ISSAN U ISSAN )ESTEM Wapen IA QX Chris Duarte neemt fakkel Stevie Ray over anbevolen Fanclub Jitterbugs houdt expositie in Bergen op Zoom an alle Proef nieuwing. ms lat 10 dat nu litstraling. Strijkkwartetten van Felix Mendelssohn- Bartholdy en Joseph Haydn worden zondag tijdens een ochtendconcert in schouwburg De Kring in Roosendaal gespeeld door het Raphael Kwartet. Conny Janssen Danst..., het snel bekend geworden moderne dansgezelschap, staat morgenavond in De Kring in Roosendaal. De Engelse imitatie van The Blues Brothers is op 20 maart te zien in De Nobelaer in Et- ten-Leur. Blues Promotion Dongen presenteert aan staande zondagmiddag Magic Frankie and the Blues Disease in café de Gouden Leeuw in Dongen. De Bossche groep Tree Funk Concept speelt morgenavond in PARA in Breda. Donkere kant Cocktails Affiches ichte bolhoed Texaanse gitaarbeul zondagavond in het Tilburgse Noorderligt KtT 'uister(ie ik pas voor het dv Wi naar mensen als Mud- leerril S en Howlin' Wolf en reikteVan ^un muziek. Daarvoor nipt"ï10 kennis van de blues erder dan AC/DG Daar, in s „e* voor mij alle stuk en he puzzel precies in el- Spaghetti Debuut-album Nederlands pianotrio nummer één, het Osiris Trio, speelt vanavond in de aula van de Katholieke Universiteit Brabant in Tilburg. GIDS DONDERDAG 16 MAART 1995 DEEL I dagje Dunne Het was een joekel van een vis. Een verse zeetong met afmetingen die de zolen van de Zeven Mijlslaarzen dicht benaderden. Zo groot als een clownspantoffel. Een lichtbruin gebakken, brede onderzeeër die gelukkig ergens boven water was gehesen en over land op de een of andere manier vervoerd was naar zijn laatste haven, de keuken van Het Wapen van Willemstad. Waar hij, alweer gelukkig, een kok trof die van vis weet. De schaal waarin de lekkernij werd opgediend moest natuurlijk nóg omvangrijker zijn en die was dan ook vergelijkbaar met de opper vlakte van een middeleeuws schild. Het wapen van Willemstad. Als je naar links keek op het schild, naar de staart van de tong en je wilde tegelijk de andere kant ook zien, dan ging dat maar te- nauwernood en was het noodzakelijk je hoofd eerbiedig naar rechts te bewegen. Een maritiem schouwspel dat terstond het speeksel met alle macht uit je klieren trok. Aangekomen bij het verlangende speeksel, liet deze vis onmiddel lijk een waar feestje ontbranden op zijn menselijke naamgenoot. Je kreeg nog spijt hem de mond te laten verlaten én hem over te leveren aan zoiets triviaals als inslikken. We hadden hem Picasso besteld. En dat betekent met gebakken banaan, met gember en met exotische en kleurrijke vruchten. De menukaart van dit hotel-café-restaurant, heel pittoresk gelegen trouwens aan de oude binnenhaven waar veel herinnert aan de zestiende eeuw, is bedrukt met een tamelijk lange rij aan visge rechten. Maar vlees ontbreekt uiteraard niet. |ndag is De Botte Hom- el in Bergen op Zoom Lmekka voor fans van Lel en Hardy. Fanclub perbugs laat dan meer j zevenhonderd arti- ienzien die met 'de ikke en de Dunne' heb- B te maken. Het is de rotste tentoonstelling pin Nederland ooit aan :i> komische duo is ge- ijcl.De collectie, af- Ifflstigyan vijf verza- Itlaars, varieert van be- Ittingen van Stan, zoals O bolhoed en zijn cock- plboek, tot unieke bio- oopposters, lobbykaar- jn, brieven, boeken, s, poppen en kitsche- Kg ondergoed. Dfloyce Ernest Duarte en Herring hebben gepro beerd om de intensie en de ruwe aanpak die de groep tijdens live optredens uitstraalt op cd over te brengen en daar is men zeker in geslaagd. Texas sugar/Strat magik is een werkelijk verpletterd debuut met uiteraard de Fender Stratocaster in de hoofdrol. Duarte en zijn companen spelen in de allerhoogste versnelling, waarbij schijnbaar nonchalante souplesse en perfecte instru- mentbeheersing kernbegrippen zijn. Men rockt, funkt of speelt slowblues in de