Dromerige 'Prinz' bij Vlaamse Opera De Kring HEATER 'Sneak preview' werkt verslavend op publiek Bert Visscher op dreef als fantast □I Deux chevaux Service Tefaf '95 in Maastricht toont Zwitserse cultuur Commissie moet conflict Tata Mirando's oplossen GROTE GIDS D4 ipic Automarkt Autobedr. Populair Auto's te koop gevr. Auto's te koop gevraagd. Auto-ABC Tel. 076-141112. 10MENTEN VAN GELUK JRKEST VAN VLAANDEREN OUP VAN 'T HEK TITANIC /5.- BOUWMEESTER SOLNESS CONNY JANSSEN DANST... JASPERINA DE JONG op het menu bij Theater a la Carle: Toneelgroep Amsterdam: 30 voorstellingen voorfl. 12.50^ HEATER VAN NU KAAP]" ypRO heeft I Amsterdam II vervulling. y00r het maken van pro mt's moesten we altijd sen naar Hilversum ha ll ia" zegt Wim Noordhoek, Lf'radio 5 bij de VPRO, die de studio opende. „Die i Len dat met bijzondere Benelux-première van 4Der Prinz von Homburg' van Hans Werner Henze jR.E.M., Offspring U Morphine naar Torhout/Werchter IVerlies onflict bij Bolshoi-theater Zenuwachtig Formulier Bettie Serveert op Pinkpop 1995 54 I VRIJDAG 10 MAART 1995 1 APK hs I. afspr. 9250 3450 1950 2250 2250 |7 11950 |6 6250 1950 7950 2450 1450 35 11950 96 12950 |36 5950 63 2450 B5 3950 B8 10950 B9 11950 18710950 p012950 B4 2950 |86 3950 1750 2450 (85 3950 84 3250 7950 185 6450 189 9750 (85 8950 (84 4950 1250 3reda Iseweg) ■7 83 I- 19.00u 1 tot 20.00 $.00 uur Elke donderdag 9-i8 u Zonnebloemstr.2 Breda biedt aan een 30-tal goedgekeurde auto's Gar. volgens afspraak Audi 100 cc 84 4Qcn Citroen CX2.0 863? Fiat Panda 45 82l«S F.Sierra 2.0GL 85S 2x Honda Civic 841qï? Mits. Colt 1.8 Dsl. 83 21?n Mits. Colt 80 125? Opel Omega 89 89ÏÏ I O.Corsa 1 .OS 86S 2x O.Kadett v.a. 84iqsn 2x Ren. 5TL v.a. 84 lés? Toyota Tercel 83 2g^ 1 F.Escort 1.3GL 84?qé? F.Taunus 1.6 8217?? VW Passat diesel 86 385? VW Kever 73375? VW Jetta 4-drs. 84 375? 3x Volvo 340 v.a. 84 175? Elke dag open van 10-19U donderd. koopav. tot 20u zaterdag tot 17.00 uur Terheydenseweg 245 Breda. 076-875472 Tel. 01626-83380. l.g.st. Im- |8, km.st. 95, vr.pr. 17025. '91 grijs l.g.st. Tel. 2441. 16 inch schuifd., vr.pr. 682-2026. wjaar 1985 808-16433 ÈN 100 E, APK Ir. 1150,-, 1.4 I 93 I mnd. gar. rhoutseweg 2CV6 spec.'86 blauw 5.950 I Dyane 6 '82 2.750 AX Imago '90 9.950 BX 14 RE wit 86 LPG 6.950 BX GTi zw. '87 9.750 BX 16TRi Break '87 blauw met. 9.950 BX16REwit'88 8.950 I 2CV6 spec.'86 blauw 5.950 Visa Club'84 1.7501 Xantia 1.8SX 8-93 33.950 I Ma/vrij. 8.15-12.45/ 13.30-18.30u. zat.gesloten 's avonds op afspraak. Kortestraat 6-8 tussen M.Meusstr./Zandbergweg APK keur., Bovaglid CITROËN BX 14 Ipg 85 l 87 v.a. 2250,- Oosterhout- seweg 127, Teteringen. CITROËN CX 83 84 85 I va 1250,-/7000,- Ooster- houtseweg 127, Teteringen Kerkstraat 1 - Roosendaal kassa open: ma. t/m vr. 10.00-16.30 uur telefoon 01650-37155 feublieme komedie met topacteurs als Mar lon Brandsma, Hajo Bruins, Peter Oosthoek pn Lineke Rijxman. 25.-/22.50/20.- [Vokoviev-concert met Symfonie nr. 1, Peter en De Wolf, Suite uit Assepoester on- per leiding van Muhai Tang. f 35.-/32.50/30.- Spelen met je leven': fenomenale show waarin de vreselijk populaire cabaretier weer flink tekeer gaat. uitverkocht De ondergang van de Titanic': woordloos stripverhaal over een onzinkbaar geacht schip...Vanaf 7 jaar. Ignace Cornelissen regisseerde Dries Smits e.a. in een zeer geslaagde uitvoering van Ibsens stuk. ƒ22.50 Drie balletten van de jonge, succesvolle choreografe en haar al even zo jonge, suc cesvolle dansgroep. ƒ17.50 „Morgenster": een stralende bloemlezing ui' oud repertoire met een fantastisch 12-mans orkest. 