Nieuwe Gouden Gids met primeurs De moeder van alle beurzen is jarig Ontwerpers maken er een potje van Steeds meer credit cards Huishoudbeurs in Amsterdam is aan 50e aflevering toe Nieuwe collecties najaar/winter '95-'96 Prikpindakaas DE STEM SURPLUS DE BUITENDIJK Schotel WIJZER Rttitae keuze \h Ingetogen Space Fenomeen Bustochtjes Aardgas DATUM E2 Van de ene op de andere dag zijn wij, schotelkijkers, RTL4 kwijt. Ik kan nog niet zeggen, dat ik hem mis, daar voor is het nog te kort gele den. Maar ik weet eigenlijk nu al wel dat ik hem terug wil. Ik hou niet van spelletjes en shows, maar ik ben wel gek op films (goeie en slechte) en ik kijk graag op vroege en late tijdstippen naar iets. De drie Nederlanders beginnen naar mijn smaak te laat en ze hou den te vroeg op. Bovendien zijn we toch al niet rijkelijk bedeeld met zenders. We missen bijvoorbeeld de BBC en 'den Belg'. RTL5 is aan onze neus voorbij gegaan en zoiets handigs als Kinder- net hebben we ook al niet. Niet dat deze zenders nou allemaal zo verheffend zijn, maar je moet toch iets te zappen hebben. Het vervelende is dat we bin nen een mum van tijd alle zenders op ons scherm kun nen krijgen, maar dan moet je niet te beroerd zijn om ettelij ke duizenden guldens uit te geven. Plus dat je geen enkele garantie hebt, dat je dan tot in lengte van dagen alles kunt ontvangen. Dat hebben we nu aan den lijve kunnen ervaren. Zo'n vier jaar geleden koch ten we a raison van tweedui zend gulden een simpele an tenne en een klein schoteltje met nog wat kabels en aan hangende apparatuur. Vervol gens moesten we voor hon derd gulden nog een decoder aanschaffen om de bijgelever de storingen op RTL4 te laten verdwijnen. Maar goed, we konden kij ken. Alleen, niet voor eeuwig, blijkt nu. RTL4 besluit gezel lig om eens via een andere frequentie uit te zenden. Een frequentie die niet via onze schotel te ontvangen is. Leuk, heel leuk. Door Mariëtte Mulkens Nu kunnen we wel gauw de schotelverkoper bellen en nieuwe apparatuur bestellen maar wie geeft ons de garan tie dat over vier jaar niet weer hetzelfde gebeurt? En op wel ke golflengte gaat binnenkort Veronica uitzenden, als deze omroep besluit om ook kei hard commercieel te gaan. Kunnen we weer opnieuw in de buidel tasten. Als het aan mij ligt wordt er vandaag nog kabel aangelegd op de dijk. Omdat wij zo dicht bij de woonwijken zitten, zou dat helemaal niet zo'n gek idee zijn. We hebben wel eens een balletje opgegooid bij de gemeente, maar dat had wei nig resultaat. Het argument was dat er een enquête was gehouden en daaruit was dui delijk gebleken dat er te wei nig belangstelling voor was bij de dijkbewoners. Wie een beetje logisch na denkt, kan zo'n uitslag voor spellen. Iedereen had op dat moment antennes en schotels. De mensen stonden toen na tuurlijk niet trappelen om ook nog eens een paar duizend gulden uit te geven voor een kabelaansluiting. Als de ge meente nu dezelfde vraag zou stellen, lijkt me dat het aantal liefhebbers aanzienlijk groter is. Maar ik vrees dat we zo veel daadkracht niet hoeven te verwachten van de dames en heren ambtenaren. Door Marijke Prins Hoe kun je de warme maaltijd buiten het strijdtoneel van De Opvoeding houden? Ik pak het simpel aan: alles aanbieden en wat het volk echt niet lekker vindt, hoeft het niet te eten. Dan gebeuren er leuke dingen; kinderen doen soms verrassende keuzes. Onze vierjarige Eva eet graag blauwe schimmelkaas en olijven .uit het vuistje en ook sambal schuwt ze niet. 