I
(D
fit
ÜJ
H
0
TJ
U1
0
Zelfverzekerde meiden
niet bang op straat
Eternal, een hit
in de herkansing
TANTE- 2EKBZ.
CO
Vlieg: toneël in
een toverlantaarn
Steun in de rug voor jonge homo's
<r a j- s» 5
B
3
43
I
S\5: P-<0 W P- w w a N CTQ ffi ^3
1) Alice, who the x is
alice? Gompie
4) Think twice -
k Celine Dion
21 The first the last
eternity - Snap
6) Here i go -
k 2 unlimited
5) Move your ass! -
k Scooter
3) So in love with you
- Duke
p (10) Laat me nu toch
niet alleen - Clouseau
O (12) Self esteem-
©Offspring
9) Set you free -
N-trance
(15) Right type of mood
- Herbie
(20) Total eclipse of the
heart - Nicki French
(18) De wandelclub -
©Sugar lee Hooper
8) Funk it up - T.O.F.
(13) Love me for a
reason - Boyzone
(32) Life is like a dance...
/fk - Dj Paul Elstak
w (11) Mercedes benz -
®T-spoon
7) No limit - Irene Moors
de Smurfen
(27) Club bizarre - U96
(28) Don't give me your
love - Alex Party
(34) I've got a little so-
mething for... - MN8
(29) Miracle - Gordon
(14) Poesje stoei -
Urbanus
(17) Someday i'll be sa-
turdaynight - B. Jovi
(38) Ajax is kampioen -
Danny Lukassen
(26) Everytime you
touch me - Moby
(- -) Fred come to bed -
E-rotic
(43) Lick it - 20 fingers
(23) Forever young -
Interactive
(39) Take away the co
lour - Ice MC
(24) The second walz -
Andre Rieu
(19) Waarom doe jij...
I. Moors de Smurfen
(25) Glory box -
Portishead
(21) Wonderfull days -
Ch, M. Th. Lownoise
(22) Geen house maar
strauss - Andre Rieu
(- -) Julia says -
Wet Wet Wet
(33) Dromen zijn bedrog
®- Marco Borsato
(16) Tears don't lie -
Mark 'oh
(41) Run away -
Mc Sar Real Mccoy
(--) Push the feeling on
- Nightcrawlers
(49) Practice what you
preach - Barry White
(- -) Purple medley -
©Prince
(40) Gotta let you go -
Dominica
(44) For your love -
Stevie Wonder
(48) Why goodbye -
Rene Froger
(- -) When do I get to
©sing my way - Sparks
(46) Witch dokter -
Armand van Helden
(- -) Reach up -
©Perfecto Allstarz
(47) Believe - Elton John
(- -) Whoops now -
Janet Jackson
'J (37) You'll never walk...
- G. the Pacemakers
©STICHTING MEGA TOP-50
Door Michiel van den Broek
De lichaamswapens waren in orde.
Alle cursisten hadden de aange
leerde stoten en trappen goed in
hun oren geknoopt; bovendien
konden ze dé centimeter dikke
plankjes kapot te slaan. Een tiental
jonge meisjes ontving deze week
als eerste het zelfverdedigingsdi
ploma van het Bredase Vrouwen
huis.
Die vereniging organiseert al enige
jaren dergelijke cursussen voor vol
wassen vrouwen. Nadat een meisje
eind vorig jaar had aangeklopt met
de vraag of zij ook lessen in zelf
verdediging kon krijgen, werd ech
ter in de kortste tijd een cursus
voor jonge meiden opgezet. In no
vember begon de eerste les, maan
dag was het tijd voor het examen.
Ifse, één van de kleinste deelne
mers, had wat problemen met het
doorslaan van dat lastige plankje,
de climax van het examen. Na vier
pogingen waren weliswaar de han
den van de cursusleidster blauw (zij
hield het stuk hout vast), van een
gebroken plank was geen sprake.
Toen iedereen al glunderend tus
sen de houtsplinters zat, moest Ilse
nog toeslaan.
Met een harde schreeuw lukte het
de vijfde keer. De gedachte aan
een (ex?)-vriendje hielp, meldde ze
achteraf.
Nel Oomen, bestuurslid van het
Vrouwenhuis, toonde zich enthou
siast over de primeur van jonge
meisjes over de vloer. Dat was nog
nooit vertoond in het pand aan de
Pasbaan.