beste Stevie Ray Vaughan-traditie. „Natuurlijk zijn er invloeden te horen van Vaughan en ook Jimi Hendrix. Zij openden deuren voor mij." Hoogte- en tevens rustpunt op de debuut-cd van The Chris Duarte Group is het bijna tien minuren durende Shiloheen ode aan de bij een helikopter-ongeluk omge komen Stevie Ray Vaughan. Dit nummer doet sterkt denken aan diens Rivièra Paradise. Naast ei gen werk staan er de schijf een aantal opvallende covers van Freddie King, The Meters en het prachtige Letter to my Girlfriend van Guitar Slim. The Chris Duarte Group, zondag 19 maart in Tilburg, Noorderligt. Voorprogramma Tne Emmeroyts uit het Zeeuwse Kwadendamme. Aanvang 20.30 uur, zaal open 19.30 uur. Als het stuur niet onverbiddelijk had gewacht, zou ik deze Picas so 52,50) vertroeteld hebben met een mooie droge rosé. De wijnkaart biedt daartoe alle mogelijkheden. Al is die wel streng klassiek, met alleen Franse wijnen en een paar Duitse. Om een idee te krijgen van de prijzen: een betrekkelijk eenvoudige rode wijn, een Cótes du Rhóne, kost 24,50 en een dito witte, een Mus cadet, 32,50. Zin in een verrukkelijke Bourgogne? Moet je die Vosne-Romanée voor 135 eens nemen. Champagne doet 110. Het interieur ademt een puur klassieke sfeer. Bruin, balken, per zen op de vloer en sierlijke belamping met gekruld gietijzer. De tafels zijn gedekt met licht blauw en voorzien van tinnen borden die overigens slechts de functie van onderzetter vervullen. Een klassiek deuntje murmelt op de achtergrond. Er hangt ook zo'n jachttrofee aan de muur. Een hertekop. Wie uit overtuiging het vegetarische menu van vier gangen kiest, kan maar beter een plaatsje zoeken uit het zicht van dit geprepareer de zoogdier, dunkt me. Buiten op het terras zaten voor het eerst dif jaar dagjesmensen te genieten van de voorjaarszon. En omdat het binnen op dit vroege zaterdagmiddaguur nog erg stil was, kon ik niet voorkomen dat ik een gesprek afluisterde tus sen eigenaar Anthonie Post en een jong stel met een huwelijk voor de boeg. Boven in de Admiraalskamer met uitzicht op de stads wallen en het Haringvliet kunnen maximaal twintig personen iets intiemer aanzitten. Aan een bruiloftsmaal bijvoorbeeld. De toekomstige bruid en bruidegom bespraken wat er gegeten en gedronken zou worden. Nou, dat was niet voor de poes. Ik verklap alleen, dat die lui beginnen met Champagne. HS Open alle dagen van 12.00 tot 22.00 uur. is in '57 al gestorven en hij had een heel gesloten leven. Als hij niet aan het fimen was, was hij aan het golfen." Stan kwam over als een open, be minnelijk man. Maar hij had ook een donkere kant. Daarover valt op de expositie een schitterend, paginagroot artikel uit een Ame rikaans weekblad uit 1939 te zien. „Het gaat over poging tot moord op de Russische danseres Illeana, een van de zes echtgenotes die Stan heeft gehad. Hij sloeg haar met een schop halfdood. Ze zijn later weer met elkaar opgetrok ken. Stan was over het algemeen heel sociaal. Hij zal wel gestres- sed zijn geweest. Hij had wel eens zenuwinzinkingen. Achter elke lach schuilt een traan." Karakteristiek is de bolhoed die Laurel en Hardy in hun films droegen. Als ze er een vervingen, gaven ze het afgedankte exem plaar aan het Leger des Heils. Net zoals hun overige kleding. Daardoor is er maar weinig be waard gebleven. „Onze bolhoed droeg Stan tijdens een toernee in Engeland," weet Ligtenberg. „Stan en Oliver zijn in '25, '32 en '47 door Europa ge toerd. Ze hadden vaker toernees in Amerika. Daar gingen ze ook de militaire bases af om voorstel lingen te geven. Op de expositie hebben we behalve foto's van hun toernees ook geluidsopnamen. Die kun je met de koptelefoon be luisteren. Want in de zaal zelf la ten we continu Laurel en Hardy- muziek horen." Laurel en Hardy hielden van een slok. Stan was dol op cocktails. Hij verzamelde recepten