DE STEM 'Die gong klonk als soepbord' Stephen Emmer componeert allerhande tunes voor radio en televisie Gheorghe Zamfir en Jan Vayne naar Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen Verkiezingen gemengd met bekervoetbal r r Ruud Hendriks van NBC Superchannel naar Endemol Sonya Hunter Annie Lennox Isis The Hamsters DESTEM „Wanneer een man vraagt wat hfj wil hebben, is hij een echte man. Als een vrouw hetzelfde doet, Is zy een kreng" Demi Moore, actrice Gids Bij het horen van de ene melodie weet je gelijk wie het speelt, bij de andere kun je er zelfs na diepe overpeinzingen geen zinnig woord over zeggen. Bij het werk van Stephen Emmer is dat ook het geval. Toch kent iedere Nederlander wel een van zijn deuntjes. Van de hand van Emmer zijn bijvoorbeeld de tunes van het NOS-Journaal. Een gesprek met een onbekende bekende. Door Arjan Penders „Mijn leraar Nederlands op het VWO zei altijd: probeer van je hobby je werk te maken. Dat heb ik gedaan, maar nu heb ik geen hobby meer. Hoewel ik ontzet tend veel van muziek houd, kan ik me er na mijn werk niet meer mee ontspannen." Stephen Em mer (37) maakt al tien jaar her kenningsmelodieën voor radio- en televisieprogramma's: naast het NOS-Journaal de huisstijl van de KRO, Deadline (Tros) en Per Seconde Wijzer (Vara). Het verzinnen en maken van allerhande tunes zat er al vroeg in bij de Amsterdammer. „Toen ik als kleine jongen zat te kijken naar de lottoballetjes dacht ik 'Oh, wat erg!'. Ik vond dat er echt een lullig muziekje bij zat. Met mijn keyboard ben ik toen 's avonds zelf wat deuntjes in elkaar gaan zetten. Achteraf ge zien heeft dat een stempel op mijn leven gedrukt", memoreert Emmer. Na de middelbare school zocht de - zoals hij zich zelf onder andere noemt - audio-video- componist zijn heil niet meteen in de muziek. Hij volgde een opleiding tot dagbladjournalist, richtte het muziektijdschrift Vi nyl op en presenteerde begin jaren tachtig voor de VPRO het programma Radionoom op Hil versum 3. Emmer: „In de VPRO- en Vinyltijd interviewde ik natuurlijk ontzettend veel bandjes. Wat me opviel, was dat iedereen gewoon thuis begon met wat muziek te maken. Ik dacht: 'Dat kan ik ook'. Ik ben toén zelf ook allerlei dingen gaan opnemen." Tram Nadat de toenmalige toetsenist een contract kreeg bij een pla tenmaatschappij, ging het snel. Hij speelde onder andere bij twee Britse bands en toerde daarmee door grote delen van Europa. „Ik werkte met mensen die later terecht zijn gekomen bij bands als U2 en The Cure. We hadden indertijd een paar hit singles in Engeland. Maar ja, op een gegeven moment gaat het niet zo goed met een band. De 'buitenlanders' zijn dan de eer sten die eruit vliegen. Zo kon het dus gebeuren, dat ik weer ge woon op de tram stond te wach ten tegenover De Bijenkorf in. Amsterdam. Daar kwam ik een graficus tegen die voor de NOS werkte. Hij wist dat ik wat in strumentaaltjes had opgenomen. Die graficus vroeg me daarom om eens een keer muziek bij beeld te maken. Hij vond dat ik niet in de popmuziek moest blij ven hangen." Balen In 1985 maakte Emmer de mu ziek voor het Jeugdjournaal. Langzamerhand wilden ineens veel grafici met hem werken: „In die tijd kwam de muziek vrijwel altijd op de tweede plaats. Meestal moesten er maar wat bestaande tunes aan het beeld- worden toegevoegd of werd er achteraf snel wat gemaakt. De meeste grafici baalden daarvan. Het was dan ook