Dromerige
'Prinz' bij
Vlaamse
Opera
De Kring
HEATER
'Sneak preview' werkt verslavend op publiek
Bert Visscher op
dreef als fantast
□I
Deux chevaux
Service
Tefaf '95 in Maastricht
toont Zwitserse cultuur
Commissie moet conflict
Tata Mirando's oplossen
GROTE GIDS
D4
ipic
Automarkt
Autobedr. Populair
Auto's te koop gevr.
Auto's
te koop gevraagd.
Auto-ABC
Tel. 076-141112.
10MENTEN VAN GELUK
JRKEST VAN VLAANDEREN
OUP VAN 'T HEK
TITANIC
/5.-
BOUWMEESTER SOLNESS
CONNY JANSSEN DANST...
JASPERINA DE JONG
op het menu bij Theater a la Carle:
Toneelgroep Amsterdam:
30 voorstellingen voorfl. 12.50^
HEATER VAN NU KAAP]"
ypRO heeft
I Amsterdam
II vervulling.
y00r het maken van pro
mt's moesten we altijd
sen naar Hilversum ha
ll ia" zegt Wim Noordhoek,
Lf'radio 5 bij de VPRO,
die de studio opende. „Die
i Len dat met bijzondere
Benelux-première van 4Der Prinz von Homburg' van Hans Werner Henze
jR.E.M., Offspring
U Morphine naar
Torhout/Werchter
IVerlies
onflict bij Bolshoi-theater
Zenuwachtig
Formulier
Bettie Serveert op Pinkpop
1995
54 I
VRIJDAG 10 MAART 1995
1 APK
hs
I. afspr.
9250
3450
1950
2250
2250
|7 11950
|6 6250
1950
7950
2450
1450
35 11950
96 12950
|36 5950
63 2450
B5 3950
B8 10950
B9 11950
18710950
p012950
B4 2950
|86 3950
1750
2450
(85 3950
84 3250
7950
185 6450
189 9750
(85 8950
(84 4950
1250
3reda
Iseweg)
■7 83
I- 19.00u
1 tot 20.00
$.00 uur
Elke donderdag 9-i8 u
Zonnebloemstr.2 Breda
biedt aan een 30-tal
goedgekeurde auto's
Gar. volgens afspraak
Audi 100 cc 84 4Qcn
Citroen CX2.0 863?
Fiat Panda 45 82l«S
F.Sierra 2.0GL 85S
2x Honda Civic 841qï?
Mits. Colt 1.8 Dsl. 83 21?n
Mits. Colt 80 125?
Opel Omega 89 89ÏÏ I
O.Corsa 1 .OS 86S
2x O.Kadett v.a. 84iqsn
2x Ren. 5TL v.a. 84 lés?
Toyota Tercel 83 2g^ 1
F.Escort 1.3GL 84?qé?
F.Taunus 1.6 8217??
VW Passat diesel 86 385?
VW Kever 73375?
VW Jetta 4-drs. 84 375?
3x Volvo 340 v.a. 84 175?
Elke dag open van 10-19U
donderd. koopav. tot 20u
zaterdag tot 17.00 uur
Terheydenseweg 245
Breda. 076-875472
Tel. 01626-83380.
l.g.st. Im-
|8, km.st.
95, vr.pr.
17025.
'91 grijs
l.g.st. Tel.
2441.
16 inch
schuifd.,
vr.pr.
682-2026.
wjaar 1985
808-16433
ÈN
100 E, APK
Ir. 1150,-,
1.4 I 93
I mnd. gar.
rhoutseweg
2CV6 spec.'86 blauw 5.950 I
Dyane 6 '82 2.750
AX Imago '90 9.950
BX 14 RE wit 86 LPG 6.950
BX GTi zw. '87 9.750
BX 16TRi Break '87 blauw
met. 9.950
BX16REwit'88 8.950 I
2CV6 spec.'86 blauw 5.950
Visa Club'84 1.7501
Xantia 1.8SX 8-93 33.950 I
Ma/vrij. 8.15-12.45/
13.30-18.30u. zat.gesloten
's avonds op afspraak.
Kortestraat 6-8 tussen
M.Meusstr./Zandbergweg
APK keur., Bovaglid
CITROËN BX 14 Ipg 85 l
87 v.a. 2250,- Oosterhout-
seweg 127, Teteringen.