35.-/32.50/30.- Momenten van geluk Theater Antigone: Bouwmeester Solness Conny Janssen danst... Mechels Theater: Andorra radiostudio m (anp) - De II «pRO heeft een eigen ra diostudio in Amsterdam. Let Studio Amstel, in het van de hoofdstad, jen lang gekoesterde van de omroep in Be VPRO gaat zijn eigen ig. Terwijl de omroepen li "commissies aan het werk zetten om gezamenlijke huisvesting te onderzoeken, pent de eigenzinnigste pu- üeke omroep in Amster- an een eigen studio. Jan iaasbroek, hoofdredacteur idio van de VPRO, spreekt van een besparing van kos- ten. „Omdat wij in de avon duren veel zendtijd op radio j hebben, zal de studio op «kdagen elke avond bezet in. Met de huur van repor- 5 en het transport naar Hilversum i we duurder uit." Door Jeanette Vergouwen Antwerpen - De Vlaamse Opera heeft zich tot doel gesteld elk seizoen een opera uit het hedendaagse repertoire uit te voeren. Intendant Mare Clemeur koos voor Der Prinz von Homburg van de Duitse componist Hans Werner Henze. Het libretto werd door Ingeborg Bachmann naar het toneelstuk van Heinrich von Kleist geschreven. In het werk staat het conflict tussen plicht en emotie centraal. ■Van onze verslaggever Ifat, Bodycount, Offspring, het dEUS en PJ Harvey i hoofdrollen vertolken tij- i het Torhout/Werchter-fes- 1 dat op zaterdag 1 en zon- h 2 juli plaatvindt in respec tievelijk Torhout en in Werchter. (Plusnatuurlijk hoofdact REM. il-organisator Herman Schueremans is er zeker van dat i R.E.M.-concert tijdens het |T/W-dubbelfestival wel door- zal vinden. Dit in tegen- ing tot de voor vandaag en :dag geplande concerten in ïland. De voorjaarstournee i R.E.M. werd deze week af- ;elast omdat drummer Bill Berry n operatie moet ondergaan. l)it jaar tijdens T/W ook een tweede podium dat liefkozend de weekvijver' wordt genoemd. Sier een optreden van Morphine, (Jeff Buckley en Spearhead. Voor pit tweede podium zullen nog tie groepen worden aangetrok- „Henze is een van de meest pro- duktieve operacomponisten van na de Tweede Wereldoorlog", zegt intendant Clemeur. „Er worden weinig werken van hem in de Benelux uitgevoerd en daarom viel mijn keuze op hem". Clemeur hoopt dat Henze tijdens de uitvoeringen naar Antwerpen komt. „Maar momenteel werkt hij in eenzame afzondering op een eiland voor de kust van Kenya aan de opdracht Venus und Adonis, een opera die in het seizoen 96-97 in Berlijn moet worden gecreëerd." Der Prinz von Homburg heeft Mare Clemeur gekozen omdat het thema universeel is. „De Pruisische oorlogen zijn bijkom stig. In de Henzeproductie gaat het meer over het psychologische conflict. Het contrast tussen de dromende prins, de orde en de staat is belangrijk. Ik ben erg blij dat Franpois Leroux de rol van de Prins op zich neemt. Hij is voor mij de ideale vertolker van deze moeilijke rol." Regisseur Nikolaus Lehnhoff werkte samen met dirigent Wolf gang Sawallisch toen deze de herwerkte versie in 1991 uit voerde. Lehnhoff kent ook Hen ze goed en heeft een uitgespro ken mening over het stuk. „De première met koor uit 1960 is quasi vergeten. Toen Sawal- i heldhaftigheid