Chrysler Stratus: een goedkope managers-auto Cursus in vrekkighei Zuinig zijn is heel anders dan gierig, het is juist een goe Overeenkomst Air Miles met touroperators AUTONIEUWS Opgelost Automerken maken kinderzitjes Klassieke tweewielers in Eindhoven Miljoen Saabs 900 Motor Expo in Arnhem Honda Aerodeck on Huilen OESTEM SURPLUS Halveren Cursus Losse thee ONDER DE KURK De platte wc-rol Goedkope postzegels Tandpasta niet op Oud nieuw brood Ziekencontract Door Rien van der Steen Hij is ontegenzeglijk Ameri- kaans.Ziet er in elk geval zo uit. Voor op vijf gulden na vijftig mille staat daar een imposant geneusde automobiel die ruim is, goed gemotoriseerd en dik uitge rust. Want twee airbags, airconditio ning, radio/cassette-installatie met automatische antenne, elek trisch bedienbare ramen, centra le vergrendeling, in hoogte ver stelbare bestuurdersstoel, een verstelbaar stuur en verlichte make-up spiegeltjes zitten er voor die prijs allemaal in en aan. De koper moet het dan wel doen met een handgeschakelde ver snellingsbak. Een automaat zit in de 'dikke' Chrysler Stratus: de 2.5 V6. Daar zitten bovendien ook abs en an dere aantrekkelijke accessoires in. Maar die auto kost dan ook bijna negentienduizend gulden meer dan de Stratus 2.0. De prijzen zijn overigens exclu sief de verwijderingsbijdrage van 250 gulden. De Stratus dus. Opvolger van de Chrysler Saratoga. De auto heeft met de 2.0i 16V dezelfde motor als de Chrysler Neon. Die motor heeft 131 pk in huis. En hij draait in de Stratus op merkelijk rustiger dan in de Ne on, waar de motor ietwat ner veus overkomt. Bovendien wil die motor in fileverkeer nogal bokken. In de Stratus zijn die problemen volkomen uit de we reld. De motor is rustig, vol doende soepel én hij heeft geen enkele neiging tot hakkel-ge- drag. De zescilinder heeft eveneens vier kleppen per cilinder en 161 pk. Die gedraagt zich uiteraard wat rustiger, maar weinig vlot ter. De ruim 1300 kilo zware voor wielaandrijver accelereert in zespits uitvoering maar een frac tie sneller dan de tweeliter. De automaat in de V6 blijkt veel vermogen op te slokken. De stoelen in de Stratus zijn nogal kort en de railverstelling is matig. De auto is ontworpen volgens hetzelfde cab-forward principe als de Chrysler Vision, die ook kampt met te geringe beenruim te voor de fors geproportioneer-- de voorinzitters. Terwijl de bouwwijze juist bedoeld is om de passagiers een riant onderkomen te bieden. Achterin is dat prima gelukt en niet te lange personen hoeven voorin trouwens ook niet te kla gen. De Stratus heeft alle eigen schappen in zich om een ge vraagde management-auto te worden denken ze bij Chrysler. Want een vrij grote auto met zo veel uitrusting voor een op zich zelf gunstige prijs is fiscaal aan trekkelijk. De bijtelling is im mers relatief laag. Chrysler, de kleinste van de De Chrysler Stratus heeft een eigen, geprononceerde neus. Er zijn twee uitvoeringen: luxe en zeer luxe en de eerste kost vijftig mille. Amerikaanse Grote Drie (GM en Ford zijn de andere) heeft in en kele jaren tijd een compleet pro gramma opgebouwd. Met de vanouds populaire ruimte-auto Voyager, de middenklasser Ne on, de Stratus in het hogere mid densegment, de Jeep-serie die nu standaard een airbag heeft en waarvan de Cherokee voortaan ook met een 2.5 liter turbodiesel motor verkrijgbaar is, de grote Vision en later dit jaar de limou sine New Yorker. Chrysler beweert voor de ont wikkeling van de Stratus goed naar de Europese omstandighe den te hebben gekeken en in een vroeg stadium met de auto's te hebben rondgereden in Zwitser land en o.a. Duitsland. De Ame rikaanse variant van de Stratus is in de VS als Dodge Cirrus te koop. Autofabrikanten maken zich de laatste paar jaar steeds drukker over de veiligheid. Voor een deel heeft dat natuurlijk te maken met de verkoop. Als één fabrikant de markt bestormt met een model waarin alle verworvenheden op het gebied van veiligheid voor de inzittenden verwerkt zijn wordt de andere vanzelf gedwongen het zelfde te doen. 