„Het is een unieke situatie en we
willen graag in contact blijven met
deze groep," aldus Oomen. „Hier
komen voornamelijk vrouwen van
af 25 jaar, daar hebben we erva
ring mee. Maar dit is een mooie
gelegenheid om ook jongeren bij
het huis te betrekken, zij zijn ten
slotte de vrouwen van de toe
komst." Ze bracht die gedachte di
rect in praktijk door de cursisten
op te roepen met ideeën te ko
men.
Marieke nam vorig jaar al het ini
tiatief. Ze is veertien jaar en wil
wel eens gaan stappen. Haar moe
der hield dat steeds tegen met de
reden dat het gevaarlijk kan zijn
Eindredactie: Paul Verlinden
Reacties Vind je jezelf heel interessant,
heb je een goed idee of wil je gewoon je
gal spuwen?
Schrijf of bel naar. Ragazzi.
Postbus 3229, 4800 MB Breda.
Telefoon: 076-236379.
Marieke staat op het punt haar plankje door te slaan. Zij nam vorig jaar het initiatief tot de zelfverdedigingscursus.
FOTO ARYAN JANSEN
bezit, moedigt dat aan, maar waar
schuwt voor onvolledige cursussen.
„Er zitten veel psychologische as
pecten aan vast. Sportleraren zul
len het misschien beperken tot het
aanleren van lichaamswapens (sla-
en traptechnieken)." Volgens haar
is het veel belangrijker dat je meis
jes leert om een gevaarlijke situatie
in te schatten.
De groep geslaagden lijkt zich daar
nu van bewust, maar voor de vol
gende cursus in april heeft nog nie
mand zich aangemeld. Het Vrou
wenhuis blijft echter zoeken naar
aansluiting bij de jeugd.
Door Marjolein Rotsteeg
Met veel bombarie werd eind '93
Eternal gelanceerd. Een kwartet
zingende meisjes dat het helemaal
ging maken. Ze stonden al in het
voorprogramma van Dina Carroll.
Alleen wilde het met de single
'Stay' niet vlotten.
Het werd stil rond Eternal. Ver
dacht stil zelfs. Wie weet, had Ver-
nie de draad van haar studie rech
ten en filosofie weer opgepikt en
hadden Kelle, Easther en Louise
wel gewoon een baan. Maar het
kwam toch nog goed.
Begin '95 werd 'Oh Baby I...' hier
een hit. Onlangs warmden ze voor
Take That hpt publiek op tot het
kookpunt. Gelukkig maar voor de
meisjes. Want Eternal is een be
hoorlijke investering geweest. De
twee jaar voorafgaand aan 'Stay'
en de cd "Iways Forever' hadden
ze zich uit de naad gerepeteerd.
Samen dansen en nog veel meer
samen zingen om de meerstemmi
ge zang te perfectioneren.
„Voor Easther en mij was het mak
kelijk, omdat we als zusjes ons hele
leven al samen zingen," vertelt
Vernie Bennett, de oudste. „Voor
de andere twee was het hard wer
ken."
Tussendoor verdienden de zussen
wat geld als sessiezangeressen.
„We hebben koortjes ingezongen
voor Dina Carroll, The Sundays en
Johnny Bristoll," aldus Easther (je
zegt; 'ester').
Een tijd lang hadden ze vier dan
sende en zingende meisjes geen
groepsnaam. „In het begin hebben
we een aantal namen versleten,"
vertelt Easther. „Aanvankelijk
Vreeti-ter» we HYÏVMMOns werd ver-
Amerika niet kon. De naam was
voor tweeërlei uitleg vatbaar: had
ze betrekking op de kerkelijke
kant, hymne, of sloeg het op een
jongensgroep? Het werd Elle, maar
vanwege het tijdschrift kon dat
ook niet. Toen zaten we al in Ame
rika voor opnamen en we moesten
op het laatste moment een naam
kiezen. We bedachten Eternal. In
aansluiting daarop hebben we de
cd 'Always Forever' genoemd. En
toen werd 'Stay' ook nog de eerste
single...'
Als grote voorbeelden noemen de
gezusters Bennett onder meer Ani
ta Baker, Whitney Houston en
Aretha Franklin. „Zij zijn net als wij
in de kerk met zingen begonnen,"
zegt Easther. „Alle goede zange
ressen zijn daar begonnen. Onze
moeder is pastor. Ze heeft haar ei
gen kerk. Op zondag gingen wij
dus altijd mee naar de kerk van on
ze moeder. Als we vrij zijn, gaan
we nog altijd naar de kerk. Hoewel
onze moeder volledig achter ons
staat, zou ze liever zien dat wij
gospels zongen."
