Op eigen kracht het theater in vSoms Take het That' lp lil :1«!I m\ IÏ« I Primeur sneller en meer foto's 06.TANTB. si III" tit MERUNTJE ot o S03 f -5 1)'No limit - Irene Moors de Smurfen 0 2) Tears don't lie - Mark 'oh 0 5) Geen house maar strauss - Andre Rieu O 3) Wonderful! days - Ch. M. Th. Lownoise 6) The second walz - Andre Rieu 7) Flying high - Captain Hollywood Project 0 4) Max don't have sex with your ex - E rotic 0 9) Mercedes benz - T-spoon O 8) Waarom nou jij - Marco Borsato (12) Love me for a reasoi - Boyzone (13) Them girls - Zig and zag (28) The first the last eternity - Snap (10) Oh baby i- Eternal (16) Can you feel the lovi tonight - Elton John Alice, who the x is alice? - Gompie (26) Funk it up - T.o.f (22) No more I love you's Annie Lennox (27) Poesje stoei - Urbanu (11) The la-la song - The Talk of the town (34) Forever young - 1 Interactive (17) Somebody real - Bit Machine Feat. Daisy Dee (25) Ode to my family - Cranberries (29) Laat me nu toch niet alleen - Clouseau (19) Creep -TLC (15) Right beside you - Sophie B. Hawkins (30) Engel wie du - Werding Reily Lazlo So in love with you - Duke (23) Dromen zijn bedrog - Marco Borsato (44) Think twice - Celine Dion (14) Zombie - The Cranberries (38) W-ij goat noar ...- H.A.L.V.E. Hoeliguns (18) Deveny - Marc Daniels (20) Slavenkoor carnava- lesque - Assekruus (33) Here comes the hot- stepper - Ini Kamoze Set you free - N-trance (43) Love is all around - Dj Bobo Move your ass! - Scooter (21Hyper hyper - Scooter (36) Don't tell me - Van Halen (31) Circle of life- Elton John (24) Stay another day - Easf 7 Glory box - Portishead You'll never walk alo- ne - Gerry Pacemakers (41) Mega hit medley vol. 1 - The Captains (45) Fell on black days - Soundgarden (40) Kleine vogel - Arie Passchier Love is a wonderful thing - Fatima Rainey (48) This cowboy song - Sting There is a star - Pharao (46) Can't resist - The Pilgrims STICHTING MEGA TOP-50 Cato Fluitsma: Ouderlijke steun geeft me een veilig gevoel Door Mark Flapper 'Huize Fluits ma sinds 1972' staat er op de ruit in de voor deur van het grote huis aan de Ginnekenweg in Breda. Niet lang na de verhuizing is Cato (22) er geboren. Binnen blijkt huize Fluitsma nog volledig op zijn kop te staan, of eigenlijk nog op zijn kont te liggen. De familie heeft, met de hele car navalsvereniging, vier dagen' feest gevierd en aan de op tocht meegedaan. Het lijkt als of alles er mogelijk is. Dat huis én haar ouders heb ben Cato dan ook altijd volop de ruimte gegeven om volle dig haar gang te kunnen gaan. Vanavond treedt ze in Breda nog een keer op met haar kleinkunstvoorstelling 'Drangtragiek'een show met 'Lieder d'amore', stuk voor stuk apart verpakt. „Beneden in mijn eigen kamer in de kelder zit ik hele nach ten alles te verzinnen voor mijn programma," zegt Cato die nog een beetje moet bij komen van haar carnavalsuit spattingen. „Met kaarsjes aan zit ik dan in alle rust ideeën op te schrij ven. Ik heb hier allerlei ver- kleedkleren en boven in de woonkamer staat de piano, dus ik heb alles bij de hand. Mijn vader is kunstenaar en hij werkt vaak thuis zodat ik hem bijna altijd kan vragen wat hij van mijn verzinsels vindt." Letterlijk 'tussen de schuifdeu ren' (van