Lire sleurt Zuid-Tirol mee in vrije val Wintersporters zijn goedkoop uit, maar uitbaters klagen steen en been Gestrekte Mercedes 'Er-Op-Uit' met de trein akaas credit cards -Sr E2 DE STEM SURPLUS E3 E BUITENDIJK hotel Koersverloop Banken Toerisme Lichtpuntje Opvolger Nissan Sunny Lexus sterk in Amerika Cabrio-beurs Compacte auto Ford en Mazda Opvolger E-klasse komt in juni RUBRIEK 2 De Tweede Micro-oorlog BMW-spektakel DATUM DATUM Door Mariëtte Mulkens kunnen we wel gauw de itelverkoper bellen en we apparatuur bestellen, r wie geeft ons de garan- at over vier jaar niet weer elfde gebeurt? En op wel- ;olflengte gaat binnenkort onica uitzenden, als deze oep besluit om ook kei- commercieel te gaan. nen we weer opnieuw in uidel tasten. het aan mij ligt wordt er laag nog kabel aangelegd le dijk. Omdat wij zo dicht le woonwijken zitten, zou helemaal niet zo'n gek zijn. We hebben wel eens balletje opgegooid bij de ieente, maar dat had wei resultaat. Het argument dat er een enquête was ouden en daaruit was dui- jk gebleken dat er te wei belangstelling voor was bij lijkbewoners. een beetje logisch na- kt, kan zo'n uitslag voor den. Iedereen had op dat ment antennes en schotels, mensen stonden toen na- rlijk niet trappelen om ook eens een paar duizend den uit te geven voor een elaansluiting. Als de ge- nte nu dezelfde vraag zou len, lijkt me dat het aantal "hebbers aanzienlijk groter Maar ik vrees dat we zo- 1 daadkracht niet hoeven verwachten van de dames heren ambtenaren. uiten het strijdtoneel van het simpel aan: alles niet lekker vindt, hoeft ;r leuke dingen; kinderen we schimmelkaas en olijven twt ze niet. 'Prikpindakaas' gekruide saus die wordt Dat is bij ons dan ook een iet haastig gekookt hoeft te ïoeilijk, maar je moet er wel n en die vervangen door een luten ten takkelijk geblancheerd kun- 250 gram taugé, 250 gram (spitskool, Chinese kool of ïder (ketoembar), ehepje (bruine) suiker, nbal (sambal oelek), aspte gember, scheutje zoete santen ter grootte van een lees (of lamsvlees), jn (djinten), jers, rinade worden gezet. Snij het :n erdoor. Zeker een uur in de n drie of vier blokjes aan één is om de groente in een grote n, één voor één. Je hoeft niet e nemen. Je stort de groente in lan de kook komen en schept er weer uit. Zo ga je door tot en schik deze op een platte orden geblancheerd omdat ze j. Ook de komkommer wordt n gesneden en in vingerlange it in een pan met dikke bodem snipperde uitje een minuutje truiderijen toe (behalve ketjap >g eens een minuutje smoren, e pan. Wanneer die begint te e saus snel geblust met twee c laten komen terwijl er goed mengen met suiker, ketjap en de santen is gesmolten, orden geroosterd (beide kanten ote koekepan gaat echter ook loop. Ook blijkt dat steeds meer me sen die in het buitenland zij met hun creditcard geld uit muur halen. Het gebruik ste 8 met 47 procent. Europay conc deert dat elektronisch bèta' inmiddels is geaccepteerd alse normale dagelijkse betaalg woonte. Aan de buitenkant ziet het er allemaal vrolijk en vooral mooi uit. Het skigebied van de Kronplatz, een van de smaakmakers van het winter se toerisme in Zuid-Tirol. Maar schijn bedriegt hier enigszins. Veel van de fraaie behuizingen, hotels, restau rants en winkels zijn gefinan cierd met hypotheken. Opge nomen in ecu's in plaats van in lires, omdat er voor de ecu minder rente moest worden betaald. De val van de lire plaatst menig Italiaan nu echter voor onoverkomelijke problemen. 