Ander lichaam geven aan je geest' BOEKENLEGGER KINDERBOEKEN de stem Patrick Modiano: een foto uit het verleden Jeugdboek Anne Provoost wint twee grote prijzen Intense Spaanse herinneringen van Munoz Molina Boekenmarkt Turfschip wil jaarlijkse traditie worden Pver Indianen, piraten en nachtelijk gespuis peStem BOEKENGIDS 'De vriendschap' van Connie Palmen overtuigende ideeënroman D Noordervliet in Groningen Deltamapje van Ab Sok Het fysiek beeld van Caro VRIJDAG 17 MAART 1995 Door Marjan Mes Heden en verleden, herinnering en verbeelding schuiven weer in genieus over elkaar heen in de korte roman Hondelente van Pa trick Modiano (1945). De obsessie met het verleden, met name de periode rond de Tweede Wereld oorlog, die hijzelf niet bewust heeft beleefd, is een constant ge geven in het werk van deze Fran se (en joodse) auteur. Een teruggevonden foto kan plot seling de herinnering op gang brengen, hoewel het meer een kwestie van verbeelding is, om dat het geheugen na jaren de kij ker meestal in de steek heeft ge laten. Het is een favoriet thema van deze thriller-achtige auteur, ook nu weer in Hondelente. De ik-figuur, die zich gaandeweg als de schrijver zelf zal ontpop pen, vindt een foto terug waar hij en zijn toenmalige vriendin op staan. Een foto uit 1964 gemaakt door ene Francis Jansen. Als 19- jarige raakte hij sterk onder de indruk van deze raadselachtige man, een fotograaf die nog met de vermaarde Amerikaanse foto graaf Robert Capa had samenge werkt en die als jood in het con centratiekamp Drancy had geze ten. Nadat de 19-jarige ik-figuur sa men met deze Jansen diens foto archief had geordend, verdween Jansen spoorloos. Dertig jaar heeft de schrijver niet meer aan hem gedacht, maar nu raakt hij plotseling weer geintrigeerd door de onvolledige herinneringen aan de man. Is het de hondelente van 1992, die aan die lente van 1964 doet denken of de teruggevonden foto? Tijdens zijn speurtocht naar het verleden ontdekt hij nieuwe ver banden zonder dat het raadsel Jansen kan worden opgelost. Een vriendin van Jansen, Colette Laurent, blijkt ook een vriendin van de ouders van de schrijver te zijn geweest en in toevallige Patrick Modiano FOTO MEULENHOFF voorbijgangers worden andere bekenden van weleer herkend. Maar zijn ze het ook? Bij Modiano volgt daarop geen antwoord want zijn romans zijn geen echte thrillers met een ont knoping, maar ingenieuze varia ties op het thema van de relatie tussen verleden en geheugen. In een kale, maar zeer trefzekere taal wordt een raadselachtige sfeer opgeroepen, die zich hier vooral richt op het gegeven van de fotograaf wiens werk nog be staat terwijl hij zelf afwezig is. Hondelente markeert Modiano's toenemende versobering en zal vooral de liefhebbers van zijn ty pisch Franse, koel onderzoeken de stijl aanspreken. De vroege werken, zoals de met de Prix Goncourt onderscheiden roman De straat van de donkere winkels waren intrigerender in hun be schrijving van een duistere sche merwereld vol labyrintische lo- katies en dubieuze figuren. Hondelente is opnieuw helder en exact vertaald door Edu Borger, die hiervoor een werkbeurs van de Stichting Fonds voor de Lette ren ontving. Patrick Modiano: 'Hondelente'. Uitg. Meulenhoff, prijs 29.90. De Vlaamse schrijfster Anne Pro voost (30) wil geen vrijblijvende boeken schrijven. Haar romans zijn er voor het leesplezier, dat is zeker. Maar ze moeten ook ergens over gaan. Vijf jaar geleden de buteerde ze met een