weru Bijzondere Philips-ontwerpen maken reis door de wereld Fiets wordt technisch wonder Elektronika dwingt auto en chauffeur tot stabiel rijgedrag IDOOREN ZN. B.V. irvice Griekse Sex Escort Breda Steeds meer soorten fietsen op FietsRAI UfcjTEM bUKPLUb E3 enties voor de rubriek Privé/clubs/06 'AKTEN lart 3land Thuis .50 [.88 1370 oonsex uwen jf 4611 Club Barbarella Onbeperkt Relaxen 06-9715 Gratis Sex Prima Donna 076-226258 Verhalen Geen toeval Luxe Totem Relaxed Cultuur-verandering Vier soorten Maat Ontwijken Logisch vervolg Verantwoord Archeoloogje spelen tijdens de vakantie Vliegend bellen op Swissair-vluchten VRIJDAG 3 MAART 1995 995 -X 57 AT GEMAAKT E KLEUREN. suren worden gemaakt in iedere 1 vorm. In kunststof en aluminium, n. Standaard geleverd met Weru- te-isolerend glas. Bovendien verkrijg- pties op het gebied van inbraakbe- n bedieningscomfort en warmte- of RAMEN DEUREN feditieweg 10 .nds op afspraak. itend tegen contante betaling aan j>nze kantoren worden opgegeven ^legitimatie verplicht). I legeltarief excl. BTW: II Vrijdag 14,25 Zaterdag 15,68 |WM.-tarief excl. BTW: Vrijdag 3,32 Zaterdag 3,65 leven tel- Ix bij hen PPm) hete vrn., aar haar hm) 0+) willen Iratis&dis- Epm) |5+ willen hen thuis. of man 06-9502 lis oproe- Maak je schakelt 100c pm). i 50cpm). ferland IRIVÉ phakeld. c.p.m. lellijn I c.p.m. l-uur service k/Laanderen Esther 30j., Jfotoboek 60-56410. voor 1,- p/m 06-9596 06-9519 06-9845 06-9785 Lekker hard, achterlangs! cm. 1g. 18jr. (40+) willen Direkt kon- 5cpm) n geven tel- sex bij hen 75cpm) HAKELLIJN en echt op- 3 leukste, de ind je naar 1663 (75cpm) ns onder el- e knullen ge- ^6-320*330*88 vrouw/man Sex kontakt! m). cellijn. Nu he- echt opbel- leukste, de eind je naar 7667 (75cpm) Met spoed vragen wij dames. Ervaring niet vereist In leuk teamverband, goede verdienste. 01100-21802. met alle 12 meisjes in de salon voor 150,- all-in ma-vr 10-24u 020-6869264 Bestevaertstr. 215 HS A'dam. Hete meisjes Live Geen wachttijd 1 gpm. VOOR willige mannen! Adressen en nummers van vrouwen. Bel nu II! 046/75.23.33. Vrouwen van 35+ willen DIREKT-SEX. Bel haar thuis 06-9604 (75cpm) Hete ERVAREN vrouwen v. 40 jr, zoeken sexkontakt. 06-350.290.42 (75cpm). GRATIS naar bed met vrouwen thuis. Sexkontak- ten. 06-9530 (75cpm) STUDENTES geven telnrs en gratis sex bij hen thuis. 06-9706 (75cpm) Ontv. U op niveau. Tel. 076-428287 (10-18U.) nette ass. welkom. 06-320.325.55 (1gpm) 06.320.320.77 Nu ook Live met een hete straatmeid! 1 gpm. Glij maar in m'n slipje Doorschakel - S&M! Hard en Soft. Beluister hun boodschap! Kies 'n mees teres voor Live 1gPlu 06.320.322.55. DOORSCHAKELSEX! 06.9779 Live naar 'n vrouw of meisje thuis! 1 gpm. Effe vlug Live! Een rage m Engeland! De computer draait gelijk het privenr. van een hete meid. Geen wachttijden, geen visite kaartjes, werkt op elke type telefoon. Direct Live! 1gPm' 06.97.93 Nieuw** Meisjesgrieks! Lekker hard, strak wil ik achterlangs- 06.320.320.62 pm. 1g. 1jjjL TOPSEX! Sexverhalen Da ting en Live doorschakei- sexMgpm. 06.320.325.2^, Nieuwe wegen voor de tv Boor Chris Paulussen Zestien bijzondere tv-toestellen, ontworpen door Philips- mensen in samenwerking met top-designers als Allessandro Mendini en Andrea Branzi, zijn begonnen aan een reis over de wereld. Ze zijn de afgelopen weken te zien geweest in Milaan en Parijs. Andere plaatsen zullen volgen. Van elk toestel is er maar één en het is niet de bedoeling dat het er ooit meer worden. Het zijn prototypes, concepten waaraan een verhaal ten grondslag ligt. Het doel van het project 'Television at the crossroads' is om een discussie los te maken over de toekom stige wegen van de tv. Griekse-Porno! Rijp Jon9 Stories, Dating Doorscha* kelsex 1gpm 06.320.327/jL DOORSCHAKEL-Livesex! 