Het bruist in de wondere wereld van populairste frisdrank ens Deuren tige douche? tegelijk een ;r warm huis? Homburg mikt op 'Hak-effect' Specialist blinkt niet nit in klantvriendelijkheid J iGGlclerop sÜGGlderop de stem 'Culinaire' gerechten moeten vlees in blik van slechte naam af helpen Nu ook in bad met Eden Auto-ABC Bednjfswagen^j Motor/scooter Onderhoud/rep^ Riwadak. Stevige steun Prijsdaling Plannen Huismerken Ganzelever Verwarmen DE BUITENDIJK Ontsnapt wijzer mmMÊÊÊÊM Onbekend en toch lekker DIERENBESCHERMING BREDA E O: JAC.: KINDER EN JONGERENTELEFOON: WW®, 076-222590 06-04;) (STADSGEWEST BREDA): EL MOEDERS VOOR MOEDERS: 06-ofi NATIONALE OMBUDSMAN: OTO-S RIAGG BREDA, D76-?4J/Wi BREDA: 076-215744 immerwerken D 34 EA Breda. Tel/Fax: 076-1 binnen- buitendeuren, ellen in onze showroom. ZonweringQ ring en Rolluiken liteit en 5 jaar garantie, onweringen 076-143128 ZE RUBRIEK? MEER INFORMATIE 076-236255 MERCEDES 190D, bj. '89 zwart, 104.000 km., APK gek., i.z.g.st., 01606-2458. wart, bj. onderh. -36727. MERC 190E 1985, autom. extra's, i.z.g.st. 148.000 km 16.000,-. 076-212097 MW 524 ntzwart, el. sp. 3, cv, vr. en tijd. 16.00 u. NISSAN n NISSAN Micra DX '87, grijs ƒ4950,-. Tel.01650-61693. OPEL OPEL Kadett 1.7 dsl., type hatchback, 3 drs., nov 1990, APK tot nov. '95, i.z g.st., kl. donkerblauw, vr.pr 13.500,-, km.st. 180.000 01150-21685. at, LPG, zonne- in 1800,-. M WATER WARMTE ER br 3.0 SE pe, benz. extra's: In., sprt. ([plaatsen, gelopen, veg i.v.m. vr.pr. ÈTW. Tel. aug'93 19.500,- |Dsl break Ooster leringen n.'88, Ipg, Ooster- |teringen. |TRS '86, Ooster- Heringen. RE, m.'88, D. Ooster- Bteringen '77, APK 1.000,-. 1 uur. I eind '84 'K, vr. pr. 1388. LA bj.'86 kl. grijs h59238. 2.0L HB, b.j. 89, i.z. (176-411500 MAZDA E b.j. 90, i.z. [.500,- excl. 3ES /IB 100D 4-'93, met 01613-4194 na 18 uur. OPEL Astra Wagon GLS 1.7 TD, juni 1993, b.rood, 28.500,-.Tel.01650-61693 PEUGEOT G PEUGEOT 205 Accent, b.j, 87, APK 2/96, i.z.g.st., wit, 6.350,-. 01608-20683 SUZUKI SUZUKI Swift 1.3 GS, b.j. 7-89, rood, 93.000km, vr pr. 11.350,- Tel: 01606 2800/01696-71891 TOYOTA Weg. overcompl. TOYOTA Hi-Luxe 2.4 Pu DC 4-wd dsl., b.j. 89, i.z.g.st. Vr.pr. 13.500,-ex. 01653-83108 VOLKSWAGEN C VW GOLF b.j. '88, d. blauw, APK, vr.pr. 8500,-, tel. 076-718953. VW Derby bj. '80, APK tol 24-11-'95, vr. pr. 400,- 01620-38165 VW POLO, bj.'82, APK 8-95, i.z.g.st. vr.pr. 800,-. Tel. 076-717356. VOLVO VOLVO 740, 117.000km, 01621-18069 GL, b.j. 85 7.500," MITSUBISHI L300D 2500, bj.'90, pr. ƒ8500,- excl. BTW. 076-140210. T.k. HONDA Rebel 250cc, bj87pr. 3950,-. Tel. 076-140210. Voor daklekkage of ver nieuwing. Bel 076-226863. kan nu met de nieuwe HR gaS er van Daalderop. 's Lands meest com- rketel in zijn soort voor optimaal warm- V-comfort. Laag energieverbruik. Hoog En met HR-subsidie. Makkelijk te instal- mderhouden. Dus lage kosten voor u. itie of verkoopadressen: 03440"!0854 ARM WATER WARMTE pen Haag (anp) - Het schort nog al eens aan de informatie (jie patiënten krijgen van huisartsen, specialisten, apo thekers, fysiotherapeuten en tandartsen. pe informatie verschaft niet al tijd het antwoord op de vragen die de patiënten hebben, Patiën- SUKPLUS VRIJDAG 3 MAART 1995 É2 ten vinden dat ze te weinig te horen krijgen over wat er tijdens de behandeling gebeurt, wat het resultaat kan zijn en wat de risico's zijn. De hulpverleners blinken niet uit in klantvriende