Op eigen kracht
het theater in
vSoms
Take
het
That'
lp
lil
:1«!I
m\
IÏ« I
Primeur sneller en meer foto's
06.TANTB.
si
III" tit
MERUNTJE
ot o
S03
f -5
1)'No limit - Irene Moors
de Smurfen
0 2) Tears don't lie -
Mark 'oh
0 5) Geen house maar
strauss - Andre Rieu
O 3) Wonderful! days - Ch.
M. Th. Lownoise
6) The second walz -
Andre Rieu
7) Flying high - Captain
Hollywood Project
0 4) Max don't have sex
with your ex - E rotic
0 9) Mercedes benz -
T-spoon
O 8) Waarom nou jij -
Marco Borsato
(12) Love me for a reasoi
- Boyzone
(13) Them girls -
Zig and zag
(28) The first the last
eternity - Snap
(10) Oh baby i- Eternal
(16) Can you feel the lovi
tonight - Elton John
Alice, who the x is
alice? - Gompie
(26) Funk it up - T.o.f
(22) No more I love you's
Annie Lennox
(27) Poesje stoei - Urbanu
(11) The la-la song -
The Talk of the town
(34) Forever young -
1 Interactive
(17) Somebody real - Bit
Machine Feat. Daisy Dee
(25) Ode to my family -
Cranberries
(29) Laat me nu toch niet
alleen - Clouseau
(19) Creep -TLC
(15) Right beside you -
Sophie B. Hawkins
(30) Engel wie du -
Werding Reily Lazlo
So in love with you -
Duke
(23) Dromen zijn bedrog -
Marco Borsato
(44) Think twice -
Celine Dion
(14) Zombie -
The Cranberries
(38) W-ij goat noar ...-
H.A.L.V.E. Hoeliguns
(18) Deveny - Marc Daniels
(20) Slavenkoor carnava-
lesque - Assekruus
(33) Here comes the hot-
stepper - Ini Kamoze
Set you free - N-trance
(43) Love is all around -
Dj Bobo
Move your ass! -
Scooter
(21Hyper hyper - Scooter
(36) Don't tell me -
Van Halen
(31) Circle of life-
Elton John
(24) Stay another day -
Easf 7
Glory box - Portishead
You'll never walk alo-
ne - Gerry Pacemakers
(41) Mega hit medley vol.
1 - The Captains
(45) Fell on black days -
Soundgarden
(40) Kleine vogel -
Arie Passchier
Love is a wonderful
thing - Fatima Rainey
(48) This cowboy song -
Sting
There is a star - Pharao
(46) Can't resist -
The Pilgrims
STICHTING MEGA TOP-50
Cato Fluitsma: Ouderlijke steun geeft me een veilig gevoel
Door Mark
Flapper
'Huize Fluits
ma sinds
1972' staat
er op de ruit
in de voor
deur van het grote huis aan de
Ginnekenweg in Breda. Niet
lang na de verhuizing is Cato
(22) er geboren. Binnen blijkt
huize Fluitsma nog volledig op
zijn kop te staan, of eigenlijk
nog op zijn kont te liggen. De
familie heeft, met de hele car
navalsvereniging, vier dagen'
feest gevierd en aan de op
tocht meegedaan. Het lijkt als
of alles er mogelijk is.
Dat huis én haar ouders heb
ben Cato dan ook altijd volop
de ruimte gegeven om volle
dig haar gang te kunnen
gaan. Vanavond treedt ze in
Breda nog een keer op met
haar kleinkunstvoorstelling
'Drangtragiek'een show met
'Lieder d'amore', stuk voor
stuk apart verpakt.
„Beneden in mijn eigen kamer
in de kelder zit ik hele nach
ten alles te verzinnen voor
mijn programma," zegt Cato
die nog een beetje moet bij
komen van haar carnavalsuit
spattingen.
„Met kaarsjes aan zit ik dan in
alle rust ideeën op te schrij
ven. Ik heb hier allerlei ver-
kleedkleren en boven in de
woonkamer staat de piano,
dus ik heb alles bij de hand.
Mijn vader is kunstenaar en hij
werkt vaak thuis zodat ik hem
bijna altijd kan vragen wat hij
van mijn verzinsels vindt."
