De TWingo onder de fietsen
Toyota hoog aangeslagen in Duitsland
L
Met Het commando survival handboek overleef je niet in de stadsjungle
RAI bepleit zorgvuldiger
Motorrijtuigenbelasting
Amsterdam (1)
Compacte Touring BMW
ONDER DE KURK
Fiets
SURPLUS
E3
Fiets van het Jaar met slimme details
Oud-commando
Spel
Denkfout
Oldtimerbeurs
RUBRIEK
Zaad
Vanaf 300 gulden
door Eurotunnel
met
cunt
ssen
zakt
kke,
een
op
eslist
:tere
inaar
wijn
even.
Wijn
ze-
diep-
rap-
amse
racht
e in
Izijde
Jiade-
nder-
ikers
lat er,
;aven
vaak
inder
an de
échte
es die
kunt
ruch-
zich
en op
dan,
t, die
heel
ook
orden
met
schet-
:fheb-
van
n ho-
n bo-
huis-
ielijks
omen
leven
eube-
inte-
fietst
rmijn
kt in te
over-
ijn be-
ijn na-
Door Hein Sluijter
tuurlijk vooral bedoeld Vn„
de handel. Voor de wijnkn
pers. Maar blijven vermab
lijk voor iedere belangstellen
de in wijn.
Daarom nog even naar df-
vermouth. Niet zo veel anim„
meer voor deze kruidenwi.
Maar zij die er dol op zi]n
geeft een grafiek aan, be'ee
ven zich op glad ijs want Zi,
zijn nogal impulsief.
Hij komt, zo lees ik in een
nadere uitleg van het begrip
'impulsief', vaak niet uit met
het geld, houdt nooit geld
over om te sparen en koopt
dikwijls iets zonder na te den
ken of het financieel wel kan.
Kortom, dit zijn mensen die
uitgaan van het principe, dat
geld moet rollen. Het is maar
dat je het weet.
Voor de slijter en de super
markt wordt nog even aange
geven waar de doelgroep zich
hoofdzakelijk bevindt. Die
tref je aan bij oudere mensen
met een betrekkelijk laag in
komen, die niet zo tevreden
zijn met hun positie en zich
weinig positief opstellen.
Oudere bromtorren, naar ik
begrijp.
Nee, dan de klanten die ver
zot zijn op de Duitse belletjes
wijn sekt. Die zijn, blijkens
het verslag, uitgerust met ei
genschappen als opgeruimd
en ondernemend. We hebben
hier te doen met ware opti
misten. Met mannen onder de
vijftig die sportief rond hun
koophuis hollen en een hoge
re beroepsopleiding achter de
gestrekte rug hebben.
De sektmannen zijn ook zeer
gehecht aan de auto. Hoewel
zij ervan zijn doordrongen,
dat veelvuldig autorijden niet
zo best is voor het milieu,
laten zij de wagen toch niet zo
gemakkelijk staan. Ze gaan
zelfs op zondag graag in hun
wagen zomaar een eindje toe
ren. En de fiets?
Merkwaardig genoeg: hier bij
voorkeur niet met de fiets.
RBhhb
HilISMHHMHHBi
voor een liefhebber van beeldende
winkel voor een liefhebber van de
bent en een dagje naar Amsterdam
paar winkels die je toch wel moet
11 maken, maar de winkels waar ik over
«richting, sfeer en aroma (als ik aan ze
i daarbinnen innig stinkt van vreemde
an de winkel voor Chinese produkten aan
Ital Co, dagelijks bezocht door Chinezen
ja Tienda, een winkel voor Spaanse en
aan de le Sweelinckstraat, een zijstraat
at en -markt.
je de verste tahoe kopen, vele soorten
xbakken is altijd goed), talloze verpakte
en, kruiderijen) en erg goedkope, diepge-
r 2 kilo). Maar ook diepgevroren kant- en
se borrelhapjes, die je in een eenvoudig
ook bij Oriental Co. te koop) tot leven
eel mensen over de vloer krijgt, moet je
gamba's in huis te halen. Je kunt ze
cleinere hoeveelheid bij de visboer in de
personen
auwe gamba's in de schil,
fijngesneden peterselie,
aflook,
olijfolie plus 1 extra voor het bakken,
ep citroen.
