Verstand moet barbarij beteugelen BOEKENLEGGER KINDERBOEKEN D2 In augustus kraken vleesvliegen Remco Campert en de twijfelende dichter De onbekende bevrijding van Peter Hoefnagels Zieke schrijfsters op tv Euthanasie en een homo-bar DE STEM GROTE GIDS Verhalenbundel 'Niet verstaan' van Gerhard Durlacher pESTEI Adriaan Se VRIJDAG 24 MAART 1995 Door Y. Né Vorige week werd bekend dat de jonge Vlaamse dichter Peter Ghijssaert de Lucy B. en C.W. van der Hoogtprijs krijgt voor zijn tweede dichtbundel Cameo. Dit is een aanmoedigingsprijs van de Maatschappij der Neder landse Letterkunde. Ghijssaert debuteerde in 1991 met Honing- tuin en onlangs verscheen zijn derde bundel onder de titel Sneeuwboekhoiiding. Met zijn voorkeur voor verval en bederf in zijn met name achttien de en negentiende eeuwse ensce neringen werd Ghijssaert meteen een hedendaagse rococodichter genoemd. Hijis tevens werkzaam als musicus en dit vindt een neer slag in zijn gedichten over com ponisten. Zijn verfijnde esthe tische beschrijvingen oogstten veel lof. 'In augustus kraken vleesvlie gen', zo begint zijn eerste gedicht De zonnebloemen. Een krachtige zin, waarin de warmste maand en het naderende einde van de zo mer onmiddellijk aanwezig zijn. De zinnen die volgen zijn lang zo werkzaam niet. 'Aandacht, stilte bij/ de oude wisseling van zomer- kracht', zo eindigt hetzelfde ge dicht. Maar die aandacht en die stilte krijgen niet echt gestalte. Dat is eigenlijk het euvel van de hele bundel. Het is alsof Ghijs saert nu te gemakkelijk drijft op het talent waarvén hij in zijn vo rige bundels getuigt. Er is regelmatig een mooie zin, zoals: 'Als éen boom is aangeko men/ in elk vaft zijn vruchten/ legt hij zichzelf stil, onverwin tert/ in een warm seizoen'. Maar de spanningsboog omvat nooit het hele gedicht. Op een of ande re manier blijven de gedichten aan de oppervlakte van wat toch al te algemeen is. De lezer staat niet te kijken van wat er staat over de diverdh vormen van be derf en helaas dok niet over hóe het er staat. In Schetsen van een sloopterrein wordt niet duidelijk waardoor de dichter bewogen wordt, óf hij wel betrokken is bij ■de sloop van het ooit zo sjieke huis. Zijn belangstelling gaat vooral uit naar een verkleinde en kunst matige werkelijkheid: een tafe reel onder een stölp, schilderijen, opgezette dieren. Zijn beelden ontleent hij Vaak aan kleinoden die men in salons of in vitrines vindt. Zijn thematiek doet wat geforceerd aan en zijn beelden zijn te gewild. Ze verslijten in hun "herhaling door de drie bun dels heen. Alsof zijn werkwijze hem niet meer echt iets onthult, zijn repertoire hem te bekend is. De zintuigen worden niet meer op scherp gezet en daar moet hij het nu juist van hebben. Dit vind ik al voelbaar in zijn voorgaande werk, maar daarin krijgt het 'al les dat alles afluistert' meer ge stalte. De laatste zinnen van veel gedichten zijn ronduit zwak. Het gedicht In het ziekenhuis be gint weer sterk: 'Aandacht is als een opgezette uil', maar ik hoop van harte dat dit bij Ghijssaert zelf niet het geval is. In het titel gedicht zitten zijn ouders voor het raam en kijken naar de val lende sneeuw, het wit, dat telkens als leemte tussen de woorden 'hun zacht en één voor één ge dachten afneemt'. Hij schrijft, dat het gedicht (in de ideale vorm, neem ik aan) het evenbeeld daarvan is en bedoeld is als 'warme grot' voor de lezer. In het laatste gedicht van de bun del spreekt hij de lezer opnieuw toe. Nadat hij deze om zijn gunst heeft gevraagd, zegt hij: 'Ik zou wel