en steunen aan verstrikten, het is laar het eigen veilige m °g veel meer verloren is. aii(lerïje" naar r*el e'gen veilige nest. En dan begijpen dat er door c' cri /j/io n/>»> lisch me te kennen gaf dat hij bij zijn afscheid een Henzewerk wilde uitvoeren in Mtinchen heb ik hem Der Prinz von Homburg voorgesteld. Het orkest was ech ter voor de oerversie van het werk niet groot en volumineus genoeg. Ik heb Henze daarom verzocht een aangepaste versie te schrijven. Hij herschreef een orkestpartituur die transparan ter is en de rol van het koor wordt overgenomen door koorle den. Henze was verrukt van de tekst van Kleist, de schrijver van het demonische onontkoombare noodlot. Hij vindt de tekst erg muzikaal." Ingekort Volgens Lehnhoff is het libretto van Bachmann sterk ingekort, maar is het toch getrouw aan de oorspronkelijke tekst, Het libret to onderstreept nog eens extra het dromerige van de hoofdfi guur en de menselijke goedheid. Dirigent Bernhard Kontarsky meent dat de herwerkte versie de klankkleuren van de verschillen de instrumenten beter doet uit komen. „In de partituur herken je duidelijk invloeden van Stra vinsky en de tweede W,eense school. De melodiebeleving is groots en de meerstemmigheid klinkt ook door in de instrumen tatie. De partituur kent grote intervallen, de muziek is erg mo torisch en expressief, een soort mix tussen Mahler en Schön- berg." Volgens bariton Franpois Leroux vergt de rol van Prins een volle dige inleving. Voor een Frans man is zijn dictie van het Duits perfect. „Je kunt de beschaving van een ander niet begrijpen als je de taal niet goed spreekt. Als ik een productie moet zingen ga ik naar dat land en maak me de taal eigen. Ik vind dit een abso lute must. Zo wil ik ook alle muziekstijlen kennen, dat is de enige manier om hedendaagse muziek te begrijpen." Der Prinz von Homburg is een fivrijding is het enige wat telt, rt het lustrumjaar de herden kt En vijftig jaar na Hotel De meld klopt dat met het tijds- Ud. Geen belangrijker goed pi het slaken der banden, zelf verwerkelijking in ongebonden heid en vrijheid voor de eigen leuze. De ultieme triomf van Wnherapeutendom op de ge- \hiedenis. ftó na de oorlog toen de bevrijding van de onderdrukking nog vers j1 het geheugen lag, speelden andere herinneringen. Vrijheid was van I, maar het verleden telde meer. Niet het in vrijheid adem binnen halen werd het thema van de naoorlogse letteren, maar de oorlogservaringVervolging, verzetsdaden, honger en ellende bepaal- f;n het beeld. Romans en novellen van gevestigde namen als Coolen, vestdijk, A.H. Nijhoff, Maurits Dekker en Theun de Vries gingen pover. Toenmalige jongeren als Boon, Lampo, Van Aken, Hermans i Willem van Maanen kozen, weliswaar op andere wijze, dezelfde miemerpen. Wide krijgsverrichtingen of het heroïeke verzet zijn echter als Pnmerkendste overgebleven. Morele dilemma's en verlies leven Poort Presser schreef een boekenweekgeschenk 'De nacht der ftondijnenen het is geen verhaal van bekroonde heldhaftigheid, mm van schuld. S" Minco, in de oorlog net twintig, keek niet terug op het jPP'ukkende front, maar schreef over het verlies. En daarom wordt ze r'?gelezen. Angst speelt een rol in 'Het bittere kruid' uit 1957, maar Venter de koele, droge constateringen voelt de lezer minder de huiver I oor de bedreiging dan wel de