'n dat licht is het interessant te zien hoe een aantal constructeurs zich inspant om kinderen een veilige zit in de auto te bieden. Volvo deed dat al langer, Mercedes-Benz volgde en sinds een paar jaar ®aakt ook Renault zich daar druk over. Europa telt ongeveer vijftig miljoen kinderen die jonger zijn dan 12 jaar. In het verkeer raken elk jaar 80.000 kinderen gewond en onder den vallen duizend doden. Renault is bezig geweest met de ontwik- Keling van kinderzitjes speciaal voor haar eigen modellen. Voor elk jnodel zijn aparte 'kinderbeveiligingsmiddelen' leverbaar, voor alle (eeftijden en voor elk gewicht. Voor de kleinsten, kinderen tot vier jaar of lichter dan 18 kilogram heeft Renault in samenwerking met volvo de Argonaute ontworpen: een stoeltje dat tegen de rijrichting jjan de auto in wordt geplaatst. «ontale botsingen, waarvan in ca. 60 van alle ongelukken spra- Ke is, komen harder aan dan aanrijdingen van achteren. Als het kind achterstevoren zit beweegt het hoofd ten opzichte van de borstkas mogelijk. Dat is belangrijk voor de nek. Bovendien wordt de terugslag verdeeld over de hele romp. Kinderbeveiliging in de auto "joet in de ogen van de Franse constructeur zo goed mogelijk afge remd zijn op de kenmerken van de auto. Renault heeft in totaal vier .^uhillende kinderzitjes in de aanbieding. De Argonaute kost '83. Een stoeltje voor baby's kost 193,28. In het Eindhovense Beursge bouw is morgen en zondag een reeks zeldzame motorfietsen, scooters en bromfietsen te zien. Op de eerste 'Moto Classique' worden ongeveer 350 tweewie lers van voor 1975 bij elkaar ge bracht. Temidden van kraampjes met kleding, accessoires en on derdelen kunnen knutselaars en liefhebbers zich te goed doen aan o.a. een Harley-Davidson uit 1914, een Zündapp Sahara en een Casal 80cm' van ex-wereld kampioen Hans Spaan. Verder zijn er stands van motorclubs uit Nederland, België en Engeland. De beurs is op beide dagen open van tien tot zes uur. Volwasse nen betalen een entreeprijs van vijftien gulden. Bij Saab is de miljoenste auto van het type 900 van de band ge rold. De 900 is de tot nu toe kleinste Saab in een palet dat met de 900 en de 9000 uit slechts twee modellen in een aantal ver sies bestaat. Bij Saab leven al lange tijd plan nen een kleiner model te lance ren: de 90. De Saab 900 dateert uit 1978. Aanvankelijk als drie- en vijf- deurs, enkele jaren later als vier- deurs. In 1986 kwam er een ca briolet. Van de eerste generatie 900's werden er gedurende vijf tien jaar meer dan 900.000 ge produceerd. Twee jaar geleden werd het hui dige model 900 onder regie van General Motors, dat inmiddels een meerderheidsbelang had in de Zweedse autobouwer, geïnt roduceerd. In de Rijnhal te Arnhem wordt morgen en zondag voor de vijfde keer de Motor Expo gehouden. Nieuwe en gebruikte motorfiet sen, exclusieve auto's, fietsen en zelfs luchtballonnen, hi-fi appa ratuur, kleding en zweefvliegtui gen staan er tentoongesteld en/of worden te koop aangeboden. De organisatie verwacht duizen den bezoekers, die tegen betaling van tien gulden (kinderen van 7 t/m 