de serre naar de woonkamer) is het allemaal ooit begonnen. „Daar had ik dan een laken gespannen en deed ik een soort schimmen spel voor pa en ma en andere toevallig aanwezigen. Het zag er natuurlijk heel krukkig uit." Ondanks dat hebben Cato's ouders altijd achter haar ge staan. „Ze stimuleren me op een gezonde manier en heb ben niet zoiets van 'Ga eerst maar eens iets fatsoenlijks stu deren'. Het maakt ze niet zo veel uit wat ik doe, als ik het maar goed doe en er serieus mee bezig ben. Die steun geeft me een veilig gevoel." Die veiligheid is welkom voor Cato want ze probeert nu vol ledig op eigen kracht haar weg naar de verschillende theaters te vinden. Ze heeft gestudeerd aan de kleinkunst academie in Amsterdam maar dat beviel helemaal niet. „Ten eerste was de sfeer daar een beetje arrogant. Heel veel mensen liepen er rond met een houding van 'We zijn al erg (euk omdat we in Amster dam wonen en op de klein kunstacademie zitten'. Ik kreeg daar ook heel sterk het gevoel dat je blij mag zijn als je er terecht kan, terwijl ik vind dat docenten juist goed moeten luisteren naar de ideeën en verwachtingen van de studenten," Na een jaar hield ze het voor gezien. „Ik ben daarna naar Antwerpen gegaan voor de zelfde studie. Daar moest ik weer vooraan beginnen om dat het onderwijs er heel an ders is. Je had van maandag tot en met zaterdag les van negen uur 's morgens tot ze ven uur 's avonds. Als je het al lemaal goed wilde doen, dan moest je thuis ook nog van al les voorbereiden. Ze vonden dat je je erg vrij moest voelen maar dat lukte me niet zo erg. Door al die drukte kon ik niet enthousiast bezig blijven en me echt 'vrij' voelen." Een flinke teleurstelling voor Cato die had verwacht dat ze in Antwerpen haar ei beter kwijt zou kunnen dan in Am sterdam. „Ik dacht dat het in België heel gezellig zou zijn vooral vanwege de andere sociale omgang met mensen. Maar ik had er moeite mee om als Ne derlander te worden opgeno men. Iemand heeft een keer als grap tegen me gezegd dat ze daar aan mijn manier van fietsen konden zien dat ik geen Belg was. Maar het voel de ook echt zo als je in de stad rondfietste." Antwerpen bleek Cato dus niet de oplossing te bieden zo dat ze besloot om het maar zelf te bekijken. Voor haar toekomst is ze niet bang. „Je moet eerst goed we ten wat je zelf wilt en daar heb je geen opleiding voor nodig. Ik heb geen haast om snel iets te bereiken. Met de voorstellingen die ik tot nu toe in de Boulevard heb ge daan, had ik gelukkig succes. De laatste keer waren er voor al onbekenden, maar toch zat FOTO ARYAN JANSEN de zaal zo vol dat de mensen op de bar en de trap moes ten zitten. Aan het eind gingen ze allemaal staan om te jui chen. Dat geeft wel een kick." Na de voorstellingen van 'Drangtragiek' in februari vond de kunstrecensente van De Stem dat Cato een 'leuke jonge meid is, barstensvol creativiteit' maar ook dat som mige onderwerpen 'weinig verrassende gedachtes boden' en dat de teksten scherper" mochten zijn. „Dat héb ik wel gelezen," zegt Cato, „maar de nummers die ze noemt, over een siecht huwelijk en de Chippendales, heb ik twee jaar geleden al geschreven. Ik heb ze er alleen maar bij gedaan voor de afwisseling omdat het makkelijke liedjes zijn. De se rieuze dingen die over mezelf gaan, vind ik wel echt goed. Mensen die mijn voorstelling hebben gezien, zeiden dat zé bij die nummers zelfs moesten huilen." Vanavond dus de laatste keer in De Boulevard. Of hebben we volgende maand weer een kans om Cato 'live' te zien? „Het iijkt me wel heel leuk maar het moet niet zo worden dat ze zeggen: 'Daar heb je die Cato Fluitsma weer'. Het liefst treed ik daarom nog op in een paar andere kleine theaters in de omgeving." 