DE STEM 'Voor dit vak moet je een beetje masochist zijn' Edwin de Vries 'even onder de mensen' Persmuseum exposeert reclame-uitingen van schrijvende media nederland 1 nederland 2 suske en wiske: d Mary-Lou van Steenis haat de hokjesgeest van televisieland RTL4 brengt Nederlandse versie van 'Me and My Girl' hambone PESTEM J^ïTNOS-TeksUv qc| 30 (TT) Post uit Marokko. (tot 09.50) ,0.00 Huisje Boompje Beestje jojo' Reports in English, proc -A (TT) Sterrenkunde. Afl. 11 u'.20 Tekst tv 1626 Nieuws voor doven slechthorenden ,633 Via Ria, discussie ,7 29 Extra Large. Kinderen met (on)bekende volwassenen ,7 58 Boggle, spelletje ,829 Roseanne, comedy ,857 Dinges,spelletje ,9 28 Schoolstrijd, kwis voor s<j 2000 (TT)Journaal 20 24 (TT) Weeroveracht 20.30 (TT) Opsporing verzocht 2,27 Hier en Nu 22 03 (TT) Coverstory, drama-: 2259 Dokument: De rozeij portret illegale Indiase rozenn^ Nederland 23.43 Oorlogsweekjournaal, nieuwsfeiten uit de laatste oorld ken 23.59 Miniatuur 00.06 Journaal 07.00 Journaal 07.05 Lingo 07.29 Ontbijt tv 08.28 Journaal 08.33 Studio RKK 09.00 Journaal 09.05 PP: Uitzending RPF 39.08 Kook tv 39.29 Schoolstrijd ,0.01 Film 8. Video 10.31 Boggle 11.02 Karei, talkshow 11.42 (TT) De stoel 12.19 (TT) Postcodejackpot 13.00 Journaal 13.07 (TT) Studio Sport 14.29 (TT) Studio Sport met en Italiaanse voetbalcompetitie 15.21 André Rieu en het Strauss Orkest. Afl. 1 16.00 (TT) Journaal 16.07 Uw hond gehoorzaan lessen, cursus (slot) 16.22 Ric the Raven, tekenfilr: 16.27 Growing Up Wild, nati serie 16.59 Wonderland, kindermal 17.58 (TT) 2 Vandaag, actual! 18.55 Radar, consumentenmaf 19.30 (TT) Onderweg naar t soap 20.01 Derrick, politieserie 21.05 Triviant, spelletje 21.54 Bureau Bijlmer, reporl rie (slot) 22.45 (TT) The Making Frank, reportage 23.04 Het elfde uur, talkshovJ „Ik denk dat sommige mensen misleid worden door mijn imago van dronken imbeciel." Shane MacGowan, zanger Gids MAANDAG 6 MAART 1995 Haar carrière begon stormach tig. Ze was amper van de Maas trichtse toneelschool, of Mary- Lou van Steenis kreeg een hoofdrol in de televisieserie Spijkerhoek, 52 afleveringen lang. Zonder te weten hoe je voor een camera acteert, stortte ze zichzelf in het diepe. Toen kwam Vrienden voor het Leven. Een comedy nota bene. Daar had ze helemaal geen kaas van gegeten. Vond zichzelf abso luut ongeschikt. „Ik kon niet eens schaterlachen." Maar het succes was enorm. Het publiek sloot het samenwonende stel 'Ellen' en 'Eddy' in de ar men. Vrienden voor het Leven stond bijna 60 maal in de top tien van best bekeken program ma's. „Het geheim van een co medy is dat je absoluut niet grappig moet willen zijn. Dat voordeel heb ik," verklaart ze achteraf. „Als ik Spijkerhoek terugzie, valt me op dat ik meestal veel te 'groot' speelde. Jammer dat nie mand daar destijds de rem op heeft gezet. Van de andere kant denk ik: zo was ik ook. Ik gooide mij er volledig intuïtief in." Je hebt lef. Mary-Lou van Steenis valt even stil. „Lef, ja. Plus een stukje jeugdige onbezonnenheid. Ik denk dat het ook een soort te genreactie was, omdat je niet mag dichtslaan voor de camera. Het is gewoon drie, twee, één, boem... en de camera draait. Je kunt niet te lang over een scène nadenken. Je hebt geen tijd voor excuses zoals op de toneelschool: sorry, ik heb me niet goed voor bereid, mag het ook morgen?" Onzeker? „Verschrikkelijk. Héél erg onze ker. Uit een soort tegenreactie hol je de andere richting op." Acteren als aanvulling op je ei gen karakter, of zoiets?. Volstrekt make-uploos zit Mary-Lou van Stee nis (31) achter haar kop thee in het Oostvoorne- se strandhotel dat zij voor het interview heeft uitgekozen. Van ophef houdt ze duide lijk niet. 