Sa»
Spionage en liefde in
Berlijn: cliché-film
Ierse jongen en zijn sprookjespaard
Astrid Joosten op
zoek naar tijdgeest
peStem
VS EN/
THE MAX
Y PUTTI
Hans Croiset
nieuwe
toneelkern
UITGIDS
Nieuwkuijk
Charlotte
Kohier
Prijzen 1995
i Deijl
fs TOPBAND:
INNENDE
IMERS VAN DE
IRUARII
sponsor
assé theater
Amsterdam (anp) - De
Charlotte Kohier Prijzen
1995 voor kunstenaars
rot 35 jaar gaan naar
wee decorontwerpers en
vier architecten.
'The Innocent' van John Schlesinger
'Into the West' geslaagde jeugdfilm van Mike Newell
THEATER
Boeiende 'Solness'
Theater Antigone
Ook in de bioscoop
DONDERDAG 9 MAART 1995
atersëizoen
esenteren wij een
Vanaf 49.50 p.p.,
t uit onze gehele spijs-,
kunt samenstellen,
idt u o.a. dun gesne
ut, natuurlijk gerijpte
heldere waterkerssoep,
loter en gebraden
receptie, feestavond)
inketzalen te uwer be
kijvend naar onze culi-
litvoering informeren.
maandag en dinsdag
Telefoon 04108-14156
20.00 TOT 2.00 UUR
•19.00 TOT 24.00 UUR
IE ALL-ROUND BAND:
DUREN VRIJ ENTREE
Uniek voor uw mini-party 12-30 pers.
Maand, t/m vrijdag Bel voor info.
pf een beste tong- en vleesgerechten
3SPECIALITEITEN
i ambiance uit lang ven/togen tijden,
veren: 01626-83601-86175
)M. ZIJLMANS
tpen: vr., zat., zo. vanaf 17.00 uur.
ll'HI'I'MII'IUM
6 17 (eb. nr.
6 24 feb. nr.
0930196
8978562
ll'flfll
15 fib. «r. 1662472
1 16 feb. nr. 1054575
7 17 feb. nr. 3430900
0 18 feb. nr. 9769831
7 20 feb. nr. 6703297
3 21 feb. nr. 2677774
2 22 feb. nr. 5033474
3 23 feb. nr. 4817211
0 24 feb. nr. 6999619
3 25 feb. nr. 6971311
6 27 feb. nr. 8152898
1 28 feb. nr. 1121825
eindcijfers .98070
eindcijfers .8632
eindcijfers .574
outert voorbehouden
matie? Bel 010-4254499
Van onze kunstredactie
Voormalig toneelleider Hans
Croiset wil samen met Cox
Habbema, directeur van de
Amsterdamse Stadsschouw
burg, een nieuwe produktie-
l(ern' oprichten die jaarlijks
ongeveer vijf toneelproduk-
ties uitbrengt in de Neder
landse theaters. Croiset wil
zich uitsluitend richten op
Nederlandstalig repertoire.
Croiset en Habbema lanceerden
hun plan tijdens een bijeenkomst
van dertig Nederlandse schouw
burgdirecteuren. De schouwbur
gen krijgen steeds meer te ma
ken met grote repertoiregezel
schappen die minder reizen. Cox
'Habbema had al eerder een plan
gelanceerd voor een nieuw to
neelgezelschap, omdat zij na het
vertrek van Toneelgroep Am
sterdam naar de Westergasfa
briek een groot aantal speelda
gen tekort kwam in de schouw
burg aan het Leidseplein.
Dit eerdere plan voor een geheel
nieuw ensemble is onhaalbaar
gebleken vanwege de financiële
consequenties. Habbema wil nu
per produktie acteurs aantrek
ken. Gerenommeerde toneelspe
lers die liefst in stukken met een
grote bezetting zullen staan. Als
voorbeeld van het soort voorstel
ling dat hem voor ogen staat,
noemde Croiset Eline Vere, de
grootse montage bij Het Natio
nale Toneel naar de roman van
Louis Couperus.
