De kardinaal mag er niet in
't Hoen kraait niet meer
Voor Sudan is Pax Christi vijandig en de katholieke kerk een lastpost
Verspreiding bijbels enl
bijbelgedeelten gedaalj
DE STEM
GIDS
'Heiligen van alle tijden'
is een prachtig naslagwerk I
Populaire pater stopt na achttien tropenjaren in Limburg
c
VRIJDAG 10 MAART 1995
Verzorging van oorlogsgewonden in van electriciteit en medicijnen verstoken 'kliniek' in Juba
FOTO'S DE STEM/PAUL DE SCHIPPER
Door de oorlog opgejaagde leden van de zuidelijke herdersstam Mundari met een 'maaltje rat'.
Connection" presenteerde de or
ganisatie een rapport, waarin de
groeiende militaire samenwer
king tussen Frankrijk en Sudan
aan de kaak werd gesteld. Een
van de opzienbarende slachtof
fers van die stiekeme koehandel
tussen Parijs en Khartoum was
de lang gezochte internationale
terrorist Carlos. Aanvankelijk
gastvrij ontvangen in Sudan,
werd hij geboeid op het vliegtuig
naar Parijs gezet.
Ook openbaarde Pax Christi
eind 1994 wapenleveranties van
Zuid-Afrika aan Sudan. Zuid-
Afrika verklaarde vervolgens
zich voortaan te zullen houden
aan het internationale wapen
embargo tegen Sudan.
Voor Sudan is er derhalve geen
enkele reden om voor Pax Chri
sti de rode loper uit te leggen.
Datzelfde geldt voor Amnesty
International. Deze mensenrech
tenorganisatie heeft Sudan on
derwerp gemaakt van de eerste
grote campagne van dit jaar met
als gevolg dat affiches met lij
dende Sudanese kinderen nu de
etalages sieren van grote Neder
landse boekhandels.
Volgens Amnesty heeft het NIF
de Sudanese samenleving totaal
vernield.
De organisatie maakt melding
van 150 politieke gevangenen.
De universiteiten en het ambte
narenkorps zijn 'gezuiverd' van
respectievelijk kritische intelli
gentsia en christelijke ambtena
ren.
Wie nog maar 'gedachtenmis-
drijven' begaat of de oppositie
steunt, verdwijnt in spookhui
zen, vrouwen worden massaal
gediscrimineerd en verkracht,
kinderen zijn het doelwit van
een levendige slavenhandel.
De met elkaar en met het rege
ringsleger vechtende rebellen in
het zuiden zijn minstens zo erg.
De bevestigde berichten over
moordpartijen zijn schier einde
loos. Evenals verhalen over
plunderingen, martelingen en
executies. En de 'warlords'
schromen niet om kinderen van
beneden de tien jaar te ronselen
voor hun legertjes.
Sudan wil niet alleen de bemoei
zuchtige westerse vredesbewe
gingen buiten de deur houden,
de westerse kerken zijn sinds
kort in verhevigde mate doel van
een door de overheid georgani
seerde campagne.
Dat gebeurt krachtens een nieu
we Sudanese 'wet op de ver
scheidenheid'. Door deze wet is
Door Paul de Schipper
Dertig minuten precies
had kardinaal Godfried
Danneels van Mechelen-
Brussel om Sudan binnen
te komen. De Sudanese
ambassade in Brussel gaf
de voorzitter van Pax
Christi Internationaal 'een
beleefdheidsvisum'. Een
half uur later kwam er
bericht uit Khartoum:
„Bezoek niet toegestaan
wegens vijandige houding
Pax Christi tegenover Su
dan." Gevraagd om een
verklaring kwam er tot nu
toe geen reactie uit het
'Iran aan de Nijl'.
Geen wonder, de fundamentalis
tisch georiënteerde regering in
Khartoum wil eigenlijk zo wei
nig mogelijk invloed van wester
se kerken. En christelijke pot
tenkijkers zoals Danneels, die
komen zeuren over mensenrech
ten, zijn sowieso persona non
grata.
Pax Christi bevindt zich in goed
gezelschap, ook Gaspar Biro de
speciale VN-rapporteur voor de
mensenrechten is de toegang tot
Sudan ontzegd.
Een Pax Christi-delegatie onder
leiding van Danneels bezocht de
oorlogszones in zuid- en noord-
Sudan in 1993. Danneels ont
snapte toen ternauwernood aan
een bombardement door vlieg
tuigen van het Sudanese rege
ringsleger.
