Triomf van Rijk de Gooyer
in superieure theaterfilm
Oorkonde in Kring Bouwmeester Solness
'Legends of the Fall'
romantisch melodrama
E
Krankzinnige moordenaar
in thriller 'Just cause'
Mooie Chinese film over gekochte bruid
4
Briljante 'Hoogste Tijd' van Frans Weisz
DE STEM
UITGIDS
D4
Nieuwe Stone-film
beticht Nixon van
aanslag op Kennedy
Saxofoongigant
Sonny Rollins
naar Nederland
Cherry Duyns
weer bekroond
'Meer aandacht
voor landschap'
Jeugdherinneringen
IJdelheid
Afspiegeling
Kroon
Mis
DESTE
nederlan
ik WEI
ONTDEK
DONDERDAG 16 MAART 1995
New York (ap) - Oliver Stones
nieuwste film, over Richard
Nixon, kan de droom worden
van elke samenzweringstheo
reticus: in een eerste scenario
versie staat beschreven hoe de
voormalige Amerikaanse pre
sident een moordbrigade op
poten zette die John F. Kenne
dy om het leven bracht.
Daar dient wel bij te worden
aangetekend dat het scenario in
een voorwoord erkent dat de plot
deels is gebaseerd op verzonnen
gebeurtenissen en 'incomplete
geschiedkundige bevindingen'.
Dat meldt het tijdschrift Time in
zijn uitgave van 20 maart.
Ook concurrent Newsweek wist
een kopie van een van de voorlo
pige scenario's van Stone's
nieuwste produkt te bemachtigen
en schrijft dat Nixon hierin om
schreven wordt als een 'pillen
verslindend, whisky zuipend en
vloeken spugend' slachtoffer van
krachten, die uiteenlopen van de
geheime dienst CIA tot aan FBI-
directeur J. Edgar Hoover en zijn
eigen moeder.
In het scenario zet de onder pre
sident Dwight D. Eisenhower
werkzame vice-president Nixon
een moordbrigade van CIA-agen-
ten, Cubanen, misdadigers en
rechtse zakenlieden op poten om
de Cubaanse president Fidel Cas
tro te vermoorden. Deze missie
werd nooit uitgevoerd, maar de
moordbrigade bleef bestaan en
zou, volgens het scenario van
Stone, later Kennedy ombrengen.
Verder zegt Stone dat Nixon de
beruchte, ontbrekende 1814 mi
nuten in de Watergate-tapes
heeft gewist omdat die aanwij
zingen over de moordaanslag
zouden hebben bevat.
De historicus Herbert Parmet, de
schrijver van 'Richard Nixon and
His America', noemde in een
reactie de theorie van Stone
'klinkklare nonsens.'
De bij leven al legendarische te
norsaxofonist komt op 30 mei
naar Nederland voor een eenma
lig concert. De Amerikaan treedt
die dag om 20.15 uur op in het
Muziektheater in Amsterdam.
De komst van Rollins is bijzon
der, omdat de jazzmusicus
slechts met grote tussenpozen
concerten geeft. Bovendien is
Rollins ik zelden te zien op festi-"
vals, zodat zijn schaarse optre
dens een sfeer van zeldzaamheid
ademen. De laatste keer dat Rol
lins in Nederland optrad was in
oktober 1990 in Den Haag. Dat
optreden in de Anton Philipszaal
werd ontsierd door een uiterst
gebrekkige akoestiek.
De 65-jarige Sonny Rollins wordt
gezien als de enige nog levende
tenorsaxofoon-gigant. Hij is
'stamhouder' van de tenoristen-
lijn Coleman Hawkins-Lester
Young-John Coltrane. Rollins
nam actief deel aan de ontwikke
lingen in de jazzmuziek geduren
de de afgelopen 45 jaar. Zijn spel
wordt gekenmerkt door een
enorm vermogen tot improvisa
tie, het toelaten van allerlei in
vloeden van buiten de jazz en zijn
voorliefde voor Caribische rit-
Hilversum (anp) - Cherry Duyns
heeft op het dertiende Festival
International du Film sur l'Art in
het Canadese Montreal de prijs
voor het beste portret gewonnen
voor zijn documentaire over de
Poolse componist Henryk Górec-
ki.
