Mahler in het land van Droogstoppel
Vara en NPS werken
aan rubriek na Nova
4Phaedraoerdrama
met heftige emoties
Tom Hanks maakt kans op tweede Oscar in twee jaar
DE STEM
Grootscheeps Mahlerfeest 1920 in Amsterdam wordt herhaald
""nederland 2
suske en wiske:
hambone
ontdek de vers
I
MAANDAG 27 MAART 1995 DEEL
Van onze rtv-redactie
Hilversum - In het verleng
de van Nova werken Vara en
NPS hard aan een tweede
gezamenlijk programma:
een wekelijkse, actuele do
cumentaire-rubriek. Deze
moet in het nieuwe seizoen
van start gaan en betekent
tegelijk het einde van Im
pact.
Kees Driehuis, eindredacteur
van Impact, bevestigt de verge
vorderde plannen. „De rubriek
gaat zeker door, tenzij er heel
gekke dingen gebeuren."
Vara en NPS zijn ook in ge
sprek met de VPRO, maar die
houdt volgens Driehuis de boot
een beetje af. „Dat vinden we
erg jammer. We kunnen niet op
hen wachten, maar ze zijn na-
tuurlijk altijd welkom."
Een naam is nog niet bedacht
voor de nieuwe rubriek. Even
min staat vast wie de eindre
dactie gaan doen. Het ligt voor
de hand dat de Vara Driehuis
naar voren schuift.
De nieuwe rubriek maakt deel
uit van de intensieve samen
werking die in het nieuwe tv-
seizoen vorm moet krijgen. De
ze is ingegeven door de Media
wet. Vara, VPRO en NPS heb
ben zoals bekend een 'netcon-
cept' bedacht voor Nederlan-
d 3. Dat voorziet verder onder
meer in een gezamenlijk sport-
magazine, een dramaserie voor
jongeren en een discussiepro
gramma (in plaats van Het Cn-
pitool). De VPRO staat scep
tisch tegenover een ingrijpende
krachtenbundeling.
Eindhoven - Stadsschouw
burg. Première 'Phaedra' van
Hugo Claus door Het Zuidelijk
Toneel. Regie: Dora van der
Groen. Gespeeld door Elsie de
Brauw, Steven van Watermeu-
len, Jos Verbist en Katelijne
Damen. Gezien op 24 maart.
Op 29 maart in Tilburg, 13
april Bergen op Zoom, 15 april
Terneuzen, 22 april Roosend
aal, 2 mei Oosterhout.
Door Marjan Mes
Buitengewoon heftig laaien
de emoties op in de Phaedra
van Dora van der Groen. Een
incestueuze passie van een
vrouw voor haar stiefzoon,
met haat, jaloezie, wraak en
verdriet als gevolg. Het is een
ontsporing van de goden, een
gril van het noodlot, die drie
mensenlevens verwoest.
Een mytisch drama vol rauwe
oerkracht van Hugo Claus, geba
seerd op Seneca, dat op een vrij
wel leeg toneel met grote intensi
teit wordt uitgebeeld door drie
jonge acteurs van Het Zuidelijk
Toneel. In haar acteeronderwijs
leert Dora van der Groen haar
spelers om remmingen los te la
ten want verstandelijk spel staat
haar tegen. 'Het publiek komt
voor het gevaar, de tril, de vibra
tie' vindt ze. Het was indertijd
ook deze Phaedra, vertolkt door
haar leerlingen, die artistiek lei
der Ivo van hove deed besluiten
om Van der Groen Thyestes
(eveneens van Claus naar Seneca)
te laten regisseren. Het werd een
grootse, visuele dramaturgie met
verbijsterend heftig spel. Onder
meer ook van Elsie de Brauw, een
jonge Nederlandse actrice met
een chique Wassenaarse achter
grond, die ontroerde in het
Vlaamse oergeweld. Nu speelt zij
de titelrol in Phaedra, met los
hangend, ongekamd haar, in een
slonzig gewaad en op blote voe
ten. Haar lichaam kronkelend in
machteloze vervoering omdat
'haar lijf jeukt in zal zijn poriën'.