'Drangtragiek' in De Bou levard aan de Grote Markt in Breda, van avond om 20.15 uur. En tree 7,50. Meer aandacht voor kort nieuws, extra ruimte voor illustraties eri veel kleur. Dat is de wijziging die zich bij het jongerenblad Primeur heeft voltrokken. Primeur was al behoorlijk jong, maar zegt nu nog meer bij de tijd -te zijn. „De lezers waarderen Pri- meur", zegt hoofdredacteur Miro Lucassen. „De vernieuwde Pri meur valt nog beter." Fotogafie krijgt een prominente plaats op de Voorpagina. De le zers willen hoogwaardige foto- grafie, heeft Lucassen geconsta teerd. fs/let die in bet oog sprin- gende foto's zal het weekblad het typische karakter van een krant riiet verliezen. Nieuw zijn de korte berichten. Lu cassen: „Die brachten we niet of nauwelijks. Het korte bericht hoort bij een krant." De rest van I C/J erT tv 3 C/p CO O 3 hrl ft» 2 n ro m ff 2 Vr M a cL£rB* <30 2^2 Q-CTCi 2 3 (O 2 f m8 £"S.a S z Sff B 3 g-S OS r O 05«ü. O) rt O- J (D US-3cS.er 3 3l 5 8 "5" 2 S* w S» N w 2. B. O^. Ms-aSn td o g a s-O 2 g-a H-2 M - - -i (l C 2 ►jj'TD 03 S, CD '73 w tn C m r« 2 w W 6 fD o "T5 CD 03 3 S"1 2- o c-t- f— -n> §0 <j de vernieuwde krant sluit even- cp pj; Q- cn CT g tr f eens beter aan bij de manier van lezen van de doelgroep: snel, flit send en speels opgeschreven. Primeur heeft een oplage van 420.000 exemplaren. De lezers van de dagbladen van Wegener en de Drents-Groningse Pers krij gen Primeur gratis bij hun krant. In het centrum van Breda be vindt zich een klein dorp, afge bakervd door een grote muur. Een journaliste van fel JUWö 'ievu bracht er een Week door: de vrouwengevangenis. In het blad staat een omvang rijk verslag van haar belevenis sen tussen de gevangenen en hun bewaarders. Wat vooral blijkt, is dat het werk van de iaatsten ontzettend moeilijk kan zijn. Eén van hen: „Je moet je hersens bij die vrouwtjes houden, ze zijn veel gehaaider dan de mannen." De verslag geefster ondervindt dat zelf af na twee dagen. Een nogal in stabiele gedetineerde onder neemt een zelfmoordpoging. Als hulpmiddel heeft ze een puntenslijper gebruikte, die de journaliste haar eerder had ge geven. In de reportage: „Ik dacht: Kan ze wat kleuren. Ze leek weer zo normaal." „Ik ben geen dominee", zegt hij, maar hij is wel een buddy. Cor Flach (26) staat aids-patiën- ten bij in hun laatste levensfa se. had een interview met hem. Flach noemt AIDS een modeziekte en vermoedt dat patiënten positief gediscri mineerd worden. „Van mij zou den alle mensen die het nodig hebben om buddybulp mogen vragen. We hebben de mond vol van integratie, dat moet toch ook met deze zorg kun nen?" Cliënten (zoals Cor 'zijn' aids-patiënten noemt) krijgen altijd twee buddies toegewe zen. Zo kunnen de collega's el kaar steunen, want