Sa» Spionage en liefde in Berlijn: cliché-film Ierse jongen en zijn sprookjespaard Astrid Joosten op zoek naar tijdgeest peStem VS EN/ THE MAX Y PUTTI Hans Croiset nieuwe toneelkern UITGIDS Nieuwkuijk Charlotte Kohier Prijzen 1995 i Deijl fs TOPBAND: INNENDE IMERS VAN DE IRUARII sponsor assé theater Amsterdam (anp) - De Charlotte Kohier Prijzen 1995 voor kunstenaars rot 35 jaar gaan naar wee decorontwerpers en vier architecten. 'The Innocent' van John Schlesinger 'Into the West' geslaagde jeugdfilm van Mike Newell THEATER Boeiende 'Solness' Theater Antigone Ook in de bioscoop DONDERDAG 9 MAART 1995 atersëizoen esenteren wij een Vanaf 49.50 p.p., t uit onze gehele spijs-, kunt samenstellen, idt u o.a. dun gesne ut, natuurlijk gerijpte heldere waterkerssoep, loter en gebraden receptie, feestavond) inketzalen te uwer be kijvend naar onze culi- litvoering informeren. maandag en dinsdag Telefoon 04108-14156 20.00 TOT 2.00 UUR •19.00 TOT 24.00 UUR IE ALL-ROUND BAND: DUREN VRIJ ENTREE Uniek voor uw mini-party 12-30 pers. Maand, t/m vrijdag Bel voor info. pf een beste tong- en vleesgerechten 3SPECIALITEITEN i ambiance uit lang ven/togen tijden, veren: 01626-83601-86175 )M. ZIJLMANS tpen: vr., zat., zo. vanaf 17.00 uur. ll'HI'I'MII'IUM 6 17 (eb. nr. 6 24 feb. nr. 0930196 8978562 ll'flfll 15 fib. «r. 1662472 1 16 feb. nr. 1054575 7 17 feb. nr. 3430900 0 18 feb. nr. 9769831 7 20 feb. nr. 6703297 3 21 feb. nr. 2677774 2 22 feb. nr. 5033474 3 23 feb. nr. 4817211 0 24 feb. nr. 6999619 3 25 feb. nr. 6971311 6 27 feb. nr. 8152898 1 28 feb. nr. 1121825 eindcijfers .98070 eindcijfers .8632 eindcijfers .574 outert voorbehouden matie? Bel 010-4254499 Van onze kunstredactie Voormalig toneelleider Hans Croiset wil samen met Cox Habbema, directeur van de Amsterdamse Stadsschouw burg, een nieuwe produktie- l(ern' oprichten die jaarlijks ongeveer vijf toneelproduk- ties uitbrengt in de Neder landse theaters. Croiset wil zich uitsluitend richten op Nederlandstalig repertoire. Croiset en Habbema lanceerden hun plan tijdens een bijeenkomst van dertig Nederlandse schouw burgdirecteuren. De schouwbur gen krijgen steeds meer te ma ken met grote repertoiregezel schappen die minder reizen. Cox 'Habbema had al eerder een plan gelanceerd voor een nieuw to neelgezelschap, omdat zij na het vertrek van Toneelgroep Am sterdam naar de Westergasfa briek een groot aantal speelda gen tekort kwam in de schouw burg aan het Leidseplein. Dit eerdere plan voor een geheel nieuw ensemble is onhaalbaar gebleken vanwege de financiële consequenties. Habbema wil nu per produktie acteurs aantrek ken. Gerenommeerde toneelspe lers die liefst in stukken met een grote bezetting zullen staan. Als voorbeeld van het soort voorstel ling dat hem voor ogen staat, noemde Croiset Eline Vere, de grootse montage bij Het Natio nale Toneel naar de roman van Louis Couperus. Tijdens de bijeenkomst zei Croiset dat hij 'zo 116 speelbare Nederlandse toneelstukken kan noemen die in aanmerking ko men'. Verder ligt het in de be doeling om opdrachten aan Ne derlandse auteurs te verstrekken voor het schrijven van nieuwe toneelstukken. „Waarom zou je bijvoorbeeld Freek de Jonge niet vragen om een stuk te schrij ven?" aldus Croiset. De nieuwe produktiekern zal voor langere tijd de Amsterdam se Stadsschouwburg moeten be spelen en daarnaast een belang