200 Vrouwen en meisje® willen thuis discreet gebel" worden. 1gpm. 06.96.98 Nieuw IRENE 7 dagen P? week. Tel. 076-20641» Breda. Meisjes jongens v.a. 1 Bi jen man is in de keuken bezig een taart te bakken ter gelegen- jeid van de eerste verjaardag van de relatie met zijn vriendin. Het recept leest hij van een tv- scherm af. Voorzien van een kaars plaatst hij de taart in de huiskamer op tafel. Op de daar aanwezige tv zoekt hij een motiefje om op de witte wanden te projecteren. Als hij de juiste ambiance gevonden heeft, gaat hij aan tafel en volgt de verrassende ontknoping: Hij heft I het glas naar zijn vriendin die inmiddels op het tv-scherm is verschenen. Het stel viert een tele-feestje. Het verhaaltje staat niet op zich zelf. Het is onderdeel van 'Tele vision at the crossroads', een project van Philips Corporate Design dat erop gericht is om te onderzoeken hoe de televisie in I de toekomst gebruik zal worden en wat daarvan de consequenties I zullen zijn voor de vormgeving. Vormgevers van Philips hebben gewerkt in groepjes onder lei ding van de Italiaanse top-desig ners Alessandro Mendini, Andrea Branzi en Stefano Mar- zano, sinds 1991 de directeur van Philips Corporate Design. De werkgroepjes functioneerden volgens het principe van de bot- tega dell'arte, waarin leerlingen begeleid worden door meesters die hun sporen ruimschoots heb ben verdiend. Het resultaat bestaat uit zestien opmerkelijke tv-toestellen. Alle zestien prototypes, concepten die nooit in produktie zullen worden genomen, En achter elk toestel zit een verhaal over de gebruiks mogelijkheden. Een tv-toestel met er bovenop een kleine camera kan dienst doen als spiegel. Een man zit zich voor het scherm te scheren en kan tegelijkertijd in een hoekje het aanbod van nieuwe banen bij het arbeidsbureau be studeren. Als hij klaar is zet hij de mini-camera op de venster bank, zodat hij op tv kan zien of het bezoek dat hij verwacht al in aantocht is. 'Op de televisie in de vertrekhal van een vliegveld kunnen wach tende reizigers informatie oproe pen over vluchten, kijken naar het nieuws, een film kijken of beelden van hun reisdoel. Tele-therapie kan helpen stress te bestrijden met rustgevende beelden van de natuur en bijpas sende muziek. Tele-play stelt kinderen in staat om op een afstand toch samen te spelen. Het is maar een greep uit de mogelijkheden die worden aan gedragen. Het is volgens Marzano geen toeval dat het project juist in de afgelopen jaren van de grond is gekomen. Het past in de fase van revitalisering waarin het Centu- rion-proces is gekomen na de ingrijpende saneringen van de afgelopen jaren. Net zoals de Philips-Alessi-lijn van exclusief ontworpen huishoudelijke appa raten the inmiddels een kassuc ces is. Philips heeft lang de reputatie gehad dat het technisch in staat was om de mooiste produkten uit te vinden, maar dat het zijn marketing verwaarloosde. Door schade en schande heeft het con cern geleerd om naar de markt te luisteren. Niet voor niets luidt de reclame-slogan tegenwoordig 'Philips invents for you'. Marzano is met 'Television at the crossroads' nog een stap ver der gegaan. Zijn doel is niet om erachter te komen wat de markt nu wil, maar om uit te vinden wat de consument in de toe komst wil. De tijd dat elke technische vin ding begroet werd als een zegen voor de mensheid ligt achter ons. De techniek is niet langer de beperkende factor. Technisch kan inmiddels zo veel dat we ons de luxe kunnen veroorloven om ons af te vragen wat we met al die