üw gedichten willen lezen/ in het woordenboek, maar kan de bladzijden/ maar niet onthouden, ook de volgorde/ der woorden niet' en dan twijfel ik opnieuw aan zijn oprechtheid. Ik denk dat Ghijssaert zich moet bezinnen. Een van de intrigerendste ge dichten in de bundel is Taxider- mie, over een dierenopzetter. Hieruit: Zij apen zich met zijn gebaren na op de tapijten van hun bloed. Daarna maakt hij uit glas een oog dat feilloos als een scherm past voor de leegte en het onderzoekend licht uit lam pen in zijn eigen ogen kaatst. Hij kan die macht veranderen in angst en stilte. Als hij weggaat dooft hij al zijn dieren en zij houden allemaal zijn adem in, staan in de richting van zijn han den, onderdelen niet meer wachtend op het simpele geheel van warmte die zichzelf in cirkels naliep waarin niets of niemand dierf te dansen. Peter Ghijssaert: 'Sneeuwboek- houding'. Uitg. Bert Bakker, prijs 19,90 Door Ton Vérbeeten Menno van der Staak is een eenendertigja- rige nuchtere Hol landse dichter. Niet temin ziet de adem benemende Frans- Egyptische dichteres Orpheline in hem een Batave furieux. Nu moet gezegd, dat Menno zijns ondanks collegae en publiek op woeste optredens vergast. 'These things happen when poets and alcohol meet', voegt de vergevings gezinde Engelse dich ter Philip Murdoch hem toe aan het ont bijt op de ochtend na de nacht waarin Menno zich lijfelijk op hem had gestort. Menno is, als voor gaande jaren, te gast op het inter nationale poëziefestival The World of Poetry in Rotterdam; kortweg The World, maar wat een metafoor! Hij zal voorlezen uit zijn derde bundel Bouwput en hij zal met studente Minnie Op- dendijk gedichten van de Kore- aan Park Sun Moon vertalen. Geheel volgens plan verloopt een en ander niet. Dichter en studen te wijden hun vertaaltijd aan de liefde. Dat mag een succes heten. Voor het overige blijkt de condi tion poétique van Menno van der Staak uiterst wankel. Niet in het minst omdat deze in het leven van de dichter nauw gekoppeld is aan het menselijk tekort- De avonturen van Menno in Rot terdam worden in niet geringe mate doorkruist door een drama tische gebeurtenis in zijn woon plaats Amsterdam. De dreiging daarvan ligt vervat in de telefoni sche ruzies die Menno met zijn geliefde Linda Voert. Telefoontjes die op ongelegen momenten ko men. Remco Campert (1929) roept een uiterst geestig en tragikomisch beeld op van de dichter die twij felt aan zijn dichterschap, die op tredens in het openbaar haat én er naar toe getrokken wordt, die dubbelhartig staat tegenover Remco Campert foto cleo campert trouw en pas in dronkenschap het opstandige lied van de vrij heid kan zingen. Hij is Ohi, hoho, bang, bang, spreekt Campert met Tristan Tzara. Minstens zo geestig en niet zon der grand-guignoleffecten tekent Campert de chaos van het festival en het internationale gezelschap, dat zich bij elke gelegenheid on verwijld op de drank stort. Zulks onder aanvoering van de Scan dinavische poëten Pavlo Hampu- rilainen en Torf Mölm. Gemeen plaats? Natuurlijk, maar het mocht wat. De obligate vervelen de kunstcriticus, de miskende dichteres en de ijdele presenta tor. Ze horen erbij en ze krijgen van Campert de hun toekomende plaats op de Parnassos. Bijvoorbeeld deze vaderlandse dichteres: „'Ah, de poëzie,' zei Ti ny van Overflakkee die een ver rassend schel stemmetje had. 'Je peux pas sans. De werkelijkheid is zo bleek'." Daar moet ik onbe daarlijk bij schaterlachen. 