Visma staat bol van elektronica en high-tech Mogelijk vegetarisch keurmerk voor horeca Absolutely Fabulous per post Make-up in de prijzen Champagne-huizen zijn klaar voor uitzending derde reeks pestem Een dagje Amsterdam (1 Met Het RAI bep] Motorrij DE STEM SURPLUS Gevangen Jeugd Kritiek Reizen Anti-alles Champagne Catalogus ONDER DE kurk Fiets «WIJZER Oud-commando Oldtimerbi VRIJDAG 10 MAART 1995 H Wellicht komt er een vegeta risch keurmerk voor de hore ca, zodat de klanten direct kunnen zien of ze goed kun nen eten volgens de normen van de Nederlandse Vegeta- riërsbond (NVB). Uit een onderzoek van die bond blijkt dat ruim de helft van ve- getarisch Nederland de kwaliteit van vegetarische gerechten in normale restaurants maar matig vindt. Het NVB-onderzoek brengt nog meer boven de tafel: In het Westen van het land wo nen verhoudingsgewijs de mees te vegetariërs. De helft van hen heeft een HBO-opleiding of ho ger. De leeftijdsgroep 25-34 jaar is het sterkst vertegenwoordigd. Bijna de helft van de vegatriërs in Nederland is alleenstaand.. Ongeveer tweederde bestaat uit vrouwen. Ruim de helft van de onder vraagden gaat minstens één keer in de maand uit eten. Bijna drie kwart vindt het aanbod aan ve getarische gerechten in de hore ca onvoldoende. Ruim de helft informeert altijd of vaak tevoren of er ook vegetarische gerechten op de kaart staan. Veertig procent gaat een restau rant niet binnen als niet duide lijk is of er vegetarische gerech ten op de menukaart prijken. Vandaar het idee van een keur merk, zodat je van buiten al kunt ze zien dat je als vegetariër in dat restaurant goed terecht kunt. Over het idee van zo'n keurmerk is 99 procent van alle vegetariërs enthousiast, zo blijkt uit het NVB-onderzoek. Revolutie aan de waterkant Door Tom Mensen De Synergy, de Carboxy 2001, de Bob Nudd feeder en waggler, Catrastrong. Top Magic-hengels, Quantum Hy percast werpmolens met bail flipping. Hocus pocus? Voor velen misschien wel. Maar de ongeveer 45.000 bezoe kers die ook dit jaar weer ver wacht worden op de Nationale Hengelsporttentoonstelling Vis ma Ahoy' 1995 in Rotterdam die woensdag 15 maart begint, moet het allemaal als muziek in de oren klinken. High-tech en elektronica hebben hun intrede gedaan in de sport- visserij. Het is soms wel even knipperen met de ogen. Elektro nische visfinders die in kleur alle onderwatergegevens, inclusief de vis (waar zit vis, hoe groot zijn ze?) doorseinen. Zeer nauwkeu rige navigatie-apparatuur voor zeevissers. Steeds langere (zes tien meter!) en lichter wordende vaste hengels. Vismolens met een ingebouwde en lichtgevende beetindicator. Superdunne vislij nen van 0,04 mm. Te gek alle maal. De importeurs en gespecialiseer de detaillisten schermen graag met ingewikkelde namen en kleuren om de spulletjes aan de man te brengen. Het wordt alle maal aangeprezen om vis mee te vangen, maar al te vaak vangen de verkopers de vissers. Met een simpel hengeltje en haakje beaasd met de vertrouw de broodpluim, een zeer eenvou dig uitgevoerd stukje kunstaas of een vliegje gebonden van wat vogelveertjes en pluisjes uit een oude trui, is ook vis te vangen. Er zijn daarom nog talloze vis sers die zich niet laten verleiden door de commerciële blablabla en met een eenvoudige uitrusting volop genieten van hun verblijf aan de waterkant. Vissen is een kwestie van instel ling, van smaak en natuurlijk ook geld. Op een hengelsport- beurs als Visma Ahoy' duizenden guldens uitgeven aan nieuw ma teriaal of visboot is een fluitje van een