'Patty' uit Spijkerhoek alias 'El len' van Vrienden voor het Leven speelt tegen woordig een bescheiden rol in de politieserie Bureau Kruislaan. Een gesprek over de nood zaak van acteren, de hokjesgeest van televi sieland en de boosheid in haarzelf. „Ik word nog steeds te gauw boos." Door Anja van den Akker „Ja, dat denk ik wel. Op een gegeven moment is het bijna overleven." Karin Bloemen zei ooit dat acte ren een soort therapie voor haar is geweest, om de onzekerheden uit haar jeugd te overwinnen. Zo ver wil Mary-Lou van Steenis niet gaan. Wat ze wel weet, is dat ze als kind totaal geen to neelambities had. Integendeel. „Nooit! Nee, helemaal niet! Kijk, dit is weer zo'n vraag die je niet kunt beantwoorden zonder heel privé te worden. Vroeger zei ik altijd: ik weet niet waarom ik ben gaan acteren. Via het zingen vermoed ik. Dat klopt voor een deel. Nu zeg ik: achteraf is het een hele logische weg geweest, juist omdat ik zo ongelooflijk introvert was. Er zat een heel woest klein meisje in mij. Ik had „Als ik Spijkerhoek terugzie, valt me op dat ik meestal veel te 'groot' speelde.foto anp altijd veel last van driftaanval len bijvoorbeeld. Als je continu implodeert, dan explodeer je een keer. Dat is heel tekenend voor mij. Ik herinner me dat ik als kleuter altijd boos alleen voor aan liep, óf helemaal achteraan. Ik was in mijn hoofd geloof ik vaak vreselijk tegendraads en nukkig. Kom je op de toneel school, moet je ineens alles openbreken. Voor mij achteraf gezien een noodzaak om met m'n eigen emoties te leren omgaan. Maar dat besef je pas later." Zanglessen Op haar tiende, toen haar ouders gingen scheiden, sloot ze zich af. Ze las veel en wierp zich op muziek maken. Nam zanglessen, wat haar later in Spijkerhoek nog een hit zou opleveren. „Ik heb overwogen om conserva torium te gaan doen. Zoals ik zoveel heb overwogen." Ze lacht. „Maar ik vond mijn stem niet goed genoeg. Dan kun je de nummers die je graag wilt zin gen niet doen. Je haalt die tonen niet. Verschrikkelijk frustrerend is dat. Bovendien voelde ik er niet zoveel voor om heel streng te moeten gaan leven. Niet roken of drinken enzo. Daar is mijn stem niet sterk genoeg voor. Het fijne van acteren is dat er altijd rollen zullen blijven om te spe len." Ambities? „Ik ben lang niet meer zo ambi tieus als tien jaar geleden. Nu heb ik een kind, ik ben ge trouwd. Als je ouder wordt, ga je ook de waarde van andere din gen beseffen. Ik begin het leven steeds leuker te vinden." De politieserie Bureau Kruislaan is een nieuwe episode in haar carrière. Ze accepteerde de rol, omdat ze daardoor voor het eerst op film kon werken en de perso nage Anna Geerigs, de pientere inspectrice, totaal afwijkt van eerder tv-werk. „Je wilt als ac teur altijd grenzen opzoeken. Dat is een van mijn drijfveren." Ze frommelt met een elastiekje in haar haren en creëert al pra tend een rommelig knotje. „Je moet een