Tijdens de bijeenkomst zei
Croiset dat hij 'zo 116 speelbare
Nederlandse toneelstukken kan
noemen die in aanmerking ko
men'. Verder ligt het in de be
doeling om opdrachten aan Ne
derlandse auteurs te verstrekken
voor het schrijven van nieuwe
toneelstukken. „Waarom zou je
bijvoorbeeld Freek de Jonge niet
vragen om een stuk te schrij
ven?" aldus Croiset.
De nieuwe produktiekern zal
voor langere tijd de Amsterdam
se Stadsschouwburg moeten be
spelen en daarnaast een belang
rijk deel van de Nederlandse
schouwburgen (ook de kleinere)
bedienen. Er zullen vier vijf
produkties per seizoen worden
uitgebracht, die per produktie
zo'n vijftig keer worden ge
speeld.
Hans Croiset, die tot vorig jaar
artistiek leider van Het Nationa
le Toneel was, wil gewoon weer
gaan spelen en regisseren. Zijn
voorkeur heeft altijd al bij het
Nederlandstalige toneel gelegen,
zoals ondermeer zijn actuele re
gies van stukken van Vondel
bewezen. Het repertoire van het
nieuwe 'gezelschap' zal volgens
hem 'toegankelijk en eigentijds'
moeten zijn.
Tijdens de bijeenkomst met de
schouwburgdirecteuren werd het
plan van Habbema en Croiset
met instemming ontvangen. Ook
het bestuur van de Nederlandse
Vereniging van Schouwburg- en
Concertgebouwdirecties (VSCD)
heeft positief gereageerd, terwijl
OCW niet afwijzend staat tegen
over het plan. Volgend jaar moet
het officieel worden ingediend
'oor het Kunstenplan
1997-2000.
Directeur Leo Kievits van
schouwburg De Kring, die ook
zelf aanwezig was, reageert en
thousiast. „Toneelgroep Amster
dam en RO Theater reizen min
der en dan kan zo'n nieuwe
groep toch een aantrekkelijke
aanvulling zijn op het aanbod."
Directeur Ten Zijthoff van het
nieuwe Bredase Chassé Theater
is echter minder geporteerd voor.
hst plan. „Er is al zo'n enorm
'oneelaanbod, ook van de vrije
producenten, dat ik de noodzaak
'an een nieuwe groep niet direct
zie. Ik ben ook bang voor een
ysrdunning van het bestand van
™aliteitsacteurs."
10266, 3000 XJ Rotterdam
zijn Dorine
i IJsseldijk (decor- en
Kostuumontwerpen), Jola
«esse berth (decor en ani-
tcnh !*et duo Biarne Mas-
nbroek/Dick van Game-
(arcl)itectuur) en René
ÏL**» J«oen Huij-
(architectuur).
"e plotte Kohier Prijzen
am, de oneven jaren
ontwerpers inT d6C°r"
vallen t,, e even Jaren
naars in h nde kunste"
onderwL j- pi'zen- Aan de
Van onze filmredactie
The Innocent is een spannen
de, goed geschreven roman
van Ian McEwan die in Ne
derland verscheen onder de
titel De brief in Berlijn. Een
thriller-achtig verhaal over
Brits-Amerikaanse spionage
en liefdespassie in het naoor
logse Berlijn, waarvan een
jonge, naïeve Brit het slacht
offer wordt. Het boek was zo
beeldend en filmisch geschre
ven, dat verfilming niet uit
kon blijven.
John Schlesinger regisseerde het
door McEwan zelf tot filmscena
rio bewerkte boek en maakte er
helaas een oppervlakkig onder
houdende en voorspelbare speel
film van, met de onopvallende
kwaliteit van een doorsnee tele
visiefilm.
In The Innocent moet de jonge
onervaren Engelsman Leonard
(Campbell Scott) als technisch
expert in Berlijn helpen bij het
afluisteren van de Russische te
lefoonlijnen. Tevens krijgt hij de
opdracht om in het geheim de
Amerikaanse apparatuur te on
derzoeken, omdat die veel beter
is dan de Britse. Deze informatie
moet hij los zien te krijgen van
zijn Amerikaanse chef Robert
Glass (Anthony Hopkins).