'Ecu-krediet: voor velen de ondergang' blo- kletterde deze week het Ta- gesblatt der Südtiroler. door Rein van der Helm De 85 kilometer skipistes en 250 km langlauf-loipen in dit sinds 1918 bij Italië gevoegde stuk Oostenrijk liggen er vlekkeloos Aan de hand van wat de Nederlander afgelopen ja ren voor duizend lires bij zijn bank moest betalen, is de koersval van de Italiaan se munt aardig af te lezen. De munt verloor in een pe riode van ruim twee-en- een-half jaar bijna 40 pro cent van zijn waarde. 1 juli 1992: 1,56 1 juli 1993: 1,31 1 juli 1994: 1,23 2 januari 1995: 1,13 27 maart 1995: 0,995 N.B. Bovenstaande koersen gelden bij Nederlandse ban ken. In Italië zelf is de lire nog goedkoper. bij. De natuur wordt soms een handje geholpen door tegen de honderd sneeuwkanonnen die een voldoende dikke 'mat' ga randeren. Om de top van de als een grote pukkel uit het landschap oprij zende Kronplatz te bereiken, staan talrijke hypermoderne ca bines ter beschikking van de wintersporter. Sleepliften zijn er uit den boze. Alleen acht zetel- liften herinneren nog aan vroe ger tijden. Bij de forse investeringen in de skivoorzieningen zelf, gedaan door tal van inwoners in de tien dorpjes en stadjes die deel uit maken van het toeristisch gebied dat zich Crontour noemt, bleven ondernemers en particulieren niet achter. In de jaren tachtig leken de bomen in dit welvaren de deel van Noord-Italië tot in de hemel te groeien. Bedrijven moderniseerden of breidden uit, particulieren lieten fraaie wo ningen bouwen. Met daarin dik wijls overnachtingsmogelijkhe den voor toeristen om zodoende een graantje uit de recreatieruif mee te pikken. Het was geen probleem aan de nodige leningen te komen. In lires of in ecu, de Europese reke- neenheid. Op advies van hun banken kozen veel ondernemers en particulieren voor de ecu. De rente op de lires beliep al gauw vijftien procent en die op de ecu slechts zeven. Het scheen een 'gouden' oplossing. Tot een paar maanden geleden de lire aan zijn vrije val begon. Vanaf dat moment is het aan merkelijk minder vrolijk in Zuid-Tirol. Mensen die tot enige tijd terug fluitend de aflossingen van hun ecu-leningen neertel den, zagen dat voor één ecu Op het oog lijkt er niets aan de hand in Zuid-Tirol, maar de schijn bedriegt. foto crontour steeds meer zuurverdiende lires moesten worden neergeteld. Had de Italiaan een paar jaar geleden aan 1450 lires genoeg om één ecu te kopen, momenteel is dit opge lopen tot boven 2300 lires. Zijn inkomsten houden met deze waardedaling geen gelijke tred, dus ziet de geldlener zijn schuld alleen maar stijgen. Met meer dan zestig procent. „De gier van het bankroet krijst boven Tirol," zo drukt het Tagesblatt het plas tisch uit. De vrije val van de lire heeft (tijdelijk) wel een positief effect op het toerisme. Wat wil je? Moest de Nederlander vorig jaar nog rond 1,25 gulden neertellen voor duizend lire, nu is dat al gezakt tot onder een gulden. En de wintersportende Nederlander, Duitser of Belg kan sinds de val van de lire voor aangenaam lage prijzen in'zijn natje en droogje op de piste voorzien. Betaal je je in Frankrijk of Oostenrijk soms blauw, op de Kronplatz kost een biertje momenteel tussen de twee en tweeëneenhalve gulden voor een kleintje (20 cl) en het dubbele voor een grote (40 cl). En voor tien tot vijftien gulden is er goed te lunchen. De goed kope lire zorgt bovendien voor relatief lage prijzen van hotel, skipas en materiaalhuur. Dat is iets dat bij de winterspor ters snel is doorgedrongen. Niet voor niets kiezen