beetje masochist zijn, wil je in dit vak belanden. In de televisie- en theaterwereld is het moeilijk een beetje over eind te blijven, je eigenwaarde te houden. Iedereen in je omgeving ziet je op televisie en kent je dus. Heeft een mening over je. Heeft verwachtingen van je." Bescheiden Geerigs, in de tv-serie nét van de politie-academie, is een zeer be scheiden rol. Bijna een figuran tenrol, zeker in de eerste afleve ringen. Ze vindt het niet erg. „Voor mij speelde ook dat ik net was bevallen. Mijn dochtertje is nu een jaar. Ik wilde niet te veel van huis zijn." Mary-Lou van Steenis: „Ik heb geen zin om me te moeten bewijzen, omdat ik hiervoor 'maar' comedy heb gedaan.foto rtl 4 Nu de opnames achter de rug zijn, helpt Van Steenis haar man in zijn lunchroom. Want tv-rol- len komen niet vanzelf aanwaai en en Mary-Lou is geen type dat de hele dag bij iedereen aan de telefoon hangt of ze alsjeblieft een rolletje krijgt. Toch kan ze niet zonder acteren. „Ik heb sinds de opnames voor Bureau Kruislaan, drie maanden gele den, niet meer gespeeld. Het wordt echt weer tijd. Dat voel ik." Af en toe wordt ze gevraagd voor commercials. Zelden zegt ze ja. „Vroeger, toen ik net van de toneelschool af was, dacht ik altijd: commercials doe ik niet. Geen denken aan. In het buiten land snappen ze dat soort princi pes niet. Ik werd gevraagd om auditie te doen voor een recla mespot en weigerde. De Britse regisseur van Vrienden voor het Leven zei: 'Je bent niet goed bij je hoofd. Een dagje werken en money op de bank!' Het buitenland? „Ach, ik heb een buitenlandse agent. Maar daar doe ik dus niks mee. Als je buiten Nederland wilt werken, moet je je spullen oppakken en tijdelijk vertrekken. Dat wil ik niet. Is dat zo gek?" Hokjesgeest Er is nog iets. De hokjesgeest van televisieland. Wie eenmaal aan de stal van Joop van den Ende heeft geroken, kan een zware rol in series als Pleidooi of Bij Nader Inzien wel vergeten. Tenminste daar heeft het veel van weg. „Schat, je begrijpt toch wel dat ik je nou niet meer kan casten voor een film", beet een agente Van Steenis ooit toe. „Dat is nog steeds zo. Ik vind dat heel erg. De omroepen denken al net zo. Werd ik laatst gevraagd voor een spelletje, zei iemand ineens: 'O nee, Mary-Lou is van RTL'. Ik bén helemaal niet van RTL! Ik ben free-lance actrice." Wat is dat, een soapvirus, een comedyvirus? „Alles. Dat heb je allemaal aan je broek hangen," klinkt het wat bitter. „Aan de ene kant vind ik dat niet erg. Ik heb altijd prettig gewerkt en ben blij dat ik ver schillende dingen heb kunnen doen. Van de andere kant. Neem een serie als Pleidooi. Die is heilig verklaard. En als iets hei lig is verklaard, wil ik er abso luut niet meer in", steekt het nukkige boze meisje in haar de kop weer op. „Maar ik vind het een hele mooie serie. Daar wil ik niet lullig over doen." Soms waait de wind onverwacht uit een andere hoek, heeft ze geleerd. „Ineens 'mag' Willeke Alberti weer, of Anthonie Ka merling of het Songfestival. Ischa Meijer bij Van den Ende mocht ook. Omdat het Ischa was." Hotelgasten beginnen onze kant op te kijken. Mary-Lou van Steenis is in haar enthousiasme steeds harder gaan praten. Ze schiet erom in de lach. Duikt weg achter de menukaart. „Misschien is het heel menselijk om zo in hokjes te denken. Maar bij