Zaamslag bewijst het! Ondernemers vieren twintigjarige samenwerking van fraeijenhove jMsmR-ts sten SABINA 'Su< Marjolein I zellige Amsterdamse type. Zelf zou ze bij voorkeur als zangeres 1 kend zijn. Haar ultiem wens is dan ook op te treden met een blues band in bruine kroeger Dat die wens zo gauw mogelijk in vervulling moet gaan, bewijst haa aangrijpende vertolkin van 'Empty bed blues' 'Madley Amsterdam' Deze revue is te zien het Lido-theater in A__ sterdam met Marjolein Sligte als verrassende leading lady. In 20 JAAR bruisende samenwerking is ZAAMSLAG uitgegroeid tot een belangrijke ontmoetingsplaats voor^ MODE! En dat willen wij U graag laten zien tijdens onze OPEN HUIS DAGEN MET EXTRA LANGE KOOPAVONDEN Dinsdag 14 maart 9.00 - 23.00 uur 's avonds modeflitsen Sabina Woensdag 15 maart 9.00 - 23.00 uur Donderdag 16 maart 9.00 - 23.00 uur Vrijdag 17 maart 9.00 - 21.00 uur schoenen lederwaren mannenmode DE STEM DINSDAG 7 MAART 1995 H Zonder verstrengeling van belangen zijn de bedrijven Dees Textiel en Interieur, Van Fraeijenhove schoenen en lederwaren, Magdalena, damesmode Sabina en Van Westen mannenmode erin geslaagd een langdurig samenwerkingsverband tot stand te brengen. Toch bleef de eigen identiteit van elk bedrijf zijn primaire functie behouden. Zowel persoonlijk als zakelijk ontstond er tussen de verschillende zaken een historische band die geresulteerd heeft in het gezamenlijk maken van plannen om Zaamslag - HUN ZAAMSLAG - een nog meer modisch karakter en plaats te geven in Zeeuwsch-Vlaanderen. Jaren terug opende de eerste zaak rond het plein in Zaamslag haar deuren. Dees Textiel en Inte rieur bestaat sedert 1939. In eer ste instantie werden er meubelen verkocht. Pas later werd er over geschakeld naar andere bedrijvig heden zoals kinderkleding, onder- kleding, foundations, breiwol en nog veel meer. Dees Interieur en Zonwering is het andere gezicht van het bedrijf. Zij hebben naam gemaakt met hun service, maar ook de opvallende veranderingen in de voorbije jaren getuigen van een zaak met toekomstvisie die vertrouwen uitstraalt. Schoenzaak Van Fraeijenhove zag het levenslicht in 1880 en werd opgericht door de grootvader van de huidige J. van Fraeijenhove se nior: P.H. Lensen. De va der van Fraeijenhove se nior rolde al op twaalfja rige leeftijd het vak in en hield zich toentertijd vooral bezig met het op tuigen van paarden. Zijn vrouw, mevrouw Van Fraeijenhove-Michielsen verkocht schoenen en on derhield de winkel. Op 23-jarige leeftijd, wordt senior zelf, na het behalen van het vakdi ploma schoenwinkelier, medefirmant. In 1968 is J.P. van Fraeijenhove 65 jaar en geeft de zaak in handen van de huidige Van Fraeijenhove. De toe komst ziet de familie Van Fraeijenhove rooskleurig tege moet. Zij staan garant voor kwali- teitsprodukten en een goede servi ce. In 1987 werd de zaak omge zet in een firma met name Van Fraeijenhove's schoenen lederwaren. Het avontuur van Magdalena begint op 6 maart 1974 in een pandje aan de Rozemarijnstraat, eigenhandig omgetoverd tot een gezellig winkeltje. Ideeën groeiden en met veel reclame (vliegtuigre clame, modeshows en krantrecla me), trokken zij dames naar de zaak en boekten met de grote ver scheidenheid aan merken, succes. Nog datzelfde jaar werd geïnves teerd in een pand op het plein. Een grote stap, maar energie ge noeg. Er wordt weieens gezegd dat alle goede dingen uit drie din gen bestaan, vandaar dat, even eens op 6 maart 1976, een nieuwe uitbreiding van Magdalena zich voltrok. De totale verkoopop pervlakte bedroeg zo n 200 m2. inmiddels was een goede samen werking op promotiegebied tus sen de verschillende bedrijven on derling, ontstaan. De modezaken in Zaamslag kregen naam. Ook ver daarbuiten wisten steeds meer mensen het verkoophart van Zaamslag te vinden. Alle collega's gingen letterlijk en figuurlijk met hun aanbod de toer op. Mode shows in Zaamslag, Vogelwaarde, Kloosterzande, Clinge, St. Jan steen, Hulst, Hoek, Axel en Ter- neuzen trokken bomvolle zalen. Het modebulletin, het gezamenlijk