niet verwon derlijk dat velen met mij wilden werken. Ik denk met ze mee, ik doe mee met de montage en kijk naar de bewegingen. Alles kan en mag bij mij. Ik ben overigens niet de beste, maar wel een van de weinigen die er de moeite voor neemt." Op het visitekaartje van Emmer staan alleen zijn naam en adres, de Amsterdammer zou niet we ten hoe hij zijn beroep moet omschrijven. Termen als sound designer en AV-componist ko men volgens hem in de buurt. Hoe dan ook, Emmer mocht on langs voor de derde keer de muziek voor het NOS-Journaal ir r w~' r-? rj X, s wj/ W v V >s .ytsert* - f f. Jr Jr Jr Jr w F - r* *<- wc- - A v t» f ifvf- V t I 9 V Stephen Emmer: „tiet journaal is het hoogste op mijn gebied. componeren. „Hoewel het in strijd is met de oude hiërarchie, was de muziek er deze keer eer der dan het beeld. Dit levert een veel spannender resultaat op. Het geluid moest dus uiteinde lijk in beeld worden gebracht. Bij de muziek hebben we deze keer overigens niet in de toe komst gekeken, maar in het ver leden. We kwamen toen uit bij de gong. Het is een raar ding, maar uniek voor het Journaal. Die oude gong klonk als een soepbord. Ik heb daarom een echte, grote gong gebruikt en daar wat samples en housebeats aan toegevoegd. Door de gong kwamen we uit bij de ronde vorm. Dit is gelijk een herken ningsteken voor veel andere NOS-programma's geworden." Ruud Hendriks foto anp Hilversum (anp) - Ruud Hen driks wordt lid van de Raad van Bestuur van Endemol Entertainment. Hij is nu nog algemeen directeur van NBC Superchannel in Londen, een functie die hij nauwelijks een jaar bekleedt. De benoeming bij Endemol, het televisie- en theaterproductiebe drijf van Joop van den Ende en John de Mol, gaat uiterlijk per 1 juli in. Hendriks gaat zich vooral bezig houden met de commerciële kant van de Endemol-holding. De raad van bestuur van Endemol Entertainment bestaat binnen kort naast Van den Ende, De Mol en Hendriks uit drs Hans van Diejie. Ruud Hendriks (35) geeft privé- omstandigheden als reden voor zijn snelle overstap aan. Voordat hij bij NBC Superchannel ging werken, was hij plaatsvervan gend algemeen directeur bij RTL 4. MET HAAR twee vorige platen Geography en Favorite short stories maakte de Californische zangeres Sonya Hunter in klei ne kring naam als een singer/ songwriter met een frisse kijk op de wereld. Haar haast terloopse manier van vertellen over het menselijk bestaan in al zijn facetten maakte haar platen zeer onder houdend. Juist door haar sobere bewoordingen was Sonya veel indringender dan menig collega die het in bloemrijker teksten zocht. Peasant pie is Hunters derde langspeler en de plaat verschilt van de vorige twee door zijn instrumentatie. Waren de voor gangers typische, tamelijk akoestische soloplaten, op Peasant pie wordt Sonya bege leid door een eigen band met gitaar, bas en drums, terwijl er verder gastmuzikanten mee doen op wat ongewoner instru menten als accordeon, clarinet, cello en viool. Die rijkere instrumentatie heeft gelukkig geen afbreuk gedaan aan de intieme sfeer die Hun ters vorige platen kenmerkte. Integendeel, in de composities is een prachtig evenwicht ge vonden tussen ingehouden kracht en verstilling. Peasant pie is in zijn genre een uitmuntende plaat. Sonya Hun- ter weet je als luisteraar onder haar bekoring te brengen en nummers als Big man child, Prohibition en Sad eyed sales girl zijn regelrechte