'Ohi, hoho, bang, bang - Of het lied van de vrijheid' is helemaal Campert, in elke zin, en dat is een garantie voor verfijnde humor. Remco Campert: 'Ohi, hoho, bang, bangOf het lied van de vrijheid'. Uitg. De Bezige Bij, prijs 17,50. Door Johan Diepstraten Bijna vijftig jaar na de bevrij ding is Gerhard Durlacher voor een lezing in zijn geboorteplaats Baden-Baden. 'Uw vrees dat uw Duits niet vlekkeloos is, is ge heel ongegrond. U vertaalt uw boeken zeker zelf? Eigenlijk zou u hier weer moeten wonen en in uw moedertaal schrijven,' merkt één van de notabelen op. Een boze repliek houdt Durlacher voor zich en op de uitgesleten trap naar de uitgangspoort zegt hij tegen zijn vrouw: 'Ze hebben me verstaan, maar hebben ze me ook begrepen?' Met deze vraag eindigt de ver halenbundel Niet verstaan, het vervolg op Quarantaine waar voor Durlacher de AKO Litera tuurprijs 1994 won. Zoals be kend vluchtte de familie Durla cher in 1937 van Baden-Baden naar Rotterdam, werd in 1942 gearresteerd en via Westerbork op transport gesteld naar Birke- nau. Alleen de kleine Gerhard overleefde. Dit drama heeft zijn hele leven bepaald. Hoe hij met dit verleden omgaat, heeft Dur lacher in Quarantaine beschre ven: 'Gruwelijke en dierbare herinneringen en fantasieën werden door de tijd met spinrag omweven en slechts een kleine ruk, door een woord, een beeld of een gebeurtenis was genoeg om dat tere weefsel te scheuren.' Scheuren Niet verstaan is het resultaat van drie scheuren in dat spin rag: een desastreuze liefde in zijn studententijd in Delft aan het begin van de jaren vijftig, de dood in 1978 van vriendin en toeverlaat, de schrijfster Sonja Witstein en de recente terugkeer van Durlacher naar zijn geboor teplaats. Alleen in het titelverhaal cirkelt Durlacher om dat grote thema heen waar geen woorden voor bestaan. Dan gaat hij in zijn herinnering terug naar wat er tijdens de oorlog gebeurde. 'Het verstikkende, aardedonkere binnenste van een veewagen waarin tachtig mensen dagen lang op elkaar geperst en vrijwel zonder voedsel, water en toilet emmers, naar de eindbestem mingen Auschwitz, Sobibor en andere kampen werden getrans porteerd, is slechts door een en kele overlevende beschreven. Ik kan dat niet en zal het ook nooit kunnen.' Variant Omdat er geen woorden bestaan voor wat er toentertijd is ge beurd, rest de schrijver niets an ders dan de indirecte vorm. Analoog aan de werkwijze van J. Ritzerfeld die in de werkelijk heid met stomheid is geslagen, heeft Durlacher ook als enige uitweg voor 'de literaire wel- Gerhard Durlacher sprekendheid' gekozen. Het re sultaat daarvan moet aangrij pend of emotioneel, of onthul lend, of mooi, ontroerend, span nend zijn, al blijft de werkelijk heid die daaraan ten grondslag ligt, gesloten. Vandaar dat Niet verstaan de zoveelste variant is van hetzelfde verhaal dat onbe grijpelijk blijft. Zoals de titel al aangeeft, zijn de drie verhalen verwant door het onbegrip tussen de jongen die alleen terugkeert naar Neder land en de anderen die de mond vol hebben van hongerwinter en Arbeitseinsatz. Bij hen hoeft Gerhard niet aan te komen met Birkenau. Volstrekt eenzaam probeert hij zijn weg te vinden in een wereld die niet de zijne is. Omdat hij zwijgzaam en terug getrokken leeft, wil het contact met de buitenwereld maar niet tot stand komen. Medestuden ten blijken bovendien antisemi tische ideeën te hebben. Meisje In deze 'verlatenheid als van een poolnacht' gloort er enig licht. Eindelijk is daar een meisje dat hem lijkt te begrijpen. Maar de streng katholieke Marieke, de eerste grote liefde van de stu dent Gerhard, probeert hem over te halen om tot de Moeder kerk toe te treden. Zij schakelt een monnik in om hem te beke ren en de meest voor de hand liggende vraag is of Gerhard ei genlijk wel gelooft in God. 