I (D fit ÜJ H 0 TJ U1 0 Zelfverzekerde meiden niet bang op straat Eternal, een hit in de herkansing TANTE- 2EKBZ. CO Vlieg: toneël in een toverlantaarn Steun in de rug voor jonge homo's <r a j- s» 5 B 3 43 I S\5: P-<0 W P- w w a N CTQ ffi ^3 1) Alice, who the x is alice? Gompie 4) Think twice - k Celine Dion 21 The first the last eternity - Snap 6) Here i go - k 2 unlimited 5) Move your ass! - k Scooter 3) So in love with you - Duke p (10) Laat me nu toch niet alleen - Clouseau O (12) Self esteem- ©Offspring 9) Set you free - N-trance (15) Right type of mood - Herbie (20) Total eclipse of the heart - Nicki French (18) De wandelclub - ©Sugar lee Hooper 8) Funk it up - T.O.F. (13) Love me for a reason - Boyzone (32) Life is like a dance... /fk - Dj Paul Elstak w (11) Mercedes benz - ®T-spoon 7) No limit - Irene Moors de Smurfen (27) Club bizarre - U96 (28) Don't give me your love - Alex Party (34) I've got a little so- mething for... - MN8 (29) Miracle - Gordon (14) Poesje stoei - Urbanus (17) Someday i'll be sa- turdaynight - B. Jovi (38) Ajax is kampioen - Danny Lukassen (26) Everytime you touch me - Moby (- -) Fred come to bed - E-rotic (43) Lick it - 20 fingers (23) Forever young - Interactive (39) Take away the co lour - Ice MC (24) The second walz - Andre Rieu (19) Waarom doe jij... I. Moors de Smurfen (25) Glory box - Portishead (21) Wonderfull days - Ch, M. Th. Lownoise (22) Geen house maar strauss - Andre Rieu (- -) Julia says - Wet Wet Wet (33) Dromen zijn bedrog ®- Marco Borsato (16) Tears don't lie - Mark 'oh (41) Run away - Mc Sar Real Mccoy (--) Push the feeling on - Nightcrawlers (49) Practice what you preach - Barry White (- -) Purple medley - ©Prince (40) Gotta let you go - Dominica (44) For your love - Stevie Wonder (48) Why goodbye - Rene Froger (- -) When do I get to ©sing my way - Sparks (46) Witch dokter - Armand van Helden (- -) Reach up - ©Perfecto Allstarz (47) Believe - Elton John (- -) Whoops now - Janet Jackson 'J (37) You'll never walk... - G. the Pacemakers ©STICHTING MEGA TOP-50 Door Michiel van den Broek De lichaamswapens waren in orde. Alle cursisten hadden de aange leerde stoten en trappen goed in hun oren geknoopt; bovendien konden ze dé centimeter dikke plankjes kapot te slaan. Een tiental jonge meisjes ontving deze week als eerste het zelfverdedigingsdi ploma van het Bredase Vrouwen huis. Die vereniging organiseert al enige jaren dergelijke cursussen voor vol wassen vrouwen. Nadat een meisje eind vorig jaar had aangeklopt met de vraag of zij ook lessen in zelf verdediging kon krijgen, werd ech ter in de kortste tijd een cursus voor jonge meiden opgezet. In no vember begon de eerste les, maan dag was het tijd voor het examen. Ifse, één van de kleinste deelne mers, had wat problemen met het doorslaan van dat lastige plankje, de climax van het examen. Na vier pogingen waren weliswaar de han den van de cursusleidster blauw (zij hield het stuk hout vast), van een gebroken plank was geen sprake. Toen iedereen al glunderend tus sen de houtsplinters zat, moest Ilse nog toeslaan. Met een harde schreeuw lukte het de vijfde keer. De gedachte aan een (ex?)