Letterlijk 'tussen de schuifdeu
ren' (van de serre naar de
woonkamer) is het allemaal
ooit begonnen. „Daar had ik
dan een laken gespannen en
deed ik een soort schimmen
spel voor pa en ma en andere
toevallig aanwezigen. Het zag
er natuurlijk heel krukkig uit."
Ondanks dat hebben Cato's
ouders altijd achter haar ge
staan. „Ze stimuleren me op
een gezonde manier en heb
ben niet zoiets van 'Ga eerst
maar eens iets fatsoenlijks stu
deren'. Het maakt ze niet zo
veel uit wat ik doe, als ik het
maar goed doe en er serieus
mee bezig ben. Die steun
geeft me een veilig gevoel."
Die veiligheid is welkom voor
Cato want ze probeert nu vol
ledig op eigen kracht haar
weg naar de verschillende
theaters te vinden. Ze heeft
gestudeerd aan de kleinkunst
academie in Amsterdam maar
dat beviel helemaal niet. „Ten
eerste was de sfeer daar een
beetje arrogant. Heel veel
mensen liepen er rond met
een houding van 'We zijn al
erg (euk omdat we in Amster
dam wonen en op de klein
kunstacademie zitten'. Ik
kreeg daar ook heel sterk het
gevoel dat je blij mag zijn als
je er terecht kan, terwijl ik
vind dat docenten juist goed
moeten luisteren naar de
ideeën en verwachtingen van
de studenten,"
Na een jaar hield ze het voor
gezien. „Ik ben daarna naar
Antwerpen gegaan voor de
zelfde studie. Daar moest ik
weer vooraan beginnen om
dat het onderwijs er heel an
ders is. Je had van maandag
tot en met zaterdag les van
negen uur 's morgens tot ze
ven uur 's avonds. Als je het al
lemaal goed wilde doen, dan
moest je thuis ook nog van al
les voorbereiden. Ze vonden
dat je je erg vrij moest voelen
maar dat lukte me niet zo erg.
Door al die drukte kon ik niet
enthousiast bezig blijven en
me echt 'vrij' voelen."
Een flinke teleurstelling voor
Cato die had verwacht dat ze
in Antwerpen haar ei beter
kwijt zou kunnen dan in Am
sterdam.
„Ik dacht dat het in België
heel gezellig zou zijn vooral
vanwege de andere sociale
omgang met mensen. Maar ik
had er moeite mee om als Ne
derlander te worden opgeno
men. Iemand heeft een keer
als grap tegen me gezegd dat
ze daar aan mijn manier van
fietsen konden zien dat ik
geen Belg was. Maar het voel
de ook echt zo als je in de stad
rondfietste."
Antwerpen bleek Cato dus
niet de oplossing te bieden zo
dat ze besloot om het maar
zelf te bekijken.
Voor haar toekomst is ze niet
bang. „Je moet eerst goed we
ten wat je zelf wilt en daar
heb je geen opleiding voor
nodig. Ik heb geen haast om
snel iets te bereiken. Met de
voorstellingen die ik tot nu
toe in de Boulevard heb ge
daan, had ik gelukkig succes.
De laatste keer waren er voor
al onbekenden, maar toch zat
FOTO ARYAN JANSEN
de zaal zo
vol dat de
mensen op
de bar en de
trap moes
ten zitten.
Aan het
eind gingen
ze allemaal staan om te jui
chen. Dat geeft wel een kick."
Na de voorstellingen van
'Drangtragiek' in februari
vond de kunstrecensente van
De Stem dat Cato een 'leuke
jonge meid is, barstensvol
creativiteit' maar ook dat som
mige onderwerpen 'weinig
verrassende gedachtes boden'
en dat de teksten scherper"
mochten zijn. „Dat héb ik wel
gelezen," zegt Cato, „maar de
nummers die ze noemt, over
een siecht huwelijk en de
Chippendales, heb ik twee jaar
geleden al geschreven. Ik heb
ze er alleen maar bij gedaan
voor de afwisseling omdat het
makkelijke liedjes zijn. De se
rieuze dingen die over mezelf
gaan, vind ik wel echt goed.
Mensen die mijn voorstelling
hebben gezien, zeiden dat zé
bij die nummers zelfs moesten
huilen."
Vanavond dus de laatste keer
in De Boulevard. Of hebben
we volgende maand weer een
kans om Cato 'live' te zien?
