DE STEM
'Die gong klonk als soepbord'
Stephen Emmer componeert allerhande tunes voor radio en televisie
Gheorghe Zamfir en Jan
Vayne naar Festival
van Zeeuwsch-Vlaanderen
Verkiezingen gemengd
met bekervoetbal
r
r
Ruud Hendriks
van NBC
Superchannel
naar Endemol
Sonya Hunter
Annie Lennox
Isis
The Hamsters
DESTEM
„Wanneer een man vraagt wat hfj wil
hebben, is hij een echte man. Als een
vrouw hetzelfde doet, Is zy een kreng"
Demi Moore, actrice
Gids
Bij het horen van de ene melodie weet je gelijk wie
het speelt, bij de andere kun je er zelfs na diepe
overpeinzingen geen zinnig woord over zeggen. Bij
het werk van Stephen Emmer is dat ook het geval.
Toch kent iedere Nederlander wel een van zijn
deuntjes. Van de hand van Emmer zijn bijvoorbeeld
de tunes van het NOS-Journaal. Een gesprek met een
onbekende bekende.
Door Arjan Penders
„Mijn leraar Nederlands op het
VWO zei altijd: probeer van je
hobby je werk te maken. Dat heb
ik gedaan, maar nu heb ik geen
hobby meer. Hoewel ik ontzet
tend veel van muziek houd, kan
ik me er na mijn werk niet meer
mee ontspannen." Stephen Em
mer (37) maakt al tien jaar her
kenningsmelodieën voor radio-
en televisieprogramma's: naast
het NOS-Journaal de huisstijl
van de KRO, Deadline (Tros) en
Per Seconde Wijzer (Vara).
Het verzinnen en maken van
allerhande tunes zat er al vroeg
in bij de Amsterdammer. „Toen
ik als kleine jongen zat te kijken
naar de lottoballetjes dacht ik
'Oh, wat erg!'. Ik vond dat er
echt een lullig muziekje bij zat.
Met mijn keyboard ben ik toen
's avonds zelf wat deuntjes in
elkaar gaan zetten. Achteraf ge
zien heeft dat een stempel op
mijn leven gedrukt", memoreert
Emmer.
Na de middelbare school zocht
de - zoals hij zich zelf onder
andere noemt - audio-video-
componist zijn heil niet meteen
in de muziek. Hij volgde een
opleiding tot dagbladjournalist,
richtte het muziektijdschrift Vi
nyl op en presenteerde begin
jaren tachtig voor de VPRO het
programma Radionoom op Hil
versum 3. Emmer: „In de
VPRO- en Vinyltijd interviewde
ik natuurlijk ontzettend veel
bandjes. Wat me opviel, was dat
iedereen gewoon thuis begon
met wat muziek te maken. Ik
dacht: 'Dat kan ik ook'. Ik ben
toén zelf ook allerlei dingen
gaan opnemen."
Tram
Nadat de toenmalige toetsenist
een contract kreeg bij een pla
tenmaatschappij, ging het snel.
Hij speelde onder andere bij
twee Britse bands en toerde
daarmee door grote delen van
Europa. „Ik werkte met mensen
die later terecht zijn gekomen bij
bands als U2 en The Cure. We
hadden indertijd een paar hit
singles in Engeland. Maar ja, op
een gegeven moment gaat het
niet zo goed met een band. De
'buitenlanders' zijn dan de eer
sten die eruit vliegen. Zo kon het
dus gebeuren, dat ik weer ge
woon op de tram stond te wach
ten tegenover De Bijenkorf in.
Amsterdam. Daar kwam ik een
graficus tegen die voor de NOS
werkte. Hij wist dat ik wat in
strumentaaltjes had opgenomen.
Die graficus vroeg me daarom
om eens een keer muziek bij
beeld te maken. Hij vond dat ik
niet in de popmuziek moest blij
ven hangen."
Balen
In 1985 maakte Emmer de mu
ziek voor het Jeugdjournaal.
Langzamerhand wilden ineens
veel grafici met hem werken: „In
die tijd kwam de muziek vrijwel
altijd op de tweede plaats.
Meestal moesten er maar wat
bestaande tunes aan het beeld-
worden toegevoegd of werd er
achteraf snel wat gemaakt. De
meeste grafici baalden daarvan.