een gladde massa van de knoflook en
p samen met de olie tot een gladde saus
amba's (behalve het staartje). Dit gaat he
net een beetje bevroren zijn. Verwijde
maal.
er heet worden in een grote koekepan e
'eerszijden enkele minuten totdat ze diep
laag, giet de saus erover, nog 1 minuu j
m besprenkeld met citroensap onmidde -
met stokbrood en een salade met tomate
kale plankieren, een lage, forse h°ut®
langende worsten. Tot het plafond zijn
oliën, wijnen, conserven en deegwa
grote collectie Spaans aardewerK
igt een stapel stokvis, waarvan het ar
van de aangesneden worsten, kazen
Tienda kan een rijke c0^ect^J?Jnl
ines in blik, dolma's, worsten en
'ienda ook de ingrediënten kopen
iken salade met bonen en tonijn.
schape
voor een
personen
ijn,
c witte, grote bonen,
■oensap,
iels olijfolie,
len zwarte peper,
in ringen gesneden,
s peterselie.
ichik
ilikken vis en bonen uitlekken, rang
:n schaaltje, besprenkel het gene
:n olie en garneer de salade met
pBSTEM
VRIJDAG 10 MAART 1995
Van onze verslaggever
Geinige fietsen die de aan
dacht trekken in de
showroom komen ieder jaar
wel op de markt. Zelden blij
ken deze funfietsen ook echte
rijwielen, die fatsoenlijk fiet
sen en bestand zijn tegen on
eerbiedig stadsgebruik en mi
nimaal onderhoud.
Gazelle komt de eer toe de eerste
te zijn die goede kwaliteit paart
aan een hippe vorm. De beloning
volgde vorige week meteen: het
vlotte ding, Expresso is zijn
naam, kreeg tijdens de FietsRai
de eretitel Fiets van het Jaar.
De Expresso, een vlotte
stadsfiets voor 995 gulden.
FOTO GAZELLE
De jury prees de Expresso voor
zijn verfrissende vorm en slimme
details zoals de schone omman-
teling van de ketting en de baga
gedrager vóór met bijpassende
rugzak. De fiets rijdt stabiel,
stuurt goed, is stevig gebouwd
en zodoende ideaal voor het
stadsverkeer, aldus de acht des
kundigen uit de fietsbranche.
Kritiek was er op het slechte slot
en het ontbreken van een baga
gedrager achter. De fiets
schreeuwt als het ware om een
plek voor een kinderzitje. De
Gazelle Expresso komt op de
markt voor 995 gulden.
Jurylid Menno Grootjans, redac
teur van Fiets, het blad voor de
sportfietser, had de Expresso
niet in zijn top-drie gezet. „Ik
kan er goed mee leven dat de
Expresso Fiets van het Jaar ge
worden is, maar hij is mij iets te
modieus. Een echte kijk-ik-heb-
een fiets-fiets. Noem het maar de
Twingo onder de fietsen. Mis
schien is zo'n fiets wél de manier
om meer mensen uit de auto te
krijgen en tot fietsen in de stad
te verleiden."
Grootjans trof onder de fietsen
op de FietsRai weinig echte in
novatie aan. „Zo'n Expresso
springt er dan al gauw uit. Bij de
atb's zie je wel verbeteringen,
maar versnellingssystemen en
vering zijn toch al ver uitont
wikkeld. Werkelijke vernieuwin
gen zie je eigenlijk alleen bij de
ligfietsen. Daar wijken de con
structeurs heel duidelijk van de
gebaande paden af."
Altijd een draadzaag op zak
DoorJohan van Grinsven
Boomstammen zijn het best
voor een vlot, maar bamboe
of olievaten mogen ook. En
wie een vlot bouwt, kan het
best schuinhangende bomen
gebruiken. Want daarvan is
tenminste duidelijk waar ze
vallen.
Informatie die tot voor een paar
weken volledig nutteloos leek.
