de stem 4We staan op een kruispunt in de geschiedenis' Leon de Winter brengt Bosnië dichtbij via moeder- zoon-relatie Schrijvers op reis in de Boekenweek Grot Gids VRIJDAG 10 MAART 1995 DEEL DoorJohan Diepstraten ^Boekenweekgeschenk 1995, de novel le Serenade van Leon de Winter, haalde de afgelopen weken enkele keren de voor i's. Een aantal eindexamenkandi- kwam in eerste instantie niet in aanmerking voor een gratis exemplaar, vervolgens bleken streng-gereformeerde scholen geen prijs te stellen op de gift van de CPNB. Naar verluidt werd er door de personages te veel gevloekt en een sek- sueel-gekleurde passage werd als 'vunzig' ervaren. Leon de Winter: „Ik weet niet waar ze het over hebben. Lang heb ik erover nagedacht, maar ikbegrijp het nog steeds niet: Wat bedoelen ze precies? Gevloek? Ik heb het niet kunnen vin den. Vunzige seks? Ik kan me niet voorstellen dat ik vunzige dingen opneem omwille van de vunzigheid. Zo ben ik niet. Eén van de perso nages, een vriend van de moeder van hoofd persoon Ben Weiss, geniet aan het einde van Serenade van orale seks. Dat wordt met veel weerzin en afkeer beschreven door de zoon, omdat het een daad van ontrouw is ten op zichte van zijn moeder. Daar is niets vunzigs aan. De directeuren van Je streng-gereformeerde scholen zijn kenne lijk zo geforceerd gericht op seks, dat ze de waarde en de boodschap van Serenade niet meer kunnen zien. Dat is treurig. Overigens is fit voorpaginaverhaal weer ingehaald door ecu ander nieuwsfeit: de bestellingen van het Boekenweekgeschenk zijn zo enorm toegeno men dat we nu op ongeveer 900.000 exempla ren zitten." I Je ions op vakantie in de Dominicaanse Repu- IMielt, toen je de uitnodiging kreeg om het ge- Iricizk te schrijven. I De Winter: „Het zal kerst' of nieuwjaar 1993 Izijn geweest. Nadat ik telefonisch had toege- I stemd, zat ik even later in de bus van Santa I Domingo terug naar het hotel aan de noord kusten ik schreef onmiddellijk de eerste tref- p. Een moeder en een zoon. De oor- nië. Het moest gaan over de betekenis I van het verleden voor het heden. In de bus be lacht ik hoofdpersoon Ben Weiss: een compo- lnist van niemendalletjes, iemand die zich be-' Izighoudt met het luchtledige. Een maker van I muziek voor commercials, met dat beroep kon ide snelheid en de vluchtigheid van zijn le- I ven precies aangeven. I Diametraal tegenover hem wilde ik iets heb- lhen wat beklijft, wat niet wegkan. Momenten liahet leven die ingrijpend zijn. Zo ben ik dat I verhaal gaan opbouwen. I Ben Weiss komt uiteindelijk in Bosnië terecht. j ';®a8 >n dag uit volg ik de ontwikkelingen in «voormalig Joegoslavië en die geven me een machteloos gevoel. Maar bovendien ben ik I bang en verontrust en ook-nog eens kwaad. aarom wilde ik naar Bosnië toe. Maar dat I™8 niet mogelijk voor een loslopende burger ll\r ;.^et dichtstbij was Split in Kroatië. ■Misschien is mijn betrokkenheid iets groter, I bmdat ik een kind ben van ouders die 'etnische I ®veringen hebben meegemaakt. Dat was 1? a 'racbie, maar dagelijkse realiteit. In I J,n,ieu§d ben ik dagelijks geconfronteerd »e de geVoigen ervan I®, ^schijnsel Bosnië zit mij dwars. Heel li ik erover gelezen, kranteartikelen, lo ,en' ki maart 1994 heb ik een week in lonri !Zeten' wi^t^e zaen wat daar van lziin°n mer'ten was- Dat bleek niet veel te I wUrlStaan mensen aan de kade, starend, l'rfjd °P 'ets waarvan je denkt: wat zou «"«kunnen zijn?" ire" manuscr^Pt in november 1994 inle- I Beuren? sc^ven zou dus in de zomer ge- liknaf'r'k ^et gepland. In april 1994 vertrok IMiivm n?S om daar een half jaar te n werd mijn moeder plotseling Ite daln o^a ^ien dagen was ik terug. Iede- Ihet 7ieïanl trein naar Den Bosch, naar InonWJ1"8 om mee te maken hoe mijn IBik onl ween in het niets. Oploste, letter- i nu en ^an dad ze heldere ino- l'ajaarri!