Naar aanleiding van dat bezoek
publiceerde Pax Christi Interna
tional het rapport „Sudan, een
schreeuw om vrede.
Het rapport wees op de wijdver
breide schending van mensen
rechten in het land, zowel door
het regime van het Nationaal
Islamitisch Front(NIF) als door,
de rebellerende bevrijdingsbe
weging SPLA.
Verbruid
In oktober 1994 verbruidde Pax
Christi International het hele
maal bij de machthebbers in Su
dan. Onder de titel „The French Mig-straaljager laadt wapens onder de vleugels op de landingsbaan bij de Zuidsudanese hoofdstad Juba. De landingsbaan is betaald uit ontwikkelingshulp van de EG
de katholieke kerk gedegradeerd
tot doorsnee vrijwilligersorgani
satie. De fundamentalistische re
geerders ontkennen daarmee de
christelijk-religieuze achter
grond van het werk, dat de
katholieke kerk in het land doet.
Bovendien negeert de wet de
aanwezigheid van miljoenen
christelijke Sudanezen.
De Sudanese bisschoppenconfe
rentie weigert de wet te erken
nen en heeft begin februari fel
geprotesteerd bij Sudanese rege
ring.
„We zijn ons ervan bewust dat
de regering van Sudan de islam
steunt als de officiële religie van
het land, maar wij als christenen
vragen een gelijkwaardige posi
tie en we verwachten behandeld
te worden zoals de moslims wor
den behandeld," aldus de bis
schoppen in een brief aan het
staatshoofd Omar el Bashir.
De bisschoppen zoeken de weg
van de dialoog met de islam. Ze
willen met het Sudanese regime
een soort werkafspraak maken
over de manier waarop de
katholieke kerk in Sudan kan-
functioneren.
Door al deze ontwikkelingen
heeft Sudan zich meer dan ooit
internationaal geïsoleerd.
Buurlanden die eerder noch tot
vrienden konden worden gere
kend, hebben zich van het land
afgekeerd. De jonge republiek
Eritrea, een buur die Sudan tot
nu toe steunde, wil niets meer
met Khartoum te maken hebben.
Voor Etiopië geldt hetzelfde. In
het zuiden heeft de NIF door
bombardementen op Ugandees
grondgebied de regering van
Museveni van zich vervreemd.
Het NIF gaat koppig door op de
ingeslagen weg. De recente be-
noeming van de de hardliner Ali
Osman Mohammed als minister
van Buitenlandse Zaken is een
zoveelste signaal aan de buiten
wereld. t
Khartoum blijft ook troepen stu
ren naar de oorlog in het zuiden.
Die oorlog, soms wat simpel
aangeduid als een oorlog tussen
christenen en Arabieren, is to
taal onoverzichtelijk geworden
sinds van de SPLA afgescheiden
rebellenlegers met elkaar slaags
raakten.
Verschroeid
Het zuiden is een verschroeid,
van mijnen vergeven gebied met
geplunderde dorpen en beleger
de steden en met miljoenen men
sen op drift. Levend van blade
ren, zwerven ze door de bush,
want wegen zijn er nauwelijks.
De enige vorm van beschaving
die er nog bestaat, is een geha
vende structuur van de katho
lieke kerk. Die wordt overeind
gehouden door de New Sudan
Council of Churches onder lei
ding van bisschop Paride Taban.
De bisschop opereert vanuit
Nairobi in Kenya in een smalle
strook SPLA-gebied in het zuid
oosten van het land. Hij wordt
daarbij geholpen door enkele
volhardende Zuidnederlandse
leken en priesters, die vanwege
de schuivende fronten al her
haaldelijk hebben moeten vluch
ten.
Uitzicht op een oplossing voor
Sudan, lijkt er nauwelijks.
Vredesinitiatieven zijn al her-
haaldeijk gestrand.
„Khartoum krijgt wapens, de
warlords krijgen wapens en het
westen kijkt toe," aldus een
hulpverlener.
„Het gevaar is aanwezig," aldus
Lilian van Weel van Amnesty
International, „dat de wereld
leert leven met de jammerklacht
zoals die uit Sudan opstijgt. Wij
willen die lijdzaamheid doorbre
ken."