veel Zuidduit sers momenteel voor een korte (extra) wintersportvakantie in Zuid-Tirol. En Belgen zien niet op tegen een busreis van 17 uur heen en 17 uur terug om een paar dagen te kunnen skiën. Want waar kun je momenteel voor 90 gulden per dag op basis van half-pension in een vierster- ren-hotel verblijven? „Een lichtpuntje," vindt Chris- toph Peer, voorzitter van de Tourismusverein (VW) in Olang. Of Valdaora zoals het plaatsje in het Italiaans heet. „Mensen die hier niet eerder kwamen, kunnen zien dat het in maart en april nog prettig wintersporten is. Met langere dagen en méér zon. Ho pelijk blijft van dit huidige ef fect in de toekomst iets hangen. Want verlenging van het vakan tieseizoen wil iedereen die bij het toerisme betrokken is." Hotelier Erlacher in het boven Olang gelegen Geiselsberg ziet het allemaal wat pessimistischer. „Een snel toenemend (dag)toe- risme door lage prijzen is mis schien wel leuk voor de korte termijn. Maar door de goedkope lire worden onze importen duur der en dat werkt zeer snel door in de prijzen. Op de wat langere termijn wordt een land van dit soort ontwikkelingen niet be ter." „Investeringen gaan hier abso luut onder lijden en dat tast de kwaliteit van je toeristisch pro- dukt weer aan. De Italianen zelf hebben minder te besteden en dus kunnen we er zeker van zijn dat die belangrijke categorie gasten in onze regio op den duur gaat verminderen. Het is zaak dat de val van de lire snel stopt, anders zie ik het echt somber in," zegt Erlacher. De lokale consumentenbond die vooral de banken de schuld geeft van het drama, huurbescherming en Caritas hebben in Zuid-Tirol inmiddels de handen ineen ge slagen. Zij willen kijken of er politieke dan wel juridische middelen zijn om het dreigende onheil alsnog af te wenden. Nissan heeft een nieuwe com pacte middenklasser: de Alme- ra. De auto wordt de opvolger van de Sunny en komt in okto ber in drie uitvoeringen. Met drie, vier of vijf deuren. De motoren zijn lichtgewicht 1.4/1.6 benzine en een 2.0 die sel. Elk type is uitgerust met een airbag. Abs is leverbaar. De Almera heet in Japan Pulsar. Die auto heeft dezelfde bodemplaat en onderstel. Maar de Almera is volgens Nissan speciaal ontwikkeld voor de Europese markt. Net als de Sunny, waarvan er in Neder land vorig jaar nog ruim 8300 verkocht werden, wordt de auto geproduceerd in Japan. Nissan produceert de modellen Prime- ra en Micra in Japan. De Lexus LS 400, het vlagge- schip van Toyota, kent de min ste storingen van alle vijf jaar oude auto's op de Amerikaanse markt. De Lexus is sinds 1989 op de Amerikaanse markt. Het merk bestond voorheen nog niet, want Toyota schiep het als te genhanger van auto's in het topsegment als BMW 7-serie en Mercedes S-klasse. In de VS maakten eigenaren van een Lexus melding van 188 proble men per honderd auto's van vijf jaar oud. Het gemiddelde dat onderzoeksbureau J.D. Powers vaststelde was 414 problemen per honderd auto's. Eigenaren moesten een zes pagina's tel end enquêteformulier invullen, net onderzoek bracht aan het icht hoe duurzaam de onderde- en zijn, hoe vaak garantie werkzaamheden nodig zijn, wat e kwaliteit van het werk van de dealer is en hoeveel tijd de brachttór^13^5 d°°rge" In vijf jaar tijds zijn er bijna 160.000 Lexussen in de VS ver kocht. De Japanse auto, die nog altijd een gebrek aan uitstra ling verweten wordt maar wel maatstaven zet op het gebied van geruisloos opereren, is daarmee een zeer sterke con current van BMW, Mercedes en Jaguar, die