Een dagje literatuur s (D 0 H 0 UI 0 Breng literatuur wat leuker! Él Wilde bloem Dioxine Farris OfcTANTB H I" rt ÊÊËM 1 lm m SZ M iO w o 2 33 o m ÏH n va i O 1) Alice, who the x is alice? - Gompie 3) The first the last eternity - Snap 0 2) No limit - Irene Moors de Smurfen 0 (14) So in love with you - Duke (19) Think twice- Celine Dion (23) Move your ass! - Scooter 0 8) Love me for a reason - Boyzone 4) Tears don't lie - Mark 'oh O Mercedes benz - T-spoon (13) Funk it up - T.O.F. S) Geen house maar strauss - Andre Rieu 0 (12) Poesje stoei - Urbanus 0 6) Wonderfull days - Ch. M. Th. Lownoise 0 (10) The second walz- Andre Rieu 0 (24) Set you free - N-trance 0 (20) Laat me nu toch niet alleen - Clouseau 0 (11)Flying high-Captain hollywood project 0 (27) Someday i'll be sa- turdaynight - B. Jovi 0 9) Them girls - Zig and zag 0 (32) Self esteem - Offspring 0 (30) Waarom doe jij... Irene Moors Smurfen 0 (15) Forever young - Interactive (35) Right type of mood - Herbie 0 (17) No more I love you's - Annie Lennox 0 (40) De wandelclub - Sugar Lee Hooper 0 (31) Glory box - Portishead 0 (33) Everytime you touch me - Moby (16) Max don't have sex with your ex - E-rotic 0 (39) Total eclipse of the heart - Nicki French 0 (21) Can you feel the lo ve tonight - E. John (18) Waarom nou jij - Marco Borsato (26) Ode to my family - Cranberries 0 (29) Dromen zijn bedrog - Marco Borsato (36) You'll never walk alone - G. Pacemakers 0 Here i go - 2 unlimited 0 (22) Oh baby i- Eternal 0 (25) Engel wie du - Erding Reily Lazlo 0 Club bizarre - U96 0 (41) Love is a wonderful thing - Fatima Rainey 0 Don't give me your love - Alex Party 0 (48) Run away - Mc Sar Real Mccoy 0 Miracle - Gordon 0 (44) There is a star - Pharao 0 Gotta let you go - Dominica (34) Right beside you - Sophie b. Hawkins (28) The la-la song - The Talk of the Town 0 Believe - Elton John For your love - Stevie Wonder 0 Witch dokter - Armand van Helden 0 (37) Creep-TLC ©STICHTING MEGA TOP 50 Endmdadie Paul Verlinden Vaste medewerkers: Muriel Bok, Liesbeth Oeseburg, Marjolein Rotsteeg Readies: Vind je jerelf heel interessant, heb je een gced idee of uil je gewoon je oa! spuwen? Schrijf öf bei n ■o Door Els Braas Grote Nederlandse schrijvers inter viewen, een leuke cabaretshow bij wonen of gewoon een beetje rondhangen in de gangen en op de trap van het Congresgebouw. Het kon allemaal tijdens de Bulk- boek's Dag van de Literatuur in Den Haag afgelopen woensdag. 95 scholieren van scholengemeen schap de Rede uit Terneuzen moes ten al vroeg op pad. Den Haag lonkte, net zoals een dag geen les. Woensdagmorgen, tien voor ze ven. Een groepje leerlingen van de Rede staat buiten stilletjes te ver- kleumen in de kou. Stilte voor de storm, zal later blijken. Een kwar tiertje later is het een kabaal van jewelste in bus acht. Het woord ochtendhumeur schijnt in het woordenboek van deze 4-havo- en 5-vwo-scholieren niet voor te ko men. Nirvana wordt opgezet. De reis naar Den Haag kan beginnen. Dat toch niet iedereen even wak ker is, blijkt wel op de boot naar Kruiningen. Twee meisjes zitten duf naar buiten te staren. „Het is wel vroeg hoor! Om zes uur mijn bed al uit!" Het vooruitzicht dat ze straks in het Congresgebouw be kende Nederlanders zullen zien, helpt op dit vroege uur van de dag niet veel. „Youp van 