mogelijkheden aanwillen. Marzano realiseert zich de com plexiteit van de huidige samen leving en de twijfels waarmee mensen worden opgezadeld. „Ondernemingen als Philips moeten zich bewust zijn van de rol die zij spelen", betoogt hij. „Zij hebben invloed op zaken die de kwaliteit van het leven bepa len. Zij moeten nieuwe criteria en methodes vast stellen voor de wijze waarop zij daaraan een bijdrage kunnen leveren zonder dat zij gaan bepalen hoe het leven eruit moet zien. Het gaat om het evenwicht tussen wat technisch mogelijk is en wat uit menselijk oogpunt aanvaardbaar en wenselijk is." Dat is volgens Marzano ook de achtergrond van 'Television at the crossroads'. Met opzet heeft hij het project uit de sfeer van de technische snufjes gehouden. Het was hem niet te doen om de technologie, maar om het ge bruik. „De combinatie met computer technologie en telecommunicatie De zestien bijzondere toestellen van Philips op de expositie in Milaan. geeft de televisie nieuwe impul sen. Het gaat ons om de vraag wat dat teweeg zal brengen. Als 1 de tv is en 2 de computer dan is 3 waar wij nu over praten. Iets compleet nieuws, iets dat nog geen naam heeft. De tv is een zwarte doos, de computer een grijze doos, maar wat wordt de uitingsvorm van dat derde ob ject?" Als 'Television at the crossroads' daarvan een voorbode is, ziet de toekomst er in elk geval kleur rijk uit. Opvallend is dat diverse prototypes niet alleen als tv-toe stel gebruikt kunnen worden, maar tegelijkertijd kastje, tafel, lamp of kunstwerk zijn. Sommi ge toestellen zijn nadrukkelijk aanwezig, zoals de Lolita-tv met zijn haast vrouwelijke rondingen of de Cat and Mouse-tv gemaakt van zacht en vriendelijk materi aal en bestemd voor de kinder kamer. Andere types zijn veel minder opdringerig door hun be scheiden plaatsje aan het pla fond of door het gebruik van transparante materialen. De kleur, de vormgeving en de plaats, zij hebben allemaal te maken met de wijze van gebruik en die zal de komende decennia ingrijpend veranderen. Volgens de Italiaanse socioloog Frances co Morace zijn de veranderingen al waarneembaar. „Gedurende tientallen jaren is de tv het hart, het centrale aan dachtspunt in huis geweest. Het was een nieuwe totem, bepalend voor de organisatie van het huis houden. In veel huizen is dat nog steeds zo, maar het beeld is aan het veranderen. Mensen kijken steeds vaker alleen tv en de functie van de televisie kan af hankelijk van het moment van de dag verschillen. Voor een huisvrouw kan de televisie over dag een soort radio zijn, die haar niet belemmert om tijdens het kijken andere dingen te doen. Later op de dag wordt de televi sie voor haar een bron van nieuws en nog later krijgt hij het karakter van een bioscoop of theater." Morace heeft in Milaan -het Mekka van de moderne vormge ving - een reputatie opgebouwd in het voorspellen van trends. Hij voorziet een 'meer geavan ceerd en selectiever' gebruik van televisie. „Natuurlijk blijven veel mensen passief tv-kijken. In landen als China en India is de televisie ook nog in een andere fase dan in Europa, Japan en de Verenigde Staten. Maar door in teractiviteit en koppeling aan andere technologieën - videore corder, spelcomputer, teletext, telecom, computer en dergelij ke - krijgt de tv een centrale rol in een breed scala van nieuwe mogelijkheden." In de ogen van Marzano staat de televisie nog aan het begin van zijn ontwikkeling. „Zeker als je bedenkt dat de televisie pas zes tig jaar bestaat en dat de mens er 40.000 jaar over heeft gedaan om zich te ontwikkelen tot wat hij nu is. Veel mensen ervaren de veranderingen als een bedrei ging, maar als je naar de ge schiedenis kijkt zie je dat veran dering juist de enige stabiele factor is. Ik kan me voorstellen dat mensen een beetje confuus zijn van het tempo waarin de ontwikkelingen zich de afgelo pen twintig jaar hebben voltrok ken. Daar zou wat meer relaxed tegenaan gekeken moeten wor den: the world is changing, so what!" .