DESTEM iBINA Marjolein Sligte komt in het Lido eindelijk los van gebloemde schorten Jfi®Ten'ais ie daar Italiaanse tv begint nieuwe Octopus-serie The Ramblers contra bebop en rock in '56 Gm ggi I Marjolein Sligte. Het note publiek kent haar als de dikke patiënte uit Medisch Centrum West'. Vakmensen kennen haar voornamelijk als het ge- zedige Amsterdamse j,-pe. Zelf zou ze bij - voorkeur als zangeres be- kend zijn. Haar ultieme wens is dan ook op te treden met een blues band in bruine kroegen. Dat die wens zo gauw mogelijk in vervulling moet gaan, bewijst haar aangrijpende vertolking van 'Empty bed blues' in 'Madley Amsterdam'. I Heel ontspannen II0norMarioleinsligteiseenei- I gereserveerd. Frank Martin Rossini Tiende aflevering 'Na de oorlog': Hoofdrol voor Droge in speelfilm Varken gezocht ids DINSDAG 7 MAART 1995 DEEL IZo brengt modehuis CARL [GROSS schitterende linnen pak- |ken in een soepele belijning. Stelt Li vLlrt», fW I ij tv u het geheel op een eigen per soonlijke manier samen dan bent u gegarandeerd tot in de puntjes verzorgd. Het meer sportieve STATE OF ART-LABEL brengt al jarenlang een eigen stijl voor de modebewuste man die houdt van comfort en draagbaarheid. Toch zijn de materialen en het kleurge bruik van dit merk een van hun sterkste punten. Een shirt of broek van STATE OF ART verze keren jaren draagplezier en door hun onopvallende details zijn alle stukken perfect met elkaar te combineren. S.P. Succes is soms een nadeel' ©ARfllii Oft©®! Deze revue is te zien in het Lido-theater in Am sterdam met Marjolein Sligte als verrassende leading lady. Boor Tom Smeets „Het is enig om hier te staan. Ik vind het leuk in zo'n klein thea- want ik sta graag dicht bij de mensen. Ik vind het lekker om mensen aan te kunnen kijken, daar houd ik van. Zo'n groot gat, zo'n 1700 mensen die ver weg in het zwarte gat zitten... Ik vind dit lekkerder, al vinden een hele boel collega's het eng." Marjolein Sligte praat vol en- ttasiasme over haar aandeel in derevue 'Madley Amsterdam' in iet hoofdstedelijke Lido-theater. Vijf avonden per week krijgen de 'bezoekers daar eerst een diner- siow voorgeschoteld met als extra toetje de anderhalf uur durende revue met Marjolein als leading lady. Op vrijdag en za terdag wordt er om middernacht nog een tweede show gegeven, maar daar gaan geen mes en vork aan vooraf. Marjolein heeft ook een minder artistieke reden om enthousiast zijn. Ze woont vlakbij het ater en hoeft nu dus niet te reizen. In de dagen dat ze bij van Duin in de revue optrad of in de musical 'Publiek' van Seth Gaaikema, was dat totaal anders. Marjolein: „Ik heb een ontzet tende hekel aan reizen. Dat in die bus zitten, ik word daar zo verschrikkelijk moe van. Dat ge dwongen niks doen. En je moet alzo vroeg weg vanwege de files. Als je naar Breda moet, vertrek je al om drie uur 's middags. De voorstelling is zo voorbij, want dan heb je het druk. Maar daar na zit je weer in die bus. Echt dood- en doodvermoeiend." j Audities p® tijd is voorbij. Marjolein leeft nu een fulltime baan in het hdo. Producent Harry de Win ter, waarmee ze in het verleden wel vaker heeft gewerkt, kreeg opdracht een nieuwe show voor let Lido te maken. Marjolein: .De vorige show daar was geba- seerd op het Parijse gebeuren, een beetje borsten en veren. Wat tegenwoordig niet zo erg interes sant meer is, denk ik. Vijftig jaar Men was dat nog heel span- G' zHn °P een mooie zo- """"hg overal prachtig mooie :n te zien. Daar hoef je j BS®® Seld voor uit te geven. Madley Amsterdam' is dus geen 'ote borsten-show, ondanks het late uur. Terwijl Haye van der Heyden, de nteur van onder meer 'In de «aarnsche Pot' en 'Diamant', an het schrijven was, werden de I jste audities gehouden. Marjo- J!