cent. Er is aanbod ge noeg. Wie de verleiding kan weerstaan Vissen is een kwestie van instelling, van smaak en natuurlijk ook geld. of een smalle beurs heeft, kan door het kopen van wat vislijn, haakjes en pennetjes ook met een tevreden gevoel naar huis gaan. En naar het viswater, want vissers doen het nu een maal daar. Niet-vissers blijven zich maar verbazen over de trek van het steeds nog groter wordende hen gelaarslegioen naar zout en zoet water. Volgens cijfers van de Organisatie ter Verbetering van de Binnenvisserij(OVB) stonden er vorig jaar 530.000 zoetwater vissers geregistreerd. Rekening houdend met een aantal zeevis sers (naar schatting 300.000) dat geen sportvisakte nodig heeft, en de 'zwartvissers', lijkt het niet overdreven te stellen dat Neder land meer dan 1 miljoen henge laars telt die regelmatig of af en toe de waterkant opzoeken. De gemiddelde leeftijd van de Nederlandse sportvisser ligt bo ven de veertig zo bleek uit een landelijk onderzoek en het is daarom dat de Nederlandse Ver eniging van Sportvisserfedera ties (NWS) én de OVB er alles aandoen om vooral de jeugd weer aan het vissen te krijgen. De verenigingen investeren in begeleiding van jongeren, orga niseren cursussen, enzovoort. Oud of jong. Zomer of winter, wind, kou en regen trotserend, struinen ze gewapend met hun hengel door de polders op zoek naar witvis of roofvissen als snoek en snoekbaars. 'Snoeken is zoeken', zo luidt een van de vele visserswaarheden. Wie dit ge zegde in de praktijk brengt, komt na een actieve snoekdag doodvermoeid, met een blos op de kaken, thuis van het gesjouw langs zompige poldersloten, ri vieren of kanalen. Daar kies je als visser dan voor, gewoon omdat je andere dingen op dat moment onbelangrijk vindt. Als je door je baas 's morgens voor dag en dauw naar een achteraf en godverlaten ge bied gestuurd wordt, zou je het verdommen. Maar een visser wordt niet gestuurd. Hij gaat door een onverklaarbare drang naar het water. Zomer of winter. Een visser moet vissen. De minder actieve zoetwatervis ser brengt zijn tijd rustig door en FOTO DE STEM BEN STEFFEN maakt met zijn groene paraplu van zijn visplaats een droog of windvrij stekje. Zittend en mij merend wacht hij op actie. Daar gaat het om, de spanning tussen de rust en het onvoorspelbare moment waarop de voorn of bra sem het aas vindt en de pen wegtrekt. Wat hierna gebeurt, het zetten van de haak, het drillen van de vis en de landing met een schep net, is de laatste tijd aan kritiek onderhevig. Dierenbescher- mings-organisaties veroordelen het sportvissen en zeggen dat de vis lijdt door het haakje dat in zijn bek komt. Hoe je het ook wendt of keert, ze hebben gelijk, want bij iedere vistechniek wordt een haakje gebruikt. Maar of de vis bij het vangen daar echt blijvende hinder van onder vindt, is nog nooit bewezen, zo zeggen onderzoekers en bestuur ders van visverenigingen op hun beurt. Het standpunt van de Dierenbe scherming, dat vissen verboden moet worden, zal een discussie punt blijven zolang de wet niet veranderd wordt. De sociaal- economische en recreatieve be langen van de sportvisserij zijn zo groot dat geen politieke partij op dit moment haar vingers wil branden aan voorstellen voor wetswijziging. Toch ligt aanpas sing van de wetgeving in de lijn der verwachting. Het is niet zo moeilijk te voorspellen dat het gebruik van een levend aasvisje verboden zal worden. In veel andere landen is het al zo ver. Vissers die intekenen voor vis- reizen naar het buitenland, wor den al volop