Een dagje literatuur s
(D
0
H
0
UI
0
Breng literatuur wat leuker!
Él
Wilde bloem Dioxine Farris
OfcTANTB
H
I"
rt
ÊÊËM
1
lm
m
SZ M
iO
w o
2 33
o m
ÏH
n va
i
O 1) Alice, who the x is
alice? - Gompie
3) The first the last
eternity - Snap
0 2) No limit - Irene Moors
de Smurfen
0 (14) So in love with you
- Duke
(19) Think twice-
Celine Dion
(23) Move your ass! -
Scooter
0 8) Love me for a
reason - Boyzone
4) Tears don't lie -
Mark 'oh
O Mercedes benz -
T-spoon
(13) Funk it up - T.O.F.
S) Geen house maar
strauss - Andre Rieu
0 (12) Poesje stoei -
Urbanus
0 6) Wonderfull days -
Ch. M. Th. Lownoise
0 (10) The second walz-
Andre Rieu
0 (24) Set you free -
N-trance
0 (20) Laat me nu toch
niet alleen - Clouseau
0 (11)Flying high-Captain
hollywood project
0 (27) Someday i'll be sa-
turdaynight - B. Jovi
0 9) Them girls -
Zig and zag
0 (32) Self esteem -
Offspring
0 (30) Waarom doe jij...
Irene Moors Smurfen
0 (15) Forever young -
Interactive
(35) Right type of mood
- Herbie
0 (17) No more I love
you's - Annie Lennox
0 (40) De wandelclub -
Sugar Lee Hooper
0 (31) Glory box -
Portishead
0 (33) Everytime you
touch me - Moby
(16) Max don't have sex
with your ex - E-rotic
0 (39) Total eclipse of the
heart - Nicki French
0 (21) Can you feel the lo
ve tonight - E. John
(18) Waarom nou jij -
Marco Borsato
(26) Ode to my family -
Cranberries
0 (29) Dromen zijn bedrog
- Marco Borsato
(36) You'll never walk
alone - G. Pacemakers
0 Here i go -
2 unlimited
0 (22) Oh baby i-
Eternal
0 (25) Engel wie du -
Erding Reily Lazlo
0 Club bizarre - U96
0 (41) Love is a wonderful
thing - Fatima Rainey
0 Don't give me your
love - Alex Party
0 (48) Run away -
Mc Sar Real Mccoy
0 Miracle - Gordon
0 (44) There is a star -
Pharao
0 Gotta let you go -
Dominica
(34) Right beside you -
Sophie b. Hawkins
(28) The la-la song -
The Talk of the Town
0 Believe - Elton John
For your love -
Stevie Wonder
0 Witch dokter -
Armand van Helden
0 (37) Creep-TLC
©STICHTING MEGA TOP 50
Endmdadie Paul Verlinden
Vaste medewerkers: Muriel Bok,
Liesbeth Oeseburg, Marjolein Rotsteeg
Readies: Vind je jerelf heel interessant,
heb je een gced idee of uil je gewoon je
oa! spuwen?
Schrijf öf bei n
■o
Door Els Braas
Grote Nederlandse schrijvers inter
viewen, een leuke cabaretshow bij
wonen of gewoon een beetje
rondhangen in de gangen en op
de trap van het Congresgebouw.
Het kon allemaal tijdens de Bulk-
boek's Dag van de Literatuur in
Den Haag afgelopen woensdag.
95 scholieren van scholengemeen
schap de Rede uit Terneuzen moes
ten al vroeg op pad. Den Haag
lonkte, net zoals een dag geen les.
Woensdagmorgen, tien voor ze
ven. Een groepje leerlingen van de
Rede staat buiten stilletjes te ver-
kleumen in de kou. Stilte voor de
storm, zal later blijken. Een kwar
tiertje later is het een kabaal van
jewelste in bus acht. Het woord
ochtendhumeur schijnt in het
woordenboek van deze 4-havo- en
5-vwo-scholieren niet voor te ko
men. Nirvana wordt opgezet. De
reis naar Den Haag kan beginnen.