ï »Dat was om te kijken pit mensen een beetje leuk bij aar passen. Omdat je vrij in- nsief samenwerkt, moet je ook nsen hebben die qua karakter Kh"passen'Anders wordt pues'm T? !k 'Empty bed D-j n Lrfe begms at forty'. ■doen Dat altiid al dolSraag ■zuil, ,wou lk sinds 1972 al en daar heb ik dan nu de Ivan «IG gekre8en- Het leuke heel Sn U1.,ee.n revue is dat je ■op mjf Tnjheid hebt. Je kunt liaan !Gn moment een beetje a Hspeare tw 1 15 geen shake" jContfn1 18 het leuke- Het is J^'Mtspannen." PJe ierug moeten doen ten Marjolein Sligte: „Ik kan ook andere dingen en dat laat ik in deze show zien." behoeve van Carry Tefsen. Ze legt uit: „Het was in eerste in stantie de bedoeling om elke drie maanden een andere Star Ap pearance te hebben. Dat was het idee nog voordat er iets was geschreven. Zo onder het motto als de mensen zijn geweest, ko men ze na drie maanden weer. Toen de show klaar was, was het zo'n geheel en zat het zo strak in elkaar, dat iedereen zoiets had van: hoe passen we Carry daar nu in? Je kan het heel moeilijk openbreken en ineens iemand anders erin zetten. Carry zelf had er geen idee van wat ze in deze show zou moeten doen. Het idee om steeds te wisselen is dan ook van de baan, omdat de con structie van de show zich daar niet voor leent." Twee jaar Marjolein houdt tot augustus, als Carry Tefsen alsnog komt, het rijk alleen. „Dan wordt de show herschreven. Ik denk dat bepaal-, de dingen wel zullen blijven. Ik laat me verrassen." Een van de dingen die zeker blijft is Marjo lein zelf. „Ik heb voor twee jaar getekend. Ik blijf ook nog als Carry komt. We gaan samen op treden. Dat kan heel leuk wor den. Ik ken Carry vrij goed, maar ik heb nog nooit samen met haar gewerkt. Daar verheug ik me wel op." Marjolein speelt in 'Madley Am sterdam' onder meer een Weense dame, een sjieke mevrouw uit het Gooi, een lerares Neder lands, Rembrandt en een Friese plattelandsvrouw. Dat is dus in elk geval aanzienlijk meer dan ''het lekkere Amsterdamse type'. De jury die haar in 1987 de Pali Mali Export Prijs toekende er gerde zich eraan dat ze te vaak alszodanig werd getypecast. 'Ze is een pur sang theatervrouw die ook andere rollen kan spelen', constateerde de jury. Marjolein: „Tja, daar was ik het wel mee eens. Maar het is daarna nog een heleboel keren ge beurd." Ze begint smakelijk te lachen. „Zoals in tv-series met Piet Bambergen en bij André van Duin. Je zit daar aan vast. Ik kan moeilijk heel sjiek zeggen van 'dat doe ik niet meer'. De gas- en lichtrekening lopen ook door. Je hebt weinig keuze. Ik. kan in de bijstand gaan en bij de telefoon gaan zitten wachten, maar daar heb je ook niets aan. Het is in Nederland nu eenmaal zo dat je wordt getypecast. Als je eenmaal in een bepaalde rol be kendheid hebt gekregen als weet ik veel, als psychiater of zo, dan word je in andere series ook als psychiater gevraagd. Terwijl je ook hele andere dingen zou kun nen doen." Haar image is ontstaan in 'Pu bliek', de musical van Seth Gaaikema. Daarna werd het in 'Medisch Centrum West' nog eens stevig overgedaan. Is ze overigens een Amsterdams type? Marjolein, niet zonder trots: „Ik ben volbloed Amsterdamse. Maar als ik voorzichtig veron derstel dat ze dus eigenlijk nau welijks bezwaar kan aantekenen tegen haar image, zegt ze onmid dellijk: „Ik kan ook andere din gen en dat laat ik in deze show zien. De dingen die ik deed voor 'Medisch Centrum West' hadden ook niets met een Amsterdams typetje te maken." Geen mannen Marjolein Sligte was voor de TROS-serie gepland voor drie afleveringen. Niet zonder trots vertelt ze: „Het was zo'n succes dat het er elf zijn geworden. Het leuke was dat onze rollen eigen lijk waren