De missie wordt al snel bemoei
lijkt door zijn kennismaking met
de jonge Duitse vrouw Maria
(Isabella Rossellini). Leonard,
die nog geen ervaring heeft met
vrouwen, valt onmiddelliijk voor
de aantrekkelijke Maria.
Maria houdt ook van Leonard en
staat op het punt te scheiden van
haar Duitse echtgenoot, een
bruut en dronkeman, die een
slaatje wil slaan uit de verhou
ding van zijn vrouw en geld en
informatie eist als in ruil voor
haar ontrouw. De zaak escaleert
als de Duitser 's nachts bij Leo
nard en Maria binnendringt.
The Innocent maakt in alle op
zichten een gedateerde indruk.
De Koude Oorlog als decor voor
Isabella Rosselini en Campbell Scott in de thriller 'The Innocent' naar de roman van Ian McEwan.
menselijk drama werkt niet
meer, zeker niet als de persona
ges zo vlak blijven als hier het
geval is. De rolbezetting deugt
namelijk van geen kanten. Su
per-Brit Anthony Hopkins als
een botte lomperik van een
Amerikaanse CIA-agent en de
Amerikaan Campbell Scott als
naïeve Engelsman; het is een
averechtse casting die ongeloof
waardig aandoet.
Schlesinger probeert vergeefs
een benauwende sfeer te verle
nen aan de verwarde, naoorlogse
spookstad Berlijn, die verdeeld
is in elkaar bestrijdende sectoren
van de geallieerden. Vreemd ge
noeg maakte Ian McEwan van
zijn eigen sterke roman een veel
te ingewikkeld scenario met on
uitgewerkte thema's, dat ongeïn
spireerd werd verfilmd.
Dat was wel anders bij eerdere
verfilmingen van zijn romans,
zoals het fascinerende The Ce
ment Garden en The Comfort of
Strangers. De Britse regisseur
foto polygram
Schlesinger, die een kwarteeuw
geleden na enkele mooie Engelse
films doorbrak in Hollywood
met toppers als Midnight Cow
boy en The Marathon Man, is
steeds meer afgezakt tot een fil
mer van routineuze, ongeïnspi
reerde thrillers.
'The Innocent' van John Schlesin
ger draait in Cinésol 3 in Breda.
Twee jochies en hun witte droompaard in de Ierse jeugdfilm
'Into the West'. foto concorde
Door Marjan Mes
In Ierland bestaan nog nomaden, die als
zigeuners met paard en wagen rondtrek
ken; de laatste Europese nomaden.
In de Ierse jeugdfilm Into the West maken
we kennis met zo'n rondtrekkende familie.
De oude grootvader leeft nog helemaal in
een wereld van bijgeloof en legenden. Zijn
schoonzoon, weduwnaar Papa Riley (Gabriel
Byrne), heeft met zijn zoontjes Ossie en Tito
een armzalige flat in Dublin betrokken om
dat hij zonder zijn vrouw niet langer wilde
rondreizen.
Een sprookje dat grootvader vertelt over een
man heel lang geleden, die eeuwig jong zou
blijven wanneer hij maar door bleef rijden
op een magisch wit paard, spreekt tot de
verbeelding van Ossie en Tito. Wanneer de
oude man een prachtig wit paard meebrengt,
zijn de broertjes ervan overtuigd dat het de
Tir na nOg uit het sprookje is. Opa gelooft
het zelf ook wanneer hij ziet dat de kleine,
astmatische Ossie zo wegrijdt met het witte
droompaard.
Ossie en Tito nemen het enorme dier mee
naar hun flat en zorgen voor zoveel overlast
dat de politie het weghaalt en (illegaal)
verkoopt aan een rijke paardenfokker. Op de
televisie ontdekken de twee kinderen dat Tir
na nOg als racepaard wordt gebruikt en
halen het terug.
De jongens gaan er met het dier vandoor,
naar het wilde westen dat ze kennen uit hun
favoriete cowboyfilms. Het onherbergzame
westen van Ierland weliswaar, maar de twee
zigeunerkinderen voelen zich daar net twee
cowboys, ver weg van de bedreigende grote
mensenwereld.
