1 DE STEM Ik ben iemand die al gauw te veel wil' Wie blijft, die ONZAAL ERLAND Derde TIME-Festival: avant-garde in Gent I K Caroline de Bruijn alias Janine uit 6Goede Tijden Slechte Tijden Freek de Jonge met zes shows te zien bij VPRO gemeente OOSTBURG EN BARE KENNISGEVING tvoerig in de krant. 1AART 1995 X 86 ■V morgen.. 62710 genda's met bijbehorende voorstellen lig- vanaf 20 maart 1995 tijdens de kantoor voor een ieder ter inzage bij de afdeling M. ngstellenden kunnen de betreffende stuk- tegen vergoeding van de legeskosten) agen bij de respectievelijke secretaris van I ïmmissies. Met betrekking tot de agen- nten is er gelegenheid tot inspreken. Ge- gden voor het inspreekrecht dienen zich ijk 24 uur voor aanvang van de vergade- |aij de secretaris van de betreffende com- e aan te melden. burg, 18 maart 1995. De voorzitter commissie Planologie/ABZ, J. Kruize De voorzitter commissie Openbare Werken c.a., C.R.A.F.A. Bolijn-Hertzberger. Ragazzi in het teken van de literattuur ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D4 Gids adering commissie planologie en algemene bestuurlijke zaken /oensdag, 29 maart 1995, aanvang 9.00 ergadert de commissie Planologie en Al- ;ne Bestuurlijke Zaken in de commissie- ir van het gemeentehuis te Oostburg. VERGADERING COMMISSIE OPENBARE WERKEN C.A. luitend aan de vergadering van de com- ie Planologie/ABZ vergadert de commis- penbare Werken c.a. van den Akker Jus staan de fans in groepjes jorde deur bij Joop van den Inde Studio's in Aalsmeer, het jjofdkwartier' van Goede gen, Slechte Tijden. Uren jtseren ze kou en regen om glimp te kunnen opvan- 3) van hun soapsterren, tijdens de schoolvakan- jt Caroline de Bruijn, die derde seizoen bij GTST (nit. „Ze willen met je, op de j,een handtekening hebben of eikaartje. Vergeleken bij de be- jiperiode is het allemaal wat smatigder. Maar toch. Vergeet jtdat er iedere avond zo'n twee jjoen mensen naar ons kijken, rtordt een deel van die mensen inleven. Dat merk je op straat, iwordt aangesproken. Je krijgt ld brieven van - vaak dezelf- j. personen." Uit leuk? was ik altijd helemaal de wolken als ik soms werd naar aanleiding van een theaterstuk. Nu kan ik niet meer onopgemerkt «ér straat. Als ik op zaterdag- naar de markt wil, moet ine'gewoon wapenen. Daar heb i in het begin verschrikkelijk (Moeten wennen." Jat ik erg vind, is als mensen je 'pi volgen zorider iets te zeg- ss,In de supermarkt of zo. Kij- hwat je koopt. Daar werd ik in ie! begin echt bloednerveus van. [het bij de kassa alles uit mijn vallen. Tegenwoordig zeg ligewoon 'hallo' als ze naar me liften en loop door." Ihraline de Bruijn wilde eigen- pk het theatermanagement in. t ze in één ruk haar gymna- limdiploma had gehaald, volg- I ten daar een studie rechten en de Itansacademie op. Dan, als alles keurig volgens plan is verlopen - 1 twee diploma's op zak - Ijooit ze de handdoek in de ring I er, duikt het theater in. lie reconstrueert haar weg naar I het theater en de tv. „Ik heb van- i zesde op balletles geze llin, dus de stap om naar de bal- |tademie te gaan, was' tame- t vanzelfsprekend. Maar om- I ik daaraan tóch een beetje ■twijfelde, ging ik er ook rechten |ij studeren. Voor theatermana- bestond toen nog geen ■opleiding. Ik ben afgestudeerd in Mediarecht, rechtspersonenrecht, ■arbeidsrecht, alle dingen die ik lnodig dacht te hebben. 