ingehouden pijn van de herinnering. I van harmonie, omgeving en verleden en de onverschilligheid \°n met betrokkenen ervoor maken de thematiek van Minco uit. is een jongensboekverhaal en met het ouder worden der f open verdwijnt de populariteit van de Norel- en Van Kampen-in- flnjrea/'es' ^al overblijft is ethiek en verlies. Geen wonder dat de Ufo'1/ n ^'veede Wereldoorlog daarom jarenlang nauwelijks speelde. L.' rman was de enige held en over zijn Javazee was snel geschreven. J et enige na-ooriogse Indische boek dat werkelijk overleeft is l'OpL" e" f'a! £aa' n'el over vechten, kampen of troostmeisjes. L roe8 (1948), ook een boekenweekgeschenk en van een generatie- Bed° V(UI ^art>a Minco, gaat over verlies en morele schuld. Niet de If aaS tegen de Jappen, maar het herkenbare verlies van vader- be p0Uf^u's en veilige kinderwereld. I1» V "j) Tweede Wereldoorlog bestond tot Jeroen Brouwers niet |hf. e edend. Wat telde was hetzelfde als waar Minco overschrijft, Vkchtff" verleden en die stamde in Batavia van na 1945. Riei°('ei:scl",P en literatuur daarover is van later. Toen het verlies been J ■''cs schrijnde en de rouw zijn werk had gedaan, Kven 16 mc^tmerries een kans. Die zullen voorlopig nog wel even P'wins TT' m 6 H,era,uur- Want hoeveel gesubsidieerde ivn„ aQntoffers ook ter beschikking staan, verwerking is een zaak \HmrenUld-Neta,sbiirouw- [herkent l™ m<?' iedereen is slachtoffer, verloren verleden erL„„ e er elke volwassene. En daarom is herdenken meer dan f 'wnnen van i Se?!*) - Juri Grigorovitsj, choreograaf en balletmeester s gevolo oemc'e bolshoi-theater in Moskou, legt zijn functie neer Acteur v3Vai!, een 'an§durig concflict met Vladimir Kokonin, de Baar heeft njitheater. Grigorovitsj, die het Bolshoi-ballet dertig TerWaard heeft dat tegenover het persbureau Itar-Tass s Z^n hesluit te hebben genomen, nadat duidelijk ï"anhetg,DZejsc[^aap Kokonin directeur blijft ondanks alle protesten B' l Door Marjan Mes Elke woensdagavond heerst er een zinderende spanning in de Bredase bioscoop waar de we kelijkse sneak preview wordt gehouden. Wordt het een lekke re Amerikaanse actiefilm of een 'artistieke' Europese produktie? De vaste bezoekers wisselen, terwijl het licht nog aan is, prognoses uit en als de eerste filmtitels over het doek rollen, klinkt vaak instemming en soms een teleurgesteld geluid. Maar zelden loopt er iemand de zaal uit. De bezoekers nemen het risico op de koop toe dat er een speelfilm wordt vertoond die ze zelf nooit zouden hebben geko zen. Dat blijkt nu juist de grote attractie van deze sneak preview, de onaangekondigde voorpremière van een splinter nieuwe speelfilm die nog in roulatie moet gaan. Het werkt zelfs 'verslavend' zoals menige bezoeker op het wekelijke en quêteformulier laat weten. De combinatie van het verras singselement, het invullen van een formulier met o.a. een waardeoordeel over het ver toonde en de gereduceerde toe gangsprijs vormen de succes formule van de sneak. Een half jaar geleden werd er ook in Breda mee begonnen, naar Amerikaans voorbeeld, maar meer direct in navolging van succesvolle sneaks in België. Voorzichtig werd begonnen werd met zo'n dertig a veertig bezoekers in de kleine zaal (Cinésol). Vorige week moest voor het eerst naar de grote zaal (Grand) worden uitgeweken omdat tel kens meer belangstellenden