CITROËN CX 83 84 85 I
va 1250,-/7000,- Ooster-
houtseweg 127, Teteringen
Kerkstraat 1 - Roosendaal
kassa open: ma. t/m vr.
10.00-16.30 uur
telefoon 01650-37155
feublieme komedie met topacteurs als Mar
lon Brandsma, Hajo Bruins, Peter Oosthoek
pn Lineke Rijxman.
25.-/22.50/20.-
[Vokoviev-concert met Symfonie nr. 1,
Peter en De Wolf, Suite uit Assepoester on-
per leiding van Muhai Tang.
f 35.-/32.50/30.-
Spelen met je leven': fenomenale show
waarin de vreselijk populaire cabaretier
weer flink tekeer gaat.
uitverkocht
De ondergang van de Titanic': woordloos
stripverhaal over een onzinkbaar geacht
schip...Vanaf 7 jaar.
Ignace Cornelissen regisseerde Dries Smits
e.a. in een zeer geslaagde uitvoering van
Ibsens stuk.
ƒ22.50
Drie balletten van de jonge, succesvolle
choreografe en haar al even zo jonge, suc
cesvolle dansgroep.
ƒ17.50
„Morgenster": een stralende bloemlezing ui'
oud repertoire met een fantastisch 12-mans
orkest.
35.-/32.50/30.-
Momenten van geluk
Theater Antigone: Bouwmeester Solness
Conny Janssen danst...
Mechels Theater: Andorra
radiostudio
m (anp) - De
II «pRO heeft een eigen ra
diostudio in Amsterdam.
Let Studio Amstel, in het
van de hoofdstad,
jen lang gekoesterde
van de omroep in
Be VPRO gaat zijn eigen
ig. Terwijl de omroepen
li "commissies aan het werk
zetten om gezamenlijke
huisvesting te onderzoeken,
pent de eigenzinnigste pu-
üeke omroep in Amster-
an een eigen studio. Jan
iaasbroek, hoofdredacteur
idio van de VPRO, spreekt
van een besparing van kos-
ten. „Omdat wij in de avon
duren veel zendtijd op radio
j hebben, zal de studio op
«kdagen elke avond bezet
in. Met de huur van repor-
5 en het transport
naar Hilversum
i we duurder uit."
Door Jeanette Vergouwen
Antwerpen - De Vlaamse Opera heeft zich tot doel gesteld elk
seizoen een opera uit het hedendaagse repertoire uit te voeren.
Intendant Mare Clemeur koos voor Der Prinz von Homburg
van de Duitse componist Hans Werner Henze. Het libretto
werd door Ingeborg Bachmann naar het toneelstuk van
Heinrich von Kleist geschreven. In het werk staat het conflict
tussen plicht en emotie centraal.
■Van onze verslaggever
Ifat, Bodycount, Offspring, het
dEUS en PJ Harvey
i hoofdrollen vertolken tij-
i het Torhout/Werchter-fes-
1 dat op zaterdag 1 en zon-
h 2 juli plaatvindt in respec
tievelijk Torhout en in Werchter.
(Plusnatuurlijk hoofdact REM.
il-organisator Herman
Schueremans is er zeker van dat
i R.E.M.-concert tijdens het
|T/W-dubbelfestival wel door-
zal vinden. Dit in tegen-
ing tot de voor vandaag en
:dag geplande concerten in
ïland. De voorjaarstournee
i R.E.M. werd deze week af-
;elast omdat drummer Bill Berry
n operatie moet ondergaan.
l)it jaar tijdens T/W ook een
tweede podium dat liefkozend de
weekvijver' wordt genoemd.
Sier een optreden van Morphine,
(Jeff Buckley en Spearhead. Voor
pit tweede podium zullen nog
tie groepen worden aangetrok-
„Henze is een van de meest pro-
duktieve operacomponisten van
na de Tweede Wereldoorlog",
zegt intendant Clemeur. „Er
worden weinig werken van hem
in de Benelux uitgevoerd en
daarom viel mijn keuze op hem".