geconfronteerd met verscherpte voorschriften, zoals het verbod op het gebruik van levend aas, fly only-zones of het voorgeschreven gebruik van weerhaakloze haakjes. De toeristische industrie heeft de sportvissers ontdekt en strooit met folders over kostbare hen- gelsportavonturen, verre be stemmingen en gegarandeerde vangsten. Uitstapjes naar Scan dinavische landen, Canada of Afrika worden volop aangebo den. Trefwoorden als zalm en zeeforel zijn schering en inslag. Of ze ook in de aangekondigde hoeveelheden worden gevangen, kan niemand garanderen. Dat is maar goed ook, want vissen blijft alleen een aantrek kelijke en spannende bezigheid door zijn onverwachte momen ten. Vlug heel veel vis vangen is zelfs niet leuk. Het handjevol wedstrijdvissers of de beroeps visser zal daar anders over den ken. Zij vissen nu eenmaal voor het prijzengeld óf voor hun brood en dat heeft weinig van doen met het recreatief vissen, Nationale Hengelsportbeurs Visma Ahoy' van 15 tot en met 19 maart in Ahoy' in Rotterdam. Openingstij den dagelijks van 11.00 tot 17.00 uur en op woensdag donderdag en vrijdag ook van 19.00 tot 22.30 uur. Toegangsprijs 14 gulden. Kinderen tot en met 12jaar8gulden. Door Jetty Ferwerda Massa's cosmetica komen er elk jaar op de markt. Geuren ver dringen zich in het schap, kleur tjes schreeuwen om aandacht, nieuwe produkten willen zich per se bewijzen. Cosmeticajour- nalisten presenteren regelmatig nieuws op dit gebied, maar pro beren daar vaak ook een onaf hankelijk oordeel over te vellen. Om nou te vertellen wat ze er met z'n allen van vinden, zijn er zogenaamde awards. Die van het tijdschrift Marie Claire bijvoor beeld. Maar ook de Nederlandse Astir-award van de Vereniging van Cosmetica Journalisten. De laatste groep reikte onlangs de prijzen voor 1994 uit aan: Kisskiss van Guerlain. De jury was onder de indruk van de mooie presentatie van deze lip stickserie. Prachtige kleuren, lange houdbaarheid, prettig in gebruik. Eden van Cacharel. Een eigen tijds parfum voor een groot pu bliek, aldus het juryrapport. Vernieuwend, verfrissend en passend binnen de Cacharel-tra- ditie. De prijs-kwaliteitverhou- ding is goed. Pureness van Shiseido. Volgens de jury een doordachte verzor ging voor de jonge huid, die problematisch kan zijn. Het Ja panse merk springt in op een duidelijke behoefte. De produk ten voelen prettig aan en maken de huid gladder en matter. Havana van Aramis. Deze man- nengeur won het vanwege z'n macho-karakter. Eindelijk weer eens een echte, stoere mannen- geur, aldus de jury. Enkele eervolle vermeldingen gingen naar: Le regard van Cha nel, oogmake-up; het parfum Tocade van Rochas; het haarver- zorgingsprodukt Lifetex Liquid Hair van Wella; de mannengeur Basala van Shiseido en de zon necrème Capital Soleil Enfant van Vichy. Joan Lumley in een voor Ab Fab wel heel keurige pose. FOTO KIPPA Door Lout Donders Ze zijn weer verdwenen van de Nederlandse televisie. Maar de échte liefhebbers hebben hen weer opgespoord bij de BRT, waar ze de dins dagavond onveilig maken. Jennifer Saunders en Joanna Lumley, die als Patsy en Edi- na over het scherm denderen in de Britse serie Absolutely Fabulous. Of voor de échte kenners: Abfab. Verrassend genoeg blijkt de serie nu ook een succes in de Verenig de Staten. Verrassend, want de makers zelf hadden dat niet ver wacht. 