lijkheid. Dit blijkt uit een en quête onder 863 mensen van het Consumtenpanel Gezondheids zorg. De resultaten zijn gepubli ceerd in de Consumentengids van maart 1995. Er is niet altijd tijd om zelf vragen te stellen, concludeert de Consumentenbond. Met name specialisten hebben weinig tijd. De organisatie vindt dat artsen zelf vaker vragen zouden moeten stellen. Volgens 30 procent van de on dervraagden spreekt de specia list vaak geen begrijpelijke taal. Ruim 40 procent wordt nimmer geïnformeerd over de bijwerkin gen van het geneesmiddel dat zij voorgeschreven krijgen. 10 pro cent van de panelleden krijgt weieens tegenstrijdige informa tie van huisarts en apotheker over het gebruik van medicijnen. Ook de schriftelijke informatie over medicijnen vindt bij de meeste patiënten geen genade. De bijsluiters en folders van de apothekers laten volgens de Consumentenbond nogal eens. wat te wensen over. Cola-oorlog op Britse bodem De Britse colamarkt is sinds enkele maanden danig in be roering. Enkele nieuwe 'A- merken' steken daar het we reldwijd gevestigde konings koppel Coca-Cola en Pepsi- Cola naar de kroon. Resul taat: de nieuwlichters hebben een flink marktaandeel in handen genomen. Voordeel voor de coladrinker: de prij zen zijn er stevig gedaald. In Nederland zijn de schermut selingen nog niet begonnen. Door Johan van Grinsven De truc lijkt zo simpel: maak een cola die verdacht veel lijkt op de real thing van kaskrakers Coca- Cola en Pepsi-Cola, maar ver koop dit 'nieuwe A-merk' tegen een beduidend lagere prijs. In Groot-Brittannië is dat scena rio de laatste paar maanden di verse keren gevolgd. Daar heeft de term 'cola-oorlog' - die we reldwijd al decennia woedt tus sen Coca-Cola en Pepsi-Cola - een nieuwe invulling gekregen. Of liever gezegd: er zijn nieuwe partijen bijgekomen. De Britse supermarktketens Sainsbuiy en Safeway hebben een eigen A-merk cola op de markt gebracht, net zoals de onconventionele zakenman Ri chard - Virgin - Branson dat ge daan heeft. De frisdrank van deze platenzaak- en lucht vaartondernemer heeft de steun van weer een andere grote su permarktketen, maar is niet al leen in die winkels te koop. Zijn Virgin-cola heeft de beste kan sen om het ijzeren regime van de beide oppermachten Coca-Cola en Pepsi-Cola te ontwrichten. Bransons grote voordeel boven Classic Coke van Sainsbury en Select Cola van Safeway is dat hij veel krediet heeft bij jonge ren, van Tokyo tot Londen. Vir- gin-cola heeft uitstraling en is daarmee de meeste serieuze con current van de Grote Twee, die als geen ander 'imagebuilding' bijna tot kunst verheven hebben. Of zoals een Brits tijdschrift over Virgin opmerkte.' 'Jongeren zijn niet bang om met deze cola in de hand gezien te worden.' Volgens The Economist is voor Groot-Brittannië als strijdtoneel voor de zoveelste episode in de cola-oorlog gekozen, omdat daar enkele zeer machtige super marktketens actief zijn die hun eigen merken stevig kunnen on dersteunen, En omdat Engeland een relatief zwakke merkenwet- geving heeft, waardoor de ver koop van 'imitaties' gemakkelij ker is. Waarom dan cola? Dat is een klantentrekker voor super markten die echter vinden dat ze zich te weinig kunnen onder scheiden met de prijs van de grote merken Coca-Cola en Pep si-Cola. De Britse frisdrankenmarkt is goed voor een jaaromzet van zo'n 6 miljard Engelse ponden. Zaken-wonderboy Richard Branson droomt niet