Maar ja, toen was er ineens het
wassende water dat Nederland
in zijn grillige greep hield. En
met zo'n dreigende zondvloed
wordt een mens toch voorzichti
ger.
Enige tijd geleden verscheen
Het commando survival
handboek. Het geeft degenen
die de toom van het water vre
zen nog meer bruikbare infor
matie. Hoe je. moet varen met
een vlot. Hoe een mens met een
eenvoudig kapmes van takken
een peddel kan maken. Hoe een
drenkeling kan blijven drijven
in het water.
En deze persoonlijke favoriet:
hoe kan een drenkeling van een
broek een reddingsboei maken.
Zo dus: Bind de broekspijpen
onderaan vast en trek de knoop
met uw tanden al watertrappe
lend strak. Terwijl u de riem of
j«lp vasthoudt, zwaait u de
broek naar voren over uw
hoofd. Probeer zoveel mogelijk
lucht te vangen. Zo nodig
herhalen. Het hoofd moet ver
volgens tussen de broekspijpen
van de opgeblazen broek gelegd
worden. Houd het middel geslo
ten onder water. Blaas de broek
zo nodig weer op. Met deze
wetenschap spuug je de Maas
recht in het gelaat...
De Brit Hugh McManners is
oud-commando. Hij heeft zes
tien jaar legerdienst, onder an
dere als officier bij speciale
eenheden als SAS en SBS, ach
ter de rug. Sindsdien gelooft hij
dat een burger die denkt dat
autopech de grootste ramp is
die hem kan overkomen, zo
maar in een levensbedreigende
situatie kan komen. En dan kan
kennis van het leven in de vrije
natuur ineens van groot nut
zijn. Bijvoorbeeld als hij na een
vliegtuigongeluk op een afgele
gen tropisch eiland terecht
komt.
In overlevingssituaties worden
we plotseling geconfronteerd
met meedogenloze natuurwet
ten en verdrijft de werkelijk
heid de roze gloed van het mo
derne leven. Bang geworden
stappen we dus snel uit ons
beschermd, comfortabel bestaan
en lezen McManners boek. Kunt
u overleven?, vraagt hij. Volgt
192 pagina's lang uitleg over
uiteenlopende zaken als kle
ding, voeding, calorieën, stre
koefeningen, kampeeruitrus
ting, het nut van een overle
vingspakket (ja hoor, ieder van
ons draagt een draadzaag, scal
pel, knoopkompas, reflector en
kaliumpermanganaat met zich
mee als hij op vakantie gaat,
dus dat lukt wel na dat
vliegtuigongeluk), touwen en
knopen, het kiezen van een
kampeerplek, het opzetten en
afbreken van een tent, het ei
genhandig bouwen van schuil
plaatsen, iglo's, lemen hutten,
kampvuren, het .vergaren van
water, eetbare planten en fees
ten, kompassen....de hele oplei
ding van de welpen komt weer
boven. Het is een boek vol
plaatjes, foto's, tekeningen en
aanschouwelijk onderricht. On
danks die haast vrolijke vorm
geving is het een ronkend boek,
vol stoere-mannenpraat. Be
doeld voor padvinders die te
veel anabole steroïden geslikt
hebben.
Survival heeft tegenwoordig
weinig meer met de vrees voor
Doomsday te maken. Het is
geen 'politieke' verzetsdaad
meer, zoals het wel was toen het
fenomeen in Amerika de kop
opstak. Vaak ultra-conservatie-
Survival is - in Europa in ieder geval - een spel geworden.
ve (of ultra-bange) burgers be
reidden zich voor op wat komen
ging, want de lakse of onweten
de overheid en de Anderen sta
ken hun kop in het zand en
wensten het Gevaar (rood, geel,
zwart, joods, liberaal, nucleair
of in welke andere absurde
vorm dan ook) niet te zien.
Survival is - in Europa in ieder
geval - een spel geworden. Het
gebeurt hier in de Belgische
Ardennen of ergens in een bos-
en bergrijke streek in Frankrijk
(reisorganisatie Arke verzorgt
een jongerenvakantie 'survival
in Slovenië'), door jongeren van
het type 'je bent jong en je wilt
FOTO DE STEM JOH AN VAN GURP
wat'. En door uitbuikende,
maar nog altijd parmantige der
tigers en veertigers. Veel van de
lampen, messen en kompassen
die zij meezeulen naar die pseu-
do-ruige gebieden lijken zo uit
de designkoker van Alessi te
komen.