Vernie en Easther komen haar een
klein stukje tegemoet, want voor
huri debuut-cd namen ze 'Amazing
Grace' op en een cover van zingen
de dominee Al Green, 'Let's Stay
Together'. „We willen vanwege
onze achtergrond op elke cd één
gospel doen," vertelt Easther. Ver
nie gaat verder: „We werden ge
vraagd welke cover we wilden
doen. Al Green is een van onze fa
voriete artiesten. We hopen dat we
het nummer recht hebben ge
daan."
Naast het zingen van gospels in de
kerk, deden ze "thuis zangeressen
Eternal
echt een stelletje gekken," herin
nert Vernie zich. „In de spiegel ke
ken we hoe we zongen met een
haarborstel als microfoon."
„En we draaiden pirouettes in lan
ge jurken," neemt Easther het
over. „Ik deed vroeger altijd Kate
Bush na en Vernie was Cyndi Lau-
per. We waren ervan overtuigd dat
we op een dag zelf in 'het vak'
zouden zitten."
Op een dag werden ze inderdaad
samen met twee andere meisjes
door manager Denis Inglesby tot
groep geformeerd. Zouden ze niet
liever solo-zangeressen zijn?
„Nee," antwoordt Vernie resoluut.
FOTO EMI
kan me van een solo-carrière geen
voorstelling maken. Ik denk dat
een groep zo z'n voordelen heeft.
In je eentje de hele wereld rondrei
zen lijkt me eenzaam. Met een
groep is het een stuk gezelliger."
Hoe is het om als zussen samen te
werken?
„Het maakt het makkelijker," zegt
Easther. Vernie schudt haar hoofd.
„Dat denk ik juist niet. Volgens mij
kibbelen we meer dan vroeger. We
zijn nu immers 24 uur per dag sa
men. Overdag werken we met el
kaar en 's avonds gaan we samen
naar hetzelfde huis. Toch is het fijn
om bij elkaar te zijn. Nu kibbelen
voor jonge meiden om 's avond
over straat te gaan. Zo kwam Ma
rieke op het idee een zelfverdedi
gingscursus te volgen. Ze belde
naar het Vrouwenhuis en kreeg te
horen dat er alleen voor
nen cursussen
meer
hebben, viel
Marieke verzamelde
nen en Priscilla van Lierop, de vaste
cursusleidster zelfverdediging bij
het Vrouwenhuis, zag zich voor
een nieuwe groep leergierigen ge
steld.
Zonder uitzondering meldden de
meisjes na afloop dat ze een stuk
zelfverzekerder waren geworden
tijdens de bijeenkomsten. Janneke:
„Als iemand me achtervolgt in het
bos, zal ik niet wegrennen. Maar ik
dat ik niet agressief hoef
alleen maar
hem of haar
Zp klonken
zeker van
zichzelf, al zijn sommigen hooguit
anderhalve meter lang.
Veel middelbare scholen geven te
genwoordig les in zelfverdediging.
Van Lierop, die naast een zwarte
band een diploma als cursusleidster
Melancholieke herte-ogen en
een wereldvreemde uitstraling.
Dit zijn eigenschappen die ac
teur Johnny Depp, volgens de
verslaggever vanGQSift&fifc
f/lm, bezit. Depp speelt in
films altijd de rol van excentrie
keling. Hij is gemaakt voor dit
soort rollen, omdat hij zichzelf
ook een buitenstaander voelt.
Het bewijs daarvoor dient zich
tijdens het interview aan. Depp
verbaast zich over een rinke
lende telefoon en mompelt:
'eigenaardig', alsof hij nog
nooit een telefoon heeft ge
zien. Volgende maand is de ac
teur te zien in de film 'Ed
Wood'. De film gaat over een
travestiet uit de jaren vijftig.
Volgens de beroemdheid was
hij de lelijkste vrouw ter we
reld, maar het spelen van de
rol was voor hem een fantas
tische ervaring. „Door deze rol
heb ik nog meer respgct voor
vrouwen gekregen."
Zoals gewoonlijk weer veel in
terviews met acteurs en actri
ces in de Vêrttriiêê gids.