mij wekt het een soort anti reactie op. Zo van: Pleidooi, doe ik dus lekker niet. Bij Nader Inzien? Nee. Ik vind het niet mooi, het is te heilig. Snap je? Ik wil heus graag met iemand als Frans Weisz werken, maar ik wil me niet extra hoeven te bewijzen omdat ik hiervoor 'maar' come dy heb gedaan. Als er zo over mij wordt gedacht, hoeft het voor mij niet meer." Je wordt niet door iedereen se rieus genomen. „Dat is zo, ja." Wat zijn je sterke kanten? „Mijn impulsiviteit en emotiona-. liteit. Denk ik. Het kleine boze meisje zit er nog steeds in", geeft ze toe. „Alleen kan ik er nu beter mee omgaan. Hoewel, niet altijd. Ik word nog steeds te gauw boos." Door Maarten van de Rakt Edwin de Vries, bekend ge worden als Karei uit In de Vlaamsche Pot en tegenwoor dig actief als schrijver van scripts, kan het acteren niet laten. Vanaf vanavond duikt hij op in de nieuwe RTL4-eo- medy M'n Dochter Ik. „Even onder de mensen komen,"' noemt hij dat. „Want schrijven speelt zich heel erg in een fanta siewereld af. Je leeft op een eilandje." „Na de Vlaamsche Pot heb ik me bewust twee jaar gedeisd gehou den. Het imago van de Vlaam sche Pot blijft toch aan je kle ven. Het is een goede leerschool geweest voor het schrijven. Je ziet hoe een comedy in elkaar steekt. Nu was de tijd rijp met iets anders te komen," verklaart Edwin de Vries. „Ik heb me op het schrijven toegelegd. Pril Geluk, dat Vero nica uitzendt, is er een voorbeeld van. Momenteel ben ik bezig met een filmscript voor Rob Houwer naar een boek van Maarten 't Hart, Het woeden der gehele wereld. Een spannend boek, dat zich afspeelt in Maassluis, een aparte sfeer. Het is een geboren filmscript." Tuttig Edwin de Vries bewerkte samen met Coot van Doesburgh de En gelse serie Me and My Girl tot het Nederlandse M'n Dochter Ik. Het idee komt uit de koker van Joop van den Ende. „Hij kwam ermee bij mij. Ik zag en kele afleveringen en vond de serie ontzettend leuk. Omdat voor het eerst humor en senti ment zijn vermengd. Naast de lach-of-ik-schiet-scènes is het soms ook even menens tussen vader Simon en dochter Chris- tien", legt de schrijver uit, die zelf de vaderrol vertolkt. Om de weduwnaar Simon en zijn tienerdochter Christien draait de reeks. Na de dood van zijn vrouw neemt Simon de opvoe ding van dochterlief in zijn een tje voor zijn rekening. Hij ver dient de kost met een eigen re clamebureau. Zijn schoonmoe der Nel (Kitty Jansen) is de grootste aandeelhouder. Op het bureau werken Dirk (Maarten Wansink) en de secretaresse Lisa (Daniëlla Mercelina). RTL4 start met dertien afleve ringen. „De oorspronkelijke scripts zijn op, maar we kunnen op eigen benen verder. Christien groeit mee in de serie, de proble men ook. Het is ook leuk om die serieus aan te pakken. Kids ko men vaak tuttig over in series, maar zijn al snel heel volwas sen." Poppen „De oorspronkelijke Engelse reeks dateert uit het seizoen 1984-1985. Het verschil tussen de meisjes van toen en nu is verwonderlijk. Christien speelt in het eerste jaar met poppen. Dat is anno 1995 ondenkbaar, zelfs ridicuul," schetst Edwin de Vries het contrast. „In de relatie vader-dochter heb ik behoorlijk ingegrepen. Sommige plots wa ren gewoon te kinderachtig. Gaatjes in de oren bijvoorbeeld. Dat is echt ouderwets. Toen dacht ik: Wat zou ik als vader