Leven en overleven in de vrije
natuur (de ondertitel van het
boek), wat moet een stadsmens
ermee? Misschien heeft de fana
tieke buitensporter er nog enig
nut van, hoewel een abonne
ment op een blad als 'Op Pad'
dan van meer realiteitszin ge
tuigt. Vast en zeker heeft het
handvol overgebleven yuppies
het boek graag achteloos op de
salontafel liggen als er bezoek
komt.
McManners' denkfout: in onze
wereld loert het gevaar al lang
niet meer in afgelegen en onher
bergzame gebieden. Levensred
dende kennis wordt zijn hand
boek toegedicht. Alsof een bur
german iedere dag het gevaar
loopt om tijdens het lezen van
het ochtendblad verrast te wor
den door een lawine, piranha's
of gifslangen.
Het leven van de twintigste-
eeuwse homo sapiens wordt be
dreigd in de betonnen stads
jungle, 's nachts in de metro,
tussen blik en walm op de A-zo
veel, tussen de lakens van een
zorgeloze bedpartner-voor-één-
nacht. 'Hoe overleef ik de stress
van het werken onder een dicta
toriale baas'. Dat lijkt een nut
tiger kwestie dan 'hoe maak ik
vuur met een vuurboog'. Hoe
houd je je staande tussen daklo
zen en carrièrejagers? Hoe over
leef je als bonsai-kwekende
wao'er? Moet een man nu nog
zachtaardig of juist weer mee
dogenloos macho zijn?
Help. Man over boord.
Het commando survival hand
boek, door Hugh McManners.
Uitgeverij Kosmos-Z&K, Utrecht.
Prijs: 59,90 gulden.
Tot en met 5 april vertoont het
Nederlands Filmmuseum in Am
sterdam expeditiefilms: de
hoogste, verste en spannendste
reisavonturen die door de came
ra zijn vastgelegd. 'Heroïsche
omzwervingen, de gouden jaren
van de expeditiefilm', dagelijks
19.00 en 21.30 uur. Er is een
brochure gemaakt rond dit the
ma en er worden lezingen ge
houden. Informatie:
020-5891400.
In Antwerpen wordt dit
weekeinde een grote oldti
merbeurs gehouden. In het
Bouwcentrum, afrit Wilrijk,
worden op deze achttiende
beurs klassieke auto's en
motoren geshowd en te
koop aangeboden. Ook voor
onderdelen kunnen belang
stellenden terecht. De beurs
is zaterdag toegankelijk van
negen tot zeven uur, zondag
van negen tot zes uur. Vol
wassenen betalen een en
treeprijs van vijftien gulden.
De RAI heeft het Centraal Bu-
!£dU Motorrij tuigenbelasting
(LBM) gevraagd zorgvuldiger
om te springen met de nieuwe
belastingregels.
Bezitters van voertuigen met
een zogenaamd 'grijs kente
ken kregen onlangs week vrij-
OCM maa' een Van ket
usm om extra wegenbelasting
n at j Terwiil er> aldus de
Ai, duidelijke afspraken wa-
en over onderscheid voor de
P^ohülende categorieën. De
«AI beticht het CBM van het
stichten van verwarring.
fejaar zijn de regels voor
verairtSa?°^ (grijs kenteken)
»anderd. Dat gebeurde om
onoicÜS -ite maken aan het
minJr gebruik van de
autnv'®j helfshngregels voor
on hot niet ingericht zijn
tweo vervoer van meer dan
len tper,sc®en- In veel geval-
eigena°r erop neer' dat
ttafm meer tvegenbelas-
S061®,betalen-Maar een
auto s voldeed wel aan
de nieuwe regels, terwijl er
voor een aantal een over
gangsregeling in acht geno
men werd.