„Het iijkt me wel heel leuk
maar het moet niet zo worden
dat ze zeggen: 'Daar heb je
die Cato Fluitsma weer'. Het
liefst treed ik daarom nog op
in een paar andere kleine
theaters in de omgeving."
'Drangtragiek' in De Bou
levard aan de Grote
Markt in Breda, van
avond om 20.15 uur. En
tree 7,50.
Meer aandacht voor kort nieuws,
extra ruimte voor illustraties eri
veel kleur. Dat is de wijziging die
zich bij het jongerenblad Primeur
heeft voltrokken.
Primeur was al behoorlijk jong,
maar zegt nu nog meer bij de tijd
-te zijn. „De lezers waarderen Pri-
meur", zegt hoofdredacteur Miro
Lucassen. „De vernieuwde Pri
meur valt nog beter."
Fotogafie krijgt een prominente
plaats op de Voorpagina. De le
zers willen hoogwaardige foto-
grafie, heeft Lucassen geconsta
teerd. fs/let die in bet oog sprin-
gende foto's zal het weekblad het
typische karakter van een krant
riiet verliezen.
Nieuw zijn de korte berichten. Lu
cassen: „Die brachten we niet of
nauwelijks. Het korte bericht
hoort bij een krant." De rest van
I C/J erT tv 3
C/p CO O
3 hrl
ft» 2 n
ro m ff 2 Vr M a
cL£rB* <30
2^2 Q-CTCi 2 3 (O 2
f m8 £"S.a S
z Sff B 3 g-S OS r
O 05«ü. O) rt O- J (D
US-3cS.er 3 3l
5 8 "5" 2 S*
w S» N w 2. B.
O^. Ms-aSn td
o g a s-O 2
g-a H-2 M
- - -i (l C 2
►jj'TD 03 S,
CD '73
w tn C m
r« 2 w W 6 fD
o "T5 CD 03 3
S"1 2- o c-t- f—
-n> §0 <j
de vernieuwde krant sluit even-
cp pj;
Q- cn CT g
tr f
eens beter aan bij de manier van
lezen van de doelgroep: snel, flit
send en speels opgeschreven.
Primeur heeft een oplage van
420.000 exemplaren. De lezers
van de dagbladen van Wegener
en de Drents-Groningse Pers krij
gen Primeur gratis bij hun krant.
In het centrum van Breda be
vindt zich een klein dorp, afge
bakervd door een grote muur.
Een journaliste van fel JUWö
'ievu bracht er een Week
door: de vrouwengevangenis.
In het blad staat een omvang
rijk verslag van haar belevenis
sen tussen de gevangenen en
hun bewaarders. Wat vooral
blijkt, is dat het werk van de
iaatsten ontzettend moeilijk
kan zijn. Eén van hen: „Je moet
je hersens bij die vrouwtjes
houden, ze zijn veel gehaaider
dan de mannen." De verslag
geefster ondervindt dat zelf af
na twee dagen. Een nogal in
stabiele gedetineerde onder
neemt een zelfmoordpoging.
Als hulpmiddel heeft ze een
puntenslijper gebruikte, die de
journaliste haar eerder had ge
geven. In de reportage: „Ik
dacht: Kan ze wat kleuren. Ze
leek weer zo normaal."
„Ik ben geen dominee", zegt
hij, maar hij is wel een buddy.
Cor Flach (26) staat aids-patiën-
ten bij in hun laatste levensfa
se. had een interview
met hem. Flach noemt AIDS
een modeziekte en vermoedt
dat patiënten positief gediscri
mineerd worden. „Van mij zou
den alle mensen die het nodig
hebben om buddybulp mogen
vragen. We hebben de mond
vol van integratie, dat moet
toch ook met deze zorg kun
nen?" Cliënten (zoals Cor 'zijn'
aids-patiënten noemt) krijgen
altijd twee buddies toegewe
zen. Zo kunnen de collega's el
kaar steunen, want natuurlijk
gebeurt het weieens dat het
niet zo goed klikt tussen de
hulpvrager en -verlener. Flach:
„Toen ik eens tot drie keer toe
tevergeefs langskwam en de
patiënt vervolgens vroeg of ik
zijn kamer wilde behangen,
wist ik genoeg."
