Zelf je eigen stukje Schelde uitbaggeren Dest
er v
niet
DE STEM
ZEELAND
VRIJDAG 24 MAART 1995 C4
OVER DE verdieping van
de Westerschelde is ja
renlang gesproken en on
derhandeld. Steeds maar
konden de Belgen en de
Nederlanders het niet
met elkaar eens worden.
Nu zijn begin dit jaar
eindelijk de benodigde
handtekeningen gezet en
kan straks het omvang
rijke baggerwerk begin
nen. In het Havencen- -
trum van Lillo mogen be
zoekers daar alvast een
voorproefje op nemen en
zich even kapitein op een
baggerschuit wanen.
Sinds kort kun je er met
een simulator namelijk
zelf je eigen stukje Schel
de uitbaggeren.
Van onze verslaggever
Eugène Verstraeten
ALS WE op de eerste verdieping
van het Havencentrum uit het
raam kijken, vaart net anderhal
ve kilometer verderop de echte
sleephopperzuiger Antigoon met
een vracht pas opgezogen mod
der met een slakkegangetje voor
bij. Voor ons staan twee aan com
puters gekoppelde beeldscher
men en een bedieningspaneel vol
metertjes, hefboompjes en druk
knoppen. De simulator is een ge
trouwe kopie van de werkinstru
menten van de echte Antigoon.
Het enige verschil is een metertje
dat de 'score' aangeeft. Dat
maakt het apparaat tot een wat
boven zijn krachten gegroeide
spelcomputer.
De simulator komt van bagger-
reus Dredging International uit
Zwijndrecht en wordt ook ge
bruikt om de eigen mensen op te
leiden. Een wedstrijd onder de
personeelsleden toverde het
schaamrood op de kaken van de
doorgewinterde baggeraars. Het
was namelijk de secretaresse van
de hoogste baas die als beste uit
de bus kwam.
Drempel
Directeur Peter Bosmans van het
Havencentrum, een man met uit
gesproken meningen over havens
en scheepvaart, demonstreert hoe
het moet. Het werkgebied van
vandaag is de 'drempel van
Zandvliet', pal op de Neder
lands-Belgische grens.
Het linker beeldscherm toont in
een waaier van kleurige vakjes
een deel van de Scheldebodem.
Hoe donkerder hoe dieper. Het
uit te baggeren gebied is afgeba
kend met een witte lijn. Verder
ontwaren we de omtrek van een
boot. Het baggerschip Antigoon.
Met de ene hand aan het roer en
de andere op de hendel waarmee
de twee scheepsmotoren worden
bediend, komt de Antigoon in be
weging. Op het scherm vaart het
schip met een rustig gangetje van
vier knopen het afgelijnde gebied
binnen. Het gaat op deze simula
tor wel twee keer zo snel als in
werkelijkheid.
Op het rechter beeldscherm staat
een lengtedoorsnede van het bag
gerschip afgebeeld. De computer
houdt je voortdurend op de hoog
te over wat er gebeurt en geeft
daarbij ongevraagd de nodige
adviezen. 'Binnen het baggerge-
bied varen', meldt het scherm, als
de gelegenheidskapitein van zijn
koers dreigt te geraken. Even bij
sturen. Het lijkt simpel.
„Ja, nu wel," zegt Bosmans.
„Maar in werkelijkheid vaar je
daar natuurlijk niet alleen." Ik
realiseer me plots dat we vrijelijk
en ongestraft van links naar
rechts door de vaargeul laveren.
Als de bemanningen van Dred
ging komen oefenen gaat het er"
wel anders aan toe. Dat gaat er
een ander schijfje in de computer
en doet ook het aan- en afvaren
de scheepvaartverkeer mee. En
dan wordt het natuurlijk heel an
dere koek.
Meer schepen
De gemiddelde diepte van de
Schelde is bij laag tij 10,60 meter.