'Prikpindakaas' noemt ze de met sambal (matig) gekruide saus die wordt geserveerd bij saté en gado gado. Dat is bij ons dan ook een geliefd gerecht op een dag dat er niet haastig gekookt hoeft te worden. Want de bereiding is niet moeilijk, maar je moet er wel even rustig voor gaan staan. Vegetariërs kunnen de saté weglaten en die vervangen door een hardgekookt eitje. Voor vier personen Voorbereidingstijd: 20 minuten Kook- en baktijd: 30 minuten 750 gram groente die gemakkelijk geblancheerd kun nen worden bijvoorbeeld: 250 gram taugé, 250 gram spinazie, 250 gram kool (spitskool, Chinese kool of bloemkool) verder: 1 komkommer voor de pindasaus: 250 gram pindakaas, 1 eetlepel plantaardige olie, 1 klein uitje, Vi theelepel trasi, 1 theelepel gemalen koriander (ketoembar), 1 theelepel gemalen laos, schepje (bruine) suiker, 1 theelepel ongekruide sambal (sambal oelek), 1 vingerlengte verse, geraspte gember, scheutje zoete ketjap, 2 kopjes water, brokje santen ter grootte van een lucifersdoosje voor de saté: 500 gram mager varkensvlees (of lamsvlees), 2 theelepels ketoembar, 1 theelepel gemalen komijn (djinten), 1 teentje knoflook uit de pers, 2 eetlepels zoete ketjap ter garnering: 1 pak kroepoek Allereerst moet de saté in de marinade worden gezet. Snij het vlees in blokjes en meng de kruiden erdoor. Zeker een uur in de marinade laten staan. Dan worden drie of vier blokjes aan één stokje gespiest. De volgende stap is om de groente in een grote pan met ruim water te blancheren, één voor één. Je hoeft niet voor iedere groente nieuw water te nemen. Je stort de groente in de pan, laat het water opnieuw aan de kook komen en schept met een schuimspaan de groente er weer uit. Zo ga je door tot alles 'behandeld' is. Laat de groente goed uitlekken en schik deze op een platte schaal (ze kunnen vantevoren worden geblancheerd omdat ze koud kunnen worden geserveerd). Ook de komkommer wordt geschild, over de lengte in vieren gesneden en in vingerlange stukken gesneden. Dan wordt de saus gemaakt. Verhit in een pan met dikke bodem de olie en laat het heel fijngesnipperde uitje een minuutje bakken. Voeg dan de rest van de kruiderijen toe (behalve ketjap en santen) en laat het geheel nog eens een minuutje smoren. Roerbak dan de pindakaas in de pan. Wanneer die begint te bruinen en te bruisen, wordt de saus snel geblust met twee kopjes water. Weer aan de kook laten komen terwijl er goed geroerd wordt. Dan op smaak brengen met suiker, ketjap en santen. De saus is klaar wanneer de santen is gesmolten. De satés kunnen onder de grill worden geroosterd (beide kanten vijf minuten). Bakken in een grote koekepan gaat echter ook heel goed. Het gebruik van credit cards neemt in hoog tempo toe. Euro- pay International - marktleider in Europa met Eurocard-Master- card, ede/Maestro, Cirrus en Eu rocheque - zag het aantal credit cards het afgelopen jaar stijgen met 21 procent. Daarmee zijn er in Europa alleen via Europay al 114,5 miljoen creditcards in om loop. Ook blijkt dat steeds meer m01' sen die in het buitenland al' met hun creditcard geld uit t- muur halen. Het gebruik stft met 47 procent. Europay concW' deert dat elektronisch betaJc- inmiddels is geaccepteerd als ee normale dagelijkse woonte. Amsterdam (anp) - In de re gio Utrecht is deze week de nieuwste editie van de Gou den Gids verschenen, waarin enkelé primeurs zijn opgeno men. Naast het vertrouwde gele boek-, werk is de informatiebron uitge breid iflet een uitgave op disket te en CD-rom en met een 06-hul- plijn die dag en nacht bereik baar is. Bovendien is er een speciale thema-index aan de gids toegevoegd. De uitbreidingen die bij de nieu we edities worden geïntrodu ceerd, moeten het opzoeken nog verder vereenvoudigen. De dis kette bestond al langer voor za kelijke gebruikers, maar is nu ook beschikbaar voor particulie ren. Alle gegevens uit de Gouden Gids zijn daarvoor opgeslagen op één floppy. De gebruiker kan zoeken op rubriek, trefwoord en alfabet. Verder is de gids nog deze maand op CD-rom verkrijgbaar, een medium dat steeds meer toe passingen vindt. Alle bedrijfsge gevens die staan vermeld in de 26 regio-edities van de Gouden Gids zijn samengebracht op één CD-rom. Uitgever ITT Gouden Gids heeft alle vertrouwen in de toekomst, ondanks het feit dat PTT Tele- merciëler gaat beheren en daar