'Als ik mij voor ogen durf te ha len wat er zich met mij heeft af gespeeld en met de miljoenen die omgekomen zijn zonder in grijpen van een of andere hogere macht, dan klinkt die vraag mij bijna als een verwensing in de oren. Maar ik blijf beleefd naar hem luisteren, hoewel zijn woorden in mijn ziel krassen.' Abrupt Telkens weer is het verleden na drukkelijk aanwezig in het han delen van Durlacher. Eén keer heeft hij zowaar geluk met zijn dramatische achtergrond: de onbereikbare Miriam - 'een ijs koningin' volgens zijn medestu denten - nodigt hem thuis uit omdat haar vader uit een getto is gevlucht en hem graag wil ontmoeten. Aan de liefdesrelatie komt een abrupt einde en de wanhopige Gerhard zoekt de zelfde avond steun bij kamerge note Sonja, die net als hij een getatoeëerd nummer op haar arm heeft. 'Na een nacht van tranen en ontboezemingen be sluiten we dat we ons nooit ofte nimmer gewonnen zullen geven. We hebben erger dingen onder gaan en laten ons door teleur stellingen niet klein krijgen.' Hoe bepalend is de vriendschap met Sonja Witstein voor Ger hard Durlacher geweest? Door haar gaat hij in een toekomst ge loven waarin het verstand en de redelijkheid op den duur de bar barij zouden beteugelen. Zij is het die hem adviseert het verle den te laten rusten, en dat ad vies heeft Durlacher - ten on rechte zoals zal blijken - lang gevolgd. Hommage Dank zij Sonja Witstein bloeit foto chris van houts Gerhard op. Het ontroerende verhaal Sonja is een prachtige hommage aan de schrijfster van de novelle Bekentenis aan Ju- lien Delande. Onder vakgenoten is Witstein bekend door haar studie Funeraire poëzie in de Nederlandse Renaissance. Zij specialiseerde zich in de zeven tiende eeuw en werd aan het einde van haar leven hoogleraar in Leiden. Als Durlacher na haar dood in stort, is het de omstreden psy chiater Bastiaans die hem een andere weg wijst. De eerste boe ken van Durlacher, Strepen aan de hemel en Drenkeling, zijn haast therapeutische geschrif ten over het grote drama waar mee nauwelijks valt te leven, De zoektocht, Quarantaine en Niet verstaan zijn boeken over wat Sonja Witstein hem toen heeft geleerd: we zullen ons nooit ge wonnen geven. In die zin is Durlacher strijd baarder geworden. Aan het be gin van zijn schrijverschap is hij bezig te leren om zijn herinne ringen te verwerken ('Hoe was het mogelijk te leven na de rook boven Birkenau?'), de laatste ja ren heeft hij een nieuwe drijf veer om te blijven schrijven. 'Te gen de onverschilligheid,' zo vatte Durlacher zijn motieven samen toen hij onlangs op het Boekenbal door het NOS-jour- naal werd geïnterviewd over het nut van het thema 'De Vijftigste Mei'. Zijn bijzondere literaire werk zal onder dat motto voort leven. G.L.Durlacher: 'Niet verstaan'. Uitg. Meulenhoff, prijs 22,90. Door Jos Straathof Naast Willem Frederik Hermans en Adriaan van Dis is de emeri tus hoogleraar criminologie en familierecht Peter Hoefnagels een opvallende gast tijdens de Nacht van het Boek, aanstaande zaterdag in Schouwburg Til burg. Begin dit jaar verscheen zijn laatste roman, het autobio grafische De onbekende bevrij ding. De onbekende bevrijding is niet het eerste boek dat Peter Hoef nagels (1927) over zijn oorlogs jaren schreef. Ook bijvoorbeeld De Vleesheuvel (1982) en De Vulkaan (1985) handelen over die