Die overgangsregeling liep
eind 1994 af. Sinds 1 januari
moeten eigenaren, wiens voer
tuig niet aan de aangescherpte
inrichtingseisen voldoen, een
hoger tarief van de motorrij
tuigenbelasting betalen. Veel
bezitters hadden hun auto al
aan de nieuwe regels aange
past, anderen hoefden dat
niet. En auto's van vóór 1988
vallen onder een andere over
gangsregeling. Ze kregen ech
ter wel praktisch allemaal een
hogere aanslag in de bus.
Volgens de RAI heeft het CBM.
nagelaten een duidelijke in
formatiecampagne over de
nieuwe situatie te starten. Dat
levert veel overlast op voor de
autobezitters, maar ook voor
de autobranche. De branche
vreest dat op 1 april aanstaan
de de problemen zich herhalen
als de nieuwe houderschaps
belasting ingevoerd wordt.
De Toyota Carina geldt in Duitsland als de betrouwbaarste auto.
FOTO LOUWMAN PARQUI
Toyota eindigde vorig jaar we
derom hoog bij het onderzoek
dat de Duitse keuringsinstantie
TÜV uitvoerde onder auto's.
De TÜV onderzocht in totaal
meer dan 4,5 miljoen auto's in
vijf categorieën: tot drie, vijf,
zeven of elf jaar oud. In de
categorie tot drie jaar oud was
de Toyota Carina met een per
centage van 1,9 procent gebre
ken de beste. In de categorie tot
vijf jaar oud eindigde de Carina
vijf maal achter elkaar op de
eerste plaats. Dit jaar was de
Corolla eerste, de Carina twee
de. Op de derde plek kwam
overigens weer een Toyota: de
kleine Starlet. In de categorie
Aot zeven jaar oud bezet Toyota
vier eerste plaatsen met achter
eenvolgens de Carina, de Star
let, de Corolla en de Camry.
Er is een nieuwe generatie
3-serie Touring van BMW. Ge
bouwd op basis van de enkele
jaren geleden verschenen
3-serie.
De auto komt voorlo
pig beschikbaar met een 1.8i
motor, een 2.0i, een 2.8i zesci
linder benzine en een 2.5 zes
cilinder turbodiesel.
De compacte stationcar op ba
sis van de kleinste BMW ver
scheen in 1988 voor het eerst
en intussen zijn er wereldwijd
126.000 van verkocht.
De auto
is tot aan de middenstijl iden
tiek aan de personenautover
sie.
De nieuwe Touring is exact
vijftig kilo zwaarder dan de
variant met vier 'deuren en
gelijke motorisering. De ach
terbank van de nieuwe Tou
ring is vast gemonteerd. Om
het laadruim groter te maken
kan de achterbankleuning wel
in twee ongelijke delen neer
geklapt worden.
Exclusief zal de nieuwe BMW
Touring ook wel blijven: de
goedkoopste kost 73.950,-,
de duurste 85.350,-.
f
Overbevolking, ga
ten in de ozonlaag,
internationale
anarchie, de afbraak van de
verzorgingsstaat, echt vrolijk
zijn we niet nu het jaar 2000
met rasse schreden nadert.
En alles wat nu al erg is lijkt
alleen maar erger te worden.
Op zich niet zo vreemd, want
aan het eind van elke eeuw
pleegt de mensheid zich over
te geven aan sombere gedach
ten. Maar deze keer hebben
ook medici zich gevoegd in
het grote klaagkoor. Een
spraakmakend aantal van hen
wanhoopt aan de toekomst
van het menselijk geslacht,
om precies te zijn: aan de
toekomst van het mannelijk
geslacht.
Nederland hoorde daar voor
het eerst van op 15 november
1990. In zijn peroratie, de tra
ditionele rede waarmee een
professor zijn ambt aan
vaardt, liet de Maastrichtse
vrouwenarts prof. dr. Evers
zich toen ontglippen dat 'het
met de vruchtbaarheid van de
mens een aflopende zaak is.'
Slechts een kwart van de Lim
burgse mannen die vanwege
ongewilde kinderloosheid
zich bij zijn kliniek vervoegde
had sperma dat voldoet aan
de kwaliteitseisen van de We
reld Gezondheids Organisa
tie. Tien jaar daarvoor lag dat
aantal beduidend hoger.