geschreven voor twee mannen. Maar ze konden geen Midden in de Tweede Wereld oorlog schreef de Zwitserse componist Frank Martin in zijn neutrale vaderland muziek bij de lyrische novelle Die Weise von Liebe und Tod des Cornets Christoph Rilke van Rainer Maria Rilke. In een paar maan den tijds in 1942 en 1943 vol tooide Martin deze partituur, die bestaat uit 23 deeltjes. Het verhaal dat Rilke schreef is een poëtische evocatie van een waarschijnlijk middeleeuwse wereld, vol soldaten, kastelen, ver strijdgewoel, wachtvuren, trompetgeschal en intrigerende jonkvrouwen. Een sfeer die en vogue was rond 1900, toen Ril ke dit prozagedicht schreef. Waarom Frank Martin in 1942 voor deze tekst koos? Misschien omdat er in de gebeurtenissen sprake is van een 'Duitser' en een 'Fransman'? De weduwe Maria Martin ontkent dat in het boekje dat bij de cd-opna- me is verschenen. Zeker is wel dat Martin alle wisselende ge moedsstemmingen heeft kun nen gebruiken voor een heldere en doorzichtige partituur, vir- tuoos geïnstrumenteerd voor klein symfonie-orkest, met een alt in de hoofdrol. De aard van de muziek varieert tussen laat-Romantisch en ato naal. Martin is vooral een meester in sfeer-evocatie. De uitvoering is heheei Neder lands: Nieuw Sinfoniette Am sterdam o.l.v. Reinbert de Leeuw. De glansrol is wegge legd voor Jard van Nes, die met deze zeer moeilijke partij een nieuw hoogtepunt aan haar erelijst toevoegt. Subliem. (Phi lips 442 535-2) HANS ROOSEBOOM Aan het eind van zijn leven schreef Gioacchino Rossini (1792-1868) een grote mis van anderhalf uur, die hij beschei den Petite Messe Solennelle noemde. Vijfendertig jaren wa ren voorbijgegaan sinds Rossini met zijn (veertigste!) opera Wil lem Teil zijn laatste wereldhit scoorde (1829). Op het hoogte punt van zijn roem als opera componist legde hij toen op 37-jarige leeftijd de pen neer. Slechts af en toe schreef hij nog wat. In 1864 ging zijn Mis in pre mière in Parijs - de stad waar hij was gaan wonen. Oorspron kelijk geschreven voor koor, so listen, twee piano's plus har monium, maar vlak voor Rossi ni's dood omgewerkt voor sym fonieorkest plus orgel. Het is deze versie die op een nieuwe cd is verschenen, in een uitvoe ring van koor en orkest van het Teatro Comunale van Bologna onder muzikale supervisie van Riccardo Chailly. Ondanks Rossini's opera-ach tergrond is deze Mis nergens oppervlakkig of goedkoop en ook niet pompeus of effecterig (zoals het iets later geschreven Requiem van Verdi hier en daar wel is). Rossini beheerst boven dien het contrapunt vakkundig, getuige de dubbelfuga in het onderdeel 'Cum Sanctu Spiri- tu'. Rossini was geabonneerd op de sinds 1857 verschijnende Duitse Bach-Gesamtausgabe, met klinkend resultaat. Deze schijnbaar moeiteloos tot stand gekomen muziek is ge schreven door een meester die het allemaal in zijn zak had, die schreef vanuit een stand punt van waaruit hij alles kon overzien - de muziek en het leven. Je hóórt de levenswijs heid, de warmte, de humor en de ironie, zoals de Franse foto graaf Nadar die rond 1856 heeft vastgelegd in zijn be faamde portret van Rossini. (De pruik droeg de componist vol-' gens eigen zeggen 'alleen voor de kou') (Decca 444 134-2) HR Rossini, vereeuwigd in Nadar's Parijse foto-atelier (1856) Door onze correspondent Aart Heering Rome - De Octopus krijgt alweer een vervolg. Vandaag begint op Rai Uno, de Italiaanse staatszender die via de kabel ook her en der in Nederland te ontvangen is, de zevende reeks afleveringen van de succesvolle Italiaanse maffia-serie die in de vorige jaren aan 77 landen is verkocht. De onbetwiste hoofdpersoon is ditmaal een vrouw, de moedige rechter Silvia Conti (gespeeld door de Franpaise