Het was dan ook niet verwon
derlijk dat velen met mij wilden
werken. Ik denk met ze mee, ik
doe mee met de montage en kijk
naar de bewegingen. Alles kan
en mag bij mij. Ik ben overigens
niet de beste, maar wel een van
de weinigen die er de moeite
voor neemt."
Op het visitekaartje van Emmer
staan alleen zijn naam en adres,
de Amsterdammer zou niet we
ten hoe hij zijn beroep moet
omschrijven. Termen als sound
designer en AV-componist ko
men volgens hem in de buurt.
Hoe dan ook, Emmer mocht on
langs voor de derde keer de
muziek voor het NOS-Journaal
ir r w~' r-? rj
X, s wj/
W v V >s
.ytsert* -
f f.
Jr Jr Jr Jr w F
- r* *<- wc-
- A v t»
f ifvf- V
t I 9 V
Stephen Emmer: „tiet journaal is het hoogste op mijn gebied.
componeren. „Hoewel het in
strijd is met de oude hiërarchie,
was de muziek er deze keer eer
der dan het beeld. Dit levert een
veel spannender resultaat op.
Het geluid moest dus uiteinde
lijk in beeld worden gebracht.
Bij de muziek hebben we deze
keer overigens niet in de toe
komst gekeken, maar in het ver
leden. We kwamen toen uit bij
de gong. Het is een raar ding,
maar uniek voor het Journaal.
Die oude gong klonk als een
soepbord. Ik heb daarom een
echte, grote gong gebruikt en
daar wat samples en housebeats
aan toegevoegd. Door de gong
kwamen we uit bij de ronde
vorm. Dit is gelijk een herken
ningsteken voor veel andere
NOS-programma's geworden."
Ruud Hendriks foto anp
Hilversum (anp) - Ruud Hen
driks wordt lid van de Raad
van Bestuur van Endemol
Entertainment. Hij is nu nog
algemeen directeur van NBC
Superchannel in Londen, een
functie die hij nauwelijks een
jaar bekleedt.
De benoeming bij Endemol, het
televisie- en theaterproductiebe
drijf van Joop van den Ende en
John de Mol, gaat uiterlijk per 1
juli in.
Hendriks gaat zich vooral bezig
houden met de commerciële kant
van de Endemol-holding. De
raad van bestuur van Endemol
Entertainment bestaat binnen
kort naast Van den Ende, De
Mol en Hendriks uit drs Hans
van Diejie.
Ruud Hendriks (35) geeft privé-
omstandigheden als reden voor
zijn snelle overstap aan. Voordat
hij bij NBC Superchannel ging
werken, was hij plaatsvervan
gend algemeen directeur bij RTL
4.
MET HAAR twee vorige platen
Geography en Favorite short
stories maakte de Californische
zangeres Sonya Hunter in klei
ne kring naam als een singer/
songwriter met een frisse kijk
op de wereld.
Haar haast terloopse manier
van vertellen over het menselijk
bestaan in al zijn facetten
maakte haar platen zeer onder
houdend. Juist door haar sobere
bewoordingen was Sonya veel
indringender dan menig collega
die het in bloemrijker teksten
zocht.
Peasant pie is Hunters derde
langspeler en de plaat verschilt
van de vorige twee door zijn
instrumentatie. Waren de voor
gangers typische, tamelijk
akoestische soloplaten, op
Peasant pie wordt Sonya bege
leid door een eigen band met
gitaar, bas en drums, terwijl er
verder gastmuzikanten mee
doen op wat ongewoner instru
menten als accordeon, clarinet,
cello en viool.
Die rijkere instrumentatie heeft
gelukkig geen afbreuk gedaan
aan de intieme sfeer die Hun
ters vorige platen kenmerkte.
Integendeel, in de composities
is een prachtig evenwicht ge
vonden tussen ingehouden
kracht en verstilling.
Peasant pie is in zijn genre een
uitmuntende plaat. Sonya Hun-
ter weet je als luisteraar onder
haar bekoring te brengen en
nummers als Big man child,
Prohibition en Sad eyed sales
girl zijn regelrechte juweeltjes.
