"Het gaat alleen maar vooruit' DE STEM Breda looft prijs uit voor koorwerk Bennie Jolink twintig jaar op het podium met Normaal Vara haalt komische reeks met Tony Danza van stal Theater Instituut openl eeuwfeest van cabaret r Finest Selection voor 1995 toegekend Morphine Jason the Scorchers Cheb Mami LA Guns pESTEM Expo over Jacobs, Speenhoff en Pisuisse „Ik ben geen kunstenaar van mijn vak, ik ben schilder" Sierk Schroder, portretschilder Gids WOENSDAG 15 MAART 1995 De jubileumtournee van Normaal is nu bijna een maand aan de gang. Er komen nog zo'n honderd 120 optredens, waarvan de laatste eind oktober in Lievel- de zal worden gegeven. 'Wi-j luusteren of niet' heet de tournee, die in Normaal-jargon veldtocht heet. Zo wordt manager Martin Jansen met regelmanus aan gesproken en heet de fanclub anhangerschap. Twintig jaar Normaal. Reden genoeg voor een gesprek met het gezicht en de stem van de groep: Bennie Jolink. Door Tom Smeets Het gesprek heeft plaats in de re presentatieruimte van Heineken in 's-Hertogenbosch. Heineken- dochter Amstel is Normaals nieuwe sponsor, vandaar. Bennie Jolink heeft zich al aangepast. 'De beste rockers drinken het', zegt hij met een brede grijns. Aan het plafond is een wijze raad ge schilderd die volledige navolging ondervindt: 'Een gezonde ziel kan niet in een droog lichaam wonen'. Bennie laat wat schetsjes zien, inclusief een damesslipje. Met Normaal-opschrift, dat spreekt. Vol trots vermeldt hij dat hij voor het eerst van een computer ge bruik heeft gemaakt. „Hoe zoiets werkt weet ik niet en wil ik ook niet weten. Maar het voordeel is: Van onze kunstredactie Amsterdam - De Philip Mor ris Finest Selection gaat dit jaar voor het eerst ook naar een beeldend kunstenaar. Ansuya Blom kreeg de on derscheiding gisteren in Amsterdam. De andere prijswinnaars zijn de pianist Folke Nauta en het choreografen-duo Andrea Leine en Harijono Roebana. De Philip Morris Finest Se lection Foundation kent de prijzen sinds 1991 toe aan jonge kunstenaars. Aan de onderscheiding is geen geld bedrag verbonden. De win naars kunnen kiezen voor bijvoorbeeld een cd, deelna me aan een masterclass of een reeks concerten. Eerdere prijswinaars zijn de celliste Quirine Viersen, het Osiris Trio, de hoboïste Pauline Oostenrijk en de harpiste Godelieve Schrama. Ansuya Blom krijgt een ten toonstelling in het nieuwe Museum voor Moderne Kunst in Amstelveen aange boden. zodra iets in de computer zit, kun je er van alles mee doen. Het ver andert verder niets aan mijn voorbereiding. Ik moet het be denken, ik moet het tekenen." „Het begint hier in m'n kop", verduidelijkt hij. „Dan begin je wat te krassen en te tekenen." Soms speelt hij, om het voorzich tig uit te drukken, ook leentje buur. Een van 'zijn' ontwerpen is het fameuze hondje van His Mas ters Voice. Bennie: „Dat is inder daad het bekende hondje. Dat hebben we klakkeloos gegapt. Maar ik heb er voldoende aan veranderd om geen last te krijgen met copyrights. En ook al zouden we dat wel krijgen, dat lappen we toch aan onze laars." Bennie: „Ja ja ja. Mijn bijna al versleten vergelijking met seks gaat nog steeds op: je moet het graag willen, anders krijg je hem niet omhoog. Dat is met rock 'n roll precies hetzelfde. Je moet het ontzettend graag willen, anders kan het niet. Er moet honderd procent inspiratie zijn. De wil, de gein, de humor, alles moet aan wezig zijn. Anders wil het niet. Dan kun je er beter mee stop pen." Als hij bij een bandlid, iets van 'hè hè, het is toch wel zwaar en ik heb niet altijd even veel zin' be speurt, dan is ie binnen de kortste keren ex-bandlid.'Bennie: „Dat is in feite altijd de reden waarom mensen er niet meer bij zitten. Het is eigenlijk een motivatiepro bleem. Alleen een