roerige jaren. De onbekende bevrijding be schrijft de lotgevallen van Hoef nagels alter ego Thomas, die ook in eerdere boeken opduikt. Tho mas is een intelligent, gevoelig kind uit een liberaal katholiek milieu tijdens de jaren 1935- 1945. Het boek geeft Hoefnagels worstelingen weer met de be krompen moraal van kerk en school, de gevolgen van de Duit se bezetting, de hongervlucht over de IJssel. Zijn groei naar volwassenheid tijdens die roerige jaren eindigt tenslotte in een innerlijke be vrijding van opgelegde waarden en normen, een onbekende be vrijding naast de overwinning op de Duitsers. Het meest opvallende aan het boek is de welhaast grenzeloze perfectie waarmee gebeurtenis sen van lang geleden tot in de tail gereproduceerd zijn. Hoef nagels: „De laatste drie jaar ben ik bezig geweest met het preci- siëren van mijn herinnering. Het onthouden van iets wat langer geleden is gaat me makkelijker af dan iets wat vorige week ge beurd is. Hoe dat precies werkt is een interessante vraag. Maar een belangrijk deel van dit boek gaat over de periode dat ik tus sen de 12 en 17 jaar was. Dan zie je veel meer, dan kijk je met open ogen de wereld in." Eigenlijk had Hoefnagels dokter Peter Hoefnagels: oud-hoogleraar criminologie en familie recht, gast bij Nacht van het Boek in Tilburg. foto klaas koppe willen worden. Maar dat was al gauw een studie van een jaar of zeven, financieel niet haalbaar in huize Hoefnagels. Dus moest het 'iets kort en iets eenvoudigs' worden. Het werd rechten, later aangevuld met psychologie. Li terair kwam Hoefnagels pas in de jaren zeventig op gang. Maar op zijn vakgebied publiceerde hij een imposante reeks, vaak spraakmakende werken. Daarbij kwam de dokter in Hoefnagels af en toe via de ach terdeur binnen. Want wanneer de emoties in het rond spatten voelt Hoefnagels zich als een vis in het water. Zijn handleiding voor echtscheiding Samen trou wen, samen scheidenis befaamd. Het is een recept om te voorko men dat een dergelijke gebeur tenis 'de ramp van je leven wordt', zoals hij zelf meemaak te. Er zijn meer maatschappelijk problemen waar Hoefnagels zich mee bemoeide, gedreven door 'grote behoefte aan inner lijke reparering van samenle ving en mensen'. Het vandalis me werd aangepakt in zijn boek Agressie en straf op het voetbal veld,-de steeds machtiger wor dende staat in Mensen, fraude en de staat. Zijn progressieve stempel - 'strafrecht lost niets op' - kreeg een deuk toen Hoefnagels de strijd aanging met krakers eind jaren zeventig, die hij ordinair egoïsme verweet. Hij wees op het tot burgerlijk fenomeen ver worden protest; huizen werden in bezit genomen, 'terwijl de leegstand in de Bijlmer toenam'. Nee, van 'pseudoprogressieve burgerlijkheid' was de hoogle raar niet te beschuldigen. Tegenwoordig uit zijn maat schappelijke betrokkenheid zich onder meer in een lidmaatschap van de Eerste Kamer voor D66. Knoeien Zijn hoogleraarschap eindigde twee jaar geleden. Daarmee kwam een einde aan de schei ding tussen wetenschapper en romancier. Veel problemen heeft die echter niet opgeleverd. „In 1954 hoopte ik, echt en op recht, om tbc te krijgen, om in een sanatorium rustig te kunnen schrijven. Maar ik ben daar overheen gegroeid door de botte plicht van het leven. Wel met plezier hoor", aldus Hoefnagels nu. Hij vond het namelijk 'zalig om met mensen te knoeien' wan neer hij bijvoorbeeld scheidin gen begeleidde, om 'de zaken eens lekker te ordenen'. Hij was er goed in. Ook uit zijn boeken spreekt een grote mate van intuïtie bij