ervoor. Van het Savoy Hotel in Londen kreeg hij tijdens een toernee in '34 een cocktailboek. Dit boek gaf hij in '43 aan zijn bediende Jimmy Murphy. Het cocktail- boek, nu in bezit van het museum in Ulverston, ligt straks op de ex positie van 'Jitterbugs'. Een ander uniek stuk is het as bakje dat Stan Laurel gebruikte toen hij na een hersenbloeding aan een kant van zijn lichaam verlamd raakte. Het asbakje had een ring die hij aan zijn vinger schoof zodat hij zonder veel in spanning zijn sigaretjes kon ro ken. De kitsch die van elke populaire figuur op de markt wordt ge bracht, ontbreekt niet. „Sokken, een onderbroek, poppen en de he le reutemeteut. Het is zielig dat veel mensen die puur commercië le spulletjes soms voor waardevol aanzien. Er wordt maar zelden iets uitgebracht dat gelimiteerd en mooi is. Zelf heb ik liever een originele poster dan een beeld dat er niet uitziet. Maar kitsch hoort erbij op zo'n expositie." De Laurel en Hardy-expositie is te bezichtigen op zondag 19 maart van 10.00 tot 18.00 uur in De Botte Hom mel, Blokstallen 3, Bergen op Zoom. Het heeft waarschijnlijk aan een bioscoopgevel in Den Haag ge hangen," vertelt Ligtenberg, de initiatiefnemer voor de expositie. Ligtenberg hield een paar jaar geleden ook al eens een tentoon stelling over Laurel en Hardy. Die bestond toen voornamelijk uit foto's. De spulletjes konden met gemak op het podium van de Botte Hommel. Deze keer staat de zaal vol vitrines en tafels met meer dan zevenhonderd artikelen die allemaal met 'de Dikke en de Dunne' hebben te maken. Ook op deze expositie zijn veel foto's te zien. Ook heel bijzonde re. Zoals originele persfoto's, pri- véfoto's met hun gezinnen, pro motiefoto's en lobbykaarten, fo to's van filmscènes die in de vitri nes van bioscopen hangen. Lau rel en Hardy namen vanaf 1919 als duo honderdentwee films op, buiten de honderden films waar aan met name Laurel eerder mee werkte. 'Lucky Dog' was hun al lereerste gezamenlijke produkt. ilientallen jaren geleden lagen volksstammen bij de films iStan Laurel en Oliver Hardy deuk. Het komische duo, iddels dood, is figuurlijk on- ielijk gebleken. de generatie van nu is eraan Over de hele wereld nen fans samen in Laurel en lyelubs, tenten zoals ze die noemen. Hans Ligtenberg uit ;en op Zoom richtte vijf jaar voor de Westbrabantse Jitterbugs' op, net elke Laurel en Hardyfan- inaar een van hun films ver- id. Het lustrum wordt ge- met de grootste tentoon- ng die in Nederland ooit 'de Dikke en de Dunne' is ftouden. fclve Laurel en Hardy-spullen Tn Hans Ligtenberg zijn er ook titelen te zien van verzame- Edward Heyne uit' Geert- «idenberg, Alphons Bakker uit en Bül Cubin, de eigenaar w het Laurel en Hardy-mu- Wnin het Engelse Ulverston, de pboortepiaats van Stan Laurel. in Bram Reijnhoudt, bekend in ®rel en Hardy-kringen, komt omuurgroot bioscoopdoek. fet doek dient op de expositie als nor voor de foto die fans, ge lid met een echte bolhoed van tal, kunnen laten maken. De pbrengst daarvan is net zoals de hreeprijs van drie gulden be- voor 'Het vrolijke ruiter- l(', een manege voor gehandi- „Het filmdoek diende oorspronkelijk om de film 'Saps 'tsea' oftewel 'De zeebonken' Cie' Stan en Oliver te promoten. De sigarettenplaatjes en de affi ches van Laurel en Hardy-films. zijn op zich al de moeite van het bekijken waard. Er zijn originele posters uit verschillende landen bij. „Vooral de Belgische zijn vaak heel mooi. Wij hebben er een waarmee 'Sons of the desert' net na de oorlog in België werd ge promoot. Die is in verband met de papierschaarste gemaakt op de achterkant van een landkaart van de geallieerden." Er bestaan niet veel privé-spulle- tjes meer van 'De dikke en de Dunne'. Maar de verzamelaars kunnen toch nog wat leuke din gen tonen: „We hebben brieven van Stan. Hij correspondeerde trouw met zijn fans. Ze