Dat toch niet iedereen even wak
ker is, blijkt wel op de boot naar
Kruiningen. Twee meisjes zitten
duf naar buiten te staren. „Het is
wel vroeg hoor! Om zes uur mijn
bed al uit!" Het vooruitzicht dat ze
straks in het Congresgebouw be
kende Nederlanders zullen zien,
helpt op dit vroege uur van de dag
niet veel. „Youp van 't Hek lijkt me
wel leuk om te zien. Maar ik zie
wel," zegt één van de meisjes.
Helaas voor deze twee, blijkt de
show van de cabaretier hij aan-
komst in Den Haag al uitverkocht.
De negert busseri «it Zeeland ko-
men pas na de opening van r*~
Bulkboek's Dag aan,.en lop
daardoor kaartjes'vöör de filn
theatervoorstellingen mis. Een 5-
vwo-leerlinge verzucht zachtjes:
„Hoe moet ik nu mijn dag doorko
men". Van te voren had ze een
heel programma uitgestippeld,
maar nu moet ze op zoek naar iets
anders. Makkelijk is dat niet. Een
drukte van belang, ruim 6000 jon
geren uit heel Nederland samen.
De trappen, de wc's, de koffieruim
tes, op de grond. Waar je ook
loopt, overal zitten groepjes scho
lieren te kletsen, te roken of te
eten.Ergens op de eerste verdie-
Leerlingen van de Rede vertrekken naar Den Haag voor een dagje literatuur.
ping staan René eo zijn vrienden
uit 5-vwo in het rond te kijken.
„Dat is het nadeel van deze grote
evenementen", vertelt René, „ik
heb geen idee wat ik als eerste
moet doen." Leon de Winter, Ca
baretgroep Crème Fraïche, Jules
Deelder? Of toch maai naar het
Open Podium in de Escherzaal,
\iaar over een half uur de prijs
ar beste.Zeeuwse column wordt
tgèréikt. Met meerderheid van
stemmen wint Jules Deelder het
toch van de Zeeuwse columnprijs.
Even later loopt het storm bij het
Open Podium. Antonie Kamerling
(Peter uit GTST) staat op het pro
gramma en de zaal zit vol met gie
chelende meisjes. Kees, ook van de
Rede, schudt eens met zijn hoofd.
De 5-vwo'er snapt niet wat al die
mooie dames zien in die blonde
langharige vent daar op het po
dium. De uitreiking van de beste
Zeeuwse column die daar op volgt,
wordt door de presentator aange
kondigd als 'een probeersel om die
Zeeuwen hun achterstand met le
zen in te laten lopen'. Vanuit de
zaal klinkt boe-geroep.
Sirene Zeeland is bezig met een
leesbevorderingsproject, en heeft
een wedstrijd uitgeschreven voor
de deelnemers aan de Dag van de
literatuur. 'Schrijf een aanprijzing
voor je favoriete boek', was de op
dracht. Tijdens de busreis werden
de columns voorgelezen en de drie
beste per bus uitgekozen. Een des
kundige jury bepaalde uiteindelijk
dat Marte Knappert van de Christe
lijke Scholengemeenschap in Mid
delburg de winnaar was. Dolgeluk
kig loopt de vwo-scholiere het po
dium op, waar ze de hoofdprijs
krijgt uitgereikt door schrijver Dirk
van Weelden.
In een hoekje achterin het gebouw
zitten zes leerlingen rond de
schrijfster Marga Minco. Een half
uur de tijd hebben ze, om al hun
brandende vragen op de schrijfster
FOTO CAMILE SCHELSTRAETE
af te vuren. Het gaat er hard aan
toe. Als volleerde interviewers stel
len de scholieren vragen aan de
kleine dame in de grote rode stoel.
Lian van de Rede luistert aandach
tig naar de antwoorden van Minco
en stelt afentoe een kritische
vraag. Waarom Lian de schrijfster
van onder andere Het bittere kruid
wilde interviewen, lag voor de
hand. „Ik heb een paar boeken van
haar gelezen, en vond haar wel
een boeiende vrouw". Na afloop
van het gesprek verzucht de 5-
vwo'er dat ze het toch best moei
lijk vond. „Ik wist niet precies wan
neer ik iets kon zeggen." Een ge
signeerd boek van Marga Minco
neemt Lian mee naar huis. Dat niet
alleen schrijvers worden bezocht tj-
dens de Bulkboek's Dag van de li
teratuur, blijkt uit het antwoord
van een klasgenootje van René. Op
zijn vraag wat zij vandaag ai ge
zien heeft, antwoordt het meisje:
„Oh, de ijskraam!"