het met aanzienlijk minder florissante verkoopcij fers moeten stellen. In de Expohal te Hilversum wordt op zaterdag 22 en zondag 23 april de Cabrio-beurs gehou den. Particulieren en bedrijven bieden daar oude en nieuwe open auto's te koop aan. Omdat cabriolets duurder zijn dan hun gesloten varianten is de vraag naar gebruikte ca- brio's vrij groot. In totaal wor den in Hilversum bijna 300 open auto's te koop aangebo den. De beurs is op beide dagen open van tien tot zes uur. De entree kost 12,50. Tijdens de beurs wordt ook het tweede jaarboek 'De onschatbare ca- brio' met daarin gegevens en richtlijnen voor de waarde van (oude) open auto's gepresen teerd. Ford en Mazda hebben besloten samen een nieuwe, compacte auto te bouwen in de Ford-fa briek in het Engelse Dagenham. Technisch wordt de kleine Maz da een Ford Fiesta. Mazda zal de vormgeving voor zijn reke ning nemen. Volgend voorjaar wordt de auto op de Nederland se markt gepresenteerd. De naam van de Ford/Mazda is nog onbekend. De kleine auto wordt in een kleine oplage van 25.000 stuks per jaar geprodu ceerd in Dagenham, waar Ford momenteel een kleine 200.000 auto's, waarvan het merendeel Fiesta's, maakt. Mazda is in Japan druk bezig met de eindfase van de ontwik keling van de nieuwe auto. Ma zda en Ford werken al lange tijd samen. Ford heeft een min derheidsbelang in de fabriek in Hirosjima. De kleine auto wordt een Euro pees produkt, aangezien bijna alle grondstoffen en componen ten afkomstig zijn uit Europa. De opvolger van Mercedes' E-klasse komt half juni. Mercedes-Benz komt in de tweede helft van juni met een nieuwe E-klasse. De wagen die Mercedes zijn middenklasser noemt, heeft rondere vormen dan de huidige W 124-serie. Vóór springen vier, elliptische koplampen in het oog. De ach terzijde doet denken aan een coupé, waardoor de auto een gestrekt voorkomen heeft. Net als bij de grote S-klasse is de ster van de typische Mercedes- grille verhuisd naar een pro minent plekje op de motorkap. Volgens Mercedes-Benz her bergt de auto meer dan dertig technische noviteiten, die bij dragen aan vermindering van het wagengewicht en het brandstofverbruik, een hogere veiligheid en meer comfort. Na Volvo levert Mercedes in deze auto voor het eerst side- bags, kleine airbags die uit de zijkant van de voorstoelen ko men om te voorkomen dat de inzittenden bij een zijdelingse aanrijding met de carrosserie in aanraking komen. De motoren zijn volgens Mer- FOTO AP cedes zes procent zuiniger dan de huidige. Nieuw is een di rect ingespoten diesel die nog geen zes liter per honderd ki lometer (1:17) verbruikt. De nieuwe auto is in drie jaar ontwikkeld. Evenals bij de C- klasse komen er drie verschil lende uitrustingsvarianten. In twee Duitse fabrieken zullen er ongeveer duizend per dag van gemaakt worden. Van het huidige model, dat loopt sinds 1984, zijn over de hele wereld ruim 2.6 miljoen exemplaren verkocht. A li Maow Maalin, een 23-jarige Ethi opische kok, stierf in 1977 aan de pokken en verwierf zich daarmee eeuwi ge maar twijfelachtige medi sche roem. Hij was waar schijnlijk de laatste mens die aan deze ziekte overleed. Tien jaar later, op 20 oktober 1987, kon de Wereld Gezond heids Organisatie triomfante lijk bekend maken dat het pokkenvirus geheel en voor goed van de aardbodem is verdwenen. Die datum mar keert een hoogtepunt in het medische zelfvertrouwen: heel even leek het erop dat we de oude gesels van de mensheid, de infectieziekten, voorgoed zouden kunnen be dwingen. De