voor niets van een marktaandeel van 10 tot 15 procent in Groot-Brittannië. Een coup die hij binnen een jaar denkt te realiseren. Maar zijn cola moet op strooptocht door de rest van de wereld. Geef hem eens ongelijk, cola is de spil in een multi-miljardenindustrie. Coca-Cola bijvoorbeeld is te koop in zo'n 200 landen; per dag worden van produkten van de Coca-Cola Company (ook Fanta en Sprite) wereldwijd zo'n 705 miljoen glazen gedronken. In Groot-Brittannië proberen de troonpretedenten hun machts greep met cijfers te bevestigen. Classic Coke bijvoorbeeld zou in de eigen Sainsbury-winkels al een aandeel van 65 procent van de colaverkopen hebben en na tionaal zo'n 15 procent. Voorlo pig lacht de Britse coladrinker het hardst: de prijzen zijn de laatste maanden flink gedaald. Volgens het Britse vakblad Su per Marketing heeft de opkomst van de nieuwe en goedkopere cola's ook een economische ach tergrond. Een onderzoek van de Kingston Business School lijkt dat te bevestigen: de Britse con sument let steeds meer op de prijs van een artikel - een feno meen dat ook in Nederland toe neemt - en laat bekende merken steeds gemakkelijker vallen voor een goedkopere variant. De recente ontwikkelingen in de Als het aan zakenman Ri chard Branson ligt, gaat zijn Virgin-cola 10 tot 15 procent van de Britse markt veroveren. cola-machtsstrijd beperken zich niet tot Groot-Brittannië. De formules voor Classic Coke en Virgin zijn afkomstig van het Canadese bedrijf Cott Corpora tion. Dat is een snelgroeiende onderneming die huismerken produceert voor supermarktke tens. Daarmee was de onderne ming al succesvol in Amerika, Canada en Japan, In Nederland hebben de super marktketens Albert Heijn, Spar en Superunie toegegeven te overwegen met eigen A-merken te komen. Zolang het zover nog niet is, stelt het huidige esta blishment - Coca-Cola en Pepsi- Cola - zich uiterst terughoudend op. Bang om wie dan ook tegen de haren in te strijken. Diverse Pepsi-Colawoordvoerders hou den het op nagenoeg elke vraag op: 'Geen commentaar'. F. Boetes, directeur Externe Be trekkingen van Coca-Cola, laat zich uiteindelijk enkele uitspra ken ontlokken. „Nieuwe merken als in Engeland of huismerken in Nederland zijn onze concurren ten niet. Dat zijn koffie, thee en melk. Het is voorlopig nog onbe kend of soortgelijke cola's als Classic of Virgin in Nederland .verkocht gaan worden. Wij wachten rustig af, laten ons niet gek maken, gaan in ieder geval geen preventieve acties onderne men. Wat betreft de Britse situa tie; misschien hebben ze ons nu marktaandeel afgesnoept, maar ik moet nog zien dat ze hun winst op termijn kunnen vast houden. Wij hebben in het verle den meer concurrenten zien ko men, maar wij bestaan al bijna 110 jaar." Cola is nagenoeg wereldwijd een succesverhaal. Volgens de histo rie werd het drankje in 1914 in Nederland geïntroduceerd. Maar pas sinds de jaren tachtig is cola hier de meestgedronken fris drank. Een Nederlander nuttigt gemiddeld per jaar zo'n 75 liter frisdrank, waarbij de 'gewone' cola's zo'n 40 procent voor hun rekening nemen en de 'lights' 8 procent. Hoe de tijden kunnen veranderen: in 1940 dronk een Nederlander nog maar 4 liter fris per jaar. Volgens cijfers van Coca-Cola zelf, is dit merk marktleider in Nederland (59 procent). Pepsi zou blijven steken op 17 procent en de 'overigen' op 24 procent. Bij de cola lights zou Coca-Cola een marktaandeel