OE STEM 'Voor mij is het dirigeren een aanvulling' Jaap van Zweden op toernee niet het Mozarteum Orkest Salzburg Bergse Operette Vereniging: reputatie en 'ook lachen' J. EEN NIEUWE >ELSPANNERS. 45. DE AUTO |DE PROEFRIT. ALFIN LEASE. IÉK^' TOT 15 APRIL. SART 1995 541 I Grote Gids VRIJDAG 17 MAART 1995 DEEL I Op 24 maart begint in Het Turfschip in Breda een toernee door Nederland van Jaap van Zweden met het Mozarteum Orkest Salzburg. Het gezelschap zal ook Bergen op Zoom. Tijdens de toernee wordt uitsluitend muziek van Mozart gespeeld. Jaap van Zweden (1960) laat zich daarbij niet alleen gelden als violist maar ook als dirigent. Dirigeren doet hij trouwens steeds vaker. In het volgende seizoen is hij bijvoorbeeld de vaste gastdirigent van het Orkest van het Oosten in Enschede. „Het één is niet belangrijker dan het ander. Het belangrijkste is dat ik muziek maak". Huize Larixduin in de bosrijke duinen van ierdenhout is de architectonische neerslag van puissante rijkdom. Een Nederlandse 'planter bouwde het huis honderd jaar gele ien. Het is een villa in grote stijl, met ruimte, licht en een royale dubbele trappenwaaier in de hal. Larixduin is de residentie van Jaap Ivan Zweden. Hier is zijn studio, hier komt hij Itot rust tijdens de spaarzame rustpuntjes in zijn agenda. „Ik moet zelf koffie zetten", zegt lie concertmeester van het Koninklijk Con- ;certgebouworkest. In een hoekje van de keu ken bedient hij zonder moeite het koffiezet apparaat. „Deze week ben ik alleen thuis." Veeltijd heeft Jaap van Zweden niet voor het gesprek. Op het aanrecht wacht een witte zak lit de Indische afhaalkeuken. ,Ik moet dadelijk naar het Concertgebouw in Amsterdam, me eerst nog omkleden en dan vanavond spelen onder dirigent Carlo Maria Giulini." Als concertmeester van het Concertgebouw orkest,' sinds 1980, is Jaap van Zweden Ne derlands violist nummer één. Behalve optre dens met het orkest in binnen- en buitenland leeft Van Zweden een drukke solo-carrière. Hi] toert onder andere door Nederland met de pianist Aldert Vermeulen, hij heeft met het Xederlands Saxofoonkwartet een cd opgeno men. Enzovoort. Hoe komt zo'n toernee als met het Salzburgse I Mozarteum Orkest tot stand? ,Het Salzburger Mozarteum Orkest is een wereldberoemd orkest. Ik heb met ze gespeeld en ze waren enthousiast. We hebben samen een cd opgenomen met het Vierde en het Vijf de Vioolconcert van Mozart. Uiteindelijk is nit dat contact deze toernee voortgekomen. Voordeel is dat ik de dirigent van het Mozar teum, de Nederlander Hubert Soudant, goed ta Hij is daar sinds 1 september 1994 chef dirigent." 1 zei dat ze 'enthousiast' waren, daar in het nol tan de leeuw, Mozarts geboortestad Salz- wrg. Bedoelt u met dat enthousiasme het or- of het publiek? ■Of het publiek uit zijn dak gaat, dat weet ik eigenlijk nooit. Het orkest was enthousiast en dat is voor mij belangrijker. Vooral als het een orkest is met zo'n traditie. Het dateert uit Ml en is het vaste orkest van de Salzburger Irestspiele. Herbert von Karajan is er zijn car- nere begonnen. Tijdens de opnamen voor die Mozart-cd heerste er tussen mij en het orkest een sfeer als tijdens wittebroodsweken". Dat u het orkest belangrijker vindt dan het publiek, komt dat omdat u al zo lang in een orkest speelt? „Nee, zo is het ook ni.et. Je speelt altijd op de zaal. Als solist doe je dat, en ook als orkestlid. Als concertmeester ben je nog een geval apart. Solo spelen vanuit