Britten b< okke Zwitser te verli GB ha< Minister Wijers, een sprinter op Economische Zaken DE STEM BINNENLAND [Swissair dankt ïieuwe moeder ZATERDAG 4 MAART 1995 |Van onze redactie economie I, onden/Frankfurt - De Britse aul iteiten zijn een onderzoek n# ■fraude bij de bank Barings begJ Inen naar aanleiding van de fraud ■leuze praktijken waarvan Singaf |re de handelaar Nick Leeson Ischuldigt. Ine Duitse justitie heeft Leeson, wl ifinaneiëZe transacties Barings fal zijn geworden, gisteren intussen I „eel onder arrest gesteld. /olgens een woordvoerder zoekt de [rious Fraud Office (SFO) samen mei -oiitie van de Londense City uitl hoeverre de beschuldigingen 'op Eil land betrekking hebben'. „We hebj niet om Leesons uitlevering gevra^ Minister Wijers: „Ik probeer niet met een rood waas voor mijn ogen allerlei regels af te schaffen." FOTO WYBE KIESTRA 6Ik ben gewoon pragmatisch' Een gedreven politicus is hij niet. Hij zal niet snel een tegenstander op stang jagen om in verkie zingstijd te scoren. Spel letjes noemt minister Wijers van Economische Zaken dat. Niettemin is hij gedreven als het om zijn vak gaat: de econo mie. Dan gaat hij in de sprint, want hij heeft 'haast haast' om overbo dige regels af te schaffen en de werkgelegenheid te stimuleren. Door Carla Joosten en Elly Lammers In de zeven maanden van zijn mi nisterschap is de 43-jarige ma- cro-econonoom en voormalig or ganisatie-adviseur Hans Wijers al bejubeld als de 'Boy Wonder' van het kabinet en gekenschetst als een Onvervalst Innemende Persoonlijkheid. Onlangs nog be schreef hij in een boekje de we reld van snelle managers en hun strategische concepten. Zelf is hij het prototype van een heden daagse carrièremaker. De 'dyna mische en slagvaardige' Wijers zou als kroonprins van Van Mier- lo een glorieuze politieke toe komst wachten. Maar zijn voortvarendheid ont moet ook weerstand. Vakbewe ging en middenstand bestrijden om het hardst zijn plannen om de winkeltijden vrij te geven. Het boegbeeld van paars slaat op hol, zingt dat kritisch koor. Wijers 'dendert als een olifant door de porseleinkast', typeerde FNV- voorzitter Stekelenburg hem. In zijn zucht om regels te schrappen zou hij Nederland onafwendbaar richting 24-uurs economie stu wen. „Die 24-uurs economie heb ik nooit gepropageerd," weer spreekt de minister. „Het CDA is die discussie begonnen. Zij zijn gaan roepen dat ik een 24-uurs economie wil, zonder dat ik dat ooit gesuggereerd heb. Het CDA is tegen een aantal voorstellen die te maken hebben met deregu lering en het stimuleren van eco nomische dynamiek. Dus vergro ten ze die plannen tien keer uit en roepen vervolgens: 'Hij wil een 24-uurs economie.' Ik vind dat een wat gemakkelijke manier van politiek bedrijven." Maar het is ook wel erg snel ge gaan met uw voorstel om de win keltijden te verruimen. En u neemt de term deregulering veel vuldig in de mond. „Daar schaam ik me ook hele maal niet voor. Het verruimen van de winkelsluitingswet en de plannen voor deregulering staan in het regeerakkoord. Dan wil ik als minister dat beleid zoveel mo gelijk uitvoeren tijdens deze ka binetsperiode. Dus ik heb haast. Niet alleen uit persoonlijke mo tieven, maar omdat ik vind dat we met de Nederlandse economie ook haast moeten hebben, omdat het helemaal niet goed gaat. We moeten veel meer de werkgele genheid en economische dyna miek stimuleren." Wat moeten we ons bij die econo mische dynamiek voorstellen? Het kabinet heeft er alsmaar de mond van vol. „Economische dynamiek heeft te maken met het snel kunnen in spelen op veranderingen in be hoeftepatronen of op technologi sche ontwikkelingen. Ik ben er van overtuigd dat je vermogen om adequaat en snel in te spelen op al die veranderingen bepalend ongelooflijke spijt van hebben. Dan wordt Europa in toenemen de mate een soort sjieke sigaren winkel zonder klanten ergens in een winkelstraat waar dan geen publiek meer rondloopt. Daar ben ik diep van overtuigd. Voor een heleboel industriële sectoren in Nederland is wat er in Zuid- oost-Azië gebeurt net zo relevant als bijvoorbeeld in Duitsland." En uw antwoord op de economi sche problemen is minder regels, minder lastendruk. „Minder