van 70 pro cent hebben en Pepsi van 29 procent. In Nederland mag de consument dan nog geen keuze hebben uit meerdere 'A-merken' zoals in Groot-Brittannië sinds kort het geval is, maar dat betekent niet dat hier geen leven naast Coca- Cola en Pepsi-Cola mogelijk is. Er zijn diverse huismerken in de winkelschappen te vinden. De wereld van de cola's bevat in Nederland volgens het Jaarboek 1994 van de Vereniging Neder landse Frisdranken Industrie nog enkele verrassende merkna men; 3-Es en Raak Cola zijn redelijk bekend, maar wat te denken van Komol Cola, Favo riet Cola, Swenty Cola, City Co la, Jojo Cola en Classic Cola. In de Nederlandse supermarkten wordt de laatste weken overi gens flink gestunt met prijsaan- biedingen van Coca-Cola en Pepsi-Cola. Hoe heet de adem van de nieuwe cola-prijsvechters is, bleek de afgelopen weken in Groot-Brit tannië. Eerst was daar een pe perdure Coca-Colacampagne, een bliksem-promotieoffensief van zes weken dat naar verluidt zo'n tien miljoen gulden kostte. Onlangs antwoordde Pepsi met een eveneens kostbare reclame- zet. Supermodel Cindy Crawford werd ingehuurd om Pepsi aan te prijzen. In die reclame krijgt Coca-Cola van onder uit de zak. Pr-man P. Ubachs van Pepsi geeft toe: „Pepsi-Cola én Coca- Cola hebben altijd geprofiteerd van deze felle tweekamp. Die heeft bijgedragen aan de haast mythische proporties die onze cola's gekregen hebben." Hoewel in allerlei branches mer ken elkaar naar het leven staan, zorgt elke ontwikkeling in de cola-oorlog steeds weer voor veel kabaal. Maar cola is dan ook een produkt dat haast groter dan het echte leven is geworden. Met Big Mac, Levi's, Nike, Har- ley Davidson, Marlboro, Marilyn Monroe en Elvis Presley zijn het iconen van de Amerikaanse cul tuur geworden; iconen die tot in alle uithoeken van de wereld worden aanbeden. Door Nico Koolsbergen Jaren heeft Hak ervoor moe ten zwoegen. Martine Bijl werd in akkertjes geparkeerd waar ze spontaan de lof be gon te zingen van worteltjes, sperziebonen of doperwten in een glazen pot. Verser kón oiet, was de boodschap. En Nederland, altijd vroom, is "et gaan geloven. Groenten in glas zijn nu synoniem met kwali teit. Je kunt zien wat je koopt en Martine heeft het zelf in de pot gestopt. Bekend maakt bemind. Andere makers van conserven is dit nooit gelukt. Blik blijft een noodoplossing, zeker als het om Wees gaat. Wel eens gehaktbal len uit blik geprobeerd? Dat was aan ook de laatste keer. Vlees in ohx is dubieus, vlees in glas het dieptepunt. Denk aan de cock tailworstjes, de Frankfurters en oe knakworsten. Ze zien er ook Het uit: op elkaar gepropt in een glas met kleurloze vloeistof. Alle mosterd van de wereld kan niet verhelpen dat ze naar niets sma- en. Nederland prefereert vers. Culinair En dan is er ineens een eigenwij- e labrikant die daar dwars te- g nm gaat. in de supermarkten iken op dit moment blikjes ee^ °P met het woord culinair P net etiket. Hoe komen ze ls eerste gedachte. Culi- r en blikvoer gaan niet sa men. De kat en de hond trappen erin, maar Nederlanders weten beter. Denkt iemand die lekker eten waardeert. Maar Jan Balk heeft er goed over nagedacht. Hij is commer cieel directeur bij Boekos, een van de grootste leveranciers van vleeswaren (onder een heleboel merken) van ons land. Hij weet wel degelijk wat lekker eten is. En bezweert dat over de nieuwe blikjes alles mag worden gezegd, maar niet dat de