Clemeur hoopt dat Henze tijdens
de uitvoeringen naar Antwerpen
komt. „Maar momenteel werkt
hij in eenzame afzondering op
een eiland voor de kust van
Kenya aan de opdracht Venus
und Adonis, een opera die in het
seizoen 96-97 in Berlijn moet
worden gecreëerd."
Der Prinz von Homburg heeft
Mare Clemeur gekozen omdat
het thema universeel is. „De
Pruisische oorlogen zijn bijkom
stig. In de Henzeproductie gaat
het meer over het psychologische
conflict. Het contrast tussen de
dromende prins, de orde en de
staat is belangrijk. Ik ben erg
blij dat Franpois Leroux de rol
van de Prins op zich neemt. Hij
is voor mij de ideale vertolker
van deze moeilijke rol."
Regisseur Nikolaus Lehnhoff
werkte samen met dirigent Wolf
gang Sawallisch toen deze de
herwerkte versie in 1991 uit
voerde. Lehnhoff kent ook Hen
ze goed en heeft een uitgespro
ken mening over het stuk.
„De première met koor uit 1960
is quasi vergeten. Toen Sawal-
i heldhaftigheid en steunen aan verstrikten, het is
laar het eigen veilige m
°g veel meer verloren is.
aii(lerïje" naar r*el e'gen veilige nest. En dan begijpen dat er door
c' cri /j/io n/>»>
lisch me te kennen gaf dat hij bij
zijn afscheid een Henzewerk
wilde uitvoeren in Mtinchen heb
ik hem Der Prinz von Homburg
voorgesteld. Het orkest was ech
ter voor de oerversie van het
werk niet groot en volumineus
genoeg. Ik heb Henze daarom
verzocht een aangepaste versie
te schrijven. Hij herschreef een
orkestpartituur die transparan
ter is en de rol van het koor
wordt overgenomen door koorle
den. Henze was verrukt van de
tekst van Kleist, de schrijver van
het demonische onontkoombare
noodlot. Hij vindt de tekst erg
muzikaal."
Ingekort
Volgens Lehnhoff is het libretto
van Bachmann sterk ingekort,
maar is het toch getrouw aan de
oorspronkelijke tekst, Het libret
to onderstreept nog eens extra
het dromerige van de hoofdfi
guur en de menselijke goedheid.
Dirigent Bernhard Kontarsky
meent dat de herwerkte versie de
klankkleuren van de verschillen
de instrumenten beter doet uit
komen. „In de partituur herken
je duidelijk invloeden van Stra
vinsky en de tweede W,eense
school. De melodiebeleving is
groots en de meerstemmigheid
klinkt ook door in de instrumen
tatie. De partituur kent grote
intervallen, de muziek is erg mo
torisch en expressief, een soort
mix tussen Mahler en Schön-
berg."
Volgens bariton Franpois Leroux
vergt de rol van Prins een volle
dige inleving. Voor een Frans
man is zijn dictie van het Duits
perfect. „Je kunt de beschaving
van een ander niet begrijpen als
je de taal niet goed spreekt. Als
ik een productie moet zingen ga
ik naar dat land en maak me de
taal eigen. Ik vind dit een abso
lute must. Zo wil ik ook alle
muziekstijlen kennen, dat is de
enige manier om hedendaagse
muziek te begrijpen."
Der Prinz von Homburg is een
fivrijding is het enige wat telt,
rt het lustrumjaar de herden
kt En vijftig jaar na Hotel De
meld klopt dat met het tijds-
Ud. Geen belangrijker goed
pi het slaken der banden, zelf
verwerkelijking in ongebonden
heid en vrijheid voor de eigen
leuze. De ultieme triomf van
Wnherapeutendom op de ge-
\hiedenis.
ftó na de oorlog toen de bevrijding van de onderdrukking nog vers
j1 het geheugen lag, speelden andere herinneringen. Vrijheid was van
I, maar het verleden telde meer. Niet het in vrijheid adem
binnen halen werd het thema van de naoorlogse letteren, maar de
oorlogservaringVervolging, verzetsdaden, honger en ellende bepaal-
f;n het beeld. Romans en novellen van gevestigde namen als Coolen,
vestdijk, A.H. Nijhoff, Maurits Dekker en Theun de Vries gingen
pover. Toenmalige jongeren als Boon, Lampo, Van Aken, Hermans
i Willem van Maanen kozen, weliswaar op andere wijze, dezelfde
miemerpen.