Patricia Mil- lardet) die al zes jaar meedraait in de Octopus. Haar beide mannelijke partners, de gedreven commissaris Cattani (Michele Placido) en de melan cholieke Einzelganger Davide Licata (Vittorio Mezzogiorno) hebben in de vorige series al het loodje gelegd. Hun plaats wordt nu ingenomen door de politiein- specteur Gianni Breda (Raul Bo- va). Superslechterik Tano Cariddi komt slechts in een paar scènes aan bod, omdat acteur Remo Girone zwaar ziek is geweest, maar hij wordt kundig aange vuld door Saverio Bronta (Ennio. Fantastichini), een labiele maffi oso die in Sint Petersburg een nieuw misdadig imperium heeft geschapen en nu terugkeert naar Sicilië om wat openstaande re keningen te vereffenen. Werkelijkheid Zoals alle Octopus-series is ook deze door de werkelijkheid geïn spireerd. De aanleiding wordt ditmaal geleverd door rechter Conté die verlof vraagt en krijgt om op Sicilië de moordenaars van haar minnaar Cattani op te sporen. De Octopus keert daar mee in zekere zin terug naar huis, nadat de beide vorige reek sen zich voor een groot deel hadden afgespeeld in Oost-Euro pa en Afrika, wat overigens de kijkdichtheid niet ten goede bleek te komen. De zevende Octopus houdt zich weer bezig met de bekende the ma's van de Italiaanse corruptie, de infiltratie van de maffia in de politiek en de banden tussen de politici en hun occulte finan ciers. Het gaat over pentiti (maf fiaverklikkers), afpersers, de rechters die vonnissen tegen vooraanstaande maffiosi syte- matisch nietig verklaren, en over stromen zwart geld die op de internationale kapitaalmarkten maagdelijk wit worden gewas sen. Vee! van de deelnemende figuren verwijzen naar personen die werkelijk (hebben) bestaan. Zo als het meisje uit een maffiafa milie dat rechter Conté gaat hei pen. De neef van een maffiaboss die als discjockey van een klein radiostation de onderdrukking door Cosa Nostra aan de kaak stelt (en daarvoor net als in werkelijkheid wordt vermoord). En de gevluchte corrupte politi cus die vanuit zijn ballingschap nog altijd invloed uitoefent op de Italiaanse politiek, net zoals in het echt Bettino Craxi. Minder hopeloos Toch belooft deze Octopus min der wanhopig te eindigen dan de vorige, waarin de held het stee vast af moest leggen tegen de krachten van de Boze. De regis seurs Umberto Conterello en Alessandro Sermoneta verzeke ren dat ditmaal de moordenaars van Cattani niet alleen worden gepakt, maar ook veroordeeld. Bovendien is ook het beeld van Sicilië heel wat minder hopeloos geworden en krijgt het nieuwe antimaffiose bewustzijn op het eiland ruime aandacht. Waar schijnlijk zal daarom deze reeks ditmaal minder politieke kritiek oogsten dan haar voorgangers. De enige die onlangs nog heeft gepleit voor het stopzetten van de Octopus, omdat de serie het beeld van Italië in het buiten land zou bezwadderen, was oud premier Silvio Berlusconi. Maar geheel belangeloos was diens op merking vermoedelijk niet. FOTO DIJKSTRA mannen vinden." Dankzij de serie is haar bekend heid aanzienlijk toegenomen, be aamt ze. Dat het daardoor mak kelijker was ander werk te krij gen, beaamt ze echter niet. „Nee, ik denk het niet. Ik heb het niet zo gemerkt in ieder geval. Je merkt het op straat. De mensen kennen je gewoon. Nog steeds word ik van 'Medisch Centrum West' herkend, maar qua werk krijgen... Dan ben je weer te veel opgevallen in die serie. Dan wil len ze je juist niet, omdat je te bekend bent. Succes is soms een nadeel." Later op de avond zijn alle ogen op Marjolein gericht. Met hart en ziel zingt ze 'Empty bed blues'. Zelfs de grootste leute raar onder het publiek wordt stil. Marjolein weet een volle Lido-zaal ademloos aan zich te binden. Dat zal haar