(Normal, Rough Trade)
WIM VAN LEEST
ZINGEN IS een kwestie van
durven en je eigen vocale moge
lijkheden optimaal benutten.
Kijk maar naar Annie Lennox.
Van' een aardig zangeresje in
een bandje heeft ze zich in de
loop der jaren tot een van de.
meest herkenbare en hoogst ge
waardeerde zangeressen in de
popmuziek.
Op haar eerste solo-plaat Diva
liet ze horen dat ze ook buiten
het Eurythmics-stramien tot
opmerkelijke dingen in staat
was. Op Medusa, haar nieuwste
cd, gaat ze nog een stap verder:
ze wil laten horen dat ze om het
even welke klassieke popsong
tot een vocaal avontuur kan
maken. Zodoende horen we
haar ondermeer aan het werk in
Take me to the river van Al
Green, A whiter shade of pale
van Procol Harum, Don't let it
bring you down van Neil
Young, Train in vain van The
Clash, Waiting in vain van Bob
Marley en Something so right
van Paul Simon.
In een begeleidend schrijven
laat Annie weten dat ze na dik
een decennium van (mede)com-
poneren even een tijdje geen zin
had om voor eigen werk te
zorgen en dat ze daarom deze,
door haar al jaren gekoesterde
nummers van anderen heeft ge
kozen.
De enige song waarmee Annie
de mist in gaat, is A whiter
shade of pale. Dat komt, omdat
die klassieker meer nog dan een
compositie een sound is en ont
daan van die specifieke klank
kleur blijft er een liedje over,
waarmee met de beste wil van
de wereld niets uit te richten
valt. Take me to the river is
inmiddels zo vaak gecoverd dat
je er wel iets heel bijzonders
mee moet doen, wil je er nog
mee scoren. Lennox' versie
komt ver achter die van Talking
Heads, Mitch Ryder en Delbert
McClinton.
Emmer wil dat de tunes voor het
NOS-Journaal serieus zijn: „Ob
jectiviteit wil niet zeggen, dat de
muziek vlak en neutraal is. Wèl
wil ik door middel van muziek
de vaak gezellige uitstraling van
de Nederlandse nieuwslezers
compenseren. Nieuws moet nu
eenmaal serieus worden ge
bracht."
„Ik werd gevraagd om de tune
voor het NOS-Journaal te ma
ken in de tijd dat mijn vader nog
het nieuws las. Omdat ik niet
wilde dat er scheve gezichten
zouden komen, heb ik voorge
steld een soort competitie te or
ganiseren. Die heb ik dus ge
wonnen."
Superhii
Met de nieuwe tunes voor het
Bij de andere nummers slaagt
La Lennox er over het alge
meen wel in om met een origi
nele en aantrekkelijke vertol
king voor de dag te komen. Het
meest geslaagd is wel Train in
vain dat op Medusa een indruk
wekkende, gospel-achtige uit
voering krijgt. Een enkele keer
zit er misschien net een beetje
te veel mooizingerij in, maar al
met al is Medusa een zeer on
derhoudende plaat. (RCA)
WVL
"ISIS' SHARES the growing
conciousness that takes place
all over the world namely that
there is more between Heaven
and Earth than one may belie
ve.'
Deze prachtige volzin staat in
de bio van het bandje Isis onder
het kopje 'The philosophy be
hind Isis'. Als we onder dat
kopje nog even verder lezen,
dan vernemen we ook dat Isis
ons via de muziek uitlegt hoe
het masker af te werpen dat
door manipulatie is gecreëerd;
dat ieder individu zijn vragen,
antwoorden en waarheid in
zichzelf draagt en dat innerlijke
schoonheid, liefde en kennis
zich vanzelf zullen openbaren
als je je eigen weg door het
leven gaat.