Wide krijgsverrichtingen of het heroïeke verzet zijn echter als
Pnmerkendste overgebleven. Morele dilemma's en verlies leven
Poort Presser schreef een boekenweekgeschenk 'De nacht der
ftondijnenen het is geen verhaal van bekroonde heldhaftigheid,
mm van schuld.
S" Minco, in de oorlog net twintig, keek niet terug op het
jPP'ukkende front, maar schreef over het verlies. En daarom wordt ze
r'?gelezen. Angst speelt een rol in 'Het bittere kruid' uit 1957, maar
Venter de koele, droge constateringen voelt de lezer minder de huiver
I oor de bedreiging dan wel de ingehouden pijn van de herinnering.
I van harmonie, omgeving en verleden en de onverschilligheid
\°n met betrokkenen ervoor maken de thematiek van Minco uit.
is een jongensboekverhaal en met het ouder worden der
f open verdwijnt de populariteit van de Norel- en Van Kampen-in-
flnjrea/'es' ^al overblijft is ethiek en verlies. Geen wonder dat de
Ufo'1/ n ^'veede Wereldoorlog daarom jarenlang nauwelijks speelde.
L.' rman was de enige held en over zijn Javazee was snel
geschreven.
J et enige na-ooriogse Indische boek dat werkelijk overleeft is
l'OpL" e" f'a! £aa' n'el over vechten, kampen of troostmeisjes.
L roe8 (1948), ook een boekenweekgeschenk en van een generatie-
Bed° V(UI ^art>a Minco, gaat over verlies en morele schuld. Niet de
If aaS tegen de Jappen, maar het herkenbare verlies van vader-
be p0Uf^u's en veilige kinderwereld.
I1» V "j) Tweede Wereldoorlog bestond tot Jeroen Brouwers niet
|hf. e edend. Wat telde was hetzelfde als waar Minco overschrijft,
Vkchtff" verleden en die stamde in Batavia van na 1945.
Riei°('ei:scl",P en literatuur daarover is van later. Toen het verlies
been J ■''cs schrijnde en de rouw zijn werk had gedaan,
Kven 16 mc^tmerries een kans. Die zullen voorlopig nog wel even
P'wins TT' m 6 H,era,uur- Want hoeveel gesubsidieerde
ivn„ aQntoffers ook ter beschikking staan, verwerking is een zaak
\HmrenUld-Neta,sbiirouw-
[herkent l™ m<?' iedereen is slachtoffer, verloren verleden
erL„„ e er elke volwassene. En daarom is herdenken meer dan
f 'wnnen van i
Se?!*) - Juri Grigorovitsj, choreograaf en balletmeester
s gevolo oemc'e bolshoi-theater in Moskou, legt zijn functie neer
Acteur v3Vai!, een 'an§durig concflict met Vladimir Kokonin, de
Baar heeft njitheater. Grigorovitsj, die het Bolshoi-ballet dertig
TerWaard heeft dat tegenover het persbureau Itar-Tass
s Z^n hesluit te hebben genomen, nadat duidelijk
ï"anhetg,DZejsc[^aap Kokonin directeur blijft ondanks alle protesten
B' l
Door Marjan Mes
Elke woensdagavond heerst er
een zinderende spanning in de
Bredase bioscoop waar de we
kelijkse sneak preview wordt
gehouden. Wordt het een lekke
re Amerikaanse actiefilm of een
'artistieke' Europese produktie?
De vaste bezoekers wisselen,
terwijl het licht nog aan is,
prognoses uit en als de eerste
filmtitels over het doek rollen,
klinkt vaak instemming en
soms een teleurgesteld geluid.
Maar zelden loopt er iemand de
zaal uit.
De bezoekers nemen het risico
op de koop toe dat er een
speelfilm wordt vertoond die ze
zelf nooit zouden hebben geko
zen. Dat blijkt nu juist de grote
attractie van deze sneak
preview, de onaangekondigde
voorpremière van een splinter
nieuwe speelfilm die nog in
roulatie moet gaan. Het werkt
zelfs 'verslavend' zoals menige
bezoeker op het wekelijke en
quêteformulier laat weten.