topmotivatie is voldoende." Bij hem is die motivatie altijd aanwezig, bevestigt hij volmon dig. „Zelfs in augustus toen het zo ontzettend heet was. We heb ben toen zo'n 26 concerten gege ven. We hadden in een maand slechts twee of drie vrije dagen. Er kwam wat mijzelf betreft een cara-probleem bij, vroeger heette dat gewoon astma. Dat was wel eens moeilijk. Maar ik kreeg van de dokter allemaal legale do ping." Ware liefde Nu heeft hij tot eind oktober 120 concerten voor de boeg. Het had den er overigens makkelijk nog veel meer kunnen zijn. Bennie, niet zonder trots: „Ja ja, er wor den er meer afgezegd dan aange nomen. Dat is een goed gevoel, ja. We beginnen pas aan een tournee Bennie Jolink (midden) en z'n Normaal-kornuiten. als ie vol zit, anders beginnen we er niet aan. Terugkijkend op de ups en downs in twintig jaar: „In '87 hadden we een absoluut dieptepunt met een manager die de boel had besto len. Dat is heel erg geweest. Dat vond ik bijvoorbeeld veel erger dan het ongeluk. Dat ik daarna driekwart jaar niet mee kon doen, zou je ook als een diepte punt kunnen beschouwen. Maar dat hebben we met Willem Duyn toch aardig doorstaan." „Gek genoeg gaat het de laatste tijd alleen maar vooruit. Maar als het ophoudt, als het dit jaar alle maal een beetje minder wordt, de platenverkoop, de bezoekersaan tallen, dan zou ik wel eens achter m'n oren krabben. Dan zou ik toch wel even gaan denken van 'hoe nu?' Maar het gaat allemaal vooruit, dus denk ik daar nog niet over na. Het gaat zo fantastisch." Hij verheugt zich nog steeds op elk optreden. „Op het moment dat ik op het podium sta en het gordijn gaat open, hoe het pu bliek dan reageert... Dat is ware liefde. Wederzijds, wat ware lief de altijd is." Het publiek verandert wel. „Nou, met name het afgelopen jaar. Ik ben verbaasd over de ongelooflij ke aantallen hele jonge kinderen. Vanaf dertien tot zeventien, zo iets. Dan denk ik 'goh, die waren nog niet geboren toen ik al bezig was'. Het zijn vaak kinderen van, hè. Pa en ma staan vaak verderop in de zaal." Verbazing Bennie zelf is 48, in september wordt hij 49. Lachend: „Maar ik ben nog geen opa hoor. Die zoon van mij doet er niks aan. Hij is al 23, dus het kan al makkelijk. Het publiek is jonger dan m'n eigen kind, ja. Hoe dat is? Ik heb iets van een soort verbazing. Maar ik heb ook iets van 'dat ik dit alle- maaal mag meemaken'. Dat klinkt misschien wat bijbels, maar ik vind het echt geweldig. Al zou het ooit wat minder wor den, dan kunnen we er met een vrolijk, opgeheven hoofd een punt achter zetten. Dan hebben we het twintig jaar geweldig ge daan. Ik ben daar echt blij en dankbaar om. Inspelen Geen concert zal straks hetzelfde zijn. Dat komt enerzijds doordat Bennie graag op lokale situaties inspeelt, maar vooral door het verschil in publiek. Al zou je dat niet verwachten, de Normaal-fan in Noord en Zuid verschillen be hoorlijk. Bennie legt uit: „Het noorden is veel meer blues-ge- richt, het zuiden wil meer mee zingen. Dat is een heel groot ver schil." Bij elk optreden staat vooraan een paar honderd man die door het dolle zijn. Achter in de zaal kunnen de verschillen groot zijn, benadrukt hij. Bennie: „Bijvoorbeeld die noorderlingen, die kouwe kikkers. Die Friezen en die Groningers staan met de armen over elkaar zo van 'zo boe ren, maak het maar eens waar'. Maar als je die aan het eind om hebt, geeft dat een enorme bevre diging. Onder de rivieren is het niet zo uitdagend. Daar is het toch al feest. Iedereen komt daar met een gemoedelijke instelling. In het noorden moet je er echt voor werken, voor die kritische honden. Die staan daar maar te loeren, maar het lukt wel en de bevrediging is daarom iets gro ter." Een ander treffend voorbeeld is het