De documentaire- en filmmaker
van de VPRO ontvangt hiermee
de derde bekroning van zijn film.
Vorig jaar kreeg hij de Rockie
Award tijdens het Banff-Televi
sion Festival in Canada en de
MediaNet Award in Silver in
München. De documentaire over
Górecki maakt deel uit van de
vijfdelige serie Toonmeesters die
de VPRO in januari vorig jaar
heeft uitgezonden. Duyns maakte
de serie in samenwerking met
Reinbert de Leeuw.
Den Haag (anp) - De rijksover
heid moet meer aandacht beste
den aan landschapsarchitectuur,
vindt de Raad voor de Kunst.
Het Rijk moet meer opdrachten
voor landschapsontwerpen ge
ven, het hoger onderwijs op dit
terrein stimuleren en via de be
staande architectuurinstellingen
een impuls geven, aldus de Raad
in een advies aan staatssecretaris
Nuis van cultuur.
Nederland staat voor veel grote
ruimtelijke ingrepen, waarbij
landschapsarchitecten een be
langrijke rol spelen. De Raad
noemt bijvoorbeeld de uitbrei
ding van Schiphol, de Betuwelijn
en de hoge-snelheidslijn.
Door Marjan Mes
„Een heel lastige film was het om
te maken. Rijk de Gooyer heb ik
zijn rol wel tien keer moeten uit
leggen." Regisseur Frans Weisz is
een bescheiden man, want zijn
nieuwe film, Hoogste Tijd, is een
glasheldere, zelfs briljante verfil
ming van de gecompliceerde ro
man van Harry Mulisch. Een ver
haal vol dubbele bodems over een
78-jarige ex-revue-artiest, die
gevraagd wordt om de hoofdrol
in een toneelstuk te spelen.
De roman is vooral gebaseerd op
ideeën. Frans Weisz moest, zoals
hij zelf heeft opgemerkt, 'voor de
emotie zorgen want film is emo
tie.' En dat is hem prachtig ge
lukt. De cineast baseerde al zijn
latere bioscoopsuccessen (Char
lotte, Een zwoele zomeravond,
Leedvermaak en Bavinck) welis
waar op bestaande literatuur en
toneelstukken, maar zijn eigen
emoties over onverwerkte jeugd
herinneringen wist hij er op een
heel persoonlijke manier in te
verwerken.
Ook in Hoogste Tijd spelen de
jeugdherinneringen van de
hoofdpersoon, Willem ('Uli')
Bouwmeester, een gevoelige rol.
Als freudiaanse herinneringsflit-
sen markeren zij kort maar
krachtig het veelgelaagde, dub
belzinnige verhaal.
Uli Bouwmeester (Rijk de Gooy
er) is een oude acteur, die zich sa
men met zijn zuster (Kitty Cour-
bois) die vroeger ook bij de revue
zat, heeft teruggetrokken in een
flat in Lelystad. Het bejaarde
tweetal stamt uit het beroemde
Bouwmeester-geslacht van to
neelspelers, maar bleef zelf altijd
in de schaduw van de roem. Ze
komen de deur nauwelijks meer
uit. Op zekere dag melden zich
twee heren van een modern to
neelgezelschap. Of de oude
Bouwmeester de hoofdrol wil
spelen in het toneelstuk Nood
weer?
Dit stuk gaat over de acteur Pier-
Rijk de Gooyer als toneelacteur in de mooie nieuwe Nederlandse speelfilm 'Hoogste Tijd' naar de roman van Harry Mulisch.
fotopiet weijman
re de Vries die in 1904 de rol van
Prospero speelt in zijn afscheids-
voorstelling, De Storm van Sha
kespeare. De acteur is een homo
seksueel die een relatie heeft met
een andere acteur en verliefd
wordt op een nieuwe, jonge ster
die hem alleen maar gebruikt en
zelf een relatie heeft met een ac
trice uit het gezelschap. Tijdens
een jaloerse scène vermoordt
Pierre de Vries zijn minnaar.