natuurlijk gebeurt het weieens dat het niet zo goed klikt tussen de hulpvrager en -verlener. Flach: „Toen ik eens tot drie keer toe tevergeefs langskwam en de patiënt vervolgens vroeg of ik zijn kamer wilde behangen, wist ik genoeg." Negentien jaar oud en voor een hoop geld plaatjes draaien in heel Europa. De vrouwelijke 'One-hundred procent Isis' re kent zichzelf bescheiden tot de subtop tussen de duizenden dj's in Nederland. volgde haar op een house-party en conclu deerde dat ze het bijzonder druk heeft. Naast het 'najagen' van exclusieve dansplaten, be steedt ze overdag veel tijd aan het beantwoorden van haar te lefoon. Tot drie uur 's nachts bellen managers haar op voor een boeking. Regelmatig hoort Isis indianenverhalen over de oorzaak van haar succes. Alleen omdat haar vriend een beroem de dj is (Marcello, iT) en omdat ze een leuk uiterlijk heeft, zou ze zo ver zijn gekomen. Het jar gon dat de jonge house-dj in het interview bezigt, geeft in ieder geval aan dat ze een vak vrouw is geworden. Michiel van den Broek Charly Lownoise Mental Theo Door Marjolein Rotsteeg Als remixers waren Charly Lownoi se en Mental Theo al bekend van de cd's 'Eurodance' en 'Rave Para de'. Tot in Australië en Amerika zijn ze veel gevraagde dj's op par ty's. Met 'Live At London' en 'Won- derfull Days' boekten ze met eigen nummers hitsuccessen. Tussen een weekend draaien en een weekje skiën, had Charly Lownoise oftewel Ramon Roelofs een dagje inter views ingelast. De 26-jarige Ramon is een ouwe rot in het dj-vak. Hij begon op zijn twaalfde. „In de tijd dat Ben Lie- brand 's nachts op de radio zijn mi ni-mixen had. Eind jaren '70, begin jaren '80 waaide de discomuziek uit Amerika over. Met een maat van mij heb ik toen een drive-in show opgestart. Ik hield me voor namelijk bezig met disco- en italo- muziek. Het enige wat ik deed was draaien en presenteren. Op een gegeven moment heb ik twee Technics draaitafels gekocht en ben ik me meer gaan toeleggen op het mixen. Ik heb meegedaan aan wedstrijden, zoals de 'Turn Up The Bass'-wedstrïjden en voor Tros Dance Trax en de Soulshow heb ik dingen gemaakt. Vervolgens ben ik zelf muziek gaan maken. In 1988 resulteerde dat in een platencon tract. De single werd een grote hit in het internationale clubcircuit, maar tot op heden heb ik er geen rooie cent van gezien." Hoe kan dat? „Ik had een wurgcontract met 2 procent ofzo aan royalties. Maar ja, ik had helemaal nergens ver stand van én was gewoon een jon getje dat het allang waanzinnig vond dat hij een plaat mocht ma ken. Daar hebben de mannen van die platenmaatschappij dus dank baar misbruik van gemaakt. Ik ben gaan proberen om onder dat con tract uit te komen en heb om die reden het pseudoniem Charly Low noise aangenomen." Onder die naam draaide Ramon in de zomer van '92 twee maanden op Maliorca. Hij dj-de ook op de reünie in Nederland van alle Mal- lorca-gangers. Daar liep hij collega- dj Theo Nabuurs tegen het lijf. „We hebben een beetje gebabbeld en vanaf dat moment draaien we eigenlijk samen." Waaraan dankt Theo de bijnaam 'Mental'? Fr53|'|r ™Hij heeft ook op Maliorca ge draaid. Hij wifde wel eens zijn trui uittrekken en in zijn blote hoi bo venop de draaitafels gaan staan. Toen hij op de reünie zou draaien, heeft de organisatie op de flyer ene 'Mental Theo' aangekondigd. Theo vroeg hun wie dat was. Het antwoord was kort en krachtig: 'Jij!'