In het kader van de pas gesloten
Waterverdragen moet de rivier
worden uitgediept tot 11,50 me
ter. „Niet zozeer om nog grotere
schepen binnen te krijgen," stelt
Bosmans, „maar om te bewerk
stelligen dat de schepen minder
aan het tij gebonden zijn, zodat
er dus meer schepen binnen kun
nen komen."
Het gaat daarbij vooral om con
tainerschepen. „Die varen veelal
klokvast rond de wereld en dan
kun je het natuurlijk niet hebben
als je hier voor Antwerpen op het
tij moet wachten. Na de verdie
ping van de Schelde kunnen we
hier in Antwerpen 98 procent van
de containerschepen tij-onge
bonden ontvangen."
Bosmans gelooft niet dat de trend
In de Amerikaans
Tweede Wereldooi
in de Nederlandse
niet direct om eige
Amerikaanse jong
I dorpen tegen een
het uniform kende
I Het was een verwt
I cultuurschok die 1
Joseph HeHer bes*
in de succesroman
zijn Closing Time
Het is een soort ve
Yossarian, Mindei
Die oorlog was no
het begin van het
Joseph HeHer ma®
bittere grappen ov
Voor hem was de
in het leven, een n
Scholieren bedienen gefascineerd de baggersimulator
Een model van de sleephopperzuiger Antigoon.
naar nog grotere containersche
pen het zal halen. „Dan krijg je
het feit dat die maar een paar ha
vens in de wereld kunnen aan
doen. Iedereen heeft toch zijn les
je geleerd met die mammoettan
kers. Die liggen nu weg te roes
ten. Nee, de volgende eeuw zal
vooral gedomineerd worden door
de snelheid van de schepen."
Op het linker beeldscherm is de
Antigoon in een gebiedje met
licht gekleurde vakjes gekomen.
Het rechter beeldscherm geeft
meteen opdracht de zuigpijp te
laten zakken. Eigenlijk is de An
tigoon niets anders dan een reuze
onderwaterstofzuiger die gretig
grote delen van de rivierbodem
op slokt. De computertekening
van de Antigoon loopt langzaam
vol met zand. Inmiddels is ook
het score-tellertje gaan lopen.
Hoe meer zand en hoe minder
water je in de buik van het schip
zuigt, hoe meer punten.
Het vlakje onder het schip kleurt
donkerder, ten teken dat de bo
dem ter plaatse nu inderdaad
dieper wordt. We blijven iets te
lang op dezelfde plaats baggeren,
zodat er ineens een fikse put van
een paar meter diepte ontstaat.
Duidelijk te zien aan de nu wel
heel erg donkere kleur van het
vakje. Het is zeker niet de bedoe
ling dat we de Scheldebodem in
een maanlandschap veranderen.
Snel verder varen dus.
Terwijl de Antigoon zijn weg ver
volgt geeft Bosmans uitleg over
het Havencentrum, dat wordt ge
rund door een stichting die valt
onder de vlag van de provincie
Antwerpen. Het gebouw is één
grote permanente tentoonstelling
over alles wat met de haven en
scheepvaart te maken heeft. „In
Rotterdam hebben ze ons cen
trum precies gekopieerd," zegt
Bosmans met enige trots. „Daar
heet het het E.I.C."
Het Havencentrum kan alleen
bezocht worden op afspraak en
Directeur Peter Bosmans van het Havencentrum: 'De volgende eeuw zal vooral gedomineerd worden door de snelheid van de schepen'.
FOTO'S WIM KOOYMAN
in groepen. De doelgroepen zijn
studenten vanaf 16 jaar en perso
neel van bedrijven. Bovendien is
het bezoek gekoppeld aan een
rondleiding door de Antwerpse
haven zodat je er al snel een dag
je mee zoet bent. Het Havencen
trum trekt 20.000 bezoekers per
jaar, waarvan een kwart buiten
landers. De Nederlanders vallen I
met zo'n 600 bezoekers wat uitde
toon.