De combinatie van het verras
singselement, het invullen van
een formulier met o.a. een
waardeoordeel over het ver
toonde en de gereduceerde toe
gangsprijs vormen de succes
formule van de sneak. Een half
jaar geleden werd er ook in
Breda mee begonnen, naar
Amerikaans voorbeeld, maar
meer direct in navolging van
succesvolle sneaks in België.
Voorzichtig werd begonnen
werd met zo'n dertig a veertig
bezoekers in de kleine zaal
(Cinésol).
Vorige week moest voor het
eerst naar de grote zaal (Grand)
worden uitgeweken omdat tel
kens meer belangstellenden
moesten worden teleurgesteld.
Deze week waren er al 150
bezoekers en hun aantal groeit
naar verwachting nog steeds.
Want wie eenmaal geweest is,
komt terug, zo blijkt ook el
ders. Ditmaal was het 'snoepje
van de week'; Hoogste Tijd, de
nieuwe Nederlandse speelfilm
van Frans Weisz naar de roman
van Harry Mulisch.
De regisseur was er na afloop
zelf ook. „Zenuwachtig en met
een examengevoel". „Wat had
den jullie verwacht? De nieuw
ste van Harrison Ford mis
schien? Ik ben gewoon ontroerd
Filmer Frans Weisz: „De angst sloeg me om het hart."
dat jullie allemaal zijn blijven
zitten, want jullie zijn toch een
heel stuk jonger dan de hoofd
rolspelers in mijn film. Ik had
nog nooit van zo'n sneak ge
hoord totdat ik ervoor werd
uitgenodigd."
„Pas toen ik hier naartoe op
weg was", aldus Weisz, „reali
seerde ik me dat jullie mis
schien naar een film gekomen
waren waarvoor je anders hele
maal niet gekozen zou hebben.
De angst sloeg me om het hart.
Inmiddels heb ik begrepen dat
zo'n sneak een verslavend ef
fect heeft als het je eenmaal te
pakken heeft."
De meeste aanwezigen (gemid
delde leeftijd 22 jaar) waren vol
lof, hoewel een student natuur
kunde Weisz zijn mening niet
onthield dat hij 'er niets aan
had gevonden.' De uiteindelijke
score bleek op 7,4 punten te
zijn uitgekomen. Lang niet
slecht, want Amerikaanse top
pers als The Lion King, The
Shawshank Redemption, The
River Wild en Leon, waarin de
actie een stuk groter is, scoor
den tijdens de sneak tussen de
7 en 9 punten.
Voor het bioscoopbedrijf en de
filmverhuurder is zo'n sneak
een goede graadmeter om de
belangstelling voor een nog uit
te brengen speelfilm te peilen.
Bijna iedere bezoeker vult na
afloop het formulier in met zijn
waardeoordeel, terwij] het
filmbedrijf er ook de leeftijds-
opboouw van het publiek uit
kan aflezen en het verschil in
appreciatie tussen mannen en
vrouwen.
'Eindelijk weer een goede Ne-'
derlandse speelfilm. Dat heb ik
liever dan zo'n actiefilm als
Speed', was deze week een van
FOTO DIJKSTRA
de opmerkingen op het formu
lier. Het sneak-publiek, dat in
middels ook een vaste groep
oudere bezoekers telt, is een
tikkeltje meer arthouse-film ge
richt dan de doorsnee bio
scoopbezoeker. Hoewel een
snelle Amerikaanse film ook
hier meestal de voorkeur blijkt
te hebben, staat de sneak-freak
ook open voor een minder toe
gankelijke film uit een ander
land.
De atmosfeer tijdens de sneak
wordt iedere week meer die van
een vaste 'vrienden'-elub die
meningen uitwisselt en al spe
culeert over de film die volgen
de week zal draaien. Wie het
goed raadt, krijgt overigens
wekelijks van de betrokken
bioscoop gratis toegangsbewij
zen. Volgens de exploitant is
een hoge score tijdens de sneak
overigens geen garantie dat de
betreffende film een kassucces
wordt als hij eenmaal draait.
Van onze kunstredactie
Maastricht - De Maastrichtse Tefaf (The European Fine
Art Fair) probeert na de schatten uit de Hermitage van
verleden jaar deze keer de aandacht te trekken door
paradepaardjes uit vier musea te Bazel.