Ziek van liefde is Phaedra voor
die mooie, jonge Hippolytus, de
zoon van haar echtgenoot, koning
Theseus. 'Het lijkt alsof een vuur
in haar ingewanden brandt.'
Een voedster (een prachtige bij
rol van Katelijne Damen) pro-
beert Phaedra's doodsdrift te be
teugelen maar ook de vrouwen
hater Hippolytus tot liefde aan te
zetten.
Phaedra's hartstochtelijke lief
desverklaring is de jongeman een
gruwel. Hij, de jongen die zich al
leen gelukkig voelt in de natuur,
reageert met een agressieve om
helzing en vlucht daarna wal
gend weg. Wanneer Theseus thuis
komt, verraadt Phaedra de jon
gen die haar afgewezen heeft bij
de vader, waardoor deze diens
zoon vervloekt en verstoot. Phae
dra probeert haar man verg
van Hippolytus' onschuld te
overtuigen wanneer de vreselijke
consequentie van haar wraak
zuchtige leugen blijkt.
Elsie de Brauw doet dat onver
wachts met een Vlaams accent,
een bizarre echo van de tongval
van haar medespelers. Ondanks
haar enorme gepassioneerdheid
kan deze Phaedra niet echt ont
roeren. Het is alsof de actrice
door de ironie in haar stem reser
ves inbouwt die een emotionele
overgave aan Phaedra's o
remde passie onmogelijk maken.
Steven van Watermeulen is daar
entegen een hartverwarmende
Hippolytus: een ontwapenende
jongen die de volwassen vrou
wenliefde schuwt, maar er niet
tegenop gewassen is. Een dartele
Adonis-tegen-wil-en-dank die
kwajongensachtig met zijn jacht-
speren in de weer is.
Jos Verbist (indrukwekkend
mooi) verandert als Theseus v
een bronstige Tarzan in een g
broken man, die zich eenzaam
een rode fauteuil gezeten, opslt
in zijn wrok. De intense speelstijl
is weer onontkoombaar. Maar
een klankbodem voor deze fatalt
driehoeksverhouding (in mono-
en niet in -dialogen) ontbreekt,
mede omdat de regisseur de drie
jagers uit Claus' stuk (die get
zijn van Hippolytus' zelfmoord)
heeft weggelaten. Ook de visuele
dramaturgie, die Thyestes zover-
voerend maakte, is door
Versweyveld tot het minimale te
ruggebracht, wat niet weg»
dat de voorstelling anderhalf uur
boeit.
PESTEM
""nIderland 1
rlente!