„Er wordt veel aandacht besteed aan de technologie van de elek tronische snelweg, maar onder belicht blijft wat die voor de mensen kan betekenen", ver volgt de directeur van Philips Corporate Design. „Neem ie mand die een vakantiereis wil .boeken- Hij moet naar een reis bureau, waar hij eerst op zijn beurt moet wachten en vervol gens op basis van brochures een keuze moet maken. In de toe komst is het mogelijk om het aanbod van reisbureaus op de televisie thuis te ontvangen. Om videobeelden te bekijken van de plaats waar je naar toe wil, van de hotels en de restaurants in de omgeving en om op je gemak de prijzen te vergelijken. Dat kan dan op elk moment van de dag of de nacht. En dat is waar het om gaat: de mogelijkheden om meer te doen zonder de grenzen van ruimte en tijd." Philips is in het verleden vaak verweten dat het arrogant was, dat het alles zelf het beste dacht te weten en dat het te weinig oog had voor de wereld om zich heen. Tekenend voor de cultuur verandering bij het concern is dat Marzano in de raad van bestuur de handen op elkaar heeft gekregen voor een project als 'Television at the crossroads'. Bij Philips Corporate Design werken 270 mensen, 170 in Eindhoven en honderd op diver se plaatsen elders in de wereld. Met 22 nationaliteiten en een gemiddelde leeftijd van 32 jaar is het gezelschap internationaal en jong. Zoals de scouts bij een professionele voetbalclub wordt jacht gemaakt op aanstormend talent. Naast de produktontwer- pers, die zich bezig houden met de driedimensionale vormgeving, is er een groeiende groep grafici en sociale wetenschappers, so ciologen, psychologen en antro pologen die zich onder meer be zig houden met behoeftenonder- zoek. Ondanks al die deskundigheid in eigen huis is Marzano er niet voor teruggeschrokken om voor 'Television at the crossroads' de hulp in te roepen van grote na men van buiten, zoals Mendini, Branzi en Morace. De zestien prototypes waren van 25 tot 27 januari te zien in het Magna Pars in Milaan en op 9 en 10 februari in het Centre Pompidou in Parijs. Exposities elders in de wereld zullen volgen. De achter gronden van het project zijn vast gelegd in een lijvig boekwerk. Niet als een dictaat, zelfs niet als een wegwijzer, maar als een aan zet tot discussie met opinielei ders en trendsetters. De kindercrossfietsjes die een jaar of tien terug Nederland overspoelden, zijn vrijwel uit het straatbeeld verdwenen. Maar ze hebben onmisken baar hun sporen nagelaten. Sterker nog: na de BMX- hetsjes bleef het in de fiet senwinkel nog lang onrustig. De FietsRAI 1995 (vandaag, morgen en zaterdag) geeft een actueel overzicht van het enorm uitgedijde assortiment ketsen en toebehoren. Door Robert Dólle e crossfietsjes waren de op- Maat voor de introductie van de a terrain-bike, de atb, ook wel fe mountainbike. De eerste atb's wamen uit Amerika. Kleine be- Jnjfjes trokken zich niets aan an de conventies in de fietsin- ustrie en bouwden vreemde James: dikke buizen, verende Wken, lage zwaartepunten en el vee' versnellingen. De fiet- n waren gemaakt om in de and Canyon af te dalen, maar fio. °°h goed op de vlakke «'spaden in Nederland. netsindustrie in het Verre ln pikte de Amerikaanse Vend razendsnel op. Grote Ne- hwlandse producenten als Ga- tr..e Batavus reageerden trouwdr- Veteranen: zii ver" veteranen: tij,erop dat het aloude J ml alle rages zou overleven. o„0 °P de FietsRAI 1995 is nu „d^k te zien dat ook zij volledig om zijn. Het interessante van de situatie is dat ieder fietsmerk nu niet alleen een lijn atb's heeft, maar dat ook de andere, meer traditio nele modellen een tik hebben gekregen van de vernieuwende atb-technologie. De atb's hebben als een katalysator gewerkt en voor produktvernieuwingen ge zorgd op, jawel: alle terreinen. Zo heeft een gewone boodschap- penfiets nu ineens zeven versnel lingen. Let wel: het versnellings systeem werkt niet met ratelen de, reparatiegevoelige derail- leurs, maar is onderhoudsvrij in de achternaaf weggewerkt. Ga zelle levert zelfs een stadsfiets (de Touché) met een per tiptoets te bedienen elektronische scha keling. Dit systeem van Sachs is een wonder van techniek. Er hoort een klein beeldscherm op het stuur bij dat fungeert ais een heuse boordcomputer. Het schermpje geeft aan in welke versnelling wordt gereden en doet dienst als kilometerteller, klok en diefstalbeveiling. Het in tikken van een persoonlijke code zorgt ervoor dat een eventuele dief alleen in de kleinste versnel ling kan wegrijden. 'Houd de dief' is dan geen loze kreet meer. Het Versnellingsbakje van Sachs is wellicht het meest tot de ver beelding spekende voorbeeld van vernieuwing. Maar over eenvou dige, alledaagse onderdelen wordt tegenwoordig ook goed nagedacht. Kettingkasten, jas- beschermers, pedalen, verlich- Sparta introduceert op de FietsRAI de Txikio, de eerste kinderfiets van dat merk en gebouwd op basis van ergonomisch onderzoek van de Technische Universiteit Delft. foto sparta ting, niets ontkomt aan het inno vatieproces. Fris design en ge bruiksgemak zijn de kenmerken. Grofweg zijn er nu vier soorten fietsen. De fiets voor alledag in stad en streek, citybike in jar gon, stevig en niet te duur met handige accessoires voor bood schappentassen en deugdelijke verlichting. Dan is er de recrea- tiefiets (ook wel hybride of trackingfiets) voor grote afstan den. In zeer veel gedaanten ver krijgbaar, zo duur als je maar wilt, met de jongste snufjes, veel versnellingen en zelfs vering. Voor de sport zijn er de atb's en racefietsen, met professionele concepten. Dankzij de technologische ver nieuwingen boert de fietsenhan- del de laatste jaren uitstekend. Vorig jaar gingen er 1,2 miljoen nieuwe fietsen over de toonbank, een daling met zeven procent ten opzichte van 1993. Daar klaagt niemand in de branche echt over. Men is nog altijd zielsge- lukkig met het feit dat waren huizen en discounters met no- name fietsen weinig klandizie wegzuigen van de erkende rij wielhandel. In het buitenland is het marktaandeel van grootwin kelbedrijven aanzienlijk hoger. Een fiets kan een technisch hoogstandje zijn, als de maat niet goed is, wordt een wat lan gere fietstocht toch een martel gang. Zadelpijn, pap in de be nen, pijn in de schouders, het zijn typische fietsersklachten die voorkomen kunnen worden met een fiets op maat. Op bijna alle fietsen staat het zadel te laag om goed kracht te zetten. Vaak helpt het hoger zet ten van het zadel onvoldoende omdat de fiets gewoon te kort is voor de berijder. Die zit dan als een hoepel op de fiets omdat de afstand tussen zadel en stuur te kort is. De Werkgroep Fietscomfort (geen grap) heeft ontdekt dat een miljoen Nederlanders lijdt onder zadelpijn. De faculteit Industri eel Ontwerpen van de Techni sche Universiteit Delft heeft daarom een fietssimulator ont wikkeld. Het apparaat komt bin nenkort bij veel fietsenmakers te staan. Met deze pasfiets kan de fiets als een echt maatpak wor den