mee een beetje de kant opgaat van de Gouden Gids. Een woordvoerder van het bedrijf wijst er op dat de markt voor adresboeken in Nederland am per 3 procent van de totale re clamegelden bestrijkt. „In een buurland als België is dat al ruim 7 procent en in de Verenigde Staten zit dat in de buurt van de 15 procent. Er is hier dus nog een geweldige groei mogelijk. Wel is natuurlijk de kans aanwezig dat PTT Telecom in de nabije toekomst een deel van onze markt weghaalt. Overi gens werken we op bepaalde terreinen nog altijd goed samen met PTT Telecom," aldus de zegsman van de Gouden Gids. Doof Jetty Ferwerda De mode-ontwerpers maken er een potje van komend na jaar. Zo eenduidig als ze deze zomer zijfi met de terugkeer van de nieuwe vrouwelijk heid, zo veelzijdig en uiteen lopend zijn ze met hun win tercollecties. Van supersexy tot ingetogen, van strak tot losjes, van mini tot maxi, van felgekleurd tot som ber. De kitscherige glamour en jonge meisjesstijl Van de afgelo pen seizoenen is afgezwakt. Het modebeeld is meer volwassen, maar nog steeds chique. Sober, met minder felle kleuren en ge stroomlijnd. Dé iteratie is opgedaan uit verschillende decennia: de los bandige jafert twintig, de warri ge jaren veertig, de chique jaren vijftig en de futuristische mode uit de jaren zestig. Maar ook de mix van mannelijke en vrouwe lijke elementen, die Greta Garbo en Katharine Hepburn in de ja ren dertig introduceerden. Cou- ture-invloeden zijn eveneens merkbaar, soms lijken kleding stukken op het lijf gemaakt. De wensen van hedendaagse vrouwen liggen onder andere ten grondslag aan deze mode. Ze willen ruime keuze uit stijlen hebben. Ze willen niet langer meSt een 'Barbiepop zijn, die wordt aangekleed. Dit zijn de jaren negentig, waarin vrouwen zich niet# meer laten voorschrij ven Ün Zich onafhankelijk en sterk opstellen. Ze kleden zich naar gelang hun stemming. Het is ook "de periode waarin vrou wen het echte optutten heront dekken, na jaren van strenge en saaie carrierepakken en doe- maar-gewóon kleren. M4ar ook het fin de siècle, hoe saai dart ook, speelt een rol in dit eelectlsche modebeeld. We wil- len van alles nog iets proeven, dingen opnieuw beleven en tege lijkertijd de oude waarden res pecteren. Alsof we gelaten wach ten op wat het jaar 2000 ons brengt. De film Prêt-a-Porter van de Amerikaan Robert Altman draaide volop tijdens de Parijse modeweek. En als we de cineast moeten geloven beleefde de lichtstad een van de meest cli chématige evenementen van het seizoen: de modeshows. Boorde vol intriges, onderlinge vetes, vechtende mannequins en elkaar beconcurrerende modejournalis ten. Altman heeft te snel en te makkelijk geoordeeld. De mode shows voor najaar 1995 hebben laten zien waar ontwerpers al decennia goed in zijn: het beden ken van kleding. Gianfranco Ferré gebruikt ele menten waarmee Christian Dior zijn modehuis destijds groot heeft gemaakt. Alle klassiekers hangen bij Dior komend najaar in de rekken: het soepelvallende broekpak, de tailleur, het simpe le zwarte jurkje, de cirkelrok, de kokerrok. Belangrijke dessins: het zwartwitte pied de poule ruitje en luipaardprints. De Belgische ontwerper Dries van Noten blijft bij de ingetogen elegantie waarmee hij al enkele seizoenen scoort. Hij mixt man nelijke en vrouwelijke stijlen door elkaar: zwierige broekpak- ken in krijtstreep, huidomspan- nende rokken in geruit satijn, lila jurkjes met vesten in angora wol. Borsten, heupen en benen blijven blikvangers in de collec tie, al is het silhouet ook vloeiend en minder uitdagend. Bisschopspaars is een nieuwe kleur, waarmee Van Noten oudroze, wit, zwart en wijnrood afwisselt. Van Notens landge noot Marcel Marongui liet zich inspireren door cowgirls en da mes als Dolly Parton. De basis: amazonerokken, strakke smalle broeken met iets wijduitlopende pijpen, knielange of korte jasjes en hooggehakte cowboylaarsjes. Karl Lagerfelds