Dit weekend grote expositie in De Bussel in Oosterhout Chinese inkt Proef Het Toonkunst koor Breda, het Dordts Kamerorkest en een aantal solis ten voeren morgen in de Grote Kerk van Breda de Jo hannes Passion van Bach uit. Jaap van Zweden en het Mozarteum Orkest Salzburg spelen op morgen in het Turfschip in Breda een program ma met werken van Mozart. Het RO Theater geeft morgenavond een try-out in De Kring in Roosendaal van de klassieke tra gedie Hecabe van Euripides. Pleuni Touw speelt in Litte Voice, rauwe tragi-kome- die van Jim Cart- wright, een opzich tige, manzieke volksvrouw. Het stuk is morgen te zien in De Nobelaer in Etten-Leur. Morgenavond speelt de Ameri kaan Dick Dale in Noorderligt in Til burg. Dale was be gin jaren zestig de uitvinder, grondleg ger en koning van de surfmuziek. Zaterdagavond staan de The Jay- hawks in Noorder- 'igt. Die groep geldt ais de beste coun try rockband van dit moment. BZN staat al meer dan 25 jaar aan het Nederlandse pop firmament. Mor genavond speelt de groep in Den Dul- laert in Hulst. DONDERDAG 23 MAART 1995 DEEL I 'Een ei inspireert' Door Mieke van den Heijkant In de Bussel in Oosterhout is zaterdag en zondag een internationale tentoon stelling van versierde eieren. De naam van die tentoonstelling is natuurlijk: Het Ei. Maar, „Hét Ei, bestaat eigenlijk niet," zeg gen Suzan Dijkman en Ruud de Vos, twee eierfanaten die aan de tentoonstelling mee doen. „Wel struisvogeleieren, kippeëieren, ganzeëieren, en henneëitjes. Bolvormig, langwerpig en ovaal. Met een gladde schaal of een ruwe. Licht, of met een donker ge kleurde huid. Ook bestaan er eieren van keramiek, van porselein, van gips, glas, hout of geslepen uit dinosaurusbeen deren." Al die soorten eieren zijn de inspiratie bron van de ruim vijftig tentoonstel lingsdeelnemers uit Nederland, maar ook uit België, Frankrijk, Duitsland, de Oekraine en Madagaskar. Zij bren gen allerlei eier-kunstwerkjes mee. Op, rondom en in de dunne en a-symmetri sche eierschalen maakten zij hoogwaardige kunststukjes waarbij de meest uiteenlo pende technieken werden toegepast. Er wordt gewerkt met aquarel- of olieverf, origami, graveer- en ets-technieken, boet- seerklei en keramiek. Waarom maken al die kunstenaars hun technieken ondergeschikt aan die razend moeilijke eigenschappen van het ei? „Een ei inspireert, omdat het iets natuur lijks is," zeggem Suzan en Ruud. „En een ei heeft een prachtige vorm." Daarover zijn ze het roerend eens. De kunstwerkjes die ze ter illustratie op tafel brengen, konden echter qua stijl en qua uitstraling niet meer verschillen. „Maar dat is juist het uitda gende en kenmerkende van eieren versie ren," vinden ze. Suzan Dijkman uit Standdaarbuiten ver siert eieren met tafereeltjes van klei. De Oudenboschenaar Ruud de Vos bewerkt zelf gegoten eieren met keramische potlo den, waarmee hij jugendstilachtige tafere len tekent. „Ik kies ook altijd bewust voor een voor stelling die past binnen die natuurlijke vorm van het ei. Het moet een eenheid vor men." vertelt Ruud. „Laatst kwam een varkensboer naar me toe, die graag varkens op een ei verbeeld wilde zien. Dan moet ik wel iets aan de vorm van zo'n varken forceren om het plaatje aan mijn eisen te laten voldoen." Ruud de Vos bereidt zijn werk in fasen voor. „Ik ben een planmatig mens," vindt hij zelf. „Eerst ontwerpen en dan zo exact mogelijk