benaderen van klanten en het ge zamenlijk ontwikkelen van ideeën waren debet aan hun succes als ondernemer. De collecties van Magdalena na men steeds grotere vormen aan. Zij oriënteerden zich op de Euro pese modebeurzen en haalden zo hun exclusiviteit binnen. In sep tember 1979 be droeg de verkoopop pervlakte van Magda lena 320 m2. Vanaf die tijd ver anderde het mode beeld heel sterk, dus ook het aanbod dat modischer en jonger werd. Van Wes ten Man nenmode groeide uit tot 1 grote modezaak nadat de twee naast elkaar liggende pan den tot een geheel werden omge bouwd. De zaak bestaat al 23 jaar en werd een begrip in Zeeuwsch- Vlaanderen. De uitbreiding en modernisering van mannenmode Van Westen is een bewuste keuze geweest. De tijd dat je everi om een kostuum ging is voorbij. De winkel van de toekomst biedt naast kleding ook een stuk gezel ligheid en entertainment. Op je gemak naar de perfect gepresen teerde kleding kijken, een kopje koffie drinken en eventueel kijken naar een videofilm van een mode show vallen nu onder de noemer Fun-shopping. Piet, Johan en Peter van Westen creëerden een mannenmodezaak waar het pret tig en aangenaam winkelen is. Niet verwonderlijk dus, dat de mo dieuze man feilloos de weg naar Van Westen mode in Zaamslag weet te vinden. De jong ste parel aan de mode- kroon van Zaamslag is Sabina dames mode. Dit jaar be staat Sa bina dames mode 6 jaar. In het begin bracht Sa bina over wegend jonge mode aan betaalbare prijzen. Dat laatste heeft Sa bina in ere gehouden maar de koers van het aanbod is enigszins gewijzigd. Na de grondige verbou wing van zo'n jaar geleden werd de verkoopoppervlakte verruimd en kreeg het gezicht van de win kel een totaal andere uitstraling. Haar collecties worden het best omschreven als vrouwelijk, klas siek en sportief met de nadruk op het laatste. Met inzet en de no dige feeling draagt damesmode Sabina eveneens bij tot de exclu sieve uitstraling die Zaamslag zich door de jaren heen eigen maakte. Aan de toekomst van de onderne mers in Zaamslag wordt nog steeds gewerkt. Er werd altijd sa mengewerkt om als geheel, als eenheid naar buiten te treden. Dat had tot gevolg dat de trek naar Zaamslag als modehart heel groot werd. Hoe meer modewinkels, hoe aantrekkelijker voor de con sument. Met z'n allen wordt dus gesleuteld om de aantrekkelijkheid voor nieuwe ondernemers, maar ook voor het winkelend publiek optimaal te houden. Het spreek woord zegt niet voor niks „Samen zijn we sterk". Mode op hoog niveau Zaamslag heeft het gepres teerd om alle grote merken bin nen te halen. Zo is MARCCAIN een topper van de eerste rang. Simpele belijningen, mooie stof fen en trendsetter op het gebied van nieuwe technische ontwikke lingen. Deze zomer brengen zij pastelmode in eenvoudige combi naties. Eigentijdse mode brengt ook het New-Yorkse label KA THLEEN MADDEN. De vrijheid om te kiezen wat je als vrouw draagt. Dit zijn geen kleren die ge woon mooi zijn, maar de perfecte garderobe voor drukbezette vrou wen die graag zelf uitmaken wat ze willen zijn. Een sterke collectie met een bovenal pittige uitstra ling. De vrouwelijke mode van LAUREL spreekt meer dan tot de verbeelding. Tailleurs met een perfecte afwerking, opvallende details samengebracht in een zwart-wit thema. De zwarte bla zers zijn met witte letters gebor duurd en lijken zo net kunstwerk jes. De JOOPl-jeans garanderen een optimaal draagcomfort en zijn daarbij van een uitstekende kwali teit. Deze jeans zijn verkrijgbaar in verschillende lengten en worden zowel door vrouwen als mannen gedragen. Het Italiaanse Stizzoli is een merk waar je van moet houden. De belijningen zijn eerder klassiek, maar als je de kleding goed bekijkt kom je tot de ontdekking dat ach ter het koele uiterlijk een explosie aan vrouwe lijkheid schuil gaat. Geen merk voor ie dereen. Vrou wen die echter houden van stille chic, doorweven met klasse en modische ac centen voelen zich op hun best in deze combinaties. De meer sportievere vrouw moet beslist eens gaan kijken naar de mode van FASHIONAT- O'S