Badmode om in te lijsten YERGIC 3UIS De kunst van het aankleden PEN HUIS Invloeden bovenmode zijn duidelijk merkbaar IM HUIS DAGEN ETIEK ELRO OETIEK ELRO j EET wijzer Een dagje Amsterdam (2) N 10.00-17.00 UUR Sog nooit was het aanbod lipsticks zo groot als nu JAAR/ZOMERKOLLEKTIE I da overige accessoires. Stijl, I lep* bet om. Aankleden - I -if.S fatten, opdoffen, uitdos- kost vanaf nu weer tijd. SURPLUS VOORJAARSMODE E2 ENEN ERKLEDING -• en alle produktinformatiel haarverzorging AL 40 JAAR HAARTJE DE VOORSTE - KOEWACHT DE - AXEL )E - HULST lialon Figaro en irtens Koewacht DE BUITENDIJK Dijkhuis VRIJDAG 17 MAART 1995 Badmode gaat steeds meer een eigen leven leiden. Maar daarbij zijn wel de elementen van bovenkleding te zien. Versace ontwierp badkleding die bijna te mooi is om te dragen. Karl Lager- feld koos voor strak gesneden en zon der frutsels. Maar de nieuwe vrouwe lijkheid speelt in de collecties een hoofdrol, ook in die van de grotere badmode-f abrikanten. 1st - Tel. 01 140-12937 aas - Tel. 03/7781606 .mbadpakkenshow beleven als m droom, waarbij duizend toe- Jïouwers betoverd raken van de Woonde modellen? Dat lijkt ab- Ll en niet van deze wereld, lïh gebeurde dat toen Gianni psace zijn badpakken presen ile. ikoos hij om er mee te pron- ,ook wel de prachtigste lijven wereld, zoals dat van Naomi apbell. i uitvinder van de perfecte ba- ivan elegantie en sensualiteit voor komende zomer het orset als inspiratie- gebruikt voor romantische ten met fladderende vlin- bloemen op een witte on- id. )'n badpak zou het goed doen in a lijstje, daar is het mooi ge- «g voor en - wanneer het dan licht moet - ook wel geschikt om Ie: eenmalig mee in een of ander p vakantie-oord te paraderen. FOTO PETER ST1GTER Dit juweeltje, dat een klein ver mogen kost, is minder geschikt voor een duik in een chloorbad. Voor de Fendi bad-collectie had Karl Lagerfeld wat grapjes be dacht. In een van de bikini-slip jes is via een doorzichtig plastic driehoekje een stukje van de buik te zien. Op dat stukje plastic is net boven de haargrens een vro lijk zonnetje getekend. Daar moet lang over nagedacht zijn, maar het resultaat ziet er uit als of hier een kinderhand de oranje viltstift heeft gehanteerd. Voor deze collectie ontwierp La gerfeld alleen maar hoog opge-, sneden tweedelige badpakken die in zijn geheel als een geometri sche vorm is opgebouwd. Ont staan, zoals hij zelf zegt, uit een beweging van gekleurde strepen. Voor zijn vlakverdeling gebruikt hij dan ook alleen maar primaire kleuren. Het bovenstukje van de bikini heeft bijvoorbeeld een gele en een rode cup, terwijl de schou derbanden en diagonaal lopende maagbanden groen van kleur zijn. Het slipje is dan weer in blauwe en zwarte vlakjes ver deeld. De badpakken van Lagerfeld zijn kunstwerkjes vol humor. Strak gesneden en zonder frutsels. En in vergelijking met die van vorig jaarzijn ze zelfs a-sensueel te noemen. Toen waren ze zo ero tisch getint dat de Fendi-zusters - tegen Lagerfelds wil in - een aantal pornosterren als manne quin lieten opdraven. Hoewel badmode steeds meer een eigen leven gaat leiden, zijn de invloeden van de bovenkleding duidelijk merkbaar. De Neder landse ontwerpster Marielle Bol- ier brengt wat glamour-elemen- ten aan. Ze gebruikt satijnach tige lycra in zwart, zilver en brons en haar bikini's en badpak ken in uni versiert ze met con- trastkleurige biesjes. Transparantie blijft bij haar col