(totO
uit Mar
i boompje bi
r English
voor di
discussie
spell
actualite
r, ser
07 00 Tekst tv
09 00 Lekker
09.30 (TT) Post
09.50)
10.00 Huisje
10.20)
10 30 Reports in
11.00 (TT) Sterrenkunde
1120 Tekst tv
16.26 Nieuws
slechthorenden
16.32 Via Ria, di
17.28 Mijn idee, jeugdseri
17.59 Boggle, spelletje
18.29 Roseanne, comedy
18.58 Dinges, spelletje
19.28 Schoolstrijd,
scholieren
20.00 (TT) Journaal
20.30 Dances With Wolve
miniserie. Deel 3
21.27 Hier en nu,
22.03 (TT) Coverstory,
23.00 Taxi, compilatie
23.33 (TT) Oorlogsweel
nieuwsfeiten uit de laatste
ken
23.49 Miniatuur
23.56 Journaal
07.00 Journaal
07.06 Lingo, spelletje
07.29 Ontbijt tv met 07.3
Journaal
08.28 Journaal
08.33 Arena, debatten
09.00 Journaal
09.05 (PP): PvdA
09.08 Kook tv
09.29 Schoolstrijd, spellet
10.01 Veronica reisgids
10.31 Boggle, spelletje
11.02 Karei, talkshow
11.44 (TT) De geld maakt
show
13.00 Journaal
13.07 (TT) Studio Sport
14.29 Aktua in bedrijf. Af
14.57 André Rieu en he
Strauss orkest
15.26 Zoovenirs, serie ov
tuinen
15.53 Milieu en toerismei
16.01 (TT) Journaal
16.07 Peppi en Kokki, kinc
16.26 Growing Up Wild, n
16.57 Wonderland, kinde
met Kids for Animals, seri
jeugdclub van de Nederland
bescherming. Aansl.: Widget,
17.58 (TT) 2 Vanda;
actualiteiten, 18.00 Journ
Sportjournaal en 18.47 Ho
uit het nieuws
18.55 Dierenmanieren
19.30 (TT) Onderweg naai
soap
20.01 Sins of the Mother,
21.37 Triviant, spelletje
22.22 Hartenvrouw, repo
de risico's van hart- en vaatzi
Uees uelkom, vrienden, uy m
0KBJIJ GAAI
Door Wil Kester
Dertien bonbons in de vorm
van een Oscar. Dat zou de 67e
uitreiking van de prestigieuze
filmprijzen in Hollywood
vanavond (Amerikaanse tijd)
wel eens kunnen opleveren.
Want waarom zou Tom Hanks
geen gelijk kunnen krijgen
wanneer hij als Forrest Gump
zegt: „Het leven is net een
doos bonbons. Je weet nooit
wat je krijgt." En Forrest
Gump kreeg dertien Oscar
nominaties.
De film van Robert Zemeckis is
daarmee bijna-recordhouder in
de geschiedenis van de 'Academy
Award', zoals de onderscheiding
deftig heet, die in 1928 is begon
nen. 'All About Eve' van Joseph
L. Mankiewicz ontving in 1950
één nominatie meer.
Nu is het aantal nominaties abso
luut geen garantie voor een po
diumplek in het Shrine Auditori
um te Los Angeles. Het is al vaker
voorgekomen, dat vooraf favorie
te films het bij de uitreiking van
de Oscar lieten afweten. Dat
overkwam bijvoorbeeld in 1981
'Reds' van Warren Beatty. Van de
twaalf nominaties werden er
slechts drie met een beeldje geho
noreerd. Maar Beatty werd ten
minste nog uitverkoren tot 'beste
regisseur'.
Steven Spielberg, vorig jaar met
'Schindler's List' dé grote win
naar met zeven Oscars, kreeg eer
der al eens elf nominaties voor
zijn 'The Color Purple'. Maar bij
de uitreiking van de beeldjes in
1986 hoefde Spielberg geen enke
le keer uit zijn stoel op te staan.
Mocht 'Forrest Gump' één op één
spelen, of zelfs eenmaal mistas
ten, dan wordt het de meest ge
lauwerde film in de geschiedenis.
Tot nu toe is die eer voorbehou
den aan 'Ben Hur'. Deze film won
in 1959 elf Oscars. 'West Side
Story' volgde twee jaar later met
tien op de voet.
Maar de concurrentie voor For
rest Gump is niet gering. Robert
Redford lijkt met zijn 'Quiz
Show' hoge ogen te gooien, ter
wijl ook de kansen van Quentin
Tarantino's 'Pulp Fiction' in de
categorie 'beste film' niet onder
schat mogen worden. Terwijl
'Four weddings and a funeral' en
'The Shawshank Redemption'
goede outsiders zijn.
Dubbelslag
Ook het alias van Forrest Gump
kan geschiedenis schrijven.
Mocht hoofdrolspeler Tom Hanks
worden onderscheiden als de bes
te acteur, dan zou hem voor de
tweede achtereenvolgende keer
die eer te beurt vallen. Vorig jaar
ontving Hanks een Oscar voor
zijn rol van aids-patiënt in 'Phi
ladelphia'. Bij een eventuele
dubbbelslag bevindt Hanks zich
in goed gezelschap.