11 jaar vijf gulden) naar bin nen mogen. Er zijn verkiezingen van de mooiste auto's en motoren en za terdagavond treden de dochters van Gert en Hermien op. De Motor Expo is zaterdag 25 maart open van elf tot tien en zondag 26 maart van tien tot vijf uur. De nieuwe Honda Aerodeck Estate staat in de showroom. De in de VS geproduceerde station car kost op een tientje na 55 mil le. Een airbag, centrale vergrende ling, elektrisch bediende ruiten en spiegels, automatische anten ne en abs op het remsysteem zijn standaard in de nieuwe Honda. De auto is overduidelijk geba seerd op de Amerikaanse Ac cord. De Aerodeck Estate wordt geleverd met een tweeliter motor met 136 pk. De bagageruimte meet 436 liter en kan door de achterbank in twee delen neer te klappen uit gebreid worden tot 739 liter. het ter rde lier Gewoon zo laten, zeiden de ien plaatselijke deskundigen. Ik kon dit bevoegd gezag moei- t in lijk tegenspreken. Sindsdien is i ik het huilen, te Vorig jaar ook. En toen zijn er ge- voor het eerst eindelijk vele ven trosjes druiven aan gegroeid. n?t Nota bene. Het kan gelegen tad hebben aan de zomersnoei die eze ik, eerlijk gezegd, nooit eerder rod had toegepast. Mogelijk is ook die mooie, warme en langduri- van ge zomer de oorzaak. Hoe het oed ook zij, ik had druiven, ror- Of liever gezegd, druifjes. Veel hte groter dan bosbessen waren ze itel- niet. Je kon wel wat sap eruit ipul zuigen, maar echt eetbaar kon unt je ze niet noemen. Te gering in sel. aantal ook om er wijn van te rde maken. Toch heb ik, trots en ers, niet geheel bevrijd van pronk- ter- zucht, alles zo lang mogelijk aan de struik laten zitten, ting Ergens in oktober vond de ide- oogst plaats. Er kwam een ge- heel bord aan te pas om ze sing naar binnen te vervoeren, een Daar zijn ze weken later uitge- oep, droogd in de vuilnisbak gewor- aan pen. Toch jammer. En eigen- r te lijk om te huilen. je fantasie de vrije loop Iaat, kom je ve recepten. Bij mij gaat dat op twee i ongeregeld in de koelkast en ga be- 1, óf ik stel me een doel en kijk welke i bij passen. aan tafel die mager wilde eten, niet I lts, terwijl ook een belangrijk gegeven I lalf uur op tafel moest staan. Roerbak- II lenkend over het niet al te uitgebreide I narkt waar ik snel tussendoor mijn kwam ik uit op geroerbakte biefstuk >li. de marinade van zoute ketjap, sherry die naar mijn idee wel iets leuks moest nen d: c ofbieflapjes i (schoon gewicht) bonen VRIJDAG 24 MAART 1995 in en je en or- hij ik ve te al- ui- de ok le- :n- dc is )at iux iet iet or- ïge are )us ten ;ns >an op de >oe f in on- Officieel heet de cursus 'Je geld of je leven' maar een betere ti tel zou zijn 'Ik word vrek'. Nee, dat is geen scheldwoord. Echte vrekken, zoals Rob van Eeden en Hanneke van Veen, zijn trots op hun zuinige levensstijl. Een voorproefje op een vrekkig maar vrolijk bestaan. Door Hans van Alebeek U heeft deze krant gekocht of al ja ren een abonnement? Dom, dom. Een echte vrek zou zoiets nooit doen. Die gaat naar de bieb of leeszaal en bla dert daar voor niks door de wereldel lende. Wat ook kan is tijdens een treinritje alle rondsligerende en achtergelaten kranten verzamelen: goed voor weken leesple zier. Echt waar, er zijn mensen die zo leven. Hanneke van Veen bij voorbeeld. Samen met haar man Rob van Eeden leeft ze al ten jaar of vier als overtuigde vrek. „Die naam hebben we expres gekozen," zegt Van Veen in haar Haagse portiekwoning. „Vrek is eigenlijk een geuzennaam. Een eerherstel voor al die mensen die zuinig leven. Want zuinig zijn, en dat is iets heel anders