lectie belang rijk. Want naast de mo delletjes van materialen die de zon on gehinderd doorlaten, past ze nu ook doorschijnen- C&A. de tule toe. Bijvoorbeeld bij een zogenaamd 'dubbel' badpak: over het satijn zit dan nog een laagje tule. Kenmerken van de 'nieuwe vrou welijkheid' - zoals het benadruk ken van de boezem - ontbreken evenmin in de collecties van Twe- ka en Beachlife. Opvallend is dat bij de twee-deligen geen tanga's meer voorkomen. De broekjes la ten de navel vrij maar reiken aan de zijkanten bijna tot aan de tail le. Ze blijven hoog-opgesneden om benen optisch te verlengen. Bij een groot aantal badpakken is veel aandacht geschonken aan aan mooie decolleté-lijnen. Om de borsten voller te doen lijken zijn ze gevat in voorgevormde cups of worden op zijn minst on dersteund door een beugel. Enkele jaren zeventig-modelle tjes, waarbij zowel het behaatje als het broekje uit driehoekvor- mige lapjes met koordjes bestaat, zijn veloursachtig en in uni ge voerd. Eveneens in uni zijn de tri cot badpakken. Deze hebben sprekende kleuren, zoals fel geel of lavendelblauw, en zijn vaak afgewerkt met zulke mooie steek jes, zodat ze ook als topje niet misstaan. Wat dessins betreft is er een uitgebreide keuze uit gra fische, romantische of exotische prints. Zowel pastels, vage tinten en knalkleuren zijn verwerkt. Voor de shorts en slipjes voor mannen zijn de uitbundige kleu ren en opdrukken aangepast aan de vrouwencollecties. De industrie speelt goed in op de verhoogde belangstelling voor de badmode. Nu de winkeliers nog. Zij kopen jammer genoeg alleen mooie spulletjes in voor de zo mermaanden en vergeten dat de consument ook in andere seizoe nen wel eens zin kan hebben in een nieuwe badpak. \7i ^i I I i - 19.30 U. lie zaal. naart, zaterdag 25 maart en zon- 3 26 maart houden wij genot van een drankje kunt u ve e koper weer een leuke attentie. Graag tot ziens astr. 10 - st. Jansteen - 01140-13650 (Demode lijkt de cocooning voorbij. jHethuis is nog steeds de veilige bun- ter, maar niet langer hermetisch afge sloten van de buitenwereld. Huispyja- ma's verdwijnen in de kast. De sloffen onder het bed. We ontvangen weer mensen en gaan naar buiten, het café uit eten. En voor die gelegenheden kleden we ons weer, met alles erop en eraan. Mooie make-up, een geurtje of after-shave, een das, een ketting. Aan kleden wordt een kunst. Door Jetty Ferwerda li mannentijdschriften staat het log weieens vermeld bij foto's tost de namen van de fotograaf 0i stylist: 'Grooming, mr X'. Het is degene die het mannelijke mo ra onder handen heeft genomen 0,1120 perfect mogelijk voor de I oamera te verschijnen. I ™J of zij heeft 'm geknipt en ge- I ®oren, geschminkt, z'n nagels I 'Igfwerkt etcetera. De nieuwe - f!1 et keurig nette af - mode, I X* ^1 wat grooming met mee. Want bij een net pak, °ort een dito uiterlijk. I '1 wouwen gaat het nog iets I n .r: daar moeten alles onbe- sPelijk zijn: niet alleen de ma- I kn"U')' maar °°k de bijpassende T ho1?n schoenen, handschoenen, Optutten, dat is iets voor prinsen K] Presessen, rijke weduwen, siirif dn of dandy's- Zoals die iil (e.chtSenote van een Duitse rik» die steevast de Pa- J ecoutureshows bezoekt in wit I schnfV llurkje, kanten hand- tie 0 een kant<m parasolle- s„l en Wlt kanten handtasje en ju?k m dezelfde stof als haar I **ee' dat is niets voor ons soort mensen. Een spijkerbroek en T-shirt is genoeg. Of een legging met