Door Jan Bouwmans
De Walburganacht is de
nacht van 25 februari. Het
is de nacht, waarin de hek
sen zich verzamelen in het
Duitse Harzgebergte om
daar rond te spoken op de
Blocksberg. Op 25 febrauri
is het in de katholieke kerk
de feestdag van de heilige
Walburga, die geleefd heeft
van 710 tot 779. Wat mag
de heilige Walburga dan
wel niet met de Walbur
ganacht en heksen te ma
ken hebben?
Buiten de naam om niets. Het
rondspoken van heksen op de
Blocksberg in de Walbur
ganacht gaat terug op een
Oudgermaans bijgeloof. Het
neemt niet weg dat de heilige
Walburga ook niet voor de
poes moet zijn geweest. Ze
was een nichtje van de heilige
Bonifatius - van die bron in
het Friese Dokkum die nog
niet zo lang geleden voor pel
grimsdoeleinden in oude glo
rie is hersteld. Ze werd gebo
ren in Engeland, maar heeft,
net als haar oom, haar leven
doorgebracht in Duitsland; de
langste tijd in het dubbelk
looster van Heidenheim.
Walburga deed grootse din
gen. De duivel wakkert op zee
een storm aan, maar die gaat
na een gebed van de heilige
weer liggen. Zij geneest een
dochter van een kasteelheer,
nadat ze over de ophaalbrug is
geschreden zonder door de
honden te zijn aangevallen. Ze
staat niet alleen te boek als
beschermheilige voor boeren,
landslieden, vee en het gedijen
van veldgewassen, maar ze be
schermt ook tegen hondebeten
en hondsdolheid. En ze is de
patrones van de Belgische stad
Oudenaarde.
De boeren hebben altijd al
ruime keuze gehad als het om
beschermheiligen gaat. Ze
moeten de heilige Amalberga
van Gent delen met de zeelie
den, want deze heilige maagd
uit de achtste eeuw beschermt
tegen schipbreuk, hagel en
koorts. Voorwaar een verras
sende combinatie. Maar wie
kent niet de heilige Antonius.
Die is Praktisch nietfe!
treffen. Als hij preekte i„ I
open lucht en het ging
nen, bleven zijn toehoorfci
mooi droog. Dankzij Anto J
kan een zuigeling
van de onschuld van zijn ai,I
der, die is aangeklaagd
gens echtbreuk. Hij laat s
jongen uit de dood opsta.
zodat die de onschuld vanil
vader kan bevestigen aan II
dood van zijn zoon. Maarev,,|
goed redt hij een schip inn#J
op zee. Behalve patroon V11|
een aantal steden in V* 1
ropa is de heilige AntonjJ
van Padua beschermhefcl
van gelieven, echtelieden!
vrouwen, kinderen, reizifci
mijnwerkers, paarden 't.|
ezels, schuts tegen onvruchj
baarheid, koorts, pest,
nen, schipbreuken en
rampen. Maar zijn
roem heeft hij te danken"1»!
hulp bij het terugvinden v
verloren voorwerpen.
Over alle mogelijke beker.,,
en minder bekende heiligen"!
een prachtig boek verschenj
bij Gooi en Sticht. 'Heiliger'!
van alle tijden' heet het. Het!
een naslagwerk, dus alleopgj
nomen heiligen zijn op alfabe-|
tische volgorde
Het boek bevat alle
die vermeld staan in i
mene Roomse heiligenkalen-|
der van 1969, aangevuld n
wat bekende heiligen uit oi®|
streken. Van elke heilige woJ
den naast de kerkelijke feesj
dag en de historische lever
feiten ook de legenden vi
meld die over hem/haar i
waard zijn gebleven. Maarooil
het bijgeloof dat eventueel oi
zijn persoon heeft gehanga
de plaatsen waar de heilij
bijzonder wordt vereerd, vul
welke kwalen en andere zaktJ
hij/zij als bijzondere bil
schermheilige geldt en tensloil
te de afbeeldingen in de kuiï|
van de loop der eeuwen. 1
van zijn er 82 in kleur en )'l|
in zwartwit in het boek c
nomen. Het is kortom '«si
prachtig verzorgde uitgaul
begrijpelijk maar helaas nidf
goedkoop.
'Heiligen van alle tijden, tevennl
Legenden Iconografie'. Uitjrl
verij Gooi en Sticht, 89,-.
Haarlem (anp) - De 115 bijbelgenootschappen in de werd
hebben in 1994 23 miljoen minder bijbels en bijbelgedeeil
verspreid dan het jaar ervoor. De verspreiding van compit|
bijbels en nieuwe testamenten steeg licht, terwijl het i
verspreide bijbelgedeelten sterk daalde.
