jeren DE STEM er van mij niets terecht gekomen' 'Zonder die oorlog was r Joseph Heller maakt grimassen bij het einde van onze beschaving DAG 24 MAART 1995 C4 Grote Gids tiling |n en „In cen- zegt {Daar dleen Ik en In de Amerikaanse literatuur speelt de Tweede Wereldoorlog een heel andere rol dan nde Nederlandse. Er was geen bezetter, het ging niet direct om eigen huis én haard. Amerikaanse jongens vochten in onbekende Europese dorpen tegen een vijand van wie ze hoogstens de kleur van liet uniform kenden. t was een verward ontwaken, een cultuurschok die lang doorwerkte. Joseph Heller beschreef zijn absurde oorlogservaringen inde succesroman Catch 22 (1961) en onlangs verscheen lijn Closing Time in Nederlandse vertaling. Het is een soort vervolg op Catch 22, met de vertrouwde lossarian, Minderbinder en legerpredikant Tappman. Die oorlog was nog maar een begin, liet begin van het einde. Joseph Heller maakt er ook nu weer bittere grappen over. Foor hem was de oorlog een keerpunt in het leven, een merkwaardig plezierig keerpunt. FOTO'S WIM KOOYMAN in groepen. De doelgroepen zijn studenten vanaf 16 jaar en perso neel van bedrijven. Bovendien is het bezoek gekoppeld aan een rondleiding door de Antwerpse haven zodat je er al snel een dag je mee zoet bent. Het Havencen trum trekt 20.000 bezoekers per jaar, waarvan een kwart buiten landers. De Nederlanders vallen met zo'n 600 bezoekers wat uit de toon. Blikvanger is een enorme ma quette van de Schelde en Wester- schelde en het Antwerpse haven gebied. Optimistisch als men is, heeft men er ook alvast het om streden Baalhoekkanaal ingete kend. Het tracé loopt rakelings langs het natuurgebied Saefting- he, doorklieft het oostelijke puntje van Zeeuws-Vlaanderen en mondt bij het gehucht Baai- hoek uit in de Westerschelde. Schepen zouden dan niet meer de moeilijke bocht van Bath moeten nemen, maar rechtstreeks door het kanaal naar de Antwerpse haven kunnen opstomen. In Ne derland heeft men dat kanaal lange tijd niet zien zitten, maar de laatste tijd steekt de discussie weer regelmatig de kop op. „Het kanaal zou voor Nederland veel beter zijn dan een oplossing op Belgisch grondgebied," g00'' Bosnians ons voor de voeten. „Da's logisch hé. Als wij vlak bij de grens een open verbinding met de Westerschelde maken, kunnen we daar één grote zeehaven van maken. We kunnen onze capaci teit voor containerschepen ver veelvoudigen en daarmee toren hoog boven Rotterdam uitsteken. In het geval van een kanaal moet het verkeer door sluizen, zijn er wachttijden, is er geen open ver binding met de zee. Minder mo gelijkheden dus voor container schepen en beter dus voor Rotter dam." Extra banen Dat een Baalhoekkanaal ten kos te zou gaan van de leefbaarheid in Oost Zeeuws-Vlaanderen 1S voor Bosmans geen argument' „Kijk eens wat je er voor terug krijgt. Industriële mogelijkhe den, misschien duizenden ex® banen. Daar wegen toch zoB paar hectare landbouwgrond wat boerderijen niet tegenop. In onze verbazing zijn we de An' tigoon glad vergeten. Het schip ligt al buiten de vaargeul dreigt zich onherroepelijk in he natuurgebied Saeftinghe te bo ren. „Ho, ho, pas op," waar schuwt Bosmans. „We wi"® toch zeker geen problemen krij gen met de Hollanders, hè." 3oorDirk Vellenga Geestelijke stoornissen èn rare, in- ziektes zweven door de toeken van Joseph Heller. De schrijver zelf ziet er goed uit, jon- ger