collectie voor Chloé laat een variatie in stijlen zien in diverse, soms vloekende, kleurcombinaties: fel oranje, geel en rood, harde pastels, me- taaltinten en vale tinten beige en groen. Lagerfelds zoektocht naar materialen bracht hem bij ribfluweel, wafeldoek, mohair en satijn. De op het lijf gedrapeerde satijnen jurken bedekt met rui me mantels van mohair zijn nog te pruimen. De rechte, ribfluwe len robe manteaux en mantel pakjes zijn te burgerlijk voor woorden en passen slechtin de romantische sfeer die Lagerfeld naar eigen zeggen voor ogen had. Rif at Ozbek greep de 25e ge denkdag van de eerste maanlan ding aan voor een flitsende spa- cecollectie. Zijn vrouwen zijn de stoere kosmonauten van de toe komst, klaar voor een enkele reis cyberspace. Het hele gamma van hedendaagse high techmateria- len combineert Ozbek met tradi tionele stoffen als zijde, nepbont, fluweel en tweed. De show be vatte witte, doorgestikte overalls waarvan de mouwen waren af gezet met haneveertjes, gevolgd door mantelpakjes in neonkleu- ren en robe manteaux van soepel rubber. Zo ordinair en uitbundig als de kleding van Christian Lacroix deze zomer is, zo stoer en ingeto gen zijn de creaties volgend na jaar. 'Een geisha vermomd als cowboy levend in de jaren tach tig', zo luidde de cryptische om schrijving van de ontwerper voor zijn muze. Ze draagt mini, lange westernrokken, soepele pyjama broeken van satijn, mannenpak ken, jurkjes versierd met oosters dessins, en combinaties van ver schillende stoffen waaronder ve- Anno 1995 is er niet zo'n duide lijk thema aan te wijzen. De beursorganisatie zelf houdt het op 'Terugblik op het heden' aan gezien oude stijlen en trends steeds vaker opnieuw populair worden. Variërend van ouder wetse badkranen en het 'puur- natuur' koken tot authentiek serviesgoed en natuurlijke mate rialen in de tuin. Met 307 expo santen op de Huishoudbeurs en 195 op Huis Interieur is dat overigens slechts een hele kleine greep uit het enorme aanbod. Behalve bovengenoemde beur zen biedt het entree-biljet op sommige dagen ook toegang tot de Negen Maanden Beurs (van 5 tot en met 9 april: alles over baby's, bevallen etc.) en Attrak- tie (tot en met 2 april: tips en trips voor een dagje uit in Ne derland). „De Huishoudbeurs is en blijft een fenomeen," zegt algemeen directeur A. Minken. „Eigenlijk hoeven we nergens meer de deur voor uit. We telewerken en boodschappen doen via de com puter is heel normaal. Toch gaan we straks met zijn honderddui zenden weer naar de RAI. Dat bewijst dat er iets bijzonders gebeurt in Amsterdam." Maar wat is dan dat bijzondere? „De consument blijft altijd op zoek naar een plaats waar je temidden van anderen kunt zien, voelen en proeven wat je mooi, handig, leuk of lekker vindt," zegt de directeur. In wezen dus ongeveer hetzelfde als onder staande regels uit het aloude Huishoudbeurslied dat vroeger bij wijze van dagsluiting gezon gen werd: Op de Huishoudbeurs kijkt de huisvrouw met plezier Want de Huishoudbeurs geeft haar vreugde en vertier En hier laat ze manlief alles zien Dan koopt hij beslist dit of dat misschien Het kan van tot en met 9 april. Een van de creaties uit de herj lours, doorzichtig kant en wollen crepe. Yamamoto's vrouwen deden denken aan de personages uit de film The Piano, van top tot teen gekleed in dramatisch zwart, met bleke gezichten en streng opgestoken haren. Vilt, gewassen wol en mohair geven de kleding volume, satijn en wollen crepe zorgen voor verfijning. Yama moto's collectie bestaat uit een grote serie capes, slankgesneden jassen waar uit de opengereten naden van de mouwen dunne zijde stulpt en pakken bestaande uit wijde broeken en korte jasjes. U/wintercollectie van Chanel. De Chanelshow leek een ge waagde te worden, nadat Karl Lagerfeld duidelijk zijn voor keur uitsprak voor een twee slachtige modestijl: vrouwelijk en mannelijk tegelijk. Maar het is eigenlijk een klassiek