Weekend DE STEM pE STEM De oorlog in Bosnië Hercegovina bevond zich een paar weken in een windstilte. Stilte voor de storm, zo blijkt sinds deze week. Nog steeds werken zo'n 1850 Nederlanders in het gebied. Militairen van het transportbataljon, het Support Command, Dutchbat en waarnemers. Onze verslaggever zocht hen op. De verwachting is dat de strijd binnenkort weer losbarst. 'Dit is een lente- en herfst-oorlog' Zes maanden zijji lang, maar de kameraadschap jsi groot, de ervaring uniek en geld vergoedt veel ftuktK anders had na even de ^nenschrijveni ZATERDAG 4 MAART 1995 H Door Hans Rube Huisvuil, kadavers, menselijke uitwerpse len, autowrakken en kale heuvels. Langs de kapotte wegen, om zoomd door vernielde huisjes, is het een vreselijke puin hoop. Dat is het eerste wat opvalt in Bosnië. De vuiligheid, de ontzet tende troep die deze oorlog heeft veroorzaakt. Het eens zo mooie Bosnië met zijn overweldigende natuur is een openbare stortplaats geworden. Met een Nederlands konvooi van Unprofor zijn we uit Split vertrok ken richting Lukavac, vlak bij Tu- zla. Een kolonne wagens, gevuld met voornamelijk dieselolie. Voor op rijdt de Mercedes Benz terrein wagen, aangeduid als Romeo. De leider van het stel. Achteraan de Zulu, de ziekenauto. Daartussenin ploeteren zware trucks door mod der en sneeuw, over routes die in het jargon 'geitepaden' heten. De VN heeft deze bagger op de kaart nog namen gegeven ook: route Ma rio, Skoda, Diamond, Lada, Pac- man of Triangle. Van Split naar Lukavac is een dikke vijfhonderd kilometer. Nor maal gesproken nog geen dag rij den. Dwars door oorlogsgebied doen we er twee dagen over. Langs ravijnen, over vrijwel onbegaanba re paden. Links en rechts van de trucks blijft zo nu en dan slechts een handbreedte over. Vandaag zal slechts één wagen in een sloot glijden, en die is er zo weer uitge trokken. Op de Nederlandse basis in Luka vac zit 'Warlord' in zijn communi catiekamer als een spin in het Ne derlandse web. Warlord is de bij naam van kapt. J. de Leeuw. Hij volgt alle konvooien van het Sup port Command vanaf het moment van vertrek. De modernste commu nicatiemiddelen heeft hij tot zijn beschikking. Als wij de sloot in glijden, weet Warlord dat binnen enkele minuten. Warlord schuift met blokjes over de kaart aan de muur. Van Split tot Lukavac, van Srebrenica naar Sarajevo. Een reisbegeleider op afstand. De VN heeft ongeveer 45.000 men sen gestationeerd in voormalig Joe goslavië, voornamelijk in Bosnië en Kroatië. Nederland levert een flin ke bijdrage met ruim 1850 man schappen. Het Transportbataljon in Busovaca zit er het langst. Het rijdt vooral konvooien met huma nitaire hulpgoederen voor de UN- HCR. Daarnaast heeft ons land sedert vorig jaar een infanteriebataljon (van de luchtmobiele brigade) inge zet: Dutchbat, dat de moslim-en clave Srebrenica 'bewaakt'. Het Support Command ondersteunt de ze militairen vanuit Lukavac, en Tango 2, uitkijkpost aan de frontlijn. „Een beetje Tour of Du ty spelen.foto's hans rube Een lokale vrachtwagen verspert de weg. Het konvooi houdt halt. Chauffeur Martin Hükuijsen wacht, met de handen in de zij. Tour of duty in Bosnië rijdt ook op de basis van Dutchbat in Simin Han, een dorpje tegen Tuzla aan. Verder werken er in Bosnië nog Nederlandse militaire waarnemers - de zogenaamde UN- MO's - militaire politie en monito ren ten behoeve van de Europese Commissie. Ze hebben het eigenlijk allemaal best naar hun zin in Bosnië. Zeker als er nauwelijks wordt geschoten. De beroepsmilitairen - de grootste hap - worden aangewezen. Enkelen van hen, de specialisten, zijn al toe aan hun derde uitzending. Dienst plichtigen melden zich vrijwillig, zij tekenen voor drie maanden extra om naar Bosnië te 'mogen'. Het is lang, zes maanden van huis, dat wel. Maar de kameraadschap is groot, de ervaring uniek en ook het geld vergoedt veel. Per dag vangen de Bosniëgangers tussen de 75 en 150 gulden bovenop hun