De film Hoogste Tijd begint met
een heel fraaie, theatrale ope
ningsscène van die moord in
1904, vlak voor aanvang van de
voorstelling van het toneelstuk
als de toneelmeester heeft geroe
pen dat het de 'hoogste tijd' is
voor de spelers om op te gaan.
Het publiek kan daardoor de la
tere complicaties feilloos duiden.
De bejaarde Bouwmeester voelt
er in eerste instantie niets voor
om een toneelrol te spelen. Ten
slotte was hij maar een doodge
wone revue-artiest die nog nooit
een serieuze toneelrol heeft ge
speeld. En Uli voelt er 'geen reet
voor om in de huid te kruipen van
een oude nicht'. IJdelheid wint
het echter en hij meldt zich toch
bij de eerste leesrepetitie van het
toneelgezelschap.
Uli Bouwmeester is een uitge
sproken derderangsfiguur, die
ook nog fout blijkt te zijn geweest
in de oorlog. Dat door de toneel
groep over het hoofd geziene feit
komt bij toeval naarbuiten tij
dens een televisieinterview wan
neer de oude man de presentator
terloops voor 'jodenjongen' uit
maakt.
Niettemin groeit Uli Bouwmees
ter in zijn rol, hoewel de toneelre
gisseur (een prachtrol van Josse
de Pauw) hem klein probeert te
krijgen met zijn uitgesproken to
neelopvattingen. De jonge actrice
(Camilla Siegertz) die de rol van
Prospero's dochter speelt, steekt
hem echter een riem onder het
hart en de oude baas wordt ver
liefd op haar. Zijn ijdele zuster
(een geestige Kitty Courbois)
bloeit eveneens op door de onver
wachte artistieke belangstelling
voor haar broer.
De talrijke relaties in het stuk
Noodweer vinden hun afspiege
ling in de relaties in het gezel
schap. Allerlei herinneringen aan
vroeger (Bouwmeesters moeder
overleed toen hij vier was en zijn
vader was een onbetrouwbare
rokkenjager) komen tijdens de
repetities weer boven bij de 78-
jarige Bouwmeester. Ook een
verdrongen homoseksuele erva
ring met een Duitse soldaat in de
oorlog.
Hoogste Tijd is dus een film over
een toneelstuk in een toneelstuk.
Het klinkt allemaal uiterst inge
wikkeld, maar het scenario van
Jan Blokker zet de vele verhaal
lijnen uiterst helder naast elkaar
en Frans Weisz enscèneerde al
die dubbele bodems magnifiek
tot een mooi en evenwichtig ge
heel. Art-director Ben van Os en
cameraman Robbie Müller zorg
den voor visueel briljante scènes,
die schitterend zijn aangekleed
en gefotografeerd.
Natuurlijk is het een uitgespro
ken theaterfilm, maar daar ligt
de grote liefde van Frans Weisz:
bij theater en bij toneelacteurs.
Het betekent ook dat al die to
neelacteurs die in Hoogste Tijd
optreden, buitengewoon goed
spelen, inclusief een aantal ac
teurs van Het Zuidelijk Toneel.
Voor Rijk de Gooyer, net als zijn
personage geen toneelacteur
maar oorspronkelijk de 'aange
ver' van komiek Johnny Kraay-
kamp en daarnaast een van de
beste Nederlandse filmacteurs, is
de rol van Uli Bouwmeester een
kroon op zijn filmcarrière. Een
narrige, bittere oude man wiens
gevoelige kanten na jaren van
eenzaamheid eindelijk de kans
krijgen en die De Gooyer prach
tig gestalte geeft.
Jammer alleen dat de regisseur
het nodig vond om een onbeteke
nend detail uit de roman, het
slechte rechteroog van Bouw
meester, in zijn film te handha
ven.
De Gooyers mimiek heeft enigs
zins te lijden onder dat dode oog,
hoewel het zijn betekenis krijgt
in de flash-backs van Uli Bouw
meester als kind.
'Hoogste Tijd' van Frans Weisz
draait in Cinésol 1 in Breda.