thema, waar Coco Chanel zelf al in de J jaren dertig mee speelde. In de nieuwe najaarscollectie bleek die tweeslachtigheid uit subtiele de tails: zwart-witte brogues onder mantelpakjes, ongestructureerde jasjes over nauwaansluitende jurken, bandplooibroeken met twinsets, uniform-achtige jasjes met opgestikte zakken op stret- FOTO KARL LAGERFELD chrokken. Ook in zijn eigen show speelde Lagerfeld met het man/vrouwthema: jagersjasjes in suède, Tiroler kostuums, smo kingvestjes op avondjurken. Vivienne Westwood, altijd in voor shockerende creaties, valt eveneens terug op een klassiek thema: de erogene zone. Na de heupen en het achterwerk, zijn het komend najaar de borsten aan de beurt. Wie ze nauwelijks heeft, draagt een fors opgevulde bh onder kokette mantelpakjes, quasi nonchalant gedrapeerde jurken of dramatische avondjur ken. Met busladingen tegelijk trekt Nederland dezer dagen weer naar Amsterdam voor een ÉHkgjt Huishoudbeurs. Sinds jaar en dag is deze 'moeder van alle beurzen' de plek waar het publiek mas saal kan kijken en snuffelen naar de nieuwste trends en pródukten. Vaak is dat ook een kennismaking met vroe ger want veel van toen is nu weer in. Een 'terugblik op het heden' bij de 50e Huishoud beurs. Door Hans van Alebeek Velé' jjÜmen passeerden de revu. Damêsbeurs en - nog mooier - Domein der Vrouw. Uiteindelijk werd het Huishoudbeurs. Een naam die al decennia lang tuttig klinkt en de lading absoluut niet meer dekt. Maafcook over 50 jaar zal het nog wel Huishoudbeurs heten.' ,,Whnt het is nu eenmaal een begrip", zegt woordvoerder H. van Zijl van de RAI. „We gebrui ken het als een merknaam en om duidelijk, te maken dat er meer dingt® té doen zijn, voegen we daar allerlei beurzen aan toe." t Vorig jaar kwamen er maar liefst 377.000 mensen naar het Am sterdamse RAI-complex. En hoe wel de mannen de weg steeds beter weten te vinden, blijven zij een minderheid: driekwart van de bezoekers is vrouw. Enquêtes hébben verder uitgewezen dat de gemiddelde leeftijd van de be zoeker 34 jaar is, hij/zij een meer dart gemiddelde opleiding geno- tèn ifeeft en uit het hele land afkomstig zijn. Veelal via de be kende Bustochtjes die de touro perators nu weer massaal aan bieden. In '94 kwamen er op die manier 50.000 mensen naar de HÜishoudbeurs. Precies dat aantal kwam er in 1950 Oök af op de eerste Huis- Drukte op de Huishoudbeurs in 1988. Ook dit jaar zullen er weer busladingen bezoekers door de Amsterdamse RAI slenteren. FOTO ARCHIEF DE STEM houdbeurs in Den Haag. 1950? En toch al de 50e beurs in 1995, hoe kan dat? Simpelweg omdat er in de beginjaren meerdere huishoudbeurzen werden geor ganiseerd, onder andere in Arn hem en Nijmegen. Op die manier kun je na 45 jaar toch een gou den jubileum vieren. In de tijd van de wederopbouw snakte Nederland naar novitei ten en die waren er op de Huis houdbeurs volop te vinden. Want op deze beurs maakte Nederland voor het eerst kennis met het keukendoekje, de elektrische wasmachine, het kunststof ser vies en de papieren stofzuiger- zak. En wat te denken van de wc-borstelhouder? In 1960 zo nieuw dat het tv-journaal er aandacht aan besteedde. Succes voller ook dan de opblaasbare kleerhanger, want na 1959 heeft niemand daar ooit nog van ge hoord. Talloze ontwikkelingen hebben in de loop der tijd het beursaan- bod beïnvloed. Bij voorbeeld de introductie van kunststoffen, aandacht voor industriële vorm geving en de gezondheidsrage. Maar ook de gehanteerde voor lichtingsthema's geven een grap pig beeld van de ontwikkeling van Nederland: emigratie in 1952-1954, doe-het-zelf in 1956, vliegvakanties in 1959, vrije za terdag/vrije tijd in 1961 en de komst van aardgas in 1964. In dat jaar werd met een flinke presentatie het publiek op de beurs voorbereid op alle veran deringen die de bel van Slochte- ren in huis en fornuis te weeg zou brengen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 24