Peel-gebied. Bennie: „Daar is praktisch iedereen al dronken voordat wij binnenkomen. Daar heb je feest van het begin tot het eind. Daar moet je ook geen lange aankondigingen houden, een leuk verhaal met een clou erin. Ik ver tel wel eens wat tussendoor, maar in Brabant heeft dat niet zoveel zin. In het noorden staan ze arg wanend te luisteren en als je dan iets leuks te binnen schiet om te zeggen, dan heeft het daar iets meer effect." De tournee is lande- EEN VAN de grootste muzikale verrassingen van 1993 was Mor phine. Op het moment dat de progressieve muziek in Amerika werd gedomineerd door grunge, kwam dit trio met nummers waarin ongewone instrumenten als tweesnarige bas en bariton sax de hoofdrol vervulden. Cure for pain, de plaat waarop dat allemaal te horen was, bleek al de tweede langspeler te zijn van dit uit Boston afkomstige gezelschap. De eersteling, Good, werd alsnog hier uitgebracht en de kwaliteit op die plaat beves tigde dat Cure for pain geen toe valstreffer was. Yes heet de zopas verschenen derde cd van Morphine. Yes is een plaat die zijn tijd nodig heeft. Van een sensationeel nieuw geluid is nu immers geen sprake meer, maar bovendien heeft Morphine dit keer niet ge kozen voor allemaal makkelijk te bevatten nummers. Stukken als Super sex, Sharks en Gone for good laten een andere aan pak horen. Super sex en Sharks zijn experimentele sfeerstukken die een beetje aan Beefheart en Zappa doen denken. Gone for good is ingetogen, op een manier zoals dat ook op de derde lp van de Velvet Underground gedaan wordt. De van Cure for pain bekende aanpak is wel in ruime mate aanwezig, maar de uitwerking is op Yes minder commercieel en dat zal er wellicht toe leiden dat deze plaat minder succesvol zal zijn dan zijn voorganger. Dat zou jammer zijn, want Yes is wel degelijk een heel boeiende en on- Morphine: meer diepgang. derhoudende plaat. Het duurt weliswaar wat langer eer je met de nummers vertrouwd bent, maar de diepgang is groter dan op Cure for pain en de muzikale perspectieven die in Super sex en Sharks getoond worden, laten bovendien horen dat Morphine volop potentieel heeft om ook na Yes nog voor aangename muzi kale momenten te kunnen zor gen. (Ryko, Munich Records) WIM VAN LEEST DIK TIEN jaar geleden werd de vernieuwingsdrang in de pop muziek vooral aan Engelsen toe gedicht en als er in de VS al eens iets afwijkends gebeurde, dan werd dat al snel bejubeld als be trof het een nieuwe sensatie. FOTO B.C. KAGAN Zodoende kon het gezelschap Jason the Scorchers met de wat punky countryrock die op de platen Fervor en Lost found ten gehore werd gebracht, in Ne derland halverwege de jaren tachtig op veel krediet rekenen. Je kunt die waardering ook te rugzien in de achtereenvolgende edities van de popencyclopedie van Oor. De eerste keer dat de groep vermeld wordt, in 1986, wordt er nog heel enthousiast over gedaan. Twee jaar later is het enthousiaste stukje uitge breid met een enkel zinnetje over een teleurstellende derde lang speler. Weer twee jaar later wor den van Jason c.s. onder het hoofdstukje countryrock alleen nog maar de titels van de eerste twee lp's genoemd. Als je die platen nog eens terug hoort, kun je je bijna niet voor stellen dat er ooit mensen uit hun bol gegaan zijn van de mu ziek van Jason en zijn makkers. Goed, het klonk energiek maar van briljante countryrock was achteraf bezien geen sprake. Jason The Scorchers was ei genlijk een overschat bandje. Ik kan me dan ook niet voorstel len dat er mensen zijn die al die jaren op de come-backplaat van de groep hebben zitten wachten. Die cd is er echter wel. Hij heet A blazing grace en tien nummers lang wordt er gepoogd om oude tijden te doen herleven. A bla zing grace is niet slecht, maar het is