moesten worden teleurgesteld. Deze week waren er al 150 bezoekers en hun aantal groeit naar verwachting nog steeds. Want wie eenmaal geweest is, komt terug, zo blijkt ook el ders. Ditmaal was het 'snoepje van de week'; Hoogste Tijd, de nieuwe Nederlandse speelfilm van Frans Weisz naar de roman van Harry Mulisch. De regisseur was er na afloop zelf ook. „Zenuwachtig en met een examengevoel". „Wat had den jullie verwacht? De nieuw ste van Harrison Ford mis schien? Ik ben gewoon ontroerd Filmer Frans Weisz: „De angst sloeg me om het hart." dat jullie allemaal zijn blijven zitten, want jullie zijn toch een heel stuk jonger dan de hoofd rolspelers in mijn film. Ik had nog nooit van zo'n sneak ge hoord totdat ik ervoor werd uitgenodigd." „Pas toen ik hier naartoe op weg was", aldus Weisz, „reali seerde ik me dat jullie mis schien naar een film gekomen waren waarvoor je anders hele maal niet gekozen zou hebben. De angst sloeg me om het hart. Inmiddels heb ik begrepen dat zo'n sneak een verslavend ef fect heeft als het je eenmaal te pakken heeft." De meeste aanwezigen (gemid delde leeftijd 22 jaar) waren vol lof, hoewel een student natuur kunde Weisz zijn mening niet onthield dat hij 'er niets aan had gevonden.' De uiteindelijke score bleek op 7,4 punten te zijn uitgekomen. Lang niet slecht, want Amerikaanse top pers als The Lion King, The Shawshank Redemption, The River Wild en Leon, waarin de actie een stuk groter is, scoor den tijdens de sneak tussen de 7 en 9 punten. Voor het bioscoopbedrijf en de filmverhuurder is zo'n sneak een goede graadmeter om de belangstelling voor een nog uit te brengen speelfilm te peilen. Bijna iedere bezoeker vult na afloop het formulier in met zijn waardeoordeel, terwij] het filmbedrijf er ook de leeftijds- opboouw van het publiek uit kan aflezen en het verschil in appreciatie tussen mannen en vrouwen. 'Eindelijk weer een goede Ne-' derlandse speelfilm. Dat heb ik liever dan zo'n actiefilm als Speed', was deze week een van FOTO DIJKSTRA de opmerkingen op het formu lier. Het sneak-publiek, dat in middels ook een vaste groep oudere bezoekers telt, is een tikkeltje meer arthouse-film ge richt dan de doorsnee bio scoopbezoeker. Hoewel een snelle Amerikaanse film ook hier meestal de voorkeur blijkt te hebben, staat de sneak-freak ook open voor een minder toe gankelijke film uit een ander land. De atmosfeer tijdens de sneak wordt iedere week meer die van een vaste 'vrienden'-elub die meningen uitwisselt en al spe culeert over de film die volgen de week zal draaien. Wie het goed raadt, krijgt overigens wekelijks van de betrokken bioscoop gratis toegangsbewij zen. Volgens de exploitant is een hoge score tijdens de sneak overigens geen garantie dat de betreffende film een kassucces wordt als hij eenmaal draait. Van onze kunstredactie Maastricht - De Maastrichtse Tefaf (The European Fine Art Fair) probeert na de schatten uit de Hermitage van verleden jaar deze keer de aandacht te trekken door paradepaardjes uit vier musea te Bazel. De zesenveertig kunstwerken omspannen vijfentwintig eeu wen Zwitserse cultuurgeschie denis. Met deze expositie wordt ook de samenwerking met Bazel gevierd, want vanaf komend najaar krijgt de Tefaf van Maastricht een buiten landse tegenhanger in de Zwitserse kunststad. De be doeling is dat de twee Europe se manifestaties