normale wedde, 's Avonds in de bar gaan de gesprekken over thuis, de kinderen, de partners en het gemis aan een fatsoenlijke bank om eens languit op te liggen. Privacy is er niet, op de 'com pounds'. Eten, slapen, douchen, ontspannen: alles gebeurt geza menlijk. Soms hebben ze met een paar man een prefab-slaapvertrek, zoals in Simin Han, Busovaca of in Santici. In Lukavac liggen de man schappen echter opeengepakt in een oude stinkende fabriek. Geluk kig voor hen verhuist het Support Command binnenkort naar Santici, omdat het wordt samengevoegd met het Transportbataljon. Samen met de Belgen vormen de Neder landers in april één gezamenlijk logistiek en transportbataljon. Als we tegen de avond op de basis van Santici aankomen, overheerst een gevoel van tevredenheid. De snelheid onderweg was goed, een enkele keer moest het konvooi stoppen, omdat een 'stomme local' - een burger uit de omgeving - het waagde zonder sneeuwkettingen bergop te rijden. Aan de grens van Kroatië met Bosnië houdt het kon vooi halt. De scherfvesten gaan om, de wapens worden geladen. Het Britse bataljon loodst het konvooi een aantal kilometers landinwaarts door gevaarlijk gebied, waar Bosnische Kroaten de mannen van Unprofor liever kwijt dan rijk zijn. Daar zwaaien ze met hun linker hand, achter de rug houden ze in hun rechterhand een grote kei ge reed. "1^ T a de avondmaaltijd volgt de briefing, voor de wagens die de volgende dag op pad -L gaan: een konvooi voor Sre brenica en ons transport naar Lu kavac. Rijden naar de moslimen clave is steeds weer spannend. „Komen we er door, en zo ja, wat mogen we dan meenemen van de Serven?" Ditmaal mag er eten en een klein beetje diesel naar binnen. Een week later houden de Bosni sche Serviërs weer alles tegen. „Er is geen peil op te trekken." De briefing is bondig. „Ze gooien met stenen: ramen dicht, draag helmen en scherfvest. De 'pamper- pauze': plassen doe je tussen de wagens, niet in de berm. Ook de vrouwen. Radio's: zacht. Geen draagbare radio's meenemen, en ook geen foto-toestellen, want die ben je kwijt. Weet wat er in jouw voertuig zit. Als je het niet precies weet, kun je alles uitpakken. Geen eigen initiatief tonen, en als je uitstapt bij een checkpoint: altijd je wapen bij je dragen en de auto sleutels op zak." Vervolgens krijgt iedereen zijn wagen toegewezen. Gisteren reden we op de 'Echo' van beroepsmilitair Martin Hilkhuij- sen, vandaag stuurt dienstplichtige Daniel Bourgignon een dag lang door de kuilen. „Hier werken, is een stuk zinvoller dan thuis rond hangen. Ik verdien aardig; van dat geld wil ik straks gaan reizen." De jonge mannen en vrouwen uit alle delen van ons land die hier voor de leeuwen worden geworpen, leren hun wagens tot in de perfec tie beheersen. In Nederland hebben ze een, beperkte, rijopleiding ge had. In Bosnië beginnen ze met een proefkonvooi: lege wagens en ge steund door de 'ouwe hap'. Het gevaar schuilt in dit land voor de Nederlanders niet in onverhoed se schoten. Vele malen groter is de dreiging een klein bedelend kind onder de wielen te pletten. Niet voor niets heet een van de straatjes onderweg tegenwoordig 'bonbon- alley'; snoeplaantje. Tientallen mensen bestormen de Nederlandse trucks, terwijl ze eetgebaren ma ken. „Bonbon sir?" Heeft U snoep, heeft u eten? De Nederlanders stoppen voor kof fie bij een houten koffiehuisje. Noodrantsoenen verwisselen van eigenaar, als de Tilburgse militair/ rijschoolhouder H. van Gemert die met stapels uit zijn wagen naar de kinderen werpt. De compound in Lukavac is een vies, stinkend fabrieksterrein, waar verse sneeuw binnen een dag een zwart aslaagje krijgt. Maar de bar is er gezellig, het eten goed en de mensen kunnen het prima met el kaar vinden. Dus het aantal kla gers is klein. Na een probleemloze rit, zelfs de militaire politie kon het konvooi niet op te hard rijden betrappen, smaakt het - gerantsoeneerde - bier best. Dé hit van Bosnië is een klassieker