Van onze filmredactie
Legends of the Fall van Edward
Zwick is een romantisch melo
drama over de noodlottige liefde
van drie broers voor een mooi
meisje. Het zijn de drie zoons van
een oude kolonel (Anthony Hop
kins), die zich in 1903 met zijn
jongens, zijn vrouw en een trou
we indiaanse bediende terugtrekt
op een boerderij in Montana.
Daar wil hij de waanzin van de
oorlog tegen de indianen verge
ten.
Van de drie broers is Tristan
(Brad Pitt) het buitenbeentje. Hij
is door de indiaanse bediende,
die ooit een groot krijger was, op
gevoed. Tristan is een echte vrij
buiter en een groot jager. Alfred
(Aidan Quinn) en Samuel hebben
heel andere karakters, maar toch
hangt het drietal erg aan elkaar.
Op een dag komt de jongste zoon
Samuel thuis met een mooie ver
loofde, Susannah (Julia Ormond)
van wie ook de broers gechar
meerd raken. Het meisje voelt
zich aangetrokken tot Tristan en
hij tot haar. Wanneer de drie
broers in Europa als Canadese
soldaten deelnemen aan de Eer
ste Wereldoorlog sneuvelt Samu
el.
Tristan voelt zich verantwoorde
lijk voor diens dood en weigert
aanvankelijk terug te keren naar
huis, waar Susannah op hem
wacht in de hoop met hem te
kunnen trouwen. Bij zijn terug
keer worden ze minnaars maar
Tristan laat haar zitten en ze
trouwt met Alfred. Daarna gaat
het helemaal mis met de familie
en de boerderij.
Regisseur Edward Zwick, die be
kend werd met het Amerikaanse
Burgeroorlog-epos Glory, vertelt
het verhaal via de brieven, die de
oude kolonel aan zijn vrouw
schrijft. Zij vertrekt namelijk
naar de stad omdat zij niet tegen
het boerenleven kan. De beelden
die Zwick bij die brieven verzint,
zijn zonder uitzondering groots
en meeslepend opgezet.
Maar Zwick liet weinig aan de
verbeelding over en verliest zich
in al te breed uitgemeten emoties.
Er wordt heel wat begroet en af
scheid genomen en telkens vloei
en de tranen rijkelijk. Actrice Ju
lia Ormond, die de fatale vrouw
uitbeeldt, spant wat dat betreft
de kroon. De charismatische
Brad Pitt tuurt vooral veel naar
de horizon en super-Brit Antho
ny Hopkins raakt verdwaald in
de weidse panorama's van regis
seur Zwick. Uiteindelijk gaat het
mooie onderwerp tenonder aan
pompeuze overdaad.
'Legends of the Fall' van Edward
Zwick draait in Grand in Breda
en De Koning van Engeland in
Hulst.
Scène uit het romantische Amerikaanse melodrama 'Legends of
the Fall': drie broers en een mooi meisje in Montana, foto tristar
In de thriller Just cause van re
gisseur Arne Glimcher probeert
een oudere professor de onschuld
te bewijzen van een zwarte jon
geman, die ter dood is veroor
deeld wgens moord op een jong
blank meisje. Hij zit in de doden
cel in afwachting van de execu
tie. Paul Armstrong (Sean Con-
nery) is hoogleraar op Harvard.
Na een lezing in Florida wordt
hij benaderd door een oude
vrouw, die hem vertelt dat haar
'The wooden man's bride'
Van onze filmredactie
Tegen de verdrukking in bloeit
de Chinese cinema als nooit tevo
ren. In groten getale bereiken ze
ook ons land. Niet al die films
zijn even genietbaar, maar bij
The wooden man's bride van Hu
ang Jianxin is het weer goed toe
ven.
Het is een aantrekkelijk sprookje
dat herinnert aan de eerste films
van Zhang Yimou, vooral Ju Dou.
Het gaat opnieuw om een uitge
huwelijkte jonge vrouw, die zich
niet wil neerleggen bij een treuri
ge toekomst.