'Absolutely Fabulous' is absoluut het tegenovergestelde van politiek correct. In eerste instantie vonden Ame rikaanse televisiemaatschap pijen Patsy en Edina te alcoho lisch, te kettingrokend en en te neurotisch voor de Amerikaanse televisiekijkertjes. „Ze zijn anti- alles," zei Jennifer Saunders een poos geleden over de Amerika nen. „Eigenlijk zijn ze gewoon anti-leven. De serie zal alleen in Amerika uitgezonden worden als de personages enorm worden af gezwakt." Daarin bleken ze dus ongelijk te hebben. Ook in de Verenigde Staten -waar de kabelzender Comedy Channel de serie sinds afgelopen zomer uitzendt - heb ben ze imiddels een schare fans. Amerikaanse critici zijn er en thousiast over. Er zijn nu plannen om een Ame rikaanse versie van Abfab te maken. De Amerikaanse TV-ster Roseanne heeft daarvoor de rechten van het programma ge kocht van Jennifer Saunders voor tien miljoen dollar. De serie maakt veel los. Zo wist de Mail on Sunday onlangs te melden dat verschillende grote champagne-huizen speciale champagnes op de markt bren gen als in de lente in Engeland de derde serie van Abfab op tv begint. Immers: in de serie rolt Patsy van de ene kater in de andere en is zij nauwelijks zon der glas champagne in haar hand te zien. Interessant in dit verband is de bemoeienis van de verschillende champagne-merken met de serie. In de eerste serie was Moët et Chandon het favoriete merk van de hoofdrolspeelsters. In de tweede serie stapten ze over naar Bollinger, omdat de koosnaam Bolli zo lekker klonk. Maar bij de serie die nu gemaakt wordt, zijn ze weer terug bij Moët et Chandon. Kunst, dat champag ne-huis stelt voor 50.000 pond Champagne beschikbaar. Zoals gezegd, de serie is even verdwenen van de Nederlandse televisie. Maar voor de échte fans is er nu de Abfab postorder catalogus. Met T-shirts, petten, zonnebrillen - tested on animals -, ondergoed en meer van dat soort dingen. Wie die dingen koopt en draagt, straalt uit het zat te zijn 'om maar de hele tijd correct en goed te zijn'. Want dat verklaart, aldus Joan na Lumley, het succes van de serie. De Ab Fab catalogus is te bestellen bij U.V. CC LTD, Ab Fab Mail Order, 20 Churchstreet, Isleworth, Middle sex TW7 6BP, Engeland. Fax:00-44-81-2328525. Het gekke is dat wijn met alles in het le ven te maken heeft. Met alle wegen die we gaan, met alle wendingen, voorvallen, gangen, houdin gen, opvattingen, pieken en dalen. Verzin wat en er is een link met wijn. Ho. Ik bedoel natuurlijk niet zoiets dat je ook wijn kunt drinken uit een afgewassen leeg jampotje, onderuitgezakt vertoevend op een dikke, kleffe tak in de kruin van een hoge boom met uitzicht op roodbonte koeien. Hoewel zo'n situatie beslist denkbaar is. Nee, ik beoog een directere verbintenis. Een heldere maar onverwachte band tussen wijn en een greep uit het leven. Een fiets bijvoorbeeld. Wijn en een fiets hebben iets. Kom mee naar bladzijde ze ventig van het jongste diep gravende en verrassende rap port, dat het Amsterdamse marktonderzoeksbureau Trendbox heeft uitgebracht over de wijnconsumptie in Nederland. Op die bladzijde in het relaas vind je een nade re uitsplitsing van de onder zoeksresultaten. Gebruikers van vruchtenwijn, zo staat er, moeten goed op hun uitgaven letten, hebben minder vaak een auto in bezit, gaan minder vaak uit of op vakantie dan de doorsnee drinker van échte wijn. Een van de vele conclusies die je hier moeiteloos uit kunt trekken is, dat zij die vruch tenwijn tot zich nemen, zich dus doorgaans verplaatsen op de fiets. En daar heb je dan, helder maar onverwacht, die relatie. Of niet soms? Rapporten lezen kan heel leuk zijn. Zo blijkt wijn ook verbonden te kunnen worden met genoten lesuren en met groen. Want