lastendruk en minder regels, jazeker. En we willen de regels helemaal niet overboord gooien, maar ze vereenvoudigen. We kijken of het mogelijk is met minder regels de oorspronkelijke doeleinden te realiseren. Dat be vordert de economische concur rentie en dat leidt in het alge meen tot lagere prijzen en groei. U denkt natuurlijk: hier zit een ideoloog te praten, maar er zijn nogal wat studies die dat bevesti gen. McKinsey heeft een studie verricht naar prestatieverschil- len in het creëren van werkgele genheid tussen de Verenigde Sta lk ben niet voor niets lid van D66. Ik ga niet de milieu-doel stellingen overboord gooien. Maar we proberen wel een balans te vinden tussen het doel. de haalbaarheid en de prijs die het kost." Ook op de praatstoel slaagt Hans Wijers erin voortdurend enthou siast te glimlachen. Terwijl zijn linkerhand houvast zoekt aan zijn rever, zet hij met rechts ge sticulerend zijn verhaal kracht bij- Het wetsvoorstel, waarmee de winkels straks open kunnen van zes uur 's morgens tot twaalf uur 's nachts, met uitzondering van de zondag, ligt inmiddels ter be oordeling bij enkele adviesorga nen. Wijers is ervan overtuigd dat de ruimere winkeltijden werkgele genheid opleveren. Het Centraal Planbureau rekent op 15.000 ex tra banen, zo werd vorige week bekend. Dat cijfer staat haaks op een eerdere studie van het Eco nomisch Instituut voor het Mid den- en Kleinbedrijf, dat juist rept van een verlies van vijfdui zend banen. Onderzoekers signa leren ook dat de omzet van kleine ge sectoren bij mijn weten waar we de behoefte van de klant nog niet centraal stellen. Klantge richt denken is in iedere onder neming hèt thema, maar bij de winkelopeningstijden lijkt dat voor de detailhandel geen rol te spelen." Maar gaat u ook meer kopen als er meer mogelijkheden zijn „Dat sluit ik niet uit. Maar dat is weer zo'n typisch Nederlandse discussie. Dat koek-denken: 'Wat we uitgeven zal niet veranderen'. Heel veel aankoopbeslissingen zijn situationeel gebonden en als er dus geen mogelijkheid is, doen mensen het niet. Als de winkels niet open zijn, kan ik gewoon niets kopen." Wijers behoort in het kabinet tot de bewindslieden die tamboer eren op verlaging van het finan cieringstekort en op lastenver lichting. Dat de conjunctuur aan trekt is heel prettig, maar voor Wijers niet genoeg. Het is vooral de structuur van de Nederlandse economie die moet verbeteren. Dat betekent niet dat het be drijfsleven subsidies kan ver- sumptieve bestedingen. We zitten nu in de fase dat bedrijven uit zendarbeid aantrekken. Pas daarna gaan ze mensen in vaste dienst nemen." Maar zijn die uitzendkrachten geen structureel verschijnsel? „Er zit een structureel element in, maar de huidige omvang is absoluut niet structureel. Het probleem in Nederland is dat de beroepsbevolking jaarlijks met 90.000 mensen groeit. Dat is 1,4 procent, terwijl dat percentage in de omringende landen 0,5 pro cent per jaar is. Daarom zullen we, willen we het werkloosheids probleem kunnen oplossen, snel ler moeten groeien dan de omrin gende landen. Dus hier heb ik ook haast. De loonkosten moeten omlaag. En we moeten nog eens goed kijken naar de onderkant van de arbeidsmarkt, waar heel veel verborgen werkgelegenheid zit. Er moeten meer banen onder het minimumloon komen." Het kabinet komt binnenkort met een wet om medicijnen goed koper te maken. Het is een initia tief van minister Borst (D66, is voor economisch succes. We vergeten vaak dat tijd als factor voor succes voor ondernemingen heel belangrijk is. Snel of traag kunnen inspelen op een nieuwe ontwikkeling kan bepalend zijn voor een marktaandeel van 25 procent of een marginale positie. Om dat soort dingen gaat het. Steeds meer ondernemingen con curreren direct of indirect met internationale markten en dan is het klassieke nationale reactie vermogen niet meer genoeg. Het reactievermogen elders, en dat kan ook Zuidoost-Azië zijn, kan je succes of mislukking bepalen." Maar de Nederlandse export con centreert zich voor het grootste deel op Europa. Er klinken ook geluiden dat het met die globali sering niet zo'n vaart loopt. „Ja ja, 'tuttuttut, rustig aan, zo snel gaat het allemaal niet', wordt