Samen met hun paard moeten zij zich ver
bergen voor een gevaarlijke jachtmeute en
overnachten in een bioscoop, terwijl ze ach
terna worden gezeten door de politie onder
leiding van een boosaardige chef, de heb
zuchtige paardenfokker en hun ongeruste
vader.
Into the West werd in 1991 gemaakt door
regisseur Mike Newell, nog voordat hij
Enchanted April verfilmde. Inmiddels is de
ze Engelse regisseur bekend door zijn Ame
rikaanse regiedebuut Four weddings and a
funeral. Het aardige maar niet bijzondere
scenario van Into the West werd geschreven
door Jim Sheridan, de Ierse regisseur van
My left foot, het even recalcitrante als aan
doenlijke portret van een zwaar gehandicap
te dichter.
Als jeugdfilm is Into the West bijzonder
geslaagd, met zijn mengeling van magisch-
realistisch sprookje en spannend, dynamisch
avonturenverhaal. Het accent ligt op de
kinderlijke belevingswereld van Ossie en
Tito, wat met enkele sentimentele scènes nog
eens extra wordt benadrukt. Maar dat de
film tijdens de Nederlandse Filmdagen de
Prijs voor de Europese Film won, is wat
overdreven en eerder het gevolg van de
geringe kwaliteit van de overige inzendin
gen.
'Into the West' van Mike Newell is op 23
maart (20.30 uur) te zien in Filmhuis Roosen
daal, in schouwburg De Kring.
Door Anja van den Akker
Na een maand uitstel komt
het er dan toch van. Anno
Joostenhet nieuwe program
ma van Astrid Joosten, mag
van de Vara-leiding de ether
in. Gekortwiekt met vijf afle
veringen tot 16 delen duikt
Joosten met ingang van van
avond in de tijdgeest anno
1995. „Een laagdrempelig
programma", zegt ze zelf.
De verzorgingsstaat brokkelt af.
Steeds minder verworvenheden
zijn vanzelfsprekend. Er komen
meer werklozen, de vrije tijd
neemt toe. Met die tijdgeest in
het achterhoofd bedachten As
trid Joosten en haar redactie het
magazine Anno Joosten. Een se-
mi-live programma over mensen
die anno 1995 afwijken vanwege
hun eigenzinnige initiatieven.
Liever gezegd: constructieve
ideeën.
„In Anno Joosten dus niet zo
maar wat leuke verhaaltjes", be
nadrukt de Vara-presentatrice.
„We zijn uitgegaan van de grote
gemene deler. Daartussen zitten
mensen met eigenzinnige oplos
singen waar anderen misschien
iets aan kunnen hebben. Op den
duur blijken deze mensen mis-,
schien wel voorlopers te zijn,
maar dat kunnen we nu natuur
lijk nog niet overzien."
Joosten geeft het voorbeeld van
de man die jaren in de bijstand
zat en met dubbeltjes en kwart
jes aan het beleggen sloeg. 'Als
ikzelf geen wending aan mijn
leven geef, is het gebeurd met
me. Die baan komt toch niet',
was zijn credo. Hoewel dit on
derwerp in de nieuwe opzet is
vervallen, geeft het de grenzen
aan waarbinnen de redactie van
Anno Joosten zich beweegt.
„Deze formule sprak mij onmid
dellijk aan. Hoewel het nogal
lang heeft geduurd voordat ab
stract gepraat in een program
maformule kon worden gego
ten." Het zal voor de redactie af
en toe een moeilijke klus zijn om
interessante onderwerpen te
blijven aandragen, beseft ze.
„Maar", zo troost Astrid Joosten
zich, „we behandelen niet alleen
opvallende mensen, maar ook
dingen." Zoals het idee van de
vuilnisbak die alle streepjesco
des op de verpakkingen middels
een computer registreert, zodat
de bak aan het eind van de week
een boodschappenlijstje kan
produceren met artikelen die
moeten worden aangevuld.
Astrid Joosten memoreert ook
een Fries meisje dat op haar 26e
- na een prima opleiding - een
topfunctie in Spanje kreeg aan
geboden, maar uiteindelijk toch
voor de koeienhandel koos. „Ook
dat past in het tijdsbeeld. Dur
ven kiezen om eens géén carrière
te maken. Tegen de stroom in
gaan", vat Joosten een voor haar
persoonlijk aantrekkelijk aspect
van het programma samen. „De
wereld om je heen bekijken door
een andere bril. Dat is Anno
Joosten. En daar verheug ik me
ontzettend op."