-vriendje hielp, meldde ze achteraf. Nel Oomen, bestuurslid van het Vrouwenhuis, toonde zich enthou siast over de primeur van jonge meisjes over de vloer. Dat was nog nooit vertoond in het pand aan de Pasbaan. „Het is een unieke situatie en we willen graag in contact blijven met deze groep," aldus Oomen. „Hier komen voornamelijk vrouwen van af 25 jaar, daar hebben we erva ring mee. Maar dit is een mooie gelegenheid om ook jongeren bij het huis te betrekken, zij zijn ten slotte de vrouwen van de toe komst." Ze bracht die gedachte di rect in praktijk door de cursisten op te roepen met ideeën te ko men. Marieke nam vorig jaar al het ini tiatief. Ze is veertien jaar en wil wel eens gaan stappen. Haar moe der hield dat steeds tegen met de reden dat het gevaarlijk kan zijn Eindredactie: Paul Verlinden Reacties Vind je jezelf heel interessant, heb je een goed idee of wil je gewoon je gal spuwen? Schrijf of bel naar. Ragazzi. Postbus 3229, 4800 MB Breda. Telefoon: 076-236379. Marieke staat op het punt haar plankje door te slaan. Zij nam vorig jaar het initiatief tot de zelfverdedigingscursus. FOTO ARYAN JANSEN bezit, moedigt dat aan, maar waar schuwt voor onvolledige cursussen. „Er zitten veel psychologische as pecten aan vast. Sportleraren zul len het misschien beperken tot het aanleren van lichaamswapens (sla- en traptechnieken)." Volgens haar is het veel belangrijker dat je meis jes leert om een gevaarlijke situatie in te schatten. De groep geslaagden lijkt zich daar nu van bewust, maar voor de vol gende cursus in april heeft nog nie mand zich aangemeld. Het Vrou wenhuis blijft echter zoeken naar aansluiting bij de jeugd. Door Marjolein Rotsteeg Met veel bombarie werd eind '93 Eternal gelanceerd. Een kwartet zingende meisjes dat het helemaal ging maken. Ze stonden al in het voorprogramma van Dina Carroll. Alleen wilde het met de single 'Stay' niet vlotten. Het werd stil rond Eternal. Ver dacht stil zelfs. Wie weet, had Ver- nie de draad van haar studie rech ten en filosofie weer opgepikt en hadden Kelle, Easther en Louise wel gewoon een baan. Maar het kwam toch nog goed. Begin '95 werd 'Oh Baby I...' hier een hit. Onlangs warmden ze voor Take That hpt publiek op tot het kookpunt. Gelukkig maar voor de meisjes. Want Eternal is een be hoorlijke investering geweest. De twee jaar voorafgaand aan 'Stay' en de cd "Iways Forever' hadden ze zich uit de naad gerepeteerd. Samen dansen en nog veel meer samen zingen om de meerstemmi ge zang te perfectioneren. „Voor Easther en mij was het mak kelijk, omdat we als zusjes ons hele leven al samen zingen," vertelt Vernie Bennett, de oudste. „Voor de andere twee was het hard wer ken." Tussendoor verdienden de zussen wat geld als sessiezangeressen. „We hebben koortjes ingezongen voor Dina Carroll, The Sundays en Johnny Bristoll," aldus Easther (je zegt; 'ester'). Een tijd lang hadden ze vier dan sende en zingende meisjes geen groepsnaam. „In het begin hebben we een aantal namen versleten," vertelt Easther. „Aanvankelijk Vreeti-ter» we HYÏVMMOns werd ver- Amerika niet kon. De naam was voor tweeërlei uitleg vatbaar: had ze betrekking op de kerkelijke kant, hymne, of sloeg het op een jongensgroep? Het werd Elle, maar vanwege het tijdschrift kon dat ook niet. Toen zaten we al in Ame rika voor opnamen en we moesten op het laatste moment een naam kiezen. We bedachten Eternal. In aansluiting daarop hebben we de cd 'Always Forever' genoemd. En toen werd 'Stay' ook nog de eerste single...' Als grote voorbeelden noemen de gezusters Bennett onder meer Ani ta Baker, Whitney Houston en Aretha Franklin. „Zij zijn net als wij in de kerk met zingen begonnen," zegt Easther. „Alle goede zange ressen zijn daar begonnen. Onze moeder is pastor. Ze heeft haar ei gen kerk. Op zondag gingen wij dus altijd mee naar de kerk van on ze moeder. Als we vrij zijn, gaan we nog altijd naar de kerk. Hoewel onze moeder volledig achter ons staat, zou ze liever zien dat wij gospels zongen." Vernie en Easther komen haar een klein stukje tegemoet, want voor huri debuut-cd namen ze 'Amazing Grace' op en een cover van zingen de dominee Al Green, 'Let's Stay Together'. „We willen