bestrijding van de infectie ziekten is ongetwijfeld hét succesverhaal van deze eeuw. Welvaart, hygiëne, vaccinaties en antibiotica leken de eens zo gevreesde ziekten als polio, difterie, malaria, cholera, ty fus, tbc, pokken, kinkhoest, mazelen, influenza of pneu monie te hebben getemd of in ieder geval aan banden te hebben gelegd. Infectieziekten leken meer en meer een boze droom uit het verleden. Men sloot in de ja ren '70 vol vertrouwen de tbc- consultatiebureaus, bacterio logie werd een ietwat belegen vak en de medische onderzoe kers wierpen zich massaal op de meer glamoureuze ziekten die overbleven, welvaartsziek- ten zoals diabetes, kanker en ziekten van hart en vaat. En net toen de medische ge meente zich al te luidruchtig op de borst begon te kloppen, kwam deze medische hoog moed ten val. Op een congres van Ameri kaanse veteranen sloeg ineens een nieuwe ziekte toe, de ve- teranenziekte. Vervolgens merkte 'swingend' Amerika (en dan vooral de vrouwen onder hen) dat je voor het 'alles moet kunnen' soms een prijs moet betalen in de vorm van een niet te bestrijden her pes-infectie. En toen kwam Aids natuurlijk. Maar het zou tot eind van de jaren '80 du ren voordat het dokters be gon te dagen dat de strijd tegen de infectieziekten een eindeloze strijd zal zijn. Dat het infectie-arme tijdperk niet meer is geweest dan een veertigjarig bestand. En dat er een nieuwe micro-oorlog op handen is. Men had altijd min of meer aangenomen dat micro-orga nismes, ziektekiemen zoals bacteriën, schimmels, virussen en ander micro-ongerief, pas sieve tegenstanders zijn. Dat ze zich domweg laten bestrijden en niets terug doen. Dat is niet zo. Integendeel, hoe harder je er op slaat hoe gemener ze worden. Het ver maarde wetenschappelijk tijd schrift Science repte recente lijk van een 'micro-oorlog'; „In deze oorlog is er sprake van een ware bewapenings wedloop. Elk nieuw antibioti cum dat de mensheid ontwik kelt, wordt vroeger of later onwerkzaam doordat de bac teriën een ontsnappingsroute vinden en deze aan andere bacteriën kunnen overdra gen." Vroeg of laat is er altijd wel één bacterie die een tegen- middel vindt waarna deze kwaaie aap de aartsvader wordt van een nieuwe resis tente bacteriestam. Dat is ge beurd met de gonokok, die het kunstje leerde om penicil line af te breken: een nieuwe stafylokok is zelfs resistent geworden tegen meerdere an tibiotica tegelijk net als die nieuwe tbc-bacil die uit Ame rika is over komen waaien. Men vreest nu met grote vre ze dat over een jaar of twintig de antibiotica niet meer wer ken. Naast oude vijanden met nieuwe kunstjes duiken nu ook steeds meer nieuwe ziek tekiemen op. Aids is daar het sprekendste voorbeeld van. Sommige deskundigen begin- i/i O ui Door Jan Paalman nen zelfs te denken aan het ondenkbare. „Welke eigen schappen zou een ziektekiem moeten hebben om de gehele mensheid uit te kunnen roeien?," zo vroeg Richard Horton, medewerker van het vermaarde Engelse medische tijdschrift de Lancet, zich bij wijze van gedachtenexperi- ment onlangs af. Die ziekte kiem zou plotseling vanuit het dierenrijk moeten toeslaan (zodat we er nauwelijks weer stand tegen hebben), hij zou gemakkelijk moeten kunnen worden overgedragen (door hoesten bijvoorbeeld), en, ter wijl geen vaccin of medicijn er iets tegen kan uitrichten, snel moeten doden. Welnu, aldus Horton, dat 'ideale' virus bestaat al. In 1976 gebruikten Belgische nonnen van een missiehospi taal in Zaïre ongesteriliseerde naalden bij het inspuiten van