dan gierig, is juist een hele goede eigenschap." Jarenlang leefden Hanneke en Rob als u en ik. Uit eten, volop cadeautjes kopen, lekker luxe leven en - bijna - nergens naar kijken. En aan het eind van het sa laris was de maand altijd weer op. „Dat ging me tegenstaan," vertelt Hanneke van Veen. Het roer ging om. Eerst voorzichtig, daarna drastisch. De auto is de deur uit, gevolgd door de tv, de kachel slaat dage lijks een paar keer af en kleding wordt vaak versteld of tweedehands gekocht. En verder: niet zo vaak vlees op tafel, losse thee in een thee-ei ('scheelt op een leven duizend gulden in vergelijking met zakjes'J'en voor het bezoek koffie uit een eenpersoons-filter op het kopje. De sui kerzakjes zijn her en der bijeengesprok keld. Enzovoort, enzovoort. „Het is voor ons een sport geworden om het met steeds minder te doen," zegt Hanneke van Veen lachend. Maar dat kan toch niet leuk zijn? „Jawel hoor, het leven wordt juist veel rijker. We doen meer dingen zelf en omdat we niet zo af hankelijk zijn van geld kunnen we veel vrijer leven.' Een voorbeeld. Ik had een hele zware baan en ik durfde die op te zeggen omdat ik wist dat ik het geld kon missen. Door die enorme vrijheid heb ik nu veel leukere dingen te doen: het schrijven van boekjes, de vrekkenkrant en sinds kort de vrekkencursussen in het land. De eerste Vrekkenkrant ('Het vakblad voor de spaarzame kant van Nederland') verscheen in april 1992. Inmiddels telt het krantje 3600 abonnee's die enthou siast meedenken over (nóg) zuiniger le ven. Bij voorbeeld met tips voor een kerstdi ner voor slechts 1,25 per persoon (toma tensoep, eieren in kerriesaus met rijst en stoof peertjes), ideetjes voor een vrekken- bruiloft (maak zelf de trouwkaarten), goedkoop doorspoelen van de wc (ge bruik het afwaswater) en goedkoop le ven (word bloeddonor: altijd gratis me dische keuring en koffie). Om vrekkig te leven, hoef je maar een paar eenvoudige regels in de praktijk te brengen. De belangrijkste twee zijn: 1) het halveringsprincipe en 2) het alles-is- er-al-principe. Hanneke van Veen: „Het halveringsprin cipe kun je toepassen bij bij voorbeeld wasmiddel, shampoo, afwasmiddel en zo. Het komt erop neer dat je probeert om het met de helft van de normale hoe veelheid te proberen. Als dat lukt neem je weer de helft, net zo lang tot het niet meer werkt." „Het andere principe houdt in dat je ei genlijk niets hoeft te kopen, sinmpelweg omdat het er al is of iemand anders het al heeft. Dan is het gewoon een kwestie van overal vertellen dat je een fiets of rugzak zoekt en dan blijkt heel vaak dat iemand er nog wel eentje over heeft. Probeer het maar eens, het werkt." Volgens Hanneke van Veen is er geen al gemeen profiel van De Vrek te geven. „Dat varieert enorm, van heel rijk tot mensen die moeten rondkomen van een minimuminkomen. Sommigen doen het voor het milieu en anderen voor de sport." Omdat ze uit brieven en telefoontjes ge merkt hebben dat veel mensen zich af vragen hoe een vrek leeft, besloten zij cursussen te gaan geven. 