1 -Toen ik in de theaterwereld ver- |zeüd raakte - ik was onder meer t assistent-manager bij Boudewijn Büch heeft haar op papier ver liefd in de armen ge sloten. In zijn co lumns geen kwaad woord over 'Janine' uit Goede Tijden Slechte Tijden, die... nog kan acteren ook! Caroline de Bruijn moet erom lachen. Maar wie serieus de vloer aanveegt met 'haar' Goede Tijden Slechte Tijden, wekt hevige irritatie op. De uit Eindhoven afkom stige meester in de rechten, die ruime er varing in het theater opdeed, vindt de da gelijkse soap bij RTL4 inmiddels een volwas sen produkt waar cri tici niet langer flauw over moeten doen. een mime-groep - constateerde ik dat ik niet genoeg zitvlees had voor kantoor. Ik dacht: als ik nu niet probeer om actrice te wor den, dan blijf ik mijn leven lang spijt houden. Ik had alles zo net-, jes afgemaakt, dat ik wel even mocht van mezelf." Kun je de aantrekkingskracht van het acteren omschrijven? „Het raakt een snaar in je. Wat je nog nooit bij iets anders hebt ge vonden. Het verandert je ook. Ik werk nu veel intuïtiever. Omdat je tijdens het spelen met emoties bezig bent, ga je dat ook in je da gelijks leven vaker doen. Je moet gaan zoeken: waar zit een be paalde emotie bij mij? Gaande weg kom je gevoelens tegen waarvan je niet wist dat je ze had. Je kunt jezelf enorm verras sen. Bijvoorbeeld hoe ver je woe de kan gaan." Was die studie een soort 'verzeke ring' met het oog op de toekomst „Misschien, maar als je rechten niet bijhoudt, versloft dat al snel. Voor ballet geldt hetzelfde. „Ik heb de fysiek ervoor. Maar ballet kun je alleen doen als je je hele leven ervoor inlevert. Wat dat be treft ben ik dus een hele slechte." „Ik ben zo iemand die al gauw te veel wil. Dat heb ik af moeten le ren. Maar op de één of andere manier is er bij mij altijd wel iets Yavuz lyc Yilmaz en Oleg Komissarov. anders dat ik ook wil doen. Vorig jaar bijvoorbeeld heb ik samen met mijn vriendje, die eveneens acteur is, een heel pand in de Jor- daan verbouwd. Van vier verdie pingen hebben we er vijf ge maakt. Alles zelf gedaan. Ge sloopt, plafonds en leidingen er uit gehaald, muren afgekrabd, al les, alles. Ik heb de neiging pro jecten op me te nemen waarvan anderen zeggen: je hebt een gaat je in je hoofd. Het heeft waar schijnlijk te maken met een soort roes waarin je dan raakt. Je moet zoveel energie genereren, dat je daardoor ook heel veel energie hebt. Anderzijds kan ik ook on voorstelbaar lui zijn." Spijt? Nee, dat komt niet zo vaak voor. „Het kan me wel heel lang achtervolgen als ik iemand niet goed heb behandeld. Ik bezit een enorm groot rechtvaardigheids gevoel. Dat heb ik van mijn va der. Als iemand een ander niet met respect behandelt bijvoor beeld. Misschien ben ik daarom wel rechten gaan studeren. Ik herinner me nog dat ik in Eind hoven op school een actie heb ontketend 'Help Johnny'. Johnny was namelijk een heel' dik jonge tje dat altijd werd gepest. Vrese lijk. Ik bezit ook veel zelfkritiek. Een overdosis bijna. Op het per fectionistische af." In wat voor opzicht is Goede Tij- den, Slechte Tijden een uitda ging? „Je krijgt de meest uiteenlopende dingen te spelen. Een prachtige cameraspeeltuin. Dat is een groot verschil met een theaterstuk dat je honderd keer achter elkaar op voert. GTST is elke dag weer een fantastisch nieuw verhaal. Dood gewaande zusjes terugvinden, Weduwe worden, heerlijk. Dat maakt het zo sjeuïg, zo