rijk deel van de Nederlandse schouwburgen (ook de kleinere) bedienen. Er zullen vier vijf produkties per seizoen worden uitgebracht, die per produktie zo'n vijftig keer worden ge speeld. Hans Croiset, die tot vorig jaar artistiek leider van Het Nationa le Toneel was, wil gewoon weer gaan spelen en regisseren. Zijn voorkeur heeft altijd al bij het Nederlandstalige toneel gelegen, zoals ondermeer zijn actuele re gies van stukken van Vondel bewezen. Het repertoire van het nieuwe 'gezelschap' zal volgens hem 'toegankelijk en eigentijds' moeten zijn. Tijdens de bijeenkomst met de schouwburgdirecteuren werd het plan van Habbema en Croiset met instemming ontvangen. Ook het bestuur van de Nederlandse Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) heeft positief gereageerd, terwijl OCW niet afwijzend staat tegen over het plan. Volgend jaar moet het officieel worden ingediend 'oor het Kunstenplan 1997-2000. Directeur Leo Kievits van schouwburg De Kring, die ook zelf aanwezig was, reageert en thousiast. „Toneelgroep Amster dam en RO Theater reizen min der en dan kan zo'n nieuwe groep toch een aantrekkelijke aanvulling zijn op het aanbod." Directeur Ten Zijthoff van het nieuwe Bredase Chassé Theater is echter minder geporteerd voor. hst plan. „Er is al zo'n enorm 'oneelaanbod, ook van de vrije producenten, dat ik de noodzaak 'an een nieuwe groep niet direct zie. Ik ben ook bang voor een ysrdunning van het bestand van ™aliteitsacteurs." 10266, 3000 XJ Rotterdam zijn Dorine i IJsseldijk (decor- en Kostuumontwerpen), Jola «esse berth (decor en ani- tcnh !*et duo Biarne Mas- nbroek/Dick van Game- (arcl)itectuur) en René ÏL**» J«oen Huij- (architectuur). "e plotte Kohier Prijzen am, de oneven jaren ontwerpers inT d6C°r" vallen t,, e even Jaren naars in h nde kunste" onderwL j- pi'zen- Aan de Van onze filmredactie The Innocent is een spannen de, goed geschreven roman van Ian McEwan die in Ne derland verscheen onder de titel De brief in Berlijn. Een thriller-achtig verhaal over Brits-Amerikaanse spionage en liefdespassie in het naoor logse Berlijn, waarvan een jonge, naïeve Brit het slacht offer wordt. Het boek was zo beeldend en filmisch geschre ven, dat verfilming niet uit kon blijven. John Schlesinger regisseerde het door McEwan zelf tot filmscena rio bewerkte boek en maakte er helaas een oppervlakkig onder houdende en voorspelbare speel film van, met de onopvallende kwaliteit van een doorsnee tele visiefilm. In The Innocent moet de jonge onervaren Engelsman Leonard (Campbell Scott) als technisch expert in Berlijn helpen bij het afluisteren van de Russische te lefoonlijnen. Tevens krijgt hij de opdracht om in het geheim de Amerikaanse apparatuur te on derzoeken, omdat die veel beter is dan de Britse. Deze informatie moet hij los zien te krijgen van zijn Amerikaanse chef Robert Glass (Anthony Hopkins). De missie wordt al snel bemoei lijkt door zijn kennismaking met de jonge Duitse vrouw Maria (Isabella Rossellini). Leonard, die nog geen ervaring heeft met vrouwen, valt onmiddelliijk voor de aantrekkelijke Maria. Maria houdt ook van Leonard en staat op het punt te scheiden van haar Duitse echtgenoot, een bruut en dronkeman, die een slaatje wil slaan uit de verhou ding van zijn vrouw en geld en informatie eist als in ruil voor haar ontrouw. De zaak escaleert als de Duitser 's nachts