het orkest is moei lijker dan gewoon solo spelen. Concertmees ter is een helse baan, zei mijn voorganger Hermans Krebbers altijd. Vanavond moet ik er weer aan geloven. Dan spelen we met Giu- lini de Eerste Symfonie van Brahms en daar zit een belangrijke vioolsolo in". Tijdens de komende toernee door Nederland speelt u niet alleen viool. U dirigeert een aan tal concerten. „Dirigeren heb ik het afgelopen jaar al veel gedaan. En ik word steeds teruggevraagd! In de komende twee, drie jaar ga ik dirigeren in Israel, in Buenos Aires en in Berlijn. Op mijn repertoire staan onder meer de Eerste Symfo nie van Brahms, de Tweede van Beethoven en de Eerste van Mahler." Dirigeren is toch een compleet ander vak dan vioolspelen? „Natuurlijk. Ik studeer ervoor. Maar de be langrijkste leerschool is toch wel de afgelopen veertien jaar in het Concertgebouworkest ge weest. Ik heb onder de allergrootste dirigen ten gespeeld en heel goed geluisterd en geke ken. Ik hoor wel eens dat mijn dirigeerstijl een mix is van Haitink, Harnoncourt, Bern stein en Chailly. Dat zijn de dirigenten ge weest van wie ik het meest heb geleerd. Het allermeest van Harnoncourt. Bij hem draait alles om emotie in dienst van de muziek. Bij Bernstein is het emotie in dienst van de show." Zal dirigeren voor u in de toekomst belangrij ker worden dan vioolspelen? „Belangrijker niet. In de muziek is alles even belangrijk. Het maakt me niet uit wat ik doe. Het komende seizoen zit ik bijvoorbeeld ook perioden bij Het Brabants Orkest en Het Gel ders Orkest. Het belangrijkste is dat ik mu ziek maak." Is vioolspelen alleen niet bevredigend? Er zijn tegenwoordig zo veel beroemde solisten die het stokje ter hand nemen... Jaap van Zweden: „Ik hoor wel eens dat mijn dirigeerstijl een mix is van Haitink, Harnoncourt, Bernstein en Chailly. Dat zijn de di rigenten geweest van wie ik het meest heb geleerd. foto klaas koppe „Het kan zijn dat geldt voor Vladimir Ashke- nazy, de pianist die dirigent is geworden. Die is gaan dirigeren vanuit een tekort. Voor mij is het dirigeren een aanvulling. Ik voel de be hoefte om alles wat ik de afgelopen jaren heb opgestoken over muziek aan anderen door te geven. Bovendien vind ik het geen slecht idee als een concertmeester kan dirigeren. Dan kan hij in noodgevallen het orkest overne men. Niet dat ik dat nu al zou kunnen... Vioolspelen verveelt dus niet? „Nooit. Ik zal altijd van muziek houden. Daarbij, je verlegt je grenzen, je verdiept je inzichten, je vergroot je kennis. Kennis en theorie kunnen wel degelijk bijdragen aan een betere interpretatie en beter spel. Als je weet onder welke omstandigheden Shostako vich zijn Eerste Vioolconcert heeft geschreven, dan speel je het toch anders. Ik noem dat viool concert, omdat mijn mede-concertmeester Viktor Liberman indertijd aanwezig was bij de première. Die werd gespeeld door David Oistrach, aan wie het werk is opgedragen. En die speelde het volgens de richtlijnen van de componist. Via die weg ken ik die richtlijnen nu dus ook. Het mooiste is natuurlijk als je met een componist zelf kunt spreken. Ik heb dat met Bernstein kunnen doen." Wat zijn uw grote voorbeelden op de viool? „Jasha Heifetz, Arthur Grumiaux en Itzhak Perlman." U speelt alle muziek, van de barok tot heden. Hebt u daarbinnen een voorkeur? „Ik heb geen voorkeuren. Ik speel net zo lief een solo-partita van Bach als het vioolconcert van Brahms. Mijn favoriete componisten zijn