Triomf van Rijk de Gooyer in superieure theaterfilm Oorkonde in Kring Bouwmeester Solness 'Legends of the Fall' romantisch melodrama E Krankzinnige moordenaar in thriller 'Just cause' Mooie Chinese film over gekochte bruid 4 Briljante 'Hoogste Tijd' van Frans Weisz DE STEM UITGIDS D4 Nieuwe Stone-film beticht Nixon van aanslag op Kennedy Saxofoongigant Sonny Rollins naar Nederland Cherry Duyns weer bekroond 'Meer aandacht voor landschap' Jeugdherinneringen IJdelheid Afspiegeling Kroon Mis DESTE nederlan ik WEI ONTDEK DONDERDAG 16 MAART 1995 New York (ap) - Oliver Stones nieuwste film, over Richard Nixon, kan de droom worden van elke samenzweringstheo reticus: in een eerste scenario versie staat beschreven hoe de voormalige Amerikaanse pre sident een moordbrigade op poten zette die John F. Kenne dy om het leven bracht. Daar dient wel bij te worden aangetekend dat het scenario in een voorwoord erkent dat de plot deels is gebaseerd op verzonnen gebeurtenissen en 'incomplete geschiedkundige bevindingen'. Dat meldt het tijdschrift Time in zijn uitgave van 20 maart. Ook concurrent Newsweek wist een kopie van een van de voorlo pige scenario's van Stone's nieuwste produkt te bemachtigen en schrijft dat Nixon hierin om schreven wordt als een 'pillen verslindend, whisky zuipend en vloeken spugend' slachtoffer van krachten, die uiteenlopen van de geheime dienst CIA tot aan FBI- directeur J. Edgar Hoover en zijn eigen moeder. In het scenario zet de onder pre sident Dwight D. Eisenhower werkzame vice-president Nixon een moordbrigade van CIA-agen- ten, Cubanen, misdadigers en rechtse zakenlieden op poten om de Cubaanse president Fidel Cas tro te vermoorden. Deze missie werd nooit uitgevoerd, maar de moordbrigade bleef bestaan en zou, volgens het scenario van Stone, later Kennedy ombrengen. Verder zegt Stone dat Nixon de beruchte, ontbrekende 1814 mi nuten in de Watergate-tapes heeft gewist omdat die aanwij zingen over de moordaanslag zouden hebben bevat. De historicus Herbert Parmet, de schrijver van 'Richard Nixon and His America', noemde in een reactie de theorie van Stone 'klinkklare nonsens.' De bij leven al legendarische te norsaxofonist komt op 30 mei naar Nederland voor een eenma lig concert. De Amerikaan treedt die dag om 20.15 uur op in het Muziektheater in Amsterdam. De komst van Rollins is bijzon der, omdat de jazzmusicus slechts met grote tussenpozen concerten geeft. Bovendien is Rollins ik zelden te zien op festi-" vals, zodat zijn schaarse optre dens een sfeer van zeldzaamheid ademen. De laatste keer dat Rol lins in Nederland optrad was in oktober 1990 in Den Haag. Dat optreden in de Anton Philipszaal werd ontsierd door een uiterst gebrekkige akoestiek. De 65-jarige Sonny Rollins wordt gezien als de enige nog levende tenorsaxofoon-gigant. Hij is 'stamhouder' van de tenoristen- lijn Coleman Hawkins-Lester Young-John Coltrane. Rollins nam actief deel aan de ontwikke lingen in de jazzmuziek geduren de de afgelopen 45 jaar. Zijn spel wordt gekenmerkt door een enorm vermogen tot improvisa tie, het toelaten van allerlei in vloeden van buiten de jazz en zijn voorliefde voor Caribische rit- Hilversum (anp) - Cherry Duyns heeft op het dertiende Festival International du Film sur l'Art in het Canadese Montreal de prijs voor het beste portret gewonnen voor zijn documentaire over de Poolse componist Henryk Górec- ki. De documentaire- en filmmaker van de VPRO ontvangt hiermee de derde bekroning van zijn film. Vorig jaar kreeg hij de Rockie Award tijdens het Banff-Televi sion Festival in Canada en de MediaNet Award in Silver in München. De documentaire over Górecki maakt deel uit van de vijfdelige serie Toonmeesters die de VPRO in januari vorig jaar heeft uitgezonden. Duyns maakte de serie in samenwerking