konden hem ook bel len. Hij stond gewoon in het tele foonboek van Santa Monica, Los Angeles. In films noemt hij soms ook zijn echte nummer: Oxford O 604. Over Stan is vrij veel be kend. Van Oliver veel minder. Hij Hans Ligtenberg: „Het is zielig dat veel mensen die puur commerciële spulletjes soms voor waardevol aanzien. Er wordt maar zelden iets uitgebracht dat gelimiteerd en mooi is.foto de stem dick de boer De wereld zit niet wachten op Stevie Ray Vaughan II. Maar het is goed dat zijn legende voorleeft dankzij het virtuoze spel van Ch ris Duarte. foto silvertone/zomba records hij samen met zijn idolen als Al- bert Collins, Buddy Guy, Junior Wells en Hubert Sumlin (die eer der in de band van Howlin' Wolf speelde). Duarte beschouwt Wolf nog steeds als een van de allergroot ste bluesmuzikanten. „Wannneer hij zijn een-akkoord-deunen speelde, klonk dat zo verschrik kelijk gemeen, er is niets wat daar aan kan tippen." Na een langdurig verblijf in New Hampshire - hij ontvluchtte Aus tin vanwege overvloedig drugge bruik - besloot Duarte om zijn grootste wens in vervulling te la ten gaan; een eigen band waar hij JwrKarei van der Pol 'Texas sugar/Strat Magik Wt de Amerikaanse gitarist Uiris Duarte eind vorig jaar prachtig visitiekaartje af- '"""'"ti. Zondagavond kun je maken met deze beul e zelfs al de enige waardige !k! r van ®^evie Ray Vau- wordt genoemd. Hij en jwee vaste begeleiders an te zien en vooral te m het Tilburgse Noor- artes thuisbasis is, net als dat zoveel getalenteerde muzi- i Ten' het bluesmekka Austin „„nP?5' °°h wel het zessnaren- "iia genoemd. ,,.„.ro®'he op in San Antonio en v±«® °P zestienjarige toe i ,met school om zich geheel eprtt6 :e®en °P de muziek. In e 'nstantie was dat punk, Austin ontdekte hij de Voe;S en het typische bluesge- Dliartfessieve benadering van 15 zeker terug te voeren naar de punk en ook nu nog luis tert hij graag naar groepen als The Dead Kennedy's, Sex Pistols en The Dead Boys. Chris Duarte besloot na twee jaar gitaarles om definitief beroeps muzikant te worden. Voor zijn eerste avondvullende optreden, in een Italiaans restaurant, kreeg Duarte een bord spaghetti. In zijn beginperiode werd hij naast punk ook zeker beïnvloed door mensen als Miles Davis en John McLaughlin. „McLaughlin is mijn onbetwiste idool. Hij is een van die gitaristen die constant op zoek is naar nieu we en betere wegen om van punt A naar punt B te komen. Altijd bezig met vernieuwing en uitdie ping van zijn eigen spel." Al op twintigjarige leeftijd werd Duarte een van de meest veelbe lovende nieuwe gitaristen ge noemd en zijn naam was overval in de Texas-scene bekend. Hij startte in de band van Jr. Medlow, een regionale bekend heid, met wie hij twee jaar onaf gebroken op toernee was. In die tijd evolueerde Duarte tot een veelzijdig muzikant en speelde zijn eigen gemene en keiharde blues kon spelen. Samen met zijn oude vriend en bassist John Jor dan en drummer Brannen Tem ple werd The Chjis Duarte Group opgericht. Een kleine bus werd gekocht en omgebouwd tot mo biele woning en twee jaar lang toerde dit trio door de Verenigde Saten om te spelen, ervaring op te doen en te schrijven aan eigen materiaal. Toen iedere uithoek was bezocht en veel fans waren gewonnen dankzij de extreem ruige aanpak van Duarte, wiens podiumpre sentatie wel eens wordt vergele ken met die van Henry Rollins, achtte de groep de tijd rijp voor een debuut-album. Silvertone bood het drietal een contract aan wat resulteerde in Texas sugar/Strat Magik, gepro duceerd door Dennis Herring (Camper van Beethoven, Timbuk 3, Throwing Muses en diverse grungebands uit Seattle). Her ring was bijzonder onder de in druk van de vreemde combina ties in het gitaarspel van Duarte gekoppeld aan zijn agressiviteit en virtuoze techniek.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 25