Shostakovich, Mozart en Bach, niet speciaal in die volgorde. Het grootste genie vind ik Mozart. Soms twijfel ik wel eens of het moge lijk is dat hij dat allemaal geschreven heeft in zo'n korte tijd. Het kan gewoon niet. Tijdens de komende Mozart-toernee spelen we ónder andere de Eerste Symfonie (van de 40) van Mozart. Hij was zeven jaar toen hij die schreef! Het tweede deel componeert hij twee tegen drie. Ongelooflijk. Je gaat van je graat." Vertelt u eens iets over uw huidige instru ment. „Ik heb een Stradivarius uit 1699. Zoals bij al dit soort uitzonderlijke instrumenten is de hele geschiedenis van het instrument bekend. Mijn viool is in de achttiende eeuw in het be zit geweest van de koning van Pruissen, in de negentiende eeuw van de vioolvirtuoos Bur- mester en in de twintigste eeuw van de Sjah van Perzië. Diens zoon heeft erop gespeeld. Wat het instrument gekost heeft zeg ik niet. Hij is collectief verzekerd bij het Concertge bouworkest, en ik vervoer hem gewoon op de achterbank." Hoe kom je eigenlijk aan zo'n instrument? „Er bestaan vioolmakelaars. Je krijgt een te lefoontje uit Londen: kom eens kijken, kom eens luisteren, kom eens spelen. Zo gaat dat." Jaap van Zweden blijkt every inch een muzi kant, zijn leven staat in dienst van de muziek eri draait om de muziek. Altijd en overal. Hij heeft een uitstraling van ernstige concentra tie. Hij weet precies waar hij mee bezig is. „Ik houd veel van barokmuziek, maar ik ben geen barokviolist. Over de authentieke uit voeringspraktijk ben ik niet altijd even en thousiast. Maar dan heb ik het niet over Frans Brüggen en zijn Orkest van de Achttiende Eeuw, en ook niet over het Amsterdam Baro que Orchestra van Ton Koopman. Met Ton Koopman heb ik de vioolconcerten van Loca- telli opgenomen, hij heeft er de cadenzen voor geschreven." Hoe druk heeft Jaap van Zweden het? „De seizoenen 1995, 1996 en 1997 zijn prak tisch volgeboekt. Daarvan zijn jaarlijks vier tot vijf maanden in het buitenland. Het wil niet zeggen dat ik helemaal geen vrije tijd meer heb, maar er kan echt niets meer tus sen." In de keuken eet Jaap van Zweden intussen een snelle, koudgeworden afhaalhap. Tussen twee happen door wordt het eten nog kouder vanwege een telefoontje van Edo de Waart uit San Francisco. „Zodadelijk moet ik me snel verkleden. Ik eet nu wat omdat ik nooit vlak voor een concert, eet. Maar vanavond ga ik na afloop eten met Giulini. In restaurant Keyzer naast het Con certgebouw." Jaap van Zweden en het Mozarteum Orkest Sal2burq spelen op 24 maart in het Turfschip in Breda (o.l.v. Hubert Soudant), op 5 april in- stadsschouwburg De Maagd in Bergen op Zoom (o.l.v. Jaap van Zweden). Het programma bestaat uit de Symfonieën nrs. 1 en 39, de Sym fonie Concertante voor viool en altviool en het Derde Vioolconcert. vervormbare kooiconstructie, dwarsbalken wiel en standaard 'n airhaA. Maar de Punto prestaties. Kortom: de Punto is 'n kennis wie vóór 15 april a.s. 