zelf erg vinden? Zo kwam ik op een tatoeage." „Eigenlijk is het een vrije opvoe der, die vader," verheldert Edwin de Vries zijn rol. „Tien jaar lang zorgt hij alleen voor zijn dochter. Ziet haar opgroeien van meisje tot vrouw. Vader is een behoorlijk verantwoordelijk man, een flierefluiter met erg veel vriendinnen, die af en toe een weekendje wegblijft. Zijn schoonmoeder wil hem aan de vrouw hebben." „Christien is de baas in huis. Een beetje moeder des huizes. Voelt zich heel verantwoordelijk. De karakters botsen behoorlijk. Ze lijkt heel erg op haar moeder, is behoorlijk eigenwijs. Er is wel eens wrevel maar dat lost zich altijd op." Natuurtalent Edwin de Vries is content over de bezetting. „Het is belangrijk Edwin de Vries: „Ik heb gemerkt dat ik een conservatievere vader ben dan ik dacht.foto fotopersburo dijkstra en prettig om omringd te zijn door mensen die hun vak goed verstaan, zoals Kitty Jansen en Maarten Wansink. Ik ben een bewonderaar van Kitty. Voor die rol wilde ik een kei hebben. Ik ben haar gaan overhalen. Mar leen komt uit honderd screente sts. Ze viel me op omdat ze door' acteerde in het stille spel en knap mee improviseerde. Het is absoluut een natuurtalent. Heeft geen enkele gêne." „De kijkers moeten het gevoel hebben dat vader en dochter echt zijn. Daarom zijn we veel aan elkaar gaan zitten. Dat pikte Marleen goed op. Ze is ook een beetje mijn dochter geworden. En ik heb gemerkt dat ik een conservatievere vader ben dan ik dacht. Ik ben nou al bang voor het moment dat Sammie (zijn zoontje van anderhalf) straks een brommer wil," klinkt het bezorgd. (RTL4, 20.30 uur) Amsterdam (anp) - Karin Bloemen probeerde enige jam de lezers telefonisch te verleiden een abonnement nemen op de Krant op Zondag. De vorige eeuw bode dagbladen nieuwe abonnees een ongevallenverzekerir; aan. Het Persmseum heeft deze maand een tentoonstel over ruim een eeuw reclame van Nederlandse kranten tijdschriften. De ongevraagde telefoontjes van de actrice zijn de krant, die slechts een kort bestaan kende, niet in dank afgeno men. In de negentiende eeuw konden veel mensen zich de luxe van een levensverzeke ring niet veroorloven. De kranten probeerden elkaar destijds af te troeven door in advertenties naast de polis voorwaarden de bedragen te noemen die reeds waren uitge keerd. Om de geloofwaardigheid te vergroten, vermeldden zij daarbij vaak de namen en toe dracht van het ongeluk. De lezer werd de gruwelijkste de tails niet onthouden. Later gooiden de kranten het over een andere boeg. De Telegraaf zou later in het kader van de abonneewerving komen met sigarenkistjes, de Panorama met bierflesjes. Droom Nieuws in de aanbieding - abonneewerving sinds 1870, heet de expositie. Niet meer dan twee keer per jaar laat het museum van zich horen. „Een permanente tentoonstelling is voorlopig een droom," zegt conservator Mariëtte Wolf, die met Stef Severt en Arjan van Westen de expositie samen stelde. Die droom moet wor den verwezenlijkt op de Nieu- wezijds Voorburgwal, ooit de krantenboulevard van Am sterdam met een landelijke uitstraling. Nu heeft het museum onder dak bij het Interationaal Insti tuut voor Sociale Geschiede nis, waar de mogelijkheden tot exposeren beperkt zijn. Goed vindbaar is het voormalige ca- caopakhuis aan de Cruquius- weg