Blikvanger is een enorme ma
quette van de Schelde en Wester
schelde en het Antwerpse haven
gebied. Optimistisch als men is,
heeft men er ook alvast het om
streden Baalhoekkanaal ingete
kend. Het tracé loopt rakelings
langs het natuurgebied Saefting-
he, doorklieft het oostelijke
puntje van Zeeuws-Vlaanderen
en mondt bij het gehucht
hoek uit in de Westerschelde
Schepen zouden dan niet meerde
moeilijke bocht van Bath moeten
nemen, maar rechtstreeks door
het kanaal naar de Antwerpse
haven kunnen opstomen. In Ne
derland heeft men dat
lange tijd niet zien zitten, maar
de laatste tijd steekt de discussie
weer regelmatig de kop op.
„Het kanaal zou voor Nederland
veel beter zijn dan een
op Belgisch grondgebied,"
Bosmans ons voor de voeten.
„Da's logisch hé. Als wij vlakbij
de grens een open verbinding md
de Westerschelde maken, kunnei
we daar één grote zeehaven vat
maken. We kunnen onze capad
teit voor containerschepen ver
veelvoudigen en daarmee toren
hoog boven Rotterdam uitstek»
In het geval van een kanaal n#1
het verkeer door sluizen, zijn
wachttijden, is er geen open vi
binding met de zee. Minder mo
gelijkheden dus voor container
schepen en beter dus voor Rotter
dam."
Extra banen
Dat een Baalhoekkanaal ten kor
te zou gaan van de leefbaarhei'
in Oost Zeeuws-Vlaanderen 11
voor Bosmans geen argum»'
„Kijk eens wat je er voor ten1!
krijgt. Industriële mogelijk^
den, misschien duizenden
banen. Daar wegen toch z°
paar hectare landbouwgrond
wat boerderijen niet tegenop.'
In onze verbazing zijn we de A»j
tigoon glad vergeten. Het sfL'
ligt al buiten de vaargeul
dreigt zich onherroepelijk in
natuurgebied Saeftinghe te
ren. „Ho, ho, pas op," w
schuwt Bosmans. „We wil"
toch zeker geen problemen Ml
gen met de Hollanders, hè."
Door Dirk Vellenga
Geestelijke stoornissen
geheelde ziektes zwe\
boeken van Joseph
schrijver zelf ziet er g*
ger uit dan 71. Zijn he
vrolijk en zijn ogen s'
Maar in zijn motoriek
terug te vinden van de
de spierziekte die hem
In het Renaissance H
sterdam toont hij hoe
de linker bovenarm he
Hard lopen kan hij n:
heeft moeite met trapl
praten maakt hem hee;
Joseph Heller zegt dat c
"iet noemenswaardig hee
Hij is niet somberder of k
den. Hij is gewoon even c
ven als in de tijd van Cat
Jk heb door die ziekte e
ren. Daarna heb ik de c
weer opgepakt. Ik zat mi<
man God Knows over k
Die was net als ik aan be
ik wilde beter worden oi
te maken. Ik ben grotenc
Hee, het heeft mijn leve
derd."
Dat geheimzinnige Gi
syndroom heeft hij ook e
meegegeven in zijn ni
Sluitingstijd. Het is eer
ongemakken die de men
man kwellen. De voorn;
's echter ouderdomsdepi
Persoon Yossarian heeft f
'even verloren. 'Ik wou d
oen kleiner waren en v.
schenen', zegt hij. 'Ligt c
oen mijn leeftijd? Of is de
"jk irrelevant aan het
Het boek schetst een
ee'd van de mensheid, v
toch
i iwcincn als j
bereikt hebt.
komen"
„Bov
toch n
van
opn
het
Dat
r. °u» ik zou het tc
i* u willen noemen
het leven bereik*1
fls Je zover mag 1
verborgen ironie.
et uiteindelijk toe
'Jh hoofdpersonen
entig. Eentje wordt i
„e verkeren over
fede gezondheid.
Pessimisme."
I Maaru luu
I li" moeilijke
no JDe Amerikaansi
\l^eraals, het economis
a"esw grondig mis.
wekt de indruk dc
oeilijke tijd
Amerikaansi