Hij vreesde dat de cijfers in
de rest van Nederland niet
anders zouden liggen: ook de
boven-Moerdijkse mannen
zitten waarschijnlijk op zwak
zaad, en in het buitenland zo
een soortgelijke trend te be
speuren zijn. Over de oorzaak
tastte Evers in het duister.
Wellicht is de afname van de
kwaliteit van het menselijk
zaad een natuurlijke reactie
op overbevolking. Het zou
ook kunnen zijn dat de mo
derne man zijn edele delen te
warm inpakt in al te nauw
sluitende broeken, want die
zijn niet voor niets aan de
buitenkant van het mannelijk
lichaam gemonteerd. Die
hebben afkoeling nodig om
goed te kunnen produceren.
Wie zal het zeggen?
Evers was niet de eerste die
zorgelijk deed over het da
lend vermogen van het man
nelijk geslacht en ook niet de
laatste. Al in 1974 had ene
Nelson gewezen op het feit
dat mannen steeds minder
zaad produceren. Veel opzien
baarde dat toen niet, want de
discussie die daarop volgde
vond uitsluitend plaats in de
beslotenheid van de medische
vakbladen. Dat veranderde in
1992. In dat jaar stond er in
de British Medical Journal
(BMJ) een nu al klassiek ge
worden artikel van Emil
Carlson en Niels Skakkebaek.
De Deense onderzoekers
hadden van liefst 14.947 man
nen de gegevens verzameld
die tussen 1938 en 1990 in een
zestigtal artikelen waren ge
publiceerd. Hun conclusie: 'er
zijn duidelijke aanwijzingen
dat de kwaliteit van het man
nelijke zaad de laatste vijftig
jaar aan het afnemen is.'
Want een halve eeuw geleden
produceerde de modale man
per keer 3,4 milliliter zaad en
nu nog maar 2,75. In elke
milliliter zaten in 1940 nog
113 miljoen zaadcellen, en dat
is intussen gedaald tot een
schamele 65 miljoen. De man
produceert dus minder millili
ters en in elke milliliter zit
ook nog eens minder sperma.
Ook zij konden geen oorzaak
aanwijzen al hadden ze wel
hun vermoedens. Ze wezen er
op het snel toenemende aan
tal gevallen van testiskanker
en op het verband tussen deze
nu goed te behandelen kan
ker en het produceren van
weinig zaad. Dat laatste geldt
ook voor allerlei afwijkingen
aan de penis en het niet goed
indalen van de ballen, en ook
die afwijkingen nemen steeds
meer toe. Dat kan geen toeval
zijn, zo meenden ze, er moet
een gemeenschappelijke oor
zaak zijn en wellicht zit die
oorzaak in het milieu.
In een spraakmakende uitzen
ding van Horizon, een weten
schapsprogramma van de
BBC, werd op 13 oktober
1993 ook al dat verband ge
legd. Niet alleen menselijke
mannetjes lopen gevaar, nee,
alle zoogdiermannetjes. In de
Everglades, een beroemd na
tuurgebied in Florida, produ
ceert een kwart van de aliga-
Door Jan Paalman
tormannetjes te weinig sper
ma om vruchtbaar te kunnen
zijn en als ze al vruchtbaar
zijn dan hebben ze een te
kleine penis.
Daarom blijft 75 procent van
de aligator-eitjes onbevrucht.
Bij schildpadden is het aantal
intersexen (half mannetje,
half vrouwtje) enorm toege
nomen. In de Engelse rivieren
treft men steeds vreemdere
vissen aan zoals mannetjesvis-
sen die geen sperma maar
eitjes produceren. Waarom?
Misschien wel omdat er
steeds meer vrouwelijke hor
monen (oestrogenen) in het
milieu terecht komen. Want
stoffen als pesticiden en de
beruchte PCB's bezitten ook
een zwakke oestrogeenwer-
king. En wat te denken van de
tonnen 'pil' die via het riool
het milieu inspoelt?