bij Leo nard en Maria binnendringt. The Innocent maakt in alle op zichten een gedateerde indruk. De Koude Oorlog als decor voor Isabella Rosselini en Campbell Scott in de thriller 'The Innocent' naar de roman van Ian McEwan. menselijk drama werkt niet meer, zeker niet als de persona ges zo vlak blijven als hier het geval is. De rolbezetting deugt namelijk van geen kanten. Su per-Brit Anthony Hopkins als een botte lomperik van een Amerikaanse CIA-agent en de Amerikaan Campbell Scott als naïeve Engelsman; het is een averechtse casting die ongeloof waardig aandoet. Schlesinger probeert vergeefs een benauwende sfeer te verle nen aan de verwarde, naoorlogse spookstad Berlijn, die verdeeld is in elkaar bestrijdende sectoren van de geallieerden. Vreemd ge noeg maakte Ian McEwan van zijn eigen sterke roman een veel te ingewikkeld scenario met on uitgewerkte thema's, dat ongeïn spireerd werd verfilmd. Dat was wel anders bij eerdere verfilmingen van zijn romans, zoals het fascinerende The Ce ment Garden en The Comfort of Strangers. De Britse regisseur foto polygram Schlesinger, die een kwarteeuw geleden na enkele mooie Engelse films doorbrak in Hollywood met toppers als Midnight Cow boy en The Marathon Man, is steeds meer afgezakt tot een fil mer van routineuze, ongeïnspi reerde thrillers. 'The Innocent' van John Schlesin ger draait in Cinésol 3 in Breda. Twee jochies en hun witte droompaard in de Ierse jeugdfilm 'Into the West'. foto concorde Door Marjan Mes In Ierland bestaan nog nomaden, die als zigeuners met paard en wagen rondtrek ken; de laatste Europese nomaden. In de Ierse jeugdfilm Into the West maken we kennis met zo'n rondtrekkende familie. De oude grootvader leeft nog helemaal in een wereld van bijgeloof en legenden. Zijn schoonzoon, weduwnaar Papa Riley (Gabriel Byrne), heeft met zijn zoontjes Ossie en Tito een armzalige flat in Dublin betrokken om dat hij zonder zijn vrouw niet langer wilde rondreizen. Een sprookje dat grootvader vertelt over een man heel lang geleden, die eeuwig jong zou blijven wanneer hij maar door bleef rijden op een magisch wit paard, spreekt tot de verbeelding van Ossie en Tito. Wanneer de oude man een prachtig wit paard meebrengt, zijn de broertjes ervan overtuigd dat het de Tir na nOg uit het sprookje is. Opa gelooft het zelf ook wanneer hij ziet dat de kleine, astmatische Ossie zo wegrijdt met het witte droompaard. Ossie en Tito nemen het enorme dier mee naar hun flat en zorgen voor zoveel overlast dat de politie het weghaalt en (illegaal) verkoopt aan een rijke paardenfokker. Op de televisie ontdekken de twee kinderen dat Tir na nOg als racepaard wordt gebruikt en halen het terug. De jongens gaan er met het dier vandoor, naar het wilde westen dat ze kennen uit hun favoriete cowboyfilms. Het onherbergzame westen van Ierland weliswaar, maar de twee zigeunerkinderen voelen zich daar net twee cowboys, ver weg van de bedreigende grote mensenwereld. Samen met hun paard moeten zij zich ver bergen voor een gevaarlijke jachtmeute en overnachten in een bioscoop, terwijl ze ach terna worden gezeten door de politie onder leiding van een boosaardige chef, de heb zuchtige paardenfokker en hun ongeruste vader. Into the West werd in 1991 gemaakt door regisseur Mike Newell, nog voordat hij Enchanted April verfilmde. Inmiddels is de ze Engelse regisseur