Door Muriel Boll
Lezen is een voor de hand liggend
onderwerp om tijdens de Boeken
week met het Ragazzi-panel te be
spreken. Er wordt
wat lauw op
gereageerd
door de pa
nelleden.
Strips gaan
er natuur
lijk wel in.
Literatuur,
lezen voor - -
de lijst, is ren Bacy.vi*>
meer een nood
zakelijk kwaad waar je als scholier
niet onderuit komt. Natuurlijk, le
zen is best leuk, maar niet als het
moet, vindt het panel.
Lezen voor de lijst verschilt per
school. Lotte van Kempen moet
voor Nederlands 30 punten verza
melen. Een gemakkelijk boek, van
Yvonne Keuls, is goed voor 1 punt,
wie zich door 'Au pair' van W.F.
Hermans heen worstelt, haalt 3
punten binnen. Isabella Roos moet
^gewoon 30 boe
gen lezen en
^bij de ande-'"
i ren is het
I weer an-
I ders. Het
kiezen van
boeken vindt
iedereen heel
lastig. Lera-
Jn de Ro° ren zoucjen
beter moeten uitleggen
waar het boek over gaat. Ilona
Malm koos 'De nachtmerrie van
tante Truus' omdat het spannend
eek. maar het was een heel dom
IT H ft O O
cLE-^B
rr i
2, 0? C
g-fi3
- (5 JU M
H M
n CB
^2 c: 3 ^dcrq
o! E w Q- 55 C"
2 o 3 3 i
tr Q- o o - M -
- - - 3 2 2 C
O
Sj £3
r* c
is
a (t>
N .3
05
o n>
B B_« &«J8 g S-W&
-erawti&o <33
(D g W CD
Et* SS ac S 8 S
rr> rr\ c•-*- W C y
a
w
3 <I>
ffi c 3 O. 3 o
CD v
B
p
CS
I-!
N
O
7T
Steffen Backus leest liever tijd
schriftartikelen dan boeken. Het
gaat hem vooral om de manier van
schrijven, daar kan hij later iets aan
hebben want hij wil journalist wor
den. Boeken die iedereen leuk
vindt, vindt hij vaak vies tegenval
len, 'De avonden' van Van het Reve
is zo'n boek. „Daarin wordt precies
beschreven hoe iemand opstaat,
zich wast, aankleedt, scheert, een
sjekkie draait. En dat doet hij da
gen achter elkaar!" Martijn de Roo
legde datzelfde boek opzij toen
om de zoveel bladzijden de voort
schrijdende kaalheid van de hoofd
persoon ter sprake kwam. 'Kroon
getuige' van Maarten 't Hart, dat
had wel wat," vindt
hij. Isabella
houdt vooral
van psycho
logische
boeken, zo
als 'Hersen-
1 schimmen'
en 'Laatste
schooldag'
van Jan Siebe-
link. „Daarin beschouwt een leraar
zijn leerlingen en collega's, ziet de
gefrusteerde types daartussen en
de leraren die bang zijn voor de
klas. Dat herken je, zo zijn leraren
in het echt ook." Nederlandse boe
ken hebben vaak een vieze bij
smaak, vindt Lotte. Zij leest liever
Engelse boeken, die van Elizabeth
Kübler Ross over schizofrenie en le
ven en dood. „Dat zijn dingen
waar je zelf ook mee bezig bent. Ik
hou van problematische boeken.
socio-trut
C±, S. O- TDpr 5 a.£> ,zr
s (3 3 g sf &-S
I i&afrs s
9-
in .o En."'®
5* QS: er. S
e/la R0o5
ik mezelf
het allemaal in elkaar zit." Ze
houdt overigens ook van middel
eeuwse boeken. Dat komt vooral
doordat op school een middel
eeuws stuk is opgevoerd. Dat
werkt beter dan in de klas een
bandje met middeleeuwse teksten
afdraaien. Steffen bijvoorbeeld
gaat dan slapen. Een leraar die uit
zijn hoofd vertelt over Karei en de
Elegast is heel veel leuker. Litera
tuur staat of valt dus met het en
thousiasme van de leraar.