roman over seksuele kindermishandeling, Mijn tante is een grindewal. Het boek kreeg in België twee prijzen voor jeugdliteratuur. Vallen, haar tweede roman, gaat over racisme. Voor het boek, be stemd voor 14-jarigen, ontving ze vorige week in Amsterdam de Woutertje Pieterse Prijs van 25.000 gulden en kort daarna ook in Brussel een Gouden Uil in de sector kinder- en jeugdliteratuur (40.000 gulden). Het boek is bedoeld als waar schuwing tegen extreem-rechts, vertelt Provoost aan haar Ant werpse keukentafel. De schrijf ster woont vlak bij het Centraal Station, in een wijk met veel bui tenlanders. Op straat ziet ze hoe haar zwarte en gesluierde buurt genoten een andere behandeling krijgen dan zij. Racisme speelt zich letterlijk voor haar deur af. 'Ken uw vijand' is haar motto. „Door jongeren te laten zien hoe een neo-nazi spreekt, hoopt ik ze te waarschuwen tegen elk bruin- denken." De opkomst van het Vlaams Blok, dat in Antwerpen bij de verkie zingen 24 procent van de stem men behaalde, vormde geen di recte inspiratiebron. „De eerste versie schreef ik in 1991, vóór de verkiezingen. Maar de actualiteit inspireerde me natuurlijk wel. Ik zag, vooral na de val van de Muur, de opkomst van extreem rechts in Duitsland, ik hoorde Le Pen in Frankrijk." Vallen is het verhaal van de 16- jarige Lucas die met zijn moeder vakantie viert in het huis van zijn kort daarvoor gestorven grootva der. In het dorp doen praatjes de ronde over het oorlogsverleden van opa. De puber weet niks van die verzwegen gebeurtenissen. Terwijl hij achter de waarheid komt, raakt hij in de ban van neo-nazi Benoït. „Word niet zo als je grootvader", waarschuwt zijn moeder nog vergeefs. Het boek vertoont volgens de jury van Woutertje Pieterse Prijs trek ken van een klassiek noodlot: traag, maar onontkoombaar gaat het op het huiveringwekkende slot aan. Provoost verhaalt 'zon der gepreek, zonder terechtwij zing, zonder moralisme', stelt het juryrapport ook. Het doet haar genoegen dat de roman ook volwassenen aan spreekt, want dat is met zo'n on derwerp niet gemakkelijk. „Een volwassen lezer staat óf aan mijn kant - en dan leert hij niks van mijn boek - óf hij is extreem rechts en dan wil hij zijn mening toch niet herzien. Dat is eigen aan mensen met extremistische ideeën." Jongeren daarentegen staan nog open voor nieuwe op vattingen. „Misschien zijn er een paar die door dit boek hun me ning vormen." Bezig zijn met 'de problemen van de wereld' kreeg Provoost van huis uit mee. De komst van haar kinderen versterkten dat gevoel misschien alleen nog maar. De oudste is bijna twee; de jongste vier maanden. „Daardoor besef je nog meer dat je een vuist moet maken. Dat je niet later tegen ze hoeft te zeggen: 'Ik heb er niks aan gedaan'." Lichtvoetige boe ken kan ze daarom niet schrijven. Ze wil er haar tijd ook niet aan besteden. Haar volgende boek - in haar hoofd al klaar - zal gaan over de Afrika-moeheid. Voor veel men sen is dat continent afgeschreven. Ze zijn het beu geld over te ma ken zonder dat het iets lijkt op te lossen. Provoost gokt dat het vol gend jaar in de boekwinkel ligt, maar het kan ook langer duren, want de toekenning van de twee prijzen bezorgt haar faalangst. Dat overkwam haar ook na haar eerste roman. Ze was 'plots om hoog gebombardeerd'. Het schrij ven kostte daarna veel moeite. Uiteraard is Provoost blij met beide prijzen. „Dit geld betekent dat ik kinderopvang kan betalen, iemand kan huren om thuis te