vet." Een opstapje naar meer? Kijk, daar kan ze nou zo kwaad om worden. „Een opstapje naar wat? Kijk, televisie is en blijft een vluchtig medium, hoe je het ook wendt of keert. Sommige mensen hebben de illusie dat ze iets ma ken dat beklijft. Een term als 'op stapje' suggereert dat Coverstory of Pleidooi van een betere kwali teit zouden zijn. Daar ben ik het pertinent mee oneens. Het zijn andere dingen. Je kunt geen ap pels met peren vergelijken! Voor wat Goede Tijden Slechte Tijden beoogt - een dagelijkse soap - heeft het een enorm hoge kwali teit." Zijn de mensen niet voornamelijk geïnteresseerd in de verhaallijn Caroline de Bruijn: „Het is niet zo dat wij hier maar wat aanklooien." FOTO DIJKSTRA en nemen ze de rest eerder op de koop toe? „Dat is dan toch ook een manier van publiek boeien? Als iemand zegt: je kunt beter een wandeling maken dan haar dit soort pulp kijken, kan ik ontzettend boos worden. Paternalisme en dédain ten top. Je spreekt een oordeel uit over het kijkgedrag van twee mil joen mensen." „Er komt nogal wat voor kijken bij wat wij hier doen", zegt ze strijdvaardig. „Het is niet zo dat wij hier maar wat aanklooien. In heel weinig tijd zetten wij hier al le scènes neer. Tien minuten re peteren, twintig minuten opne men per scène. Werkt het daarom niet extra ge nadeloos als er iemand bijzit die zijn vak niet beheerst? „Ervaring moet je opbouwen. Waar kun je dat beter doen?" Er zijn mensen die zeggen: waar om moet ik gaan zitten kijken naar gespartel in een kweekvijver voor mogelijk talent? „Ik bestrijd ook de term 'kweek vijver'. Goede Tijden heeft zijn bestaansrecht in de loop van de jaren wel bewezen." Gaan hoge kijkcijfers en goede kwaliteit dan altijd samen? „Dat hoeft niet per se. Maar ik vind het óók onzin om te zeggen: omdat er zoveel mensen naar kij ken zal het wel niet goed zijn." Maar Boudewijn Büch is verliefd op je. Ze grijnst. „Op Janine, ja. Ik heb hem ook een briefje terugge schreven. Dat ik als weduwe erg gevlijd was en niet had gedacht dat een andere man mij ooit nog in verle genheid zou kunnen brengen. Maar meneer Boudewijn, wat heb ik dan nu: eerst mijnheer Harm- sen en nu jij. Groetjes, Janine uit Goede Tijdenland." Uitgeverij Wel uit Bergen op Zoom pre senteert morgen 'Wie blijft, die schrijft', het eerste boek met Nederlandse litera tuur van allochtone schrijvers in West- Brabant. De interesse voor deze bloemle zing is groot. Dat de media de auteurs, afkomstig uit vier landen, als sociolo gisch fenomeen zien speelt daarbij een rol. Uitgever Albert Hagenaars selecteer de hen echter op hun literaire kwalitei ten. Hij gaat ervan uit dat deze mensen vertegenwoordigers zijn van de inzet van de culturele emancipatie van allochto nen. Door Joyce Ernest Tuncer en Albert Hagenaars, zittend: Rola Nassar, FOTO RUBEN SCHIPPER De computers van de Stem-redakteuren kun nen niet alle buitenlandse namen met de lees tekens die erop horen schrijven. De compu ters zijn er nog niet aan gewend dat steeds meer allochtonen de Nederlandse taal dusda nig beheersen dat zij zich erin tot de media kunnen wenden. Een aantal bedient zich ook van het Nederlands om literatuur te bedrij ven. In omringende Europese landen, met name Duitsland en Frankrijk, zijn een aantal al lochtone schrijvers zeer succesvol. In Neder land is het werk van allochtone schrijvers tot nu toe onder de korenmaat gebleven. Albert