bekend door zijn Ame rikaanse regiedebuut Four weddings and a funeral. Het aardige maar niet bijzondere scenario van Into the West werd geschreven door Jim Sheridan, de Ierse regisseur van My left foot, het even recalcitrante als aan doenlijke portret van een zwaar gehandicap te dichter. Als jeugdfilm is Into the West bijzonder geslaagd, met zijn mengeling van magisch- realistisch sprookje en spannend, dynamisch avonturenverhaal. Het accent ligt op de kinderlijke belevingswereld van Ossie en Tito, wat met enkele sentimentele scènes nog eens extra wordt benadrukt. Maar dat de film tijdens de Nederlandse Filmdagen de Prijs voor de Europese Film won, is wat overdreven en eerder het gevolg van de geringe kwaliteit van de overige inzendin gen. 'Into the West' van Mike Newell is op 23 maart (20.30 uur) te zien in Filmhuis Roosen daal, in schouwburg De Kring. Door Anja van den Akker Na een maand uitstel komt het er dan toch van. Anno Joostenhet nieuwe program ma van Astrid Joosten, mag van de Vara-leiding de ether in. Gekortwiekt met vijf afle veringen tot 16 delen duikt Joosten met ingang van van avond in de tijdgeest anno 1995. „Een laagdrempelig programma", zegt ze zelf. De verzorgingsstaat brokkelt af. Steeds minder verworvenheden zijn vanzelfsprekend. Er komen meer werklozen, de vrije tijd neemt toe. Met die tijdgeest in het achterhoofd bedachten As trid Joosten en haar redactie het magazine Anno Joosten. Een se- mi-live programma over mensen die anno 1995 afwijken vanwege hun eigenzinnige initiatieven. Liever gezegd: constructieve ideeën. „In Anno Joosten dus niet zo maar wat leuke verhaaltjes", be nadrukt de Vara-presentatrice. „We zijn uitgegaan van de grote gemene deler. Daartussen zitten mensen met eigenzinnige oplos singen waar anderen misschien iets aan kunnen hebben. Op den duur blijken deze mensen mis-, schien wel voorlopers te zijn, maar dat kunnen we nu natuur lijk nog niet overzien." Joosten geeft het voorbeeld van de man die jaren in de bijstand zat en met dubbeltjes en kwart jes aan het beleggen sloeg. 'Als ikzelf geen wending aan mijn leven geef, is het gebeurd met me. Die baan komt toch niet', was zijn credo. Hoewel dit on derwerp in de nieuwe opzet is vervallen, geeft het de grenzen aan waarbinnen de redactie van Anno Joosten zich beweegt. „Deze formule sprak mij onmid dellijk aan. Hoewel het nogal lang heeft geduurd voordat ab stract gepraat in een program maformule kon worden gego ten." Het zal voor de redactie af en toe een moeilijke klus zijn om interessante onderwerpen te blijven aandragen, beseft ze. „Maar", zo troost Astrid Joosten zich, „we behandelen niet alleen opvallende mensen, maar ook dingen." Zoals het idee van de vuilnisbak die alle streepjesco des op de verpakkingen middels een computer registreert, zodat de bak aan het eind van de week een boodschappenlijstje kan produceren met artikelen die moeten worden aangevuld. Astrid Joosten memoreert ook een Fries meisje dat op haar 26e - na een prima opleiding - een topfunctie in Spanje kreeg aan geboden, maar uiteindelijk toch voor de koeienhandel koos. „Ook dat past in het tijdsbeeld. Dur ven kiezen om eens géén carrière te maken. Tegen de stroom in gaan", vat Joosten een voor haar persoonlijk aantrekkelijk aspect van het programma samen. „De wereld om je heen bekijken door een andere bril. Dat is Anno Joosten. En daar verheug ik me ontzettend op." 