poetsen en te strijken, en m'n deeltijdbaan kan halveren." Door Johan Diepstraten Het eerste deel (pag 9-123) van De vriendschap van Connie Pal men is zeer matig, het tweede deel (pag 125-220) aanmerkelijk beter en deel drie (223-312) is fabuleus goed. Het is opvallend dat de literaire kritiek - op basis van drukproeven razendsnel met haar oordeel - een unanieme mening heeft over de afzonder lijke delen, maar dat het totaal oordeel over de roman telkens weer anders uitvalt. Wie de nadruk legt op deel 1 waarin de tienjarige Kit terug kijkt op haar vriendschap met Ara, is teleurgesteld. Wie onder de indruk is van het slotgedeel te, waarin de dertigjarige filoso fe Kit de vriendschap evalueert, vergoelijkt de eerste honderd pagina's. De vraag of De vriend schap een goede roman is, kan eenvoudigweg niet met ja of nee worden beantwoord, omdat de drie delen naar inhoud en vorm onvergelijkbaar zijn. De vriendschap ontwikkelt zich tot een filosofisch betoog dat aansluit op haar debuutroman De wetten (1991). Daarin ont moet Marie Deniet zeven man nen die hun kennis aan haar doorgeven in de hoop dat ze be ter begrijpt hoe de wereld in el kaar steekt. De filosoof onthult haar de belofte van Nietzsche: wie de kunst van het denken eenmaal beheerst, wacht de hoogste vorm van geluk. Dat is één van de belangrijkste thema's van de nieuwe roman. Consumentengids Catherina ('Kit') Buts, hoofd persoon van De vriendschap, weet na verloop van tijd waar alles om draait. 'Zie de filosofie maar als een soort consumen tengids. Eeuwenlang al doen fi losofen niets anders dan het aanprijzen van ontastbare goe deren, van het goede, het schone en het ware, en ze doen dit pre cies als andere reclamemakers: ze beloven je iets, ze beloven je dat je er gelukkiger van wordt. Voor de liefde, de waarheid en het goede is meer reclame ge maakt dan voor welk produkt ook. Filosofen vragen alleen een andere prijs. Geluk is niet te koop. Op de keper beschouwd is de prijs altijd dezelfde: inzicht en zelfkennis.' Aan het einde van de roman heeft Kit zoveel inzicht en zelf kennis dat haar één ding rest: net als voor Marie Deniet is ook voor Kit de enige uitweg het schrijven. 'Schrijven is een an der lichaam geven aan je geest,' luidt het credo en de roman kan gezien worden als het resultaat van dat inzicht. De glasheldere roman is keurig Connie Palmen verdeeld in drie delen waarin de hoofdpersoon achtereenvolgens tien jaar ('Dingen en woorden'), bijna twintig ('Eten en drinken') en vervolgens dertig jaar ('Werk en liefde') is. De vriendschap heeft dezelfde overzichtelijkheid als De wet ten: Connie Palmen neemt als het ware de lezer aan de hand mee om hem te overtuigen van haar filosofische gelijk dat han delt over de mysterieuze verbin tenis tussen lichaam en geest. 'Het is het meest afgelikte vraagstuk aller tijden,' laat Pal men haar hoofdpersoon opmer ken en schrijft er vervolgens een dikke roman over. Dit soort re lativeringen maakt het werk van Connie Palmen op zijn minst sympathiek. Om de lezer te overtuigen heeft Palmen een aantal literaire mid delen toegepast. 