van The Animals: 'We've got to get out of this place'. Goede tweede en derde zijn André Hazes met 'De Vlieger' en Marco Borsato, al had die een andere tekst en andere lichaamsbewegingen be dacht voor zijn kraker 'De meeste dromen zijn bedrog'. Tango 2 is de observatiepost van Dutchbat in de 'Sapna Finger', een eind van de basis achter twee checkpoints. Achttien mannen le ven op een kluitje in een gehuurd huis. De woning is omgetoverd tot een vesting, met stapels zandzak ken, lichtmijnen, struikeldraden en gemeen vlijmscherp 'prikkeldraad' Een grote uitkijktoren herbergt zwaar geschut, een gevechtsvoer tuig staat achter de 'getriggerde' slagboom. De mannen slapen met negenen per kamertje, in zelfge bouwde stapelbedden. Op Tango 2 komt normaal geen bezoek. Wie heeft er wat te zoeken? Maar vandaag heeft het BiH, het Bosnische leger, een goede bui. We mogen met commandant kapitein T. Hogeveen mee langs de weg blokkades. Eenmaal daags worden de militai ren van voedsel voorzien, verder moeten ze het, tijdens de tien da gen dat ze er zitten, maar zien te redden. Koken leer je hier vanzelf, ze ruimen hun eigen uitwerpselen op in een verbrandingsputje aan de rand van de tuin. „Dit is een beetje 'Tour of Duty' spelen." Ze loeren naar de Serviërs, aan de andere kant van het dal, tellen de troepenbewegingen van het BiH. Hun rapport wordt gevoegd bij al die andere meldingen. En de con clusie luidt dat er heel veel militai ren naar de omgeving van Simin Han aan het trekken zijn. Die conclusie wordt de volgende ochtend al bevestigd door het re gionale hoofdkwartier van Unpro for op de vliegbasis van Tuzla. Kolonel J. Engelen, plaatsvervan gend commandant van de Tuzla- airbase, praat deze dag een Deense collega bij. „Nu is het rustig, maar twee maanden geleden telden we 2400 inslagen per dag." De Deen: „Het zijn allemaal 'bad.guys', alle partijen. De yraag is alleen wie momenteel de behoefte heeft dat snel te laten merken." Gezien de troepenbewegingen is de algehele verwachting dat de hel binnenkort opnieuw losbarst. „Dit is een lente- en herfst-oorlog." Van alle aanwezigen in Bosnië heb ben de UN-waarnemers, de UN- MO's, wellicht het intensiefst con tact met de strijdende partijen. Ze begeven zich naar de frontlinies, wonen tussen de bevolking en spre ken met militairen aan beide kan ten van de confrontatielijn. UN- MO's zijn 'oog en oor' van Unpro for en daarmee de Veiligheidsraad. Nederland levert 48 van deze 'blauwhelmen', die meestal onge wapend langs het front rijden. Kapt. R. Biemans uit Steenwijk is een van hen. „We zijn hier op dit moment met drie Steenwijkers," zegt hij. „Zo kom je iemand tegen!" Met Biemans, een Pool, een Bel) tolk Emina rijden we in een a, naar de linies. Langs twee chtï,J points van het BiH, een batalT militairen dat lamlendig rond 4 pension hangt. In een dal bij 4 laatste checkpoint komt de regil nale brigadecommandant van hl BiH uit een woning. Vriendèï groetend. Of we naar de observj tiepost op de heuvel willen, daarna koffie komen drinken? Biemans: „Onze taak is om 1 goed te luisteren naar het volll Hij kijkt vanaf de heuvel naari tanks aan de overzijde. „Je kj mazzel dat je hier nu zo kunt stis Als ze willen, schieten ze je e| overhoop." Biemans heeft een goj gevoel overgehouden aan zijn ui zending. „Als je het, zoals wij, u? elkaar krijgt dat een vuurgevetj stopt binnen vijf minuten nadat er om heb gevraagd... Of chloridetabletten kunt toevoejsl aan het drinkwater in een waardoor er minder ziekten voo( komen. Ja, daar krijg ik eeng gevoel van." De volgende dag gaan we mets ander konvooi weer op Split. Op de staf van het Transportbaial jon in Busavaca heeft commandasf overste A. Bos een receptie gs niseerd. Belangrijkste gast: i de-generaal der Bosnisch-Kroahl sche strijdkrachten Filipovic. 