de omgang met mensen, een eigen schap die Hoefnagels noodge dwongen ontwikkelde in de oor log. „Je moest wel leren zien wat echt was en niet, wat goed was en slecht." Gruwelijk Tijdens de Nacht van het Boek zal Hoefnagels voorlezen uit De onbekende bevrijding. Hierin komt ook het katholieke geloof, net als in eerdere romans, aan bod. Het geloof dat Hoefnagels in middels heeft afgezworen en nu omschrijft als 'een ware terreur des geestes'. Toch is het vooral de oorlog die De onbekende bevrijding be paalt. Ondanks alle beklemmen de gebeurtenissen komt het woord 'gruwelijk' niet in Hoef nagels op, als hij aan de gebeur tenissen uit zijn jeugd denkt. Want wanneer Thomas op de laatste bladzijde van het boek denkt 'aan de joden, de doden en de niet-doden' komt hij hardop tot de conclusie dat hij niets meegemaakt heeft. De Nacht van het Boek begint zaterdagavond om 22 uur in de Schouwburg van Tilburg. Renate Dorrestein, Karin Spaink en Veronica Hazelhoff hebben twee overeenkomsten: ze schrij ven én zijn chronisch ziek. Ireen van Ditshuyzen portretteert de vrouwen in het drieluik Eb en Vloed, vanaf vanavond te zien op Nederland 1. „Het zijn drie heel verschillende schrijfsters die op eigen wijze omgaan met hun ziekte. Renate Dorrestein heeft ME. Na een pe riode van verzet accepteert ze dat. Karin Spaink vecht tegen haar MS. Een maand geleden lag ze nog in een ziekenhuis om even op krachten te komen. Meer is niet haalbaar, want de aftakeling is niet te stoppen. Veronica Ha zelhoff heeft al 23 jaar reuma. Zij wil het er niet meer over heb ben", typeert Van Ditshuyzen de geportretteerden bondig. „Ik kan me voorstellen dat je door zo'n ziekte niet meer crea tief bent. Toch lukt dat de dri vrouwen. Het schrijven is hun redding, een soort strohal! Voor mij is de rode draad- wat beurt er met de persoonlij! heid?", vertelt de documentaire maakster. „Met alle drie ben 11 op reis geweest. Naar Schotland Londen en Ameland. Dat is ea mooie manier om dichterbij el kaar te komen." „Ik heb de nachtzijde van het be staan leren kennen. Dat vergroo je repertoire als mens. Daar zi veel interessants bij", verte| Renate Dorrestein. Over haa schrijverschap zegt ze: „Ironie niet mijn wapen. Ironie is jetj voor de Amsterdamse grachten gordel en daar voel ik me hele maal niet thuis. Ik ben een fijn provinciaal te Haarlem. Mijn wa pen is humor en ik denk dat da een heel goed glijmiddel is voo onaangename boodschappen. Door Muriel Boll Er moet wel iets heel bijzonders in je leven zijn gebeurd, als je op je achttiende aan je levensver haal begint. In het geval van Guus is dat ook zo, hij schrijft zijn verhaal bovendien op ver zoek van Sonja, de psychologe van de instelling waar hij zit. Aan de hand van zijn schrijfsel pro beert zij een verklaring te vinden voor wat Guus deed. De moeder van Guus blijkt een hersentumor te hebben en krijgt ondraaglijke pijnen. Guus kan haar lijden niet langer aanzien, vervroegd haar dood door middel van een marshmallow waarin hij fijngestampte pillen en gifitige bloemzaden heeft gestopt. De buitenkant heeft hij met roze- blaadjes versierd. Zijn moeder eet het snoep, ze weet wat erin zit en is haar zoon dankbaar. Brigitte Minne heeft geprobeerd integer over euthanasie te schrij ven, dat merk je goed, maar echt geslaagd vind ik Als rozeblaadjes vallen niet. Voor een groot deel komt dat door de vorm, episodes over Guus in de instelling, wor den keurig afgewisseld met flash back, het verhaal dat Guus schrijft. Zelfs op het hoogtepunt is dat zo, terwijl