juweeltjes. (Normal, Rough Trade) WIM VAN LEEST ZINGEN IS een kwestie van durven en je eigen vocale moge lijkheden optimaal benutten. Kijk maar naar Annie Lennox. Van' een aardig zangeresje in een bandje heeft ze zich in de loop der jaren tot een van de. meest herkenbare en hoogst ge waardeerde zangeressen in de popmuziek. Op haar eerste solo-plaat Diva liet ze horen dat ze ook buiten het Eurythmics-stramien tot opmerkelijke dingen in staat was. Op Medusa, haar nieuwste cd, gaat ze nog een stap verder: ze wil laten horen dat ze om het even welke klassieke popsong tot een vocaal avontuur kan maken. Zodoende horen we haar ondermeer aan het werk in Take me to the river van Al Green, A whiter shade of pale van Procol Harum, Don't let it bring you down van Neil Young, Train in vain van The Clash, Waiting in vain van Bob Marley en Something so right van Paul Simon. In een begeleidend schrijven laat Annie weten dat ze na dik een decennium van (mede)com- poneren even een tijdje geen zin had om voor eigen werk te zorgen en dat ze daarom deze, door haar al jaren gekoesterde nummers van anderen heeft ge kozen. De enige song waarmee Annie de mist in gaat, is A whiter shade of pale. Dat komt, omdat die klassieker meer nog dan een compositie een sound is en ont daan van die specifieke klank kleur blijft er een liedje over, waarmee met de beste wil van de wereld niets uit te richten valt. Take me to the river is inmiddels zo vaak gecoverd dat je er wel iets heel bijzonders mee moet doen, wil je er nog mee scoren. Lennox' versie komt ver achter die van Talking Heads, Mitch Ryder en Delbert McClinton. Emmer wil dat de tunes voor het NOS-Journaal serieus zijn: „Ob jectiviteit wil niet zeggen, dat de muziek vlak en neutraal is. Wèl wil ik door middel van muziek de vaak gezellige uitstraling van de Nederlandse nieuwslezers compenseren. Nieuws moet nu eenmaal serieus worden ge bracht." „Ik werd gevraagd om de tune voor het NOS-Journaal te ma ken in de tijd dat mijn vader nog het nieuws las. Omdat ik niet wilde dat er scheve gezichten zouden komen, heb ik voorge steld een soort competitie te or ganiseren. Die heb ik dus ge wonnen." Superhii Met de nieuwe tunes voor het Bij de andere nummers slaagt La Lennox er over het alge meen wel in om met een origi nele en aantrekkelijke vertol king voor de dag te komen. Het meest geslaagd is wel Train in vain dat op Medusa een indruk wekkende, gospel-achtige uit voering krijgt. Een enkele keer zit er misschien net een beetje te veel mooizingerij in, maar al met al is Medusa een zeer on derhoudende plaat. (RCA) WVL "ISIS' SHARES the growing conciousness that takes place all over the world namely that there is more between Heaven and Earth than one may belie ve.' Deze prachtige volzin staat in de bio van het bandje Isis onder het kopje 'The philosophy be hind Isis'. Als we onder dat kopje nog even verder lezen, dan vernemen we ook dat Isis ons via de muziek uitlegt hoe het masker af te werpen dat door manipulatie is gecreëerd; dat ieder individu zijn vragen, antwoorden en waarheid in zichzelf draagt en dat innerlijke schoonheid, liefde en kennis zich vanzelf zullen openbaren als je je eigen weg door het leven gaat. Is het niet fantastisch dat der gelijke wijsheid je allemaal via een simpel plaatje ten deel kan vallen, dacht ik nog toen ik rap de cd Isis unveils opzette. Een paar nummers verder ben ik blij dat