De zesenveertig kunstwerken
omspannen vijfentwintig eeu
wen Zwitserse cultuurgeschie
denis. Met deze expositie
wordt ook de samenwerking
met Bazel gevierd, want vanaf
komend najaar krijgt de Tefaf
van Maastricht een buiten
landse tegenhanger in de
Zwitserse kunststad. De be
doeling is dat de twee Europe
se manifestaties samen de de
finitieve wereldtop vormen.
Daar was de Maastrichtse
beurs al aardig naar op weg,
maar toenadering naar de
Zwitserse en Italiaanse kunst
wereld - op rijke bodem bui
ten het EC-territorium - moet
de strijd beslissen in de slag
om de wereldwijde kopers-
gunst.
De Tefaf is niet het paradijs
voor verzamelaars van 'groot
moeders stijl' of Rembrandt-
reprodukties, maar voor lief
hebbers die het beste zoeken
en desnoods een halve wereld
reis maken om een uniek ob
ject te verwerven. Voor ande
ren is alleen het kijkspel al
meer dan genoeg.
Tot de secties die op zichzelf
al een reis waard zijn, behoort
naast de schilderkunst van
Oude Meesters ongetwijfeld de
afdeling Textilia. De serene
sfeer tussen tapijten en man
tels uit lang vervlogen tijden
wordt nog geaccentueerd door
het beschermende gedempte
licht. Meer lampen zijn ook
niet nodig voor deze kleuren
pracht.
Een Inca verenmantel uit Pe
ru, gemaakt in de 'Late Hori
zon' periode (1200-1532) be
staat uit kanariegele en warm
oranje geometrische verenap
plicaties op een katoenen on
dergrond. Een bijzonder zeld
zaam stuk, want Inca's hebben
veel van hun mooiste textiel
verbrand om te voorkomen
dat het in Spaanse handen
viel. Een van de vroegste stuk
ken van de textielsector is een
wandkleed uit Alpaca, aan de
zuidkust van Peru, dat stamt
uit de Nazca-cultuur. In onze
eigen contreien zijn de drie
renaissance wandtapijten ge
maakt, die de 'Triomf van
Caesar' uitbeelden.
Absoluut hoogtepunt bij de
antiquaren is een complete
Blaeu-atlas. Het zetten en
drukken van een dergelijk
werk kostte in de zeventiende
eeuw 1330 werkdagen. De
kostbare stukken verdwenen
vaak als diplomatiek geschenk
naar het buitenland. Er zijn
maar drie exemplaren van op
Nederlandse bodem, waarvan
er nu dus een te koop is.
Tefaf '95, MECC Maastricht, 11
t/m 19 maart. Ma t/m vrij van
11 tot 20 uur, za en zo van 10
tot 18 uur. Entree vijftig gul
den inclusief catalogus.
Arnhem (anp) - Een arbitragecommissie van drie deskundigen
gaat een bindende uitspraak doen in het conflict tussen
familieleden die menen recht te hebben op de naam Tata
Mirando van het befaamde zigeunerorkest.
Repetitiefoto van 'Der Prinz von Homburg' met Frangois Le Roux (in het witte shirt) als de prins.
FOTO ANNEMIE AUGUSTIJNS
co-productie met de Bayerische
Staatsoper München en de Ope
ra van Zürich.
De première van 'Der Prinz von
Homburg' in Antwerpen is zater
dag 11 maart. Daarna nog op 14,
16 en 18 maart. In Gent is de
première op donderdag 23 maart
en daarna wordt de opera nog
uitgevoerd op 25, 28 en 31
maart. Aanvang telkens 20.00
uur.
De kibbelende familieleden heb
ben hiertoe besloten, nadat een
bemiddelingspoging van de
voormalige Amsterdamse recht
bankpresident mr. B, Asscher
was mislukt.
De familieleden Adolf Weis en
zijn neef en nicht Heinrich en
Tjaja voeren al jaren een bikkel
harde strijd over de naam Tata
Mirando. De vader van Adolf,
Joseph Weis, was de oprichter
van het orkest Tata Mirando. Na
diens overlijden en de dood van
zijn broer, vindt Adolf dat hij
recht heeft op het voeren van die
naam. Ook broer Meisl is die
mening toegedaan.