vanwege onze achtergrond op elke cd één gospel doen," vertelt Easther. Ver nie gaat verder: „We werden ge vraagd welke cover we wilden doen. Al Green is een van onze fa voriete artiesten. We hopen dat we het nummer recht hebben ge daan." Naast het zingen van gospels in de kerk, deden ze "thuis zangeressen Eternal echt een stelletje gekken," herin nert Vernie zich. „In de spiegel ke ken we hoe we zongen met een haarborstel als microfoon." „En we draaiden pirouettes in lan ge jurken," neemt Easther het over. „Ik deed vroeger altijd Kate Bush na en Vernie was Cyndi Lau- per. We waren ervan overtuigd dat we op een dag zelf in 'het vak' zouden zitten." Op een dag werden ze inderdaad samen met twee andere meisjes door manager Denis Inglesby tot groep geformeerd. Zouden ze niet liever solo-zangeressen zijn? „Nee," antwoordt Vernie resoluut. FOTO EMI kan me van een solo-carrière geen voorstelling maken. Ik denk dat een groep zo z'n voordelen heeft. In je eentje de hele wereld rondrei zen lijkt me eenzaam. Met een groep is het een stuk gezelliger." Hoe is het om als zussen samen te werken? „Het maakt het makkelijker," zegt Easther. Vernie schudt haar hoofd. „Dat denk ik juist niet. Volgens mij kibbelen we meer dan vroeger. We zijn nu immers 24 uur per dag sa men. Overdag werken we met el kaar en 's avonds gaan we samen naar hetzelfde huis. Toch is het fijn om bij elkaar te zijn. Nu kibbelen voor jonge meiden om 's avond over straat te gaan. Zo kwam Ma rieke op het idee een zelfverdedi gingscursus te volgen. Ze belde naar het Vrouwenhuis en kreeg te horen dat er alleen voor nen cursussen meer hebben, viel Marieke verzamelde nen en Priscilla van Lierop, de vaste cursusleidster zelfverdediging bij het Vrouwenhuis, zag zich voor een nieuwe groep leergierigen ge steld. Zonder uitzondering meldden de meisjes na afloop dat ze een stuk zelfverzekerder waren geworden tijdens de bijeenkomsten. Janneke: „Als iemand me achtervolgt in het bos, zal ik niet wegrennen. Maar ik dat ik niet agressief hoef alleen maar hem of haar Zp klonken zeker van zichzelf, al zijn sommigen hooguit anderhalve meter lang. Veel middelbare scholen geven te genwoordig les in zelfverdediging. Van Lierop, die naast een zwarte band een diploma als cursusleidster Melancholieke herte-ogen en een wereldvreemde uitstraling. Dit zijn eigenschappen die ac teur Johnny Depp, volgens de verslaggever vanGQSift&fifc f/lm, bezit. Depp speelt in films altijd de rol van excentrie keling. Hij is gemaakt voor dit soort rollen, omdat hij zichzelf ook een buitenstaander voelt. Het bewijs daarvoor dient zich tijdens het interview aan. Depp verbaast zich over een rinke lende telefoon en mompelt: 'eigenaardig', alsof hij nog nooit een telefoon heeft ge zien. Volgende maand is de ac teur te zien in de film 'Ed Wood'. De film gaat over een travestiet uit de jaren vijftig. Volgens de beroemdheid was hij de lelijkste vrouw ter we reld, maar het spelen van de rol was voor hem een fantas tische ervaring. „Door deze rol heb ik nog meer respgct voor vrouwen gekregen." Zoals gewoonlijk weer veel in terviews met acteurs en actri ces in de Vêrttriiêê gids. Winona Ryder is momenteel te bewonderen in de film 'Little Women'. De 23-jarige Ryder merkt wijs op dat de film heel inspirerend is voor jonge men sen, „Ze hebben maar zo wei nig te kiezen in de films van te genwoordig. Hef is dom of dommer, geweld en seks." Een aantal pagina's verder staat een zwoel kijkende Bennie den Haan tegen een pilaartje ge leund. Bennie beter bekend als Remco in GT5T) zegt het leuk te vinden mensen op het verkeerde been te zetten. Zo lijkt het hem geweldig om in een café te sjansen met de vrouwelijke helft van een stel letje. Om vervolgens tegen haar te zeggen: „Ik val eigen lijk op je vriend." Ja, een echte giller... mhbëf is jarig. Een jaar be staat het maandblad 'not for girls 8i parents' nu. Webber-le- zer en dienstplichtig militair Patrick stuurde Webber een kaartje vanuit het Kroatische dorpje in Bosnië. 