'Je geld of je le ven' heet deze dagcursus en inmiddels zijn er vier bijeenkomsten geweest. „Per keer kunnen we 25 mensen hebben," zegt ze. „Meer niet want we willen het per soonlijk houden." Goedkoop is het niet 75,-) maar Van Veen brengt daar te genin dat cursusmateriaal, lunch en ko- fie/thee bij de prijs zijn inbegrepen. En nog belangrijker: het is snel terugver diend. Hanneke van Veen: „Voor een vrek is het heel belangrijk om een doel voor ogen te hebben. In de cursussen benadrukken we ook dat je goed moet weten wat je met het bespaarde geld gaat doen. Rob en ik willen bij voorbeeld eerder met werken stoppen. Sommigen sparen voor een huis of een grote reis. Maar we hebben bij voorbeeld ook iemand op de cursus ge had die reed in een dure auto van 150.000 gulden. Dat kan een vrek alle maal." De cursus 'Je geld of je leven' wordt op 8 april in Tilburg gegeven. Meer informatie over De Vrekkenkrant of aanmelden voor de cursus kan bij: Stichting zuinigheid met vlijt, Buys Ballotstraat 27B, 2563 Den Haag. Tel: 070 -3616826 (na 18.00 uur vrekkentarief). Andere cursusdata: 13 mei in Deventer, 17 juni in Antwerpen, 15 juli Den Haag. schilde gember, grof geraspt ■.etjap (type tamari) ry \ardige olie ?aat, doe je drie dingen snel achter el- tten, een andere pan met 2 liter water e biefstuk in dunne repen snijden et en geraspte gember (goed doorroeren) es en broccoli schoongemaakt en fl Wanneer het water aan de kook is ëe' s 5 minuten geblancheerd, dan wordt je meegekookt. rijd het in dunne ringen. Verhit de olie ri vijf minuten op hoog vuur totdat n® ïtgeschroeid. Haal het vlees dan uit de n bak in het overgebleven vet de uinn- e beurt aan de groente (de ui mag n) 1 roerhakkend op temperatuur is ge®)' ;erug in de pan gedaan. Als het gere. aar. Eventueel serveren met sambal e ie is geschild, over de lengte in vier® stukken is gesneden. Door Hein Sluijter kauwen. Hun antwoord was duidelijk. Ze hadden geen kauwgom, maar als ik wat geld zou geven, wilden ze wel wat halen bij de pomp. Telkenjare nadien herhaalde zich deze vertoning. Kauwen, zouden ze. Koste wat kost! Waarom snoei ik, ellendeling, dat ding toch vrijwel nooit op tijd? Nu is dat voorjaarsritueel over. Niet alleen omdat de kinderen groter en verstandiger zijn ge worden, maar ook omdat ik een paar jaar geleden in Duits land van producenten zelf een advies kreeg, waar ik wel oren naar had. Dat was bij Schloss Rheinartshausen in de Rhein- gau waar ik in april tot mijn verbazing een hele wijngaard heb zien huilen. Met een flinke ruk aan de wc-rol heb je al snel 30centimeter papier in de hand. Het papier- verbruik daalt echter fors als men vóór het ophangen nieuwe rollen stevig plet door erop te gaan staan. Trekken aan zo'n platte rol levert nooit meer dan twee velletjes op. ILLUSTRATIE MARC BOLSIUS/AD VAN HEST pe eeuwige panty Ladder in een panty? Knip de panty bij het kruis door en bewaar de goede helft. Bij een volgende keer de procedure herhalen en je kunt weer over straat in deze 'van-twee-één' panty. i„Vrek is eigenlijk een geuzennaam. Een eerherstel voor al die mensen die zuinig leven." kopen met zeker ti procent korting? Dat kan, maar ga dan niet naar het postkantoor maar naar een postzegelhandel. Bij zo'n handel zijn oude partijen vaak aanmerkelijk goedkoper als je 'in het groot' inkoopt. Een toefje tandpasta doet net zo veel als een dikke streep over de hele borstel (halveringsprincipe Maar ook dan raakt de tube ooit leeg. Als het zover is: knip de kop eraf en zie wat er nog allemaal in de tube zit. Genoeg voor een week. Gooi nooit oud brood weg. Droog de sneetjes en kontjes in de zon tot ze keihard zijn. Deze 'planken' zijn o.a. bruikbaar als paneermeel, wentelteefje en in de vrekkentaart. VRIJDAG 24 MAART 1995 E3 Stel je bent ziek. Geen griep of zo, want griep is onze na tionale excuusziekte, nee, echt ziek, laten we zeggen influen za. Een week lang spierpijn, hoofdpijn, watten in de kop, koorts, beroerd. Werken kan dan niet, hoeft ook niet. Van het huishoude lijk corvee ben je vrijgesteld en familie of vrienden, of wat tegenwoordig