anti-malariamiddelen. Binnen twee weken waren 38 van de stafleden van het ziekenhuis dood, inclusief alle nonnen. De ziekte haalde in de omlig gende dorpen verwoestend uit en doodde 325 van de 358 geïnfecteerden. De raadsel achtige ziektekiem bleek een nieuw virus te zijn, het Ebola- virus, een broertje van het al even nieuwe en iets minder dodelijke Marburg-virus. In 1989 dook het plotseling op in een primaten-centrum in Amerika. „Men had het onge looflijke geluk dat het virus alleen de apen had aange tast," schrijft Horton. „Als dat virus in Amerika op de mens was overgespongen dan zouden de gevolgen onvoor stelbaar zijn geweest." Onvoorstelbaar? Wellicht. De mensheid uitroeien? Dat lijkt overdreven - dokters hebben er toch al een handje van om met nauw verholen wellust medische rampen aan te kon digen. Dat neemt niet weg dat je in de gerenommeerde me dische vakbladen steeds vaker dit soort zorgelijke artikelen tegenkomt. Niet alleen de ziektekiemen zijn veranderd, zo is de alge mene teneur, maar wij ook. Diverse deskundigen waar schuwen dat we druk bezig zijn om van onze wereld een luilekkerland voor ziektekie men te maken. Naar schatting hebben we slechts één pro cent van alle bacteriën en vier procent van alle virussen ont dekt. De onbekende rest huist in het wilde-dierenrijk. Maar in plaats van die te mijden zoeken we die op omdat we de ongerepte natuur meer en meer ontsluiten. En juist de ziektekiemen die ineens vam dier op mens over de soopt- barriere springen zijn het ge vaarlijkste. Dat is de reden waarom het Aidsvirus, het Hanta-, Ebola dan wel Marbergvirus, niet het laatste nieuwe virus zal zijn dat een aanval op de mens zal wagen. En als het die sprong gemaakt heeft dan kan het zich door het interna tionale massavervoer heel snel verspreiden tot in alle uithoeken der aarde. Daar treft het dan een snel aan groeiende voedingsbodem aan. de mens. die ook nog de toenemende neiging heeft om zich in de meer dan tien mil joen inwoners tellende mega* steden op een kluitje te gaan zitten. Idealer kun je het voor een ziektekiem bijna niet maken. De tips voor dagtrips in de uitgave 'Er-Op-Uit 1995' hebben één ding gemeen: de attracties, evenementen en bezienswaar digheden zijn nagenoeg allemaal met een alles-in-één-kaartje (Rail Idee) te bereiken. Er-Op-Uit is dan ook een uitga ve van Nederlandse Spoorwegen en biedt een volledig overzicht van wat NS op toeristisch gebied te bieden heeft. Met een Rail Idee heeft de treinreiziger kor ting op reis en toegang. De ongeveer tweehonderd Rail Ideeën zijn in zes categorieën gerangschikt: Kunst en cultuur, Land en water, Attractie en die renparken, Stad en winkel, Beurs en evenement en Sportief en Actief. Bij iedere categorie zit een voordeelbon. Achter in de uitgave: een uitkalender van april 1995 tot en met maart 1996 en een index op onderwerpnaam. Er-Op-Uit verschijnt in een op lage van 525.000 stuks en is voor 4,95 gulden -mder meer te koop aan stationsloketten, in het post kantoor, bij de boekhandel, ANWB en VW. Er is ook een versie in braille, te bestellen bij CBB in Ermelo, telefoon 03417-51014. De clubs van BMW-auto's en motoren in de Benelux komen op 22 april bijeen op het circuit van Zandvoort. Het is het tweede evenement dat de clubs samen op touw zetten. In Zandvoort wordt een oldtimershow georga niseerd, maar ook een veiling en demonstraties. Verder wordt er gereden met speciale opgevoerde auto's van het merk.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 25