'Tot nu toe heb ik pas twee stij len serieus overwogen. De ene is een soort Libelle-geneuzel over moeilijke dingen, de andere is een brief aan jou,' schrijft Kit op FOTO KLAAS KOPPE één van de laatste pagina's van de roman aan haar onweer staanbare vriendin Ara. Met alle respect voor Connie Palmen: het eerste deel heeft inderdaad veel weg van Libelle-geneuzel. Nonchalance Het leven van Kit wordt be heerst door dat ene meisje Bar bara ('Ara') Callenbach. In het schooljaar 1965-1966 ontmoet Kit haar: 'Ze stond er op een manier, zoals ik nog nooit ie mand had zien staan, met een soevereine nonchalance: uitda gend, trots en onverschillig.' Vanaf dit moment weet Kit dat zij aan Ara verbonden is 'alsof zij op een eigenaardige wijze mijn lichaam borg in het hare.' In ruim honderd pagina's be schrijft Connie Palmen de vriendschap tussen Kit en Ara, twee tegengestelde meisjes die dezelfde initialen hebben (B.C.- C.B.), 'alleen omgekeerd'. Kit is mager, een denkertje en taalbe- hendig, Ara juist uitzonderlijk dik en woordblind. 'Voor Ara is de wereld verdeeld in lichaam en geest, natuur en cultuur, en zij heeft het lichaam en de na tuur in pacht voor zichzelf en de geest en de cultuur voor mij. Van dat soort duidelijkheid hou ik erg, want ze bespaart je een hoop gedoe.' Het is de moeder van Kit die haar voorhoudt dat ze zich niet moet hechten. Aan niks en nie mand, hooguit aan de familie. In enkele wel geslaagde passages krijgt de lezer een indruk hoe Kit worstelt met begrippen als veiligheid en angst, vertrouwen en verraad, heftigheid en rust, zorg en verwaarlozing. Het we reldbeeld van de tienjarige Kit heeft al een hoog filosofisch ge halte. Het tweede gedeelte van de ro man handelt voornamelijk over de verslavingen van Kit en Ara en de angst om zich aan anderen te binden. Ara blijkt de hele dag aan eten te denken, Kit komt in aanraking met alcohol. Losjes presenteert Connie Palmen al lerhande ideeën over de macht van het woord, over kennis en over schuld. 'Met dat geleuter in mijn hoofd kan ik urenlang doorgaan,' klinkt het ergens ba dinerend, maar de lezer weet al lang dat Connie Palmen haar best doet om haar particuliere ideeën over obsessies zo aanne melijk mogelijk te ventileren. Intiem Het beste uit De vriendschap is in het middengedeelte van de roman terug te vinden. Het is bovendien het meest intieme ge deelte omdat hier het lichame lijke de overhand heeft: de bijna twintigjarige Kit verkrampt bij iedere aanraking, behalve als Ara haar streelt. Kit wil zich aan niemand hechten, en ver zoekt zelfs een arts om haar te steriliseren. Als Kit eenmaal dertig is, afge studeerd in de psychologie en de filosofie, denkt ze de essentie van het leven te kennen, nadat ze zo lang heeft nagedacht over lot en keuze, lichaam en geest, gevoel en verstand. 'Je zou kun nen zeggen,' schrijft Kit aan Ara, 'dat verbintenissen ons le ven zin geven en dat het tevens de verbintenissen zijn die ons le ven zwaar maken.' Dit mag wat cryptisch klinken, de uitleg in het laatste deel is overtuigend, zo overtuigend dat bepaalde op vattingen blijven zoemen in het hoofd van de lezer. De literaire verbeelding mag in De vriend schap niet bijster groot zijn, maar wie het boek leest als ideeënroman kan alleen maar onder de indruk zijn. Connie Palmen: 'De vriend schap'. Uitg. Prometheus, prijs 34,90. Anne Provoost met de Woutertje Pieterse Prijs FOTO JEROEN VAN PUTTEN Door Elly Poppe-Stolk De meeste boeken met herinneringen ont staan als hun auteurs ouder zijn geworden en genoeg tijd hebben om in alle rust hun er varingen te ordenen en op te schrijven. Toch is er vaak een aanleiding om eerder met een terugblik te komen. Zo heeft de nog lang niet bejaarde Spaanse schrijver Antonio Munoz Molina met zijn Ruiter in de storm weliswaar geen echte memoires geschreven, maar