aangemeten. De TU Delft showt het apparaat in het fiets- comfortpaviljoen op de Fiets RAI. Op de RAI verder veel aandacht voor georganiseerde fietsvakan ties, een explosief groeiende markt. Ervaren fietsvakantie- gangers geven lezingen over de onbeperkte mogelijkheden. FietsRAI 95 op 3, 4 en 5 maart in de RAI te Amsterdam. Vandaag van 10 tot 22 uur, op zaterdag en zondag van 10 tot 17 uur. Toe gang 15 gulden. Door Rob van Ginneken De bescherming van lijf en leden is in autoland een 'hot item'. We hebben het natuurlijk nog lang niet al lemaal in onze auto zitten, maar veiligheidstechnieken als abs (anti-blokkeer rem- systeem) en airbags zijn al bijna gemeengoed gewor den. Zelfs volumemodellen uit de klassen van de Opel Corsa en VW Golf krijgen ze mee. Binnen enkele maanden neemt de autowereld op dat vlak de volgende belangrijke stap. De naam van het nieuwe systeem is ESP. In eerste instantie wordt het geïntroduceerd in de meest kostbare topmodel len van Mercedes-Benz. Maar binnen een tweetal jaren wordt ESP ook leverbaar in aanzienlijk minder exotische voitures. En uiteraard ook bij andere merken. Mercedes-man Inhester: „Zo'n veelbelovende techniek moet zo snel mogelijk worden doorgevoerd in grote aantallen auto's. Daar zullen we ook zeker aan meewer ken." De afkorting ESP staat voor Elektronisch Stabiliteits Pro gramma. Het nieuwe snufje onderscheidt zich in één op zicht nadrukkelijk van vindin gen als airbags, kreukelzones, hoofdsteunen en beschermen de balken in de deuren. Zoals die naam al doet vermoeden, betreft het dit keer geen zoge naamde passieve veiligheids- techniek, maar een actief sys teem. Het beschermt ons zoge zegd niet wanneer we vol op een boom knotsen, maar zorgt er voor dat we - als het even kan - de boom ontwijken en onze reis fluitend voortzetten. Mercedes gaat ESP over enke le maanden leveren in zijn S-klasse, maar stelde ons de afgelopen week al in staat om er midden op een bevroren meer in Lapland mee te stoei en. U voelt hem al: zo ver het oog reikt geen bomen te zien. Zodat we naar hartelust de grenzen van de mogelijkhe den konden verkennen. Het resultaat is ronduit verbluf fend. Zonder ESP konden zelfs zeer ervaren chauffeurs de testbaan uitsluitend drif tend en schuivend nemen. Her en der troffen we dan ook testauto's aan die zich na het uitschakelen van het systeem tot de achterdeur in de be schermende sneeuwwallen hadden geboord. Maar: na in schakeling van de bescher mende elektronica moest je het wel heel bont maken om de toch twee ton wegende S- klasse limousine uit het gareel te brengen. Waarbij de haal bare snelheid opmerkelijk ge noeg flink wat hoger was dan die van een achtervolger die zich met veel sportief misbaar als een soort rallyrijder in de dop over de baan bewoog. Hoe werkt het dan? In grote lijnen mag je zeggen dat ESP een logisch vervolg is op elek tronisch geregelde technieken als anti-blokkeer remmen en anti-slipregeling. Een groot aantal sensoren in de auto levert informatie aan een cen traal elektronisch brein. Op basis daarvan weet het brein hoe hard de auto gaat, hoe ver het stuurwiel ver draaid wordt, hoe hard er ge remd of opgetrokken wordt en bijvoorbeeld of de auto zijde lings begint te schuiven of vanwege en iets te zware gas- voet dreigt uit te breken. Per seconde wordt in de chips een miljoen berekeningen uitge voerd om vast te stellen of alles nog volgens plan ver loopt. Meestal zal dat het ge val zijn. Zo niet, dan neemt de elektro nica het werk gedeeltelijk van ons over. Dreigt de auto bij voorbeeld op een gladde plek naar de buitenkant van een bocht te schuiven, dan wordt het motorvermogen