Dat blijkt uit gegevens van de Wereldbond van Bijbelgenotf
schappen (UBS), waartoe ook het Nederlandse Bijbelge»!
schap in Haarlem behoort.
Het totale aantal bijbels en bij
belgedeelten dat zijn weg vond
naar het publiek, daalde van 631
naar 608 miljoen. De bijbelge
nootschappen verspreidden vo
rig jaar 18,5 miljoen complete
bijbels. Dat is een half miljoen
meer dan in 1993. Het aantal
verspreide nieuwe testamenten
steeg van 13,4 naar 13,5 miljoen.
In Europa en het Midden-Oosten
is de verspreiding van bijbels en
bijbelgedeelten met 8 procent
gedaald van 14 tot 12,8 miljoen.
In Afrika bedroeg de daling ruim
11 procent. De stijging van 22
procent in de regio Azië/Pacific
is vooral te danken aan de pro-
duktie van een drukpers in de
Chinese stad Nanjing, waar bin
nenkort 2,25 miljoen bijbelsd
jaar gedrukt kunnen worden. I
Vooral in Albanië, Cyprus fflif
voormalig Joegoslavië nam 'j
aantal bezitters van een bijr
toe. In Albanië komt dat oiri
er een full-time medewerksj
aangesteld bij het nationale ïl
belgenootschap. Het u"1™
nootschap op Cyprus
de op verzoek van de Grieks-li
thodoxe Kerk duizenden nie<|
testamenten op scholen.
In tenminste 2092 van de S|
schatting 6000 talen en dialed
die de wereld rijk is, was inl'l
een bijbelboek beschikbaar, ij
hele bijbel is inmiddels besdt
baar in 341, het nieuwe i"1
ment in 822 talen en c'
Ex-legeraalmoezenier
Rogier 't Hoen uit Weert
werd begin van dit jaar
middelpunt van een fel
kerkelijk conflict. De po
pulaire priester, die in
Weert en omgeving op
handen wordt gedragen,
werd slachtoffer van een
klacht van een pastoor
over zijn onorthodoxe
aanpak. Er kwam een ac
tiegroep die vijfduizend
handtekeningen ophaal
de. De pater zelf zweeg.
Maar nadat hij voor zich
zelf de beslissing had ge
nomen ermee te kappen,
maakte hij van zijn hart
niet langer een moord
kuil.
Door Liesbeth Bukkems
en Ber Crouzen
Nederweert - Hij maakt grappen
en grollen, lacht uitbundig,
maakt een opgeluchte indruk, nu
de kogel door de kerk is. Maar
opeens zegt hij: „Mijn hart
bloedt. Het doet ontzettend veel
pijn de mensen hier los te laten.
Maar het kan niet anders. Ik ben
op. 't Hoen kraait niet meer. De
achttien Limburgse tropenjaren
zijn me niet in de kouwe kleren
gaan zitten."
Maar dat is natuurlijk niet de
echte reden waarom de capucijn
Rogier 't Hoen (66) abrupt stopt
'Nee, niet ik, het bisdom laat de mensen in de steek'
met zijn pastoraal werk in Lim
burg. De échte reden is dat er
geen uitzicht is op verandering.
De komst van bisschop Frans
Wiertz heeft niet geleid tot meer
ruimte voor paters als 't Hoen.
Analyserend zegt de pater:
„Wiertz lijkt een gevangene in
de handen van zijn staf. Hij
heeft die staf van Gijsen overge
nomen en die bepaalt nu nog'
steeds het beleid." Het bewijs
ligt op tafel.
V
FOTO PETER WIJNANDS
Vicaris Van der Meer schrijft
eind januari in een brief aan een
echtpaar dat door 't Hoen is
getrouwd: „Pater 't Hoen weet
veel mensen echt aan te spreken.
Hij heeft hart voor hun noden.
Hij begrijpt hun situaties. Maar
hij gaat wel te veel zijn eigen
weg. Het komt te vaak voor dat
hij in feite de mensen iets
voorspiegelt. Hij doet alsof zij de
genade van de sacramenten der
Kerk ontvangen, dat zij zich
weer een keer thuis kunnen voe
len in de Kerk."