Is het niet fantastisch dat der
gelijke wijsheid je allemaal via
een simpel plaatje ten deel kan
vallen, dacht ik nog toen ik rap
de cd Isis unveils opzette. Een
paar nummers verder ben ik
blij dat Enigma tenminste geen
verstaanbare teksten zingt,
want dan hoef je tenminste niet
de moeite te doen om er een
touw aan vast te komen. Isis,
waarachter het duo Mariska Si
mon en Marco Roosink zit,
heeft heel goed naar de klank
kleur van Enigma geluisterd,
maar heeft niet begrepen dat
die vocale vaagheid doelbewust
was. Dus zadelen deze post-mo-
derne bloemenkinderen de luis
teraar op met dieponzinnige
teksten in Euro-Engels van het
allerergste soort. Daarmee ver
geleken heeft George Baker
Journaal is Emmer vanaf maart
vorig jaar bezig geweest. „Vaak
leveren opdrachten me ineens
werkdagen van twaalf tot veer
tien uur op. Wanneer ik geen
opdrachten heb, liggen er ook
ineens nul-urige werkweken
voor me. Nu komt er weer zo'n
periode aan. Ik ga op zo'n mo
ment echt van hyperactief naar
superlui. Dan ga ik me maar
verdiepen in allerlei nieuwe ap
paratuur in mijn studio in Am
sterdam."
„De vraag is of er in Nederland-
in de toekomst nog wel genoeg is
te doen voor mij. Het Journaal is
eigenlijk wel het hoogste op mijn
gebied en dat heb ik al drie keer
gedaan. Wie weet, ga ik wat
doen bij het commerciële Vero-
FOTO DIJKSTRA
nica. En oh ja, Loeki de Leeuw
zou ik ook wel eens een keer
willen vervangen."
Buitenland
Inmiddels heeft Emmer ook al
wat opdrachten gedaan in Tsje
chië, Amerika en Duitsland. In
de rustige perioden tast de AV-
componist langzaam de verdere
mogelijkheden in Amerika af.
Hij bekijkt de mogelijkheden om
er een studio te gaan beginnen.
In Engeland zou Emmer ook wel
aan de slag willen: „De vormge
ving van de BBC is erg goed,
maar de muziek is vaak niet echt
best. Ik denk dat ze daar mis
schien wel op mij zitten te wach
ten."
destijds in zijn liedjes Shake-
speariaanse hoogten bereikt.
'New World Music' noemen
Marco en Mariska hun huisvlijt.
Alleen al het idee dat dit soort
muzikale onzin ooit succesvol
zou kunnen worden, doet me
verlangen naar een codicil
waarmee je al bij leven en wel
zijn je gehoororganen af kunt
staan. (Full Colour Records)
WVL
ALS JE ook voor lelijk zijn
gouden platen in de wacht zou
kunnen slepen, maken The
Hamsters kans op een wand
vol.
De titel van hun vierde vol
waardige album Route 666, en
de de hoesfoto die wel erg be
kend voorkomt, deden mij het
ergste vermoeden. En ook song
titels als Rocket in my pocket
Boogie man en Only rock 'n'
roll stemden mij niet hoopvol.
The Hamsters begonnen ruim
zes jaar geleden en speelden
aanvankelijk alleen Jimi Hen-
drix-covers. Nu, ruim 1600 op
tredens later, is het trio uitge
groeid tot één van Engelands
beste bluesrocktrio's.
Via albums als Electric Hams-
terland (een ode aan eerder ge
noemde Jimi), Hamster Jam
(live) en The Hamsters en de
live-video Bumin' Vermin nam
ook de belangstelling op het
vasteland van Europa voor The
Hamsters toe.
Gitarist Barry Slim Martin is
de centrale figuur binnen het
trio dat verder wordt aangevuld
met drummer Otis en bassist
Dave Brooze. Laatstgenoemde
is momenteel echter met Eric
Clapton aan de slag, zodat hij
tijdelijk tijdens de komende
Europese toernee wordt ver
vangen door bassist-van-het-
eerste-uur Zsa Zsa.
Route 666 is geen onaangename
plaat, zeker de beste Hamsters
schijf tot nu toe. Maar toch
raakt hij me niet bijzonder.
Binnen het beperkte accoorden-
schema van de blues en R B
is het ongetijfeld mogelijk om
toch met origineler materiaal
op de proppen te komen.
Niet dat het slecht is, maar
voorspelbaar is allemaal wel.