't Hek lijkt me wel leuk om te zien. Maar ik zie wel," zegt één van de meisjes. Helaas voor deze twee, blijkt de show van de cabaretier hij aan- komst in Den Haag al uitverkocht. De negert busseri «it Zeeland ko- men pas na de opening van r*~ Bulkboek's Dag aan,.en lop daardoor kaartjes'vöör de filn theatervoorstellingen mis. Een 5- vwo-leerlinge verzucht zachtjes: „Hoe moet ik nu mijn dag doorko men". Van te voren had ze een heel programma uitgestippeld, maar nu moet ze op zoek naar iets anders. Makkelijk is dat niet. Een drukte van belang, ruim 6000 jon geren uit heel Nederland samen. De trappen, de wc's, de koffieruim tes, op de grond. Waar je ook loopt, overal zitten groepjes scho lieren te kletsen, te roken of te eten.Ergens op de eerste verdie- Leerlingen van de Rede vertrekken naar Den Haag voor een dagje literatuur. ping staan René eo zijn vrienden uit 5-vwo in het rond te kijken. „Dat is het nadeel van deze grote evenementen", vertelt René, „ik heb geen idee wat ik als eerste moet doen." Leon de Winter, Ca baretgroep Crème Fraïche, Jules Deelder? Of toch maai naar het Open Podium in de Escherzaal, \iaar over een half uur de prijs ar beste.Zeeuwse column wordt tgèréikt. Met meerderheid van stemmen wint Jules Deelder het toch van de Zeeuwse columnprijs. Even later loopt het storm bij het Open Podium. Antonie Kamerling (Peter uit GTST) staat op het pro gramma en de zaal zit vol met gie chelende meisjes. Kees, ook van de Rede, schudt eens met zijn hoofd. De 5-vwo'er snapt niet wat al die mooie dames zien in die blonde langharige vent daar op het po dium. De uitreiking van de beste Zeeuwse column die daar op volgt, wordt door de presentator aange kondigd als 'een probeersel om die Zeeuwen hun achterstand met le zen in te laten lopen'. Vanuit de zaal klinkt boe-geroep. Sirene Zeeland is bezig met een leesbevorderingsproject, en heeft een wedstrijd uitgeschreven voor de deelnemers aan de Dag van de literatuur. 'Schrijf een aanprijzing voor je favoriete boek', was de op dracht. Tijdens de busreis werden de columns voorgelezen en de drie beste per bus uitgekozen. Een des kundige jury bepaalde uiteindelijk dat Marte Knappert van de Christe lijke Scholengemeenschap in Mid delburg de winnaar was. Dolgeluk kig loopt de vwo-scholiere het po dium op, waar ze de hoofdprijs krijgt uitgereikt door schrijver Dirk van Weelden. In een hoekje achterin het gebouw zitten zes leerlingen rond de schrijfster Marga Minco. Een half uur de tijd hebben ze, om al hun brandende vragen op de schrijfster FOTO CAMILE SCHELSTRAETE af te vuren. Het gaat er hard aan toe. Als volleerde interviewers stel len de scholieren vragen aan de kleine dame in de grote rode stoel. Lian van de Rede luistert aandach tig naar de antwoorden van Minco en stelt afentoe een kritische vraag. Waarom Lian de schrijfster van onder andere Het bittere kruid wilde interviewen, lag voor de hand. „Ik heb een paar boeken van haar gelezen, en vond haar wel een boeiende vrouw". Na afloop van het gesprek verzucht de 5- vwo'er dat ze het toch best moei lijk vond. „Ik wist niet precies wan neer ik iets kon zeggen." Een ge signeerd boek van Marga Minco neemt Lian mee naar huis. Dat niet alleen schrijvers worden bezocht tj- dens de Bulkboek's Dag van de li teratuur, blijkt uit het antwoord