wat is kenschet send voor iemand die liefheb bert in het consumeren van port? Die persoon is vooral een ho ger opgeleide vrouw van bo ven de 35 die een klein huis houden bestiert, maandelijks een boven modaal inkomen vangt, terwijl zij het leven rondom haar heel milieube wust overziet met veel inte resse voor groen. Ze fietst veel. Wie op korte termijn van plan is een glas port in te schenken, mag dit alles over denken. Dit soort uitkomsten zijn be wust opgeroepen en zijn na- Door Hein Sluijter tuurlijk vooral bedoeld V(y,l de handel. Voor de wiijkl pers. Maar blijven verijl lijk voor iedere b~'- 1 de in wijn. Daarom nog even naar vermouth. Niet zo veel anirl meer voor deze kruidem Maar zij die er dol op zjjn geeft een grafiek aan, 1 ven zich op glad ijs want j zijn nogal impulsief. Hij komt, zo lees ik in eetl nadere uitleg van het beg 'impulsief, vaak niet uit het geld, houdt nooit over om te sparen en kt.r dikwijls iets zonder na te den'l ken of het financieel wel kail Kortom, dit zijn mensen dj uitgaan van het principe, i geld moet rollen. Het is m datje het weet. Voor de slijter en de supal markt wordt nog even aangel geven waar de doelgroep ziel hoofdzakelijk bevindt. Ditl tref je aan bij oudere mensej met een betrekkelijk laag in komen, die niet zo tevredel zijn met hun positie en zie! weinig positief opstellenl Oudere bromtorren, naar ik| begrijp. Nee, dan de klanten die val zot zijn op de Duitse belletjes! wijn sekt. Die zijn, het verslag, uitgerust mét til genschappen als opgeruim! en ondernemend. We hefa| hier te doen met ware misten. Met mannen ondere| vijftig die sportief rond hi| koophuis hollen en een 1 re beroepsopleiding achter dj gestrekte rug hebben. De sektmannen zijn ook z gehecht aan de auto. Hoeel zij ervan zijn doordrongttl dat veelvuldig autorijden nittl zo best is voor het mille! laten zij de wagen toch niet zor gemakkelijk staan. Ze ga zelfs op zondag graag in h wagen zomaar een eindje tot ren. En de fiets? Merkwaardig genoeg: hierli| voorkeur niet met de fiets, Door Marijke Prins Wat een galerie is voor een liefhebber van beeldenè| kunst, is een goede winkel voor een liefhebber van d eetkunst. Als je 'culi' bent en een dagje naar Amsterdai| komt, dan zijn er een paar winkels die je toch wel r bezoeken. Niet dat ik reclame wil maken, maar de winkels waar ik ove| praat zijn uniek van inrichting, sfeer en aroma (als ik aan! denk, ruik ik hoe het daarbinnen innig stinkt van vreei*| produkten). Het gaat om de winkel voor Chinese produkten ai de Nieuwmarkt, Oriental Co, dagelijks bezocht door Chineza| uit het hele land en La Tienda, een winkel voor mediterrane produkten aan de le Sweelinckstraat, een z van de Albert Cuypstraat en -markt. Bij Oriental Co kun je de verste tahoe kopen, vele soorje| exotische groentes (roerbakken is altijd goed), talloze vi waren (sauzen, conserven, kruiderijen) en erg goedkope, i vroren gamba's (wel per 2 kilo). Maar ook diepgevroren kant-! klare dim sum, Chinese borrelhapjes, die je in een eenvoud! bamboe stoofmandje (ook bij Oriental Co. te koop) tot level kunt wekken. Als je veel mensen over de vloer krijgt, moet]! niet aarzelen om de gamba's in huis te halen. Je kunt ^1 natuurlijk ook in een kleinere hoeveelheid bij de visboer in d| buurt kopen. Voor twee personen 300 gram rauwe gamba's in de schil, 4 eetlepels fijngesneden peterselie, 2 tenen knoflook, 8 eetlepels olijfolie plus 1 extra voor het bakken, 1 forse kneep citroen. Maak in een vijzel een gladde massa van de knoflook