uit dan 71. Zijn haar is vol en vrolijk en zijn ogen staan scherp. Maar in zijn motoriek is nog iets erug te vinden van de verlammen- ie spierziekte die hem in 1981 trof. i het Renaissance Hotel in Am- tadam toont hij hoe een spier in de linker bovenarm hem dwars zit. lard lopen kan hij niet meer, hij leeft moeite met traplopen en luid praten maakt hem hees. Heller zegt dat de ziekte hem het noemenswaardig heeft beïnvloed. Jij is niet somberder of banger gewor- Hij is gewoon even cynisch geble- als in de tijd van Catch 22. Ik heb door die ziekte een jaar verlo- Daarna heb ik de draad gewoon weer opgepakt. Ik zat midden in de ro- n® God Knows over koning David, lie was net als ik aan bed geWuisterd. [k wilde beter worden om dat boek af ie maken. Ik ben grotendeels hersteld. Jee, het heeft mijn leven niet veran- geheimzinnige Guillain-Barré- ijndroom heeft hij ook een Australiër Meegegeven in zijn nieuwste boek Sluitingstijd. Het is een van de vele ^gemakken die de mensen in de ro- kwellen. De voornaamste kwaal s echter ouderdomsdepressie. Hoof d- teoon Yossarian heeft alle lust in het Wen verloren. 'Ik wou dat de dagbla- kleiner waren en wekelijks ver- nen', zegt hij. 'Ligt dat aan mij of nan mijn leeftijd? Of is de planeet wer- 'ik irrelevant aan het worden?' boek schetst een pessimistisch te'd van de mensheid, van onze tijd. - -J, ik zou het toch niet pessimis- 's® willen noemen als je dit stadium "et leven bereikt hebt. Je hebt geluk ■s jc zover mag komen", zegt hij met erborgen ironie. „Bovendien komt uiteindelijk toch nog goed met v')n hoofdpersonen van tegen de ze- nhg. Eentje wordt opnieuw verliefd if verkeren over het algemeen in 8 ede gezondheid. Dat is toch geen ^sunisme." J'aaiju ruefcf de indruk dat dit toch wel n hele moeilijke tijd is om oud te De Amerikaanse overheid, de s grondig mis. Joseph Heller in Amsterdam: „Na de oorlog begint het gevecht pas. „Een moeilijke tijd? Nee, juist een mooie tijd." De nieuwe president staat erop Lui ge noemd te worden door zijn adviseurs. Yossarian en Minderbinder zijn be trokken bij de Sub-supersonische On zichtbare en Geruisloze Defensieve Of fensieve Aanvals- en Retorsie-Bom menwerper, die wordt gepropageerd zonder dat er zelfs een tekening van bestaat. 'Sluitingstijd' zit vol van dit soort absurditeiten. „In het Witte Huis deugt het niet en de sociaal-economische situatie is slecht. Studenten weten niet wat ze moeten als ze zijn afgestudeerd. De bescha ving gaat door een cyclus, door ver schillende fasen, net als de mens. Nu zitten we in het stadium van de oude ■--»«, het economische systeem, CS is Q - U dag. De menselijke beschaving is aan het instorten. Kennelijk zijn er cata strofes nodig om het oude af te breken en de weg vrij te maken voor het nieu we. We hebben de Tweede Wereldoorlog gehad en we kwamen in een recessie. Er zal nog wel meer komen. Rampen horen er bij, denk ik." Hoe gaat de toekomst er volgens u uit zien? „Ik weet het niet. Echt niet. Ik hoef het ook niet te weten op mijn leeftijd. Het is niet mijn zorg." 'Catch 22' gaat over de Tweede We reldoorlog en de bizarre regels in het leger. In 'Sluitingstijd' is het vrede, maar het is er niet veel beter op gewor den. „In oorlogstijd is het veel gemakkelij ker beslissingen te nemen. Men is vat baar voor nationalisme, eensgezind heid en volgzaamheid. Maar na de oor log begint het gevecht pas. Dan moet er gedacht worden, en opgebouwd. Dat blijkt allemaal een stuk moeilijker te zijn." In uw boek komt de Amerikaanse le gertop tot de vermakelijke conclusie dat er een vijand nodig is. Maar de Sovjet-Unie is ingestort. 