*? r Woeg ze; 'Wat wil ie voor ie Ivest?' U i' n vest' waarom heb je geen Ihebt üboÜ m<iet met een-vest?' 'Maar je ^6 n vest, daarom.' Letterlijk zijn dit stierf °nen m erena^e terecht gekomen. ®Eaan vi 8tI?a ^en weer naar Amerika sterker „ana - moment trok ik het verhaal ttouwHat31*-1'11 moeder toe, naar het soort L' varti0Z111S gfweest' Ik wilde dingen van ggen, hoe ze sprak, haar betrok kenheid bij de wereld. Ze was 84 toen ze stierf, tien jaar ouder dan de moeder in Serenade, Anneke Ijsman. Zonder mijn moeder zou dit boekje er niet zijn geweest. Zij is de inspiratie bron voor Serenade: de bron van mijn kwaad heid over Bosnië had niet de scherpte gehad zonder haar." Al op de tweede pagina van Sereriadekrijgt dè hoofdpersoon te horen dat zijn moeder onge neeslijk ziek is. 'Ik besloot erover te zwijgen,' bedenkt Ben Weiss. 'Kanker was een woord dat niet werd uitgesproken. Zeggen was op roepen. Benoemen was tot leven brengen'. „Wij zijn met vier kinderen en hebben beslo ten om het haar niet te vertellen. Als ze goede momenten had, keek ze televisie, ze las de krant en werd kwaad over wat er gebeurde. Ze was daarbij betrokken, terwijl ze aan het ster ven was. Stralend was ze en hoopvol. Hadden wij die hoop kapot moeten maken? Wij zijn kinderen van haar en je weet wat dat bete kent: als zij hoop had, kregen wij die ook. Maar het proces verliep volgens een spoor boekje. Omdat mijn vader zo jong stierf, zijn wij opgegroeid in een kleine wereld, zonder familieleden. Tot in de kleinste cel zijn wij niets anders dan produkten van haar. Dus hoopten wij, met dezelfde naïviteit en geloof den in wonderen. Dat idee konden we niet bij haar wegnemen, want als we dat deden, had den we dat ook gedaan bij onszelf. Eén keer heeft ze er direct naar gevraagd, precies zoals in Serenade beschreven staat. Dat was alles. Eigenlijk wilde ze het niet weten, net als wij. Serenade gaat over de relatie moeder-zoon, over ouderdom, over ziekte en de dood. Mijn vader stierf in 1965. Aan het sterfbed van mi'jn moeder ging ik er ineens over nadenken: mijn moeder was 29 jaar alleen. Stom dat je je dat soort dingen altijd te laat bedenkt, altijd weer' te laat. Negenentwintig jaar is ze'alleen naar In de Boekenweek, die gehouden wordt van woensdag 15 tot zaterdag 25 maart, laat Leon de Winter zich zien op een kleine dertig plaatsen. De schrijver van het Boekenweekgeschenk signeert, wordt geïnterviewd en draagt voor in het hele land. Op dinsdag 21 maart houdt De Winter samen met Carl Friedman, schrijfster van TraMevaderen Twee koffers vol, een lezing in het Onze Lieve Vrouwe Ly ceum aan de P. Windhausenweg in Bre da (tussen 13.15 en 15.15 uur). Een dag later, op 22 maart, treedt Leon de Win ter op in de Openbare Bibliotheek De Bussel in Oosterhout (20.15 uur). Vrij dag 17 maart doet de auteur Zeeland aan: boekhandel Fanoy in Middelburg om 16 uur en de Openbare Bibliotheek in Goes (20.15 uur). In de bibliotheek van Klundert komt op donderdag 16 maart (20 uur) de schrijf ster Lisette Lewin en op dezelfde dag laat Brigitte Baskin zich horen in bibli otheek De Schakel in Zevenbergen (19.30 uur). Remeo Campert houdt op vrijdag 17 maart een lezing in de bibliotheek in Boosendaal (20 uur) en op donderdag 23 maart in café Het Zwijnshoofd in Ber gen op Zoom. NeEeke Noördervliet komt op dinsdag 21 maart naar Meul- vliet in Tholen (20.15 uur). Ronald Gip- hart en Hermine Landvreugd zijn op donderdag 23 maart te beluisteren in Porgy &Bess in Temeuzen (20.15 uur). aandacht in de hoop dat hun familieleden in de commotie konden vluchten. Het zal altijd voorgekomen zijn in extreme omstandighe den. Het vreemde is dat ik een paar "weken ge leden hoorde dat mijn vader op deze manier aan een razzia is ontsnapt. Hij stelde zichzelf aan en toen hebben ze hem laten lopen. Hij