uitvoeren." sieraden. De techniek die hij toepast is, zelfs in de ei- erwereld waar men al veel gewend is, uniek. Keramische potloden worden nor maal gesproken eigenlijk alleen maar ge bruikt om keramieken werkstukken te sig neren. Ruud geeft ze een nieuwe dimensie door er een volwaardige voorstellingen mee op de eierwand te tekenen. Het heeft even geduurd, voordat hij met deze techniek een mooi resultaat kreeg. Ook het draaien van de houten grondvor men, het afgieten van de gipsen mallen en het preparen van de keramieken eieren was iets dat Ruud echt moest leren. „De eerste Voor Suzan is dat heel anders. „Ik weet van te voren globaal wat ik wil maken, en daar trek ik dan een periode voor uit. Maar het uiteindelijke resultaat groeit onder mijn handen. Muisjes spelen een grote rol in de voorstellingen op en in mijn eieren. Niet voor niets sta ik hier in de buurt bekend als het Muizenvrouwtje." Met de klei tovert Suzan niet alleen mui zen, maar ook sprookjesfiguren en pasge boren baby's in de eieren. Die worden dan met schaal en al in de oven gebakken. Su zan heeft zelf alle mogelijkheden van deze techniek moeten ontdekken. „Nee, ik heb geen opleiding gehad. Ik doe dat gefrum- mel gewoon van nature." Binnenkort komt er bij uitgeverij Cantecleer een boekje uit van haar hand. Ruud de Vos is van origine ontwerper van keer dat ik werk' voor een tentoonstelling instuurde, kreeg ik het prompt weer te rug," vertelt hij. „Volgens de organisatie was de tekentechniek heel aardig, maar het 'bakgaatje' onder in het ei was niet esthe tisch verantwoord." Zo streng is dus de selectie voor Eier-expo- sities. „En dat is helemaal niet gek," vindt Suzan Dijkman. „De werkstukken die je op goede tentoonstellingen ziet, zijn allang het bra derie-niveau ontstegen. Bij ons zie je nooit werk iri series. Ieder werkstuk is uniek. Eikaars werk kopiëren is uit den boze." Suzan en Ruud beperken zich tot twee ex posities per jaar. „Je bent er het hele jaar mee bezig. Maak je meer, dan forceer je je zelf," vinden ze. Omdat alle werkstukken op de tentoonstellingen uniek zijn, vormen ze ook een geliefd object voor verzamelaars. „Die verzamelaars zijn zo mogelijk nog gekker van eieren, dan wij," vertelt Ruud de Vos. „Die staan zaterdag al om 11.00 uur te dringen' gniffelt Suzan. „Als de deu ren open gaan, vliegen ze door de zaal. Ze proberen overal wat op zij te laten zetten: 'Dat vind ik leuk, die vind ik mooi, ik kom straks nog even terug,' roepen ze in het voorbijgaan. En ze komen ook terug. Som migen van die verzamelaars gaat geen prijs te hoog om een bepaald ei maar te bemach tigen." „De laatste keer kwam een man op het laatst van de tentoonstelling naar me toe," vertelt Ruud. „'Ik wil het grootse ei dat u heeft, het kan me niets schelen wat het kost,' riep hij. Een rare man, was dat." „Oh, is die bij jou ook geweest, rea geert Suzan. „Dat was geen echte verzame laar. Die zag er handel in. Mijneer zei ik: U mag niet eens een ei van me kopen." Officieel gaat het dit weekend wel om een verkooptentoonstelling. Maar voor de eie- renmakers is dat niet echt belangrijk. „Ach je verdiént er wel wat aan," zegt Ruud. „Maar je mag eigenlijk blij zijn, dat je uit de kosten komt. Want als je al die uren en het materiaal moet gaan rekenen, dan zou den onze werkstukken echt onbetaalbaar zijn." „Daar maak je ze ook niet voor," vindt Su