wel een volstrekt overbo dige plaat die niets toevoegt aan het oeuvre van Jason the Scor chers noch aan de countryrock. (Mammoth Records, Munich Re cords) WVL KAN MUZIEK gevaarlijk voor je zijn? Wel als je Algerijn bent en raï-muziek maakt. Dan loop je de kans dat je door de funda mentalisten in dat land wordt vermoord, omdat je muziek vol gens hen indruist tegen de islam. Het openlijk zingen over vrije liefde en de westerse oriëntatie werd voor de opkomst van het FIS in Algerije al min of meer te gengegaan, maar nu is het bloed link geworden. Raï-zanger Cheb Hasni is al om het leven gebracht door de fun damentalisten en dat lot zou meer Algerijnse muzikanten in ballingschap kunnen beschoren zijn als ze voet op vaderlandse bodem zouden zetten. Intussen gaat het ook om andere redenen niet zo goed met de raï. Het heeft er even op geleken dat de muziek als stroming door zou breken, maar westerse liefheb bers hebben zich er inmiddels van afgekeerd en de toonaange vende raï-zangers hebben hun muzikale horizon aanzienlijk verbreed. Zo laat Cheb Mami op zijn nieu we cd Saïda (vernoemd naar ge boortestad) invloeden uit reggae en rap toe, terwijl er in de diver se nummers ook Griekse, Spaan se en Turkse elementen zitten. Het resultaat is een prachtige, rijkgeschakeerde plaat vol met vooral liefdesliedjes. Alleen in Alache alache en Trab wordt verwezen naar de huidige situa tie in Algerije. Cheb Mami is erin geslaagd om aan het tamelijk eenduidige raï- geluid te ontsnappen. Wat hij op Saïda laat horen, is moderne, ui terst dansbare muziek. Die mu ziek wortelt weliswaar onmis kenbaar in Noord-Afrika, maar Mami heeft er een nieuwe in kleuring aan gegeven en omdat hij vrijelijk put uit andere muzi kale stromingen, maakt hij de muziek toegankelijk voor een heel breed publiek. Van com merciële uitverkoop is evenwel geen sprake. Daarvoor zit er te veel emotie in de zang en getuigt de muziek te zeer van vernieu wingsdrang. (Totem Records, Munich Records) WVL VIER JAAR hebben we moeten wachten op het vierde album van LA Guns. Het was het lange wachten waard. De Guns slaan met Vicious Circle nieuwe wegen in. Het handelsmerk van de Amerikaanse band, rauwe rock roll, heeft steeds meer terrein verloren aan psychedelische rock en turbo-folk. En dat houdt de spanning erin. De schijf verveelt geen enkel moment, al zal de fervente Gun- sfan wel even moeten wennen aan het akoestische solostuk Ta rantula van gitarist Tracii Guns. Nooit gedacht dat die knaap zo veel gevoel in zijn vingers had! Andere fraaie hoogtepunten zijn de wat zweverige nummers Fade Away and Chasing the Dragon. Gelukkig maken de Guns niet de fout door alles wat hard is over boord te zetten. Ze schenken nog genoeg aandacht aan ouderwets geweld. Luister maar naar Face Down en Killing Machine. De remake van I'd Love to Chan ge the World, een oude kraker van Ten Years After is leuk, maar het origineel is beter. De vorige albums van LA Guns wa ren elk goed voor goud of plati num. Met Vicious Circle zal het ook wel die kant op gaan. (Poly gram Records) PETER VIERENHALM Van onze kunstredactie Breda - Voor de kersverse Alphons Diepenbrock Composi. tieprijs stelt de gemeente Breda een tweede prijs van f 7500,- beschikbaar. De prijs is bedoeld voor koor-compos! ties. Bosch? „Die link is er niet. W( vinden het een aardig initiatie! dat zo'n prijs in Brabant word' ingesteld," zegt Nico Schrama van de Dienst Cultuur van de gemeente Breda. De Alphons Diepenbrock Com- positieprijs is ingesteld door het Gemengd Koor Jeroen Bosch in 's-Hertogenbosch, de stad waar de componist Die penbrock jaren lang woonde De compositieprijs staat open voor alle componisten. Het werk (10 a 15 minuten) moet nieuw zijn en dient geschreven