inhoud niet lekker is. Want dat was doel nummer één. De markt voor vleesconser- ven groeit met twee tot drie procent per jaar en bedraagt nu zo'n 200 miljoen gulden. Duidelijke groei zit er in de snackprodukten, de 'maal tijdcomponenten' en sauzen in blik. Luncheon meat, ham en goedkopere vlees soorten in blik verliezen enig terrein. Vlees in blik, legt Balk uit, is inderdaad noodvoedsel. De be langrijkste afzetgebieden zijn droevig genoeg de Derde Wereld en streken waar oorlog wordt gevoerd. Want ingeblikt eten mag dan weinig smaak hebben, het blijft zeker vijf jaar goed en het is niet duur. De techniek is al oud, Napoleons troepen namen al conserven mee op hun tocht naar Rusland. Noodvoedsel is het, ook in het welvarende Nederland. Voor als je midden in de nacht ineens honger krijgt of de supermarkt niet hebt kunnen halen. Blik mag ook mee in de caravan of met de tent; onderweg is het wel makkelijk. Maar wie maar een beetje kokkerelt, begint er niet aan. Lunchworst, busworst, het smaakt hetzelfde. Waarom ham in blik als je die vers kunt krij gen? Blikvoedsel is gesteriliseerd om de houdbaarheid te vergro ten. Daarmee zijn alle aroma's verdwenen. Raar, peinsde Jan Balk een tijdje geleden. Want de Fransen, de vermaardste lekkerbekken ter wereld, eten hun ganzelever uit blik. Dat hóórt zelfs zo. Allerlei luxe patés idem dito. Het image van blik in Nederland deugt dus niet. En daar moest iets aan te doen zijn. Balk ging aan de slag en het resultaat ligt nu in de super markt. Blikjes 'Homburg culi nair', met vlees en een beetje saus. In zes varianten. Niet ge steriliseerd maar op andere ma nieren behandeld, waardoor de smaak blijft. „Het is hier niet nodig het vlees 'kapot' te ma ken," zegt Balk. „Er zit pit in deze blikken." De houdbaarheid vermindert hierdoor tot ander half jaar. Homburg is weer tot leven ge- Blikjes 'Homburg culinair', met vlees en een beetje saus zijn er in zes varianten. Niet gesteriliseerd maar op andere manieren behandeld, waardoor de smaak blijft. foto marc bolsius wekt. Boekos (in Boekei) heeft het bedrijf uit Cuijk overgeno men, nadat het praktisch failliet was. In Nederland is er al een tijdje niets meer van gehoord. Maar in verre landen is Hom burg nog een roemruchte naam. „In Libanon kom je Homburg tegen op grote billboards," zegt Balk. En uit onderzoek blijkt dat ook de meeste Nederlanders zich de naam nog herinneren. Hom burg klinkt nog steeds goed. Het 'culinaire vlees' zit in rits- blikken die met één handbewe ging opengetrokken kunnen worden. En in kleine verpakkin gen van 200 gram, omdat er zo veel één- en tweepersoons huis houdens zijn. De inhoud leent zich niet voor een-twee-drie naar binnen schrokken. Het vlees is bedoeld als basis voor een warme maaltijd. Het moet verwarmd worden (dat kan ook in de magnetron) en er moet iets bij. Rijst, pasta, aardappelen bij voorbeeld. Als het lukt wordt de serie uitge breid. Met grotere en 'vakantie- blikken'. En ook met 'ander' vlees in glas. In de hoop op het Hak-effect. Er zijn nu zes sma ken. De hamvraag is natuurlijk hoe dat vlees smaakt. Dat Balk het aanprijst, ligt voor de hand. Maar is het echt anders? De kip met satésaus glijdt probleemloos naar binnen. De gehakt bologne- se is lekker, een tractatie ook op de boterham voor een snelle warme lunch. Hoogtepunt zijn de gehaktballetjes in Espagnol- saus. Gehakt uit blik het ergste wat er is? Tijden