e- peterselie. Roer de pulp samen met de olie tot een gladde sad Haal de schil van de gamba's (behalve het staartje). Dit gaat® beste wanneer ze nog net een beetje bevroren zijn. Verwij» ook het zwarte darmkanaal. Laat 1 eetlepel olie zeer heet worden in een grote koekepan H bak de gamba's aan weerszijden enkele minuten totdat ze roze zijn. Zet het vuur laag, giet de saus erover, nog 1 minui,:j zachtjes bakken en dan besprenkeld met citroensap om lijk opdienen. Lekker met stokbrood en een salade met tomate-l olijven en komkommer. In La Tienda vind je kale plankieren, een lage, forse nou j toonbank en geurige, hangende worsten. Tot het plafond zij» schappen gevuld met oliën, wijnen, conserven en deegwar Maar er is ook een grote collectie Spaans aardewerK paëllapannen. En er ligt een stapel stokvis, waarvan concurreert met dat van de aangesneden worsten, n<" bakken olijven. Een bezoek aan La Tienda kan een rijke collectie opleveren, zoals sardines in blik, dolma's, worsten en kaas. Je kunt bij La Tienda ook de ingrediënten kopen vo eenvoudige, snel te maken salade met bonen en tonijn. Voor twee personen 1 blik tonijn, Vi literblik witte, grote bonen, kneep citroensap, vier eetlepels olijfolie, versgemalen zwarte peper, 1 rode ui in ringen gesneden, 2 eetlepels peterselie. Laat de blikken vis en bonen uitlekken, ze op een schaaltje, besprenkel het CiV, cp tc.ll OCllUUllJC^ UCOpi ClillCl Cl f [ll citroen en olie en garneer de salade met peterselie. Alt Door Johan van Grinsven Boomstammen zijn 1 voor een vlot, maar of olievaten mogen i wie een vlot bouwt, best schuinhangende gebruiken. Want da£ tenminste duidelijk vallen. Informatie die tot voor weken volledig nuttelc Maar ja, toen was er in wassende water dat N in zijn grillige greep b met zo'n dreigende zc wordt een mens toch vo ge r. Enige tijd geleden v Het commando handboek. Het geeft die de toom van het w: zen nog meer bruikbai matie. Hoe je, moet va een vlot. Hoe een mens eenvoudig kapmes van een peddel kan maken, drenkeling kan blijven in het water. En deze persoonlijke hoe kan een drenkeling broek een reddingsboei Zo dus: Bind de broe onderaan vast en trek c met uw tanden al wate lend strak. Terwijl u dt gulp vasthoudt, zwaa broek naar voren o hoofd. Probeer zoveel lucht te vangen. Z( herhalen. Het hoofd m volgens tussen de broe van de opgeblazen broe worden. Houd het midd ten onder water. Blaas zo nodig weer op. IV wetenschap spuug je recht in het gelaat... De Brit Hugh McMa: oud-commando. Hij h( tien jaar legerdienst, o: dere als officier bij eenheden als SAS en S ter de rug. Sindsdien gt dat een burger die d< autopech de grootste In Antwerpen wi weekeinde een gro merbeurs gehoudei Bouwcentrum, afrit worden op deze beurs klassieke motoren geshowd koop aangeboden, onderdelen kunnen stellenden terecht, is zaterdag toegank negen tot zeven uui van negen tot zes a< a De RAI heeft het Cen reau Motorrijtuigen (CBM) gevraagd zor om te springen met c belastingregels. Bezitters van voertu een zogenaamd 'gri ken kregen onlangs wel allemaal een brie LBM om extra wegen te betalen. Terwijl er, RAI, duidelijke afspr ren over onderscheic verschillende catego: RAI beticht het CBk stichten van verwarri Vorig jaar zijn de r bedrijfsauto's (grijs veranderd. Dat gebJ een eind te maken oneigenlijk gebruik gunstige belastingre: outos die niet ingr op het vervoer van wee personen. In >®n komt het erop tin!"316" meer Wl 2®* betalen, tal auto's voldeec re vc we

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 24