slobber- hemd. Of een modderkleu- rig, vormeloos kostuum. Zo lang het maar onopvallend is en niet te veel tijd kost. En zolang het bij de huidige mode past. Want met de heropleving van het kos tuum, vooral onder jonge mannen, en de terugkeer van het mantel pakje komt het begrip op tutten terug. Als het ware een grote ver kleedpartij waarin je jezelf kunt laten gaan. Jean Paul Gaultier. De verplichte nummers voor vrouwen ruiken naar de jaren vijftig: een hoed, handschoenen, een handtas, voile sjaal, bijpas sende schoenen. Ontwerpers kie zen voor een dresscode en dat be tekent dat alles zo'n beetje op el kaar afgestemd moet zijn. Geluk kig kan iedereen dat naar eigen inzicht doen. De keuze in acces soires is zeer uiteenlopend. Van kleine lakleren handtassen in te re pastels tot zilverkleurige rug zakjes. Van pastelkleurige lak schoentjes tot stevige, linnen en kellaarsjes in écru of wit. Hoge FOTO PETER STIGTER hakken zijn terug. Het smalle ceintuurtje verschijnt weer om de taille bij mantelpakjes en rokjes. En de parelketting, tuttigheid ten top, kan opnieuw uit de doos. De cosmetica-merken spelen in op de behoefte aan uiterlijk ver toon. Nog nooit was het aanbod lipsticks zo groot als nu. Verbe- Chanel terd en langer houdbaar op de lippen. Maar ook in nagellak hebben de merken flink geïnves teerd, want nagels zijn weer te rug als we Chanel moeten gelo ven. De make-up is transparant en subtiel van karakter, dus geen dichtgeplamuurde gezichten of bont-en-blauwe ogen. Goud is de belangrijkste kleur. Op de ogen, maar ook glinsterend in lipstick en rouge. Pastels zijn eveneens nadrukkelijk aanwezig. Het haar is lang, opgestoken of in vrolijke krullen. Mannen maakten zich al langer druk om bijpassende accessoires. Tenminste, zij die gewend zijn een kostuum te dragen. Want sokken, overhemden, dassen en schoenen moeten immers bij het pak passen. Maar ook hier mag alles het komend seizoen wat fri voler en eigenzinniger. Niet ai- leen vrouwen mogen zich optut ten, mannen ook. Het begint al bij het haar. Kort geknipt is het credo, lang haar is uit. Aan ma ke-up hoeven mannen niet te denken, al gaf Jean Paul Gaultier een paar suggesties: glitternagels en glitter in sikjes, snorren en wenkbrauwen. Dassen horen bij het kostuum als daar een hemd met kraag bij wordt gedragen. Stripdessins zijn passé, de weg is dit seizoen vrij voor dassen met fifties-prints en - FOTO KARL LAGERFELD kleuren als vaal roze, groen en blauw. Maar ook de Engelse clubdas - met de bekende strepen - is terug. Wie per se gekke plaat jes wil, kan terecht in de collectie van Paul Smith: effen dassen met in het breedste gedeelte een fo toprint van Hollandse bollenvel den. Het kan ook soberder: brede stropdassen in effen zijde. De sokken volgen eigenlijk dezelfde weg als de dassen, kleine dessins en jaren-vijftiginvloeden. Wie niet durft, houdt het bij één kleur. Herenschoenen zijn sportief of elegant. Met stevige stappers voor lange wandelingen of bij de populaire survival-stijl. Slanke, puntige modellen voor onder het pak, maar enkelhoge modellen met gespen kunnen ook. De nieuwe geuren die dit seizoen worden geïntroduceerd, moeten het wereldse en verfijnde karak ter van de huidige man onder strepen. Zoals daar is Safari van Ralph Lauren, een warme, krui dige en houtachtige geur. Of Es cape van Calvin Klein: fris en sensueel. Maar ook Sud Est van Romeo Gigli is voor de nieuwe man gecreëerd: exotisch en warm. Een succesnummer is L'Eau d'Issey pour homme van Issey Miyake. De geur van water, met elementen van citrus, mus kus en sandelhout. Er staan bij ons op de dijk weer een stel hui zen te koop. varië rend van piepklein tot behoor lijk groot. De prijzen weet ik niet exact, maar neem maar van mij aan dat die er mogen wezen. Onder de twee ton koop je hier niets meer. Voor dat bedrag kun je een niet geï soleerd dijkhuisje kopen, met een minuscuul tuintje. Een popperig pandje voor een jong stelletje, dat nog zin heeft in veel trappen lopen en dat voorlopig niet aan kinderen denkt. Bovendien moeten de bewoners niet al te lang zijn, anders stoten ze voortdurend hun hoofd in de tot slaapka mer gebombardeerde zolder. Maar ja, welk jong stel heeft er nou twee ton te besteden En dan komen de 'kosten koper' er nog bij. En toch, hoewel de huizen niet meer zo snel van eigenaar verwisselen als drie jaar geleden, zal ook voor dit pandje wel weer een koper op dagen. Dijkhuisjes zijn gewild. Aan de ene kant kan ik die trend wel toejuichen. Ons dijk huis is de afgelopen jaren al leen maar in waarde gestegen. Toen we het kochten, ver moedden we al wel dat we er niet slechter van zouden wor den, al moest je toen wel met veel fantasie door de puinzooi heen kunnen kijken. Maar nu, na een fikse verbouwing, zou den we er flink aan kunnen verdienen. En als we nog een keer de buitenkant op zouden knappen, wordt dat alleen maar beter. Het oog wil ook wat. Kopers gaan vaak af op een eerste indruk: ze vallen voor een huis of niet. Zo heb ik wei eens gehoord dat je, als je een potentiële koper rondleidt, moet zorgen dat in je huis de geur van versgebakken brood hangt. Schijnt goed te werken op de 'koopklieren'. Een lief tallig dijkhuisje roept zodoen de meer emoties op, dan een, wellicht veel comfortabeler, maar simpele premie-A-wo- ning in een rijtje. Aan de andere kant is het na deel van die trend, dat de dijk steeds meer bewoond wordt door kapitaalkrachtige men sen van buitenaf. Voor de oor spronkelijke bevolking is een dijkhuis bijna onbetaalbaar aan het worden. De sfeer op de dijk verandert daardoor. In plaats van koeien en trekkers staan er nu dure old-timers in de verbouwde stal en opeens klinken er protesten tegen het Door Mariëtte Mulkens zware landbouwverkeer op de dijk. Die ontwikkeling hebben de 'echte' dorpelingen voor een deel aan zichzelf te dan ken. Jarenlang hebben zij de karakteristieke schoonheid van dijkhuizen niet willen zien. Ze vonden die dingen alleen maar onhandig. Toen twintig jaar geleden de eerste 'stad sen' huizen op de dijk kochten, lachte het hele dorp ze uit, om dat ze daar zoveel geld aan be steedden. Nu kunnen die eerste kopers een veelvoud vragen voor hun huizen en sommigen hebben dat ook gedaan. Wat je ook vaak ziet, is dat de oorspronkelijke dijkbewoners absoluut geen oog hebben (of hebben gehad) voor de unieke aspecten van hun huizen. Kel ders zijn zonder pardon volge stort met puin, oude boom gaarden bijna allemaal gekapt, er zijn verbouwingen gepleegd waar je ogen soms pijn van doen en rekening houden met het unieke uitzicht over de polders was er al helemaal niet bij. Er zijn huizen waar het raam uitzicht biedt op een blikken schuur in plaats van op de weidse akkers erachter. Soms zelfs zit aan die kant sim pelweg een blinde muur. En hoe vaak er niet tegen ons gezegd is dat wij ons perceel moeten ophogen, zodat het 'mooi recht' wordt Wij vinden dat juist grappig, dat aflopende dijktalud. maar dat is voor sommige dorpelin gen onbegrijpelijk. 