straks in die bruine kroeg ook zeker luk ken. Lionel Hampton zet Nederland op zijn kop: de Amsterdamse politie haalt hem zelfs van het podium. Bill Haley's film Rock around the clock brengt opschudding teweeg: in Enschede wordt hij verboden, in Gouda kan de film door de beugel, maar zónder geluid. The Ramblers, Vara's huisorkest, viert de twintigste verjaardag in het Amsterdamse City-theater. Kort om, het is 1956. De pers heeft het over 'vreemde verschijnselen in de muziek'. De bebop van Hampton en de rock van Haley, het is wild, anders, maar vooral verontrustend. Dat beeld schetst de tiende afleve ring van Na de Oorlog van avond. Op het feestje van The Ramblers beschouwt niemand rock en be bop als concurrenten. Het huisorkest van de Vara, opge richt en geleid door Theo Uden Masman, behoort voor de oorlog tot de beste van Europa. Hage naar Masman ziet eruit als een bankdirecteur, maar is van huis uit platenverkoper en amateur- Amsterdam (anp) - Gert-Jan Droge, bekend als presenta tor van het televisieprogram ma Glamourland, is van plan een ster te worden. Dröge debuteert als filmacteur in Brylcream Boulevard. De vroegere presentator speelt een hoofdrol in de film van re gisseur Robbe de Hert, waarvoor de opnamen maandag zijn ge start. Brylcream Boulevard speelt zich in 1964 in Vlaanderen af. Dröge is De Pauw, een gladde lobbyist. Hij heeft de dramati sche dood van een scholier op zijn geweten. Vijf jaar na dato dreigen diens vrienden wraak te nemen. De andere hoofdrollen zijn voor Babette van Veen, Mi chael Pas en Frans Aendenboom. De film is een vervolg op Blue berry Hill. Afgezien van Dröge waren de andere hoofdrolspelers al in deze film te zien. Favourite Films is de producent van Bryl cream Boulevard. Dit Belgische bedrijf is onder meer producent van Daens. Shooting Star Film Company fungeert als Neder landse co-producent. muzikant. Omdat zijn orkest in de oorlog doorspeelt, krijgt Mas man met zijn Ramblers na afloop een speelverbod van een half jaar. Op 6 januari 1946 zijn ze terug in het Haarlemse Concertge bouw. Niet iedereen is het daar mee eens. De meeste fans wel. „Wat hadden we dan moeten doen? De bakker bakte door, The Ramblers speelden door. Ik heb daar geen moeite mee gehad", vertelt orkestlid Sem Nijveen. Orkestleider Masman gaat door. Dat wordt moeilijker omdat veel orkestleden hun boterham bij andere orkesten en als studio muzikant bij elkaar schnabbe len. Bijvoorbeeld voor de toen razend populaire zanger Rob de Nijs. „Op de hoes van mijn eer ste platen stond wel Rob de Nijs en The Lords, maar het waren The Ramblers. Een man als Kees Kranenburg senior drumde en dat deed hij geweldig." Langzaam maar zeker verliest Masman de greep op zijn orkest. De Vara gaat zich steeds na drukkelijker met het repertoire bemoeien en dat zint de ooit gevierde orkestleider niet. In 1964 neemt Masman afscheid. Nog geen jaar later overlijdt hij op 64-jarige leeftijd. Rob de Nijs: „Niet alleen The Ramblers misten de boot, maar ik ook. De beat nam het over en daar waren wij eigenlijk ook te netjes voor." Nederland 3, 20.30 uur Straatsburg (dpa) - Een film ploeg van het regionale Elzasser tv-station France 3 zoekt al eni ge tijd vergeefs een intelligent varken voor een rol in de serie Les Alsaciens (De Elzassers). Het varken wordt Adolf ge noemd in de film die in 1944 speelt. Zodra er een geschikt varken is gevonden, moet het leren meubels om te gooien. In de scène wordt een verboden radio-toestel ontdekt terwijl er toevallig een SS'er aanwezig is. „Ik erger me aan uitdrukkingen als je "bloot geven, je prijs geven. Dat zijn oorlogstermen" Connie Palmen, schrijfster I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 17