te worden voor gemengd koor met orgel- of koperblazersbe geleiding. De tekst moet ge schreven zijn in het Neder lands, Latijn, Italiaans, Frans, Duits of Engels. De jury wordt gevormd door Jan van Dijk, Alex Manassen en Maurice Pi- renne. De eerste prijs bedraagt overigens 10.000,-. Welke link heeft Breda met de componist Diepenbrock, zoals die relatie wel bestaat met Den „Maar er is een belangrijkerrt- den dat wij deze tweede prijs beschikbaar hebben gesteld We kunnen namelijk met hel bekroonde werk iets toevoegen aan het muziekleven in Breda Wij. hebben als voorwaarde ge steld dat het winnende werk in Breda wordt uitgevoerd, door een goed amateurkoor. Zo kan een jongere generatie kennis nemen van nieuw gecompo- neerd repertoire," aldus Schra ma. De inzendtermijn sluit op 31 september 1995. FOTO ACHIEF DE STEM lijk en speelt zich niet in hoofd zaak in de Achterhoek af. „In Gelderland treden we het minste op. Daar zijn we ook het minst populair. In de Achterhoek heeft iedereen zoiets van 'ach Normaal, dat kennen we wel, dat zijn die jongens hier uit de buurt, die zien we iedere dag boodschappen doen'. Ik weet niet precies wat de reden is, maar in de Achterhoek reageren ze nogal koel. Maar bij voorbeeld op het platteland van Zuid Holland, Boskoop, Gouda, die hoek. Ongelooflijk hoe ze daar op ons reageren. Dat lijken wel Beatles-toestanden." Uitschelden De voorstellingen spelen zich nu veelal in (feest)tenten af. Toch heeft hij ook wel eens over een tournee langs schouwburgen na gedacht. Nagenietend vertelt hij dat hij het voor een besloten voorstelling wel eens heeft ge daan. „Dat was in Doetinchem, voor de Rotary of een aanver wante ploeg. Allemaal keurige mensen." Hij zet een uiterst geaf fecteerde stem op. „Heel sjiek ge kleed en zo. Van het begin tot het eind heb ik ze zitten uitschelden. Vuile kale kak hier, 250 voor een kaartje betalen, wat denken jullie wel... Zo de hele tijd door. Ze vonden het prachtig! We hadden een geweldig optreden." 'Who's the Boss' op herhaling Van onze rtv-redactie De Vara haalt de komische reeks 'Who's the Boss?' van plank. Vanaf vandaag zijn de perikelen van Tony Danza w( dertig weken te zien. De serie werd voor het eerst uitgezonden in 1987 en kon zii gaandeweg verheugen in een grote populariteit. 'Who's the Boss' (De baas in huis) draait om ex-honkbalspeler Toni Micelli, een rol van Tony Danza. Deze Italiaanse Amerikaan krijgt met zijn dochter kost en inwo ning bij Angela Bower (Judith Light), directeur van een recla mebureau, en haar zoontje. Als tegenprestatie runt Toni het huishouden. De comedy viel het eerste seizoen in de Verenigde Staten meteen in de prijzen. Samen met onder meer 'Saturday Night Live' (NBC) en de film 'Ishtar' kreeg Who's the Boss? (ABC) een Gol den Pit Award. Deze 'onderschei ding' is bestemd voor tv-pro- gramma's, reclamespots en films 'die miljoenen etnische Amerika nen beledigen, meestal door ne gatieve stereotypen.' In de 'gelauwerde' programma's verschijnen zwarten die fietsen stelen, joden die bakkeleien over prijzen, Italianen die van de mis daad hun brood maken en Ieren die dronken een café binnengaan. Nederland 3, 17.40 uur NEDERLAND 1 (tot 05 >k 9' Tv 07.00 Tekst tv q930 Koekeloere 1000 Typisch techniek 10:30 Milie» heeft Af! 1 f 30.55 Tekst tv 59 vragenuurtje mer, live (tot 14.00) 16.27 Nieuws slechthorenden 1635 Studio op stelter qazine met Paulus de 1 Morph, Liflaflab, Roobarb e 1729 Doug, animatieseri Boggle, spelletje (ZW) Mr. Ed, come Fast forward, Tony Danza als Toni in "Who's the boss?' in 1911. F0T0 ANN If Amsterdam (anp) - Het Theater Instituut Nederland in Amstff dam eert vanaf gisteren de drie grondleggers van het Neder- - lands cabaret; Eduard Jacobs, J.H. (Koos) Speenhoff