trouwens wel. Een groep Italiaanse toeristen moest er, gelokt door een wervende WV-folder, teleurgesteld worden weggestuurd. Er draait geen pers in het per smuseum. Wolf: „Onze collectie is voor 95 procent van papier. Priori teit nummer een is het behoud daarvan. We zitten met een papieren geheugen dat onder je handen afbladdert." Van de ruim 17.000 dossiers van kranten en tijdschriften zijn er door de medewerkers 5000 stuk voor stuk verpakt in zuurvrij papier. Het project voor het behoud van de collec tie zal nog jaren vergen. Dwarsdoorsnede Het museum verzamelt niet alle jaargangen van alle kran ten. „Wij proberen een dwars doorsnede te maken van de Nederlandse pers," zegt Wolf. Het begint bij het begin, in 1610, en het loopt door tot vandaag. De interesse van het museum geldt bijzondere nummers: het eerste nummer, een nummer dat in beslag wordt genomen, een jubileum nummer. „Daarom moet je uitkijken dat je niet een soort rariteitenkabinet wordt, sen die inhoudelijk onderzoïj willen verrichten naar de om wikkeling van een krant, zij meestal elders beter af."ft clamedrukwerk, waarin krant zich presenteert, is i-j gens Wolf elders nooit waard. Wolf constateert de laat® tien jaar een stijgende belang stelling voor persgeschiedenis Boeken over (verdwena kranten getuigen daarvan: langs over De Maasbode, bin nenkort over De Tijd en Nieuws van de Dag. „Als hg om jubileum ging, was ma altijd al schrijf lustig, ft waarde van de krant als histo rische bron wordt tegenwoor- dig erkend. Misschien heel het te maken met het nive» van de journalistiek. Het heel zeker te maken met de schiedschrijving in Nederlaii die ruimer van geest is gei den. Het museum moet vaak hebben van de docum# talisten. Die hebben gaans meer hart voor de schiedenis van hun krant i journalisten." Vorig jaar is het museum!®: uitgebreid met een zeldzan verzameling couranten t pamfletten uit de zeventiend eeuw. Daarvoor moest 27,KI gulden worden neergelegé Dat ging het acquisitiebudfS ruim te boven. Bevriend stichtingen sprongen het mj seum bij. Het museum, opgi richt in 1902, krijgt pas sint 1988 jaarlijkse subsidie van overheid. Tekeningen Het waardevolste deel van collectie zijn de zeventiend en achttiende eeuwse perio dieken. Ook maakt het mii seum furore met politieke to keningen. Een grote van het werk van Albert Hahi sr., dat vrijwel geheel bezit is, geldt als het succes van het museum. Au het einde van dit jaar zal hel werk van Eppo Doeve wordt! getoond. Langzaam, Wolf, krijgt het museum r naam als bewaarinstituut. Kranten maken steeds r reclame. Een krant momenteel 6,5 procent van uitgaven aan abonneewerninf STER-spots en billboards of de stadsbus hebben de functie van affiches en fol ders overgenomen. De van de toekomst zal waar schijnlijk niet van papier zijn- Voor het persmuseum het niet uit. Het wil zeker fel papieren geheugen blijven do cumenteren. Het museum is op het digi tijdperk voorbereid, man Wolf is er niet geheel op. „Ik weet niet hoe grootte verzet zal zijn, hoe groot liefde voor het papier is. veronderstel dat we alles uit eindelijk via beeldscherm» tot ons zullen nemen. Al hoof ik dat de krant blijft knispe Medewerkers van het Persmuseum bezig met de v— dingen van de expositie. F0

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 10