je verwacht dat op zo'n moment de zelfbeheer sing toch even zoek is. Er zitten zeker boeiende frag menten in, als Guus' moeder plotseling met vakantie wil en volledig uit de band springt, zelfs een joint rookt Ontroerend is ook het moment waarop Guus beseft dat de ka mer, waar hij na de instelling komt te wonen, nog door zijn moeder is ingericht. Ze heeft zelfs 80 verjaardagskaarten geschre ven, zodat ze er elk jaar weer even is. Toch blijft het verhaal me te veel aan de oppervlakte. De gebeurte nissen rond het sterfbed zijn nau- welijk indringender beschreven dan de rest van het boek. Dat het leven voor Guus ondanks alles doorgaat, komt wel mooi uit de verf en op die manier kan het boek een troost zijn. Wel aangrijpend en mooi vind ik Zonder Mary van Cynthia Ry- lant. Hoofdpersoon is Summer, die op haar zesde jaar is geadpo- teerd door twee oudere, enigszins excentrieke mensen, Ob en Mary. Ze wonen in een roestige, oude caravan bovenop een berg in in West-Virginia, tussen kolen, worteltjes en tuinbonen, en zijn er heel gelukkig met elkaar. Ob is een oude zeeman en maakt ijze ren windwijzers, geen dieren of mensen, maar windwijzers die Vuur, Liefde, Dromen of Dood heten en allemaal gaan draaien als de ventilator aan is. Als Mary plotseling sterft, laten Ob en Summer de moed zakken. Vooral Ob kan niet aanvaarden dat ze dood is, volgens hem is Mary nog altijd bij hen. Dan komt Cletus uit de klas van Sum mer op de proppen. Ook hij is een beetje anders, hij spaart oude fo to's waar een verhaal aan vastzit. Bij een brylcream-advertentie fantaseert Cletus dat de man zwakke zenuwen heeft, altijd met tandenstokers in de weer is, zijn neusharen uittrekt en rei aan zijn oksels snuffelt. Later zegt Cletus tegen Swatne dat ze een mooie fantasie maar er altijd tegen vecht. Cletiü is ooit bijna dood geweest, mis schien is hij daarom anders andere. Hij is wel degene di maakt dat Ob en Summer zin in het leven krijgen. Een tj pisch Amerikaans verhaal, naa mijn idee, waarschijnlijk doorda er trekjes in zitten van de Tiller man-verhalen van Cynthia Voigl Net als bij haar gaat het hier mensen waarvan er geen twinti: in een dozijn gaan, ze zijn we met elkaar begaan en hun kijko] het leven is eigenlijk zo gek no: niet. Wel kleur bekennen verscheel net als het vorige boek in de Ot topusserie, de jongerenroman van uitgeverij Gottmer. Halver wege de eerste bladzij lees je: 'Hi keek of niemand het zag, toen uit het open raam en het kleffe, met sperma door drenkte papieren zakdoekje ind struiken van de buurman. I derde, die middag....' Daar geen woord Spaans bij en het inderdaad geen verhullend ver haal. Wel een schitterend, indrin gend verhaal over Neil die je zie groeien en die uiteindelijk klem bekent en durft uit te komen voo zijn homoseksualiteit. Neil groeit op in een gewoon ge zin; gelukkig met elkaar, maai echte emoties blijven nogal eens verstopt. Die combinatie maak het voor Neil zo moeilijk om kiezen voor eerlijkheid ten 0 zichte van zichzelf en anderea Die combinatie zorgt er ook voo dat het contact met zijn oud» hersteld wordt en blijft. Ze at cepteren hem zolang hij maai niet concreet over zijn liefdesk ven praat, en zo zal het gaan, met homoseksuele ren. Tom Lennon beschrijft overtui gend hoe Neil zichzelf ziet. Hij intelligent genoeg om te dat zijn omgeving hem heel ai ders zou bekijken als die wist da hij homo was. Als Neil voor hi eerst in een homo-bar komt, het een bevrijding om geaco teerd te worden zoals hij is. Hets boeiend om te lezen