De film is gesitueerd in de jaren
twintig, in een afgelegen woes
tijndorpje waar de baas van de
jonge knecht Kui heeft een jonge
bruid gekocht en Kui opdraagt
om haar te gaan halen. Op de te
rugweg wordt het gezelschap
overvallen door rovers, die de
bruid meenemen. Als de baas van
Kui dit hoort, pakt hij zijn ge
weer maar schiet per ongeluk
zichzelf dood.
Kui weet de rovers te overreden
om de bruid terug te geven. In
tussen is al duidelijk dat Kui en
de bruid zich tot elkaar aange
trokken voelen. Dat de baas dood
is, verandert echter niets aan de
situatie. De moeder van de over
ledene laat een houten beeld ma
ken, dat haar zoon voorstelt en
dwingt het meisje met de houten
diender te leven. Het meisje
neemt hier geen genoegen mee.
Als zij en Kui een verhouding be
ginnen, ontwikkelt zich een vre
selijk drama.
The wooden man's bride vertelt
een mooi verhaal vol traditie en
rituelen in een prachtige, oogst
relende vormgeving. Statige,
symmetrische maar dramatisch
veelzeggende beelden zijn het
handelsmerk van de Chinese ci
nema geworden. Met stille ver
rukking kan men ook nu weer ge
nieten van die kwaliteiten.
'The wooden man's bride van
Huang Jianxin is op maandag en
dinsdag te zien in Cinésol in Bre
da.
VANAVOND WORDT in De
Kring in Roosendaal na afloop
van de voorstelling Bouwmees
ter Solness aan het Vlaamse
Theater Antigone de oorkonde
uitgereikt die hoort bij de nomi
natie voor de Gouden Gids Pu
blieksprijs. Deze Vlaamse Ibsen
werd genomineerd door publiek
in Rotterdam, Zwolle en Nijme
gen.
Een sponsor heeft aan de nieuwe
toneelonderscheiding een be
drag van 100.000 gulden verbon
den. Aan het eind van het sei
zoen wordt uit de genomineerde
voorstellingen door een publiek
sjury van 10.000 toeschouwers
de 'beste toneelvoorstelling',
winnaar van de Gouden Pu
blieksprijs, aangewezen. De no
minatie-avonden worden in
tachtig theaters in Nederland
gehouden.
Het stuk van Ibsen uit 1892 ver
telt het verhaal van een oude
bouwmeester die zijn persoon
lijk geluk heeft opgeofferd aan
roem en macht. De komst van
een charmant en roekeloos jong
meisje verandert zijn hele leven.
Hij staat in vuur en vlam en is
bereid om luchtkastelen te bou-
wen waarna hij diep valt. Er zijn
prachtige hoofdrollen van Dries
Smits en Katrien De Becker en
mooie bijrollen van o.a. Arthur
Boni en Rosemarie Bergmans
(mevrouw Solness) in een intri
gerend symbolistisch decor.
Vooraf om 19.30 uur houdt een
van de medewerkers van Theater
Antigone in De Kring een inlei
ding op stuk en voorstelling.
CONNY JANSSEN Danst...,
het snel bekend geworden mo
derne dansgezelschap, geeft
morgenavond in De Kring in
Roosendaal een voorstelling van
twee nieuwe stukken en van een
reprise van The Unanswered
Question. Een mooi vrouwen
kwartet rond een eenzame bui
tenstaander met een dramati
sche lading. Ook in When most I
wink, then do mine eyes best see
(Shakespeare) is de rijzige, kaal
geschoren Desiree Schneider de
eenling die door een groep wordt
buitengesloten. Ze weet haar on
derdrukte positie echter te ver
anderen in een heersende rol.
In Manners geeft een atletisch
mannenkwartet geestig com
mentaar op mannelijk gedrag.
Vier krachtpatsers die elkaar
proberen te overtroeven. Hoewel
met de nodige bewegingsverras
singen en sterk uitgevoerd, is dit
derde programma toch wat min
der overtuigend dan de eerste
twee. De twee nieuwe stukken
missen een spanningsopbouw en
innerlijke samenhang omdat ze
tot stand kwamen via improvi
satie en de persoonlijke inbreng
van de dansers.