Poëzie komt er bekaaid vanaf, of
de gedichten worden uitgebreid
besproken en uitgelegd, en zo
diepgaand hoeft het niet voor
Martijn, dan is de lol eraf. Toch
jammer, vindt Lotte, dat er zo wei
nig aan poëzie gedaan wordt. „Ge
dichten zijn vaak intens geschreven
en soms kom je iets tegen waar je
wat aan hebt." Gedichten zijn zo
saai, vindt Steffen. Op zijn school
is een leraar voor wie je songtek
sten moet vertalen, dat spreekt
om songs als die van Machine
Head, over racisme en kapitalisme,
onderwerpen die meer jongeren
aanspreken.
En hoe staat het met de ouwe hap.
Vondel, Brederode,_
Hooft Goed
voor je alge
mene ont
wikkeling,
meent Ilona j
en Isabella
vindt het
niet erg
dat ze daar uvH
"in
°°d Malm
sen.'
Ilona is de enige
die zich aan
dichten
waagt; voor
elk vriendje
heeft ze een
gedicht ge
maakt. De
score: onge
veer twintig.
„De lucht is
blauw, ik hou van
jou", zoemt Martijn er tussendoor.
„En zeggen ze dan JA?". Ilona:
„Het stelt niets voor, maar ik vind
het leuk."
Martijn zucht dat ze veel te veel
boeken moeten lezen voor Neder
lands. Daardoor kom je in de
knoop met de boeken voor Engels
en Frans.
Isabella stelt elke vakantie een
deadline vast: dan en dan vier boe
ken uit hebben, maar het lukt zel
den. Zo is het ook met de anderen.
weet je gelijk waar het om gaat.
„Toch lees ik de boeken allemaal
wel echt. Ik zou me rotschamen als
ze me iets vroegen waar ik geen
notie van had."
Het panel heeft een advies voor
sprekingen in de klas, met discussie
dan ben je er meer bij betrokken.
onderwerpen die jongeren interes-
eruit, de lijst mag wel langer wor-
den, dan heb je meer keus. En last
Brave gitaarpop voor en door
brave lieden', dat is volgens
de muziek die Belly
maakt. Boegbeeld Tanya Donel-
ly is niet bang meer en dat is in
de muziek terug te horen. Haar
eerdere bands werden nog ge
tekend door grilligheid en gek
te (The Breeders) of door klop
geesten en landmijnen (Thro
wing Muses). Tanya is erg bijge
lovig en dat komt onder andere
door haar oma die uit een Hon
gaarse zigeunerfamilie komt.
Maar ook de diefstal van twee
flessen parfum op twaalfjarige
leeftijd heeft daaraan bijgedra
gen. Volgens Tanya een slecht
voorteken dat ze heeft gene
geerd. „Diezelfde dag kregen
mijn moeder en ik ëen auto-on
geluk. Ik ben er zeker van dat
die dingen met elkaar te maken
hadden..." The Love Symbol,
nog steeds Prince genoemd, is
bezig met zijn Gold-experien-
cetoernee waarmee hij binnen
kort de Brabanthallen aandoet.
Volgens Oor is de vertwijfelde
poging om niet meer op Prince
te lijken mislukt. Hij blijft ge
woon Prince. Maar dat is niet
zo erg?
I vindt de toe
komst van House onzeker. Het
blad weet te vertellen dat zelfs
de leiding van housetempel
Parkzicht, in de schaduw van de
Rotterdamse Euromast, gelooft
dat gabberhouse geen toe
komst meer heeft. Het moet
namelijk wijken voor nieuwe
muziekvormen en daar is Park
zicht zelf mede schuldig aan.
„Multimedia zijn zwaar op
komst," weet Kees, het creatie
ve brein van het House-huis.
„Internet, virtual reality, cyber
space, alles wat vers is maakt de
mensen nieuwsgierig. Wij pas
sen bijvoorbeeld het geluid
aan." Hoe nieuwsgierig ook,
aan al die veranderingen moe
ten de bezoekers wel wennen
en dat gaat niet zo snel als ze
bij Parkzicht willen. Maar om
dan gelijk te zeggen dat de
toekomst van house op de
tocht staat? Dat gaat me net
iets te ver.