er dan gezegd. Dat vind ik een levensgevaarlijke houding. Als we als Europa blijven rede neren dat we niet wakker hoeven te liggen van het ontstaan van grote koopkrachtige markten in Zuidoost-Azië, zullen we daar over een jaar of vijf of tien een ten, Japan en Europa. Dan zie je dat Japan en de VS het aanmer kelijk beter doen dan Europa, en niet alleen aan de onderkant maar ook aan de bovenkant van de arbeidsmarkt. De verklarende factor erachter is regelgeving. Het is gewoon logisch. Als je een bedrijfje hebt, dan leiden de vele procedures en regels je alleen maar af van datgene waarvoor je in business bent: produkten ma ken voor klanten. Al die regels kosten geld en werkgelegen heid." Maar gaat het vereenvoudigen van die regels niet ten koste van de bescherming van werknemers? „Nee, nee. Laten hier geen mis verstanden ontstaan. De arbeids- omstandigheden-wetgeving is een bouwwerk, dat in de loop der tijden is ontstaan. Er zijn zaken op elkaar gestapeld, waar niet al tijd goed gecoördineerd over is besloten. Waar het in feite om gaat is dat we het hele bouwwerk nog eens tegen het licht houden en kijken of het allemaal niet een stuk eenvoudiger kan. Dat doet niks af aan de doelstellingen. Datzelfde geldt voor het milieu. winkels daalt en dat hun winst terugloopt. Wijers relativeert de onderzoe ken. Bovendien denkt hij niet al leen aan werkgelegenheid. De vader van twee jonge kinderen en echtgenoot van een full-time werkende gynaecologe vindt aanpassing van de huidige win kelsluitingswet 'sowieso nodig'. De veranderingen in de maat schappij vragen daar gewoon om, vindt hij en wijst op de groei van het aantal tweeverdieners. Waren ruimere openingstijden ook al een wens voordat u minis ter werd? „Ja, ik moet zeggen dat ik me als burger vaak heb geërgerd aan de rigide winkelsluitingstijden in Nederland." U gaat straks zelf 's avonds win kelen? „Ik ga zeker 's avonds bood schappen doen. Nu moet ik vaak, zoals de meeste mensen met werk, op zaterdagochtend in de rij staan. Er zit een soort onlogica in die huidige openingstijden. De detailhandel is een van de weini- wachten. De macro-econoom geeft de "voorkeur aan fiscale maatregelen om starters op weg te helpen en wil investeringen en nieuwe technologie bevorderen. „Mede daardoor hoop ik dat we er echt in slagen een deuk te slaan in de werkloosheid die we nu hebben. Echt een deuk erin, een forse verlaging van het ni veau." De oppositie gelooft daar niet in en heeft het alsmaar over haanlo ze groei. „Dat is onzin. De werkgelegen heid groeit dit jaar per saldo met 75.000 banen, dus niks baanloze groei. Volgend jaar schieten we over de 100.000 banen. Ik vind het slecht als mensen het alsmaar over baanloze groei hebben. Dat leidt tot een pessimisme dat niet op zijn plaats is. De werkgele genheid huppelt altijd wat achter de economische groei aan. Dat is een klassiek patroon," doceert Wijers. „Eerst trekt de groei aan door een grotere export. Vervolgens nemen de binnenlandse investe ringen toe - dit jaar met 25 pro cent - en dan volgen de con- Volksgezondheid) en Wijers. Is het niet vreemd dat een minis ter die bekend staat als vrije- markt-denker akkoord gaat met een prijsmaatregel? „Ja, maar dat illustreert nog eens een keer dat ik niet met een rood waas voor mijn ogen probeer al lerlei regels af te schaffen. Je moet het van geval tot geval be kijken. In de medicijnensector is het echt nodig om in te grijpen. Nederland heeft een substantieel hogere medicijnprijs dan de ons omringende landen. In die landen bestaan prijzenwetten en die hebben goed gewerkt. We combi neren twee dingen. We verlagen de prijzen in één keer en vervol gens gaan we concurrentie, ook onder apothekers, stimuleren. Dat illustreert nog eens een keer dat ik niet alleen unverfroren li berale standpunten heb. Ik ben gewoon pragmatisch." Wijers heeft na een universitaire loopbaan nog enige tijd als amb tenaar bij het ministerie van So ciale Zaken onder wijlen Joop den Uyl gewerkt en bij het depar tement waarvan hij nu minister is. Hij promoveerde in de jaren tachtig op een proefschrift over industriepolitiek en stapte niet lang daarna over naar het be drijfsleven. In