'Anno Joosten', Nederland 3, 20.45 uur Astrid Joosten foto dijkstra Het Vlaamse Theater Antigone geeft op 16 maart in De Kring in Roosen daal een prachtige voorstelling van Bouwmeester Solness, het psychodra ma dat Ibsen op 63-jarige leeftijd schreef over de val van een bejaarde bouwmeester, die alle menselijkheid opofferde aan het succes. De jonge Solness had kathedralen willen bouwen. Een keer bouwde hij een kerk met een toren waarom hij eigenhandig een bloemenkrans hing. De jonge Hilde Wrangel was erbij en viel voor zijn charmes en mooie praat jes, want hij beloofde haar dat hij haar ooit zou komen halen en een prinsesje van haar zou maken. Nooit liet hij echter meer iets van zijn horen. Tien jaar later komt deze Hilde Wrangel zijn leven verstoren en eist alsnog dat hij zijn belofte nakomt. Solness (Dries Smits) heeft geen illu sies meer, zijn huwelijk is na de dood van zijn twee kinderen ernstig verkild en hij is bang om de macht af te staan aan de jonge generatie. De jonge, verleidelijk Hilde (Katrien De Becker) met haar tomeloze energie en roeke loosheid zet hem in vuur en vlam en daagt hem uiteindelijk uit om de toren te beklimmen, de dood tege moet. Regie en spelprestaties van deze mooie, sober vormgegeven voorstel ling werden alom geprezen, ook de rollen van Arthur Boni als de dokter en Rosemarie Bergmans als de verbit terde merouw Solness. In Roosendaal wordt morgenavond een voorbespre king (om 19.30 uur) gehouden. Op 29 maart ook te zien in Terneuzen en op 30 maart in Oosterhout, voor o.a. de abonnementhouders van het Chassé Theater in Breda. MOMENTEN VAN GELUK, de verma kelijke en ontroerende tragi-komedie van Alan Ayckbourn, wordt morgena vond gespeeld door Toneelgroep Am sterdam in De Kring in Roosendaal. De ondergang van het familiegeluk van de Schaafma's, die in een Itali aans restaurant de 45ste verjaardag van Laura (Marjon Brandsma) vieren. Een dominante echtgenote en moe der, die het haar man (Peter Oost hoek) en kinderen niet gemakkelijk maakt. De facade van geluk en succes Scène uit de voorstelling 'Bouwmeester Solness' van Ibsen door Theater Antigone, met Dries Smits en Katrien De Becker. Hnl verbergt een wirwar van trauma's, leed en wrok. IJzersterk gespeeld on der regie van Gijs de Lange en in een schitterend decor van Paul Gallis. UNIEKE ZAKEN brengt op woensdag middag 15 maart (14.00 uur) de boeiende (jeugd)voorstelling De on dergang van de Titanic in De Kring in Roosendaal. Een 'katastrofale kome die' over de ondergang in 1912 van het grootste passagiersschip aller tij den. Wouter Steenbergen regisseerde deze bezienswaardige voorstelling over de 'strijd' tussen vier kinderen en het gevaarte waarop zij zich bevinden met weinig dialoog, veel humor, mi-- me, dans en visuele effecten. Een energieke bewegingstheaterproduk- tie die aantrekkelijk is voor iedereen vanaf zeven jaar. YOUP VAN 'T HEK staat van 13 tot en met 17 maart in een inmiddels uitver kochte Kring in Roosendaal met zijn adembenemende en energieke solo show Spelen met je leven. De voor stellingenreeks is overgenomen van het nog niet geopende Bredase Chas sé Theater. JEROEN VAN MERWIJK komt morgen avond naar De Maagd in Bergen op Zoom met zijn unieke afscheidsvoor- stelling Van Merwijk legt het nog een keer uit Cynische