'n Punto aanschaft en ens het dubbele kwijt bent. En dat verschil en voorwaarden. deze modellen. het BKR in Tiel). i- 66744 Gastsoliste Cocky Stuart als Katisha, een vriendin van 'De mikado foto de stem ben steffen Zo'n honderd mensen, op een handjevol beroeps musici en -zangers na al lemaal amateurs, krijgen deze week de laatste in structies. Koor, orkest en solisten repeteren de afzonderlijk ingestudeerde partijen voor het eerst gezamen lijk. Kostuums worden gepast. Regisseur Jacques de Groot zet iedereen op scherp. De BOV (Bergse Operette Vereniging) brengt de operette 'De Mikado' van W.S. Gilbert A. Sullivan in een ver taling en bewerking van Jacques de Groot in schouwburg De Maagd in Bergen op Zoom. Door Joyce Ernest Op de avond waarop de Bergse Operette Vereniging (BOV) kos- tuumgenerale van De Mikado heeft is deze operette op de kop af honderdenvijftien jaar oud. Regisseur Jacques de Groot van de BOV heeft het stuk vertaald en bewerkt voor deze tijd. Het oorspronkelijk Engelse verhaal zit vol typisch Engelse grappen. Volgens insiders is de vertaler erin geslaagd om die over te brengen in het Nederlands. Hu mor is een belangrijk kenmerk van De Mikado, een stuk dat muzikaal gezien een klassieke operette is. Kenners noemen De Mikado een pittig stuk. De Bergen op Zoom- se muziekkenner Sjef Huismans vindt het een hele kluif, ook de koorwerken. „Het is muziek uit een ander tijdperk. Voor des tijds renoverend. Zoals Offen bach zetten Gilbert Sullivan zich af tegen de bestaande ope ratechnieken en de rechtse orde van die van die dagen". Volgens pr-man Joost Jongerius van de BOV is het stuk zo be werkt dat het de krachten van het amateurgezelschap, aange vuld met enkele (semi)professio- nals, niet te boven gaat. „Jezus Christ Superstar bijvoor beeld, dat zou niet gaan. Maar dit is gèen supermoeilijke pro- duktie die de cast niet aankan. Als amateurvereniging kunnen wij véél. Ik denk dat het komt omdat de BOV qua faciliteiten veel gelegenheid heeft. Wij heb ben altijd zeven, acht uitvoerin gen van een productie. Dat geeft routine". Dat neemt niet weg dat ieder een, van de solist tot de techni cus achter de schermen, zich in het zweet moet werken. Sinds eind augustus zijn er in Zaal Den Ronden repetities, worden er decors gebouwd en kostuums gemaakt. Vanaf januari repete ren de solisten en het koor, sa men zo'n zestig mensen, geza menlijk. Op de zondag voor de première is de piano voor het eerst vervangen door het orkest van veertig man. Regisseur Jacques de Groot loopt te mopperen. Het is zijn laatste kans om wat hem niet zint bij te sturen. Later in de week op de generale in De Maagd is het te laat. Dan komt er zoveel kijken aan decors, schmink, kostuums en techniek dat tekst, zang en dans er geheid moefen inzitten. Zwaarste „Het gaat lekker"vindt bariton Arthur van Broekhoven als hij in de pauze de stembanden even rust gunt. Hij heeft de rol van de beul die topfiguren van een Ja- pans wereldconcern moet aan zetten tot harakiri, daartoe ge dwongen door de grote baas, de Mikado. Van Broekhoven, die eerder bij gezelschappen in Bre da, Tilburg, Dordrecht, Schie dam en ook de BOV speelde, noemt het de zwaarste rol die hij ooit had. „Het zijn lappen met teksten. Voor mij dan. Het stuk en speci fiek mijn rol zit vol met emoties. Het is heel moeilijk om te repe teren. Ook voor het koor is het aanpoten. Laatst gingen we tot twaalf uur 's nachts door. Net zolang tot het goed is. Dat moet ook. De BOV heeft toch een be paalde reputatie". Behalve om de kwaliteit, die het gemiddelde amateurgezelschap ontstijgt, staat de BOV bekend om de afwisseling in de produk- ties. Nadat' vorig jaar een revu op de planken is gezet is nu weer voor een operette gekozen. Maar wel een die ook facetten van de opera en volgens sommigen zelfs van de musical in zich heeft. Er zit zelfs wat tapdans in. ZIE VERDER GIDS-4

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 17