Tweevoudige Oscarwinaars, al
gebeurde dat nooit in twee op
eenvolgende jaren, die hem voor
gingen zijn Marlon Brando ('On
the Waterfront' en 'The Godfa
ther'), Dustin Hoffman ('Kramer
vs. Kramer' en 'Rain Man'),
Spencer Tracy ('Captain Coura
geous' en 'Boys Town') en Fredric
March ('Dr. Jekyll and Mr. Hyde'
en 'The best years of our lives').
Om in dit illustere gezelschap op
genomen te worden zal Hanks
echter wel onder andere John
Travolta ('Pulp Fiction') en Mor
gan Freeman ('The Shawshank
Redemption') moeten verslaan.
Bij de vrouwen blijft het record
van Katharine Hepburn (vier Os
cars) in ieder geval dit jaar nog
onaantastbaar. Al kan Jodie Fos
ter er dicht bij komen. De actrice,
die in 1988 ('The Accused') en
1991 ('Silence of the Lambs') al
een Oscar als beste actrice in ont
vangst mocht nemen, maakt dit
jaar voor haar titelrol in 'Nell'
opnieuw een grote kans onder
scheiden te worden. Tenzij de
stemgerechtigde leden van de
Academy of Motion Pictures,
Arts and Sciences de voorkeur
geven aan Jessica Lange, hoofd
rolspeelster in het nog niet in Ne
derland uitgebrachte 'Blue Sky'.
Jury
Wie zijn eigenlijk die juryleden?
Verreweg de meesten zijn acteur
of actrice. Om in aanmerking te
komen voor het lidmaatschap
moeten ze minstens drie belang
rijke rollen in succesvolle films
hebben gespeeld. Maar zelfs dan
kan het nog geruime tijd duren
eer zij worden toeglaten. Een an
dere mogelijkeid is zichzelf te la
ten nomineren voor een Oscar
waardoor ze automatisch ver
kiesbaar zijn.
Over het juiste aantal leden hult
de Academie zich in stilzwijgen,
er is geen ledenlijst beschikbaar.
De enige informatie die wordt ge
geven behelst het aantal mensen
uit de verschillende beroepsgroe
pen. Iedere afzonderlijke groep
kiest vijf genomineerden voor een
Oscar in hun categorie. De win
naar wordt vervolgens door alle
leden uit die vijf gekozen. Behal
ve bij de Oscar voor de beste film.
Die wordt direct door alle leden
toegekend.
Schandalen
De Oscar-uitreiking, die de laat
ste jaren door zo'n miljard tv-kij-
kers in honderd landen wordt ge
volgd, is een spektakel in de bes
te traditie van Hollywood. En dat
betekent dat een en ander nogal
eens gepaard gaat met een schan
daal.
Dat was ruim zestig jaar geleden
bijvoorbeeld het geval, toen
Frank Capra het toneel opstorm
de bij de woorden van de presen
tator dat de prijs voor de beste
regisseur was toegekend aan 'My
best friend Frank'.
Helaas voor Capra bleek dat een
andere vriend te zijn, namelijk
Frank Lloyd. Capra zou later
toch wel aan zijn trekken komen,
want hij viel achtereenvolgens
met It Happened One Night, Mr.
Deeds goes to Town en You Can't
Take It With You in de prijzen.
Marlon Brando weigerde in '72
zijn Oscar zelf in ontvangst te ne
men 'wegens de discriminatie van
de Amerikaanse indiaan'. En in
1973 dook achter de volslagen
verraste presentator David Niven
plotseling een naakte man op, die
een V-teken richting tv-camera
maakte. Voor het eerst was er we-
r -
Tom Hanks en Robin Wright in de dertien maal genomineerde film 'Forrest Gump'.
