Zelf je eigen stukje Schelde uitbaggeren Dest er v niet DE STEM ZEELAND VRIJDAG 24 MAART 1995 C4 OVER DE verdieping van de Westerschelde is ja renlang gesproken en on derhandeld. Steeds maar konden de Belgen en de Nederlanders het niet met elkaar eens worden. Nu zijn begin dit jaar eindelijk de benodigde handtekeningen gezet en kan straks het omvang rijke baggerwerk begin nen. In het Havencen- - trum van Lillo mogen be zoekers daar alvast een voorproefje op nemen en zich even kapitein op een baggerschuit wanen. Sinds kort kun je er met een simulator namelijk zelf je eigen stukje Schel de uitbaggeren. Van onze verslaggever Eugène Verstraeten ALS WE op de eerste verdieping van het Havencentrum uit het raam kijken, vaart net anderhal ve kilometer verderop de echte sleephopperzuiger Antigoon met een vracht pas opgezogen mod der met een slakkegangetje voor bij. Voor ons staan twee aan com puters gekoppelde beeldscher men en een bedieningspaneel vol metertjes, hefboompjes en druk knoppen. De simulator is een ge trouwe kopie van de werkinstru menten van de echte Antigoon. Het enige verschil is een metertje dat de 'score' aangeeft. Dat maakt het apparaat tot een wat boven zijn krachten gegroeide spelcomputer. De simulator komt van bagger- reus Dredging International uit Zwijndrecht en wordt ook ge bruikt om de eigen mensen op te leiden. Een wedstrijd onder de personeelsleden toverde het schaamrood op de kaken van de doorgewinterde baggeraars. Het was namelijk de secretaresse van de hoogste baas die als beste uit de bus kwam. Drempel Directeur Peter Bosmans van het Havencentrum, een man met uit gesproken meningen over havens en scheepvaart, demonstreert hoe het moet. Het werkgebied van vandaag is de 'drempel van Zandvliet', pal op de Neder lands-Belgische grens. Het linker beeldscherm toont in een waaier van kleurige vakjes een deel van de Scheldebodem. Hoe donkerder hoe dieper. Het uit te baggeren gebied is afgeba kend met een witte lijn. Verder ontwaren we de omtrek van een boot. Het baggerschip Antigoon. Met de ene hand aan het roer en de andere op de hendel waarmee de twee scheepsmotoren worden bediend, komt de Antigoon in be weging. Op het scherm vaart het schip met een rustig gangetje van vier knopen het afgelijnde gebied binnen. Het gaat op deze simula tor wel twee keer zo snel als in werkelijkheid. Op het rechter beeldscherm staat een lengtedoorsnede van het bag gerschip afgebeeld. De computer houdt je voortdurend op de hoog te over wat er gebeurt en geeft daarbij ongevraagd de nodige adviezen. 'Binnen het baggerge- bied varen', meldt het scherm, als de gelegenheidskapitein van zijn koers dreigt te geraken. Even bij sturen. Het lijkt simpel. „Ja, nu wel," zegt Bosmans. „Maar in werkelijkheid vaar je daar natuurlijk niet alleen." Ik realiseer me plots dat we vrijelijk en ongestraft van links naar rechts door de vaargeul laveren. Als de bemanningen van Dred ging komen oefenen gaat het er" wel anders aan toe. Dat gaat er een ander schijfje in de computer en doet ook het aan- en afvaren de scheepvaartverkeer mee. En dan wordt het natuurlijk heel an dere koek. Meer schepen De gemiddelde diepte van de Schelde is bij laag tij 10,60 meter. In het kader van de pas gesloten Waterverdragen moet de rivier worden uitgediept tot 11,50 me ter. „Niet zozeer om nog grotere schepen binnen te krijgen," stelt Bosmans, „maar om te bewerk stelligen dat de schepen minder aan het tij gebonden zijn, zodat er dus meer schepen binnen kun nen komen." Het gaat daarbij vooral om con tainerschepen. „Die varen veelal klokvast rond de wereld en dan kun je het natuurlijk niet hebben als je hier voor Antwerpen op het tij moet wachten. Na de verdie ping van de Schelde kunnen we hier in Antwerpen 98 procent van de containerschepen tij-onge bonden ontvangen." Bosmans gelooft niet dat de trend In de Amerikaans Tweede Wereldooi in de Nederlandse niet direct om eige Amerikaanse jong I dorpen tegen een het uniform kende I Het was een verwt I cultuurschok die 1 Joseph HeHer bes* in de succesroman zijn Closing Time Het is een soort ve Yossarian, Mindei Die oorlog was no het begin van het Joseph HeHer ma® bittere grappen ov Voor hem was de in het leven, een n Scholieren bedienen gefascineerd de baggersimulator Een model van de sleephopperzuiger Antigoon. naar nog grotere containersche pen het zal halen. „Dan krijg je het feit dat die maar een paar ha vens in de wereld kunnen aan doen. Iedereen heeft toch zijn les je geleerd met die mammoettan kers. Die liggen nu weg te roes ten. Nee, de volgende eeuw zal vooral gedomineerd worden door de snelheid van de schepen." Op het linker beeldscherm is de Antigoon in een gebiedje met licht gekleurde vakjes gekomen. Het rechter beeldscherm geeft meteen opdracht de zuigpijp te laten zakken. Eigenlijk is de An tigoon niets anders dan een reuze onderwaterstofzuiger die gretig grote