veranderen. Nu nog zijn Coca Cola en Pepsi marktleiders. Maar beide merken zullen in de toekomst richting doelgroep meer moeten doen dan simpele smaakvergelijkingen om hun positie te handhaven. foto archief de stem Mevrouw, me vrouw! Er lopen schapen los op de dijk. Zijn die van u?" Een meisje van een jaar of vijftien staat lichtelijk gestresst voor mijn voordeur. De kinderen liggen net in bed en het is aardedonker buiten. „Nee," zeg ik. „Wij hebben geen schapen meer. Gelukkig niet." Maar dat laatste hoort ze niet eens meer. Ze is al weer weg, op een holletje ach ter de schapen aan. Ik tuur de duisternis in. Op de dijk staat een dure auto met draaiende motor. In de verte zie ik drie witte wollige vlek ken rondrennen, terwijl het meisje dat zojuist aanbelde met wilde armbewegingen er achteraan holt. Bij de auto staat een ander meisje op haar gemak te kij ken hoe haar zus onbe doeld de zenuwen van de beesten tot het uiterste tart. Een man van een jaar of vij fenveertig stapt uit de wagen. Zo te zien vindt hij het alle maal hoogst amusant. „We reden er bijna eentje dood," roept hij vrolijk. „Weet u waar ze thuis horen?" Ik grijp een zaklantaarn, die hebben we altijd bij de hand liggen voor onze eigen dieren tuin, en stap naar buiten. „Kom nou toch eens helpen," horen we in de verte roepen. „Straks worden ze nog over reden." Het klinkt zo wanho pig dat het andere meisje in beweging komt en richting schapen sukkelt. Ondertussen kijken hun vader en ik het hek van de overburen na op gaten. Die vinden we niet, maar dat zegt niks. Een schaap heeft maar een klein gaatje nodig om zich door te wurmen, weet ik uit ervaring. Met een hamer wrikken we wat spijkers uit de omheining, zodat we een stukje gaas om kunnen buigen, waardoor de schapen naar binnen kunnen. Ik zeg 'kunnen', want 'willen' is weer een heel ander begrip, een begrip dat een schaap helaas niet kent. Ondertussen zijn de twee meisjes er, tot mijn verbazing, in geslaagd de drie schapen onze kant uit te drijven. Ik stel mij strategisch op zodat de beesten of tegen de dure auto of tegen mij of door het gat kunnen. Een normaal schaap zou voor de laatste mogelijkheid kiezen. Maar ja, de nacht is donker en het gat is klein. Welgeteld één schaap gaat naar binnen. Nummer twee keert zich om en springt zo ongeveer over een meisje heen. Nummer drie presteert het om in ons pas aangelegde voortuintje terecht te komen. Door Mariëtte Mulkens Wanneer de man het beest daar uit heeft gesleurd, is er van de fraai vormgegeven bloemperkjes niet veel meer over. In de tussentijd heeft het an dere schaap de kuierlatten ge nomen naar het erf van de buren naast ons, nagezeten door de man en de meisjes. Ik blijf wijselijk bij de opening staan om te voorkomen dat de andere twee weer ontsnap pen. Vanaf het erf hoor ik veel gegil en geblaat. Opeens klinkt daar ook luid geblaf tussendoor. „O jé, de bou vier," schrik ik. Speciaal aan geschaft om inbrekers van het erf te jagen. Vaagjes zie ik de 'boef heel opgewonden rond draven en vrees het ergste. Maar toch, na een kwartier verschijnt het dappere drietal met het schaap. „Deed die hond niks," vraag ik. Ze kij ken me verbaasd aan: „Nee hoor, hij was juist heel lief. Hij liep alleen vreselijk in de weg. Het schaap sprong bijna in de sloot van angst." Nadat het hek weer dichtge timmerd is en het onbekende drietal vertrokken, bel ik de overbuurvrouw. „Jullie scha