Winona Ryder is momenteel te
bewonderen in de film 'Little
Women'. De 23-jarige Ryder
merkt wijs op dat de film heel
inspirerend is voor jonge men
sen, „Ze hebben maar zo wei
nig te kiezen in de films van te
genwoordig. Hef is dom of
dommer, geweld en seks." Een
aantal pagina's verder staat
een zwoel kijkende Bennie den
Haan tegen een pilaartje ge
leund. Bennie beter bekend
als Remco in GT5T) zegt het
leuk te vinden mensen op het
verkeerde been te zetten. Zo
lijkt het hem geweldig om in
een café te sjansen met de
vrouwelijke helft van een stel
letje. Om vervolgens tegen
haar te zeggen: „Ik val eigen
lijk op je vriend." Ja, een echte
giller...
mhbëf is jarig. Een jaar be
staat het maandblad 'not for
girls 8i parents' nu. Webber-le-
zer en dienstplichtig militair
Patrick stuurde Webber een
kaartje vanuit het Kroatische
dorpje in Bosnië. 'We've gotta
get out of this place', is de fa
vourite hit van de Nederlandse
blauwhelmen in Busovaca. „In
Joegoslavië geldt maar één re
gel: je bent je leven niet zeker
als je in Bosnië van de weg af
stapt. En dat is ook zo. Als je
onderweg moet zeiken, blijf je
gewoon op de weg staan. An
ders is het einde verhaal." Ver
der duwden ze bij Webber drie
vrouwelijke verslaggeefsters
een paar flessen wijn en een
cassetterecorder in de handen.
Er onstond een openhartig en
ongecensureerd gesprek over
lekkere types, bitchy buien en
afknappers.
Liesbeth Oeseburg
Door Murigl Boll
Een koningsdrama van Shakespea
re, een klucht van Bredero of een
klassiek Grieks drama, dat is het
gangbare repertoire van schoolto-
neel. Het Sint Oelbertgymnasium
in Oosterhout heeft het dit jaar an
ders aangepakt, zij spelen 'Vlieg',
een stuk dat hun regisseur René
van den Heuvel zelf heeft geschre
ven.
Het is een spannend stuk gewor
den, waarin de acteurs soms uit of
in videobeelden lijken te stappen
die op een enorm scherm worden
afgebeeld, net een gigantische
toverlantaarn.
Op de achtergrond hoor je een col
lage van computermuziek, tsjirpen-
de krekels, geitebellen en een on
heilspellende sirene. Een stem
zegt: „Vlieg is een zessenkind.
Vlieg houdt een lijstje bij van alle
dingen die hij voelt. Vlieg droomt
van zoenen, van warme adem ach
ter zijn oor. Hij zweeft boven stra
ten waar meisjes hem wenken, met
rode lippen..."
Zo begint het stuk, dat speelt in de
mijnstreek in de Franse Cevennen.
Afgelopen zomer maakte René er
een voettocht. Hij zag jongeren die
het liefst naar de grote stad zou
den gaan, in plaats van zich te ver
velen in de dorpen waar ze geen
toekomst zien. Ze hangen maar
wat rond, pesten en worden ge
pest om hun frustraties af te reage
ren. Die jongeren brachten hem op
het idee voor het stuk.
Vlieg is een jongen die boven op
een berg woont. Hij komt in een
reflex naar beneden als hij de sire
ne hoort. Die loeide ook toen zijn
vader vijf jaar geleden 'beneden
bleef', omkwam in de mijn. Terug
in het dorp is Vlieg meteen weer
het pispaaltje dat hij vroeger ook
was.
Vlieg is een poëtische jongen. Zoe
nen is voor hem heel iets anders
dan elkaar aflebberen, en liefde is
niet die rijpe, blote vrouw die le
vensgroot op het scherm te zien is
en waar Vlieg uiteindelijk niet naar
toe durft. Uiteindelijk onttrekt
Vlieg zich aan het alledaagse; aan
het eind van het stuk zie je hem
bovenop zijn berg, met een indruk-
wekkenden vliegers-cap met stof
bril op zijn hoofd en grote vleugels
aan zijn armen. Hij neemt een af
sprong en vliegt de berg af de we
reld in.
Een beeld van de repetities van het toneelstuk 'Vlieg' dat door de leerlingen
van het Sint Oelbertgymnasium wordt opgevoerd. foto aryan jansen
Thibaud Delpeut (16) speelt de rol
van Vlieg. Eigenlijk speelt hij zich
zelf; Thibaud heeft een hazelip en
werd daar van jongsaf aan mee ge
past. „Heb je klem gezeten? Cen-
tenbak! Kun je niet praten zonder
consumptie?". Hij kent het hele ar
senaal aan dat soort geestige op
merkingen en pesterijen uit zijn
hoofd. De enige manier om daar
goed op te reageren, is zelf het ini
tiatief nemen, vond Thibaud,
spreekbeurten houden over zijn
handicap, en hij heeft gemerkt dat
het
lijkt misschien een beetje
braaf fshal lëuytaa'èHjfet is be
niet moralistisch gewor
daarvoorzitte^rteveel etterende
teksten en grove woorden in. De
kleding past erbij, een zwarte
hoed, een fietshelm, kistjes, een
maf uniformjasje.