Negentien jaar oud en voor een
hoop geld plaatjes draaien in
heel Europa. De vrouwelijke
'One-hundred procent Isis' re
kent zichzelf bescheiden tot de
subtop tussen de duizenden dj's
in Nederland. volgde haar
op een house-party en conclu
deerde dat ze het bijzonder
druk heeft. Naast het 'najagen'
van exclusieve dansplaten, be
steedt ze overdag veel tijd aan
het beantwoorden van haar te
lefoon. Tot drie uur 's nachts
bellen managers haar op voor
een boeking. Regelmatig hoort
Isis indianenverhalen over de
oorzaak van haar succes. Alleen
omdat haar vriend een beroem
de dj is (Marcello, iT) en omdat
ze een leuk uiterlijk heeft, zou
ze zo ver zijn gekomen. Het jar
gon dat de jonge house-dj in
het interview bezigt, geeft in
ieder geval aan dat ze een vak
vrouw is geworden.
Michiel van den Broek
Charly Lownoise Mental Theo
Door Marjolein Rotsteeg
Als remixers waren Charly Lownoi
se en Mental Theo al bekend van
de cd's 'Eurodance' en 'Rave Para
de'. Tot in Australië en Amerika
zijn ze veel gevraagde dj's op par
ty's. Met 'Live At London' en 'Won-
derfull Days' boekten ze met eigen
nummers hitsuccessen. Tussen een
weekend draaien en een weekje
skiën, had Charly Lownoise oftewel
Ramon Roelofs een dagje inter
views ingelast.
De 26-jarige Ramon is een ouwe
rot in het dj-vak. Hij begon op zijn
twaalfde. „In de tijd dat Ben Lie-
brand 's nachts op de radio zijn mi
ni-mixen had. Eind jaren '70, begin
jaren '80 waaide de discomuziek
uit Amerika over. Met een maat
van mij heb ik toen een drive-in
show opgestart. Ik hield me voor
namelijk bezig met disco- en italo-
muziek. Het enige wat ik deed was
draaien en presenteren. Op een
gegeven moment heb ik twee
Technics draaitafels gekocht en
ben ik me meer gaan toeleggen op
het mixen. Ik heb meegedaan aan
wedstrijden, zoals de 'Turn Up The
Bass'-wedstrïjden en voor Tros
Dance Trax en de Soulshow heb ik
dingen gemaakt. Vervolgens ben
ik zelf muziek gaan maken. In 1988
resulteerde dat in een platencon
tract. De single werd een grote hit
in het internationale clubcircuit,
maar tot op heden heb ik er geen
rooie cent van gezien."
Hoe kan dat?
„Ik had een wurgcontract met 2
procent ofzo aan royalties. Maar
ja, ik had helemaal nergens ver
stand van én was gewoon een jon
getje dat het allang waanzinnig
vond dat hij een plaat mocht ma
ken. Daar hebben de mannen van
die platenmaatschappij dus dank
baar misbruik van gemaakt. Ik ben
gaan proberen om onder dat con
tract uit te komen en heb om die
reden het pseudoniem Charly Low
noise aangenomen."
Onder die naam draaide Ramon in
de zomer van '92 twee maanden
op Maliorca. Hij dj-de ook op de
reünie in Nederland van alle Mal-
lorca-gangers. Daar liep hij collega-
dj Theo Nabuurs tegen het lijf.
„We hebben een beetje gebabbeld
en vanaf dat moment draaien we
eigenlijk samen."
Waaraan dankt Theo de bijnaam
'Mental'? Fr53|'|r
™Hij heeft ook op Maliorca ge
draaid. Hij wifde wel eens zijn trui
uittrekken en in zijn blote hoi bo
venop de draaitafels gaan staan.
Toen hij op de reünie zou draaien,
heeft de organisatie op de flyer
ene 'Mental Theo' aangekondigd.
Theo vroeg hun wie dat was. Het
antwoord was kort en krachtig:
'Jij!'."
Nu woont Ramon in Den Haag,
waar hij ook zijn studio heeft, en
Theo in Den Bosch. Hoe werkt dat
in de praktijk?
„In principe zitten we meestal bij
mij in de studio. Ramon heeft de
zijne pas ingericht. Ik ben hem nog
wat dingetjes over apparatuur aan
het bijbrengen. De komende tijd
zullen we weer veel tijd in de stu
dio doorbrengen, want in juni
moet de cd uitkomen. Maar eerst
moeten we nog aan de nieuwe sin
gle werken. Dat wordt gewoon
weer een klapper."
Hoe weet hij dat zo zeker?