Als een echte groot-inquisiteur
vonnist Van der Meer: „Wat in
feite echt gebeurt, is dat zij wel
een of andere aansprekende rite
hebben meegemaakt, maar niet
een sacrament van de Kerk. Zij
hebben niet de weg naar de Kerk
gevonden, maar de weg naar
hartelijkheid en het begrip van
een toevallige persoon. Boven
dien is het een illusie te menen
dat pater 't Hoen op zo'n voor
treffelijke wijze de mensen weet
aan te spreken. En hen op die
manier weer bij de Kerk heeft
gebracht. Want door zijn feite
lijk spreken over de Kerk jaagt
hij hen er weer even hard uit. Hij
pleegt geen liturgie van de Kerk,
maar een liturgie van 't Hoen."
Het blijft even stil in de woonka
mer. „Nu valt het masker af",
zegt de ex-legeraalmoezenier.
„Ik heb een gesprek gehad met
Van der Meer. Dat was hartelijk
en vriendelijk. Ik had er een
goed gevoel over. Maar daarna
schrijft hij zo'n brief. Daarmee
trapt hij mij recht in het hart",
zegt 't Hoen gekwetst.
„Ik weet best dat ik me soms
wat onparlementair uitdruk,
maar hier wordt mijn zorg aan
de mensen finaal onderuit ge
haald. Niet alleen mijn integri
teit wordt met voeten getreden,
maar ook die van de talloze
mensen waarvoor ik pastoraat
bedrijf."
Hij vervolgt: „Zouden de mensen
zo dom zijn dat ik hen slechts
illusies voorspiegel? Horen har
telijkheid, begrip voor noden,
voor situaties van mensen niet
tot de kerk? Hangen de sacra
menten zo maar los in de lucht
'zonder persoonlijke creativiteit
en inventiviteit?
Met nadruk zegt hij: „Natuurlijk
ben ik niet afgeweken van de
wezenlijke elementen die in ie
der van mijn vieringen duidelijk
aanwezig waren en als zodanig
ook werden herkend."
Het stoort hem dat zelfs een man
als deken W. van der Valk van
Weert, sprekend over de vijfdui
zend handtekeningen, gering
schattend tegen hem opmerkte:
„Ach wat, de mensen hebben er
toch geen verstand van. Ze zijn
niet onderlegd."
Het tegendeel is het geval, meent
't Hoen. „Ik heb in totaal zo'n
veertienduizend reacties gekre
gen. Dat is opmerkelijk. Limbur
gers zoeken liever geen conflic
ten. Maar uit al die reacties
blijkt dat ze zich nu willen ont
worstelen aan een kerkelijke be
voogding. Ik had gedacht alleen
te staan in mijn strijd. Maar
kennelijk herkennen veel men
sen in mij een bevrijding, waar
de kerk in feite voor is bedoeld.
Limburgers zijn mondig gewor
den en daar ben ik trots op. De
mensen nemen het niet meer dat
de kerk plaatsvervangend voor
hen denkt."
Rogier 't Hoen is opgelucht. Met
smaak vertelt hij ervaringen uit
zijn leven. „Het preken zit mij in
het bloed. Ik vind het heerlijk
een groep te boeien, de aandacht
gespannen te houden, in te spe
len op de reacties van de toe
hoorders. Ik heb het vak geleerd
tijdens de jaren dat ik volksmis
sies preekte. Vooral in de volkse
parochies van de grote steden.
Daar heb ik het echte leven
ontmoet."
Zoetsappig
Toen dat werk afliep werd hij
aalmoezenier in het leger. Jaren
lang moest hij jonge mensen zien
te boeien. „Daar kun je niet met
zoetsappige verhaaltjes aanko
men. Daar moest je rechtuit
spreken in de taal van de jonge
ren."
In Limburg werkte hij vanuit de
militaire opleiding KMS in
Weert. Zijn basis lag bij de ge
zinnen van de beroepsmilitairen.
Maar al snel werd de basis ver
breed door zijn diensten in het
campingcomplex de IJzeren Man
in Weert. Daar wist hij een dui
zendkoppig publiek te boeien.
Ineens grijnst hij. „Tijdens een
kerstviering in de open lucht,
toen het acht graden vroor, zag
ik dat heel wat mensen een
heupflesje cognac bij zich had
den. Ik had een kerststal ge
maakt en daarin een pop als
kindje Jezus, voor een echte ba
by was het te koud. Toen zei ik:
'het is goed dat u een flesje
meegenomen hebt, maar als u
het kindje ziet bewegen moet u
toch gaan oppassen.' Zoiets be
denk ik ter plekke."