'Fijn vrijen is vooral ook lief zijn
voor elkaar' is de les die je leert
uit de eerste aflevering van
Top-IO's 'intieme'-serie. Pillen
en condooms heb je heus niet
nodig om het fijn te hebben
want het is ook heel opwin
dend om jezelf en de ander te
strelen en liefkozen of om sa
men bij fijne muziek weg te
dromen. Aan de hand van een
paar voorbeelden wordt je fijn
uit de doeken gedaan hoe alles
in zijn werk gaat als je elkaar al
tastend wilt ontdekken. Top-10
wenst je dan ook een fijne en
vooral romantische zomer toe.
Verder nog een aparte bijlage
van 16 pagina's met foto's over
Take That, maar die ken je nu
wel.
Mark Flapper
Door Marjolein Rotsteeg
Terwijl haar solodebuut nog moest
verschijnen, had Dionne Farris haar
eerste Grammy Award al binnen.
Ze nam namelijk de zangpartijen
op de single 'Tenessee' van de cd '3
Years, 5 Months And 2 Days In The
Life Of...' van Arrested Develop
ment voor haar rekening.
Je zou denken dat alleen daardoor
haar bedje voor een solo-carrière al
gespreid lag. Maar nee. Dionne's
songs laten zich slecht in één vakje
stoppen. En daar zijn platenmaat
schappijen als regel wat minder ge
lukkig mee. Maar na vijf jaar vol
harding lukte het toch. 'Wild Seed-
Wild Flower' heet haar eerste ei
gen juweeltje, waarvan de single 'I
Know' onlangs een bescheiden hit
werd.
De cd-titel heeft een sterk symboli
sche lading. „Ik had een hele serie
thema's die bij bij die titel pasten,"
vertelt Dionne bij haar eendagsbe-
zoek aan Nederland.
„Destijds was ik net een boek aan
het lezen dat 'Wild Seed' heette.
Het is een science-fiction roman
van Octavia Butler. Ik heb het in
één adem uit gelezen. Naderhand
vroeg ik me af welk karakter uit
het boek ikzelf zou kunnen zijn en
waar mijn talent zou hebben gele
gen. Er zaten zoveel verschillende
unieke dingen in..."
„Het andere deel van de cd-titel
heb ik aan mijn ouders ontleend.
Ze bruisen allebei van de energie
en ik lijk zoveel op hen allebei. Ik
denk dat ze zelf in hun jonge jaren
een beetje wild en gek zijn ge
weest en zich niet conformeerden.
Ik ben min of meer hun bloem; ge
groeid uit het zaad dat zij geplant
hebben. En van wild zaad komen
nu eenmaal wilde bloemen. Vroe
ger werd ik altijd een lastpak ge
noemd. Ik kreeg altijd te horen dat
ik braaf moest zijn en moest doen
wat mensen van me vroegen. Niet
dat ik echt problemen maakte,
maar ik was een wilde bloem tus
sen allerlei gecultiveerde soorten.
Ik was op mijn eigen manier mooi
en deed dingen op mijn manier.
Dat beeld klopt bij mijn muziek."
Met eigenzinnigheid is de muziek
industrie vaak niet echt gelukkig.
Een wilde bloem speelt immers
niet graag volgens de spelregels
van het bedrijfsleven. „Zo ben ik
altijd al geweest. Mijn oma zegt:
'she won't do nothing she don't
wanna do.' Ik vecht, zeker als ik
voel dat iets niet goed voor me is.
Ik heb geleerd op mijn gevoel af te
gaan. Als mensen zeggen dat ze
mijn manager willen zijn en mijn
handtekening onder een contract
willen, laat ik me leiden door het
gevoel in mijn buik. Als daar een
knoop zit, dan doe ik het niet."
Hoe heeft ze haar voet tussen de
deur van de muziekindustrie ge
kregen?
„Arrested Development en ik zaten
bij hetzelfde management. Zij
zochten een zangeres. Ik kwam net
uit een groep en had geen interes
se. Bovendien wilden zij een oude
re zangeres. Eén die echt een grote
scheur kon opentrekken. Toen
overleed de grootmoeder van Pe
aches en een week later zijn broer.