Hagenaars, uitgever en leraar Neder lands op het Regionale Instituut voor Basis educatie, vermoedde dat er alleen al in West- Brabant voldoende kwaliteit moest zijn voor publicatie. Een oproep leverde al gauw dertig inzendingen op. Na selectie bleven zes men sen over voor een bijdrage aan 'Wie blijft, die schrijft'. Het is voor de lezers de eerste ken nismaking met Nederlandstalige literatuur van allochtone schrijvers in West-Brabant. Bij de media, ook de landelijke, heeft de uit gave grote interesse gewekt. De uitgever en zijn auteurs worden overspoeld met uitnodi gingen voor lezingen, literaire en culturele evenementen. Ook de Ikon-tv heeft contact opgenomen. „De interesse is groter dan normaal. Als uitg- ver wil ik echter niet dat het wordt gezien als een sociologisch fenomeen, maar dat de au teurs worden geaccepteerd in de Nederlandse literatuur. Dat hun werk op de literaire waar de wordt geschat. Het gaat niet om iets kort stondigs. Het is een volgende stap in de ont wikkeling van allochtonen in Nederland. Na dat ze opleidingen zijn gaan volgen zet nu de culturele ontwikkeling in". 'Wie schrijft, die blijft' bevat werk van Neba- hat Altunbas (Turkije), Mohamed Amezian (Marokko), Rola Nassar (Palestina), Sandi Stromberg (Amerika), Yavuz Tuncer (Turkije) en Saziye Yilmaz (Turkije). Nassar woont nu in Oudenbosch. Stromberg vertaalt op het ogenblik Nederlandse literatuur in Houston (VS). De overige auteurs verblijven in Bergen op Zoom. Dat is niet toevallig. Deze stad telt procentueel gezien, onmiddellijk na de vier grote steden, de meeste buitenlandse inwo ners. Afgezien van Sandi Stromberg debuteren alle schrijvers met deze bundel. Beginnende schrijvers een kans bieden is een van de uit gangspunten van de uitgeverij. Hagenaars wil geen eendagsvliegen. Gelegenheidswerk heeft hij dan ook niet in de bundel opgenomen. „Wat gebrek aan kwaliteit had is afgevallen. Hoe interessant of geëngageerd het ook was door de thema's die werden aangesneden. Hoewel de schrijvers zijn vrij gelaten in de keiize van het onderwerp, gingen alle inzen dingen over identiteit, vervreemding en ont worteling". De jonge Russische kunstenaar Oleg Komis sarov, afgestudeerd aan St. Joost in Breda en nu wonend en werkend in Bergen op Zoom, benadrukt die rode draad met zijn omslagil lustratie: een uitgetrokken wortel die ont kiemt tot een pen die wil getuigen. De auteurs doen dat elk op hun eigen manier in gedich ten, korte verhalen, essay en een filmscript (Tuncer). Van Saziye Yilmaz, afkomstig uit Turkije, is een fragment gepubliceerd uit de roman die ze schrijft. Het gaat over het noodgedwongen vertrek van het straatarme gezin naar Duits land. Als slechts vier van de vijf kinderen worden toegelaten beslist het lot dat Saziye alleen in Turkije moet blijven. Als het gezin uiteindelijk naar Nederland gaat, kan Sazye alsnog mee. Ze woont hier sinds '78. De eerste drie maanden zat ze tussen landgenoten op het bonenveld. Saziye had een lyceumdiplo ma en ging ervan uit dat ze verder zou stude ren. Pas na tien jaar kon ze aan een HBO-op- leiding beginnen. „Nederlands heb ik geleerd met de buren, de tv en het woordenboek. Er waren niet alle taaiopleidingen voor buitenlanders die er nu zijn. Ik mocht niet naar een andere stad om te leren. Ik heb uit Turkije een Engels-Turkse cursus laten komen. Ik leerde Engels en ver geleek het met het