E
Weekend
Mi
ieuw
>ta Reizen
HOTEL/APP. MONTEMAR
IN PINEDA DE MAR
.a. 355,-p.p. (RC 50,-)
Tel. 040- 12 23 63.
)RET BLANES met Funtime
RDIA REIZEN - reist comfortabeler
SflSTEM
E4
V-l en V-2 waarop Hitler-Duits-
Siesta Reizen
Vijftig jaar geleden
vuurden de nazi's
vanaf Nederlandse
bodem zijn laatste
terreurwapens af
Ook de geheime
raketten konden de
ondergang van het
Derde Rijk niet
voorkomen
AART 1995
Noord Limburg, De
X 51
Lmbar a
Royal Class touringcar van mei t/m okt
- 14 en 17 dagen hotel/app. volpension'
Vraag gratis brochure:
HULST MONTEMAR REIZEN lid SGR
n leuker, net even anders en net even msa
cht prijsje. 3 'mega' iongerenbestemmino
ta Brava. Prijs inklusief vervoer en vert
in juni en vanaf ƒ398,- in juli/auausti
I 01720-91414 voor een gratis gids.
xe HOTELBUS 2 x p. week COSTA BLANC
Is en appartementen, busretours v.a. 25c
april wekelijks COSTA BRAVA en SALOU1
0 dagen incl. hotel VP v.a. 389,-.
urs v.a. 195,-10 daagse EXCURSIEREIS
CATALONIË v.a. 839,-.
ratiS reisgids: 05213-1333 (Lid SGR+ANVRl
ZATERDAG 18 MAART 1995
pe ineenstorting van het Derde Rijk
(Js onafwendbaar. De geheime wa-
jïllS
aanbieding
rla en Tenerife
o.a. zwembad,
8d v.a. 595,-
egr. TSP agency
0001 fax 16986
dreis Spanje 20
,- incl. vliegreis,
oer etc. Div.
Folder?
71-126400 (SGR)
ISCHE-vakanties
op Ibiza. Inter-
-617134 (SGR).
279,- ZOMERZO
VAKANTIES Spanje. Sup
voordelige 10/17 dqi
strandvakanties Col
Brava, Salou en Benidorr
bv Blanes Hotel Marski a
strand, incl. VP en luxe bu
7-14-21-28 apr. 5-12-19-j
mei al v.a. 279,-, Ber
dorm al v.a. 359,- VP! Ui
gebreide keuze! SGR. Bri
chure? REKRO REIZE
R'dam 010-41422331.22
te huur appar-
v.a. 30,- p.d.
eres, Pb. 2029,
udorm, tel. 00-
25.
p/villa/hotel aan
luxe busretours,
n. 04929-64555.
(ANVR/SGR). De
pendelbusvakan-
volop lente in
ties in april: 10-
zen met o.a. su-
app. in Pineda/
met fijn hotel HP
iv. plaatsen v.a.
f liever Salou, nu
app. of met fijn
enidorm VP v.a.
n... let op onze
*t geheel gratis
naar C.Brava in
en juni. Info bij uw
isburo of bel:
61, 24 u. per dag
M 8 dgn app.+
-ug. ƒ634,- p.p.
liegretour Spanje
0,- Tiboli reizen
40 SGR/ANVR
SUPERVOORDELIGE
derende jongerenreize
naar Spanje, Frankrij
Hongarije en Polen! For
hot summer!! 10-dgse rer
Incl. camping/tent/luxe bui
Vertr. 16-23-30 juni, 7
SLECHTS 279,-! GO F0
IT! 010-4142233 tot 22 uur.
jad zijn laatste hoop had gevestigd,
jjtken niet in staat het moreel van de
illieerden nog te knakken. Vijftig
jar geleden, rond deze tijd, vuurden
jnazi's vanaf Nederlandse bodem
laatste vergeldingswapens af. De
jatste stuiptrekking van een versla-
in demon.
Rondreis Spanje met ea
week strandvakantie. Tok
Ie reisduur 17 dgn. per lux
bus, 955,- p.p. Vertre
mei en september. Bel voc
gratis folder SOLMA
TOURS 040-460560.