met Reinbert de Leeuw. Den Haag (anp) - De rijksover heid moet meer aandacht beste den aan landschapsarchitectuur, vindt de Raad voor de Kunst. Het Rijk moet meer opdrachten voor landschapsontwerpen ge ven, het hoger onderwijs op dit terrein stimuleren en via de be staande architectuurinstellingen een impuls geven, aldus de Raad in een advies aan staatssecretaris Nuis van cultuur. Nederland staat voor veel grote ruimtelijke ingrepen, waarbij landschapsarchitecten een be langrijke rol spelen. De Raad noemt bijvoorbeeld de uitbrei ding van Schiphol, de Betuwelijn en de hoge-snelheidslijn. Door Marjan Mes „Een heel lastige film was het om te maken. Rijk de Gooyer heb ik zijn rol wel tien keer moeten uit leggen." Regisseur Frans Weisz is een bescheiden man, want zijn nieuwe film, Hoogste Tijd, is een glasheldere, zelfs briljante verfil ming van de gecompliceerde ro man van Harry Mulisch. Een ver haal vol dubbele bodems over een 78-jarige ex-revue-artiest, die gevraagd wordt om de hoofdrol in een toneelstuk te spelen. De roman is vooral gebaseerd op ideeën. Frans Weisz moest, zoals hij zelf heeft opgemerkt, 'voor de emotie zorgen want film is emo tie.' En dat is hem prachtig ge lukt. De cineast baseerde al zijn latere bioscoopsuccessen (Char lotte, Een zwoele zomeravond, Leedvermaak en Bavinck) welis waar op bestaande literatuur en toneelstukken, maar zijn eigen emoties over onverwerkte jeugd herinneringen wist hij er op een heel persoonlijke manier in te verwerken. Ook in Hoogste Tijd spelen de jeugdherinneringen van de hoofdpersoon, Willem ('Uli') Bouwmeester, een gevoelige rol. Als freudiaanse herinneringsflit- sen markeren zij kort maar krachtig het veelgelaagde, dub belzinnige verhaal. Uli Bouwmeester (Rijk de Gooy er) is een oude acteur, die zich sa men met zijn zuster (Kitty Cour- bois) die vroeger ook bij de revue zat, heeft teruggetrokken in een flat in Lelystad. Het bejaarde tweetal stamt uit het beroemde Bouwmeester-geslacht van to neelspelers, maar bleef zelf altijd in de schaduw van de roem. Ze komen de deur nauwelijks meer uit. Op zekere dag melden zich twee heren van een modern to neelgezelschap. Of de oude Bouwmeester de hoofdrol wil spelen in het toneelstuk Nood weer? Dit stuk gaat over de acteur Pier- Rijk de Gooyer als toneelacteur in de mooie nieuwe Nederlandse speelfilm 'Hoogste Tijd' naar de roman van Harry Mulisch. fotopiet weijman re de Vries die in 1904 de rol van Prospero speelt in zijn afscheids- voorstelling, De Storm van Sha kespeare. De acteur is een homo seksueel die een relatie heeft met een andere acteur en verliefd wordt op een nieuwe, jonge ster die hem alleen maar gebruikt en zelf een relatie heeft met een ac trice uit het gezelschap. Tijdens een jaloerse scène vermoordt Pierre de Vries zijn minnaar. De film Hoogste Tijd begint met een heel fraaie, theatrale ope ningsscène van die moord in 1904, vlak voor aanvang van de voorstelling van het toneelstuk als de toneelmeester heeft geroe pen dat het de 'hoogste tijd' is voor de spelers om op te gaan. Het publiek kan daardoor de la tere complicaties feilloos duiden. De bejaarde Bouwmeester voelt er in eerste instantie niets voor om een toneelrol te spelen. Ten slotte was hij maar een doodge wone revue-artiest die nog nooit een serieuze toneelrol heeft ge speeld. En Uli voelt er 'geen reet voor om in de huid te kruipen van een oude nicht'. IJdelheid wint het echter en hij meldt zich toch bij de eerste leesrepetitie van het toneelgezelschap. Uli Bouwmeester is een uitge sproken derderangsfiguur, die ook nog fout blijkt te zijn geweest in de oorlog. Dat door de toneel groep over het hoofd geziene feit komt bij toeval naarbuiten tij dens een televisieinterview wan neer de oude man de presentator terloops voor 'jodenjongen' uit