van een klasgenootje van René. Op zijn vraag wat zij vandaag ai ge zien heeft, antwoordt het meisje: „Oh, de ijskraam!" Door Muriel Boll Lezen is een voor de hand liggend onderwerp om tijdens de Boeken week met het Ragazzi-panel te be spreken. Er wordt wat lauw op gereageerd door de pa nelleden. Strips gaan er natuur lijk wel in. Literatuur, lezen voor - - de lijst, is ren Bacy.vi*> meer een nood zakelijk kwaad waar je als scholier niet onderuit komt. Natuurlijk, le zen is best leuk, maar niet als het moet, vindt het panel. Lezen voor de lijst verschilt per school. Lotte van Kempen moet voor Nederlands 30 punten verza melen. Een gemakkelijk boek, van Yvonne Keuls, is goed voor 1 punt, wie zich door 'Au pair' van W.F. Hermans heen worstelt, haalt 3 punten binnen. Isabella Roos moet ^gewoon 30 boe gen lezen en ^bij de ande-'" i ren is het I weer an- I ders. Het kiezen van boeken vindt iedereen heel lastig. Lera- Jn de Ro° ren zoucjen beter moeten uitleggen waar het boek over gaat. Ilona Malm koos 'De nachtmerrie van tante Truus' omdat het spannend eek. maar het was een heel dom IT H ft O O cLE-^B rr i 2, 0? C g-fi3 - (5 JU M H M n CB ^2 c: 3 ^dcrq o! E w Q- 55 C" 2 o 3 3 i tr Q- o o - M - - - - 3 2 2 C O Sj £3 r* c is a (t> N .3 05 o n> B B_« &«J8 g S-W& -erawti&o <33 (D g W CD Et* SS ac S 8 S rr> rr\ c•-*- W C y a w 3 <I> ffi c 3 O. 3 o CD v B p CS I-! N O 7T Steffen Backus leest liever tijd schriftartikelen dan boeken. Het gaat hem vooral om de manier van schrijven, daar kan hij later iets aan hebben want hij wil journalist wor den. Boeken die iedereen leuk vindt, vindt hij vaak vies tegenval len, 'De avonden' van Van het Reve is zo'n boek. „Daarin wordt precies beschreven hoe iemand opstaat, zich wast, aankleedt, scheert, een sjekkie draait. En dat doet hij da gen achter elkaar!" Martijn de Roo legde datzelfde boek opzij toen om de zoveel bladzijden de voort schrijdende kaalheid van de hoofd persoon ter sprake kwam. 'Kroon getuige' van Maarten 't Hart, dat had wel wat," vindt hij. Isabella houdt vooral van psycho logische boeken, zo als 'Hersen- 1 schimmen' en 'Laatste schooldag' van Jan Siebe- link. „Daarin beschouwt een leraar zijn leerlingen en collega's, ziet de gefrusteerde types daartussen en de leraren die bang zijn voor de klas. Dat herken je, zo zijn leraren in het echt ook." Nederlandse boe ken hebben vaak een vieze bij smaak, vindt Lotte. Zij leest liever Engelse boeken, die van Elizabeth Kübler Ross over schizofrenie en le ven en dood. „Dat zijn dingen waar je zelf ook mee bezig bent. Ik hou van problematische boeken. socio-trut C±, S. O- TDpr 5 a.£> ,zr s (3 3 g sf &-S I i&afrs s 9- in .o En."'® 5* QS: er. S e/la R0o5 ik mezelf het allemaal in elkaar zit." Ze houdt overigens ook van middel eeuwse boeken. Dat komt vooral doordat op school een middel eeuws stuk is opgevoerd. Dat werkt beter dan in de klas een bandje met middeleeuwse teksten afdraaien. Steffen bijvoorbeeld gaat dan slapen. Een leraar die uit zijn hoofd vertelt over Karei en de Elegast is heel veel leuker. Litera tuur staat of valt dus met het en thousiasme van de leraar. Poëzie komt er bekaaid vanaf, of de gedichten worden uitgebreid besproken en uitgelegd, en zo diepgaand hoeft het niet voor Martijn, dan is de lol eraf. Toch jammer, vindt Lotte, dat