FOTO ARCHIEF DE#
reldwijd een 'streaker' te zien.
Wie weet wat ons bij de 67e editie
te wachten staat. David Letter
man presenteert en gevoel voor
show valt de 'koning van de talk
show' niet te ontkennen. Eén ver
liezer is nu al bekend.
De best bezochte film van 1994
was 'The Lion King', maar de te
kenfilm uit de Disneystal bracht
het tot slechts vier nominaties.
En dan alleen nog louter op
grond van de soundtrack.
Waarbij een van de concurrenten
- natuurlijk - 'Forrest Gump'»
Ook de 67e Oscar-uitreiW
wordt smullen, dat staat vast-
Beelden zijn morgenavond va»1'
23.30 uur te zien op BBC l e
vanaf 00.10 uur op Nederland»
675S
ÜM
ids
Door Hans Rooseboom
De componist Gustav Mahler (1860-
1911) hield van Nederland. Tussen
1903 en 1909 kwam hij vier maal op
bezoek. In Nederland werd zijn
moeilijke muziek eerder gewaar
deerd dan elders. In het Concertge
bouworkest vond de veeleisende
Mahler een gedisciplineerd ensem
ble. Daarmee kon hij werken.
Negen jaar na zijn dood, in 1920, organi
seerde het Concertgebouw in Amster
dam een groot Mahlerfeest. De interna
tionale muziekwereld werd ervoor uitge
nodigd. En ging voor de bijl. Mahlers de
finitieve doorbraak als de belangrijkste
componist van de 20e eeuw vond - het is
geen grootspraak - plaats in Amsterdam.
Vijfenzeventig jaar na dat roemruchte
Mahlerfeest in 1920 organiseert het Con
certgebouw in mei aanstaande een twee
de Mahlerfeest. In het Gemeentearchief
van Amsterdam is alvast een tentoon
stelling geopend over de relatie tussen
Mahler en Nederland.
Gustav Mahler was een muzikaal genie,
maar hij had ook een universitaire scho
ling. Hij kende zijn wereldliteratuur,
zwoer bij Dostojewski (net zo'n diepgra-
ver en neuroot als hijzelf). Maar tot de
groten der literatuur rekende Mahler
ook Multatuli. Daarin herkende hij de
gedreven idealist en wereldverbeteraar.
De Max Havelaar was al snel na de ver
schijning in 1860 in het Duits vertaald en
sprak Mahler zeer aan.
Dus toen de maestro in oktober 1903
voor de eerste keer in Amsterdam aan
kwam om in het Concertgebouw zijn ei
gen werk te dirigeren, schreef hij aan
zijn vrouw in Wenen: „Nun gehe ich zu
den Grachten, und hoffe sicher den
Mijnheer Drogstoppel zu begegnen."
Verontwaardigd
Drie jaar later in 1906, tijdens Mahlers
derde bezoek aan Amsterdam, kwam
Mahlers liefde voor Multatuli opnieuw
aan het licht. Tijdens een verplicht diner
in het oesterrestaurant Van Laar aan de
Kalverstraat spuide Mahler tegenover de
onvermijdelijke bobo's zijn bewondering
voor de schrijver. Maar hij kreeg nul op
het rekest: zijn tafelgenoten spraken de
nigrerend over Multatuli. 'Een slecht
ambtenaar', was alles wat er af kon. De
licht ontvlambare Mahler maakte zich
kwaad, sprong op en toonde zich veront
waardigd dat hij Multatuli in zijn eigen
vaderland moest verdedigen. „Stelletje
Droogstoppels", zei hij duidelijk hoor
baar.
Mahler was een vrijgevochten noncon
formist, die zijn eigen weg ging, zich ner
gens iets van aantrok behalve van mu
ziek. In 1903, bij zijn eerste bezoek, was
hij 43 jaar, en reeds een legende. Hij was
de beroemdste dirigent van zijn tijd - als
componist moest hij die naam nog vesti
gen.