Dat was de directe aanleiding voor
Dionne Farris: eigenzinnige zangeres
het schrijven van 'Tenessee'. Ik
denk dat ze op een gegeven mo
ment de songs gewoon klaar wil
den hebben, want Peaches vroeg
mij. voor 'Tenessee'. Hij heeft me
ook voor de groep gevraagd, maar
daarvoor heb ik bedankt. Ik wilde
verder werken aan mijn eigen ma
teriaal. Ik had al zolang zoveel
voor anderen gedaan, dat ik me al-
lleen op mezelf wilde concentre
ren."
Na vijf jaar begonnen haar pogin
gen om een solo-contract te be
machtigen vruchten af te werpen.
„Een vriendin van me had bij pla
tenmaatschappij Sony gesollici
teerd. Daarvoor moest ze een tape-
je samenstellen. Ze vond dat mijn
werk erop moest staan. Degene die
haar aannam, heeft de tape door
gestuurd. Een week later werd ik
gebeld door Randy Jackson van Co
lumbia (een label van Sony Music-
MR)."
Hij was de eerste die niet iets zei in
de trant van 'dit is te gek, maar...'
of 'waarom kies je niet voor r b
of hiphop?'. Randy zei alleen maar:
'Yes, yes, yes.'
De muziek van Dionne Farris laat
zich niet onder één noemer van
gen. Het is een hybride van soul, r
b, hiphop, jazz en rockinvloeden.
Ook qua teksten is het sleutel
woord 'integratie'. „Dat vind ik in
het hele leven enorm belangrijk. Ik
ben geen revolutionair in de zin
dat ik anderen fel bekritiseer, maar
ik geloof wel dat we allemaal tot
een en hetzelfde ras behoren. Na
tuurlijk zijn er culturele verschillen,
omdat we uit verschillende gebie
den komen, maar we delen dezelf
de menselijke ervaring. Ik kan er
niet bij dat mensen vol haat door
het leven gaan. Al die negatieve
energie is niet goed voor je, niet
s
9
voor je ziel en niet voor je hart.
Mijn motto is 'leef je leven, doe
wat je met doen, je hoeft niet ie
dereen aardig je vinden, maar
wees tolerant'. We zijn samen op
deze wereld."
Dionnes eigenzinnigheid blijkt ook
uit de keuze voor een cover van
'Blackbird' van The Beatles. Haar
versie is een bluesy akoestisch
hoogstandje. „Tijdens de cd-opna-
men liet mijn schrijfmaatje David
Harris me het nummer horen. Ik
kende het niet. Het past perfect bij
me; het was alsof ik die merel was.
We hebben het nummer in één
keer opgenomen." Een zeer aan
grijpend nummer is 'Don't Ever
Touch Me (Again)', dat over mis
handeling gaat. „ledereen vraagt
of ik uit eigen ervaring spreek,
maar gelukkig is dit me nooit over
komen. Ik heb geput uit ervarin
gen van familieleden, vrienden en
bekenden." Opmerkelijk is haar sa
menwerking met Lenny Kravitz die
eigenlijk geen samenwerking was.
Dionne schreef de tekst bij muziek
van Lenny's 'Freedom Train'. Ze
hebben nooit samen aan het num
mer gewerkt en Lenny bijdrage is
gesampled. „Ik kwam er pas nader
hand achter dat het een sample
was. Op MTV hoorde ik een melo
die als achtergrond bij het News. Ik
zei: 'Dat is mijn liedje. Ik heb de
tekst hiervan geschreven.' Toen
werd me verteld dat het niet mijn
liedje maar dat van Lenny Kravitz
was. Ik heb gehoord dat Lenny het
geweldig vond. Het grappige is dat
ik voor deze cd met Lenny Kravitz
wilde samenwerken. Alleen had ik
geen idee hoe ik met hem in con
tact moest komen. Ik hoop dat we
in de toekomst nog eens samen in
dezelfde ruimte zullen zitten om
nummers te schrijven."
3 3-lift »s
co <T> p-i
2.
9* S-
S 8 3
s 5-3
CD
co
rzi
t-