maakt. Niettemin groeit Uli Bouwmees ter in zijn rol, hoewel de toneelre gisseur (een prachtrol van Josse de Pauw) hem klein probeert te krijgen met zijn uitgesproken to neelopvattingen. De jonge actrice (Camilla Siegertz) die de rol van Prospero's dochter speelt, steekt hem echter een riem onder het hart en de oude baas wordt ver liefd op haar. Zijn ijdele zuster (een geestige Kitty Courbois) bloeit eveneens op door de onver wachte artistieke belangstelling voor haar broer. De talrijke relaties in het stuk Noodweer vinden hun afspiege ling in de relaties in het gezel schap. Allerlei herinneringen aan vroeger (Bouwmeesters moeder overleed toen hij vier was en zijn vader was een onbetrouwbare rokkenjager) komen tijdens de repetities weer boven bij de 78- jarige Bouwmeester. Ook een verdrongen homoseksuele erva ring met een Duitse soldaat in de oorlog. Hoogste Tijd is dus een film over een toneelstuk in een toneelstuk. Het klinkt allemaal uiterst inge wikkeld, maar het scenario van Jan Blokker zet de vele verhaal lijnen uiterst helder naast elkaar en Frans Weisz enscèneerde al die dubbele bodems magnifiek tot een mooi en evenwichtig ge heel. Art-director Ben van Os en cameraman Robbie Müller zorg den voor visueel briljante scènes, die schitterend zijn aangekleed en gefotografeerd. Natuurlijk is het een uitgespro ken theaterfilm, maar daar ligt de grote liefde van Frans Weisz: bij theater en bij toneelacteurs. Het betekent ook dat al die to neelacteurs die in Hoogste Tijd optreden, buitengewoon goed spelen, inclusief een aantal ac teurs van Het Zuidelijk Toneel. Voor Rijk de Gooyer, net als zijn personage geen toneelacteur maar oorspronkelijk de 'aange ver' van komiek Johnny Kraay- kamp en daarnaast een van de beste Nederlandse filmacteurs, is de rol van Uli Bouwmeester een kroon op zijn filmcarrière. Een narrige, bittere oude man wiens gevoelige kanten na jaren van eenzaamheid eindelijk de kans krijgen en die De Gooyer prach tig gestalte geeft. Jammer alleen dat de regisseur het nodig vond om een onbeteke nend detail uit de roman, het slechte rechteroog van Bouw meester, in zijn film te handha ven. De Gooyers mimiek heeft enigs zins te lijden onder dat dode oog, hoewel het zijn betekenis krijgt in de flash-backs van Uli Bouw meester als kind. 'Hoogste Tijd' van Frans Weisz draait in Cinésol 1 in Breda. Van onze filmredactie Legends of the Fall van Edward Zwick is een romantisch melo drama over de noodlottige liefde van drie broers voor een mooi meisje. Het zijn de drie zoons van een oude kolonel (Anthony Hop kins), die zich in 1903 met zijn jongens, zijn vrouw en een trou we indiaanse bediende terugtrekt op een boerderij in Montana. Daar wil hij de waanzin van de oorlog tegen de indianen verge ten. Van de drie broers is Tristan (Brad Pitt) het buitenbeentje. Hij is door de indiaanse bediende, die ooit een groot krijger was, op gevoed. Tristan is een echte vrij buiter en een groot jager. Alfred (Aidan Quinn) en Samuel hebben heel andere karakters, maar toch hangt het drietal erg aan elkaar. Op een dag komt de jongste zoon Samuel thuis met een mooie ver loofde, Susannah (Julia Ormond) van wie ook de broers gechar meerd raken. Het meisje voelt zich aangetrokken tot Tristan en hij tot haar. Wanneer de drie broers in Europa als Canadese soldaten deelnemen aan de Eer ste Wereldoorlog sneuvelt Samu el. Tristan voelt zich verantwoorde lijk voor diens dood en weigert aanvankelijk terug te keren naar huis, waar Susannah op hem wacht in de hoop met hem te kunnen trouwen. Bij zijn terug keer worden ze minnaars maar Tristan laat haar zitten en ze trouwt met Alfred. Daarna gaat het helemaal mis met de familie en de boerderij. Regisseur Edward Zwick, die be kend werd met het Amerikaanse Burgeroorlog-epos