JASPERINA DE Jong staat
zaterdagavond in De Kring in
Roosendaal met haar liedjespro
gramma Morgenster. Liedjes van
vroeger en een paar nieuwe
nummers begeleid door een 12-
mans orkest. Hilarische num
mers van Guus Vleugel, haar
lijftekstdichter van weleer, klin
ken nog glashelder, zoals Roll
another one en Abah abortus.
Opvallend in het nieuwe reper
toire is een bescheiden ode van
Ivo de Wijs aan prins Claus. Jas-
perina's stem is vergeleken bij de
originele opnamen iets lager ge
worden, maar ze weet er nog al
tijd gevoelig mee te kwinkeleren
en er ook venijnige spot in te ste
ken.
JAN ROT, de popzanger die
cabaretier werd, komt op 22
maart naar De Kring in Roos
endaal met zijn nieuwe soloshow
Hard zingend in het donker. Op
nieuw gaat het over het verschil
tussen de succeszanger op het
podium en de privé persoon die
na afloop weer alleen is. Hij
hunkert nog altijd naar een
mooie jongen, in het besef dat al
les wat mooi is, overgaat, 'maar
verdriet levert altijd weer mooie
liedjes op'. Die liedjes zijn
prachtig, net wat meer dan een
smartlap en ditmaal ook op ge
dichten van o.a. Hans Lodeizen.
12 THE BLUES Brothers, in de
vorm van de succesvolle Engelse
rock-show, is op 20 maart nog
maals te zien in De Nobelaer in
Etten-Leur. In een razendsnel
tempo en met een enorme ener
gie herleven de legendarische
broers begeleid door een elfkop-
pige band en hilarische achter
grondzangers. Rock, soul en
blues hits in een toneelversie van
de film met Dan Aykroyd en
John Belushi.
MARS TEUNISZ, de jonge
cabaretier met de hoge maar
subtiele grapdichtheid, geeft op
22 en 23 maart in De Boulevard
in Breda voorstellingen van zijn
vierde programma 'Vos'. Met be
scheiden middelen voert hij een
geloofwaardig en amusant spel
op. Met een rode draad die
scherp in de gaten moet worden
gehouden. Niets wordt gezegd of
gedaan of het komt later wel
weer ergens terug. In dit nieuwe
programma is Teunisz een ver
halenverteller op zoek naar de
juiste toon voor de avond. De
Boulevard, St. Janstraat 3a, nam
deze voorstellingen over van het
nog niet geopende Chassé Thea
ter in Breda. Aanvang 20.45 uur.
KASPAR HAUSER is van
avond te zien in De Bussel in
Oosterhout als Engelstalig pop
pentheater voor volwassenen
door het intrigerende Stuffed
Puppet Theatre van Neville
Tranter.
Een verhaal over het verkopen
van de onschuld om te kunnen
overleven. Het geheim van Kas-
par Hauser, de jongen die in
1828 werd gevonden met een
briefje met zijn naam erop maar
die niet kon spreken en nauwe
lijks lopen, komt niet echt tot le
ven. Behalve Tranter met zijn le
vensgrote fascinerende poppen
spelen ook de actrice Ria Marks
en de acteur/musicus Beppe Co-
sta.
zoon Bobby Earl (Blair Under
wood) ten onrechte zal worden
terecht gesteld. De geleerde be
sluit een onderzoek in te stellen.
In het zompige moerasdorp in
Florida waar het meisje is ver
moord, is het niet pluis. De on
derzoeker krijgt daar ook veel te
genwerking. Vooral van de zwar
te politieman Tanny Brown
(Laurence Fishburne) die Bobby
Earl destijds heeft gearresteerd.
Het blijkt dat deze agent de jon
geman met de knuppel tot een
bekentenis heeft gedwongen. Om
het publiek op het verkeerde
been te zetten, werden de meest
ongeloofwaardige bedenksels
toegevoegd waardoor het moei
lijk wordt om in het verhaal te
blijven geloven. Maar er wordt
wel goed geacteerd. Just cause
herinnert aan Silence of the
Lambs en Cape Fear vanwege de
aanwezigheid van een gestoorde,
hoogst intelligente seriemoorde
naar, die ditmaal met bijbeltek
sten strooit. Deze krankzinnige
griezel wordt ijzingwekkend ge
speeld door Ed Harris, die bijna
net zo huiveringwekkend is als
Anthony Hopkins in Silence of
the Lambs. Sean Connery speelt
even onverzettelijk als altijd, ter
wijl Laurence Fishburne voor
treffelijk de gewelddadige poli
tieman neerzet. 'Just cause' van
Arne Glimcher draait in Casino 1
in Breda.