'Dan is het weer tijd voor Duitsland', zegt iemand. 'Ja, Duitsland heb je altijd. Hebben we geld?' 'Dat lenen we.' 'Van de Duitsers. En van Japan.Het is een van uw gena deloze dialogen. „Shakespeare schreef het al. Door middel van een vijand kun je je macht tonen. Een president wordt populair door een oorlog, mits die kort is en ge wonnen wordt, natuurlijk. Vietnam werd een ramp, maar als Lyndon Johnson de strijd had gewonnen, was hij een absolute held geworden. Er heerst nu verwarring in de Verenigde Staten. Als er geen buitenlandse gevaren zijn, worden andere zaken belangrijk en dan wordt duidelijk dat ze niet weten hoe ze daar mee aan moeten." In uw boeken worden verschillende presidenten genoemd, maar u hebt geen van allen erg hoog. „Alleen Franklin Roosevelt komt er nog redelijk af. Daarna is het steeds bergafwaarts gegaan, zoals een van mijn figuren zegt. Na Nixon bleek dat het nog slechter kon. Bill Clinton heeft geen greep op de regering. Wat dat be treft is hij minder dan George Bush. Er wordt ontzettend veel beweerd, maar ik kan onmiddellijk horen of een poli ticus oprecht is of niet. Misschien is het die bullshit detector waar Heming way het over had." U zoekt in uw boeken naar het onder scheid tussen eerlijk en niet-eerlijk. U houdt uitspraken tegen het licht, speelt er mee, trekt ze door tot in het belachelijke. U zoekt op die manier naar antwoorden? „Ik kom niet met antwoorden. Ik ben niet meer dan de cynische burger Joey Heller. Ik heb geen oplossingen. Elk systeen, elke ideologie ontspoort na verloop van tijd en is de oorzaak van onvrijheid." Hebt u ooit geloofd in een politiek sys teem? „Ja, heel vroeger. Toen ik student was geloofde ik heilig in de democratie. Ik had vertrouwen in het kapitalisme, heel kort. Het kapitalisme heeft alle andere systemen overleefd, maar dat wil nog niet zeggen dat het goed is. Het biedt een vrijheid van meningsuiting, maar tegelijk ook de gekste uitwassen. Kijk maar eens hoe de media zijn los geslagen in de zaak O.J. Simpson." Dat zou voor u een mooi roman-onder- werp kunnen zijn. „Dat proces toont op een uiterst mor bide wijze aan waartoe ons rechtssys teem kan leiden. Het zou leuk zijn daar iets mee te doen. Maar in feite is de zaak Simpson erg mager. Die dubbele moord is niet belangrijker dan de an dere moorden die dagelijks gepleegd worden. De misdaad heeft ook geen bijzondere effecten. Het zijn de jour nalisten die de zaak opblazen. Het is een voorbeeld van de slechtste smaak in de nieuws-business. Ik zou als schrijver meer materiaal moeten heb ben. Wat maakte Simpson tot een moordenaar, waarom worden de me dia zo krankzinnig? Nee, ik begin er maar niet aan. Iedereen heeft er zo on geveer al zijn mening over gegeven." Af en toe verschijnt een grimas op het gezicht van deze dwarse joodse Ameri kaan,-wiens ouders uit Rusland kwa men en jiddisch bleven spreken. Het is de grimas die hij met succes losliet op ons sadistische universum, waarin maar één ding geldt: 'Er zijn geweld daden en gewelddaden en sommige zijn gewelddadiger dan andere'. Heller waagde het de bijbelse koning David af te schilderen als een joodse komiek in God