samen de de finitieve wereldtop vormen. Daar was de Maastrichtse beurs al aardig naar op weg, maar toenadering naar de Zwitserse en Italiaanse kunst wereld - op rijke bodem bui ten het EC-territorium - moet de strijd beslissen in de slag om de wereldwijde kopers- gunst. De Tefaf is niet het paradijs voor verzamelaars van 'groot moeders stijl' of Rembrandt- reprodukties, maar voor lief hebbers die het beste zoeken en desnoods een halve wereld reis maken om een uniek ob ject te verwerven. Voor ande ren is alleen het kijkspel al meer dan genoeg. Tot de secties die op zichzelf al een reis waard zijn, behoort naast de schilderkunst van Oude Meesters ongetwijfeld de afdeling Textilia. De serene sfeer tussen tapijten en man tels uit lang vervlogen tijden wordt nog geaccentueerd door het beschermende gedempte licht. Meer lampen zijn ook niet nodig voor deze kleuren pracht. Een Inca verenmantel uit Pe ru, gemaakt in de 'Late Hori zon' periode (1200-1532) be staat uit kanariegele en warm oranje geometrische verenap plicaties op een katoenen on dergrond. Een bijzonder zeld zaam stuk, want Inca's hebben veel van hun mooiste textiel verbrand om te voorkomen dat het in Spaanse handen viel. Een van de vroegste stuk ken van de textielsector is een wandkleed uit Alpaca, aan de zuidkust van Peru, dat stamt uit de Nazca-cultuur. In onze eigen contreien zijn de drie renaissance wandtapijten ge maakt, die de 'Triomf van Caesar' uitbeelden. Absoluut hoogtepunt bij de antiquaren is een complete Blaeu-atlas. Het zetten en drukken van een dergelijk werk kostte in de zeventiende eeuw 1330 werkdagen. De kostbare stukken verdwenen vaak als diplomatiek geschenk naar het buitenland. Er zijn maar drie exemplaren van op Nederlandse bodem, waarvan er nu dus een te koop is. Tefaf '95, MECC Maastricht, 11 t/m 19 maart. Ma t/m vrij van 11 tot 20 uur, za en zo van 10 tot 18 uur. Entree vijftig gul den inclusief catalogus. Arnhem (anp) - Een arbitragecommissie van drie deskundigen gaat een bindende uitspraak doen in het conflict tussen familieleden die menen recht te hebben op de naam Tata Mirando van het befaamde zigeunerorkest. Repetitiefoto van 'Der Prinz von Homburg' met Frangois Le Roux (in het witte shirt) als de prins. FOTO ANNEMIE AUGUSTIJNS co-productie met de Bayerische Staatsoper München en de Ope ra van Zürich. De première van 'Der Prinz von Homburg' in Antwerpen is zater dag 11 maart. Daarna nog op 14, 16 en 18 maart. In Gent is de première op donderdag 23 maart en daarna wordt de opera nog uitgevoerd op 25, 28 en 31 maart. Aanvang telkens 20.00 uur. De kibbelende familieleden heb ben hiertoe besloten, nadat een bemiddelingspoging van de voormalige Amsterdamse recht bankpresident mr. B, Asscher was mislukt. De familieleden Adolf Weis en zijn neef en nicht Heinrich en Tjaja voeren al jaren een bikkel harde strijd over de naam Tata Mirando. De vader van Adolf, Joseph Weis, was de oprichter van het orkest Tata Mirando. Na diens overlijden en de dood van zijn broer, vindt Adolf dat hij recht heeft op het voeren van die naam. Ook broer Meisl is die mening toegedaan. Meisl treedt nauwelijks meer op, maar diens kinderen Heinrich en Tjaja treden wel op onder de naam Tata Mirando en hebben die naam officieel als merken- naam laten deponeren. Adolf claimt echter het enige echte