zan. „Onder mijn eieren zit geen prijsje, maar een stickertje, waarop staat: 'Met liefde gemaakt'. En zo is het precies." De tentoonstelling Het ei in De Bussel, To renplein 12, in Oosterhout, vervangt de ten toonstelling die de laatste acht jaar in Gilze Rij en werd gehouden. Openingstijden: zaterdag 25 maart, 11.00 tot 18.00 uur. Zondag 26 maart, 10.00 tot 17.00 uur. De eerste keer was twintig jaar geleden in Griekenland. Jong, verliefd, zon, terras en hoppa, kalamarakia op mijn bord. Inktvis, voor de gein besteld want in Holland had je dat nooit. Het smaakte naar niets, vond ik, en inkt zag ik al helemaal niet. Maar mijn meisje vond me een held dat ik zo'n rare vis durfde eten. En dat was mooi meegenomen. Vervolgens terug in Nederland. In een Italiaans restaurant stond 'calamari' op de kaart. Op zoek naar wat verloren Griekse mo menten, smaakte die vis me beter. Hij was gefrituurd, ik proefde zowaar iets vissigs, en die beet natuurlijk, heel apart. Ik heb het sindsdien leren eten en ben een groot liefhebber gewor den van de Loligo vulgaris, de pijlinktvis. Ik bedoel specifiek die inktvis, want ze zwemmen in vijf soorten rond, van de gewone inktvis tot de octopus. De pijlinktvis echter, wordt in Azië en in de landen rond de Mid dellandse Zee gegeten en komt ook in onze zee voor. De vis is te genwoordig vers te koop hier, niet duur en zeer smakelijk op eigen kachel te bereiden. Het schoonmaken vergt nog flink wat gedoe, maar je meisje vindt je een hele held dat je zoiets aandurft. Het geheim van de inktvis is dat naarmate je smaak zich ontwik kelt, je de vis verfijnder gaat vinden, mits vers, of kundig diepge vroren, en mits goed bereid. Inktvis is de enige vis die je al dente, met enige beet, kunt eten. Al kun je ook alle beet sudderen uit langdurig gestoofde vis. Maar dé grote blunder met inktvis is er een fietsband-inktvis van maken, een mormel zo taai en volstrekt smakeloos, een belediging voor de vis zelf. Een andere inktvismoord die je nogal eens tegen- 7 komt, is de oliebol-inktvis, zo vet in dik beslag gedompeld en ver- 1 volgens gefrituurd, dat je kleffe happen beslag zit te happen en van de vis helegaar niets proeft. Sommige bevroren supermarkt- pakken lijden aan die kwaal. Het ideale evenwicht vond ik afgelopen zondag in Terneuzen. In het Chinese restaurant Kota Radja op de Markt zat ik achter een royaal bord 'licht gefrituurde inktvis met paprika' 24,00) een inktvisje te eten dat al het goede in zich droeg. De stukjes vis in een ijsdun en kruidig korstje toverbeslag waren inderdaad licht jes gefrituurd, dat proefde je, en ze waren roomzacht. De chef daar is trouwens toch goed van wok, want mijn lief kreeg een Tjap Tjoy 21,00) geserveerd die onmiddellijk in haar per soonlijke Tjap Tjoy-top tien werd opgenomen. En als het om Tjap Tjoy gaat, weet ze niet weinig, dat lief. Top Tien-werk, zei ze, om dat ze in één gerecht twee kipervaringen opdeed. Een krokant ge bakken, maar toch niet droog stuk filet bovenop de groenten, en mals gekookt kippevlees er door gemengd. Hoe smakelijk ook, voor mij haalde die vogel kip het niet bij mijn Terneuzense inktvis. Ik ga daar nog- eens heen. Voor een ander Chinees visje. C.M. Restaurant Kota Radja is dagelijks geopend van 12.00 tot 22.00 uur. Ruud de Vos: „Ik ben een planmatig mens. MM j

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 21