Is het einde der tijden nu
nabij? In dezelfde BMJ stond
een half jaar geleden een stuk
waarin over het onheilspellen
de artikel van Carlson en
Skakkebaek een vernietigend
oordeel werd uitgespoken.
Een aantal medische reken
meester had het cijfermate
riaal van de beide Denen nog
eens nagetrokken en toen
bleek dat het tweetal zich be
hoorlijk had verrekend.
Hoe kan dat nou? Wat kan er
nou misgaan bij het tellen van
zaadcellen? Heel wat, zo
bleek nu. Op de eerste plaats
was al dat nagetelde zaad af
komstig van ongewild kinder
loze mannen, KI- donoren en
mannen die zich lieten sterili
seren, dus niet van de modale
man. Bovendien varieert de
zaadproduktie van elke man
elke keer enorm. Mannen
wordt altijd gevraagd om drie
dagen voor het onderzoek
zich te onthouden wat slechts
de helft van hen kan opbren
gen en 'wie wat bewaart heeft
wat'. Ook de leeftijd van de
man kan de uitkomst zeer
vertekenen, want hoe ouder
hoe minder zaadcellen. In al
die zestig onderzoeken die de
beide Denen hadden opge
diept was met deze verteke
nende factoren geen rekening
gehouden. Ze hadden bij wij
ze van spreken al die kwakjes
op een hoop gegooid en daar
uit hun voorbarige conclusies
getrokken.
Vorige maand was het weer
raak. Deze keer luidde de
Franse vrouwenarts Jacques
Auger de doodsklok over het
mannelijk geslacht: elk jaar,
zo bleek uit de cijfers van zijn
Parijse kliniek, neemt het
aantal zaadcellen per man en
per keer met twee procent af.
Hij had alles terdege doorge
rekend en kon geen fouten in
zijn onderzoek aantreffen.
De redactie van het vermaar
de medische vakblad The
New England Journal of Me
dicine drukte bij Augers arti
kel een bijna beledigend te
noemen commentaar af. Au
gers methode deugde van
geen kanten en bovendien
wordt zijn bevinding tegenge
sproken door een vloed aan
ander gegevens. Zo kon een
tien jaar lopend en volgens
alle regelen der kunst uitge
voerd Amerikaans onderzoek
geen enkele teruggang in de
produktie van het mannelijke
zaad aantonen.
Bovendien is de vruchtbaar
heid, en dus ook de onvrucht
baarheid van het menselijk
geslacht al twintig jaar con
stant. Het aantal zaadcellen is
geen maat voor de vrucht
baarheid van de man - één
zaadcelletje is al genoeg - en
bestaan er tegenwoordig veel
betere manieren om de
vruchtbaarheid van het man
nelijke zaad te meten. Men
zou, zo vindt de commenta
tor, er beter aan doen om
eerst de cijfers heel nauwkeu
rig na te lopen voordat men
rampzalige uitspraken naar
buiten brengt. Die goede raad
kunnen de onderzoekers in
hun zak steken.
Le Shuttle, het pendel-
treinsysteem voor perso
nenauto's van Eurotunnel,
heeft de zomerprijzen voor
1995 bekend gemaakt.
Die beginnen bij 300 gulden
per auto (ongeacht het aantal
inzittenden) voor een vijf
daagse retour en lopen op tot
820 gulden voor een stan
daardretour tussen 10.00 en
20.00 uur in de weekends in
juli en augustus.
Tot eind april is een dagretour
mogelijk voor 139 gulden.
Voor motorfietsen beginnen de
prijzen bij 150 gulden en lo
pen ze op tot 320 gulden. Ook
motorbezitters kunnen tot
eind april goedkoop een da
gretour maken: kosten 99 gul
den. De zomerprijzen zijn gel
dig van begin april tot eind
september.
Sinds gisteren is reserveren
voor Le Shuttle niet meer no
dig. Vanaf dan is het een
kwestie van aan komen rijden,
tol passeren en de eerstvolgen
de pendeltrein nemen, aldus
de onderneming. Deze wil aan
het einde van de zomer tijdens
drukke uren vier pendeltrei-
nen per uur laten vertrekken.