Nederlands: zo kan het en zo kan het". Ze schrijft nog altijd het liefst in het Turks. Ze kan er de diepste gevoelens mee uitdrukken. Ooit, denk ze, zal dat ook in het Nederlands komen. Ze droomt tegenwoordig soms in deze taal. Het wordt beschouwd als de definitieve overwinning van een taal die je niet als kind hebt meegekregen. Hagenaars nam het fragment van Saziye Yil maz op, omdat het de Nederlandse lezer aan het denken kan zetten over de erbarmelijke economische omstandigheden in sommige landen. „Maar ook om de verbinding die ze maakt tussen proza en literatuur. In de gedichten laat ze ook nog eens twee talen door elkaar vloeien. In het begin staat het dicht bij elkaar. Later is het Nederlands haar meer en meer ei gen". 'Wie blijft, die schrijft' is een uitgave van Wel, postbus 624, 4600 AP Bergen op Zoom. Tele foon: 01640-56563/50686. ZATERDAG 18 MAART 1995 DEEL Van onze rtv-redactie Hilversum - Zes keer Freek de Jonge bij de VPRO. In de komende maanden duikt de cabaretier op met een aan tal tv-programma's, zoals De O-getuige, een optreden ter gelegenheid van de ope ning van het boekenbal. Zondag is dit 'drama, dat geen drama meer is' te zien op^Ne- derland 3. „Een ramp'die maar geen ramp wilde worden, met de 50e mei als thema", aldus De Jonge. Volgende week zondag staat de voorsteling Dankzij de dijken geprogrammeerd, een muzi kaal evenement van Freek de Jonge eh de Nits, samenwer kend onder de noemer Frits. Tussen 30 april en 21 mei zendt de VPRO nog vier optredens uit, net als de andere twee, ge regisseerd door Jop Panne- koek. 'De O-getuige', zondag, Neder land 3, 20.47 uur Döor onze redacteur Ronald Verstraten In Gent gaat vandaag voor de derde keer het TIME-festival van start. Letterlijk uit de startblokken met een stadsloop, naar analogie van de 'aids-runs' zoals die in Nëw York worden ge houden. En 's avonds is er een openingsconcert door een alpen hoorn-orkest. Deze bergpijp dient als middel om te communi ceren. En daar gaat het festival om: communicatie en verwon dering. „Het festival poogt zeer eigen tijds te zijn. Bijvoorbeeld, de ar tiesten die aan de editie van '91 deelnamen zijn al lang dood en begraven. Figuurlijk gezien, na tuurlijk. Het TIME-festival gaat eigenlijk over avant-garde." Al dus spreekt het bureau van de cultureel gedeputeerde van de stad Gent. Maar artistiek direc teur van festival Cis Bierinckx formuleert het een beetje anders'. „We willen signalen geveii", zegt Bierinckx. „Over wat er met ons aan het gebeuren is. Hoe de men sen worden overspoeld door de ééndimensionale beeldcultuur en hoe die de realiteit vertekent, zo dat de notie van die realiteit aan de kant komt te staan." En hij haalt filmster Dirk Bogarde aan om tot de kern door te dringen: „De ui rok na rok afpellen, om uiteindelijk tot de waarheid te komen". De eerste editie van het tweejaar lijkse evenement was vooral be doeld om de verschillende kun- stiniatieven in Gent meer met el kaar te laten communiceren. Het programma bestond toen louter uit bijdragen van Amerikaanse kunstenaars. 