Koninklijke Zigeunerorkest te zijn. Roosendaal - Schouwburg De Kring: 'Fijne nuances' door Bert Visscher, gezien op 9 maart 1995. (Nog te zien op 21 maart in Oosterhout, 21 april in Etten-Leur en 2 mei in Terneuzen). Door Theo van Drunen In zijn nieuwe programma 'Fijne nuances' is de cabare tier Bert Visscher weer goed op dreef als de ongebreidelde fantast, die zijn eigen wereld creëert en het publiek daarin meesleept. De voor Visscher vertrouwde ingrediënten zijn weer in volle glorie aanwezig: veel humor met een vleugje melancholie. In de voorstelling is Bert Vis scher een ietwat eenzame man die alsmaar wacht op dat ene meisje. Hij leeft in zijn eigen sprookje en het meisje zal pas tot leven komen als hij het voor elkaar krijgt om zeven nachten lang wakker te blijven. Hij heeft er al zes nachten opzitten en deze laatste nacht weet hij wak ker te blijven door zichzelf (en het publiek natuurlijk) te amu seren met allerlei figuren. „Je krijgt het niet kado," merkt hij daarover zelf op. Of hij nu Sissy van Oostenrijk is, een kabouter, een ridder, een blinde popzanger, de drie mus ketiers, een ijshockeyer, een ko nijn in Hawaii-outfit, een Franse visser, een Japanner of een turn ster; hij weet er steeds iets zeer speciaals van te maken. En tus sendoor smeekt hij het meisje om uit haar torenkamer naar bene den te komen. Hoe het af loopt...gaat u zelf maar kijken. Een voorstelling van Bert Vis scher is steeds weer een feest van enthousiasme, heerlijk kinderlij ke fantasie, absurdistische hu mor en hier en daar een splinter tje hartzeer of eenzaamheid. Het decor en de rekwisieten zijn van prominent belang en steeds knap ingebouwd in het geheel. Het contact van de cabaretier met het publiek is ook van belang. Visscher stelt de vragen en geeft" de antwoorden, tot groot ver maak van de toeschouwers. Een bloemstukje wordt met een hamer gefabriceerd en de filate list heeft een veiligheidsbril no dig voor een Japanse kamikaze postzegel. Midden in die onzin kan hij soms niet laten het zelf uit te proesten van het lachen. „Hoe verzin je het vraagt hij over zichzelf af. En meteen geeft hij ook het antwoord: „Het is een gave, denk ik." De hele voorstelling voltrekt zich overigens in een razend tempo, wat bewondering af dwingt. Geen seconde laat de artiest zichzelf of de toeschou wers met rust. Niks achterover leunen en over je heen laten komen, maar eerder op het punt je van je stoel zitten om elke 10 seconden in lachen uit te bar sten. Aan het einde verzucht Visscher: „Ik ben wel een beetje moe, maar ja, ik ben ook zo druk." Lekker, zo'n avond lachen. Warm aanbevolen. Van onze kunstredactie Geleen - The Tragically Hip, dEUS, G. Love and Special Sauce, Shane McGowan and the Popes en de Nederlandse band Bettie Serveert spelen dit jaar op Pinkpop. Organi sator Jan Smeets maakte deze vijf namen gisteren bekend. Ze worden toegevoegd aan die van Live, Spearhead, Biohazard, Van Dik Hout en de Rollins band. Overigens zal net als vorig jaar het tweede podium op de draf- en renbaan, het zogenaamde zuidpodium, in tweeën worden gedeeld. Zodat de in totaal zeventien bands op Pinkstermaandag over vier podia worden verdeeld. Op 4 juni, de dag vóór Pinkpop, spelen er nog eens negen bands op het camping-festival Rocking Kolonia. :ü-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 19