Maatschappelijk was hij zeer geslaagd:
directeur en artistiek leider van de
Weense opera én dirigent van de Wiener
Philharmoniker. Twee onvoorstelbare
drukke banen.
En dan nog trok Mahler zich 's zomers
terug in zijn Alpenhuis. Voor hem geen
ontspanning, geen vakantie: want in die
zomers moest het echte werk gebeuren,
het scheppingswerk. Ten tijde van zijn
eerste bezoek aan Nederland was Mahler
toe aan de Zesde Symfonie.
Progressief
Op zich was zijn komst niets bijzonders.
Het bezoek van Mahler paste in het be
leid van Willem Mengelberg, de dirigent
van het Concertgebouworkest. Mengel
berg nodigde bekende eigentijdse com-
Gustav Mahler in 1906 aan de Gooise Zuiderzeekust
ponisten uit om hun eigen werk te komen
dirigeren. Een wonderschoon initiatief.
Richard Strauss, Claude Debussy, Max
Reger en Arnold Schönberg: ze kwamen
allemaal naar Nederland.
Op muzikaal gebied was Nederland een
progressief landje. Er was een uitgebreid
professioneel muziekleven, voorbeeldig
in Europa.
Tussen Gustav Mahler en Nederland liep
de relatie uit op een liefdesrelatie. Het
publiek sloot hem in het hart. De Neder
landse muziekliefhebber met zijn multi-
Europese smaak herkende de universele
taal van Mahler.
De liefde was wederzijds. Van de kant
van Mahler gold de liefde het aandachtig
luisterende publiek, en vooral het Con
certgebouworkest. Nergens trof hij een
orkest aan dat zó goed op zijn komst was
voorbereid. Iedere maal dat Mahler
kwam (1903,1904,1906,1909) studeerde
Mengelberg de te dirigeren werken tevo
ren flink in.
Dat had Mahler nog nooit meegemaakt.
„Orchester herrlich! Die Violinen ebenso
gut wie in Wien (het beste orkest ter we
reld, HR). Die musikalische Kultur in
diesem Lande ist stupend'. Wie die Leute
bloss zuhören könnenl".
Nachtwacht
Mahler was verrukt over Nederland. Hij
genoot van alle uitstapjes - naar de
Zaan, naar Haarlem, Den Haag, het
Rijksmuseum - waar Rembrandts Nacht
wacht hem inspireerde tot de Nachtmu-
sik uit de Zevende Symfonie - en naar de
Gooise hei. Hij zat doodstil op een duin
aan de Noordzee. Mahler kwam oor
spronkelijk uit Bohemen, ver van iedere
zee. Hij werkte op die duintop in stilte
FOTO H. DE BOOY
verder aan zijn Zevende. Bovenal hield
Mahler van het befaamde Nederlandse
licht: „Man begreift dass in diesem Lan
de die Maler zu Hause sind! Diese wun-
derbar verschwimmende Beleuchtung!"
Vanaf 1903 heerste er, als gevolg van de
symbiose tussen componist-dirigent, or
kest en publiek, in Nederland een ware
Mahler-rage. Na Mahlers dood in 1911
ging die rage onverminderd door. Elk
seizoen stonden er een paar van zijn
symfonieën op het programma van het
Concertgebouw. En nóg kreeg dirigent
Mengelberg brieven van onverzadigbare
liefhebbers: men wilde méér.
Jubileum
Hoogtepunt in de Nederlandse Mahler-
cultus werd het Mahlerfeest in 1920. In
dat jaar viel het 25-jarig jubileum van
Willem Mengelberg als dirigent van het
Concertgebouworkest. Mengelberg wil
de zijn jubileum vieren met Mahler.
Het Mahlerfeest werd zeer groot aange
pakt. Tussen 6 en 21 mei 1920 werden al
le werken van Mahler uitgevoerd. Be
langrijker was dat het Concertgebouw
alle muzikale prominenten uit de wereld
had genodigd.