pen waren ontsnapt, maar we hebben ze weer terug in de wei gezet," zeg ik, niet zonder trots. Ze heeft een verplette rende mededeling: „Hart stikke bedankt, maarre wij hebben geen schapen meer." Als 's avonds mijn vriend thuiskomt, lost hij het raadsel op: „Die komen niet van de overburen, maar van de buren hiernaast." Die van die bou vier, dus. De volgende dag spreken we de eigenaresse van de ont snapte schapen. Na hun thuis komst, heel Iaat, ontdekten zij en haar man meteen dat hun grazers weg waren. „We heb ben alles afgezocht, nou ja, bijna alles dus. En ik zei nog: bij de buren hoeven we niet te vragen, want die weten toch wel dat die schapen van ons zijn." Tja, de buurman wel, de buur vrouw niet. Door Marijke Prins „Lekkere soep, wat is dat?," zei mijn ipan nadat hij enkele lepels had geproefd van een egale, oranje soep. „Pompoensoep," was mijn antwoord. „Als je had gezegd: wil je wat pompoensoep, had ik waarschijnlijk nee gezegd," merkte hij eerlijk op. Af en toe vertoont hij, zoals iedereen op zijn tijd, wel trekjes van de boer die niet eet wat hij niet kent. Waarmee ik u koks maar wil manen om niet te denken: pompoen soep?, maar hem gewoon te maken, want hij is verrassend lekker, vol en toch fris. Sommige rassen van de pompoen, familie van courgette en komkommer, zijn enorm. De groenteboer die de vrucht verkoopt zal je dan ook een schijf aanbieden. Pompoen is vaak ook te koop bij een islamitische winkel - het is een ingrediënt van couscous - en bij winkels met natuurvoeding. Voor vier personen Voorbereidingstijd: 10 minuten Kooktijd: 20 minuten 750 gram pompoen (schoon gewicht) 1 grote ui 1 teen knoflook 1 rijpe vleestomaat 2 kippebouillonblokjes sap van 1 (grote) sinaasappel Vb liter slagroom (ongeklopt) peper naar smaak 2 eetlepels olie 1 theelepel gedroogde marjolein 2 laurierblaadjes flinke mespunt cayennepeper 1 volle eetlepel kerrie (milde type) Snij de pompoen in blokjes van zo'n vijf centimeter groot. Maak de ui schoon en snij die in kleine stukjes, zo ook de knoflookteen. Ontvel de tomaat nadat hij vijf minuten in kokend heet water heeft gelegen, en snij hem in schuifjes. Verhit de olie en laat hierin de ui en knoflook zacht bakken totdat de stukjes glazig zijn. Stort dan de pompoen in de pan, roerbak het geheel een paar minuutjes (vuur wat hoger) en giet een Vi liter water in de pan. Voeg ook de kruiden toe (laurier, marjolein, bouillonblokjes, kerrie) en schuif de tomaat in de pan. Laat de soep in wording zo'n vijftien minuut koken. Maal dan het geheel fijn (in een keukenmachine, met een staafmixer of door een passevite) en breng de nu gladde soep opnieuw aan de kook. Dan het vuur uitzetten, het sinaasappelsap en de room erdoorheen roeren en op smaak maken met wat verse peper en eventueel nog wat zout (als hij erg dik is een kopje kokend heet water toevoegen). Direct opdienen. Lekker als maaltijd met aangeklede sandwiches erbij, bijvoorbeeld met tomaat, komkommer en kaas dan wel tonijn en ijsbergsla of misschien kaas en tuinkers. Het vorig jaar geïntroduceerde parfum Eden van Cacharel is een succes. Het werd niet alleen be loond niet een Astir van de Vere niging van Cosmeticajournalis- ten, ook de consumente koopt het graag. Het succes van het wordt eind maart voortgezet in een badlijn, bestaande uit body crème, bad- en douchegel, deo dorant en zeep.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 25