En dat is jammer omdat de
individuele leden geen slechte
instrumentalisten zijn en dat
het collectief zeker boven de
middelmaat uitsteekt. Positieve
uitschieters op Route 666 zijn
Come to poppa en de onvermij
delijke, maar iets te nette, bal
lad Over You. (Provoque)
KAKEL VAN DER POL
WOENSDAG 8 MAART 1995
Door Jeanette Vergouwen
Terneuzen - Het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen 1995 J
richt zich op een bredere doelgroep, besteedt veel aan-1
dacht aan de jeugd en speelt zich af in historische I
locaties. Het muziekfestival brengt dit jaar van 8 tot 301
september 20 uitvoeringen, waaronder een workshop.
De Roemeense muziek loopt
als een rode draad door het
Festival. Er komen bekende
Roemeense musici en ensem
bles, zoals de panfluitist
Gheorghe Zamphir, die op 20
september in Clinge optreedt,
het Banatul Philharmonisch
orkest uit Timisoara dat een
dag eerder in Oostburg Exor
cism van Georgescu speelt, het
celloconcert van Dvorak en
een symfonie van Mendelsso
hn.
„Ik heb het orkest gevraagd
een mix van Roemeense en
bekende klassiekers te spelen.
Zo presenteer je onbekende
zaken in een bekend jasje en
in denk dat het publiek dit
aantrekkelijk vindt", vertelt
Yolanda Mergler, directrice
van het Festival van Zeeuw-
sch-Vlaanderen. „Ik verwacht
ook veel van het optreden en
de workshop van Voica Ena-
schescu, de dirigent van het
Preludiu koor. Dit koor be
staat uit 35 jongeren. De groep
zingt a capella Byzantijnse
liederen."
De Nacht van de Karpaten op
22 september in Sas van Gent
wordt een sfeervol gebeuren
voor een breed publiek. Het is
de enige avond waar alleen
folkloremuziek te beluisteren
valt. Vijf Roemeense en een
Hongaars barokorkest presen
teren originele en klassieke
muziek en bij andere uitvoe
ringen wordt steeds voor een
deel Roemeense of Hongaarse
muziek vertolkt.
De Hongaarse dirigent Ivan
Fisher, die in 1994 de Mat-
thaus Passion van Bach in
Aardenburg leidde, dirigeert
het openingsconcert in Hulst
op 8 september en leidt het
-Bachconcert op maandag 18
september in Sluis. Hier treedt
het Collegium Vocale op: het
koor dat dit jaar 25 jaar be
staat en bovendien aangewe
zen wordt als 'festivalster '95'.
Solist die avond is Jos van
Immerseel die een clavecim-
belconcerto ten gehore brengt.
Als alles doorgaat zoals
pland, komen er 5 concerts: I
in Oost-Zeeuws-Vlaanderen.ïl
in West en 7 in de kanaalzone I
Yolanda Mergler: „Het door-l
gaan hangt van een aantal
factoren af. Zo moet ik voorl
een koor meerdere optredens I
organiseren, nog een aantel
contracten afsluiten en mett|
sponsorgeld vinden. Ik
150.000 gulden sponsorgeld I
nodig, we komen nogongeveel
40.000 tekort. Het loopt oven-1
gens best vlot."
Het Kerkepad op zaterdag l
september (Biervliet, IJzendij-1
ke en Philippine) is iets andesl
van opzet. De middagconcerj
ten vinden slechts één maail
plaats en de locaties biedral
plaats aan minimaal 200 be-1
zoekers. Het Filharmonisckl
Orkest van Vlaanderen ver-1
zorgt het slotconcert in Aar-I
denburg op vrijdag 29 septet-1
ber met de Missa Solemnis
van Liszt, waar ook
120-koppig koor aan mee-|
werkt.
Dit jaar komen er twee eve
menten voor de jeugd:
kinderconcert in de Gi
Kerk in Terneuzen op 13 s
tember en een jongereneoncstl
in het Zuidland voor de mid-1
delbare schooljeugd op 28
tember. „Wij hebben pianist I
Jan Vayne, die als geen anderl
de verbinding tussen pop-al
klassieke muziek maakt, ge-I
vraagd mee te werken", aldusI
Yolanda Mergler. „Muziei|
wordt de hoofdmoot van I
project waar Edwin Rutteil
een tekst voor gaat schrijven!
die hij dan als verteller
brengt.