zijn laatste functie van manager-partner van het or ganisatiebureau Horringa De Koning zag hij tal van bedrijven van binnen. Hebt u als voormalig organisatie adviseur nog adviezen voor de rijksoverheid? „In Den Haag gaan de zaken traag, omdat de politiek er vaak ontzettend veel tijd voor neemt. De politiek heeft overal adviesor ganen voor opgericht, die moeten worden geraadpleegd en waar politici zich achter kunnen ver schuilen. Daar word ik ongedul dig van. Terwijl het ook sneller kan, zoals we nu zien met de dij ken. We hebben de inspraak zo complex gemaakt dat die uit mondt in frustratie. Waarom moet inspraak in drie stadia en kan dat niet in een keer? Daarnaast heb ik de indruk dat fundamentele vragen in de poli tiek vaak te laat worden gesteld. Daarin kunnen politici nog veel leren van ondernemers. Die stel len eerst strategische vragen en formuleren daar vervolgens hel dere antwoorden op. Zo'n duide lijke start maakt de uitvoerings varianten minder omstreden of lastig. Alles is een stuk eenvoudi ger als je eerst duidelijk maakt waarvoor en waarom je het doet." De minister weigert vooralsnog te speculeren over zijn politieke toekomst. „Ik kijk niet verder dan vier jaar vooruit. Ik wil er vier jaar voor zorgen een hele goede minister van Economische Zaken te zijn en daarna ligt alles weer open. Het is altijd anders uitgepakt dan ik gepland had. Dus ben ik daar maar bescheiden Maar velen noemen u al de kroonprins van D66-leider Van Mierlo. „Ja, maar dat ben ik dus niet." Maar kunt u het worden? „Dan moet ik het eerst zelf wil len. En ik wil geen kroonprins van Van Mierlo zijn. In de eerste plaats is Van Mierlo nu de poli tiek leider, dus er is geen reden voor een kroonprins. In de tweede plaats staat een aantal mensen met een veel bre dere belangstelling er veel beter voor genoteerd en in de derde plaats wil ik het dus gewoon niet." Wan onze verslaggever Zürich - British Aerospace dn? harkt te verdringen. Een corr heel specifieke eisen van de Zv Eren uit het land, waar eens pegon. ïet was Swissair, dat in 1987 als fcogeheten launching customer poor de toen nieuwe Fokker 100 hptrad. De Zwitserse maat schappij hevelt nu echter haar, ploot van tien Fokker 100-toes- [tellen over naar haar regionale dochtermaatschappij Crossair. Daar zullen ze nog een jaar blijven vliegen. Vervolgens wor den de toestellen afgestoten. Srossair onderhoudt voor Swis sair regionale verbindingen, waarvoor zich minder grote pas- jsagiersaantallen aanbieden. Crossair vliegt nu met zes toe stellen van het type BAe 146, dat wordt geproduceerd door Fok kers concurrent British Aerospa- j )fferte Ret is de bedoeling dat Crossair I len vloot van zestien toestellen Bpbouwt van één soort toestel len. Fokker heeft eert offerte uit-1 feebracht voor tien Fokkers 100 In zes Fokkers 70. „Wij zullen in 1 |e komende twee maanden een I jefinitieve beslissing nemen,"! topman Th. Hofmann vanl frossair. „Maar het ziet er naarf fit dat het de BAe 146 gaat] Torden." jiofmann stelt dat de BAe 146, feter in de operaties van Cros-I air past, omdat dat toestel mei] fijn vier motoren geschikt is foor zeer korte startbanen. „Wijl fliegen bijvoorbeeld op London gity. De Fokker 100 mag daan liet landen. Fokker zegt tegen |ns dat de 70 voor dat vliegveld jecertificeerd wordt, maar wij Ten daar nog steeds niets van koor onzekerheid kopen wil fiets.1 ■an onze verslaggever Willem Reijn Mnstelveen - De Bredase aal maatschappij IGB had op pent van overname volger] jpuntantsvoorschriften vat] Jedam een negatief vermc zegt G. Wirken, lid van de Jsestuur van Ballast Nedarg ■«woordelijk voor de finanl jet nieuwe moederconcern vanl Persgroep (vier vestigingen, 5<jf Pers omzet 200 miljoen, enk! l ist in wil de activite| |gen sector BN Utiliteitsboii P lntegreren. Maandagavond ti„i°nee van I® bijeen i] lam 6n za' daar bekendmak P nsmelting zal dienen tel de eindverantwool f,1 over de divisie met eenf fehLeteNhalf miljardgulden' fchaH edam betaalde voor ■hatting een bedrag van tv3 Pijen gulden. Wirken spreel hst tvt'j en)fele miljoenen gu ranfe5d2a,mhrftzelfooneige| J o-3 miljoen, wat een b§

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 6