zwartgalligheid wordt afgewisseld met honingzoete romantiek waardoor het cynisme al leen nog maar geloofwaardiger wordt. Met een chagrijnige uitstraling levert de cabaretier, die weer wil gaan schilderen, commentaar op alles wat hem niet bevalt en dat is vooral ook de domheid van het publiek. DJAZZEX presenteert op zaterdag 11 maart in De Bussel in Oosterhout nieuwe moderne dansstukken met jazzelementen plus het al oudere Line Up. In Zebratalk van Neel Verdoorn en Zootcase van Glenn van der Hoff was de muziek van de Canadese im provisatie musicus en pianist de inspi ratiebron. Een tweeluik waarin veel wordt gelopen en stilgestaan in aller lei houdingen maar helaas wat wei nig wordt gedanst. For Roses van Glenn van der Hoff gaat over de karakteristieken van vier mannelijke dansers en is ook al minder dansant dan dat we van dit sterke gezelschap gewend zijn. Gelukkig wordt hier ook nog even sterk gedanst. NACHTVLUCHT is een aandoenlijke en boeiende (jeugd)voorstelling van Theater Terra voor iedereen vanaf zeven jaar, die op woensdagmiddag 15 maart (14.15 uur) is te zien in De Bussel in Oosterhout. Over een oude man en jongetje die allebei gek zijn op vliegen. Met veel non-verbale en visuele fantasie. BERT VISSCHER, de krankzinnig ener gieke cabaretier uit Groningen, is vanavond in De Kring in Roosendaal met zijn knettergekke soloshow Fijne Nuances. Zijn kinderlijke, fysieke stra- patsen en mimiek geven zijn grappen een meerwaarde die ze op papier geenszins hebben. The Shawshank Redemption van Frank Darabont werd onlangs genomi neerd voor zeven Oscars en is een mooie film over vrienschap en hoop in een gevangenis met een keihard regi me. Een jonge bankier (Tim Robbins), veroordeeld wegens een dubbele moord, is populair in de gevangenis om zijn financiële kennis. Oe vriendschap met een sympathieke, zwarte sjache raar (Morgan Freeman) voorkomt zijn ondergang. (Casino 3 in Breda) In Star Trek Generations zijn vooral de computertechnieken en sommige beelden indrukwekkend. Het verhaal waarin oude bekenden worden opge volgd door een nieuwe generatie ruim tereizigers mist spanning en humor. (Cinésol 3 in Breda, Cinemactueel in Bergen op Zoom, De Koning van Enge land in Hulst) Leon van Luc Besson is een eenzame huurmoordenaar (Jean Reno) in New York die de zorg krijgt voor een 12-jarig meisje nadat haar familie is uitgemoord door toedoen van een krankzinnige en corrupte drugsrecher cheur (Gary Oldman). Enorme dose-ups en zorgvuldig gestileerde beeldcompo sities emotioneren, een verhaal ont breekt. (Mignon in Breda) In de klucht Dumb and Dumber spe len de komiek Jim Carrey en Jeff Da niels een onnozel stel vrienden dat een lange autotocht vol misverstanden maakt om een mooi meisje haar koffer terug te bezorgen. (Casino 1 in Breda, City Roosendaal, Roxy in Bergen op Zoom, De Koning van Engeland in Hulst) In de sentimentele maar pakkende film Nell van Michael Apted speelt Jody Foster een jonge vrouw die geheel afgesloten van de buitenwereld is op gegroeid en niet normaal kan praten. Een aardige huisarts (Liam Neeson) sluit vriendschap met de onbedorven wilde en probeert haar uit handen van de boze buitenwereld te houden. (Grand in Breda, De Koning van Engeland in Hulst) Terminal Velocity is een snelle, spec taculair geênscèneerde actiekomedie met Charlie Sheen als een skydiver die betrokken