'No stars, no happy endings, only TIME', was het lei tmotiv. En nog, want Na 'Kun stenaars uit de VS' in 1991 en 'Grenzen' in 1993 is 'TIME' nu het enkelvoudig en allesomvat tend festivalthema. „De naam is immers al een statement, dat staat voor de nieuwste tendensen van deze tijd", vinden de organi satoren. Engagement Het is een stadsfestival, geen gro- te-sterren-festival. Alle kunstui tingen hebben hun inbreng: thea ter, dans, concerten, film, video, tentoonstellingen en artistieke evenementen, die de actualiteit in de schijnwerpers willen stel len. „Het is niet zozeer tijdloos, maar het speelt met de tijd, met gevoeligheden. Zaken aan de dag leggen, statements maken over ons leven", legt Bierinckx nader uit. „Wat je ziet zijn produkties en kunstenaars die een zeker maatschappelijk engagement uitstralen," Participanten in het project zijn het Museum van Hedendaagse Kunst, het Nieuwpoortteater, De gitaarvirtuoos Fred Frith is een van de deelnemers aan het Gentse TIME-Festival jongerentheater Victoria, Kun stencentrum Vooruit en de Uni versiteit van Gent. Onderdelen van het festival vinden dan ook op die locaties plaats. Enkele na men: Fred Frith, Roy Fauctree met 'Dupe', Alain Platel/Arne Sierens met 'Moeder Kind', het Nederlands Toneel' Gent/Kaai theater met 'De Vrouwen' van Josse de Pauw. Het festival duurt twee weken, met een uitloop tot 30 april voor enkele tentoonstel lingen. In het museum, aan het Citadel park is tot 30 april een tentoon stelling te zien met werken van de Gentse kunstenaar Hugo De- baere (f1994) en de Nederlandse fotografe Rineke Dijkstra. De- baere liet zich inspireren door de Afrikaanse cultuur, al schiep hij zijn objecten met een Europese blik. De foto's van Dijkstra be staan uit verschillende series die zij in de afgelopen jaren maakte. Kenmerkend is haar vermogen om monumentaliteit en intimiteit met elkaar in evenwicht te bren gen. Een negen meter lange, lichtge vende, digitale klok komt net on der het wateroppervlak te liggen, ter hoogte van de Predikheren- brug. Het gaat hierbij om het project 'Object for Water' van Steven Bachelder en Johan Ro- senquist uit Stockholm. De klok registreert de tijd tot op een dui zendste van een seconde en tikt onverbiddelijk verder» zonder zich iets aan )fe trekken van het gekrakeel rondom. Tegelijkertijd is er aan de Tweebruggen (Ach tervisserij) een ander waterpro ject te zien van de Braziliaanse kunstenares Maria Teresa Alvez. In het gebouw van de Vereniging voor het Museum van de Heden daagse Kunst (Hofbouwlaan) is een videotheek 'ingekleed', waar in de bezoeker naar believen zijn eigen programma kan samenstel len aan de hand van 'een afgeme ten selectie uit de visuele aiitro- pologie', 'indigenous media' en 'pseudomentaires'. Dat alles on der de noemer 'SP/RACE INVA DERS', dagelijks van 14.00 tot 18.00 uur, behalve op maandag. Meer film en/of video is er op het FilmFree Foundation Human Watch International Film Festi val in Studio Skoop/Universiteit. Onder het motto 'stijlvol ver maak na noeste arbeid', worden tijdens de festivalweekends de teugels gevierd met speciaal 'late night entertainment': de Knock Out Club. De Braziliaanse alleskunner Edson Cordeiro poogt daarin, met een rijkwèidte van vier octa ven, Mozart met The Stones te verzoenen (24 maart) en Latin slagwerker Snowboy uit Enge land ontlaadt zich 'hard driving' op 25 maart. Een week later zor gen Timeshard (GB) en Les Qua- tre Etoile (Zaïre) voor het nodige spektakel. Voor het volledige programma kunnen belangstellenden terecht bij het Festivalkantoor van TI ME, dat is ondergebracht in Kunstencentrum Vooruit aan de Sint-Pietersnieuwstraat.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 45