er zo wei nig aan poëzie gedaan wordt. „Ge dichten zijn vaak intens geschreven en soms kom je iets tegen waar je wat aan hebt." Gedichten zijn zo saai, vindt Steffen. Op zijn school is een leraar voor wie je songtek sten moet vertalen, dat spreekt om songs als die van Machine Head, over racisme en kapitalisme, onderwerpen die meer jongeren aanspreken. En hoe staat het met de ouwe hap. Vondel, Brederode,_ Hooft Goed voor je alge mene ont wikkeling, meent Ilona j en Isabella vindt het niet erg dat ze daar uvH "in °°d Malm sen.' Ilona is de enige die zich aan dichten waagt; voor elk vriendje heeft ze een gedicht ge maakt. De score: onge veer twintig. „De lucht is blauw, ik hou van jou", zoemt Martijn er tussendoor. „En zeggen ze dan JA?". Ilona: „Het stelt niets voor, maar ik vind het leuk." Martijn zucht dat ze veel te veel boeken moeten lezen voor Neder lands. Daardoor kom je in de knoop met de boeken voor Engels en Frans. Isabella stelt elke vakantie een deadline vast: dan en dan vier boe ken uit hebben, maar het lukt zel den. Zo is het ook met de anderen. weet je gelijk waar het om gaat. „Toch lees ik de boeken allemaal wel echt. Ik zou me rotschamen als ze me iets vroegen waar ik geen notie van had." Het panel heeft een advies voor sprekingen in de klas, met discussie dan ben je er meer bij betrokken. onderwerpen die jongeren interes- eruit, de lijst mag wel langer wor- den, dan heb je meer keus. En last Brave gitaarpop voor en door brave lieden', dat is volgens de muziek die Belly maakt. Boegbeeld Tanya Donel- ly is niet bang meer en dat is in de muziek terug te horen. Haar eerdere bands werden nog ge tekend door grilligheid en gek te (The Breeders) of door klop geesten en landmijnen (Thro wing Muses). Tanya is erg bijge lovig en dat komt onder andere door haar oma die uit een Hon gaarse zigeunerfamilie komt. Maar ook de diefstal van twee flessen parfum op twaalfjarige leeftijd heeft daaraan bijgedra gen. Volgens Tanya een slecht voorteken dat ze heeft gene geerd. „Diezelfde dag kregen mijn moeder en ik ëen auto-on geluk. Ik ben er zeker van dat die dingen met elkaar te maken hadden..." The Love Symbol, nog steeds Prince genoemd, is bezig met zijn Gold-experien- cetoernee waarmee hij binnen kort de Brabanthallen aandoet. Volgens Oor is de vertwijfelde poging om niet meer op Prince te lijken mislukt. Hij blijft ge woon Prince. Maar dat is niet zo erg? I vindt de toe komst van House onzeker. Het blad weet te vertellen dat zelfs de leiding van housetempel Parkzicht, in de schaduw van de Rotterdamse Euromast, gelooft dat gabberhouse geen toe komst meer heeft. Het moet namelijk wijken voor nieuwe muziekvormen en daar is Park zicht zelf mede schuldig aan. „Multimedia zijn zwaar op komst," weet Kees, het creatie ve brein van het House-huis. „Internet, virtual reality, cyber space, alles wat vers is maakt de mensen nieuwsgierig. Wij pas sen bijvoorbeeld het geluid aan." Hoe nieuwsgierig ook, aan al die veranderingen moe ten de bezoekers wel wennen en dat gaat niet zo snel als ze bij Parkzicht willen. Maar om dan gelijk te zeggen dat de toekomst van house op de tocht staat? Dat gaat me net iets te ver. 