'We've gotta get out of this place', is de fa vourite hit van de Nederlandse blauwhelmen in Busovaca. „In Joegoslavië geldt maar één re gel: je bent je leven niet zeker als je in Bosnië van de weg af stapt. En dat is ook zo. Als je onderweg moet zeiken, blijf je gewoon op de weg staan. An ders is het einde verhaal." Ver der duwden ze bij Webber drie vrouwelijke verslaggeefsters een paar flessen wijn en een cassetterecorder in de handen. Er onstond een openhartig en ongecensureerd gesprek over lekkere types, bitchy buien en afknappers. Liesbeth Oeseburg Door Murigl Boll Een koningsdrama van Shakespea re, een klucht van Bredero of een klassiek Grieks drama, dat is het gangbare repertoire van schoolto- neel. Het Sint Oelbertgymnasium in Oosterhout heeft het dit jaar an ders aangepakt, zij spelen 'Vlieg', een stuk dat hun regisseur René van den Heuvel zelf heeft geschre ven. Het is een spannend stuk gewor den, waarin de acteurs soms uit of in videobeelden lijken te stappen die op een enorm scherm worden afgebeeld, net een gigantische toverlantaarn. Op de achtergrond hoor je een col lage van computermuziek, tsjirpen- de krekels, geitebellen en een on heilspellende sirene. Een stem zegt: „Vlieg is een zessenkind. Vlieg houdt een lijstje bij van alle dingen die hij voelt. Vlieg droomt van zoenen, van warme adem ach ter zijn oor. Hij zweeft boven stra ten waar meisjes hem wenken, met rode lippen..." Zo begint het stuk, dat speelt in de mijnstreek in de Franse Cevennen. Afgelopen zomer maakte René er een voettocht. Hij zag jongeren die het liefst naar de grote stad zou den gaan, in plaats van zich te ver velen in de dorpen waar ze geen toekomst zien. Ze hangen maar wat rond, pesten en worden ge pest om hun frustraties af te reage ren. Die jongeren brachten hem op het idee voor het stuk. Vlieg is een jongen die boven op een berg woont. Hij komt in een reflex naar beneden als hij de sire ne hoort. Die loeide ook toen zijn vader vijf jaar geleden 'beneden bleef', omkwam in de mijn. Terug in het dorp is Vlieg meteen weer het pispaaltje dat hij vroeger ook was. Vlieg is een poëtische jongen. Zoe nen is voor hem heel iets anders dan elkaar aflebberen, en liefde is niet die rijpe, blote vrouw die le vensgroot op het scherm te zien is en waar Vlieg uiteindelijk niet naar toe durft. Uiteindelijk onttrekt Vlieg zich aan het alledaagse; aan het eind van het stuk zie je hem bovenop zijn berg, met een indruk- wekkenden vliegers-cap met stof bril op zijn hoofd en grote vleugels aan zijn armen. Hij neemt een af sprong en vliegt de berg af de we reld in. Een beeld van de repetities van het toneelstuk 'Vlieg' dat door de leerlingen van het Sint Oelbertgymnasium wordt opgevoerd. foto aryan jansen Thibaud Delpeut (16) speelt de rol van Vlieg. Eigenlijk speelt hij zich zelf; Thibaud heeft een hazelip en werd daar van jongsaf aan mee ge past. „Heb je klem gezeten? Cen- tenbak! Kun je niet praten zonder consumptie?". Hij kent het hele ar senaal aan dat soort geestige op merkingen en pesterijen uit zijn hoofd. De enige manier om daar goed op te reageren, is zelf het ini tiatief nemen, vond Thibaud, spreekbeurten houden over zijn handicap, en hij heeft gemerkt dat het lijkt misschien een beetje braaf fshal lëuytaa'èHjfet is be niet moralistisch gewor daarvoorzitte^rteveel