Glory, vertelt het verhaal via de brieven, die de oude kolonel aan zijn vrouw schrijft. Zij vertrekt namelijk naar de stad omdat zij niet tegen het boerenleven kan. De beelden die Zwick bij die brieven verzint, zijn zonder uitzondering groots en meeslepend opgezet. Maar Zwick liet weinig aan de verbeelding over en verliest zich in al te breed uitgemeten emoties. Er wordt heel wat begroet en af scheid genomen en telkens vloei en de tranen rijkelijk. Actrice Ju lia Ormond, die de fatale vrouw uitbeeldt, spant wat dat betreft de kroon. De charismatische Brad Pitt tuurt vooral veel naar de horizon en super-Brit Antho ny Hopkins raakt verdwaald in de weidse panorama's van regis seur Zwick. Uiteindelijk gaat het mooie onderwerp tenonder aan pompeuze overdaad. 'Legends of the Fall' van Edward Zwick draait in Grand in Breda en De Koning van Engeland in Hulst. Scène uit het romantische Amerikaanse melodrama 'Legends of the Fall': drie broers en een mooi meisje in Montana, foto tristar In de thriller Just cause van re gisseur Arne Glimcher probeert een oudere professor de onschuld te bewijzen van een zwarte jon geman, die ter dood is veroor deeld wgens moord op een jong blank meisje. Hij zit in de doden cel in afwachting van de execu tie. Paul Armstrong (Sean Con- nery) is hoogleraar op Harvard. Na een lezing in Florida wordt hij benaderd door een oude vrouw, die hem vertelt dat haar 'The wooden man's bride' Van onze filmredactie Tegen de verdrukking in bloeit de Chinese cinema als nooit tevo ren. In groten getale bereiken ze ook ons land. Niet al die films zijn even genietbaar, maar bij The wooden man's bride van Hu ang Jianxin is het weer goed toe ven. Het is een aantrekkelijk sprookje dat herinnert aan de eerste films van Zhang Yimou, vooral Ju Dou. Het gaat opnieuw om een uitge huwelijkte jonge vrouw, die zich niet wil neerleggen bij een treuri ge toekomst. De film is gesitueerd in de jaren twintig, in een afgelegen woes tijndorpje waar de baas van de jonge knecht Kui heeft een jonge bruid gekocht en Kui opdraagt om haar te gaan halen. Op de te rugweg wordt het gezelschap overvallen door rovers, die de bruid meenemen. Als de baas van Kui dit hoort, pakt hij zijn ge weer maar schiet per ongeluk zichzelf dood. Kui weet de rovers te overreden om de bruid terug te geven. In tussen is al duidelijk dat Kui en de bruid zich tot elkaar aange trokken voelen. Dat de baas dood is, verandert echter niets aan de situatie. De moeder van de over ledene laat een houten beeld ma ken, dat haar zoon voorstelt en dwingt het meisje met de houten diender te leven. Het meisje neemt hier geen genoegen mee. Als zij en Kui een verhouding be ginnen, ontwikkelt zich een vre selijk drama. The wooden man's bride vertelt een mooi verhaal vol traditie en rituelen in een prachtige, oogst relende vormgeving. Statige, symmetrische maar dramatisch veelzeggende beelden zijn het handelsmerk van de Chinese ci nema geworden. Met stille ver rukking kan men ook nu weer ge nieten van die kwaliteiten. 'The wooden man's bride van Huang Jianxin is op maandag en dinsdag te zien in Cinésol in Bre da. VANAVOND WORDT in De Kring in Roosendaal na afloop van de voorstelling Bouwmees ter Solness aan het Vlaamse Theater Antigone de oorkonde uitgereikt die hoort bij de nomi natie voor de Gouden Gids Pu blieksprijs. Deze Vlaamse Ibsen werd genomineerd door publiek in Rotterdam, Zwolle en Nijme gen. Een sponsor heeft aan de nieuwe toneelonderscheiding een be drag van 100.000 gulden verbon den. Aan het eind van het sei zoen wordt uit de genomineerde voorstellingen door een publiek sjury van 10.000 toeschouwers de 'beste toneelvoorstelling', winnaar van de Gouden Pu blieksprijs, aangewezen. De no minatie-avonden worden in tachtig theaters in Nederland