„Veel mensen vragen dat aan me,
maar we zijn nou eenmaal dj's en
we draaien op de party's. Daardoor
weten we precies wat die mensen
willen. Hits worden op de party's
geboren. 'Wonderfull Days' ook.'
Wie zijn grote voorbeelden?
„Destijds Ben Liebrand. We kun
nen er allemaal omheen draaien,
maar Ben Liebrand is degene die
het mixen in Nederland heeft geïn
troduceerd. Verder vond ik Peter
Slaghuis (Hithouse) fascinerend
vanwege het samplen. Nu vind ik
bijvoorbeeld Klaus Jankuhn uit
Berlijn heei goed. Hij maakt alle
muziek voor DJ Dick, Marusba en
Westbam. En niet te vergeten Ra
mon Zenker."
Heeft bij naast al het draaien en
mixen nog tijd voor een sociaal le
ven?
„Zeker wel. Ik heb gewoon een
vriendin. Ze woont in Duitsland.
Soms vind ik het jammer dat ze zo
ver weg woont, maar het is niet
anders. Aan de andere kant is het
beter zo. In Nederland is het heel
moeilijk om een relatie te begin
nen. ledereen weet datje populair
bent. Ze willen je alleen maar voor
de centjes, snap je? Dat vind ik het
grootste nadeel van populair zijn.
Als ik nu een zaal binnenkom,
staan er meisjes van tien, twaalf
jaar te gillen als ze me zien. Ze
trekken aan mijn broekspijpen en
dat soort dingen. Allemaal van die
Take That taferelen. Wat je nor
maal gesproken op tv ziet, over
komt opeens jouzelf."
f 20 J0N6&¥AU,
WAT -SCHEBLT
(BRAAM jyPOÜ JOfc-ffifLA
iic Béw aéew-
tyic KX&r zo
i&i/teDehi AVT
MjU Ft&ÜOf—.J
AMTOM PA/HEK)
M(tcS VAN S2O04H0VBN
1 f' r-" Irt
N CL 3: D3
m «H ►-
3.
cr c
o
■af8*
CTQ
O (D
9" 3
q
2-oq
O
fD 03
O 3
0,3
5» O) 03
2 03
3 w
3 0 <"3
03 ffi «s:
3 i3
N OT r~t-
3 B
?r m,
X
s.0-0
3 ai
w S2- re
iï
sS 8
CL«-..^cr5
o 2
OT CD O* 3-
s- o C
3.
*-0
2!
B"
(6
3T3-S
j* s-ü
■o S S-
LQ
4-1 QJ
3-LO
DJ fD -
°- 3 r
sr cl
<d
O.
EfSI.
o o tv
O- 5f QJ -=♦;
p QlQ s J
a 2 o o
"3F-'
9 ai ai 2
i Qt
«3 5" =i
3 m 9-
TX. ffl
ISI
m
73
a
o
73
KD
LD
-I
n> f®
3
cr ~j
S. 3
a>
r* tr CD o
0 <TO CL(
ara
a 2
3 c
cd-
S
ff QJ r+
c_.. "I 05
S? rf-
s gsr
c 03
c
CL CT>
2
sf
S cr 2:-
3 "-i t» et? 3
ro 3 co o
s-'Ei
g s-§
3? O, m Si
£T i_J 3' CD CD
O 3 3 m
CD CTQ
CD Oi
1 BS
g s- c.3 se
o Cc. Q.
3 5-5! g 8 B 3.
2 a?
CTrrn' CD P
3, PA td
rs#>3 B-S
3 re 3- m
o 3 g-sf w-
3 <-► 3.
mii
03
^4 CO
m 3
t-4 5-
m
c 8
1 B
a
S" ro TO 3" 3 C5;
P S- S- H- w
"cd" CD BS
(D tü' CO C
>s eb ai CL Ï3
-03 3 -
ssS SV
3 O»
<rt>
-s ►rt cr
-1.3 O
S s I -4 -
aS 3 8 5
cr ^3' 1 3
o (D cn 55
CL
CJ 03 o
era 3 cl g
ra w
3 S.E8 B T
3
i_> Hi cr 4J wm
1 LLo 2- O
cl 5 o? Él* 25
5 O O O CD 3 3 C
i_,4 4 i? 3
3 g'O
33^
00S
14- 03
Cr ju
CD
CD
o
- era