0.1 langs gepromoveerd van HVM strijder tot gezagsdrager. Glimi chend neemt de generaal de viit| delijke woorden en de fles jenetf van Bos in ontvangst. Om vervolgens mee te nemen naar ij landkaart, alwaar hij nauwkear| de jongste veranderingen confrontatielijn aan het front dool geeft. Terug in Split. Op deNedei| land se logistieke basis, wa commandant kapt T. Beau fort de leiding heelt, gaol het laden en lossen dag en rad] door. Ook hier maakt men zich i voor het bezoek van kroonprirl Willem-Alexander. Zijne Hooghel zal waarschijnlijk met een helikopj ter landen. Hotel Palace in Split moet ooiti prachtige vakantiebestemming zijj geweest. Nu logeren er duizende] militairen per week, die gedris een kamer delen. Langs het ligt het kadaver van een hoadj rotten, in de baai houden mens' ke uitwerpselen een zwemrace. Na een dikke week rijden dot Bosnië bekruipt je een gevoel triestheid. De route terug na Split leidt bij voorbeeld dwa door Mostar. Aan de oostzijde nj die historische plaats staat je huis meer overeind, de heuvels al kaalgekapt. Tweehonderd trf verder, achter het Bosnisch-M tische checkpoint lijkt de ooit] niet te bestaan. Het is de afsta die de Nederlanders afleggen va hongerige, bedelende, maar II zwaaiende kinderen naar stenaj gooiende pubers. „Dit is niet onze oorlog," Nederlandse militairen met regelmaat. „We proberen bfflgf te helpen waar mogelijk, maar 'l bemoeien ons niet met de strijd! Soms vragen ze zich af of hulp»| enig nut heeft. Maar twee i' later rijden ze de omgekeerde! te: van stenengooiers richting' delaars. Een kleine greep uin Reacties: E-mail: 1 Grote delen van de hoofdroute oostelijk van Mostar zijn stukgebombardeerd. Hier passet111 Nederlandse konvooi een ponton-brug tien kilometer van de stad. Achter mijn bureau hangt een tegrond van vier bij twee meter! Zuidwest-Nederland. Een ml decoratie van die vroeger w| kastenwand, en handig voor rel verslaggevers die voor de eq keer in hun carrière naar Zv gelspaan (bij Klundert) of Ma[ van Gent (onder Biervliet) af ten reizen. Dat die landkaart de grafil neerslag van een momentopn,. uit 1980 is, doet er niet zoveel leder gat staat er op, en oolL rondweg ten zuiden van Breda, toen alleen nog maar bestond o tekentafels van Rijkswatersf Hoe anders is het op de elektij sche snelweg. Schrijvers van ken over wat ook maar iets mei onderwerp te maken heeft, heb allemaal te kampen met hetze probleem: de snelheid waarmej dingen in cyberspace verandë' Op het moment dat een boek de electronic highway in de wiS ligt, is een groot gedeelte vat? inhoud achterhaald. Om groei en veranderingen voet te kunnen volgen, zou er j re dag een nieuwe bijbel ai telefoonboek uitgebracht mi worden. Zelfs een krant vt soms door de vaart der ontwl lingen ingehaald. Vorige I schreef ik dat de bereikbaar van het Internet via Compuf nog niet helemaal was wat hi| moeten zijn. Twee dagen latej net nieuwe maandblad var Amerikaanse gigant op de md wat blijkt? CompuServe bieq ook de mogelijkheid tot file tl ter protocol (FTP), een van dl nieren om te navigeren ovel internet. Er kan weliswaar nol °ver het world wide web (Ij gesurfd worden via Compua maar wie weet moet ik ooi volgende week weer herschrijl vadat ik mijn computer had| gezet voor de eerste kennisr met FTP via CompuServe, een teleurstelling. Want Wil e communicatie-software ompuServe mij in decembl ^schikking gesteld had, liel ooodleuk weten daarvoor alv te zijn. Als ik iPen moest ik eerst de nie. ersre van WinCim downUi z°u mij dan weliswaal har kosten, maar daar stol genover dat ik die tien dollal 7n„ ^ear in de Plus bijgescli p, krilgen op de rekening öWn extra's' zodat de "3 dm 7 gratis was, want WnrH ime Z0U niet be3j deïif Addertie onder hel twco nm"ram besloeg mei den rae8adyte> zodat het do\ hantaPH door CompuSerl *de snelheid van 14K4| men minuten in beslag dp6 minuten verbinddi Com^Sterdamse compute:! maanH Te zouden vol van t y mooi °P de rel meneer" v 08 priiken' yes geanti. ^njnen? Toch mal ven de afwas gedaan, a

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 20