gehouden. Het stuk van Ibsen uit 1892 ver telt het verhaal van een oude bouwmeester die zijn persoon lijk geluk heeft opgeofferd aan roem en macht. De komst van een charmant en roekeloos jong meisje verandert zijn hele leven. Hij staat in vuur en vlam en is bereid om luchtkastelen te bou- wen waarna hij diep valt. Er zijn prachtige hoofdrollen van Dries Smits en Katrien De Becker en mooie bijrollen van o.a. Arthur Boni en Rosemarie Bergmans (mevrouw Solness) in een intri gerend symbolistisch decor. Vooraf om 19.30 uur houdt een van de medewerkers van Theater Antigone in De Kring een inlei ding op stuk en voorstelling. CONNY JANSSEN Danst..., het snel bekend geworden mo derne dansgezelschap, geeft morgenavond in De Kring in Roosendaal een voorstelling van twee nieuwe stukken en van een reprise van The Unanswered Question. Een mooi vrouwen kwartet rond een eenzame bui tenstaander met een dramati sche lading. Ook in When most I wink, then do mine eyes best see (Shakespeare) is de rijzige, kaal geschoren Desiree Schneider de eenling die door een groep wordt buitengesloten. Ze weet haar on derdrukte positie echter te ver anderen in een heersende rol. In Manners geeft een atletisch mannenkwartet geestig com mentaar op mannelijk gedrag. Vier krachtpatsers die elkaar proberen te overtroeven. Hoewel met de nodige bewegingsverras singen en sterk uitgevoerd, is dit derde programma toch wat min der overtuigend dan de eerste twee. De twee nieuwe stukken missen een spanningsopbouw en innerlijke samenhang omdat ze tot stand kwamen via improvi satie en de persoonlijke inbreng van de dansers. JASPERINA DE Jong staat zaterdagavond in De Kring in Roosendaal met haar liedjespro gramma Morgenster. Liedjes van vroeger en een paar nieuwe nummers begeleid door een 12- mans orkest. Hilarische num mers van Guus Vleugel, haar lijftekstdichter van weleer, klin ken nog glashelder, zoals Roll another one en Abah abortus. Opvallend in het nieuwe reper toire is een bescheiden ode van Ivo de Wijs aan prins Claus. Jas- perina's stem is vergeleken bij de originele opnamen iets lager ge worden, maar ze weet er nog al tijd gevoelig mee te kwinkeleren en er ook venijnige spot in te ste ken. JAN ROT, de popzanger die cabaretier werd, komt op 22 maart naar De Kring in Roos endaal met zijn nieuwe soloshow Hard zingend in het donker. Op nieuw gaat het over het verschil tussen de succeszanger op het podium en de privé persoon die na afloop weer alleen is. Hij hunkert nog altijd naar een mooie jongen, in het besef dat al les wat mooi is, overgaat, 'maar verdriet levert altijd weer mooie liedjes op'. Die liedjes zijn prachtig, net wat meer dan een smartlap en ditmaal ook op ge dichten van o.a. Hans Lodeizen. 12 THE BLUES Brothers, in de vorm van de succesvolle Engelse rock-show, is op 20 maart nog maals te zien in De Nobelaer in Etten-Leur. In een razendsnel tempo en met een enorme ener gie herleven de legendarische broers begeleid door een elfkop- pige band en hilarische achter grondzangers. Rock, soul en blues hits in een toneelversie van de film met Dan Aykroyd en John Belushi. MARS TEUNISZ, de jonge cabaretier met de hoge maar subtiele grapdichtheid, geeft op 22 en 23 maart in De Boulevard in Breda voorstellingen van zijn vierde programma 'Vos'. Met be scheiden middelen voert hij een geloofwaardig en amusant spel op. Met een rode draad die scherp in de gaten moet worden gehouden. Niets wordt gezegd of gedaan of het komt later wel weer ergens terug. In dit nieuwe programma is Teunisz een ver halenverteller op zoek naar de juiste toon voor de avond. De Boulevard, St. Janstraat 3a, nam deze voorstellingen over van het nog niet geopende Chassé Thea ter in Breda. Aanvang 20.45 uur. KASPAR HAUSER is van avond te zien in De Bussel in Oosterhout