Jarenlang kon hij ongestoord
zijn gang gaan, tot in het midden
van de jaren tachtig een groep
jonge priesters vanuit Rolduc
benoemd werd in het dekenaat
Weert. Toen begonnen de con
flicten.
Een sympathisant karakteriseer
de de situatie: „Eigenlijk is 't
Hoen nog een man van het twee
de Vaticaans concilie, een man
van openheid en nieuwe ideeën.
Een gevaar voor de kerk
Gijsen." De pater maakt de®
lyse af: „Het beleid in hel»
dom Roermond is er onder Cl
sen stelselmatig op
weest die concilie-mensen te A
leren en uit te stellen. Tja,
ze nu ook bij mij gelukt."
Was er geen andere
heid?
't Hoen: „Ik heb nogeen ges|
gehad met deken Van der
Het was een sympathiek1
sprek. Hij dacht erover mi]
werkplek aan te bieden. M
rochie of zoiets. Hij moester
met de bisschop over sf"
Maar ik zie niets in zo'n
sing. Dan moet ik mij g»1
den aan de voorgeschreven n
van de Kerk. Voor mij een»*
gelijke opgave. Dat druist m
gen mijn manier van
Maar vooral tegen het
van mensen die zich ro
aanpak herkennen."
„Ik heb serieus overwogei
wille van de mensen zo'n
te aanvaarden. Maar dan i
mijn spontaniteit en creati j
kwijt en word ik puur
tenaar, zonder innerlijkej
te. Dat kan ik niet meer.
Hij laat dus de mensen
steek?
't Hoen veert op: „Nee,
iklaijl
mensen niet in de stee
bisdom laat de mensen 1
steek, door mij de rui 1
weigeren op mijn manier
ken."
t
OËSTEM
NEDERLAND 1
Ó7ÓTi5«t^
„q 00 Koekeloere
?,15 Binnenkort bij de NC
Siting voor docenten (tot 09.2
l;h07(n) Nieuws uit de
(»t,a20) A Afl 1
n40 Vasten. Afl. 1
,00 (TT) Schooltv-Weekjo
1U0 Tekst tv
,624 Nieuws voor dov
slechthorenden
,631 (TT) Ja natuurlijk: B
en planten, tuinmagazine
,701 Willem Wever, vrat
kinderen beantwoord
l730 Cartoon Club, met i
Panter, Popeye, Woody Woodp
paffy Duck
,757 Boggle, spelletje
,8 29 A Different World, co
,8 57 Prettig weekend, uitg
,928 Stedentrip, reportage
ropese steden: Istanbul
2031 Lieve Martine, vragen
kers behandeld
2) 22 Brandpunt, actualiteit
2158 NYPD Blue, politieseril
2248 Sporen: Choice and I
2-delige documentaire. Deel 1
23.51 Journaal
23.56 Nieuws voor dov
slechthorenden
""NEDERLAND 2
07.00 Journaal
07.06 Lingo, spelletje
07.29 Ontbijt tv met 07.30 i
journaal
08.28 Journaal
08.33 Boggle, spelletje
09.00 Journaal
09.05 (PP): PvdA
(19 08 Kook tv
Via Ria, discussie
Frans voor beginner
Pronto, Italiaans voo
09.29
10.19
10.47
ners
11.16
11.41
12.08
letje
13.00
13.08
13.38
14.28
(VARA) (TT) Lingo, sp
(AKN) Natuur in eige
(VOO) Lucky Lotto li
Journaal
(TT) Oppassen!!!,
Sonja, talkshow
(TT) Bureau Kruislaaij
serie
15.20 (TT) Jules unlimited,
ne
16.00 (TT) Journaal
16.07 Peppi en Kokki, kindd
16.25 The Teenage Hero
tekenfilm
16.49 Bassie en Adriaan ei
vol verrassingen, jeugdserie
17.22 Keeping Up Appeara
medy
17.58 (TT) 2 Vandaac
actualiteiten, 18.00 Journa
Sportjournaal en 18.47 Hoo
uit het nieuws
18.55 De dierenspoedklinir
19.30 (TT) Onderweg naar i
SUSKE EN WISKE:
lêmbik LAHIBIKt Hu
mar te tien, hy is lussen de
verduenen f-
BOES
ONTDEK DE VERS