DE MAR 4 pers.
t bij zee. Vrij mei
eh. wk 30+31 Inl:
101 of 16195
t voorjaar in
8-dgse vliegreis
IE met o.a. Cor-
villa en Granada
198,-! Barcelona:
nde 8-dgse bus-
uitgebreid pro-
Ta. 599,-! 12- en
se bus-rondreizen
n Spanje/Portugal
198,-! Unieke 8-
ieg-rondreis Por-
t o.a. Porto, Lissa-
oimbra v.a.1299!
isgids? Bel SRC
00 (24 u. per dag)
02121 anvr/sgr
Solmar Tours busreizer
Voorseizoenaanb. 10 en 1'
dgn. Malgrat, aparthoti
Montagut hp 31/3, 7-14-2
/4 10 dgn 275,-, 17dg
445,-. Malgrat, htl Alhanr
bra vp vertrek elke maai
dag en vrijdag van 31/3 t/r
15/5 10 dgn 265,-, 5-"
12/6 299,-. Lloret, htl Be
tran Park hp 1-5-8/5 10 dc
ƒ265,-, 17 dgn 399,-'
Calella, htl Oasis Park h
12-15-19/5 10 dgn 245,
17 dgn 399,-. Salou, li
Mediterraneo vp 1 -5-8-12
15/5 299,-, Salou, htl Cl
lafont vp 31/3, 7-14-17-2'
24/4, 1-5-8-12/5 10dg
285,-, 29/5, 5-9-12/1
325,-, 16-19-23/6 349,
26/6 375,-. Vanaf 4 au
extra hoogseizoenmog. Bi
kosten: Royal Class 40,
garantief. 15,-, adm.koi
ten 5,- Bel voor
FOLDER 040-460560
ENREIZEN camp./
I. bus v.a. 225,-.
ours 010-4142599
VR.
ons uitgebr. progr.
jus+app. v.a. 199
is+htl VP v.a. 279
142599 SGR/ANVR.
BRAVA TENT CO.
iping St.Antoni.
i-pers. voll. inger.
enten v.a. 280,-
stacaravans. tel./
60-31242, na 18 u.
COSTA BRAVA: El port d
la Selva; leuk vissersdoi
pal aan baai 25 m.
strand: 2,3 k. app. balkon
zeezicht; bezett.4 p. 585
p.p.p.w., 2e wk. 98,- p.
Alle prijzen incl. vliegtickel
REISGIERIG 02505-2090.
COSTA BRAVA: Selva t
Mar: rustiek spaans dorp
20 km.over de franse gren
2 km. van zee: 3,4 k. app
bezett. 4 p585,- p.p.p.w
2e wk. 98,- p.p. Alle pr
zen incl. vliegticket. REIS
GIERIG 02505-2090.
COSTA BRAVA: Cadaquei
Schilderachtig dorp, rust
gelegen hotel met moo
tuin met zwembad; L/0
pers. v.a. 835,- p.p.pt
2e wk. 347,- p.p. Alle pr
zen incl.vliegticket. REIS
GIERIG 02505-2090.
40LINOS t.h. van
>mf. inger. 4 pers.
08303-15406.
0 bus/autoreizen
perlage prijzen. Bel
itis folder. Alle prij-
bijv. Costa Brava:
279,-, mei 269,-,
l9,-,juli 339,-, aug.
sept. 299,-. Salou:
299,-, mei 279,-,
:9,-,juli 489,-, aug.
sept. 315,-. Tel.:
S884 lid SGR.
GIDS 10 dgn. hotel
ira HP april+mei
app. 199,- Beni-
itr VP mei ƒ319,-,
149,-. Boosten Bus-
d SGR 045-227777
BRAVA-Platja d'Aro
ig Internacional De
e, nog stacar. en
snten vrij t/m 23-7 en
03408-87369
Royal Class SNEL-
aar Benidorm. Vertr.
/mei 10/17 dg. Ho-
v.a. 279,- 479,-
Durs v.a. 200,-I!
Benidorm- Express,
1474. Lid SGR 2109.
DEL AZAHAR:
sim; op breed uitge-
strand gelegen 3*
joede keuken, L/O. 2
995,- p.p.p.w., 2e
147,- p.p. Alle prijzen
vliegticket. REIS-
02505-2090.
IG BENIDORM, incl.
ontb. diner in zr.
us. 20-24-27-31 mrt.,
4-17-21-24-28 apr.,
ini, juli. aug., enz. ied.
vr. 10/17 dg. VP
s Vegas v.a. 359/
NIEUW! Busretour
-p.p. REKRO REIZEN
010-4142233 SGR.
k BRAVA - Blanes.
tie-woningen te huur.
3 Reizen 050-415210.
COSTA DORADA: Garra
Op 10 km. v. Sitges en
km. v. Barcelona gelet
op het strand 2* hotf
kamers/badk., t.v., tel., ba
kon zeezijde L/O 2 p.