Knows. Hij speelde met joden die alles opofferen aan een hoge post in de Amerikaanse politiek in Good as Gold. Hij zette de denkers en scheppers uit de historie tegenover de domkoppen en de huichelaars in Pic ture This. In dat laatste boek was er een hoofdrol voor Rembrandt. Nu hij in het land van Rembrandt is, heeft Heller alleen tijd om een kijkje te ne men in het Rijksmuseum. Door het strakke schema van uitgeverij Anthos kan hij niet naar de markante plaatsen uit het leven van de grote schilder. Heller begon ooit als reclameschrijver. Dat was scoren per zin, werken met krachtige statements. In zijn boeken ligt de essentie ook in dat soort kern achtige zinnen, de eerste zin, de laatste zin, de titel. „Copywriting heeft me geholpen", zegt hij. „Ik begon in 1953 met Catch 22 toen ik nog bij dat reclambureau werkte. In die tijd schreef ik 's avonds na werktijd ongeveer anderhalf uur en dan was ik op. Nu ben ik nog steeds moe na anderhalf, twee uur en dan stop ik." Hoe schrijft u? „Met de hand. Ik schrijf ouderwets met pen op een gele blocnote. Op een computer kan ik niet werken. Ik heb veel tijd nodig. Ik begin elke morgen met de bedoeling drie velletjes vol te schrijven. Dat is ongeveer één bladzij de in een boek. „Het idee is er al bij het begin, ik weet in ieder geval hoe het verhaal zal ein digen. Maar de structuur wordt mij pas duidelijk als ik op 100 of zelfs 200 ben. Dan ga ik weer terug naar het be gin om alles te herschrijven. „Bij Sluitingstijd werd de vorm me pas duidelijk bij het hoofdstuk over Geor ge C. Tilyou, de koning van de kermis van Coney Island, die zelfs kaartjes verkocht voor volledig afgebrande at tracties. Zijn figuur heb ik toen bin nengesmokkeld in de hoofdstukken die ik al af had." Welke schrijvers bewonderde u toen begon, wie inspireerden u? „Faulkner, Nabokov, Evelyn Waugh, Russen als Dostojewski en ook James Joyce. En de Fransman Céline. Zijn Reis naar het einde van de nacht blijkt ongeveer net zo te beginnen als mijn Catch 22. Alleen behandelt hij de Eer ste Wereldoorlog en ik de Tweede." „Op dit moment zijn er zo verschrik kelijk veel schrijvers. Het is gewoon denk dat heel wat Amerikaanse jon gens de oorlog zo beleefd hebben, als ze tenminste niet gewond raakten. Ik heb geen lijken gezien, geen bloedende le dematen. Het was spannende ervaring. Alsof we in een Hollywood-film za ten." Op welke manier hebben die ervarin gen u veranderd? „Toen ik terug kwam uit de oorlog, viel ik met mijn neus in de boter. Ik kon naar de universiteit met een beurs van de Amerikaanse overheid. Zo'n inko men had ik nog nooit gehad. Ik kreeg medailles, ik was aantrekkelijk voor de vrouwen. Het leven was opeens een makkie. Zonder die oorlog was er van mij niets terechtgekomen." De oorlog gaf u dus de motivatie om te studeren, om iets van uw leven te ma ken. Het was de schop die u nodig had? „Ja, de oorlog gaf me de middelen en de motivatie. Ik weet zeker dat veel Amerikaanse veteranen dezelfde erva ring hebben gehad. In Holland wordt misschien anders over Amerikanen in oorlogstijd gedacht, veel heldhaftiger. Maar zo was het in de meeste gevallen niet." Dat oude vertrouwde Coney Island is nu helemaal verloederd, net als andere delen van New York. U woont allang in East Hampton op Long Island. Je zou het een symbool kunnen noemen van de aftakeling van de beschaving die u beschrijft. „Alles is weg. Voor