'Daar kan je niks mee beginnen' is de re denatie. Alles moet egaal zijn. Nu de prijzen zo gigantisch zijn gestegen, zien de mensen van hier wel de waarde in van een authentiek dijkhuis, maar begrijpen doen sommigen het nog steeds niet. „Het is een mooi huis, hoor," zei iemand eens een keer tegen ons, „maar het blijft een dijkhuis, hè." Inderdaad. De Noordermarkt in Amsterdam, tien minuten lopen van het Cen traal Station, is sinds enkele jaren op zaterdag vrijgemaakt voor een grote boerenmarkt. Uit het hele land komen boeren met bio logische produkten naar de stad waar een groot publiek is voor milieuvriendelijk geteelde, maar vooral smakelijke groentes. Op de markt vind je de lekkerste Hollandse geitekazen, kakelver se eitjes, zacht geurende cosmetica op basis van kruidenextracten en natuurlijk verse en gedroogde kruiden. De produkten op de markt zijn misschien iets duurder dan de massaprodukten in de supermarkt, maar wat wil je. Boerenmarkten zijn er ook in Utrecht en Nijmegen, terwijl de plannen voor een boerenmarkt in Den Bosch en Tilburg in een vergevorderd stadium verkeren. Iedere zaterdag vind je op de boerenmarkt in Amsterdam shiitake-kweker Tom de Koek uit Ruinen, een plaatsje tussen Meppel en Hoogeveen. Als enige teler in Europa, zo vertelt Tom, leeft hij uitsluitend van de kweek van shiitake. Vanzelfsprekend zijn de paddestoelen onbespoten (dus vrij van de in Nederland verboden methylbromide waarmee de uit China geïmporteerde paddestoelen zijn bespoten om ze te vrijwaren van motten). In zijn kraam vind je naast andere verse paddestoelen die Tom betrekt van collega's, ook een rijke keur aan gedroogde paddestoelen (bosmelange, eekhoorntjesbrood etc). Die haalt hij zelf uit Frankrijk, op de boerenmarkt die 1 keer per jaar in de Au- vergne wordt gehouden. De gedroogde paddestoelen, aldus Tom, komen uit een schoon na tuurgebied. Vanaf de lente zal Tom weer eikenhoutenstammetjes verkopen met broed van shiitakes. Dagelijks kun je van die stam metjes je eigen verse paddestoelen snijden in je eigen keuken. Shiitakes zijn vlezige paddestoelen, voor allerlei doeleinden ge schikt, kort gebakken bij vlees, roergebakken met groentes, of in een soep. Bij de kweker op de Noordermarkt kun je ook shiitake- poeder kopen, waarmee je een krachtige paddestoelenbouillon kunt toveren. Voor vier personen Voorbereidingstijd: 10 minuten Kooktijd: 30 minuten 250 gram verse shiitakes, 100 gram roze Noorse garnalen, 1 ui in ringen gesneden, 1 theelepel shiitakepoeder (desgewenst), 3 worteltjes, 1 prei, 1 liter bouillon (vers getrokken van groente, kip of snel gemaakt met blokjes), 2 takjes selderij. Zet de bouillon op met 1 eetlepel shiitakepoeder en de in dunne ringen gesneden ui. Snij de paddestoelen in dunne repen en laat ze 25 minuten zachtjes koken in de bouillon. Snij ondertussen de groentes: de worteltjes in luciferdikke stokjes, de prei in uiterst smalle reepjes en de selderij zo fijn als je kunt. Vijf minuten voor het opdienen worden de groentes en de garna len even kort meegekookt. Garneren met selderij. Een echt voor- afsoepje, lekker voordat je rijst met een geroerbakte groente en eventueel wat gegrild vlees eet. Eindredactie: Wim van Leest Vormgeving: Paula Pols f

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 27