735,- p.p.p.w., 2e w
247,- p.p. Alle prijzen
incl. vliegticket. Rts>
GIERIG 02505-2090.
COSTA DEL AZAHA!
Alcoceber; 75 m. v.
strand in een klein gebcw
luxe 2,3,4 k.app., bij be
v. 4 p. 645,- p.p.p.w-..
wk. 75,- p.p. Alle pr®
incl.vliegticket. REISGIEI
02505-2090.
Aktieve rondreis CWnal
dgn 3995,- incl. vlieg»
vervoer, hotels etc. L
vertrekdata. ™tli
DJOSER 071-126400jSg
Avontuurlijke rondreis
donesie 23-34 dgn.
2795,- India/Nepal
dgn. v.a. 2795,; W
India 27 dgn. 25».'
'V-l en V-2 kwamen 1e vroeg
Door Theo Vincken
Uiteindelijk vermochten ook
de Geheime Wapens - de
laatste door Hitler-Duits-
land uitgespeelde troef
kaarten - het Derde Kijk
niet van de totale onder
gang te redden, laat staan de End-
sieg af te dwingen. De Vergeltungs-
waffen V-l en V-2 bleken in de ultie
me fase van de Tweede Wereldoor
log niet over de allesvernietigende
explosiviteit te beschikken die een
demonisch regime ze had toege
dacht. „Zelfs Hitier verloor zijn ge
loof in het door Josef Göbbels tot
zijn laatste ademtocht gepropageer
de 'wonderwapens' die mogelijk nog
een wending ten goede hadden kun
nen geven aan de bijna verloren
strijd," denkt historicus Dr. Dieter
Hölsken die een belangrijk deel van
zijn studie wijdde aan alles wat met
Duitslands geheime terreurwapens
samenhangt.
De 42-jarige geschiedkundige uit
Straelen, die een aantal jaren gele
den promoveerde op het proefschrift
Die V-Waffen: Entwicklung, Propa
ganda, Kriegseinsatz, mag zich in
deze dagen een veel geconsulteerd
specialist noemen. Hij wordt regel
matig gevraagd voor meewerking
aan televisie- en radioprodukties,
alsmede voor publikaties in kranten
en tijdschriften. Vorige week nog
verscheen er van zijn hand in de
Verenigde Staten een 352 pagina's
tellend boek V-missiles of The
Third-Reich, the V-l and V-2), waar
in hij voor de prijs van 49,95 de he
le ontwikkeling van Duitslands ter
reurwapens in tekst en vele niet eer
der gepubliceerde foto's weergeeft.
Een halve eeuw na dato - in maart
1945 werden de V-wapens door de
nazi's voor het laatst ingezet - kan
Dieter Hölsken een betrouwbaar
beeld schilderen van de eerste gelei
de lange-afstandsraketten, die zelfs
in de naoorlogse jaren nog lang met
een waas van geheimzinnigheid
werden omgeven. „En nóg ontdek ik
steeds nieuwe feiten," zegt de gepas
sioneerde wetenschapper, wiens
honger naar kennis op dit ene gru
welijke, maar ook wel fascinerende
aspect van de wereldbrand schier
onverzadigbaar is.
Een niet meer te tellen aantal uren
heeft hij geïnvesteerd in het door
ploegen van legerdagboeken. Hij liet
zich bij wijze van spreken opsluiten
in de belangrijkste militaire archie
ven van Duitsland, Groot-Brittan-
nië en de Verenigde Staten, en
spoorde talloze getuigen op die alles
van nabij hebben meegemaakt. Per
soonlijke ervaringen, privé-archief-
jes die hij ter inzage kreeg, vervol
maakten het beeld. „Maar," zo ver
wacht hij, „aan het speurwerk komt
vooralsnog geen einde, want nog
steeds leef ik met onbeantwoorde
vragen."
Onlangs nog moest de Straelenaar
zijn in jaren opgebouwde kennis ten
dienste stellen van de Explosieven
Opruimingsdienst, die in het dorpje
Eitorf op een volledig intakte V-l
stootte. Hölsken kan met een aan ze
kerheid grenzende precisie vertellen
waar het projectiel met bestemming
Antwerpen ooit moet zijn afge-
paar viej
Een V-2 op de lanceerinstallatie nabij Den Haag
vuurd. Ook voor niet exploderen van
het wapentuig heeft hij een plausi
bele verklaring.