over homo' onder elkaar, de nichten rappen de saamhorigheid, de pesterijtjes maar ook de potenrammers ei aids. Neils ouders worden afgeschil derd als een beetje bekrompei waar ook Neils zusje onder lijdt toch klinkt er ook liefde in door. Het is beslist geen zoetsappig verhaal, maar ook weer nietes en al ellende. Een wijze priests een goede vriendin en een sche verliefdheid staan daar k genover. Op het hoogtepunt va- het verhaal, dat in Dublin s] wordt het een monologue int® eure; een verwijzing naar de t roemdste Dubliner, James Joyce I B. Minne: 'Als rozeblaadjes len'. Uitg. Clavis, prijs 24.50 I Cynthia Rylant: 'Zonder Maifi prijs 21.90 I Tom Lennon: 'Wel kleur tf kennen', prijs 27.90 Beide uit Octopus-serie van uitg Gottmer. Vanaf 13 jaar. poor Hans Roosebo „Ik van ting had véél ee beginnen met k - biografieën" komt uit d van der Michel van der jevensbeschrijvin passie geworden versleven van Vai —..g VOj cabar :c„ carrière nalistiek, c conférences. een m pe levens Bomans en zijn al aan is dan Va het leven Thijm. Een meer dan bladzijden, geschreven Aerdenhout. Michel van c Thijms leven derhoudend - van de j( van M _,_,Jde beur Vader Thiji van J. ontdekt 700 helema; op een l willen schrijven. óók. Het was om voor hem richten. Ik der Plas een en me< Zi boven een mi d denk is. Jozefus Albertus Thijm (1820-1889), allesweter, onontkc wezig in Nederlam en vóór alles: kathr plas heeft zich eraai als dichter, schrijvi len, novellen, histc sen en toneelstuk! schriftredacteur, ah sent, vertaler, kenn tectuur en beeldenc kundige, literat pamflettist, geneal sie- en jurylid, als i vader, en nogmaal liek. Een schier onmogi om dat leven in zijn schrijven. Nieman waagstuk tot nu to' Dat ligt vooral aan zee van schrifturer vanaf zijn tiende ja< de demon der scri chel van der Plas n< inkaholic. Thijm d ders dan schrijven, zich met alles in e van woorden, een le Het is nog een wond plosieve letterleven der Plas 'slechts' v gekost, inclusief he „Het is wel wat eerc Zo'n onderwerp ken tietijd. Tijdens het mijn Gezelle-biogr: Thijm tegen. Ik ke tuurlijk wel, als kat man in de 19e eei ging hij mij echt i wist dat hij mijn vol werp zou worden. A boek bezig bent, zc Gezelle, denk je wat ga ik hierna 1 niet in een zwart g; wil je bezweren." Uw Thijm-boek moe studie gevergd hebl met die duizenden een proefschrift. „Het onderzoek w< heel intensief. Een dat 99 procent van 1 zich op één plaats Katholiek Docume trum in Nijmegen. De Bibliotheca Tl daar berust besta mappen. In somm mappen zit maar dere wel 175. Gemic 10 stukken per m komt neer op teg< stukken. Ik ben de die dat archief in z'r doorvorst." Hebt u dat echt allei „Ik heb alles gelezf De liefde voor spreekt uit de bee aan Seelen. Het materiaal. Zijn steen: tufsteen en de Ardennen of 1 rakteristiek van werkt, is de kari. zijn beeldhouwei steenhouwer, en a maakt hij ook be derscheid lijkt fut geval van Seelens sentieel. Bij hem wer en beeldhouw logie. Seelen is o kunstacademies Breda en was ee. tauratie-steenhou Markiezenhof en diskerk in Bergen Hij werkt in Rijen eigen zeggen, ef heeft, geen atelier klompen die daar teren het beeld di uit haalt. Het is d dat zo'n machtig* derworpen wordt verbeelding en van de kunsten, steen laat zich nie En zo er van onde ke is, geldt die d( Een verkeerde be kakken en zagen i stige materiaal ta en maakt vervol onmogelijk. in steen is een e kerstelbaar. Hard kjk toegankelijk a Omslag van 'Zonder Mary' van Rob Nuijten

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 14