Enigma tenminste geen verstaanbare teksten zingt, want dan hoef je tenminste niet de moeite te doen om er een touw aan vast te komen. Isis, waarachter het duo Mariska Si mon en Marco Roosink zit, heeft heel goed naar de klank kleur van Enigma geluisterd, maar heeft niet begrepen dat die vocale vaagheid doelbewust was. Dus zadelen deze post-mo- derne bloemenkinderen de luis teraar op met dieponzinnige teksten in Euro-Engels van het allerergste soort. Daarmee ver geleken heeft George Baker Journaal is Emmer vanaf maart vorig jaar bezig geweest. „Vaak leveren opdrachten me ineens werkdagen van twaalf tot veer tien uur op. Wanneer ik geen opdrachten heb, liggen er ook ineens nul-urige werkweken voor me. Nu komt er weer zo'n periode aan. Ik ga op zo'n mo ment echt van hyperactief naar superlui. Dan ga ik me maar verdiepen in allerlei nieuwe ap paratuur in mijn studio in Am sterdam." „De vraag is of er in Nederland- in de toekomst nog wel genoeg is te doen voor mij. Het Journaal is eigenlijk wel het hoogste op mijn gebied en dat heb ik al drie keer gedaan. Wie weet, ga ik wat doen bij het commerciële Vero- FOTO DIJKSTRA nica. En oh ja, Loeki de Leeuw zou ik ook wel eens een keer willen vervangen." Buitenland Inmiddels heeft Emmer ook al wat opdrachten gedaan in Tsje chië, Amerika en Duitsland. In de rustige perioden tast de AV- componist langzaam de verdere mogelijkheden in Amerika af. Hij bekijkt de mogelijkheden om er een studio te gaan beginnen. In Engeland zou Emmer ook wel aan de slag willen: „De vormge ving van de BBC is erg goed, maar de muziek is vaak niet echt best. Ik denk dat ze daar mis schien wel op mij zitten te wach ten." destijds in zijn liedjes Shake- speariaanse hoogten bereikt. 'New World Music' noemen Marco en Mariska hun huisvlijt. Alleen al het idee dat dit soort muzikale onzin ooit succesvol zou kunnen worden, doet me verlangen naar een codicil waarmee je al bij leven en wel zijn je gehoororganen af kunt staan. (Full Colour Records) WVL ALS JE ook voor lelijk zijn gouden platen in de wacht zou kunnen slepen, maken The Hamsters kans op een wand vol. De titel van hun vierde vol waardige album Route 666, en de de hoesfoto die wel erg be kend voorkomt, deden mij het ergste vermoeden. En ook song titels als Rocket in my pocket Boogie man en Only rock 'n' roll stemden mij niet hoopvol. The Hamsters begonnen ruim zes jaar geleden en speelden aanvankelijk alleen Jimi Hen- drix-covers. Nu, ruim 1600 op tredens later, is het trio uitge groeid tot één van Engelands beste bluesrocktrio's. Via albums als Electric Hams- terland (een ode aan eerder ge noemde Jimi), Hamster Jam (live) en The Hamsters en de live-video Bumin' Vermin nam ook de belangstelling op het vasteland van Europa voor The Hamsters toe. Gitarist Barry Slim Martin is de centrale figuur binnen het trio dat verder wordt aangevuld met drummer Otis en bassist Dave Brooze. Laatstgenoemde is momenteel echter met Eric Clapton aan de slag, zodat hij tijdelijk tijdens de komende Europese toernee wordt ver vangen door bassist-van-het- eerste-uur Zsa Zsa. Route 666 is geen onaangename plaat, zeker de beste Hamsters schijf tot nu toe. Maar toch raakt hij me niet bijzonder. Binnen het beperkte accoorden- schema van de blues en R B is het ongetijfeld mogelijk om toch met origineler materiaal op de proppen te komen. Niet dat het slecht is, maar voorspelbaar is