Meisl treedt nauwelijks meer op,
maar diens kinderen Heinrich en
Tjaja treden wel op onder de
naam Tata Mirando en hebben
die naam officieel als merken-
naam laten deponeren. Adolf
claimt echter het enige echte
Koninklijke Zigeunerorkest te
zijn.
Roosendaal - Schouwburg De
Kring: 'Fijne nuances' door
Bert Visscher, gezien op 9
maart 1995. (Nog te zien op 21
maart in Oosterhout, 21 april
in Etten-Leur en 2 mei in
Terneuzen).
Door Theo van Drunen
In zijn nieuwe programma
'Fijne nuances' is de cabare
tier Bert Visscher weer goed
op dreef als de ongebreidelde
fantast, die zijn eigen wereld
creëert en het publiek daarin
meesleept. De voor Visscher
vertrouwde ingrediënten zijn
weer in volle glorie aanwezig:
veel humor met een vleugje
melancholie.
In de voorstelling is Bert Vis
scher een ietwat eenzame man
die alsmaar wacht op dat ene
meisje. Hij leeft in zijn eigen
sprookje en het meisje zal pas tot
leven komen als hij het voor
elkaar krijgt om zeven nachten
lang wakker te blijven. Hij heeft
er al zes nachten opzitten en
deze laatste nacht weet hij wak
ker te blijven door zichzelf (en
het publiek natuurlijk) te amu
seren met allerlei figuren. „Je
krijgt het niet kado," merkt hij
daarover zelf op.
Of hij nu Sissy van Oostenrijk is,
een kabouter, een ridder, een
blinde popzanger, de drie mus
ketiers, een ijshockeyer, een ko
nijn in Hawaii-outfit, een Franse
visser, een Japanner of een turn
ster; hij weet er steeds iets zeer
speciaals van te maken. En tus
sendoor smeekt hij het meisje om
uit haar torenkamer naar bene
den te komen. Hoe het af
loopt...gaat u zelf maar kijken.
Een voorstelling van Bert Vis
scher is steeds weer een feest van
enthousiasme, heerlijk kinderlij
ke fantasie, absurdistische hu
mor en hier en daar een splinter
tje hartzeer of eenzaamheid. Het
decor en de rekwisieten zijn van
prominent belang en steeds knap
ingebouwd in het geheel. Het
contact van de cabaretier met
het publiek is ook van belang.
Visscher stelt de vragen en geeft"
de antwoorden, tot groot ver
maak van de toeschouwers.
Een bloemstukje wordt met een
hamer gefabriceerd en de filate
list heeft een veiligheidsbril no
dig voor een Japanse kamikaze
postzegel. Midden in die onzin
kan hij soms niet laten het zelf
uit te proesten van het lachen.
„Hoe verzin je het vraagt hij
over zichzelf af. En meteen geeft
hij ook het antwoord: „Het is een
gave, denk ik."
De hele voorstelling voltrekt
zich overigens in een razend
tempo, wat bewondering af
dwingt. Geen seconde laat de
artiest zichzelf of de toeschou
wers met rust. Niks achterover
leunen en over je heen laten
komen, maar eerder op het punt
je van je stoel zitten om elke 10
seconden in lachen uit te bar
sten. Aan het einde verzucht
Visscher: „Ik ben wel een beetje
moe, maar ja, ik ben ook zo
druk."
Lekker, zo'n avond lachen.
Warm aanbevolen.
Van onze kunstredactie
Geleen - The Tragically Hip, dEUS, G. Love and Special
Sauce, Shane McGowan and the Popes en de Nederlandse
band Bettie Serveert spelen dit jaar op Pinkpop. Organi
sator Jan Smeets maakte deze vijf namen gisteren bekend.
Ze worden toegevoegd aan die van Live, Spearhead, Biohazard,
Van Dik Hout en de Rollins band. Overigens zal net als vorig
jaar het tweede podium op de draf- en renbaan, het zogenaamde
zuidpodium, in tweeën worden gedeeld. Zodat de in totaal
zeventien bands op Pinkstermaandag over vier podia worden
verdeeld. Op 4 juni, de dag vóór Pinkpop, spelen er nog eens
negen bands op het camping-festival Rocking Kolonia.
:ü-