automa tisch teruggeregeld en begint er één enkel strategisch geko zen wiel te remmen. Het resul taat: de auto wordt als het ware weer in de juiste richting gedwongen. Ook deze futistische elektroni ca is natuurlijk niet in staat om de grote Mercedes met honderd kilometer per uur door een haakse bocht te ge leiden. De natuurkundige wet ten blijven immers gelden en grip is en blijft dus beperkt. Maar zelfs onder extreme om standigheden als een volledig uit ijs en sneeuw bestaande ondergrond is de werking ronduit verbluffend. Uiteraard is het nog te vroeg om exact te voorspellen wat deze nieuwe generatie veilig heidstechniek gaat kosten te gen de tijd dat het op - pakweg - een Opel Astra of Ford Mondeo leverbaar is. Maar uit de reacties van de ontwikkelingstechnici maken we op dat je daarbij moet denken aan een bedrag dat vergelijkbaar is met de prijs van abs of airbag. En de vraag of het wel ge rechtvaardigd is de bestuurder zo nu en dan even elektronisch tot passagier te degraderen? Negentig procent van de onge vallen in het verkeer wordt veroorzaakt door fouten van de bestuurder. En ruim de helft door stuurfouten. In slechts tien procent van de gevallen gaat het om verkeer de remmanoeuvres. In feite mag je dus rustig stellen dat ESP vijf keer zo belangrijk is als abs... Egypte blijft het uitverko ren land voor archeologen. De Nederlandse reisorgani satie Djoser biedt Neder landse vakantiegangers de kans een kinderdroom te verwezenlijken: archeoloog- je spelen. De organisatie doet dat in samenwerking met het Ne-' derlands archeologenteam dat sinds 1986 opgravingen mag verrichten bij Teil Ibrahim Awad. Dat ligt bij een dorpje in de oostelijke Nijldelta. Hier zijn al enkele graven uit de periode rond <3000 voor Christus gevon den, sporen van een neder zetting en van 4000 jaar oude tempels. Deelnemers aan de reis mo gen twee weken mee in het zand graven; zij verblijven in het opgravingshuis bij Teil Ibrahim Awad. Verder worden er excursies ver zorgd naar opgravingen in de omgeving. Te boeken in combinatie met een vijftien- daagse culturele rondreis (a 1795 gulden). Dan kost de verlenging 995 gulden. Wie alleen archeo- loogje wil spelen, betaalt die 995 gulden plus een tic ket. Informatie bij Djoser in Leiden, telefoon 071-126400. De strijd tussen luchtvaartmaat schappijen speelt zich niet alleen af op het gebied van tarieven, maar net zo hard op dat van de service. Maar het probleem is dat alle 'gewone' diensten al uit geput zijn: eten, drinken, lees voer onderweg, eigen tv-scherm- pjes, laat inchecken, bonussen voor veelvliegers. Dus wordt de strijd gevoerd over de extra's. Swissair kwam on langs al met iets nieuws: espres somachines in haar vliegtuigen. De Zwitserse maatschappij pro beert de concurrentie opnieuw af te troeven. Met telefoon aan boord. Niets bijzonders zo lijkt het, want veel maatschappijen die op verre bestemmingen vliegen bie den deze (dure) dienstverlening al. Swissair ook, maar de maat schappij gaat nu alle 29 vliegtui gen die op de korte afstanden wordt ingezet voor de herfst van dit jaar van telefoons voorzien. Zodat iemand die van Amster dam naar Zurich vliegt zelfs geen anderhalf uur zonder com municatie met de rest van de wereld hoeft te zijn. De maatschappij kiest voor een satellietverbinding en dat is geen goedkoop grapje. Er is een inves tering van een dikke twintig mil joen gulden mee gemoeid. Maar je moet wat voor je klanten over hebben. Swissair zegt de eerste maatschappij ter wereld te zijn die de korte-afstandvliegtuigen met een satelliet-verbindingssys teem uitrust.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 27