„De V-l was zó geconstrueerd dat
de ontsteking van de springlading
pas na een bepaalde vliegafstand
werd geactiveerd, waardoor kon
worden voorkomen dat het tuig op
Duits grondgebied tot ontploffing
kon komen. Van het gevonden
exemplaar was de brandstoftank
nog geheel gevuld, wat er op wijst
dat het vrij kort na de lancering om
laag is gekomen."
D
M-W r
e ontwikkeling van de zoge-
i naamde V-wapens - een su-
I pergeheim oorlogsproject van
nazi-Duitsland - vond in eer
ste instantie plaats in Peenemünde
op het oostzee-schiereiland Usedom,
ver verwijderd van de bewoonde
wereld. De Luftwaffe (luchtmacht)
hield zich bezig met de V-l, ook wel
vliegende bom genoemd, terwijl het
Heer (landmacht) al vanaf 1936 on
der technische leiding van Wernher
von Braun 'sleutelde' aan de V-2,
een supersonische raket met een
springlading van 976 kilogram.
Hoewel de geallieerden er al vrij
vroeg na het uitbreken van de oorlog
lucht van kregen dat nazi-Duitsland
werkte aan geheime wapens, duurde
het toch nog vrij lang voor zij het
onderzoekscentrum Peenemünde op
de lijst van te bombarderen doelen
kwam. In de nacht van 17 op 18 au
gustus 1943 gooiden honderden
vliegtuigen hun bommenlast af,
waarbij met name de verblijven van
staf en technisch personeel - op die
manier wilde men belangrijke men
sen uitschakelen - het moesten ont
gelden. Inderdaad schoten enkele
kopstukken er het leven bij in, maar
óók honderden in barakken onder
gebrachte dwangarbeiders vonden
in de bommenregen de dood.
„Het moment voor dat bombarde
ment was slecht gekozen," meent
Dieter Hölsken, „want voor de Duit
sers betekende het een signaal dat
de geallieerden op de hoogte waren
van hun zorgvuldig gekoesterde ge
heimen in Peenemünde. Als de
luchtaanval in een later stadium
was uitgevoerd, zou de schade gro
ter zijn geweest. Nu week men voor
het testen van de raketten uit naar
Polen, terwijl de voorgenomen pro-
duktie van de projectielen werd ver
legd naar Nordhausen in het Harz-
gebergte, waar in een ondergronds
gangenstelsel de van her en der aan
gevoerde onderdelen werden geas
sembleerd tot de gevreesde terreur
wapens."
Het duurde geruime tijd voor Hitier
belangstelling kreeg voor de techni
sche gang van zaken rond het geld
verslindende geheime project. Een
desinteresse die met name gevoelens
van ergernis opriep bij Wernher von
Braun, de gedreven onderzoeker, die
de ontwikkeling van de raketten tot
zijn levenswerk maakte.
Hitier kreeg pas serieuze belangstel
ling voor de vergeldingswapens V-l
en V-2 toen Britse en Amerikaanse
bommenwerpers steeds vaker en
verder boven Duits grondgebied
verschenen, zonder dat de veelge
roemde Duitse luchtmacht daar iets
tegenover kon stellen. Waar de geal
lieerde luchtvloten vrijwel dagelijks
de grote steden tot doelwit kozen
voor hun bombardementen, bleek de
Luftwaffe gaandeweg niet meer in
staat de tegenstander met gelijke
munt terug te betalen.
Plotseling zag Hitier nog een kans
aan het strijdbeeld een miraculeuze
wending te geven. De raket als ver
geldingsinstrument. De ver reikende
V-wapens moesten op Londen wor
den gericht, teneinde daar dood en
verderf te zaaien onder civiele be
volking. Op die manier zou het wes
telijke front wel tot capitulatie wor
den gedwongen.
De fabricage van de vermeende su
perwapens V-l en V-2 kreeg de al
lerhoogste prioriteit. Het leger
moest de verdere ontwikkeling en
produktie van de raket, zo decre
teerde Reichsführer Heinrich Him-
mler, overlaten aan het elitekorps
van de SS, een beslissing waarmee
Wernher von Braun zich zeer geluk
kig prees. Want plotseling kwam al
les in een stroomversnelling.