De Fringe-concerten zijn be-|
doeld om jonge groepen 1
kans te geven podhimervarins I
op te doen. Er wordt geen loon I
uitbetaald, maar de musici
krijgen wel publiciteit.
Festival zet drie Fringe-con-1
certen op het programmal
(Hulst, Philippine en Sluis).!
Na een advertentie hebben I
verschillende gegadigden act
al gemeld.
Jan Vayne
fotojew"!
Annie Lennox: even geen zin om zelf te componeren, foto rca
Van onze rtv-redactie
Hilversum - Onderbroken door twee journaals en een h
journaal brengt Nederland 3 vanavond de Provinciale Sta®
verkiezingen uitvoerig op de buis.
Maartje van Weegen en Fons de Poel presenteren de uitslag®|
interviewen landelijke politici. Ze hopen al om 19.00 uur op»!
van speciaal onderzoek door het bureau Interview een voorW
prognose te bieden. Nog voor 20.00 uur is een min of meer del
prognose te verwachten. Die uitslag zal uiteraard ook
vertaald naar de zetelverdeling in de Ihveede Kamer.
De NOS schakelt regelmatig over naar de verschillende pr°vl
huizen. In Arnhem vindt het slotdebat plaats met de fractievd
ters in de Tweede Kamer van de vier grootste partijen onder 1®
van Paul Witteman. ,1
KNVB-bekervoetbal (Ajax-Feyenoord), dat ook op Nederland'I
zien is in Studio Sport, zorgt voor enige variatie.
Nederland 3, 18.55 uur
NEDERLAND 1
07 00 Tekst tv
09 3o Koekeloere (tot 09.45)
10 00 Typisch techniek
10.20 Tekst tv
16 28 Nieuws voor doven en
slechthorenden
16.35 Studio op stelten, kinderma-J
qazine met Paulus de boskabouter,
Morph, Liflaflab, Roobarb en Ratjetoe
17 30 Doug, animatieserie
17 58 Boggle, spelletje
18.27 (ZW) Mr. Ed., comedy
18.56 Fast Forward, jongerenmaga-!
'Zo (TT) Ik heb al een boek,
literair magazine
19 51 pp: Uitzending PvdA
20.00 (TT) Journaal
20.24 (TT) Weeroverzicht
20.32 The House of Eliott, serie
21.31 Televizier, actualiteitenrubriek I
22.07 Between the Lines, politiese
rie L
23.00 Vraag en aanbod, reportage
serie over de wereld achter de kleine
advertentie
23.45 Journaal
"NEDERLAND 2
07.00 Journaal
07.06 Lingo
07.29 Ontbijt tv
08.28 Journaal
08.33 Boggle
09.00 Journaal
09.05 PP: Uitzending GroenLinks
09.08 Kook tv
09.29 Via Ria, discussie
10.19 Van gewest tot gewest, re-|
gionaal magazine
10.44 De kleedkamer, portret Peter]
van Lindonk
11.10 Judge Roy Bean, serie
11.35 Tussen kunst kitsch
12.32 Dat zeg ik niet
13.00 Journaal
13.07 Lopende zaken
13.32 The Wonder Years
13.57 Villa Achterwerk
16.00 (TT) Journaal
16.09 Little Women, animatieserie
16.33 De troon van koning
-Kunstgebit, voor kleuters
17.00 Bay City, jeugdserie
17.27 (TT) Reizen door de vrij^
natuur, serie: Sociale dieren
17.58 (TT) 2 Vandaag, actualiteiteij
met om 18.00 Journaal; 18.39 Sporj
tjournaal; 18.47 Hoofdpunten uit he
nieuws gevolgd door het weer
19.00 Ik weet het beter, spelletje
19.28 (TT) Onderweg naar morgen
soap
19.58 Overal en nergens: Rac^j
door Alaska, reportage
20.23 Clip
20.27 PP: Uitzending GPV
20.35 (TT) Studio Sport
22.01 De getuige was een vlieg
documentaire over de factoren die eer
rol spelen bij het oplossen van een
misdaad
SUSKEENWISKE: DE BE*
ïïu scheurt1
Hun bellen
meurt" Help'y
f Hou m\
'^h\byna'
HAMBONE
/fr HE8£B,
W/ENDEti
BOES
ONTDEK DE VERSCHIL
rr