het boek is een zeer persoonlijke te rugblik in het recente Spaanse verleden en de auteur heeft er nooit een geheim van ge maakt dat het veel autobiografisch materi aal bevat. In 1991 werd dit boek bekroond met de Pre- mio Planeta, de belangrijkste jaarlijkse lite raire onderscheiding in Spanje. Tijdens een interview vertelde Munoz Molina toen wat de aanleiding tot deze roman was geweest: hij had een grootvader die hem graag verha len vertelde, meestal over zijn eigen verle den en dat van de andere bewoners van het Zuid-Spaanse plaatsje Ubeda. Toen die stem door hoge ouderdom verstomde, be sloot hij dit kleinschalige, maar unieke ver leden in een boek te herscheppen, zodat het niet verloren zou gaan. Munoz Molina werd in 1956 geboren in het Andalusische Ubeda. Manuel, de hoofdper soon van Ruiter in de storm (naar één van Manuels favoriete popsongs Riders on the storm van Jim Morrison) kwam in hetzelfde jaar ter wereld in het door de auteur verzon nen stadje Magina, dat precies op dezelfde plaats blijkt te liggen als Ubeda. Even opge lucht als de auteur aan het begin van de ja ren zeventig zijn geboorteplaats de rug toe keerde om in Madrid journalistiek te gaan studeren, vertrok Manuel uit Magina om in Madrid een tolkenopleiding te volgen en la ter als conferentietolk van de ene naar de andere stip op de aardbol te reizen. Ook Ma nuel heeft een grootvader die vroeger goed kon vertellen. De reden waarom Manuel terugkijkt is zijn persoonlijke situatie van het moment. Op zijn vijfendertigste is het tot hem doorge drongen dat zijn ongebonden kosmopoliti sche leven, waarnaar hij als jongen zo had verlangd, hem helemaal niet bevredigt. Juist als gevoelens van eenzaamheid en ontworte ling hem meer deprimeren dan ooit, ontmoet hij Nadia, een gescheiden vrouw van zijn leeftijd. Zij blijkt de dochter te zijn van een Amerikaanse moeder en een Spaanse vader, een republikeinse generaal uit Magina die in 1939, toen Franco de Burgeroorlog defini tief had gewonnen, in ballingschap was ge gaan. De liefdesrelatie van Manuel en Nadia ver- Antonio Munoz Molina FOTO DE GEUS diept zich naarmate ze elkaar meer vertellen over hun verleden. Ze ontdekken hierin veel gemeenschappelijks omdat Nadia toen ze zeventien was een jaartje met haar vader in Magina woonde. Manuels verhalen bestrij ken naast zijn eigen verleden ook dat van zijn ouders en grootouders. Nadia geeft de in Magina tot een legende uitgegroeide per soonlijkheid van haar vader menselijke pro porties. Verder worden hun geheugen en fantasie geprikkeld door een hutkoffer vol foto's van inwoners van Magina. Stapels fo to's, die een oude, gedreven beroepsfoto graaf indertijd aan Nadia's vader had ge schonken. Dictatuur Zo is een indrukwekkend, vaak aangrijpend beeld ontstaan van het recente Spaanse ver leden zoals dat werd beleefd, of liever ge voeld, door gewone mensen, vanaf de roeri ge jaren vóór de Burgeroorlog (1936-1939) tot 1991, ruim 15 jaar na de lange, troostelo ze dictatuur van Franco. Wat in deze roman vooral respect afdwingt is de psychologische kant van die beleving, of het nu om Manuel en Nadia zelf gaat of om de personen die zij tot leven brengen. Dat Manuel, die zich in zijn tienertijd tot verstikkens toe opgesloten voelde in Magi na, nu zo gevoelvol kan terugkijken, kan niet alleen maar verklaard worden door het feit dat hij inmiddels als volwassene heeft ervaren dat zijn verleden deel uitmaakt van zijn persoonlijkheid. De