Onder bevelvoering van SS-gene-
raal Hans Kammler werden tiendui
zenden dwangarbeiders en gevange
nen ingezet voor het in serie ver
vaardigen van raketten. „Deze men
sen moesten onder erbarmelijke om
standigheden in ondergrondse hal
len hun werk doen," vertelt Dieter
Hölsken niet zonder afschuw. „Naar
schatting twintigduizend van hen,
het juiste aantal is onbekend, heeft
deze satanische beproeving niet
doorstaan. Ze leefden weken, maan
den onder de grond, geen daglicht,
geèn frisse lucht, nauwelijks voed
sel. Een ware hel, waarover de SS
met niets ontziende wreedheid het
commando voerde."
Terwijl de vliegende armada's van
de geallieerden in het laatste oor
logsjaar met toenemende frequentie
en verhevigde kracht hun bombar
dementen op de Duitse steden voort-
zetten (Dresden: meer dan 35.000
doden in luttele uren tijd), bleven de
nazi-bonzen hopen op hun reddende
geheime wapens. Josef Göbbels, mi
nister van propaganda, zinspeelde
in zijn met demagogie doordrenkte
redevoeringen bij herhaling op het
allesvernietigende vermogen van V-
1 en V-2, en nog een of twee andere
tereurwapens, hetgeen vele Duitsers
sterkten in hun overtuiging dat de
strijd nog niet verloren was.
Een psychologische oorlogsvoering
die niet alleen het gehersenspoelde
volksdeel, maar zelfs doorgewinter
de vechtersbazen van generaals tot
het allerlaatste moment deed gelo
ven in een voortbestaan van het
Derde Rijk, voor vele vermetelen een
reden zich tot hun laatste ademtocht
te blijven verzetten tegen de opruk
kende Russische, Britse en Ameri
kaanse legers.
„Behalve in eigen land," weet Dieter
Hölsken, „hechtten ook bij de gealli
eerden velen geloof aan de onheil
spellende boodschappen van Göb
bels, van wie men zich in gemoede
kan afragen of hij bij het uitspreken
van zijn ophitsende redes de hoop
zelf al niet had opgegeven. Het kan
bijna niet anders of hij moet tegen
beter weten in hebben gepraat.
Maar een volksmenner als Göbbels
kon natuurlijk moeilijk zeggen: onze
raketten functioneren niet. Van Hit-
Ier is bekend dat-ie ('Daarmee kun
nen we de oorlog ook niet winnen,'
zou hij zich ooit hebben laten ont
vallen) al in een vroeg stadium zijn
vertrouwen in de zogenaamde Wun-
derwaffen had verloren."
Niettemin richtten de V-l en V-2 in
de laatste maanden van de oorlog in
de steden Antwerpen en Londen - de
hoofddoelen van de Duitsers - nog
geweldige verwoestingen aan. On
der de burgerbevolking vielen er ve
le slachtoffers als gevolg van deze
gruweldaden, want anders kan men
deze raketaanvallen niet noemen.
Maar het aantal slachtoffers woog
niet op tegen de doden die er vielen
tijdens de op Duitsland gerichte
'conventionele' luchtaanvallen van
de geallieerden.
De V-l deed denken aan een onbe
mand vliegtuigje met een lengte van
bijna acht meter en een spanwijdte
FOTO'S ARCHIEF DE STEM
van iets meer dan vijf meter dat
werd aangedreven door een boven
het staartvlak bevestigde straalmo
tor. Deze vliegende bom met een ex
plosieve lading van 830 kilogram
kon een snelheid van 650 kilometer
per uur bereiken en had een reik
wijdte van om en nabij 350 kilome
ter.
„Het infernale geluid waarmee dit
projectiel zich door het luchtruim
voortbewoog was angstaanjagend,"
aldus Dieter Hölsken, „maar de vele
technische mankementen deden het
geregeld voortijdig naar beneden
komen, voor de nazi's reden de vas
te, meters lange lanceerschansen op
Nederlands grondgebied aan te leg
gen. De springkop van de V-l -
noem dit wapentuig maar de voorlo
per van de latere kruisraket - werd
geactiveerd boven het doel, waar
door als gevolg van de luchtdruk een
kleine woonwijk volledig in puin
kon worden gelegd. Maar de gealli
eerden ontwikkelden mettertijd een
voortreffelijk afweersysteem, waar
door dit relatief langzame tereurwa-
pen met snelle vliegtuigen en lucht
doelgeschut kon worden onder
schept. Liefst negentig procent van
de V-1's kon worden afgeschoten."