als Engelstalig pop pentheater voor volwassenen door het intrigerende Stuffed Puppet Theatre van Neville Tranter. Een verhaal over het verkopen van de onschuld om te kunnen overleven. Het geheim van Kas- par Hauser, de jongen die in 1828 werd gevonden met een briefje met zijn naam erop maar die niet kon spreken en nauwe lijks lopen, komt niet echt tot le ven. Behalve Tranter met zijn le vensgrote fascinerende poppen spelen ook de actrice Ria Marks en de acteur/musicus Beppe Co- sta. zoon Bobby Earl (Blair Under wood) ten onrechte zal worden terecht gesteld. De geleerde be sluit een onderzoek in te stellen. In het zompige moerasdorp in Florida waar het meisje is ver moord, is het niet pluis. De on derzoeker krijgt daar ook veel te genwerking. Vooral van de zwar te politieman Tanny Brown (Laurence Fishburne) die Bobby Earl destijds heeft gearresteerd. Het blijkt dat deze agent de jon geman met de knuppel tot een bekentenis heeft gedwongen. Om het publiek op het verkeerde been te zetten, werden de meest ongeloofwaardige bedenksels toegevoegd waardoor het moei lijk wordt om in het verhaal te blijven geloven. Maar er wordt wel goed geacteerd. Just cause herinnert aan Silence of the Lambs en Cape Fear vanwege de aanwezigheid van een gestoorde, hoogst intelligente seriemoorde naar, die ditmaal met bijbeltek sten strooit. Deze krankzinnige griezel wordt ijzingwekkend ge speeld door Ed Harris, die bijna net zo huiveringwekkend is als Anthony Hopkins in Silence of the Lambs. Sean Connery speelt even onverzettelijk als altijd, ter wijl Laurence Fishburne voor treffelijk de gewelddadige poli tieman neerzet. 'Just cause' van Arne Glimcher draait in Casino 1 in Breda. Ook in de bioscoop The Shawshank Redemption Frank Darabont werd onlangs 1? mineerd voor zeven Oscars en if mooie film over vrienschap en ho? een gevangenis met een keihard 1 me. Een jonge bankier (Tim RobbL veroordeeld wegens een dubhl moord, is populair in de geva J" om zijn financiële kennis. De «2 schap met een sympathieke, zw» sjacheraar (Morgan Freeman) 2 komt zijn ondergang wanneer door de directeur wordt misbru voor diens eigen criminele activit. ten. (Casino 4 in Breda) In Star Trek Generations zijn voor de computertechnieken en sommii beelden indrukwekkend. Het verha- waarin oude bekenden worden <J volgd door een nieuwe genei] ruimtereizigers mist spanning enh mor. (Mignon in Breda, Cinemactuet in Bergen op Zoom, De Koni™,, Engeland in Hulst) In Leon van Luc Besson krijgt een eert zame huurmoordenaar (Jean Reno)j New York de zorg voor een Hij meisje, nadat haar familie is uit™ moord door toedoen van een kranl zinnige en corrupte drugsrecherchet (Gary Oldman). Enorme close-ups e zorgvuldig gestileerde beeldcompos ties emotioneren, verhaal ontbree! (Cinésol 2 in Breda, Cinemactueel ii Bergen op Zoom) In de klucht Dumb and Dumber spa len de komiek Jim Carrey en Jeff Da niels een onnozel stel vrienden dj een lange autotocht vol misverstan den maakt om een mooi meisje hu koffer terug te bezorgen. (Casino lit Breda, City Roosendaal, Roxy in la gen op Zoom, De Koning van land in Hulst) In de sentimentele maar pakkende film Nell van Michael Apted speeltJo- dy Foster een jonge vrouw die afgesloten van de buitenwereld"is op gegroeid en niet normaal kan praten, Een aardige huisarts (Liam Neesoi sluit vriendschap met de onbedom wilde. (Cinésol 3 in Breda, De Konini van Engeland in Hulst) Terminal Velocity is een snelle, spec taculair geënscèneerde artiekomedie met Charlie Sheen als een skydiverdit betrokken raakt bij de activiteitenvai een mooie Russische KBG-agent (Nastassia Kinski). Het verhaal is on dergeschikt en rommelig. (Casino 2i Breda, Centraal in Geertruidenberg) In The River Wild wordt MerylStree| tijdens een levensgevaarlijke wild» tertocht