fcgtal, stads- |n. Tel. 00- Moderne balkon. mog.) Vlak voor Tiroler FÜSSEN (Allgau). Füssen Ned.eig. 1i va.DM280,- 0049831 040-514022. I Denemarken atis gids! Intiewoningen JEN Holten. ISGR. LEGOLAND AANBIE nachten incl. 4 en toegang voor voor slechts 11c Ruime keuze in ca huizen v.a./ 390,4 Denemarken 010-' en 046-525002. .jste weg naar Griekenland is langs De Griekenlandspecialist! j de vijf mooiste eilanden van Griek he complexen van studio's en appaj (vrijstaande vak.woningen v.a. 145 tensions en hotelletjes v.a. 220,- P| natuur/kuituur jeeprondreis op het va» landelprogramma's op West-Kreta la. 450,- p.p. en autoverhuur l/OOR DE VIJF GRATIS BROCHURE- Et uitgebreide beschrijvingen van eilan Enodatie ook veel culturele en historic [informatie en tips voor uitstapjes btorjachtverhuur (ipper. MYTHOS 350047. pdreis Grieken- i,- Vertr. 28/4 hIDELTA Reizen I ANVR/ SGR akanties: iLOPONNESOS ig-rondreis met li, Olympia iosters v.a. 2-dgse cruise- gs de hoogte- assiek Grieken- 199,-1 Ook bin- g vertrek moge reisgids? Bel 20100 (24 uur af 020-6202121 UXEMji Hotel HUBERT/- bach, gemoed# hotel. Bosrijke Groot wandelg» trein bereikbaar. i» meerd restaurant nomische weeks' speciale arra0nJf Info tel.: 00-352. fax: 00-352959224 Kamers t.h. HER® natuurgebied NJjL Ned.eig. Tel-jOOjg Ruime vak.woning BOERDERIJ weekends, uw "tél.0^5 dgs. reis al v.a. al. bus/hotel/HP iS.Bel voor gratis URO-90 077- SGR. 040-514022. |en in POLEN. r gratis gids! SI 10 dgn va. ier goede hotels. 20/6. Winnemuller J80-68655 auto naar Polen. TRAVEL (SGR) mogelijkh. voor ct. vakanties. Bel roch. 085-640834 Ontdek NOWE-travel. autovakanties. SUPER aanbieding tis folder: 073-12 T.h. luxe VILLA4 zwembad, aut£;,J aug. t/m dec. FWJ 080-7786860^ Voorjaar/zomerk Algarve weke» verz. vliegreize of app.Bel nu w broch. PRIMAS (ANVR/SGR)079 oor Jan Bouwmans Op grond van het religieus racisme werd eerst de slavernij en later de apartheid in Zuid-Afrika gerechtvaardigd. ILLUSTRATIE ARCHIEF DE STEM De lange weg van het racisme Je moet je toch weer even realiseren dat het woord 'racisme' pas in de jaren dertig van deze eeuw in zwang is geraakt. Het werd toen gebezigd door tegen standers van het nazibe wind om het ideologische karakter aan te geven van de negentiende- eeuwse rassenleer. In onze dagen, aldus Salemink, is het woord 'racis me' onderhevig aan begripsinflatie. Dat maakt de publieke discussie er niet duidelijker op. Vooroordelen, discriminatie, 'eigen volk eerst': ze vormen alle een voe dingsbodem, maar vallen niet samen met racisme. Salemink geeft in na volging van de historicus Mosse de volgende hanteerbare definitie: „Racisme is een denksysteem, een ideologie die tussen mensen en groe pen een rangorde aanbrengt van meerwaarde (superioriteit) en min derwaardigheid (inferioriteit) op grond van feitelijke of vermeende kenmerken." De westerse geschiedenis kent een aantal varianten van zo'n denksys teem. Dat is geen dood materiaal in stoffige archieven. Nee, uit dat his torische materiaal kan vandaag de dag nog altijd geput worden om ei gentijdse vormen van racisme te kweken. Er zijn in de westerse geschiedenis een drietal racistische tradities te onderscheiden. De oudste is het christelijk geïnspireerde, religieuze racisme. Vanaf de zestiende eeuw krijg je het biologische en het poli tieke racisme uit burgerlijke koker, die tot in de twintigste eeuw door werken. Tenslotte is er sinds de ja ren tachtig zoiets als een 'nieuw ra cisme', dat in vele Westeuropese landen een politiek gezicht heeft ge kregen in partijen als Centrumde mocraten in eigen land, Vlaams Blok in Vlaanderen, Front National in Frankrijk, Republikaner in Duits land en soortgelijken in Oostenrijk en Italië. Het religieuze racisme kent drie ge ledingen. Het bekendst is natuurlijk het christelijke antisemitisme. De bron ervan is bekend: de joden heb ben Jezus van Nazareth niet erkend en aarvaard als Messias, zijn mede schuldig aan Zijn dood en daarom gestraft met vele plagen, waaronder hun verstrooiing over de hele aarde na de verwoesting van Jeruzalem in het jaar 70. In de Middeleeuwen kwamen daar allerlei rare beschuldigingen