deed alsof hij gek was, daarmee redde hij zichzelf. Waarom ik dit specifieke voorval heb gekozen uit de hoeveelheid gruwelijke inci denten die daar plaatsvinden, weet ik niet. Ik schrok wel toen ik dat verhaal over mijn vader hoorde, je wordt bijna bang van je eigen on derbewuste." Aan het einde van de novelle komt Ben Weiss tot het inzicht dat hij een keuze moet maken. Jouw hoofdpersonen in je vorige romans - Hoffman's Honger, Supertex en De ruimte van Sokolov- deden dat niet zo extreem. „Het verandert, daar heb je gelijk in. Hoff man, Breslauer en Sokolov zijn personages die voor een deel gekweld worden door hun gewe ten. Ze hebben wel een notie hoe het leven ge leefd zou moeten worden, ze der-zoon verhaaltje. Ik vroeg me inderdaad af of ik mijn engagement in een literaire vorm kon vertalen. Ja, dat'kan dus. Het was me niet gelukt als ik me had geïdentificeerd mét ie mand uit Shrajevo, dan wordt het alleen maar vals. Maar Serenade is dichtbij, het is 'van mij. Dichter naar mezelf toe dan ik ooit heb ge daan." Het is nog maar de vraag of juist schrijvers dit soort standpunten in literatuur moeten inne men. „Waarom niet? Juist wel! Als ik Max Haveïaar lees, ben ik ook kwaad, bij het lezen van Solz- jenitsyn deel ik zijn woede, bij Het slot van Kafka voel ik zijn weerzin over de Habsburg- se bureaucratie. Voor mij is het urgent om ook de problematiek van Bosnië te beschrijven. Daarin ben ik een kind van mijn tijd. Ik vind dat het moment is aangebroken om te kiezen, dat geldt voor mij en dus voor mijn romanper sonages, maar dat geldt evengoed voor jou, voor iedereen. We staan op het kruispunt in de geschiedenis en het aardige is dat we ons er nog van bewust zijn ook. Nu kunnen we nog kiezen, dat kan over vijftien jaar niet meer, dan is er voor ons de keuze gemaakt. We leven nu in de crisis van h'et grote jaar 1989, dat de geschiedenis in zal gaan als het jaar van de grote ommekeer in de wereld. Dat is het jaar waarin de Tweede Wereldoorlog ten einde liep, waarin de Europese deling werd opge- heven, waarin de illusie van het mar xisme definitief sneuvelde en waarin de westerse democratieën hun ultieme overwinning zouden hebben geboekt. Maar wat het opleverde, is een giganti sche verwarring. Politici hebben geen antwoord, dat zijn technocraten aan wie we tot voor kort behoefte aan had den. Nu niet meer. We hebben nu men sen nodig die zich bewust zijn van fat soen en beschaving. Het gaat om alle daagse dingen. Bosnië heeft te maken met de vraag of jij hier straks veilig op straat loopt." Leon de Winter, schrijver van het Boekenweekgeschenk: „Ik ben niet bang voor moraal. FOTO KLAAS KOPPE bed gegaan, alleen opge- staan, wat moet dat een een- zaam leven zijn geweest 0: voor zo'n zinnelijke en stra- 0x lende vrouw. Ik hoop dat ze dingen heeft gedaan die wij niet kennen, niet weten." Omdat je het niet weet, heb je het voor Sere nade bedacht? Je hebt haar een hoopvoller le ven gegeven „Ik ben bang van wel. Voor een deel is Anneke Ijsman mijn moeder, voor een ander deel fic tief en vergroot. Het echte verhaal over het krankzinnige leven dat ze heeft geleid, schrijf ik nog wel eens. In directe zin wil ik ooit de verhalen vertellen van mijn ouders, van de jo den in de zuidelijke Nederlanden." In Serenade verdwijnt de moeder van Ben Weiss plotseling, nadat ze een televisiedocu mentaire heeft gezien over Bosnië. Er gebeurt iets met haar nadat een Bosnische vrouw in een actualiteitenprogramma het volgende ver telt: 'In ons dorp hadden Servische soldaten alle moslims bijeengedreven. Mijn vader redde me. We stonden op het marktplein. Papa fluis terde dat hij gek ging doen: en in de chaos die hij zou uitlokken moest ik de benen nemen. M'n vader liet zich op de grond vallen, ging blaffen, liep op handen en voeten rond. Ik deed. wat