allemaal wel. En dat is jammer omdat de individuele leden geen slechte instrumentalisten zijn en dat het collectief zeker boven de middelmaat uitsteekt. Positieve uitschieters op Route 666 zijn Come to poppa en de onvermij delijke, maar iets te nette, bal lad Over You. (Provoque) KAKEL VAN DER POL WOENSDAG 8 MAART 1995 Door Jeanette Vergouwen Terneuzen - Het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen 1995 J richt zich op een bredere doelgroep, besteedt veel aan-1 dacht aan de jeugd en speelt zich af in historische I locaties. Het muziekfestival brengt dit jaar van 8 tot 301 september 20 uitvoeringen, waaronder een workshop. De Roemeense muziek loopt als een rode draad door het Festival. Er komen bekende Roemeense musici en ensem bles, zoals de panfluitist Gheorghe Zamphir, die op 20 september in Clinge optreedt, het Banatul Philharmonisch orkest uit Timisoara dat een dag eerder in Oostburg Exor cism van Georgescu speelt, het celloconcert van Dvorak en een symfonie van Mendelsso hn. „Ik heb het orkest gevraagd een mix van Roemeense en bekende klassiekers te spelen. Zo presenteer je onbekende zaken in een bekend jasje en in denk dat het publiek dit aantrekkelijk vindt", vertelt Yolanda Mergler, directrice van het Festival van Zeeuw- sch-Vlaanderen. „Ik verwacht ook veel van het optreden en de workshop van Voica Ena- schescu, de dirigent van het Preludiu koor. Dit koor be staat uit 35 jongeren. De groep zingt a capella Byzantijnse liederen." De Nacht van de Karpaten op 22 september in Sas van Gent wordt een sfeervol gebeuren voor een breed publiek. Het is de enige avond waar alleen folkloremuziek te beluisteren valt. Vijf Roemeense en een Hongaars barokorkest presen teren originele en klassieke muziek en bij andere uitvoe ringen wordt steeds voor een deel Roemeense of Hongaarse muziek vertolkt. De Hongaarse dirigent Ivan Fisher, die in 1994 de Mat- thaus Passion van Bach in Aardenburg leidde, dirigeert het openingsconcert in Hulst op 8 september en leidt het -Bachconcert op maandag 18 september in Sluis. Hier treedt het Collegium Vocale op: het koor dat dit jaar 25 jaar be staat en bovendien aangewe zen wordt als 'festivalster '95'. Solist die avond is Jos van Immerseel die een clavecim- belconcerto ten gehore brengt. Als alles doorgaat zoals pland, komen er 5 concerts: I in Oost-Zeeuws-Vlaanderen.ïl in West en 7 in de kanaalzone I Yolanda Mergler: „Het door-l gaan hangt van een aantal factoren af. Zo moet ik voorl een koor meerdere optredens I organiseren, nog een aantel contracten afsluiten en mett| sponsorgeld vinden. Ik 150.000 gulden sponsorgeld I nodig, we komen nogongeveel 40.000 tekort. Het loopt oven-1 gens best vlot." Het Kerkepad op zaterdag l september (Biervliet, IJzendij-1 ke en Philippine) is iets andesl van opzet. De middagconcerj ten vinden slechts één maail plaats en de locaties biedral plaats aan minimaal 200 be-1 zoekers. Het Filharmonisckl Orkest van Vlaanderen ver-1 zorgt het slotconcert in Aar-I denburg op vrijdag 29 septet-1 ber met de Missa Solemnis van Liszt, waar ook 120-koppig koor aan mee-| werkt. Dit jaar komen er twee eve menten voor de jeugd: kinderconcert in de Gi Kerk in Terneuzen op 13 s tember en een jongereneoncstl in het Zuidland voor de mid-1 delbare schooljeugd op 28 tember. „Wij hebben pianist I Jan Vayne, die als geen anderl de verbinding tussen pop-al klassieke muziek