bij. Aan het einde van de Middeleeuwen waren de joden in elk geval goed deels uit West-Europa verdreven dan wel vermoord. De programs hadden vaak niet de instemming van de hogere kerkelijke leiding, maar het religieus gemotiveerde antisemi tisme wel. Maar wat maakt het religieuze anti semitisme tot racisme? Dat is wat de joodse journalist en schrijver Dick Houwaari de meerwaarde-theologie heeft genoemd. Het christendom be schouwt zichzelf als de universele godsdienst met een meerwaarde die hierin bestaat, dat het de universele waarheid beheert. Die meerwaarde impliceert echter een rangorde tus sen mensen en godsdiensten. Omdat in de Middeleeuwse maatschappij godsdienstige beschuldigingen per definitie ook onmaatschappelijk ge drag en vijandschap tegen de geves tigde samenleving betekenden, kre gen de joden een inferieure plaats op de maatschappelijke ladder toege wezen. Anno 1995 veroordelen de kerken elke vorm van racisme in alle toon aarden. 'Racisme is zonde': sterker kan het in gelovige taal niet worden uitgedrukt. Toch kan met name ten aanzien van de katholieke kerk niet gesproken worden van een bekering tot op het bot. Ze heeft immers de meerwaarde-theologie niet afge zworen. De katholieke kerk be schouwt zichzelf nog altijd als de beheerder van de universele waar heid. Daardoor houdt ze de kiem van religieus racisme in leven. En kiemen kunnen nu eenmaal tot ont kieming komen als de omstandighe den ernaar zijn. Een tweede geleding van het religieuze racisme is de 'theo logie van Cham'. Vanuit deze traditie lopen er lijnen naar het latere, burgerlijk-biologische racisme. In het bijbelboek Genesis wordt Chams jongste zoon, Kanaan geheten, vervloekt en tot dienst baarheid veroordeeld, omdat Cham zijn vader Noach (van de ark) toen deze dronken was, belachelijk had gemaakt. Volgens de joodse overle vering had deze vloek een politieke en geen raciale betekenis. De vloek had te maken met de rechtvaardi ging van de latere bezetting van het land Kanaan. Maar in het middeleeuwse Europa werd deze vloek al gebruikt om een rangorde aan te brengen tussen mensen. Het bestaan van slaven en horigen werd ermee gerechtvaar digd, evenals het optreden tegen ketters. Vanaf de ontdekkingsreizen van de zestiende eeuw wordt de 'theologie van Cham' echter direct gekoppeld aan huidskleur: de zwar ten van Afrika gelden dan als de na komelingen van Cham die vervloekt zijn tot dienstbaarheid aan de blan ken, waarmee eerst de slavernij en later de apartheid in Zuid-Afrika wordt gelegitimeerd. De verwant schap van de Chamtheologie met het biologische racisme is duidelijk. De theologie van Cham heeft vooral in het Nederlandse calvinisme een gro te rol gespeeld. Een derde bron van christelijk ge voed racisme in de Europese ge schiedenis is de traditie van de 'my the van het islamitische gevaar'. Iro nisch genoeg is die weer heel actu eel. Die traditie heeft een karikatuur van de islam gemaakt en overleverd: Mohammed een bedrieger, verzot op vrouwen, die zijn godsdienst met ge weld had gesticht en uitgebreid; de moslims de vijanden van God en met verachterlijke zeden, wier dwaalleer moest worden uitgeroeid. Dat voerde tot de zienswijze dat het christendom en de christelijke be schaving van Europa superieur wa ren aan de islam. En dat was weer de theologische legitimatie van de ko loniale verovering en overheersing van de islamitische wereld in de ne gentiende en twintigste eeuw die daarnaast stoelde op de rassenleer van die tijd, volgens dewelke het blanke ras de plicht had over de is lamitische wereld te heersen. Zoals reeds aangeduid, groeien er vanaf de zestiende eeuw nieuwe ma nieren om tussen mensen een rang orde aan te brengen. Nieuw, omdat ze het zonder enige vorm van chris telijke legitimatie stellen. Het gaat om het biologische en het politieke racisme als burgerlijke uitvindin gen. Ze ontstaan onder invloed van het contact met niet-westerse vol ken. Slachtoffers zijn de joden en de zigeuners in Europa en de zwarten van Afrika. Het biologische racisme is een histo rische uitvinding van Europa. Het schept een rangorde tussen mensen op basis van uiterlijke kenmerken („niet de kleur van de ziel zoals in het religieuze racisme, maar de kleur van het lichaam bepaalt de plaats op de ladder van de mens heid") en op basis van ingebeelde overtuigingen, die aan uiterlijke kenmerken intellectuele en morele kenmerken toedichten. Die inge beelde overtuigingen verwerven op zeker moment de rang van met een wetenschappelijke aura omgeven dogma's. De indeling van mensen in een rangorde op grond van uiterlijke kenmerken is tot op de dag van van daag verbonden met theorieën over seksualiteit en de verhou dingen tussen de geslachten. Het biologische racisme is de bron van waanideeën als: negers zijn extreem potent, zwarte vrouwen extreem wellustig, alle zwarten zijn verzot op vrije liefde. Het politieke racisme is geworteld in de vooruitgangsideologie van de Verlichting. Het heeft zich sinds de zestiende eeuw ontwikkeld tegen de achtergrond van nieuwe ideeën over vooruitgang, nationalisme en huma nisme. Naast de religieuze en de bio logische rangorde deed een politieke rangorde tussen mensen en groepen zijn intrede, zowel nationaal als in ternationaal. De kern van het politieke racisme is de overtuiging dat de mensheid een, in de tijd voortschrijdend proces van vooruitgang en beschaving door maakt en dat deze vooruitgang zich vanaf de zestiende eeuw heeft geïn carneerd in de geschiedenis van Eu ropa. Die overtuiging levert dan de rangorde op dat sommige mensen, groepen en volken achterblijven in menselijke ontwikkeling en bescha ving. Hun economie, techniek, cul tuur, godsdienst verkeren in verge lijking met Europa nog in een primi tieve fase van de levenscyclus van de mensheid: „Het heden van de niet- westerse wereld is het verleden van het westen." Niet blanken worden dan gezien als onvolwassenen met een onderontwikkeld geweten. Het westen heeft ook een gespiegeld politiek racisme gekend: het filo-ra- cisme. Aanhangers hiervan keerden de rangorde om. Ze beschouwden de westerse cultuur als een cultuur in verval en de niet-westerse culturen als ware beschaving. In deze con- tekst hoort het spreken van 'edele wilden' thuis. De tijd voor, in en na de Tweede We reldoorlog maakt inzake racisme veel los in de geesten van de Europe anen. Mensen worden zich hun ra cisme steeds meer bewust en probe ren het af te schudden. Dit proces tekent zich heel duidelijk af in de kerken, waar het uitmondt in de be lijdenis: alle racisme is zonde. Het biologisch racisme is na Auschwitz helemaal taboe en het politieke ra cisme wordt ontkracht door de de kolonisatie en de snel toenemende internationalisering. Toch steekt in de jaren tachtig racis me opnieuw de kop op. Het hult zich echter in de nieuwe jas van het 'ei gen volk eerst'. Dit nieuwe racisme brengt tussen mensen nog altijd een rangorde aan. Nu niet meer op basis van een biologische, erfelijke evolu tie, maar in de plaats daarvan treedt een historische evolutie. Het heet dan, dat de historische evolutie mensen tot een gemeenschappelijk volk smeedt, gekenmerkt door be paalde karakterologische, culturele, taalkundige, sociale en religieuze bijzonderheden. Die bijzonderheden (volksaard) krijgen een onverander lijke betekenis. Deze historische evolutie wordt ge koppeld aan een theorie over de menselijke natuur. Volgens die theo rie is het „natuurlijk om een natie te vormen, die zich bewust is van de verschillen met andere naties en vol ken. Die anderen zijn niet beter of slechter, maar er zullen nu eenmaal gevoelens van weerzin en weerstand ontstaan, wanneer je die buiten staanders in je natie toelaat. Er be staat nu eenmaal een speciale band tussen een natie en het territorium waar die natie leeft. Dat geeft eerst- geboorte-rechten. Die rangorde wordt in het nieuwe racisme gekoppeld aan een visie, waarin Europa toch weer een soort hogere natuurlijke gemeenschap vormt in vergelijking met niet-Europese ge meenschappen. De gemeenschappe lijke Europese cultuur en identiteit, geworteld in de eigen godsdienst en moraal, is in die visie juist het resul taat van de gemeenschappelijke his torische evolutie. En zo wordt de ou de leer van de Europese superiorieit niet alleen nieuw leven ingeblazen, maar