Ook in de bioscoop
The Shawshank Redemption
Frank Darabont werd onlangs 1?
mineerd voor zeven Oscars en if
mooie film over vrienschap en ho?
een gevangenis met een keihard 1
me. Een jonge bankier (Tim RobbL
veroordeeld wegens een dubhl
moord, is populair in de geva J"
om zijn financiële kennis. De «2
schap met een sympathieke, zw»
sjacheraar (Morgan Freeman) 2
komt zijn ondergang wanneer
door de directeur wordt misbru
voor diens eigen criminele activit.
ten. (Casino 4 in Breda)
In Star Trek Generations zijn voor
de computertechnieken en sommii
beelden indrukwekkend. Het verha-
waarin oude bekenden worden <J
volgd door een nieuwe genei]
ruimtereizigers mist spanning enh
mor. (Mignon in Breda, Cinemactuet
in Bergen op Zoom, De Koni™,,
Engeland in Hulst)
In Leon van Luc Besson krijgt een eert
zame huurmoordenaar (Jean Reno)j
New York de zorg voor een Hij
meisje, nadat haar familie is uit™
moord door toedoen van een kranl
zinnige en corrupte drugsrecherchet
(Gary Oldman). Enorme close-ups e
zorgvuldig gestileerde beeldcompos
ties emotioneren, verhaal ontbree!
(Cinésol 2 in Breda, Cinemactueel ii
Bergen op Zoom)
In de klucht Dumb and Dumber spa
len de komiek Jim Carrey en Jeff Da
niels een onnozel stel vrienden dj
een lange autotocht vol misverstan
den maakt om een mooi meisje hu
koffer terug te bezorgen. (Casino lit
Breda, City Roosendaal, Roxy in la
gen op Zoom, De Koning van
land in Hulst)
In de sentimentele maar pakkende
film Nell van Michael Apted speeltJo-
dy Foster een jonge vrouw die
afgesloten van de buitenwereld"is op
gegroeid en niet normaal kan praten,
Een aardige huisarts (Liam Neesoi
sluit vriendschap met de onbedom
wilde. (Cinésol 3 in Breda, De Konini
van Engeland in Hulst)
Terminal Velocity is een snelle, spec
taculair geënscèneerde artiekomedie
met Charlie Sheen als een skydiverdit
betrokken raakt bij de activiteitenvai
een mooie Russische KBG-agent
(Nastassia Kinski). Het verhaal is on
dergeschikt en rommelig. (Casino 2i
Breda, Centraal in Geertruidenberg)
In The River Wild wordt MerylStree|
tijdens een levensgevaarlijke wild»
tertocht bedreigd door een i
ger die zich eerst als charmeur voor
deed. Een spannende thriller van Cot
tis Hanson. (Centraal in Geertruidi»
berg, City in Roosendaal, Roxy in ia
gen op Zoom, De Koning van Elf
land in Hulst)
Michael Douglas wordt in de spa
nende techno-thriller Disdosur
aangeklaagd wegens ongewenste
timiteiten door Demi Moore, die he
zelf eerst heeft proberen te verleide
(Cinemactueel in Bergen op Zoom)
In Pulp Fiction van Quentin Taran
no krijgen losse misdaadverhalen
intrigerende samenhang. Misdaad ai
amusement, met herkenbaar me®
lijke criminelen. Bekroond met
Gouden Palm in Cannes en met zeven
Oscar-nominaties. (Cinemactueel
Bergen op Zoom)
The Lion King, de Disney-tekenfilm
is spannend, griezelig, aandoenlijk
mooi om te zien voor jong en oi
(Casino in Breda, City in Roosendaal,
Cinemactueel en Roxy in Bergen op
Zoom, Centraal in Geertruidenberg
De Koning van Engeland in Hulst),
Een sneak preview staat de flirt'
hebber iedere woensdagavond (20.M
uur) te wachten in Grand in Breda,
In Forrest Gump, de met dertien Os
car-nominaties en vier Golden Globes
bekroonde, aardige filmsatire vanRo-
bert Zemeckis, speelt Tom Hankseer
schat van een zwakbegaafde. (Cinéstï
2 in Breda op zondagmiddag, City
Roosendaal, Roxy in Bergen op Zoon!