bedreigd door een i ger die zich eerst als charmeur voor deed. Een spannende thriller van Cot tis Hanson. (Centraal in Geertruidi» berg, City in Roosendaal, Roxy in ia gen op Zoom, De Koning van Elf land in Hulst) Michael Douglas wordt in de spa nende techno-thriller Disdosur aangeklaagd wegens ongewenste timiteiten door Demi Moore, die he zelf eerst heeft proberen te verleide (Cinemactueel in Bergen op Zoom) In Pulp Fiction van Quentin Taran no krijgen losse misdaadverhalen intrigerende samenhang. Misdaad ai amusement, met herkenbaar me® lijke criminelen. Bekroond met Gouden Palm in Cannes en met zeven Oscar-nominaties. (Cinemactueel Bergen op Zoom) The Lion King, de Disney-tekenfilm is spannend, griezelig, aandoenlijk mooi om te zien voor jong en oi (Casino in Breda, City in Roosendaal, Cinemactueel en Roxy in Bergen op Zoom, Centraal in Geertruidenberg De Koning van Engeland in Hulst), Een sneak preview staat de flirt' hebber iedere woensdagavond (20.M uur) te wachten in Grand in Breda, In Forrest Gump, de met dertien Os car-nominaties en vier Golden Globes bekroonde, aardige filmsatire vanRo- bert Zemeckis, speelt Tom Hankseer schat van een zwakbegaafde. (Cinéstï 2 in Breda op zondagmiddag, City Roosendaal, Roxy in Bergen op Zoon! In Timecop maakt karatevechter Je- an-Claude van Damme jacht op er" corrupte senator (Ron Silver) die het jaar 2004 misbruik maakt vannd tijdreizen om met voorkennis beurs (in 1929) op te kunnen licn Een rommelige futuristische thrill# van Peter Hyams (City in Roosendaal Filmtheater Oosterhout 15) vertoont zaterdagavond het aan grijpende socio-drama Ladybird, la dybird van de Britse regisseur Ken lo ach. Een uit het leven gegrepen haal over een bijstandsmoeder W haar vier kinderen worden afgeno men omdat ze telkens weer kiest voo een gewelddadige man. Wanneer! van een aardige buitenlandse vriw nog twee kinderen krijgt, wore""" die haar afgenomen. Hartt realisme, gerelativeerd door humor. Filmclub Cinema Paradiso verr The story of Qui Ju van Zhang mou, op dinsdag in Cinemactuet Bergen op Zoom (20.30 uur) woensdag in City in Rooie'l' (20.30 uur). Een mooie, bijna mentaire-achtige en geestige oja vatie van het leven van een Cl» plattelandsvrouw (Gong Li) 'n, stad haar recht probeert te M» wanneer haar man een bedrijtso s val heeft gekregen. Cultureel centrum Fideï et An Oudenbosch vertoont vanavon (20.15 uur) in het kader van Cinema Bertolucci's nog aM'. rende film Last Tango in ParlS' a[ Marlon Brando als een we"u]f mei die zijn eenzaamheid bezweert ;i anonieme seks met een jong (Maria Schneider). 07 00 Tekst tv 09 00 Beestenbc 0930 Verzorgen Afl.1t/m4 ,,10 Tekst tv 1625 Nieuws slechthorenden Via Ria, di Der kleine Boggle, s[ Flipper, se Natuur Kamer Filmspot, (TT) Journ Kenmerk, Vesuvius: Wilde gar The Unto 16.33 17.27 17.59 18.28 1858 Blauwe 19.29 20.00 20.31 21.05 21.55 22,02 ne i 22.50 De toeko vakmensen 2318 Journaal ^ÜÜPERLAiy 0700 Journaal 07.06 Lingo, spe 07.29 Ontbijt t\ journaal 08.28 Journaal Boggle, sp Journaal (PP): WD Kook tv Praise, ko Overal er dellen, reportage 10.19 Vrouw-zi 11.09 Noorderl 11.35 Ja natui planten 12.00 (TT) Sport 12.31 (TT) Het comedy 13.00 Journaal 13.07 (TT) Studi 14.39 TV-nomar zine 15.09 15.34 16.02 16.10 16.35 17.15 17.58 08.33 09.00 09.05 09.08 09.29 09.54 Auto, ma< BNN (TT) Journ Wild Sou Samson Mega top (TT) 2 Var ten, 18.00 Journ naai en 18.47 1 nieuws 19.00 (TT) Pril g 19.30 (TT) Onde soap 20.00 Best of B 20.20 (TT) Zaragoza-Feyen ropacup voor beki 22.10 Film Vi 22.55 Red Shoe 23.35 Zakendoe 00.10 Journaal 00.15 Nieuws slechthorenden SUSKE EK tie u/orden be ten 1 Fare blai mannetjes sü met uspedel- ome batlonn rullen scheu HAMBON ÜMïb Wt V V/5, O» jC BOES 67^6

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 30