benodigde aanvul lende verklaring geeft hij zelf, als hij bekent dat hij het begrip 'herinnering' is gaan rela tiveren. Want hij heeft ontdekt dat 'bijna niets is geweest zoals ik dacht dat het was, zoals iemand binnen in mij, een onbetrouw bare archivaris, een geduldige, verborgen, leugenachtige, ijverige verteller, me voor hield dat het was.' Hij gunt zich dan ook het voorrecht om de herinneringen die hij niet meer bezit, zelf te bedenken. Fantasie Vooral het eerste gedeelte met de veelzeg gende titel Het rijk der stemmen, dat over de tijd vóór Manuels geboorte gaat, illustreert wat een moois er kan ontstaan als een goede schrijver aan de slag gaat met wat op de zeef van zijn geheugen is blijven liggen, aange vuld met zijn inlevingsvermogen en zijn fantasie. Via Manuel laat Munoz Molina zien, voelen, horen en ruiken hoe het vroe ger moest zijn geweest. Hij vertelt niet veel over het hete Andalusië, maar des te meer over de ijzige regen tijdens de olijvenoogst in januari, de kou, armoede en honger in de jeugd van zijn ouders, tijdens die absurde Burgeroorlog, het luguber weergalmende geluid van deurkloppers en een passerend rijtuig in de donkere, verlaten en kille stra ten. Hij ontroert, wekt huivering, maar werkt soms ook bewust op de lachspieren. Ruiter in de storm is niet alleen wat de in houd, maar ook wat de stijl betreft een schitterend boek. Veel intrigerende gebeur tenissen komen aanvankelijk zijdelings ter sprake en worden via een knappe dosering stechniek geleidelijk aan helemaal bekend gemaakt. Een ander perfect toegepast procédé is de thrillerachtige opbouw van een aantal episodes. Deze verteltechniek be heerst Munoz Molina bijzonder goed, zoals al bleek uit zijn eerder verschenen romans Winter in Lissabon en Prins der Duisternis, die niet voor niets zijn verfilmd. Uitgesproken literair is het gebruik van be paalde voorwerpen als katalysator van ver schillende herinneringen, een procédé dat vooral door Proust bekend is geworden. In Ruiter in de storm duikt onder meer dezelf de reproduktie van een Hollands schilderij regelmatig op, steeds gekoppeld aan nieuwe herinneringen. Aan het slot van het boek verwart het Ma nuel dat verleden en toekomst tegelijk aan hem trekken. De toekomst wint het, met het besef dat je zo intens terug kunt kijken als je wilt, maar dat terugkeren onmogelijk is. Antonio Munoz Molina: 'Ruiter in de storm'. Uitg. De Geus, prijs f 60 Op de dag na de Boekenweek, op zondag 26 maart, wordt in het Turfschip in Breda de eerste Beurs van Tweedehands en Ver- zamelwaardige Boeken en Ander Oud Papier gehouden. De gehele grote zaal van het Turfschip is tussen 10.00 uur en 16.30 uur gevuld met boeken stands. „Wij vonden dat het tijd werd ergens in het zuiden van Nederland een groot opgezette boekenmarkt te organiseren", al dus organisator Loet Donders uit Veghel. „Ons voorbeeld is de jaarlijkse Boekenmarkt in Deventer, elke eerste zondag in augustus. Die markt is een groot succes. Daar willen wij naar toe: elk jaar in het Turfschip, liefst tijdens of gelijk na afloop van de Boekenweek". Zowel de tweedehands boekhan del als particulieren schrijven zich voor deze markt in. Op dit moment zijn het al een stuk of honderd tafels bezet. Het gaat niet alleen om boeken, maar ook om curiosa, kranten, weekbladen, tijdschriften, strips, prenten, prentbriefkaarten, ka lenders, posters. Ook specialis men zullen op de beurs vertegen woordigd zijn, zoals