'Anno Joosten', Nederland 3,
20.45 uur
Astrid Joosten
foto dijkstra
Het Vlaamse Theater Antigone geeft
op 16 maart in De Kring in Roosen
daal een prachtige voorstelling van
Bouwmeester Solness, het psychodra
ma dat Ibsen op 63-jarige leeftijd
schreef over de val van een bejaarde
bouwmeester, die alle menselijkheid
opofferde aan het succes.
De jonge Solness had kathedralen
willen bouwen. Een keer bouwde hij
een kerk met een toren waarom hij
eigenhandig een bloemenkrans hing.
De jonge Hilde Wrangel was erbij en
viel voor zijn charmes en mooie praat
jes, want hij beloofde haar dat hij
haar ooit zou komen halen en een
prinsesje van haar zou maken. Nooit
liet hij echter meer iets van zijn
horen. Tien jaar later komt deze Hilde
Wrangel zijn leven verstoren en eist
alsnog dat hij zijn belofte nakomt.
Solness (Dries Smits) heeft geen illu
sies meer, zijn huwelijk is na de dood
van zijn twee kinderen ernstig verkild
en hij is bang om de macht af te staan
aan de jonge generatie. De jonge,
verleidelijk Hilde (Katrien De Becker)
met haar tomeloze energie en roeke
loosheid zet hem in vuur en vlam en
daagt hem uiteindelijk uit om de
toren te beklimmen, de dood tege
moet.
Regie en spelprestaties van deze
mooie, sober vormgegeven voorstel
ling werden alom geprezen, ook de
rollen van Arthur Boni als de dokter
en Rosemarie Bergmans als de verbit
terde merouw Solness. In Roosendaal
wordt morgenavond een voorbespre
king (om 19.30 uur) gehouden. Op 29
maart ook te zien in Terneuzen en op
30 maart in Oosterhout, voor o.a. de
abonnementhouders van het Chassé
Theater in Breda.
MOMENTEN VAN GELUK, de verma
kelijke en ontroerende tragi-komedie
van Alan Ayckbourn, wordt morgena
vond gespeeld door Toneelgroep Am
sterdam in De Kring in Roosendaal.
De ondergang van het familiegeluk
van de Schaafma's, die in een Itali
aans restaurant de 45ste verjaardag
van Laura (Marjon Brandsma) vieren.
Een dominante echtgenote en moe
der, die het haar man (Peter Oost
hoek) en kinderen niet gemakkelijk
maakt. De facade van geluk en succes
Scène uit de voorstelling 'Bouwmeester Solness' van Ibsen door Theater Antigone, met Dries
Smits en Katrien De Becker. Hnl
verbergt een wirwar van trauma's,
leed en wrok. IJzersterk gespeeld on
der regie van Gijs de Lange en in een
schitterend decor van Paul Gallis.
UNIEKE ZAKEN brengt op woensdag
middag 15 maart (14.00 uur) de
boeiende (jeugd)voorstelling De on
dergang van de Titanic in De Kring in
Roosendaal. Een 'katastrofale kome
die' over de ondergang in 1912 van
het grootste passagiersschip aller tij
den. Wouter Steenbergen regisseerde
deze bezienswaardige voorstelling
over de 'strijd' tussen vier kinderen en
het gevaarte waarop zij zich bevinden
met weinig dialoog, veel humor, mi--
me, dans en visuele effecten. Een
energieke bewegingstheaterproduk-
tie die aantrekkelijk is voor iedereen
vanaf zeven jaar.
YOUP VAN 'T HEK staat van 13 tot en
met 17 maart in een inmiddels uitver
kochte Kring in Roosendaal met zijn
adembenemende en energieke solo
show Spelen met je leven. De voor
stellingenreeks is overgenomen van
het nog niet geopende Bredase Chas
sé Theater.