mij is er niets meer in Coney Island. Zo gaat dat. De bijbel zegt al dat elke generatie plaats maakt voor een volgende generatie. Nu spélen er andere kinderen, zwarte en Spaans sprekende, noem maar op. Ik neem aan dat ook zij daar hun plezier beleven. Waarom niet?" VRIJDAG 24 MAART 1995 DEEL I „Ik kwam voor het eerst in mijn leven buiten Coney Island. De wereld was heel anders dan ik gewend was. In mijn jeugd was iedereen joods, ik wist niet beter. Pas in het leger ontdekte ik dat het bijzonder was dat ik besneden was. Veel niet-joodse Anerikanen lieten het ook doen. Maar ik kwam er achter dat een besneden geslachtsdeel een joods kenmerk was. Ik vind overigens dat een besneden penis veel beter oogt dan 'een niet-besneden exemplaar, vooral in gestrekte stand. Maar laat ik er niet te veel over uitweiden." Hebt u een mooie jeugd gehad in Coney Island? „Het was een ideaal speelterrein. Wei nig auto's, strand dichtbij, vaste ker misattracties. Er was totaal geen mis daad, er- werd nergens ingebroken. Co ney Island was veilig, als kind hoefde je nergens bang voor te zijn. Mijn kin deren zijn opgegroeid in Manhattan, in veel rijkere omstandigheden, maar wel zonder die veiligheid die ik kende." de hel van Dresden. Waarom waagt u zich nog een keer aan de gebeurtenis sen die hij al zo indrukwekkend heeft beschreven in 'Slachthuis Vijf'? „Ik heb hem van te voren laten lezen wat ik op papier had gezet over zijn Dresden. Hij had er geen moeite mee. Dresden is het uiterste. Dresden is heel dicht bij de totale destructie. In die stad werd iedereen gebombardeerd, ook de eigen mensen die daar op dat moment waren." U hebt die laatste periode van de oor log bij en in Italië doorgebracht. Was dat de belangrijkste ervaring van uw leven? „Ja, ik was onervaren en dom toen ik in het leger ging. Het was een opwin dende tijd, een geweldig avontuur. Ik Sluitingstijd brengt waarschijnlijk niet zo'n machtige golf teweeg als Catch 22, dat een hit werd in de jaren van de Vietnam-oorlog. Maar het hoongelach van Joseph Heller blijft klinken tot het einde der dagen. Hij gaat door met schrijven. „Ik zit te wachten op hét idee. Ik moet schrijven. Zo identificeer ik mezelf. Het schrijven houdt me gaande. Ik heb geen hobby's, dus ik moet wel. Voor een Amerikaan is dit een heel mooi baantje." Sluitingstijd geeft wellicht een aanwij zing. Een van zijn personen heeft een idee voor een roman: de schepping in omgekeerde volgorde als een proces dat van de zesde teruggaat naar de eer ste scheppingsdag. God vernietigt Adam en Eva 'naar zijn beeld en gelij kenis'. Vogels en vissen worden terug genomen. We wachten af. Joseph Heller: 'Sluiingstijd'. Uitg. An thos, prijs 45,-. niet bij te houden. Er zijn er heel wat die de stijl hanteren die ik ooit instinc tief heb gekozen." Houdt u van John Irving? „Ja, John Irving, Kurt Vonnegut, Tho mas Pynchon, bij die club wil ik wel ingedeeld worden. Wij zijn ongebrui kelijke vertellers. Bij mij is er altijd gegoochel met de chronologie. Met Vonnegut heb ik contact, hij woont in de buurt, en in de wintermaanden no digen we hem wel eens uit om te ko men eten. Nee, over ons werk praten we eigenlijk niet. Ook niet over oor log." U laat Vonnegut als bijfiguur opdra ven, net als de goede soldaat Schweïk, en u gebruikt zijn oorlogservaringen in FOTO'S KLAAS KOPPE

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 13