hij me had opgedragen. Ik heb mijn fami lieleden niet meer teruggezien.' Het lijkt me de cruciale scene uit Serenade. Aan het einde van de novelle blijkt de plot hiermee in ver band te staan. Die plot had je voordat jè begon te schrijven? „Daar werkte ik naartoe, dat punt njoest ik halen. Soortgelijke gebeurtenissen komen al in 17e eeuwse kronieken over pogroms voor. Sommigen stelden zich aan en trokken de zouden een goed en rechtvaardig bestaan willen opbouwen, eigen lijk zouden ze alle drie heilig willen zijn, puur en zuiver. Maar het vlees is zwak, ze worstelen met hun zwakheden en proberen duidelijk heid te krijgen over de jungle waarin ze le ven." Ben Weiss is aan het einde van de novelle niet meer beschikbaar voor zijn reclame-relaties. Hij gaat voor zijn overleden moeder Serenade nr. 1 componeren. De laatste regels van de no velle luiden: 'Als ik beelden van de Bosnische Oorlog zie, hoor ik haar klacht dat de bandie ten zegevieren terwijl de beschaving toekijkt. Gewapend met pen en piano, gekleed in een bordeauxrood vest met zwart werkje, zal ik ze in haar naam bestrijden.' Is dit 'de boodschap' van Serenade of maq je zo'n woord niet ge bruiken? i „Je mag dat gerust een boodschap noemen. Ik ben niet bang voor moraal. Jawel: de schrijver bedoelt te waarschuwen. Serenade is de be schrijving van onze verantwoordelijkheid. De generatie van onze ouders heeft die bij ons neergelegd. Wij moeten er iets mee doen. Wij moeten'ervoor zorgen dat de wereld waarin we leven fatsoenlijk en beschaafd is. Dat is geen abstractie, maar een heel directe verant woordelijkheid. Binnen de beperktheid van 94 pagina's heb ik dat thema .uitgewerkt. Een persoon die niets heeft met Bosnië wordt er direct door geraakt vanwege een miniem moe In de Boekenweek ga je op tournee langs veel middelbare scholen. Wat voor scholie ren denk je aan te treffen? „Jonge mensen voor wie Bosnië een rot- zorg is. Dat is zo ver weg." Dus net als-jouw hoofdpersoon Ben Weiss: oppervlakkig, vluchtig levend, egocen trisch? „Ja, ja en nog een keer ja." Dat kunnen vrolijke discussies worden. Ik denk dat je het zwaar te verduren gaat krij gen. „Ik hoop het, maar ik denk van niet." Is jouw politieke engagement niet vanzelf sprekend? Het zou me niets verbazen als vrij wel iedereen het met je. eens is. Je zegt Wel: de schrijver bedoelt te waarschuwen, maar waar door precies? Een voor de hand liggend reactie kan zijn: Leon de Winter draaft door, hij ziet spoken. „Was het maar waar. Sinds enige tijd is er weer een discussie over onze nationale trots, over de Nederlandse identiteit. De behoefte aan schijnzekerheden is kolosaal. Daar moet je je zorgen over maken en vervolgens probe ren er iets mee te doen. Als je met elkaar wilt samenleven op basis van een aantal bescha vingsminima, heeft dat veel consequenties. Wat zijn de grenzen van de economische groei, hoe gaan we met vreemdelingen om? Wat ben je bereid te offeren, wat is de prijs die je voor sommige dingen betaalt? We perverteren onze waarden en normen, daar zijn we keihard mee bezig en we doen alsof het niet zo is. Alsof Sa rajevo te maken heeft met macro-politieke problemen. Nee, het staat niet los van hoe je thuis aan tafel zit, hoe je denkt, hoe je met el kaar omgaat. Het heeft te maken met een alge mene moraliteit. Het hoogtepunt van de menselijke beschaving is volgens mij de sociaal-democratie. Aan alle kanten wordt er geknaagd aan onze wel vaartsstaat. Dat is een grote zfjrg. Verant woordelijkheid, keuzes maken hoé^we met de wereld omgaan.' Daarover gaat Serenade." Leon de Winter: 'Serenade'. Boekenweekge schenk 1995. Uitgave van de'Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse boek. Vanaf 15 maart gratis in de boekhandel bij besteding van 19,50.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 15