JEROEN VAN MERWIJK komt morgen
avond naar De Maagd in Bergen op
Zoom met zijn unieke afscheidsvoor-
stelling Van Merwijk legt het nog een
keer uit Cynische zwartgalligheid
wordt afgewisseld met honingzoete
romantiek waardoor het cynisme al
leen nog maar geloofwaardiger
wordt. Met een chagrijnige uitstraling
levert de cabaretier, die weer wil
gaan schilderen, commentaar op alles
wat hem niet bevalt en dat is vooral
ook de domheid van het publiek.
DJAZZEX presenteert op zaterdag 11
maart in De Bussel in Oosterhout
nieuwe moderne dansstukken met
jazzelementen plus het al oudere Line
Up. In Zebratalk van Neel Verdoorn
en Zootcase van Glenn van der Hoff
was de muziek van de Canadese im
provisatie musicus en pianist de inspi
ratiebron. Een tweeluik waarin veel
wordt gelopen en stilgestaan in aller
lei houdingen maar helaas wat wei
nig wordt gedanst. For Roses van
Glenn van der Hoff gaat over de
karakteristieken van vier mannelijke
dansers en is ook al minder dansant
dan dat we van dit sterke gezelschap
gewend zijn. Gelukkig wordt hier ook
nog even sterk gedanst.
NACHTVLUCHT is een aandoenlijke en
boeiende (jeugd)voorstelling van
Theater Terra voor iedereen vanaf
zeven jaar, die op woensdagmiddag
15 maart (14.15 uur) is te zien in De
Bussel in Oosterhout. Over een oude
man en jongetje die allebei gek zijn
op vliegen. Met veel non-verbale en
visuele fantasie.
BERT VISSCHER, de krankzinnig ener
gieke cabaretier uit Groningen, is
vanavond in De Kring in Roosendaal
met zijn knettergekke soloshow Fijne
Nuances. Zijn kinderlijke, fysieke stra-
patsen en mimiek geven zijn grappen
een meerwaarde die ze op papier
geenszins hebben.
The Shawshank Redemption van
Frank Darabont werd onlangs genomi
neerd voor zeven Oscars en is een
mooie film over vrienschap en hoop in
een gevangenis met een keihard regi
me. Een jonge bankier (Tim Robbins),
veroordeeld wegens een dubbele
moord, is populair in de gevangenis om
zijn financiële kennis. Oe vriendschap
met een sympathieke, zwarte sjache
raar (Morgan Freeman) voorkomt zijn
ondergang. (Casino 3 in Breda)
In Star Trek Generations zijn vooral
de computertechnieken en sommige
beelden indrukwekkend. Het verhaal
waarin oude bekenden worden opge
volgd door een nieuwe generatie ruim
tereizigers mist spanning en humor.
(Cinésol 3 in Breda, Cinemactueel in
Bergen op Zoom, De Koning van Enge
land in Hulst)
Leon van Luc Besson is een eenzame
huurmoordenaar (Jean Reno) in New
York die de zorg krijgt voor een
12-jarig meisje nadat haar familie is
uitgemoord door toedoen van een
krankzinnige en corrupte drugsrecher
cheur (Gary Oldman). Enorme dose-ups
en zorgvuldig gestileerde beeldcompo
sities emotioneren, een verhaal ont
breekt. (Mignon in Breda)
In de klucht Dumb and Dumber spe
len de komiek Jim Carrey en Jeff Da
niels een onnozel stel vrienden dat een
lange autotocht vol misverstanden
maakt om een mooi meisje haar koffer
terug te bezorgen. (Casino 1 in Breda,
City Roosendaal, Roxy in Bergen op
Zoom, De Koning van Engeland in
Hulst)
In de sentimentele maar pakkende film
Nell van Michael Apted speelt Jody
Foster een jonge vrouw die geheel
afgesloten van de buitenwereld is op
gegroeid en niet normaal kan praten.
Een aardige huisarts (Liam Neeson) sluit
vriendschap met de onbedorven wilde
en probeert haar uit handen van de
boze buitenwereld te houden. (Grand
in Breda, De Koning van Engeland in
Hulst)
Terminal Velocity is een snelle, spec
taculair geênscèneerde actiekomedie
met Charlie Sheen als een skydiver die
betrokken raakt bij de activiteiten van
een mooie Russische KBG-agente (Nas-
tassia Kinski). Het verhaal is rommelig.