'Fijn vrijen is vooral ook lief zijn voor elkaar' is de les die je leert uit de eerste aflevering van Top-IO's 'intieme'-serie. Pillen en condooms heb je heus niet nodig om het fijn te hebben want het is ook heel opwin dend om jezelf en de ander te strelen en liefkozen of om sa men bij fijne muziek weg te dromen. Aan de hand van een paar voorbeelden wordt je fijn uit de doeken gedaan hoe alles in zijn werk gaat als je elkaar al tastend wilt ontdekken. Top-10 wenst je dan ook een fijne en vooral romantische zomer toe. Verder nog een aparte bijlage van 16 pagina's met foto's over Take That, maar die ken je nu wel. Mark Flapper Door Marjolein Rotsteeg Terwijl haar solodebuut nog moest verschijnen, had Dionne Farris haar eerste Grammy Award al binnen. Ze nam namelijk de zangpartijen op de single 'Tenessee' van de cd '3 Years, 5 Months And 2 Days In The Life Of...' van Arrested Develop ment voor haar rekening. Je zou denken dat alleen daardoor haar bedje voor een solo-carrière al gespreid lag. Maar nee. Dionne's songs laten zich slecht in één vakje stoppen. En daar zijn platenmaat schappijen als regel wat minder ge lukkig mee. Maar na vijf jaar vol harding lukte het toch. 'Wild Seed- Wild Flower' heet haar eerste ei gen juweeltje, waarvan de single 'I Know' onlangs een bescheiden hit werd. De cd-titel heeft een sterk symboli sche lading. „Ik had een hele serie thema's die bij bij die titel pasten," vertelt Dionne bij haar eendagsbe- zoek aan Nederland. „Destijds was ik net een boek aan het lezen dat 'Wild Seed' heette. Het is een science-fiction roman van Octavia Butler. Ik heb het in één adem uit gelezen. Naderhand vroeg ik me af welk karakter uit het boek ikzelf zou kunnen zijn en waar mijn talent zou hebben gele gen. Er zaten zoveel verschillende unieke dingen in..." „Het andere deel van de cd-titel heb ik aan mijn ouders ontleend. Ze bruisen allebei van de energie en ik lijk zoveel op hen allebei. Ik denk dat ze zelf in hun jonge jaren een beetje wild en gek zijn ge weest en zich niet conformeerden. Ik ben min of meer hun bloem; ge groeid uit het zaad dat zij geplant hebben. En van wild zaad komen nu eenmaal wilde bloemen. Vroe ger werd ik altijd een lastpak ge noemd. Ik kreeg altijd te horen dat ik braaf moest zijn en moest doen wat mensen van me vroegen. Niet dat ik echt problemen maakte, maar ik was een wilde bloem tus sen allerlei gecultiveerde soorten. Ik was op mijn eigen manier mooi en deed dingen op mijn manier. Dat beeld klopt bij mijn muziek." Met eigenzinnigheid is de muziek industrie vaak niet echt gelukkig. Een wilde bloem speelt immers niet graag volgens de spelregels van het bedrijfsleven. „Zo ben ik altijd al geweest. Mijn oma zegt: 'she won't do nothing she don't wanna do.' Ik vecht, zeker als ik voel dat iets niet goed voor me is. Ik heb geleerd op mijn gevoel af te gaan. Als mensen zeggen dat ze mijn manager willen zijn en mijn handtekening onder een contract willen, laat ik me leiden door het gevoel in mijn buik. Als daar een knoop zit, dan doe ik het niet." Hoe heeft ze haar voet tussen de deur van de muziekindustrie ge kregen? „Arrested Development en ik zaten bij hetzelfde management. Zij zochten een zangeres. Ik kwam net uit een groep en had geen interes se. Bovendien wilden zij een oude re zangeres. Eén die echt een grote scheur kon opentrekken. Toen overleed de grootmoeder van Pe aches en een week later zijn broer. Dat was de