In Timecop maakt karatevechter Je-
an-Claude van Damme jacht op er"
corrupte senator (Ron Silver) die
het jaar 2004 misbruik maakt vannd
tijdreizen om met voorkennis
beurs (in 1929) op te kunnen licn
Een rommelige futuristische thrill#
van Peter Hyams (City in Roosendaal
Filmtheater Oosterhout
15) vertoont zaterdagavond het aan
grijpende socio-drama Ladybird, la
dybird van de Britse regisseur Ken lo
ach. Een uit het leven gegrepen
haal over een bijstandsmoeder W
haar vier kinderen worden afgeno
men omdat ze telkens weer kiest voo
een gewelddadige man. Wanneer!
van een aardige buitenlandse vriw
nog twee kinderen krijgt, wore"""
die haar afgenomen. Hartt
realisme, gerelativeerd door humor.
Filmclub Cinema Paradiso verr
The story of Qui Ju van Zhang
mou, op dinsdag in Cinemactuet
Bergen op Zoom (20.30 uur)
woensdag in City in Rooie'l'
(20.30 uur). Een mooie, bijna
mentaire-achtige en geestige oja
vatie van het leven van een Cl»
plattelandsvrouw (Gong Li) 'n,
stad haar recht probeert te M»
wanneer haar man een bedrijtso s
val heeft gekregen.
Cultureel centrum Fideï et An
Oudenbosch vertoont vanavon
(20.15 uur) in het kader van
Cinema Bertolucci's nog aM'.
rende film Last Tango in ParlS' a[
Marlon Brando als een we"u]f mei
die zijn eenzaamheid bezweert ;i
anonieme seks met een jong
(Maria Schneider).
07 00 Tekst tv
09 00 Beestenbc
0930 Verzorgen
Afl.1t/m4
,,10 Tekst tv
1625 Nieuws
slechthorenden
Via Ria, di
Der kleine
Boggle, s[
Flipper, se
Natuur
Kamer
Filmspot,
(TT) Journ
Kenmerk,
Vesuvius:
Wilde gar
The Unto
16.33
17.27
17.59
18.28
1858
Blauwe
19.29
20.00
20.31
21.05
21.55
22,02
ne i
22.50 De toeko
vakmensen
2318 Journaal
^ÜÜPERLAiy
0700 Journaal
07.06 Lingo, spe
07.29 Ontbijt t\
journaal
08.28 Journaal
Boggle, sp
Journaal
(PP): WD
Kook tv
Praise, ko
Overal er
dellen, reportage
10.19 Vrouw-zi
11.09 Noorderl
11.35 Ja natui
planten
12.00 (TT) Sport
12.31 (TT) Het
comedy
13.00 Journaal
13.07 (TT) Studi
14.39 TV-nomar
zine
15.09
15.34
16.02
16.10
16.35
17.15
17.58
08.33
09.00
09.05
09.08
09.29
09.54
Auto, ma<
BNN
(TT) Journ
Wild Sou
Samson
Mega top
(TT) 2 Var
ten, 18.00 Journ
naai en 18.47 1
nieuws
19.00 (TT) Pril g
19.30 (TT) Onde
soap
20.00 Best of B
20.20 (TT)
Zaragoza-Feyen
ropacup voor beki
22.10 Film Vi
22.55 Red Shoe
23.35 Zakendoe
00.10 Journaal
00.15 Nieuws
slechthorenden
SUSKE EK
tie u/orden be
ten 1 Fare blai
mannetjes sü
met uspedel-
ome batlonn
rullen scheu
HAMBON
ÜMïb Wt
V
V/5,
O»
jC
BOES
67^6