." Nu woont Ramon in Den Haag, waar hij ook zijn studio heeft, en Theo in Den Bosch. Hoe werkt dat in de praktijk? „In principe zitten we meestal bij mij in de studio. Ramon heeft de zijne pas ingericht. Ik ben hem nog wat dingetjes over apparatuur aan het bijbrengen. De komende tijd zullen we weer veel tijd in de stu dio doorbrengen, want in juni moet de cd uitkomen. Maar eerst moeten we nog aan de nieuwe sin gle werken. Dat wordt gewoon weer een klapper." Hoe weet hij dat zo zeker? „Veel mensen vragen dat aan me, maar we zijn nou eenmaal dj's en we draaien op de party's. Daardoor weten we precies wat die mensen willen. Hits worden op de party's geboren. 'Wonderfull Days' ook.' Wie zijn grote voorbeelden? „Destijds Ben Liebrand. We kun nen er allemaal omheen draaien, maar Ben Liebrand is degene die het mixen in Nederland heeft geïn troduceerd. Verder vond ik Peter Slaghuis (Hithouse) fascinerend vanwege het samplen. Nu vind ik bijvoorbeeld Klaus Jankuhn uit Berlijn heei goed. Hij maakt alle muziek voor DJ Dick, Marusba en Westbam. En niet te vergeten Ra mon Zenker." Heeft bij naast al het draaien en mixen nog tijd voor een sociaal le ven? „Zeker wel. Ik heb gewoon een vriendin. Ze woont in Duitsland. Soms vind ik het jammer dat ze zo ver weg woont, maar het is niet anders. Aan de andere kant is het beter zo. In Nederland is het heel moeilijk om een relatie te begin nen. ledereen weet datje populair bent. Ze willen je alleen maar voor de centjes, snap je? Dat vind ik het grootste nadeel van populair zijn. Als ik nu een zaal binnenkom, staan er meisjes van tien, twaalf jaar te gillen als ze me zien. Ze trekken aan mijn broekspijpen en dat soort dingen. Allemaal van die Take That taferelen. Wat je nor maal gesproken op tv ziet, over komt opeens jouzelf." f 20 J0N6&¥AU, WAT -SCHEBLT (BRAAM jyPOÜ JOfc-ffifLA iic Béw aéew- tyic KX&r zo i&i/teDehi AVT MjU Ft&ÜOf—.J AMTOM PA/HEK) M(tcS VAN S2O04H0VBN 1 f' r-" Irt N CL 3: D3 m «H ►- 3. cr c o ■af8* CTQ O (D 9" 3 q 2-oq O fD 03 O 3 0,3 5» O) 03 2 03 3 w 3 0 <"3 03 ffi «s: 3 i3 N OT r~t- 3 B ?r m, X s.0-0 3 ai w S2- re iï sS 8 CL«-..^cr5 o 2 OT CD O* 3- s- o C 3. *-0 2! B" (6 3T3-S j* s-ü ■o S S- LQ 4-1 QJ 3-LO DJ fD - °- 3 r sr cl <d O. EfSI. o o tv O- 5f QJ -=♦; p QlQ s J a 2 o o "3F-' 9 ai ai 2 i Qt «3 5" =i 3 m 9- TX. ffl ISI m 73 a o 73 KD LD -I n> f® 3 cr ~j S. 3 a> r* tr CD o 0 <TO CL( ara a 2 3 c cd- S ff QJ r+ c_.. "I 05 S? rf- s gsr c 03 c CL CT> 2 sf S cr 2:- 3 "-i t» et? 3 ro 3 co o s-'Ei g s-§ 3? O, m Si £T i_J 3' CD CD O 3 3 m CD CTQ CD Oi 1 BS g s- c.3 se o Cc. Q. 3 5-5! g 8 B 3. 2 a? CTrrn' CD P 3, PA td rs#>3 B-S 3 re 3- m o 3 g-sf w- 3 <-► 3. mii 03 ^4 CO m 3 t-4 5- m c 8 1 B a S" ro TO 3" 3 C5; P S- S- H- w "cd" CD BS (D tü' CO C >s eb ai CL Ï3 -03 3 - ssS SV 3 O» <rt> -s ►rt cr -1.3 O S s I -4 - aS 3 8 5 cr ^3' 1 3 o (D cn 55 CL CJ 03 o era 3 cl g ra w 3 S.E8 B T 3 i_> Hi cr 4J wm 1 LLo 2- O cl 5 o? Él* 25 5 O O O CD 3 3 C i_,4 4 i? 3 3 g'O 33^ 00S 14- 03 Cr ju CD CD o - era

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 50