topografie, illustratie, esoterie, koken, poë- Nelleke Noordervliet wordt de nieuwe gastschrijver aan de Rijksuni versiteit Groningen. Ze is de tiende schij ver die dit ambt aan de R(J( bekleedt. De K.L. Poll Stichting voor Onderwijs, Kunst en Wetei schap organiseert het gastschrijverschap. Komend najaar zal Noordervliet in het openbaar college geven, geeft ze voor studenten en belangstellenden zes colleges over het fc ma 'Grenzen' en staan enkele werkcolleges op het programma. Noor dervliet publiceerde in 1993 haar vierde roman, De naam van ii der. Ze studeerde Nederlands in Leiden. zie, scheep- en luchtvaart, W kinderboeken, streekromans „De beurs is bedoeld voor echt. boekenwurmen én voor een tJ; publiek", aldus Donders fr nodigen de mensen ook uit li boeken mee te nemen, diezei, plaatse kunnen aanbieden of ten taxeren. Wij mikken on it groot publiek uit de Randsta Vlaanderen en Brabant." De grafisch kunstenaar An n (1917) heeft een levensh, voorkeur voor bruggen, dan®, zendmasten, flyovers en andi streng geometrisch vormgegett, kunstwerken in de weg- en terbouw. De Deltawerken vc..„vu m Sok een ideaal werkterrein. sen 1959 en 1969 legde hij devet schillende objecten van deze wet ken vast in een grote reeks 1% grafieën. Twintig van deze Delta-,.™ van Pan Sok zijn verschenen il een klein boekje in de Slib-reeks onder de titel Deltamap. ft deeltje is een uitgave van j Stichting Kunstuitleen Prijs 10,-. Door Muriel Boll Een beetje Indiaan is het derde boek dat Anton van der Kolk schreef over Marita uit Costa Ri ca. Drie jaar geleden kwam ze met haar moeder naar Nederland om bij Erik te gaan wonen. Hoe ze dat vond en wat haar opviel in dat nieuwe, vreemde land staat beschreven in Een pelikaan op straat en in De dikke danseres. Marita is nu negen jaar en ze woont inmiddels al drie jaar in Nederland. Met haar kleine zusje Carola, haar moeder en Erik gaat ze met vakantie terug naar Costa Rica, of liever, naar het Hertenei land waar Abuela, haar oma, woont. Ze kan zich niet veel meer herinneren van haar eiland, ze spreekt nog wel redelijk Spaans en binnen de kortste keren voelt ze zich dan ook weer thuis. Haar oude vriendje Tony vindt het reu zesaai op Herteneiland, in de stad gebeurt veel meer. Van der Kolk zet de cultuurver schillen duidelijk naast elkaar, daar heeft hij geen grote woorden of ingewikkelde constructies voor nodig. Je ontdekt ze eigen lijk met Marita, spelenderwijs. Op die manier krijg je een heel authentiek beeld van Marita's fa milie en van het eilandleven waar ze sinds kort electriciteit hebben. Ook de oorspronkelijke Indiaan se bewoners, de Chorotegas, en hun cultuur komen ter sprake, ei genlijk is Marita zelf 'een beetje Indiaan'. De schrijver kijkt naar de cultuurverschillen zoals kin deren dat doen, via steentjes, le guanen en apen, schelpen; ooms en tantes vertellen oude, geheim zinnige verhalen. Het zijn korte hoofdstukken in eenvoudig, hel der Nederlands, maar er gaat wel een hele wereld voor je open. Vlot Een beetje omgekeerd is het in de Bolleboosserie die uitgeverij Zwijsen bedacht voor kinderen die technisch heel vlot lezen, maar nog niet toe zijn aan een in gewikkelde inhoud. De serie voorziet beslist in een behoefte, en de boeken horen dan ook tot de bestverkochte van het vorige jaar. Je kunt een verantwoorde seri bedenken, echt goed verkoel worden de boeken alleen i ook goed geschreven zijn, bijvoorbeeld 's Nachts is alles m ders van Paul van