Velen kwamen. Allereerst de familie
Mahler: weduwe Alma en dochter Anna
Mahler, zus Justine (met wie Mahler tot
zijn 40e had samengewoond). Belangrij
ker: componisten als Arnold Schönberg,
Alfredo Casella, Florent Schmitt, Carl
Nielsen, Anton Webern, de uitvoerende
artisten Nadia Boulanger, Josef Suk, Ot
to Klemperer, Arthur Schnabel.
Recensenten uit Oostenrijk, Duitsland,
Frankrijk, België, Engeland, Italië en de
VS waren dit grote evenement afgeko
men. Het Mahlerfeest werd door de in
ternationale muziekkritiek omschreven
als het Bayreuth voor Mahler. Wat Bay-
reuth voor Wagner betekende, was Am
sterdam voor Mahler. Dankzij Amster
dam kon Mahlers zegetocht als compo
nist beginnen.
Haitink
In oktober 1940 werd Mahlers muziek
door de Duitsers verboden: hij was een
jood. Na de oorlog was Willem Mengel
berg verdwenen, en Mahler met hem. De
Mahler-cultus zakte in. De nieuwe diri
gent, Eduard van Beinum, had er minder
voeling mee. Pas in de loop van de jaren
'60 pakte Bernard Haitink de draad weer
op. Het Concertgebouworkest heeft nu al
weer jaren een Mahler-traditie - maar
deelt die traditie met zo ongeveer alle
andere symfonie-orkesten ter wereld.
Mahler is nu, in de jaren '90, een cult-fi-
guur geworden. Maar dat was hij in de
eerste jaren van deze eeuw ook al in Ne
derland.
De tentoonstelling in het Amsterdamse
Gemeentearchief laat daar de bewijzen
van zien: 200 foto's, brieven, affiches,
partituren, schilderijen, tekeningen en
beelden. Kunstenaars als Jan Toorop en
Thérèse Schwarze lieten zich inspireren
door die interessante kop. Ook de be
roemde Mahler-buste van Rodin is te be
zichtigen.
Rijzweep
De dirigeerstokken van Mahler en de
vier chefdirigenten van het (Koninklijk)
Concertgebouworkest - Willem Mengel
berg (1900-1945), Eduard van Beinum
(1945-1959), Bernard Haitink (1961-
1988) en Riccardo Chailly (1988-heden) -
hangen bij de entree van de tentoonstel
ling. De baton van Mengelberg heeft nog
het meeste weg van een rijzweep met een
enorme handgreep.
Behalve het kijkgedeelte kent de ten
toonstelling in het Amsterdamse Ge
meentearchief ook een luistergedeelte.
Iedere dag van de week is een ander facet
van Mahlers oeuvre te horen.
De Mahler-expositie is in het Gemeente
archief georganiseerd omdat al het ma
teriaal daar berust.' het archief van het
Concertgebouw, het archief van het Con
certgebouworkest en de collectie-Ge
leedst; dat zijn alle opnamen die ooit
door het orkest zijn gemaakt.
Het Mahlerfeest speelt zich af van 1 t/m
17 mei in het Concertgebouw te Amster
dam. Alle concerten worden rechtstreeks
uitgezonden op Radio 4.
Tentoonstelling 'Mahler in Amsterdam:
van Mengelberg tot Chailly'. Gemeentear
chief Amsterdam, Amsteldijk 67. Open da
gelijks 1-17 uur.
Toegang ƒ6,-. (t/m 11 juni)
Het boek 'Mahler in Amsterdam, van
Mengelberg tot Chailly' (12 auteurs) is een
uitgave van Thoth in Bussum.
Prijs (ind. cd) 59,50.
„De pest van het publieke bestel
is geweest dat ooit
reclame is ingevoerd."
Joop van der Reijden, voorzitter Veronica