(Casino 3 in Breda)
In The River Wild wordt Meryl Streep
tijdens een levensgevaarlijke wildwa-
tertocht bedreigd door een misdadiger
die zich eerst als charmeur voordeed.
Een spannende thriller van Curtis Han
son. (Centraal in Geertruidenberg, City
in Roosendaal, Roxy in Bergen op
Zoom, De Koning van Engeland in
Hulst)
Michael Douglas wordt in de spannen
de techno-thriller Disclosure aan ge
klaagd wegens ongewenste intimitei
ten door Demi Moore, die hem zelf
eerst heeft proberen te verleiden.
(Cinésol 1 in Breda, Centraal in
Geertruidenberg, Cinemactueel in Ber
gen op Zoom, City in Roosendaal, De
Koning van Engeland in Hulst)
In Pulp Fiction van Quentin Tarantino
krijgen losse misdaadverhalen een intri
gerende samenhang. Misdaad als amu
sement, met herkenbaar menselijke cri
minelen, opvallend goed gespeeld door
o.a. John Travolta, Bruce Willis en Har
vey Keitel. (Cinemactueel in Bergen op
Zoom)
The Lion King, de Disney-tekenfilm, is
spannend, griezelig, aandoenlijk en
mooi om te zien voor jong en oud.
(Casino 4 in Breda, City in Roosendaal,
Cinemactueel en Roxy in Bergen op
Zoom, Centraal in Geertruidenberg, De
Koning van Engeland in Hulst).
In Forrest Gump, de met dertien
Oscar-nominaties en vier Golden Glo
bes bekroonde, aardige filmsatire van
Robert Zemeckis, speelt Tom Hanks een
schat van een zwakbegaafde die het
tot miljonair brengt en ongewild de
grote Amerikaanse politieke gebeurte
nissen naar zijn hand zet. (Cinésol 2 in
Breda, Roxy in Bergen op Zoom)
In Timecop maakt karatevechter Jean-
Claude van Damme jacht op een cor
rupte senator (Ron Silver). Een romme
lige futuristische thriller van Peter
Hyams (City in Roosendaal)
Short Cuts, de briljante verfilming
door Robert Altman van negen korte
verhalen van Raymond Carver, draait
vanavond in Fideï et Arti, Pastoor Helle-
monsstraat 1 in Oudenbosch (19.45
uur). Verrassend en ongewoon.
Vanwege 100 Jaar Film vertoont Film
huis Roosendaal (in Schouwburg De
Kring) vanavond (20.30 uur) de Duitse
filmklassieker M, eine Stadt sucht
seinen Mörder van Fritz Lang uit
1931. Nog altijd een uiterst spannende
thriller waarin Peter Lorre als de ge
zochte kinderlokker niet alleen maar
afstotend is maar ook deerniswekk-
kend. Het zwart-wit met zijn onheil
spellende schaduwwerking is een mooi
voorbeeld van het vooroorlogse Duitse
filmexpressionisme.
Blinky Bill, de tekenfilm over een
ondeugd koalabeertje in een gefilmd
Australisch landschap, draait nog in
Cinésol 2 in Breda. Leuk voor de aller
kleinsten maar houterig getekend.
De Boulevard in Breda vertoont op
zondag 12 maart vier speelfilms. Om
14.30 uur: Mijn vader woont in Rio,
de mooie jeugdfilm van Ben Sombo-
gaart, 16.30 uur: Living with an idiot,
een geestige Russische film; 19.30 uur:
de Japanse klassieker Dodeska-den
van Kurosawa en om 22.00 uur: Naked
van Mike Leigh, de verpletterende film
metafoor over de ondergang van een
opstandige werkloze.
Love and Human remains van de
Frans-Canadese cineast Denys Arcand
draait bij Cinema Paradiso, op dinsdag
in Cinemactueel in Bergen op Zoom
(20.30 uur) en op woensdag in City in
Roosendaal (20.30 uur). Een goed geac
teerde, maar ook wat opgelegd, mo
dieuze zedenschets.