maakt, ge-I vraagd mee te werken", aldusI Yolanda Mergler. „Muziei| wordt de hoofdmoot van I project waar Edwin Rutteil een tekst voor gaat schrijven! die hij dan als verteller brengt. De Fringe-concerten zijn be-| doeld om jonge groepen 1 kans te geven podhimervarins I op te doen. Er wordt geen loon I uitbetaald, maar de musici krijgen wel publiciteit. Festival zet drie Fringe-con-1 certen op het programmal (Hulst, Philippine en Sluis).! Na een advertentie hebben I verschillende gegadigden act al gemeld. Jan Vayne fotojew"! Annie Lennox: even geen zin om zelf te componeren, foto rca Van onze rtv-redactie Hilversum - Onderbroken door twee journaals en een h journaal brengt Nederland 3 vanavond de Provinciale Sta® verkiezingen uitvoerig op de buis. Maartje van Weegen en Fons de Poel presenteren de uitslag®| interviewen landelijke politici. Ze hopen al om 19.00 uur op»! van speciaal onderzoek door het bureau Interview een voorW prognose te bieden. Nog voor 20.00 uur is een min of meer del prognose te verwachten. Die uitslag zal uiteraard ook vertaald naar de zetelverdeling in de Ihveede Kamer. De NOS schakelt regelmatig over naar de verschillende pr°vl huizen. In Arnhem vindt het slotdebat plaats met de fractievd ters in de Tweede Kamer van de vier grootste partijen onder 1® van Paul Witteman. ,1 KNVB-bekervoetbal (Ajax-Feyenoord), dat ook op Nederland'I zien is in Studio Sport, zorgt voor enige variatie. Nederland 3, 18.55 uur NEDERLAND 1 07 00 Tekst tv 09 3o Koekeloere (tot 09.45) 10 00 Typisch techniek 10.20 Tekst tv 16 28 Nieuws voor doven en slechthorenden 16.35 Studio op stelten, kinderma-J qazine met Paulus de boskabouter, Morph, Liflaflab, Roobarb en Ratjetoe 17 30 Doug, animatieserie 17 58 Boggle, spelletje 18.27 (ZW) Mr. Ed., comedy 18.56 Fast Forward, jongerenmaga-! 'Zo (TT) Ik heb al een boek, literair magazine 19 51 pp: Uitzending PvdA 20.00 (TT) Journaal 20.24 (TT) Weeroverzicht 20.32 The House of Eliott, serie 21.31 Televizier, actualiteitenrubriek I 22.07 Between the Lines, politiese rie L 23.00 Vraag en aanbod, reportage serie over de wereld achter de kleine advertentie 23.45 Journaal "NEDERLAND 2 07.00 Journaal 07.06 Lingo 07.29 Ontbijt tv 08.28 Journaal 08.33 Boggle 09.00 Journaal 09.05 PP: Uitzending GroenLinks 09.08 Kook tv 09.29 Via Ria, discussie 10.19 Van gewest tot gewest, re-| gionaal magazine 10.44 De kleedkamer, portret Peter] van Lindonk 11.10 Judge Roy Bean, serie 11.35 Tussen kunst kitsch 12.32 Dat zeg ik niet 13.00 Journaal 13.07 Lopende zaken 13.32 The Wonder Years 13.57 Villa Achterwerk 16.00 (TT) Journaal 16.09 Little Women, animatieserie 16.33 De troon van koning -Kunstgebit, voor kleuters 17.00 Bay City, jeugdserie 17.27 (TT) Reizen door de vrij^ natuur, serie: Sociale dieren 17.58 (TT) 2 Vandaag, actualiteiteij met om 18.00 Journaal; 18.39 Sporj tjournaal; 18.47 Hoofdpunten uit he nieuws gevolgd door het weer 19.00 Ik weet het beter, spelletje 19.28 (TT) Onderweg naar morgen soap 19.58 Overal en nergens: Rac^j door Alaska, reportage 20.23 Clip 20.27 PP: Uitzending GPV 20.35 (TT) Studio Sport 22.01 De getuige was een vlieg documentaire over de factoren die eer rol spelen bij het oplossen van een misdaad SUSKEENWISKE: DE BE* ïïu scheurt1 Hun bellen meurt" Help'y f Hou m\ '^h\byna' HAMBONE /fr HE8£B, W/ENDEti BOES ONTDEK DE VERSCHIL rr

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 18