Loon. Die hol zich gespecialiseerd in boeken, en in dit boekje draw weliswaar heksen, spoken krokodillen op, echt bloedsto lend is het vrolijke verhaal nie De hoofdfiguur Marjolein kan dat nachtelijke gespuis heel go« aan, terwijl ze eigenlijk zo 1 is in het donker, dat ze in plast omdat ze er 's nachts nie uit durft. Toch roept ze keihar het tegenovergestelde: helemaal niet, ik durf 's nacht wel in een tent te slapen!' En dl kan Marjolein niet meer terug. Van Loon trekt Marjoleins ba»; heid er zachtjes en humoristis uit door middel van een tuinka bouter. Er komt veel aan voor dit verhaal, een ontvoerd baby, een Zwarte Vledder, te koning en een koningin, maarhe verhaal zit goed in elkaar en echt goed geschreven. Piraat Een echte piratenmeid van Ei Rooijers is ook goed Kim krijgt voor haar een verrekijker uit een hands-winkel, ooit was hij va een echte piraat. Door die kijkt komt Kim in contact met kap tein Breedkaak, piratenkonii Goudtand, oude landkaarten t geheime schatten, precies het hoort. Rooijers voldoet op een heel 1» tige manier aan je verwacht» gen. Kim draagt een ooglapje wordt erom geplaagd, dat is basis van haar verhaal. Ze vtf een echte piratenmeid die kaart kan lezen dan de ouwe ten in het vak, en dus vindtzi)r felbegeerde schat. A. van der Kolk: 'Een beetje IJ aan'. Hi. C. Fialkowski. Uitg. Goor. Prijs 24,90. Leeftijd 7-10j« F. van Loon: "s Nachts is alle ders'. III. A. Floogstad. Uitg. Zwip Prijs 16,95. Leeftijd 7-8 jaar. E. Rooijers: 'Een echte piraw meid'. III. A. Floogstad. Uitg. J* sen. Prijs 16,95. Leeftijd 7-8 jaar Tekening van Camila Fialkowski in 'Een beetje Indiaan Door Frits de Coninc| Breda krijgt er Nog voor dat hei eerste voorstellii al een veel bespr dan ook, het stas we Stadskantoo terkazerne die li aangepaste func dat aandacht trt genzinnigheid e weieens het nie kan worden. Waar oude functie ruimte ontstaat in h sen de singels, rijst ter op. Een verandi Breda dat in de hoe wordt door de tor watertoren aan de s de suikerfabriek Alle turbulentie ov en exploitatie hebl vloedig bezig gehou dit alles onbesprokc van opmerkelijke a: gebouw dat vraagt al in Breda waarnee het zo karakteristie in de ruimte. Vorm De architectuur to> de singel. Aan het Chassévlakte staat zijn kleur, volume, vorm onderscheidt, bebouwing die daa» daad, daar valt het re heeft van een sar Het Chassé Theate: Het is zeker temidc voortdurende bewe lengte. Van elke ki anders. Herman l' hoogte verschillen' daaromheen een a„ afwijkende ruimtes] kenbare bouwvolu de daken die als e> alles heen gedrape; Zo voor het verre zich de oude stad overgang tussen g heid, tussen bestaa gelijkheden. Het fe verrast wordt, is e van barokke herkc Het is een culti dig verschijnsel Engeland in de zoveel grote be; voortgebracht, daartoe veel mil ders. Even opv die situatie in h is al eeuwen zo, gekeerd is. Daa: maatschappelijl aan ten grondsli die verder reik; artistieke terrei Engeland he' beeldhouwers Henry Moore, worth, Anthony George, Barry chard Deacon Anish Kapoor. veer de gesch beeld in de twin °P het ogenblik °P korte afstam mooie vergelijk sen twee ger beeldhouwers. Pont exposeer (1954) negen be bes en in De zijn zeven Cas Anthony Caro Anthony Caro z'jn maatscha aan te duiden. Tussen de gebo r° en Kapoor s sjhil van 30 ja; mng van de eig schiedenis is d| enkele generat ]aar zijn de opv het beeld moet bers geworden, 111 het oeuvre v t i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 18