en Louis Pisuisse. Op de benedenverdieping is een bescheiden tentoonstelling inge richt, waar hun leven aan de hand van foto's, brieven en teke ningen is geschetst. Een doorlopend videoprogramma biedt steeds wisselende optre dens; van oud (Wim Sonneveld, Wim Kan) tot recent (Youp van 't Hek, Jiskefet). Kostuums van on der meer Paul de Leeuw, Freek de Jonge en Karin Bloemen staan in de achttiende eeuwse Slinge- landtzaal opgesteld. De twee kleine exposities blijven tot en met november staan. De presentatie betekent het begin van de viering van het 100-jarig bestaan van het cabaret. De rest van het jaar hebben onder meer lezingen en een heus symposium plaats. Vanaf dinsdag zijn ook drie CD's te koop met originele opnamen van de drie cabaret pioniers. Over het eerste cabaretoptreden in Nederland bestaat voor zover bekend geen verschil van mening. De historie vermeldt dat Eduard Jacobs (1867-1914) dat eerste op treden in 1895 verzorgde in een nachtsociëteit aan de Quellijn- straat in de Amsterdamse Pijp. Jacobs teksten waren hard, niets- verhullend, vertelt Hilde Schol- ten, samenstelster van de ten toonstelling. Dat blijkt ook uit de tekst van een van zijn liederen, die in het speciaal daaraan gewij de zaaltje hangt. Jacobs be schrijft daarin het leven op de Zeedijk, waar twee hoeren elkaar afslachten om een klant. Helaas zijn van het optreden in de nachtsociëteit nooit foto's maakt. Wel toont het Theater» stituut kiekjes uit die tijd. Ooi het einde van het pand is te ad een gasexplosie in 1980 beteken de de sloop. In de huidige niew- bouw zit nu buurthuis de 0"' lijn. Koos Speenhoff (1869-1945) aanvankelijk bekend als te® naar. In de voor hem ingencti g, a gang hangen niet alleen tekenin gen van zijn hand. Er is o0^ werk van Kees van Dongei zien, die zijn vriend Speenl portretteerde. Ook prijkt het v bod van het katholieke best Eer en Deugd aan de muur, Speenhoff's voordrachten smeerigst' noemt. Dramatische dood Speenhoff kwam net als Pisu'2 dramatisch om het leven, werd onthoofd tijdensherifflj singsbombardement van lieerden op het Haagse hout. Die bommenregen in 1945 werd onlangs nogh Het laatste zaaltje over (1880) bevat een foto van rouwstoet na zijn overuj 1927. De cabaretier werd op Rembrandtplein in A® vermoord door Tjakko M De jonge zanger was veffl Jenni Gilliams, de vrouw W» suisse. Kuipers wilde, zo g verhaal, niet Pisuisse maa doodschieten, maar de ca wierp zich voor haar om behoeden voor de kogelIs. delijk vonden zowel Jea Jenni, als Tjakko de dooa. e Bezuiden- voor 17.57 18.27 18.57 zine 19.31 19.51 20.00 20.24 20.31 serie 21.29 22.00 jon (TT) Ik heb al W literair magazine PP: Uitzending (TT) Journaal (TT) Weeroverzich The House of Eli Hier en Nu Between the Line achti ;.<s rie 22.55 Vraag en aanbod serie over de wereld advertentie. Af!: Verhuis 23.43 Journaal """NEDERLAND 2 07.00 Journaal 07.06 Lingo 07.29 Ontbijt tv 08.28 Journaal 08.33 Boggle 09.00 Journaal 09.05 PP: Uitzending Uni 09.08 Kook tv 09.29 ViaRia 10.19 Follies, serie 10.43 De kleedkamer 11.09 Judge Roy Bean, v\ 11.34 Tussen kunst en ki 12.27 Dat zeg ik niet, spe 13.00 Journaal 13.07 Lopende zaken 13.32 The Wonder Years 13.57 Villa Achterwerk 16.00 (TT) Journaal 16.09 Little Women, anin 16.34 De troon van kon gebit 17.01 Bay City, jeugdserif 17.28 (TT) Reizen door natuurserie: De jagers (1) 17.58 (TT) 2 Vandaag, act 18.35 (TT) Champions Ajax-Hajduk Split 20.40 PP: Uitzending AO 20.43 Reuma raakt je, f Nationaal Reumafonds 20.48 Midlotto 20.53 (TT) Champions Le Saint Germain-Barcelona 23.05 (TT) Champions menvatting twee andere kv\ 23.55 Journaal 24.00 Nieuws voor SUSKE EN WISKE HAMBONE BOES ONTDEK DE VER!

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 20