directe aanleiding voor Dionne Farris: eigenzinnige zangeres het schrijven van 'Tenessee'. Ik denk dat ze op een gegeven mo ment de songs gewoon klaar wil den hebben, want Peaches vroeg mij. voor 'Tenessee'. Hij heeft me ook voor de groep gevraagd, maar daarvoor heb ik bedankt. Ik wilde verder werken aan mijn eigen ma teriaal. Ik had al zolang zoveel voor anderen gedaan, dat ik me al- lleen op mezelf wilde concentre ren." Na vijf jaar begonnen haar pogin gen om een solo-contract te be machtigen vruchten af te werpen. „Een vriendin van me had bij pla tenmaatschappij Sony gesollici teerd. Daarvoor moest ze een tape- je samenstellen. Ze vond dat mijn werk erop moest staan. Degene die haar aannam, heeft de tape door gestuurd. Een week later werd ik gebeld door Randy Jackson van Co lumbia (een label van Sony Music- MR)." Hij was de eerste die niet iets zei in de trant van 'dit is te gek, maar...' of 'waarom kies je niet voor r b of hiphop?'. Randy zei alleen maar: 'Yes, yes, yes.' De muziek van Dionne Farris laat zich niet onder één noemer van gen. Het is een hybride van soul, r b, hiphop, jazz en rockinvloeden. Ook qua teksten is het sleutel woord 'integratie'. „Dat vind ik in het hele leven enorm belangrijk. Ik ben geen revolutionair in de zin dat ik anderen fel bekritiseer, maar ik geloof wel dat we allemaal tot een en hetzelfde ras behoren. Na tuurlijk zijn er culturele verschillen, omdat we uit verschillende gebie den komen, maar we delen dezelf de menselijke ervaring. Ik kan er niet bij dat mensen vol haat door het leven gaan. Al die negatieve energie is niet goed voor je, niet s 9 voor je ziel en niet voor je hart. Mijn motto is 'leef je leven, doe wat je met doen, je hoeft niet ie dereen aardig je vinden, maar wees tolerant'. We zijn samen op deze wereld." Dionnes eigenzinnigheid blijkt ook uit de keuze voor een cover van 'Blackbird' van The Beatles. Haar versie is een bluesy akoestisch hoogstandje. „Tijdens de cd-opna- men liet mijn schrijfmaatje David Harris me het nummer horen. Ik kende het niet. Het past perfect bij me; het was alsof ik die merel was. We hebben het nummer in één keer opgenomen." Een zeer aan grijpend nummer is 'Don't Ever Touch Me (Again)', dat over mis handeling gaat. „ledereen vraagt of ik uit eigen ervaring spreek, maar gelukkig is dit me nooit over komen. Ik heb geput uit ervarin gen van familieleden, vrienden en bekenden." Opmerkelijk is haar sa menwerking met Lenny Kravitz die eigenlijk geen samenwerking was. Dionne schreef de tekst bij muziek van Lenny's 'Freedom Train'. Ze hebben nooit samen aan het num mer gewerkt en Lenny bijdrage is gesampled. „Ik kwam er pas nader hand achter dat het een sample was. Op MTV hoorde ik een melo die als achtergrond bij het News. Ik zei: 'Dat is mijn liedje. Ik heb de tekst hiervan geschreven.' Toen werd me verteld dat het niet mijn liedje maar dat van Lenny Kravitz was. Ik heb gehoord dat Lenny het geweldig vond. Het grappige is dat ik voor deze cd met Lenny Kravitz wilde samenwerken. Alleen had ik geen idee hoe ik met hem in con tact moest komen. Ik hoop dat we in de toekomst nog eens samen in dezelfde ruimte zullen zitten om nummers te schrijven." 3 3-lift »s co <T> p-i 2. 9* S- S 8 3 s 5-3 CD co rzi t-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 52