modieus het 'netwerk' heet, springen zon der morren voor je in. Daar heb je min of meer recht op. Want je bent ziek. Dit al les is zo vanzelfsprekend dat niemand daar echt stil bij staat. Maar zo vanzelfsprekend is dat allemaal niet. Op het moment dat iemand ziek wordt sluit hij zonder het te weten een contract af met zijn omgeving. Daarin staan zijn rechten maar ook zijn plichten. Die zijn spiegelbeeldig: de een zijn recht is de ander zijn plicht en omgekeerd. De zieke mag rekenen op zorg, begrip en medeleven terwijl familie of vrienden mo reel verplicht zijn om die te le veren. De patiënt kan niets, hoeft niets en is dus vrijgesteld van zijn dagelijkse verplichtingen. Maar voor wat hoort wat! In ruil daarvoor moet de pa tiënt zijn uiterste best doen om beter te worden, nauw keurig de doktersvoorschrif ten volgen en zich laten betut telen door zijn bezorgde naas ten (zou je niet eens wat rus ten en hou nou eens op met roken!) Een zieke mag zijn ziekte beslist niet leuk vinden en als hij stiekem vindt van wel dan mag hij dat niet hard op zeggen. Doet hij dat toch dan laten zijn hulptroepen hem onmiddellijk in de steek. De Amerikaanse socioloog Talcott Parsons noemde dit veertig jaar geleden de 'zieke- rol'. Een ingewikkelde rol, want het contract tussen zieke en naasten staat vol kleine letter tjes en is tamelijk dubbelzin nig. Aan de ene kant heeft de zieke recht op zorg en ontslag van de verantwoordelijkheden des levens, aan de andere kant waken de naasten er bewust of onbewust over dat van hen geen misbruik wordt gemaakt. 'Ziek vieren' mag niet. Want 'de zieken bezoeken' kan dan wel christenplicht zijn, maar de bijbel zegt ook dat wie niet werkt niet zal eten. De zieke zal dus zijn omge ving moeten overtuigen van de ernst van zijn ziekte en hoe meer hij van zijn omgeving eist, hoe krachtiger zijn argu menten moeten zijn. Dat is de reden waarom immi granten uit arme gebieden, waar de zieke geheel tot last van de familie komt, hun kleinste klachten met zoveel drama en misbaar presente ren. Een heel logische strategie. Maar ook de autochtone zieke moet zijn ziekte en dus zijn uitzonderingspositie legitime ren. Het doorslaggevende ar gument is wat de dokter er van zegt. Pas als de dokter de diagnose 'ziek' stelt, pas dan is de zieke echt ziek. De dokter verleent zogezegd een ziektevergun ning. Ziek of niet ziek, pluis of niet pluis? - daarover beslist de diagnose. Dat gaat het gemakkelijkste als er iets objectiefs te zien, te horen, te voelen of te meten is. Dat zijn de zogeheten ob jectieve symptomen. Boven dien moeten die symptomen ook passen in een bestaande diagnose. Dit is de oorzaak dat nieuwe ziekten, na voor de eerste maal beschreven te zijn, in eens overal worden waarge nomen - aids is daar een spre kend voorbeeld van. Die diagnoses staan voor het merendeel vast al zijn er wel enkele nationale verschillen: in Duitsland kun je lijden aan lage bloeddruk, een ziekte die in Nederland niet bestaat; wij lijden vooral aan griep, Fran sen aan de lever en Amerika nen aan bacteriële smetvrees. Maar goed. Het wordt pas moeilijk als de ziekteverschijnselen niet waarneembaar zijn. Een beroemde definitie van de Wereld Gezondheids Or ganisatie luidt dat gezondheid 'een toestand is van volledig lichamelijk, geestelijk en maatschappelijk welbevinden' is. Een veel gesmade definitie, want zo gezien is iedereen die een blauwtje loopt of op één kruisje na de voetbalpool aan zijn neus voorbij ziet gaan per definitie ernstig ziek. Een beetje flauw natuurlijk, maar zoveel is zeker: als de reguliere dokter geen tastbare aanwijzingen van ziekte vindt dan komt hij diagnostisch al gauw in de problemen. Want wat 'als de dokter niks kan vinden'? Dan rest hem nog één ont snappingsstrategie. Die van de diagnose 'per exlu- sionem', ook wel bekend als gelegenheidsdiagnose dan wel verlegenheidsdiagnose. Het 'spastisch colon' is daar een mooi voorbeeld van en het feit dat sommige dokters daar wel in geloven en ande ren weer niet geeft al aan dat de dokter hier een grijs gebied betreedt. Maar veel belangrijker nog is dat dokters het steeds minder met hun patiënten eens zijn wat nu ziek is en wat gezond. Vroeger legden patiënten zich als makke schapen neer bij het oordeel van hun behande lende arts, want die had er im mers voor doorgeleerd. Maar daar komt steeds meer de klad in. Patiënten zijn in deze bewuste tijden geëmancipeerd van pas sieve lijders tot mondige klan ten, en als ze vinden dat ze ziek zijn dan zijn ze dat ook. Dus als de dokter niets tast baars kan vinden en boven dien bij die subjectieve, niet meetbare, niet te controleren verschijnselen een diagnose kan verzinnen dan wordt het al gauw oorlog tussen arts en patiënt. Daar zijn lachwekkende voor beelden van te geven. In Amerika daagde een me vrouw de dokter voor het ge recht omdat ze door een CT- scan beroofd zou zijn van haar helderziende vermogens. Ze kreeg een miljoen dollar smartegeld. Maar. Serieuzer en dramatischer zijn de gevallen waar - hoe je het ook bekijkt - echt wordt gele den maar waar de reguliere geneeskunde geen diagnose op kan plakken. Zo voeren patiënten die lijden aan het chronische moeheids- syndrooom al jaar en dag een felle campagne om hun ziekte medisch erkend te krijgen. Hetzelfde geldt voor lijders aan whip-lash en vrouwen die zouden lijden aan siliconen- vergiftiging. Dit rijtje is gemakkelijk met tien niet-medisch erkende syndromen, kwalen en ziekten uit te breiden, en in al die ge vallen treden de kleine letter tjes van het ziekencontract in werking. Erkenning van ziekte is niet alleen van persoonlijk belang. Met de diagnose wordt ook het recht op zorg van de fami lie en vrienden gelegitimeerd, het recht om niet te werken en de toegang tot allerlei uit keringen. Aan de andere kant kan de dokter niet anders dan de re gels van zijn vak toepassen. Zolang er een kloof bestaat tussen wat de dokter vindt en de patiënt voelt, zal die oorlog alleen maar escaleren. Zeker nu de patiënt mondiger is geworden, de zorgverzeke raars pinniger en de uitkeren de instanties alsmaar kriti scher. Wat ziek is en wat niet zal steeds vaker door de rechter worden beslist. I Den Haag (anp) - Het Air-Milesspaarsysteem heeft het aanbod voor de Nederlandse spaarders uitgebreid met een exclusief aanbod van speciale reizen naar populaire vakantiebestemmin gen. Met Holland International en Arke is daartoe een overeenkomst geslo ten. Het gaat om zeker tienduizenden reizen per jaar. Dit heeft de Air Miles-organisatie LMN bekendgemaakt. Het betreft een exclusief aanbod aan reizen die nergens anders wor den aangeboden. Momenteel kunnen de spaarders al vliegen met alle lijndienst vluchten van de KLM. De speciale reizen kunnen binnenkort ook worden geboekt bij de reisbureaus. LMN voert hierover afronden de besprekingen met de VRA, de overkoepelende organisatie van reis bureaus. Het Air Miles-spaarsysteem telt momenteel 1,3 miljoen deelnemers. Er zijn nu al 20 bedrijven waar Air Miles kunnen worden gespaard. De drankketen Gall&Gall doet vanaf 1 mei mee.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 23