Anders was het met de V-2, een su
personische raket met een actieradi
us van 320 kilometer, die een snel
heid kon bereiken van meer dan
5500 kilometer per uur. Gelanceerd
vanaf Nederlandse bodem naar een
hoogte van dertig kilometer, over
brugde het tuig in nauwelijks vier
minuten de afstand Den Haag-Lon-
den. Een fractie van een seconde
vóór het inslaan lag de snelheid nog
rond de 3500 kilometer per uur. Eer
men kans kreeg zich in veiligheid te
stellen, was het te laat.
„Honderden V-2-raketten heb ik
vijftig jaar geleden vanaf Hollandse
bodem helpen lanceren," vertelt
Curt Kummer, een 77-jarige gepen
sioneerde ingenieur uit Mettmann.
„Gedwongen," voegt-ie er snel aan
toe, „want ik moest in dienst. Nee,
nee, geen SS-eenheid. Ik behoorde
toe aan artillerie-regiment 485, dat
in de laatste fase van de oorlog in de
omgeving van Den Haag was gede
tacheerd, nadat hij eerst een jaar op
de testbasis Peenemünde en in Polen
werkzaam was geweest."
Contact met de Nederlandse bevol
king was vrijwel uitgesloten. „Wij
behoorden tot een geheim onder
deel. Aan sabotage durfde je niet
eens te denken. Ooit heb ik wel eens
benzine afgestaan voor een ambu
lance. Ook heb ik iemand een radio
gegeven. Ik moet er niet aan denken
wat er zou zijn gebeurd als ze mij
daarmee hadden gepakt."
Als technisch ingenieur werd Curt
Kummer op 25-jarige leeftijd 'weg
geplukt' bij de Junker-vliegtuigfa
briek om te worden ingezet bij ge
heime V-wapens project. „Ik droeg
mede-verantwoordelijkheid voor
het uittesten van de raketmotoren,
aangewezen door Von Braun zelf.
Als specialist op dit vlak kwam ik
ook in Nederland terecht. Een span
nende tijd, want dagelijks waren ge
allieerde jabo's (jachtbommenwer
pers) naar ons op zoek. Maar door
onze mobiliteit waren we moeilijk
op te sporen. Vaak zaten we in het
Haagse Bos, vlak bij dat paleis. Voor
het in stelling brengen en lanceren
van een raket benutten we meestal
een kruispunt van twee wegen, een
paar vierkante meter volstonden."
Iet het tanken van de veertien
meter lange raket (diameter
1,65 m) was ruim een uur ge
moeid. „Vier kubieke meter
vloeibare zuurstof, vijf kubieke me
ter alcohol, 80 procent waterstof
peroxide en kaliumpermanganaat,"
herinnert hij zich de bestanddelen
van de brandstof nog. „Voor het lan
ceren van een raket waren dertig
man nodig. Uitermate moeilijk was
het instellen van het gyroscopische
besturingssysteem, want gedurende
de vlucht wilde de raket nog wel
eens afwijken van de gewenste rich
ting."
„Aanhangers van nazi-Duitsland
beweren wel eens dat Hitier te laat
de beschikking kreeg over de V-Waf-
fen, waardoor hij de nederlaag niet
meer kon afwenden. Zelfs in gealli
eerde kringen dachten en denken
vele mensen er zo over," aldus Die
ter Hölsken. „Maar ik beweer het te
gengestelde. Hitier kreeg de wapens
te vroeg. Het was bij de toenmalige
stand der techniek absoluut uitge
sloten trefzekere raketten te produ
ceren, waar men nu scuds met feno
menale precisie op militaire doelen
kan laten neerkomen. De V-l en V-2
dienden slechts als terreurwapens."
Gezien vanuit die optiek moet ra-
ketdeskundige Wernher von Braun
als een oorlogsmisdadiger worden
aangemerkt. Hölsken: „Natuurlijk.
Als onderzoeker wist-ie beter dan
wie ook dat de raket tegen de bur
gerbevolking werd ingezet. Hij
droomde van de maan, een doel dat
alle middelen heiligde. Na de oorlog
is hij de dans ontsprongen, omdat
hij zich met nog een honderdtal
technici door Amerikanen krijgsge
vangen liet nemen. Hij zag daar mo
gelijkheden zijn ideeën over ruimte
vaart verder te ontwikkelen."
Dr. Dieter Hölsken - 'ik zou die man
graag eens in levenden lijve hebben
ontmoet' - heeft onlangs nog een ge
heim over Von Braun weten uit spit
ten. Hij zag in de militaire archieven
een gerucht bevestigd: Von Braun
was SturmbannfÜhrer van de SS.
„De Amerikanen moeten dat hebben
geweten."
Een V-l onderweg naar zijn doel.