ook gekoppeld aan de nieuw ste vorm van racisme: eigen volk eerst. Via de schakel van de Europese identiteit en cultuur druppelen in dit nieuwe racisme weer elementen binnen van het vroegere biologische racisme: de gekleurde niet-Europea- nen moeten terug naar huis, want ze zijn lui, crimineel, onverdraagzaam, gewelddadig, onhygiënisch, poly gaam. Dit nieuwe racisme reacti veert bovendien de oude mythe van het islamitsiche gevaar tot een sterkte, die ze nooit in de Europese geschiedenis heeft gehad. Moslims gelden allemaal als fundamentalis ten, wars van democratie en zijn een soort linke vijfde colonne. Wat het nieuw racisme echter hele maal onderscheidt van alle voor gaande vormen, is dat het zich be roept op grondwet en internationale verdragen over de mensenrechten. Ze passen beide toe op de rechten van volken en naties, maar dan zó, dat het eruit komt te zien als men senrechten voor het eigen volk als nationale minderheid in een Euro pese of mondiale wereld. Elk volk, zegt dit racisme dan, heeft volgens de mensenrechten het recht op vrij heid en zelfbeschikking, wat bete kent dat anderen, buitenstaanders, zijn uitgesloten van zeggenschap over het eigen volk. Dat zie je in alle nieuw-rechtse partijen in Europa terugkomen. Het biologische en politieke racisme mag dan door de vooruitgangsideo logie en niet door het christendom geïnspireerd zijn geweest, het chris tendom heeft zich met name niet aan de invloed van het politieke racisme weten te onttrekken. Wel is er van meet af aan theologische kritiek ge leverd op en verzet gepleegd tegen het biologische racisme op grond van 'de mythe van Adam': alle men sen hebben dezelfde oervader en zijn dus gelijk. In het koloniale tijdperk werk door missie en zending echter klakkeloos het beeld van de wilde, onbeschaafde zwarten gehanteerd. Dat beeld ondergaat zelfs een theo logische bewerking: de primitieve staat van de zwarten zou in tweede instantie liggen aan het feit dat ze heidenen waren en in de ban ver keerden van bijgeloof en duivel. De meerwaarde-theologie als godsdienstige rangorde wordt verweven met de poli tieke rangorde op econo misch, technisch, politiek, cultureel, religieus en psychologisch vlak. Dit missionaire racisme van 'niet-blan- ken zijn heidense, primitieve en bar baarse oermensen' beleefde in som mige missionaire kringen een korte, maar krachtige opleving tijdens de dekolonisatie van de jaren vijftig. Het christendom heeft zich aan het einde van de twintigste eeuw dan wel bevrijd van het oude racisme in de christelijke tradities, maar dat is volgens Salemink niet voldoende. Die bevrijding moet worden voort gezet in een tweede emancipatie die niet alleen schuld belijdt over het verleden (zoals paus Johannes Pau- lus II heeft aangekondigd te willen doen in het jaar 2000), maar ook de verantwoordelijkheid ervoor aan vaardt en de slachtoffers ervan on voorwaardelijk aan het woord laat. Dat betekent het gevaar onderken nen dat het eigentijdse racisme kan putten uit christelijke tradities die op het eerste gezicht geen enkele ra cistische inhoud bezitten zoals bij voorbeeld de kerkelijke leer over de samenleving als een organisme. Dat betekent wellicht nog meer de meer waarde-theologie als een van de bronnen van westers racisme aan vatten. Het christendom zou zich wat dit betreft juist door de traditie van de joodse slachtoffers moeten laten ge zeggen. De Talmoed leert juist dat alleen radicaal anti-dogmatisch denken het mogelijk maakt dat de godsdienstige waarheid aan het licht komt. De mens is zo gebouwd dat hij de religieuze waarheid alleen kan kennen via tegenstellingen. Een exclusieve keuze voor de ene pool of de andere pool van wat wij als reli gieuze waarheid ervaren, is rampza lig, zoals de geschiedenis bewijst. Alleen God verenigt de tegenstellin gen in zich zelf, de mens zal nooit in staat zijn ze met elkaar te verbin den. Th. Salemink: 'De kleur van de ziel en de kleur van het lichaam. De ge schiedenis van christendom en racis me'; Tijdschrift voor Theologie 1995,nr.1, uitgave: theologische fa culteit Nijmegen, 19,25

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 37