etterende teksten en grove woorden in. De kleding past erbij, een zwarte hoed, een fietshelm, kistjes, een maf uniformjasje. De twaalf spelers hebben zelf be dacht hoe de personages eruit moesten zien. Soms kregen ze die rol ook te spelen, soms paste een andere rol beter. Judith Bardoel (13) heeft de rol gekregen die ze in haar hoofd had. „Ik wilde zo'n rot- jochie zijn, een opdondertje, dat alles doet om bij de groten te ho- Kirsten Lyklema (17) speelt een heel ander type dan ze bedacht had. Zij is met Thibaud en René in de carnavalsvakantie naar de Ce- vennen gereisd om daar de video beelden op te nemen, en volgens Judith zijn die 'keigoed' geworden. Voor de vliegbeeldemlag Thibaud op de motorkap van een auto waarop de camera was gemon teerd. Thibaud en Kirsten denken erover om de vooropleiding voor de to- neelakademie te volgen. Vorig jaar speelden ze ook mee met het chooltoneel. Toen werd 'Adrian Mole' opgevoerd en daarmee haal de de school het regionale jeugd theaterfestival. Het landelijke ging niet door omdat op dat toneel geen caravan, een echt kitschKipje volgens Kirsten, gezet mocht wor den. Ze hopen het dit jaar wel zo ver te brengen. Gisteravond werd 'Vlieg' voor het eerst gespeeld, maandag is de tweede en laatste voorstelling in De Bussel in Oosterhout. De voorstelling begint om 20.15 uur, de kaarten kosten 5 gulden. Het zal zelden voorkomen dat ouders spontaan een champagne fles opentrekken als ze horen dat hun kind homoseksueel is. tn de meeste gevallen schrikken ze zo dat ze hun zoon of dochter geen steun kunnen geven, en die ver telt het nou juist omdat hij of zij die steun hard nodig heeft. Om toch dat steuntje in de rug te geven, organiseert Different World, de jongerengroep van het COC, het hele jaar door gespreks groepen voor homoseksuele mei den en jongens die nog maar net ontdekt hebben hoe bij hen de vork in de steel zit. Bernie Pruissen (24) van Different World: „Die ontdekking is een belangrijk punt in je leven. In zo'n groep merk je dat je niet de enige bent, dat meer jongens en meisjes dezelfde gevoelens en de zelfde problemen hebben. Het moeilijkste is nog steeds het ver tellen. Als vrienden je niet accepteren, is dat rot en jammer, maar je krijgt wel weer nieuwe. Thuis vertellen is veel moeilijker. Je hebt maar één familie, dus als die je niet ac cepteert, heb je een probleem. Het gebeurt heel vaak dat jonge- ren voor de dag durven te komen als ze zich sterker voelen door de groepsgesprekken. Ik was bege leider van 5 groepen, ongeveer 50 jongeren. Aan het eind wisten op twee na, alle ouders het; 25 jongeren hadden het verteld in de tijd dat ze de groepen bij woonden." Dat ouders daarna hun kind de deur wijzen, heeft Bernie nooit meegemaakt. Wel dat ze het ge woon negeren, of als ze er wel over praten, toch heel negatief blijven. Een gespreksgroep bestaat uit 5 a 10 jongeren die 8 avonden bij el kaar komen. Twee begeleiders, altijd een jongen en een meisje, maken vantevoren kennis met wie in de groep wil. Als ze iets meer willen weten, is het voor hen gemakkelijker om op de eer ste avond het ijs te breken; het valt tenslotte niet mee om met anderen over intieme zaken te praten. Voor meer informatie kun je bel len met Bernie, 076-143588, of met Anja, 076-614311. m TATE&A^es WAPÉM vier HeieMML. PÉ gÊCïelNMé», DofcTEB.- /IMft u wger mr wél /err at 2g ia Z£AW<){>£- if AMTOM PA/MEfO Mfifl VAN jGoac-Hövew N 7J a O 73 -a co 3 SS ft CA VS S3 Su C <v O sa O N—i ft l-S l-S i— HJ X 3 O «5 (6 l-S a. cc Cu fi3 PT C6 •CL, 55 SU vs O <D 3 93 ESI s «3: 3^ 3 3 vs O <t> l-S PT CA a OQ n •-i CL, 3 oww

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 32