raakt bij de activiteiten van een mooie Russische KBG-agente (Nas- tassia Kinski). Het verhaal is rommelig. (Casino 3 in Breda) In The River Wild wordt Meryl Streep tijdens een levensgevaarlijke wildwa- tertocht bedreigd door een misdadiger die zich eerst als charmeur voordeed. Een spannende thriller van Curtis Han son. (Centraal in Geertruidenberg, City in Roosendaal, Roxy in Bergen op Zoom, De Koning van Engeland in Hulst) Michael Douglas wordt in de spannen de techno-thriller Disclosure aan ge klaagd wegens ongewenste intimitei ten door Demi Moore, die hem zelf eerst heeft proberen te verleiden. (Cinésol 1 in Breda, Centraal in Geertruidenberg, Cinemactueel in Ber gen op Zoom, City in Roosendaal, De Koning van Engeland in Hulst) In Pulp Fiction van Quentin Tarantino krijgen losse misdaadverhalen een intri gerende samenhang. Misdaad als amu sement, met herkenbaar menselijke cri minelen, opvallend goed gespeeld door o.a. John Travolta, Bruce Willis en Har vey Keitel. (Cinemactueel in Bergen op Zoom) The Lion King, de Disney-tekenfilm, is spannend, griezelig, aandoenlijk en mooi om te zien voor jong en oud. (Casino 4 in Breda, City in Roosendaal, Cinemactueel en Roxy in Bergen op Zoom, Centraal in Geertruidenberg, De Koning van Engeland in Hulst). In Forrest Gump, de met dertien Oscar-nominaties en vier Golden Glo bes bekroonde, aardige filmsatire van Robert Zemeckis, speelt Tom Hanks een schat van een zwakbegaafde die het tot miljonair brengt en ongewild de grote Amerikaanse politieke gebeurte nissen naar zijn hand zet. (Cinésol 2 in Breda, Roxy in Bergen op Zoom) In Timecop maakt karatevechter Jean- Claude van Damme jacht op een cor rupte senator (Ron Silver). Een romme lige futuristische thriller van Peter Hyams (City in Roosendaal) Short Cuts, de briljante verfilming door Robert Altman van negen korte verhalen van Raymond Carver, draait vanavond in Fideï et Arti, Pastoor Helle- monsstraat 1 in Oudenbosch (19.45 uur). Verrassend en ongewoon. Vanwege 100 Jaar Film vertoont Film huis Roosendaal (in Schouwburg De Kring) vanavond (20.30 uur) de Duitse filmklassieker M, eine Stadt sucht seinen Mörder van Fritz Lang uit 1931. Nog altijd een uiterst spannende thriller waarin Peter Lorre als de ge zochte kinderlokker niet alleen maar afstotend is maar ook deerniswekk- kend. Het zwart-wit met zijn onheil spellende schaduwwerking is een mooi voorbeeld van het vooroorlogse Duitse filmexpressionisme. Blinky Bill, de tekenfilm over een ondeugd koalabeertje in een gefilmd Australisch landschap, draait nog in Cinésol 2 in Breda. Leuk voor de aller kleinsten maar houterig getekend. De Boulevard in Breda vertoont op zondag 12 maart vier speelfilms. Om 14.30 uur: Mijn vader woont in Rio, de mooie jeugdfilm van Ben Sombo- gaart, 16.30 uur: Living with an idiot, een geestige Russische film; 19.30 uur: de Japanse klassieker Dodeska-den van Kurosawa en om 22.00 uur: Naked van Mike Leigh, de verpletterende film metafoor over de ondergang van een opstandige werkloze. Love and Human remains van de Frans-Canadese cineast Denys Arcand draait bij Cinema Paradiso, op dinsdag in Cinemactueel in Bergen op Zoom (20.30 uur) en op woensdag in City in Roosendaal (20.30 uur). Een goed geac teerde, maar ook wat opgelegd, mo dieuze zedenschets.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 33