delen van de rivierbodem op slokt. De computertekening van de Antigoon loopt langzaam vol met zand. Inmiddels is ook het score-tellertje gaan lopen. Hoe meer zand en hoe minder water je in de buik van het schip zuigt, hoe meer punten. Het vlakje onder het schip kleurt donkerder, ten teken dat de bo dem ter plaatse nu inderdaad dieper wordt. We blijven iets te lang op dezelfde plaats baggeren, zodat er ineens een fikse put van een paar meter diepte ontstaat. Duidelijk te zien aan de nu wel heel erg donkere kleur van het vakje. Het is zeker niet de bedoe ling dat we de Scheldebodem in een maanlandschap veranderen. Snel verder varen dus. Terwijl de Antigoon zijn weg ver volgt geeft Bosmans uitleg over het Havencentrum, dat wordt ge rund door een stichting die valt onder de vlag van de provincie Antwerpen. Het gebouw is één grote permanente tentoonstelling over alles wat met de haven en scheepvaart te maken heeft. „In Rotterdam hebben ze ons cen trum precies gekopieerd," zegt Bosmans met enige trots. „Daar heet het het E.I.C." Het Havencentrum kan alleen bezocht worden op afspraak en Directeur Peter Bosmans van het Havencentrum: 'De volgende eeuw zal vooral gedomineerd worden door de snelheid van de schepen'. FOTO'S WIM KOOYMAN in groepen. De doelgroepen zijn studenten vanaf 16 jaar en perso neel van bedrijven. Bovendien is het bezoek gekoppeld aan een rondleiding door de Antwerpse haven zodat je er al snel een dag je mee zoet bent. Het Havencen trum trekt 20.000 bezoekers per jaar, waarvan een kwart buiten landers. De Nederlanders vallen I met zo'n 600 bezoekers wat uitde toon. Blikvanger is een enorme ma quette van de Schelde en Wester schelde en het Antwerpse haven gebied. Optimistisch als men is, heeft men er ook alvast het om streden Baalhoekkanaal ingete kend. Het tracé loopt rakelings langs het natuurgebied Saefting- he, doorklieft het oostelijke puntje van Zeeuws-Vlaanderen en mondt bij het gehucht hoek uit in de Westerschelde Schepen zouden dan niet meerde moeilijke bocht van Bath moeten nemen, maar rechtstreeks door het kanaal naar de Antwerpse haven kunnen opstomen. In Ne derland heeft men dat lange tijd niet zien zitten, maar de laatste tijd steekt de discussie weer regelmatig de kop op. „Het kanaal zou voor Nederland veel beter zijn dan een op Belgisch grondgebied," Bosmans ons voor de voeten. „Da's logisch hé. Als wij vlakbij de grens een open verbinding md de Westerschelde maken, kunnei we daar één grote zeehaven vat maken. We kunnen onze capad teit voor containerschepen ver veelvoudigen en daarmee toren hoog boven Rotterdam uitstek» In het geval van een kanaal n#1 het verkeer door sluizen, zijn wachttijden, is er geen open vi binding met de zee. Minder mo gelijkheden dus voor container schepen en beter dus voor Rotter dam." Extra banen Dat een Baalhoekkanaal ten kor te zou gaan van de leefbaarhei' in Oost Zeeuws-Vlaanderen 11 voor Bosmans geen argum»' „Kijk eens wat je er voor ten1! krijgt. Industriële mogelijk^ den, misschien duizenden banen. Daar wegen toch z° paar hectare landbouwgrond wat boerderijen niet tegenop.' In onze verbazing zijn we de A»j tigoon glad vergeten. Het sfL' ligt al buiten de vaargeul dreigt zich onherroepelijk in natuurgebied Saeftinghe te ren. „Ho, ho, pas op," w schuwt Bosmans. „We wil" toch zeker geen problemen Ml gen met de Hollanders, hè." Door Dirk Vellenga Geestelijke stoornissen geheelde ziektes zwe\ boeken van Joseph schrijver zelf ziet er g* ger uit dan 71. Zijn he vrolijk en zijn ogen s' Maar in zijn motoriek terug te vinden van de de spierziekte die hem In het Renaissance H sterdam toont hij hoe de linker bovenarm he Hard lopen kan hij n: heeft moeite met trapl praten maakt hem hee; Joseph Heller zegt dat c "iet noemenswaardig hee Hij is niet somberder of k den. Hij is gewoon even c ven als in de tijd van Cat Jk heb door die ziekte e ren. Daarna heb ik de c weer opgepakt. Ik zat mi< man God Knows over k Die was net als ik aan be ik wilde beter worden oi te maken. Ik ben grotenc Hee, het heeft mijn leve derd." Dat geheimzinnige Gi syndroom heeft hij ook e meegegeven in zijn ni Sluitingstijd. Het is eer ongemakken die de men man kwellen. De voorn; 's echter ouderdomsdepi Persoon Yossarian heeft f 'even verloren. 'Ik wou d oen kleiner waren en v. schenen', zegt hij. 'Ligt c oen mijn leeftijd? Of is de "jk irrelevant aan het Het boek schetst een ee'd van de mensheid, v toch i iwcincn als j bereikt hebt. komen" „Bov toch n van opn het Dat r. °u» ik zou het tc i* u willen noemen het leven bereik*1 fls Je zover mag 1 verborgen ironie. et uiteindelijk toe 'Jh hoofdpersonen entig. Eentje wordt i „e verkeren over fede gezondheid. Pessimisme." I Maaru luu I li" moeilijke no JDe Amerikaansi \l^eraals, het economis a"esw grondig mis. wekt de indruk dc oeilijke tijd Amerikaansi

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 12