en MORE MORE. Zij brengen onge compliceerde, uiterst draag bare mode om een zomer '-A». JMHNM lang in te genieten. Het aanbod varieert van schortjurkjes in liefe lijke ruitjesopdrukken tot voile rokken en blouses, van onschuldig tot meer geraffineerd. Niet voor niets brengt FASHIONATO'S zijn kleding in de brochure onder de slogan: „The beauty of being yourself" De heren worden dit nieuwe sei zoen uitvoerig in de bloemetjes gezet. Meer dan ooit werden de collecties gebaseerd op de voor keuren van de moderne man. Ook neemt de voorkeur voor au thentieke en neutrale kleuren toe. Zo brengt modehuis CARL GROSS schitterende linnen pak ken in een soepele belijning. Stelt Ifet'y f i <- 'V t i,' u het geheel op een eigen per soonlijke manier samen dan bent u gegarandeerd tot in de puntjes verzorgd. Het meer sportieve STATE OF ART-LABEL brengt al jarenlang een eigen stijl voor de modebewuste man die houdt van comfort en draagbaarheid. Toch zijn de materialen en het kleurge bruik van dit merk een van hun sterkste punten. Een shirt of broek van STATE OF ART verze keren jaren draagplezier en door hun onopvallende details zijn alle stukken perfect met elkaar te j combineren. S.P. I AT IMftfliiS Rfl©ËXi Het t haa nte u i Wes t ha; in, Air garjolein Sligte. grote publiek kent als de dikke patiënte u ■Medisch Centrum Vakmensen kennen voornamelijk als het ge Door Tom Smeets „Het is enig om hier te staan vind het leuk in zo'n klein tl ter, want ik sta graag dicht de mensen. Ik vind het lekker mensen aan te kunnen kif daar houd ik van. Zo'n groot zo'n 1700 mensen die ver we het zwarte gat zitten... Ik dit lekkerder, al vinden een h boel collega's het eng." Marjolein Sligte praat vol thousiasme over haar aandef de revue 'Madley Amsterdan het hoofdstedelijke Lido-the; Vijf avonden per week krijge: 'bezoekers daar eerst een di: show voorgeschoteld met extra toetje de anderhalf durende revue met Marjoleir leading lady. Op vrijdag en terdag wordt er om middem; nog een tweede show gege' maar daar gaan geen mes vork aan vooraf. Marjolein heeft ook een mir artistieke reden om enthous te zijn. Ze woont vlakbij theater en hoeft nu dus nie reizen. In de dagen dat ze André van Duin in de optrad of in de musical 'Publ van Seth Gaaikema, was totaal anders. Marjolein: „Ik heb een ont tende hekel aan reizen. Da die bus zitten, ik word daa: verschrikkelijk moe van. Dat dwongen niks doen. En je r al zo vroeg weg vanwege de f Als je naar Breda moet, ver je al om drie uur 's middags voorstelling is zo voorbij, v dan heb je het druk. Maar de na zit je weer in die bus. dood- en doodvermoeiend." Audities pie tijd is voorbij. Marjc heeft nu een fulltime baan Lido. Producent Harry de ter, waarmee ze in het verb wel vaker heeft gewerkt, I opdracht een nieuwe show het Lido te maken. Marjo „De vorige show daar was g seerd op het Parijse gebet een beetje borsten en veren, tegenwoordig niet zo erg intt sant meer is, denk ik. Vijftig geleden was dat nog heel s] nend. Nu zijn op een mooie roerdag overal prachtig borsten te zien. Daar L leengeld voor uit te geven. Madley Amsterdam' is dus Mote borsten-show, ondank, late uur. Terwijl Haye van der Heyde: auteur van onder meer 'Ir Vlaamsche Pot' en 'Diam aan het schrijven was, werde erste audities gehouden, 1wr' win, "Dat was om te oit mfinsen een beetje ««aar passen. Omdat je r «nsief samenwerkt, moet hii n^?n bebben die qua kara hetnfe" PaSSen' Anders w m hoe 'Ir Ma ki leii vri je kara i Sligte ik begins Heel ontspannen y°or Marjolein S Een solo-blokje «paarin zing blues' en 'Life Vat wou ik a] ?.°en- Dat wou *lngen en daar ans voor gek: yan spelen fn een hael veel d °P gegeven -- 8f®n improvises zm m hebt. Het heel re'tDat is b Vokr n jannen, v°lgens de - "en had Marj aPle terug is eer gereservr 'Empty 'ns at f< al dolg sinds 19' ik dan i ,en. Het revue is d - hebt. Je moment een b en, als je -- is geen Sh het leuke. H sde oorspronkelijker a Marjolein inmiddel, inmiddel? moeten doen

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 16