De twaalf spelers hebben zelf be
dacht hoe de personages eruit
moesten zien. Soms kregen ze die
rol ook te spelen, soms paste een
andere rol beter. Judith Bardoel
(13) heeft de rol gekregen die ze in
haar hoofd had. „Ik wilde zo'n rot-
jochie zijn, een opdondertje, dat
alles doet om bij de groten te ho-
Kirsten Lyklema (17) speelt een
heel ander type dan ze bedacht
had. Zij is met Thibaud en René in
de carnavalsvakantie naar de Ce-
vennen gereisd om daar de video
beelden op te nemen, en volgens
Judith zijn die 'keigoed' geworden.
Voor de vliegbeeldemlag Thibaud
op de motorkap van een auto
waarop de camera was gemon
teerd.
Thibaud en Kirsten denken erover
om de vooropleiding voor de to-
neelakademie te volgen. Vorig jaar
speelden ze ook mee met het
chooltoneel. Toen werd 'Adrian
Mole' opgevoerd en daarmee haal
de de school het regionale jeugd
theaterfestival. Het landelijke ging
niet door omdat op dat toneel
geen caravan, een echt kitschKipje
volgens Kirsten, gezet mocht wor
den. Ze hopen het dit jaar wel zo
ver te brengen.
Gisteravond werd 'Vlieg' voor
het eerst gespeeld, maandag is
de tweede en laatste voorstelling
in De Bussel in Oosterhout. De
voorstelling begint om 20.15 uur,
de kaarten kosten 5 gulden.
Het zal zelden voorkomen dat
ouders spontaan een champagne
fles opentrekken als ze horen dat
hun kind homoseksueel is. tn de
meeste gevallen schrikken ze zo
dat ze hun zoon of dochter geen
steun kunnen geven, en die ver
telt het nou juist omdat hij of zij
die steun hard nodig heeft.
Om toch dat steuntje in de rug te
geven, organiseert Different
World, de jongerengroep van het
COC, het hele jaar door gespreks
groepen voor homoseksuele mei
den en jongens die nog maar net
ontdekt hebben hoe bij hen de
vork in de steel zit.
Bernie Pruissen (24) van Different
World: „Die ontdekking is een
belangrijk punt in je leven. In
zo'n groep merk je dat je niet de
enige bent, dat meer jongens en
meisjes dezelfde gevoelens en de
zelfde problemen hebben. Het
moeilijkste is nog steeds het ver
tellen.
Als vrienden je niet accepteren, is
dat rot en jammer, maar je krijgt
wel weer nieuwe. Thuis vertellen
is veel moeilijker. Je hebt maar
één familie, dus als die je niet ac
cepteert, heb je een probleem.
Het gebeurt heel vaak dat jonge-
ren voor de dag durven te komen
als ze zich sterker voelen door de
groepsgesprekken. Ik was bege
leider van 5 groepen, ongeveer
50 jongeren. Aan het eind wisten
op twee na, alle ouders het; 25
jongeren hadden het verteld in
de tijd dat ze de groepen bij
woonden."
Dat ouders daarna hun kind de
deur wijzen, heeft Bernie nooit
meegemaakt. Wel dat ze het ge
woon negeren, of als ze er wel
over praten, toch heel negatief
blijven.
Een gespreksgroep bestaat uit 5 a
10 jongeren die 8 avonden bij el
kaar komen. Twee begeleiders,
altijd een jongen en een meisje,
maken vantevoren kennis met
wie in de groep wil. Als ze iets
meer willen weten, is het voor
hen gemakkelijker om op de eer
ste avond het ijs te breken; het
valt tenslotte niet mee om met
anderen over intieme zaken te
praten.
Voor meer informatie kun je bel
len met Bernie, 076-143588, of
met Anja, 076-614311.
m TATE&A^es WAPÉM vier HeieMML.
PÉ gÊCïelNMé», DofcTEB.- /IMft u wger
mr wél /err at 2g ia Z£AW<){>£-
if
AMTOM PA/MEfO
Mfifl VAN jGoac-Hövew
N
7J
a
O
73
-a
co
3
SS
ft
CA
VS
S3
Su
C
<v
O
sa
O
N—i
ft
l-S
l-S
i—
HJ
X
3
O
«5
(6
l-S
a.
cc
Cu
fi3
PT
C6
•CL,
55
SU
vs
O
<D
3
93 ESI
s «3:
3^ 3
3
vs
O
<t>
l-S
PT
CA
a OQ n •-i CL, 3 oww